کنکور سال 1401 با شیوع ویروس کرونا در موعد مقرر برگزار شد. سازمان سنجش و آموزش کشور، زمان اعلام نتایج کنکور را در اوایل مرداد ماه و فرصت انتخاب رشته را تا اواسط مرداد اعلام کرده است.

با توجه به مصادف شدن ماه عاشورا و تعطیلی روز تاسوعا و عاشورا که دقیقا در وسط مرداد ماه هستند، باید ببینیم سازمان سنجش چه ترتیبی را برای زمان اعلام رتبه و انتخاب رشته اتخاذ خواهد کرد تا کنکوری‌ها استرس کمتری را متحمل شوند.

 

اعلام رتبه های کنکور سراسری سال 1400:

کنکور سراسری سال 1400 هم در تاریخ ۹و۱۰ تیر برگزار شد.طبق اعلام رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور،اعلام نتایج اولیه داوطلبان آزمون سراسری یا همان رتبه های کنکور سراسری 1400 در تاریخ دهم مرداد ماه اعلام میشود. داوطلبان از تاریخ پانزدهم تا بیستم مرداد فرصت دارند که ۱۵۰ رشته را بنابر علائق خود و همچنین به وضعیت مجاز شدن خود در رشته های روزانه،شبانه،غیر انتفاعی،پیام نور،تربیت دبیر و… انتخاب نمایند.

 

همچنین دانش آموزانی که در ۲ یا ۳ رشته امتحانی شرکت کرده اند و مجاز به انتخاب رشته رشده اند،نیز باید تمام انتخاب های خود را در در یک فرم انتخاب رشته،ثبت نمایند.

توضیح: اگر شخصی در رشته ریاضی،هنر،زبان در آزمون سراسری شرکت کرده باشد و در هر ۳ رشته مجاز شده باشد،باید رشته های انتخابی هر ۳ رشته را در یک فرم(۱۵۰ رشته)انتخاب نماید.

تذکر مهم ۱: کسانی که ۲ بار در رشته های روزانه آزمون سراسری قبول شده باشند( مدت تحصیل را به پایان رسانده باشند،اخراج شده باشند یا انصراف داده باشند)از شرکت در آزمون سراسری 1400 محروم می باشند.

تذکر مهم ۲: دانشجویانی که از سال ۹۶ به قبل در دوره روزانه قبول شده اند و مشغول تحصیل می باشند باید تا اسفند ماه ۹۶ فرم انصراف از تحصیل را به دانشگاه مربوطه ارائه می کردند.

تذکر مهم ۳: دانشجویان انصرافی،حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبلی را نخواهند داشت.

در سال های گذشته شاهد موجی از انصراف دانشجویان دانشگاه های فنی و مهندسی بوده ایم که به امید قبولی در رشته تجربی از دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه صنعتی شریف،انصراف داده اند.هر چند برخی از این دانشجویان انصرافی در رشته های پزشکی،دندانپزشکی و دارو سازی و… پذیرفته شده اند،اما عده زیادی از آن ها نیز رتبه خوبی کسب نکرده اند.در مورد دانشجویان پسر تذکر این نکته ضروری است که حتما با آگاهی کامل از قوانین نظام وظیفه،انصراف خود را تقدیم دانشگاه نمایید.

تذکر مهم ۴: دانشجویانی که در سال ۹۶ در رشته های روزانه پذیرفته شده اند،در سال ۹۷ حق انتخاب رشته های روزانه را نخواهند داشت ولی می توانند در رشته های شبانه،پیام نور،پردیس خودگردان،غیر انتفاعی ادامه تحصیل بدهند.اکبر در کنکور ۹۷ نمی تواند ثبت نام کند.

مثال۱:اکبر در سال ۸۰ در رشته زیست شناسی روزانه دانشگاه اراک پذیرفته شده ولی انصراف داده است.بعد از گذراندن خدمت سربازی در سال ۹۰ در رشته حقوق دانشگاه تهران قبول می شود و هم اکنون مدرک حقوق دارد.اکبر دیگر نمی تواند در رشته های روزانه دانشگاه سراسری،انتخاب رشته کند.

