انتخاب رشته نهم (یا همان انتخاب رشته سال نهم به دهم از متوسطه اول به متوسطه دوم)  از انتخاب رشته کنکور هم مهم‌تر است؛ دلیل اهمیت انتخاب رشته نهم دبیرستان، آینده نگری و بلند مدت بودن آن می ‌باشد که در ادامه مقاله به طور کامل به توضیح آن می پردازیم.

انتخاب رشته نهم، مهم ترین تصمیم زندگی

انتخاب رشته دانش آموزان در سال نهم متوسطه اول، مهم ترین تصمیم زندگی برای هر نوجوانی است. دلیل اصلی اهمیت انتخاب رشته نهم را می‌توان در ادامه زندگی هر شخص یافت. همان طور که می‌دانید، تحصیل در دانشگاه های ایران ( و یا حتی خارج از کشور) وابسته به رشته و دروسی است که در دبیرستان و رشته دبیرستانی طی شده است؛ بنابراین پایه و اساس انتخاب رشته کنکور، انتخاب رشته صحیح در سال نهم می‌باشد.

اگر انتخاب رشته سال نهم به دهم به درستی و مطابق با شخصیت، علاقه و استعداد فرد انجام نشود، مشکلات زیادی دز ادامه زندگی برای او به وجود خواهد آمد. هر سال شاهد خیل زیادی از دانش‌آموزان دبیرستانی هستیم که برای تغییر رشته بین رشته های نظری مانند ریاضی و تجربی و انسانی به یکدیگر یا به هنرستان مراجعه می‌کنند.

همچنین برخی از دانشجویان که در دانشگاه دچار افت تحصیلی، اخراج، تغییر رشته و … می‌شوند دلیل اصلی را ورود به رشته نامناسب در دبیرستان و در پی آن تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مربوط به دبیرستان می‌دانند. بنابراین اگر میخواهید که در آینده متحمل زیان های جبران ناپذیری از لحاظ مادی و معنوی نشوید، تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل اهمیت انتخاب رشته نهم برای هر دانش آموز

در مورد اهمیت انتخاب رشته نهم به دهم به موارد زیادی می‌توان اشاره کرد که در ادامه برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

  • با انتخاب رشته صحیح در سال نهم، دانش آموز با علاقه به دروس دبیرستان خود می پردازد و افت تحصیلی نخواهد داشت.
  • با انتخاب رشته صحیح در سال نهم به دهم، دیگر احتیاجی به تغییر رشته در طی دوران دبیرستان و کنکور نخواهد بود.
  • اگر با توجه به آینده، در سال نهم انتخاب رشته اصولی  انجام دهید، در رشته تحصیلی خود مشغول به کار خواهید شد. متاسفانه اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه ها در ایران، در رشته ای غیر از رشته تحصیلی خود مشغول به کار هستند.
  • اگر قصد مهاجرت از ایران و ادامه تحصیل در کشور های دیگر را دارید، حتما باید با مشاور انتخاب رشته دبیرستان (سال نهم) مشورت کنید. وضعیت تحصیلی و شغلی در بسیاری از کشور ها با ایران،تفاوت بسیار زیادی دارد.
  • با انتخاب رشته صحیح در سال نهم به دهم ،می توانید دبیرستان خوبی را برای تحصیل دوران دبیرستان انتخاب نمایید.
  •  با انتخاب رشته صحیح در سال نهم، می توان با توجه به استعداد و علاقه هر شخص او را به مسیر واقعی موفقیت خودش هدایت کرد. به طور مثال به هنرستان موسیقی، گرافیک، هوانوردی، بازیگری و ….

چگونه در سال نهم، دُرُست انتخاب رشته کنیم؟

برای انتخاب رشته صحیح در سال نهم و یا کنکور به موارد زیر پاسخ دهید:

استعداد و علایق من در چه زمینه ای است؟

اگر هنوز شناخت کافی از خود ندارید، قبل از انتخاب رشته سال نهم به دهم و ورود به متوسطه دوم، می توانید با مراجعه به مشاور تحصیلی و انجام تست های شخصیت شناسی از آن، آگاهی پیدا کنید. به همین منظور در این سایت می توانید از بهترین آزمون شخصیت شناسی در دنیا با نام Mbti استفاده کنید و با شناخت شخصیت، استعداد و علایق خود، بهترین رشته را برای دبیرستان و سپس دانشگاه انتخاب کنید.

