هر دانش آموزی در طول زندگی خود شاید یک بار یا بیشتر در کنکور و آزمون ورودی دانشگاه ها (در مقاطع مختلف) شرکت کند. مسیری که بسیار مهم است و موفقیت در آن زمینه ساز موفقیت های دیگر ما در آینده خواهد بود. بنابراین باید تلاش خود را در این زمینه به کار گیریم و سعی کنیم با کمترین خطای ممکن برنده این ماراتن باشیم.

در این مقاله 21 مورد از تله های کنکور را برای شما شرح داده ایم. آگاهی از این موارد و فرار از آنها شما را به کسب رتبه های برتر کنکور نزدیک می‌کند.

استفاده از تجربیات کنکوری های موفق

آشنایی با مسیر و استفاده از تجربیات دیگران باعث شده موانع را بشناسیم تا گرفتار آنها نشویم، مقاله زیر به شرح این موانع پرداخته است. هر یک از این موارد مشکل تعداد زیادی از دانش آموزان بوده و منجر شده تا نتیجه ای که لایق آن هستند را نگیرند.

آشنایی با مشکلات و دام های ذهنی که دیگران در آن گرفتار شده اند ما را کمک می کند که در این مسیر به درستی گام برداریم و از نکات مثبت تجربیات دیگران استفاده کنیم.

تله ذهنی اول: زیاد بودن وقت در سال کنکور

بسیاری از دانش آموزان برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه روزانه ی خود ندارند؛ یا حتی بعضی دانش آموزان که برنامه ریزی دارند یا از برنامه مشاوران استفاده می کنند به آن عمل نمی کنند. توجیه این دسته از دانش آموزان این است که “حالا کو تا کنکور، وقت زیاده، به زودی شروع میکنم” . این دانش آموزان باور ندارند که در چشم بر هم زدنی، خود را در جلسه کنکور حاضر می بینند.

زیاد بودن وقت در سال کنکور از تله های ذهنی یک کنکوری

پاسخ به تله ذهنی، زیاد بودن زمان در سال کنکور

برای پاسخ به این مورد، دلایل بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را بازگو می کنیم:

  • برگزاری کنکور از محتوای 3 سال دبیرستان
    بنابراین دانش آموز کنکوری باید 3 سال تحصیلی و دروس خود را در یک سال مرور کند، تست بزند و در انتهای سال جمع بندی کند.
  • دانش آموزان سال دوازدهم باید در امتحان نهایی در آخر سال نیز شرکت کنند. مرور تستی برای کنکور و تشریحی برای امتحان نهایی، احتیاج به زمان بیشتری دارد.
  • رخ دادن حوادث غیر مترقبه
    در سال های اخیر شاهد رخ داد بسیاری حوادث غیر قابل پیش بینی بوده ایم. زلزله کرمانشاه، سیل خوزستان و شیراز، ویروس کرونا و… باعث درگیر شدن بسیاری از خانواده ها و اتلاف وقت و انرژی دانش آموزان کنکوری شد. دانش آموزانی که دوراندیشی کرده و از برنامه درسی و زمانی جلوتر بودند، آسیب کمتری دیدند.
  • تغییرات پیش بینی نشده در قوانین، زمان برگزاری کنکور و …

بنابراین انسان عاقل طوری برنامه ریزی می کند که در صورت بروز مشکلات، از برنامه عقب نماند.

دام ذهنی دوم: کم بودن زمان در سال کنکور

در تله ذهنی اول که اشاره شد، دانش آموزان کنکوری در نیمه اول سال و به خصوص در روزهای ابتدایی، فکر می کنند که زمان زیادی تا کنکور باقی مانده است.

با گذشت زمان و شرکت در چند آزمون آزمایشی و دیدن نتایج آزمون، به فاصله خود تا رتبه یا رشته مورد نظر پی می‌برند و به علت این که دیگر نمی‌توانم در زمان باقی مانده به نتیجه مطلوب برسم؛ مطالعه و تلاش را رها می کنند.

پاسخ به تله ذهنی، کم بودن زمان در سال کنکور

حتی اگر حدس شما درست باشد و در زمان باقی مانده نتوانید به رتبه دلخواه برسید، ادامه روند مطالعه و تست زنی، باعث بهبود رتبه شما در سال بعد خواهد شد.

در پنل کاربری سایت ثبت نام کنید، به محض ثبت نام، آزمون شخصیت شناسی mbti با ارزش بیش از 200 هزارتومان به شما هدیه داده میشود. با برگزاری این تست، با روحیه و مدل حافظه خود آشنا شده و در جهت بهبود فرآیند برنامه ریزی و مطالعه گام برمی‌دارید.

با مراجعه به لینک بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، می‌توانید سوال خود را از بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، به صورت رایگان بپرسید.

تله سوم کنکوری ها: تمرکز و پرش ذهن

یکی از مهم‌ترین ارکان در یادگیری، حل درست تست ها، داشتن عملکرد صحیح در آزمون ها و بازیابی مطالب، توانایی متمرکز شدن بر آن موضوع است. عدم تمرکز به حالتی گوییم که دانش آموز نتواند ذهن خود را بر موضوعاتی که به انجام آن‌ها می‌پردازد به طور کامل معطوف کند و همزمان موضوعات دیگر نیز ذهن او را به آنها مشغول کند.

شخص باید هجوم افکار مزاحم که اغلب غیر ضروری و کم اهمیت هستند را مهار کند؛ بر روی مطالعه خود متمرکز شود و پرداختن و فکر کردن به این موضوعات را به وقت استراحت خود موکول کند.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور

نتایج عدم تمرکز و پرش ذهن بر روند پیشرفت کنکوری ها

نداشتن تمرکز کافی و پرش های ذهنی در حین مطالعه مضرات فراوانی برای یک دانش آموز پشت کنکور دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می کنیم:

  • افت کیفیت مطالعاتی و افزایش زمان مطالعه (ممکن است عدم تمرکز فرد در اثر عواملی مانند کم خونی یا کمبود خواب باشد)
  • اگر در سر کلاس و هنگام تدریس استاد، دانش آموز تمرکز خود را از دست دهد، فرآیند یادگیری اتفاق نیفتاده و نه تنها در آن قسمت دچار مشکل می شود؛ در قسمت های وابسته نیز به مشکل بر خواهد خورد.
  • بالارفتن ساعت مطالعه و بی کیفیت بودن آن
    با بالارفتن ساعت مطالعه دانش آموز کنکوری، مجبور می شود از زمان خواب، استراحت و تفریح خود کم کنید. کم شدن خواب و استراحت خود سرچشمه شکل گرفتن موانع جدید برای پیشرفت است.
  • کاهش انرژی، کسل شدن و در نهایت رها کردن مطالعه به علت شکل گرفتن جمله منفی ” من نمی‌توانم” در ذهن

روش های بالا بردن تمرکز دانش آموزان کنکوری

روش های مختلفی برای افزایش تمرکز وجود دارد. در مقاله ای با عنوان ۶ راهکار برای افزایش قدرت تمرکز و حافظه به طور مفصل به موضوع تمرکز برای کنکور پرداخته ایم. در ادامه به چند نکته کوتاه اشاره می کنیم:

  • فرض کنید در کلاس درس هستید و دبیر شما درحال تدریس است؛ یا در خانه درحال مطالعه مبحث مهمی هستید و ناگهان موضوعی فکر شما را به خود مشغول میکند.
  • دفترچه یادداشتی همراه خود داشته باشید تا موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول کرده به صورت یک عنوان یادداشت کرده و دفترچه را ببندید و به باقی درس توجه کنید.
  • روش دیگر آن است که در اوقات استراحت یا هنگام خواب از ارقام بالا شروع کرده و آن را از اعدادی که ذهن ،جمع و تفریق آن اعداد برایش عادی نشده کم یا اضافه کنیم برای مثال از عددی مانند 7500 شروع کرده وآن را از عددی مانند 7 کم میکنیم(7486،7493و…)تا به صفر برسیم؛ به صورت تدریجی ذهن می آموزد برای مدتی بر یک موضوع متمرکز شود.
  • هم چنین روش دیگر نهیب زدن و اخطار دادن به خود است یعنی هرگاه افکار مزاحم ذهن ما را به خود مشغول کرد آمرانه به ذهن خود بگویید الان وقت فکر کردن به این موضوع نیست و فقط باید به درس توجه کنی!!!
    برای این منظور میتوانید جایزه یا تنبیه را هم مشخص کنید؛ برای مثال درصورتی که توانستید فکر مزاحم را مهار کنید زمان اندکی را به زنگ تفریحتان اضافه کنید یا هر چیز کوچیکی که خوشحال‌تان میکند به خود هدیه دهید یا اگر ذهن شما باز هم مقاومت کرد به عنوان جریمه شب 10لغت زبان بخوانید و کارهایی از این قبیل.
  • تمرکز بر روی شعله ی شمع در اتاق تاریک  و فکر نکردن به هیچ چیز جز آن شعله، روش دیگری برای متمرکز کردن ذهن است.
  • یوگا نیز در این زمینه میتواند بسیار موثر باشد و علاوه بر حفظ شادابی و سلامت و آرامش، حفظ تداوم آن موجب افزایش تمرکز نیز میشود.
  • هیپنوتیزم  درمانی توسط استاد مجرب در این زمینه (09208085905)

دام چهارم ذهنی کنکور: خواب مناسب

برخی از کنکوری ها و حتی والدین آن ها انتظار دارند که دانش آموز کنکوری، خواب بسیار کمی داشته باشد. این تفکر که از قدیم در بین اولیا رایج بوده که ” کنکوری خواب و خوراک ندارد، کاملا اشتباه است و لطمات جبران ناپذیری به دانش آموز وارد می کند”

خواب کم برای کنکور از سری دام های 21 گانه کنکور
در مقاله ای به طور کامل درباره انسان های موفق،رتبه های برتر کنکور و ثروتمندان،چقدر می خوابند؟(خواب) صحبت کرده ایم. در ادامه به بیان مطالب خلاصه ای در این زمینه می پردازیم:

دانش آموز کنکوری باید به طور متوسط 6 الی 7 ساعت خواب شبانه داشته باشد. طی تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که با تسهیل ارتباط عصبی-شیمیایی سلول های مغز به تقویت حافظه و قدرت یادگیری کمک می‌کند.

افرادی که خواب کافی دارند دارای روحیه ی بهتری هستند و در رویارویی و حل مشکلات توانمندتر عمل می‌کنند. هورمون ملاتونین هورمونی است که این وظیفه را به عهده دارد یعنی باعث بهبود وضعیت روحی و روانی میشود.

این هورمون از ساعت 9 شب تا نیمه شب ترشح میشود و در اثر بیداری افراد تا نیمه شب میزان این هورمون کاهش میابد و به همین دلیل به طور معمول افراد کم خواب حساس تر، زودرنج تر و عصبی تر هستند.

هم چنین از دلایل اهمیت خواب می توان به اثر ملاتونین بر بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها اشاره کرد. افراد کم خواب بیشتر مستعد بیماری های گوناگون و سرماخوردگی ها به نسبت افرادی که خواب کافی دارند هستند.

همچنین کمبود خواب باعث میشود فرد در طول روز نیز احساس خستگی داشته باشد و نتواند فعالیت های روزانه ی خود را به نحو صحیح انجام دهد و بسیار کند و بی دقت عمل کند.

مهم ترین دلیلی که دانش آموز کنکوری باید خواب کافی داشته باشد علاوه بر حفظ سلامت، طبقه بندی مطالب مطالعه شده در طول آن روز و انتقال آن مطالب به حافظه ی بلند مدت است. بنابراین خواب کافی برای یادگیری بهتر و عملکرد مطلوب تر دانش آموز واجب است.

تله پنجم در سال کنکور؛ بی توجهی به سلامت جسمی

انجام آزمایشات سالیانه برای دانش آموزان ضروری است. تنظیم نبودن مقدار بعضی از ویتامین ها و هورمون ها در بدن باعث ایجاد اختلالاتی در فعالیت طبیعی بدن میشود و ممکن است در اثر آن علائمی بروز کند که نتوانیم آن طور که باید به فعالیت های روزانه ی خود برسیم.

کم خونی و تاثیر آن بر دانش آموزان پشت کنکور

یکی از این عوامل که بین دانش آموزان به ویژه دختران شایع بوده کم خونی است. دختران بالغ به علت دوران عادت ماهانه، باید از قرص های مکمل آهن استفاده نمایند. البته کم خونی بین پسرانی که تغذیه مناسب ندارند یا در رژیم غذایی خود از گوشت قرمز استفاده نمی کنند نیز شایع است.

کم خونی حتی در صورتی که فرد خواب کافی نیز در طول شب داشته باشد هم موجب احساس خستگی و ضعف دانش آموز در طول روز می‌شود. کم خونی یکی از عوامل تاثیرگذار در کم شدن تمرکز است؛ تنگی نفس، پایین بودن همیشگی دمای بدن، ریزش مو، ضربان نامنظم قلب(تپش قلب) وسرگیجه از دیگر علائم کمبود آن است.

کم خونی ممکن است دراثر کمبود آهن یا کمبود ویتامین B12 ایجاد شود. که تشخیص اینکه کم خونی فرد در اثر کمبود کدام مورد است با آزمایش خون مشخص می‌شود و متناسب با نوع کم خونی دارو های لازم تجویز میشود.

برای مطالعه اهمیت تغذیه در یادگیری دانش آموزان و کنکوری هاکلیک کنید 

داشتن برنامه غذایی سالم تاحدی میتواند نیاز بدن را درصورتی که کمبود شدید وجود نداشته باشد، به آهن وb12 تامین کند. حبوباتی نظیرعدس، لوبیا و نخود، سبزیجاتی که دارای برگ های تیره هستند نظیر اسفناج، کشمش، زیتون، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ و شکلات تلخ ازمنابع آهن و B12هستند.

همچنین مواد دارای ویتامین c علاوه برآنکه سیستم ایمنی بدن را قوی میکند و مانع ابتلای ما به سرماخوردگی میشود به جذب بیشتر آهن کمک میکند.بنابراین توصیه میشود بعد از مصرف مواد حاوی آهن از مرکبات یا سیب استفاده کنید. تا یک ساعت بعد از مصرف آهن از مصرف چایی،قهوه و مواد کافئین دار پرهیز کنید زیرا موجب از بین رفتن آهن موجود در غذا می‌شود.

ویتامین D و تاثیر آن بر کنکور

ویتامین D نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا در تقویت سیستم ایمنی در بدن نقش دارد. به طور معمول این ویتامین در اثر قرار گرفتن در برابر آفتاب در بدن ما ساخته میشود.

اغلب ما ایرانیان به میزان کافی در برابر نور آفتاب قرار نگیریم؛ یا به دلیل پوشش زیاد بدن ما نور آفتاب کافی دریافت نکند. به همین دلیل در صورت کمبود آن باید قرص ویتامین D با تجویز پزشک مصرف کنیم.

درصورت کمبود این ویتامین ممکن است به درد‌های استخوانی نیز دچار شویم. همچنین وجود کافی این ویتامین در بدن برای پیشگیری از درمان کرونا و حتی استفاده از آن در دوران بیماری، تاثیر شگرفی دارد.

مشکلات تیروئید برای دانش آموزان در کنکور

هورمون های تیروئیدی از دیگر مواردی هستند که میزان آن‌ها باید مورد آزمایش قرار بگیرد. کم کاری تیروئید باعث ایجاد احساس خستگی در فرد میشود از دیگر علائم آن میتوان به خشکی پوست، احساس سرما، افسردگی و احساس ناامیدی اشاره کرد.

همان طور که می بینید کم کاری تیروئید علائم مشابهی با کم خونی دارد به همین دلیل از روی علائم نمیتوان سر به خود دارویی تجویز کنیم و آن را مصرف کنیم بنابراین انجام یک آزمایش خون ساده کمک شایانی در زمینه احساس شادابی و نشاط در طول روز و متمرکز تر عمل کردن دانش آموز میکند.

دام ششم: درگیر شدن ذهن در حاشیه ها

سال کنکور سالِ پر فراز و نشیبی است و دانش آموز باید مراقب باشد تا چیزی او را از هدف اصلی خود دور نکند؛ زیرا در این سال وقت حکم طلا را دارد و هر چیزی که باعث اتلاف وقت شود مساوی با شکست دانش آموز است.

در کنکور سال 98 اخبار گوناگونی  مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری، چگونگی برگزاری کنکور دانش آموزان نظام قدیم، تغییر زمان امتحان نهایی و دست آخر هم از مهم ترین این اخبار میتوان به رخ دادن سیل اشاره کرد.

دانش آموزان خواستار عقب افتادن کنکور برای جبران زمانی که به خاطر سیل نتوانستند درس بخوانند شدند و حتی به نشانه ی اعتراض و به امید عوض شدن نتیجه کمپین هایی تشکیل دادند که درنهایت هم افاقه نکرد.

در بعضی موارد اصلا تغییری در نظر سازمان سنجش ایجاد نشد. تنها دانش آموزان بودند که آن مدت درگیر حاشیه های آن مقطع زمانی شدند و با غافل شدن از درس خواندن بخشی از زمان خود را از دست دادند. بعد از برگزاری کنکور 98 این دانش آموزان پشیمانند که ای کاش آن زمان به جای پرداختن به این مسائل از همان زمان باقی مانده هم استفاده می کردند که بتوانند نتیجه را اندکی هم که شده تغییر دهند.

همچنین در کنکور 99 هم، شیوع ویروس کرونا باعث شد که زمان برگزاری کنکور سراسری، چند بار تغییر کند. این تغییرات پیش بینی نشده در زمان کنکور، فقط به ضرر کسانی تمام شد، که خود را درگیر آن می‌کردند.

دوست خوب کنکوری من!  مطمئن باش سازمان سنجش با توجه به شرایط حاکم بهترین تصمیم را که به صلاح تمام دانش آموزان در تمام کشور است می‌گیرد؛ دامن زدن به این خبرها کمکی به شما نخواهد  کرد و اتفاقی که باید بیفتد چه برای شما خوشایند باشد چه خوشایند نباشد می افتد پس بهترین استفاده از زمان باقی مانده تا کنکور را بکن.

دام هفتم: درگیر شدن ذهن با شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی

یکی دیگر از قاتلین زمان و عوامل از دست رفتن تمرکز استفاده از اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و …. است؛ بسیاری از دانش آموزان گوشی خود را در هنگام مطالعه روی میز و در کنار خودشان قرار می دهند و کمی پس از شروع مطالعه به سراغ موبایل می روند و با خود می‌گویند بعد از 5دقیقه به مطالعه ی خود ادامه می دهم اما یک لحظه گوشی را باز کردن همانا و دست کم یک ساعت پای گوشی بودن همانا؛

البته با شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس های کنکور، آزمون های آزمایشی کنکور، رفع اشکال کلاس های کنکور و …. اگر دانش آموز کنکوری نتواند بر نفسِ خود غلبه کند، حتی به جای تمرکز و استفاده از کلاس های مجازی یا آنلاین، به گردش در صفحات مختلف اینستاگرام می پردازد.

تا قبل از مجازی شدن کلاس های کنکور، توصیه ما به داوطلبان کنکور، خاموش کردن گوشی هنگام مطالعه بود. اما با شرایط کنونی پیشنهاد می کنیم، به طور کل در سال کنکور، از شبکه های اجتماعی خارج شوند، تا بتوانند بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

دام هشتم: تعدد منابع مطالعاتی، انتخاب اشتباه آن ها و…

اگر فرایند یادگیری را به پلکانی تشبیه کنیم، اولین گام آن فراگیری مفاهیم و تفهیم شدن موضوع است و این امر مستلزم داشتن منبعی مناسب است. حال این سوال مطرح میشود که منبع مناسب چه ویژگی هایی دارد و این منابع چگونه تقسیم بندی میشوند؟

ما برای دستیابی به مفاهیم  هر درس میتوانیم از منابعی مانند:

  • جزوات جامع تدریس اساتید برتر کنکور
  • کتب کمک آموزشی
  • فیلم های آموزشی در بستر آنلاین، cd و dvd
  • کلاس های حضوری
  • کلاس های آنلاین
  • کلاس ها و دوره های مجازی
  • آزمون های مجازی و آنلاین

مهم ترین نکته در انتخاب این منابع برقراری ارتباط با سبک و سیاق توضیحات آن منبع و ملموس بودن این مطالب است. ممکن است کتاب یا فیلم آموزشی بسیار شناخته شده باشند؛ اما دانش آموز پس از مطالعه ،آن طور که باید درس را یاد نگرفته باشد؛ یا وقتی به سراغ پله های بعدی که حل تست و سوالات گوناگون است می رود به این دلیل که نتوانسته عمیقا موضوع را درک کند نمی‌تواند پاسخ گویی مناسبی به سوالات داشته باشد.

همچنین منبع خوب منبعی است که مطالب آن درعین جامع بودن به اندازه باشد؛ یعنی به طور مفصل به توضیح عناوین مطرح شده در کتاب درسی آموزش و پرورش پرداخته باشد؛ اما مطالب خارج از کتاب درسی  که یادگیری آنها کمکی به دانش آموز نمیکند و تنها موجب اتلاف وقت او میشود نداشته باشد.

همچنین از مطالعه کتابی که به توضیح بعضی از سر فصل ها نپرداخته و از بسیاری از عناوین فاکتور گرفته نیز باید خودداری کرد؛ زیرا موجب میشود دانش آموز مطالب را کامل یاد نگیرد و در حل تست ها ضعیف عمل کند و این حس را در دانش آموز تشدید کند که با وجود صرف وقت کافی باز هم نتوانسته مطلب را کامل بیاموزد و از آن درس زده شود و احساس ناامیدی کند.

بنابراین دانش آموز باید منبعی را انتخاب کند که به اندازه توضیح داده باشد و از کم گویی یا زیاده گویی پرهیز کرده باشد. منبع کمک آموزشی باید منطبق با آخرین تغییرات کتاب درسی باشد زیرا در هر ویرایش مطالبی از کتاب حذف ومطالبی به کتاب افزوده میشوند.

انتخاب منابع مطالعاتی کنکور مرتبط به پایه و سطح هر دانش آموز

منبع کمک آموزشی باید متناسب با سطح دانش آموز باشد زیرا اگر کتابی بسیار سنگین باشد و دانش آموز سطح متوسط یا ضعیفی داشته باشد یا قصد یادگیری مفاهیم ابتدایی با آن منبع را داشته باشد باعث سردرگمی دانش آموز میشود و مطالب آن کتاب جز اینکه باعث دید منفی دانش آموز نسبت به آن قسمت شود و چیزی از آن سر در نیاورد، فایده ای برای او نخواهد داشت.

عکس این موضوع نیز صادق است. ممکن است دانش آموز کنکوری، سطح سواد بالایی داشته باشد (یا این که در سال قبل با رتبه نسبتا خوبی در کنکور پذیرفته نشده یا انتخاب رشته نکرده است) و بخواهد از کتابی استفاده کند که نکات و مفاهیم ترکیبی یا سطح بالاتری نسبت به کنکور داشته باشد.

به دانش آموزان با تراز بالا در کنکور باید، کتاب ها و منابع سطح بالاتر معرفی کرد. با توجه به محدود بودن وقت در سال کنکور امکان آزمودن منابع مختلف وجود ندارد؛ بنابراین باید از منبعی استفاده شود که امتحان خود را پس داده باشد و از همه نظر مناسب دانش آموز باشد و ویژگی منبع مناسب که در توضیحات بالا ذکر شد داشته باشد.

استفاده از نظر افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند مانند مشاوران تا حد زیادی کار دانش آموز را تسهیل کرده و با توجه به سطح دانش آموز بهترین منابع را دراختیار او قرار می دهد.

تعدد منابع مطالعاتی در کنکور

در بحث قبل به معرفی منابع گوناگون و روش انتخاب بهترین منبع پرداختیم.  معضل دیگری به نام تعدد منابع مطالعاتی در کنکور هم وجود دارد.

اکثر دانش آموزان مستعد و قوی در صدد این هستند که به تمامی نکات یک مبحث اشراف پیدا کنند و ترس این را دارند که مبادا نکته ای باقی بماند که بلد نباشند و در کنکور با سوالی مواجه شوند که از همان قسمت طرح شده باشد. بنابراین به مطالعه ی یک مبحث از منابع گوناگون روی می آورند.

دانش آموزان  کنکوری که در یک بحث ضعف دارند برای یاد گرفتن یک مطلب  ممکن است منابع زیادی را امتحان کنند تا ببینند کدام کتاب مفاهیم را به زبانی ساده تر و از پایه توضیح داده است.

به هر حال مطالعه از چند منبع یا بدتر از آن حاضر شدن در کلاس های متعدد بسیار وقت گیر بوده ضمن آنکه ممکن است دانش آموز وقت زیادی را صرف فهمیدن یک مطلب  از منابع گوناگون بکند که اهمیت چندانی ندارد و شاید از آن بحث سوالی مطرح نشود.

این کار وقت مطالعه ی سایر دروس و همچنین وقت مرور و حل تست بیشتر را از خود گرفته پس بهتر است یک منبع مناسب انتخاب کنیم و با همان جلو برویم و باقی وقت خود را به جای خواندن یک مبحث از منابع متفاوت صرف حل تست از آن مبحث بکنیم. برای انتخاب منابع مناسب در کنکور، حتما از مشاور با تجربه و حرفه ای کنکور کمک بگیرید.

بی توجهی به کتاب های درسی در سال کنکور

اغلب دانش آموزان در سال کنکور آنقدر درگیر منابع کمک آموزشی و تستی می شوند که از کتاب درسی غافل می ‌شوند. یا با خود اینگونه فکر کنند که این منابع کمک آموزشی، مطالب کتاب درسی آموزش و پرورش را در خود دارند و حتی مطالبی فراتر از آن دارند پس دیگر مطالعه کتاب درسی واجب نیست درحالی‌که این تفکر کاملا غلط است.

منبع اصلی طراحان کنکور برای طرح سوالات، کتاب درسی است؛ زیرا در اختیار همه دانش آموزان قرار داشته و برای همه مشترک است؛ در حالیکه کتب کمک آموزشی متعددی وجود داشته و هر دانش آموز از کتابی استفاده می کند بنابراین نمی تواند منبع قرار گیرد ضمن آنکه بعضی به کتب کمک آموزشی دسترسی ندارند.

کتاب درسی بهترین منبع برای طرح سوالات کنکور است. البته نمیتوان منکر تاثیر منابع کمک آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموز و تسلط بیشتر وی به درس شد ولی نباید به آن به چشم یک منبع مجزا نگاه کرد بلکه آن را مکمل کتاب درسی برای شرکت در کنکور دانست.

دام نهم برای کنکوری ها: توجه افراطی به دروس یا مباحث کنکور

توجه افراطی به یک یا چند درس در کنکور، یکسان دانستن اهمیت همه دروس در کنکور و ارزش گذاری مباحث در یک درس را در این قسمت بررسی می کنیم:

نمره یکسان مباحث، تست های آسان و دشوار در یک درس

به عنوان مثال در درس زیست شناسی ممکن است فصل ایمنی فصل آسانی به نظر بیاید به همین دلیل دانش آموز آن را مطالعه نکند یا به مطالعه ی اجمالی آن اکتفا کند و گمان کند به همه ی نکات این فصل مسلط است و هنگامی که به فصلی مانند شارش انرژی می رسد وقت زیادتری برای یادگیری و حل تست آن اختصاص دهد.

درست است که برای مباحث سخت تر و پر اهمیت تر از لحاظ تعداد سوالات در کنکور باید به نسبت فصول و دروس آسان تر وقت بیشتری اختصاص داد؛ اما همان مباحث ساده هم به اندازه ی خودشان از اهمیت برخوردار هستند چرا که در کنکور سراسری ارزش و نمره ی یکسان و برابری با سوالات دشوار دارند.

ضمن آنکه سوالات مطرح شده از مباحث پر نکته ممکن است آنقدر دشوار یا وقت گیر باشد که حل آنها مقدور نباشد و از همه مهم تر ارتباط دروس باهم است. یعنی علاوه بر اینکه بسیاری از فصل ها زنجیره وار به هم وصل هستند، برای یادگیری هر مطلب باید به مطالب قبلی هم مسلط بود.

