مهندسی راه آهن

این رشته را میتوان به عنوان یکی از رشته های در حال رشد نام برد چرا که با توجه به پیشرفت روز به روز کشور و هم چنین نیاز به توسعه ناوگان حمل و نقل و کم خطر بودن راه آهن در نتیجه در آینده ای نه چندان دور این رشته پیشرفت زیادی را خواهد داشت.

مهندسین این رشته ی دانشگاهی باید دارای روابط عمومی بالایی باشند و هم چنین در درس ریاضیات پایه ی قوی ای داشته باشند و به  کار کردن با نرم افزار های طراحی و تحلیل علاقه مند باشند.

 

رشته ی مهندسی راه آهن در مقطع کارشناسی شامل  ۱۴۴ واحد درسی و دارای سه گرایش زیر میباشد:

۱-مهندسی خط و سازه های ریلی

۲-مهندسی حمل و نقل ریلی

۳-مهندسی ماشین های ریلی

 

برای آشنایی بیشتر در رابطه با هر گرایش به صورت مختصر توضیحاتی را خواهیم داد.

۱-گرایش مهندسی خط و سازه های ریلی

این گرایش تا حدی مشابه رشته ی عمران میباشد به طور خلاصه فارغ التحصیلان این رشته در اموری مانند طراحی،ساخت،تعمیر و نگهداری خطوط و سازه های مرتبط با راه آهن مانند تونل ها،پل ها و ایستگاه های راه آهن فعالیت خواهند داشت.

۲-گرایش مهندسی حمل و نقل ریلی

این گرایش شباهت بسیار بالایی به رشته ی مهندسی صنایع دارد و عمدتا مهندسین این گرایش وظیفه دارند تا راه کارهای موثر و مفیدی را برای بهبود وضعیت فعلی راه آهن عنوان کنند و در این جهت برنامه ریزی و مدیریت خوبی داشته باشند.

۳-گرایش مهندسی ماشین های ریلی

هدف این گرایش تربیت متخصصانی است که طراحی،ساخت،تعمیر و نگه داری از ماشین ها و ناوگان های ریلی را فرا گیرند و هم چنین در جهت بازسازی،تولید و نگهداری ماشین های ریلی به جهت توسعه و گسترش حمل و نقل کشور بکوشند.

ارسال دیدگاه