آزمون رایگان Mbti فقط در سایت MrWins

همچنین آزمون‌های دیگری مانند آزمون هالند نیز وجود دارند که برای مراجعین خصوصی انجام می‌شود. با کمی جستجو در اینترنت متوجه اهمیت این تست‌های شخصیت شناسی در دنیا خواهید شد. آزمون MBTI یکی از تست‌های شخصیت شناسی است که بسیاری از کمپانی ها برای استخدام کارمندان خود به کار می‌برند.

  • آیا در ایران می خواهم به کار و تحصیل مشغول شوم و یا اینکه قصد مهاجرت دارم؟
  • علاقه شغلی من به چه مشاغلی است؟
    با مطالعه معرفی رشته ها می توانید تا حد زیادی از این امر آگاهی پیدا کنید. کافیست روی رشته تحصیلی کلیک کنید:
    انتخاب رشته ریاضی
    انتخاب رشته تجربی
    انتخاب رشته انسانی
    انتخاب رشته هنر
  • برای رسیدن به شغل مورد نظر باید در چه رشته ای تحصیل کنم؟
  • بهترین دانشگاه ها در ایران و شاید در خارج از کشور کدامند؟
  • آیا مشاغلی وجود دارد که در آینده پیشرفت بیشتری داشته باشند؟
مشاور انتخاب رشته نهم

بهترین مشاور انتخاب رشته نهم

عوامل انتخاب رشته اشتباه سال نهم به دهم

با این که انتخاب رشته نهم به دهم دبیرستان، در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است، اما اغلب اولیا به غفلت از آن عبور می کنند. در ادامه به دلایلی اشاره می کنیم که باعث تصمیم گیری اشتباه در انتخاب رشته سال نهم به دهم می شود:

  • دانش آموزان در این سن، معمولا تحت تاثیر همسالان خود می باشند. بنابراین کافی است دوستان فرزندتان به رشته تجربی علاقه پیدا کنند، یا این که درس خوان نباشند و بخواهند در هنرستان یا فنی حرفه ای تحصیل نمایند.مطوئن باشید، فرزند شما هم تحت تاثیر دوستان خود قرار می گیرد.
  • برخی از دانش آموزان در این سن دچار رویا پردازی و…. می شوند. معمولا این دسته از نوجوانان درک صحیحی از استعداد و توانایی های خود ندارند. به طور مثال علاقه به بازیگری و تحصیل در رشته هنر در بین دانش آموزان سال نهم بسیار شایع است.
  • گاهی اوقات اولیا می خواند که فرزندشان آرزوی از دست رفته خودشان را برآورده کند. بنابراین فرزندشان را مجبور به تحصیل در رشته ای می کنند که ممکن است به آن علاقه نداشته یاشند.
  • برخی اولیا تحصیل کرده مانند پزشکان، فرزندشان را به سمت رشته تجربی هدایت می کنند تا مانند خودشان در رشته پزشکی تحصیل کنند.
  • متاسفانه در برخی از مناطق رشته های خاص مانند موسیقی وجود ندارد و یا این که ظرفیت آنها محدود است. بنابراین دانش آموز بنا بر جبر به تحصیل در رشته دیگری می پردازد.
  • معدل و ظرفیت آموزش و پرورش که در هر منطقه یکی از محدودیت های انتخاب رشته نهم به دهم است.

بهترین مشاور انتخاب رشته نهم به دهم

اما بهترین مشاور انتخاب رشته نهم به دهم کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

  • آشنا به روانشناسی، تحلیل تست شخصیت شناسی و…
  • آشنایی کامل به رشته های دانشگاهی
  • آشنا به دانشگاه ها  و رشته های خارج از کشور
  • تسلط بر آینده پژوهی
  • و ….

بنابراین بهتر است علاوه بر توجه به نمرات درسی،کارنامه،هدایت تحصیلی آموزش و پرورش با مشاور تحصیلی و برنامه ریز درسی با تجربه مشورت نمایید.همچنین برای تعیین وقت مشاوره و انتخاب رشته با شماره ۰۹۲۰۸۰۸۵۹۰۵ یا ۰۲۱۴۴۱۷۴۴۶۷ تماس بگیرید.

انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور، مرحله دوم در تضمین موفقیت برای هر دانش آموز است. اگر در کنکور رتبه خوبی را کسب نکنید، متاسفانه نمی توانید به رشته ها و دانشگاه های خوب راه پیدا کنید. اما با رتبه های متوسط می توانید،بهترین برداشت را از زحمات خود داشته باشید. اگر با مشاور با تجربه و آشنا با قوانین انتخاب رشته و کنکور مشورت کنید، می توانید به حداقل هایی از زحمات خود در مطالعه و تحصیل برسید. برای مطالعه مقاله کامل بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید.