دی وی دی و فیلم های آموزشی، آموزش مجازی و آموزش آنلاین در تمام جهان جایگاه ویژه ای در آموزش پیدا کرده است. بعد از شیوع ویروس کرونا نیز این جایگاه ارتقا پیدا کرد.

بسیاری از نرم افزار ها در سراسر دنیا به صورت آموزش آنلاین یا آموزش مجازی از طریق دی وی دی و فیلم های آموزشی تدریس می شوند. به طور کلی پیشرفت تکنولوژی باعث آسان شدن، آموزش در تمام دنیا شده است.

بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی، کلاس های درسی دانشگاه های خود را در بعضی دروس به صورت آنلاین یا فیلم های آموزشی دانلودی برگزار می کنند.

در ایران نیز با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و افزایش سرعت آن و همچنین در دسترس قرار گرفتن رایانه برای تمامی افراد، فیلم های آموزشی به کمک دانش آموزان آمده و فرآیند یادگیری را برای دانش‌آموزان و دانشجویان تسهیل می کند. در این جا می خواهیم به پرسش های داوطلبان کنکور، دانش‌آموزان و دانشجویان در مورد نحوه آموزش با ویدئو های آموزشی پاسخ دهیم.

دی وی دی و فیلم های آموزشی

دی وی دی و فیلم های آموزشی

شناخت بهترین دی وی دی و فیلم های آموزشی

این سوال برای همه دانش‌آموزان، داوطلبان کنکور و دانشجویان مطرح می شود. با وجود تبلیغات بسیاری که در رسانه های مختلف، از جمله رادیو و تلویزیون وجود دارد، کدام یک از برند های آموزشی را برای خرید دی وی دی یا فیلم های آموزشی باید انتخاب کنیم. آیا تمام محصولاتی که در این رسانه ها تبلیغ می شوند، از کیفیت آموزشی لازم برخوردارند؟

شاخصه های بهترین منابع آموزشی

هر منبع آموزشی(کتاب یا دی وی دی یا محصول آموزشی) که دارای شاخصه های زیر باشد را می توان به عنوان یک محصول با کیفیت از نظر محتوای آموزشی معرفی کرد:

  • ابتدا با جستجو در اینترنت (گوگل)، در مورد مدرس تحقیق کنید.
  • به محتوای تدریس، سوالات حل شده توجه کنید نه دکور صحنه و استدیو
    نوع فیلمبرداری،کیفیت صدا و تصویر باید به گونه ای باشد که انتقال مفاهیم به سهولت انجام شود، اما متاسفانه در برخی موارد،محتوای آموزش فدای کیفیت تصویر می شود.
    بار ها برای هر شخصی پیش آمده است که در رستورانی شیک،غذای معمولی را با قیمت گزاف میل کرده است. این تجربه در خرید منابع آموزشی، برای بسیاری از دانش آموزان پیش آمده است.
  • به تبلیغات گسترده کمتر توجه کنید.
    به یاد مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید بیفتید. از دانش آموزان سال های گذشته در مورد منابع مطالعاتی که استفاده کرده اند، بپرسید. متاسفانه برخی از دانش آموزان که سال های قبل منابع راتهیه کرده و به علت عدم کیفیت آن ها نتیجه نگرفته اند، اقدام به فروش منابع خود در اینستاگرام می کنند.
  • یادتان باشد،هیچکس با یک دست نمی تواند چند هندوانه را بردارد.
    به دنبال دبیرانی باشید که یک درس تخصصی تدریس می کنند. معمولا اساتیدی که دروس فیزیک،شیمی،ریاضی،هندسه و… را همزمان تدریس می کنند،بر همه این دروس اشراف کامل ندارند.
  • تمام دبیران خوب در یک انتشارات یا موسسه جمع نشده‌اند.
    یعنی با تحقیق از هر موسسه انتشاراتی،فقط دی وی دی مربوط به درسی را تهیه کنید، که مدرس آن فیلم آموزشی برتر باشد. اگر موسسه X در درس شیمی خوب باشد،دلیلی وجود ندارد که در درس فیزیک نیز محصول خوبی تولید کرده باشد.
  • دبیران حرفه ای و متخصص را انتخاب کنید که سابقه تدریس و حضور در کلاس های مدارس و آموزشگاه های مختلف را داشته باشند. متاسفانه برخی از مدرسان دی وی دی های آموزشی،سابقه تدریس در کلاس های عمومی را ندارند.
  • دبیران برتر کنکور و مدرسان خوب دی وی دی های آموزشی،سابقه طراحی سوالات در آزمون های آزمایشی نظیر قلم چی و… را دارند.
  • دبیران و اساتید برتر سابقه تالیف کتاب های آموزشی و کمک آموزشی را دارند.
  • به تدریس مفهومی اهمیت ویژه قائل شوید.
    سال‌هاست که سوالات کنکور با رویکرد مفهومی طراحی می شوند.اگر فقط به روش‌هایی مانند مهندسی معکوس،رد گزینه بدون توجه به مفاهیم توجه کنید،دچار اشتباه بزرگی شده‌اید.
  • چند منبعی نباشید،مگر این که تمام آن‌ها را به دقت ببینید،یا بخوانید.سپس سراغ منبع قوی تر بروید.
    بعضی از دانش‌آموزان یا اولیا عادت به خریدن چند کتاب یا دی وی دی دارند،که معمولا دانش آموز هیچ یک از آن ها را به درستی مطالعه نمی کند و هیچ نتیجه ای هم از خرید آن‌ها نخواهد گرفت.

بعد از اطمینان از کیفیت آموزشی و محتوای دی وی دی یا فیلم آموزشی به خرید آن اقدام کنید.

کلاهبرداران کنکور در کمین شما هستند!

برخی افراد سودجو در تماس با شما، خود را مشاور موسسه X معرفی می کنند. این افراد به داوطلبان کنکور اعلام می کنند که با خرید منابع مطالعاتی و کنکور از ایشان،یک سال مشاوره و برنامه ریزی رایگان دریافت می کنند. به حرف این افراد اعتماد نکنید، چون اگر این شخص بخواهد به تمام داوطلبانی که از او منابع آموزشی بخرند، مشاوره رایگان تا آخر سال بدهد،وقتی برای زندگی و تحصیل خودش باقی نمی ماند. این افراد سود جو پس از واریز پول به حسابشان،در افق محو می شوند.

نحوه یادگیری به کمک فیلم ها و دی وی دی های آموزشی چگونه است؟

اگر به فیلم آموزشی، مانند فیلم سینمایی یا سریال ننگریم، می توان یادگیری بسیار خوبی را از آن کسب کرد. در این جا چند نکته را برای بالا بردن بهره وری در آموزش به کمک فیلم ها و دی وی دی های آموزشی باز گو می کنم:

  • حتی الامکان در پشت میز مطالعه و از طریق رایانه به تماشای فیلم یا دی وی دی آموزشی بپردازید.
    دیدن فیلم آموزشی در تلویزیون یا گوشی از لحاظ علمی توصیه نمی شود.
  • هنگام دیدن فیلم آموزشی،دفتری برای یادداشت نکات و چند کاغذ برای حل تمرینات داخل فیلم داشته باشید.
  • در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی بعد از حل تمرین یا مثال توسط استاد، فیلم را نگه دارید و یک بار دیگر به حل تمرین بپردازید.
  • با توجه به اینکه اغلب مباحث در کنکور و دانشگاه احتیاج به فهم عمیق دارند،فیلم را چند بار در زمان های مختلف ببینید.
  • با تدریس هر مبحث،سوالات مربوط به آن مبحث را حل کنید تا مطلب در ذهن شما تثبیت شود.

 

نمونه فیلم باید بذاری