مثال۲:احمد در رشته مهندسی برق شریف-روزانه در سال ۹۶ وارد دانشگاه شده باشد و تصمیم می گیرد که در سال ۹۷ کنکور تجربی بدهد.احمد باید تا اسفند ۹۶ انصراف خود را به دانشگاه صنعتی شریف اعلام نماید و مدارک لازم را آماده کند.همچنین احمد در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته فقط می تواند در رشته های شبانه،پردیس خود گردان،غیر انتفاعی و پیام نور ۱۵۰ انتخاب را وارد سایت کند.

مثال ۳: کریم در ۳ رشته ریاضی،هنر و زبان در کنکور سراسری ۹۷ در رشته های روزانه و… مجاز شده است.کریم می تواند ۱۵۰ انتخاب داشته باشد که در فرم انتخاب رشته خود وارد می کند.

طول مدت تحصیل برای دوره های مختلف(به جز دانشگاه های پیام نور،مجازی،نیمه حضوری)

کاردانی:۲-۳ سال

کارشناسی:۴-۵

کارشناسی ارشد پیوسته:۵-۷

دکتری حرفه ای:۷- ۹ سال

آشنایی با اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته سراسری:

قبل از فرارسیدن زمان انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 بهتر است با اصطلاحات زیر آشنا شوید تا هنگام مطالعه دفترچه انتخاب رشته سراسری سال 1401 استرس کمتری داشته باشید.

دانشجو:شخصی است که در یکی از دانشگاه های دولتی،آزاد یا خصوصی پذیرفته شده باشد.

دانشجوی اخراجی:این شخص در یکی از دانشگاه های سراسری یا آزاد یاخصوصی مشغول به تحصیل بوده است که بنابه دلایل درسی،انضباطی یا … از ادامه تحصیل محروم شده است.

دانشجوی انصرافی: دانشجویی است که تا اسفند ماه ۹۶ فرم مربوط به انصراف از تحصیل را به دانشگاه مورد نظر تحویل داده باشد.

رشته تحصیلی:رشته ای که دانش آموز در آن فارغ التحصیل شده است و در بالای کارنامه دانش آموز درج می شود.

شماره پرونده:یک شماره ۷ رقمی است که پس تکمیل مراحل ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار شما قرار گرفته است.

کد دانش آموزی : در بالای کارنامه دیپلم یا پیش دانشگاهی کدی با همین عنوان وجود دارد.

کد مناطق و نواحی دیپلم: این کد ۴ رقمی نیز در بالای کارنامه فارغ التحصیلی مقابل منطقه/ناحیه درج شده است.

کارنامه فارغ التحصیلی دوره متوسطه:کارنامه ای است که تمام نمرات دوره متوسطه از سال ورود تا پایان در آن درج شده است.

سوابق تحصیلی:تمام دانش آموزان فارغ التحصیل سال ۸۴ و به بعد در هر درسی که امتحان نهایی داده باشند،مشمول اعمال سابقه تحصیلی می شوند.

کد رهگیری:کدی که پس از اتمام هر مرحله از ثبت نام یا انتخاب رشته در اختیار داوطلب قرار می گیرد.تا وقتی سیستم این کد را در اختیار شما قرار ندهد،مراحل ثبت نام شما پایان نپذیرفته است.در نگهداری این کد کوشا باشید.

چگونگی و آموزش انتخاب رشته کنکور 1401

توصیه مهم و جمع بندی:با توجه به تغییر قوانین،که هر چند سال یکبار،شاهد آن هستیم انصراف و تغییر رشته به صلاح هیچ دانشجویی نیست.انتخاب رشته فقط قبولی در یک رشته و دانشگاه نیست. انتخاب رشته قبول شدن در رشته و دانشگاهی است که بتوان باقی عمرمان را روی آن رشته حساب کنیم.با مراجعه به مشاور انتخاب رشته آگاه و باتجربه میتوانید روی آینده خود حساب کنید.

با توجه به تغییرات زیاد در ظرفیت های کنکور 1401 نسبت به سال های قبل،حتما به صورت دستی توسط یک مشاور انتخاب رشته با تجربه، نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید.