تست شخصیت شناسی Mbti یکی از آزمون های شخصیت شناسی معتبر در جهان است. در ابتدا توضیحاتی در مورد این تست شخصیت شناسی داده ایم. بعد از مطالعه در انتهای همین صفحه می توانید به تست شخصیت شناسی Mbti به طور رایگان پاسخ دهید و نتیجه را دریافت کنید. انجام این تست به همه افراد توصیه می‌شود. به خصوص برای انتخاب رشته کنکور، انتخاب شغل، ازدواج و….

در دنیای مدرن امروز همه علوم به هم آمیخته شده است. روانشناسی، مدیریت، علوم پزشکی، تمام علوم مهندسی و ریاضیات در هم تنیده و جدایی ناپذیرند. بنا بر همین پیشرفت برای انتخاب رشته تحصیلی، شغل آینده، ازدواج و …. آزمون هایی توسط روانشناسان کهنه کار شکل گرفت که انسان را با ابعاد مختلفی از شخصیت خود و فرزندان یا کارمندان و … آشنا می کند.

به فرمایش حضرت امیر(ع) برترين شناخت، خودشناسى انسان است. یا هر که خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است.

همین طور در جای جای اشعار و آثار نویسندگان کشورمان، از خودشناسی یاد شده است. به طور مثال این چند بیت از ابیات مولانا گوشه ای از اشاره ایشان به اهمیت خودشناسی است.

آدمی را زین هنر بیچاره گشت           خلق دریاها و خلق کوه و دشت
آدمی کوه است چون مفتون شود       کوه اندر مار چون حیران شود
خویشتن نشناخت مسکین آدمی       از بلندي آمد و شد در کمی
خویشتن را آدمی ارزان فروخت           بود اطلس خویش را بر دلق و دوخت

آزمون تست شخصیت شناسی Mbti چیست؟

MYERS_BRIGGS TYPE INDICATOR حرف اول این کلمات، مخفف نام آزمون یعنی همان تست شخصیت شناسی MBTI است. آزمون MBTI که به اسم مایرز بریگز ثبت شده است یک آزمون تحلیل روانشناسی برای تعیین تیپ های شخصیتی است که از دهه 1940 تا به حال مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون یکی از معتبرترین منایع آزمون کارفرمایان برای استخدام است. البته در مدارس و دانشگاه ها و … هم از آزمون mbti استفاده میشود.

تاریخچه آزمون Mbti

تست شخصیت شناسی  Mbti در سال 1940 توسط مایزر و بریگز تدوین شد. ایزابل بریگز در سال 1898 به دنیا آمد. پدرش فیزیکدانی برجسته در عهد خود بود. مادر ایزابل او را به مدرسه نفرستاد و در منزل آموزش های لازم را به او میداد.

در سال 1918 ازدواجی بین ایزابل بریگز و کلارنس مایز اتفاق افتاد و این آغازی برای به وجود آمدن تست شخصیت شناسی mbti بود. داستان شکل گیری ام بی تی آی، به تعطیلات سال نو باز میگردد. ایزابل دوست پسرش مایز را به صرف شام با خانواده دعوت کرده بود؛ والدین ایزابل با خود مایلز موافق بودند، اما تفاوت خانواده ها باعث اختلاف نظر آن ها با دخترشان بود.

ایزابل در کتاب استعدادهای مختلف تاکید می کند که دلیل اختلاف افراد در خانواده، محل کار و … این است که روش زندگی آن ها را متوجه نمی شویم و بنابراین احترام متقابل شکل نخواهد گرفت. چرا انسان های مختلف (حتی دو قلوها) رفتار متفاوت دارند، دلیل اصلی تولد تست شخصیت شناسی Mbti است.

به طور مثال اگر یک نفر با تیپ شخصیتی احساسی با یک فرد متفکر ازدواج کند و از مسئله تیپ شخصیتی هم اطلاعی نداشته باشند، در زندگی با ناهمواری های زیادی رو به رو هستند.

حل مشکلات بین فردی با تست شخصیت شناسی mbti

در تمام مشکلاتی که در روابط خانوادگی، شغلی، عاطفی و … پیش می‌آید، دلیل اصلی عدم شناخت طرف مقابل و درک روحیات و رفتار اوست. در بسیاری از موارد هر شخص روش زندگی خود را صحیح می داند، اما این موضوع اشتباه است. هر تیپ شخصیتی با اصول و قواعد خودش می‌تواند زندگی خوبی را رقم بزند.

شخصیت چیست؟ (تعریف شخصیت)

به خصوصیات و رفتاری که یک انسان در برخورد و تعامل با افراد دیگر نشان می دهد، شخصیت گویند.

تعیین شخصیت برای هر شخصی کاملا منحصر به خود اوست. حتی دو قلوها دارای شخصیت های متفاوت هستند.

ویژگی های شخصیتی چیست؟

ویژگی ها و مشخصه های قالبی که در رفتار شخص ظهور می کنند.

چه عواملی در شکل گیری شخصیت افراد موثر است؟

اصلی‌ترین عوامل شکل گیری شخصیت هر شخص موارد زیر است:

  • وراثت Heredity
  • محیط Environment
  • موقعیت Situation