در کنکور سراسری سوالات ترکیبی طراحی می‌شود؛ برای مثال همین درس آسان ایمنی با درس پر نکته ی شارش قابل ادغام است و اگر دانش آموز به هر 2فصل تسلط نداشته باشد قادر به پاسخ گویی به این سوالات ترکیبی نخواهد بود.

نه تنها فصول یک درس باهم مرتبط است که ممکن است مطالب یک درس با درس دیگر مرتبط باشد برای مثال تا شما به فصل لگاریتم در درس ریاضی مسلط نباشید نمیتوانید مسائل اسید و باز را در درس شیمی حل کنید. بنابراین هیچ مبحثی از دروس نباید حذف شود و تمامی مباحث هر درس از کتاب هر3 پایه باید خوانده شود.

اگر قصد حذف مبحثی را دارید باز هم آن را مطالعه کنید؛ زیرا ممکن است تنها دید منفی نسبت به یک فصل داشته باشید و با یک بار مطالعه ی درست مشکل شما حل شود یا در کنکور سراسری سوالی آسان از آن درس مطرح شود که دانش آموز حتما بتواند به آن پاسخ دهد.

زمانی به طور قطع به حذف یک مبحث اقدام کنید که در  نیمه پایانی سال که به حل آزمون های جامع مشغول هستید سوالات مربوط به فصل خاصی را در چند آزمون متوالی جدای از سطح سوال اشتباه پاسخ بدهید، در آن صورت دانش آموز میتواند فصل را حذف کند البته بهتر است در این زمینه از مشاور کمک بگیرد.

ترجیح درسی به دروس دیگر در مطالعه برای کنکور

مبحث حائز اهمیت دیگر بی توجهی یا ترجیح درسی نسبت درس دیگر است. برای مثال ممکن است دانش آموزی در درسی مثل زبان قوی بوده و در درسی مثل فیزیک ضعف داشته باشد؛ برخی از داوطلبان کنکور از وقت مطالعه درس زبان کاسته و به درس فیزیک می پردازند. برخی دیگر از آن جا که به درس فیزیک علاقه ای ندارند، به طور ناخودآگاه به آن اهمیت کمتری داده و به مطالعه دروسی مثل زبان می پردازند.

هر دو مدل ذکر شده اشتباه است. اگر به دنبال کسب رتبه خوب در کنکور هستید، باید با برنامه مدون درس بخوانید و به انجام آن متعهد باشید.

دام دهم: عدم تعادل در تست زدن و یادگیری مفهومی برای کنکور

تست ها با توجه به

  • مقطعی از سال که درآن قرار داریم
  • بسته به اینکه مطالعه ی درس در چه مرحله ای است
  • اینکه چه درسی را مطالعه میکنیم

در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرند، مانند:

  • تست های آموزشی
  • تست های زمان دار
  • تست های مروری
  • موضوعی
  • آزمون های جامع
  • آزمون های شبیه ساز کنکور
  • آزمون های آنلاین

بعد از آنکه مطلب با کمک کتاب درسی و منابع کمک آموزشی تفهیم شد باید به سراغ گام پر اهمیت بعد یعنی حل تست آموزشی از کتاب تست مناسب بپردازیم. با این کار دانش آموز به قسمت هایی که کاملا مسلط است، نیمه مسلط است یا تسلط ندارد آگاهی پیدا میکند.

تست آموزشی چیست؟

تست آموزشی به گروهی از تست ها میگویند که دانش آموز بعد از مطالعه ی درس باید به حل آن ها بپردازد تا هم مطالب مطالعه شده تثبیت گردد، هم دانش آموز به قسمت هایی که باید مجدد به مطالعه ی آنها بپردازد و در آن ضعف دارد آگاه شود. در حل این تست ها زمان خیلی حائز اهمیت نیست و آنچه اهمیت دارد کیفیت تست زدن و یادگیری است.

دسته بندی تست های پاسخ داده شده

بعد ازحل تست، آن ها را تصحیح نموده و آن ها را در دسته بندی تست هایی که:

  • به آنها پاسخ صحیح داده اید
  • تست هایی که با تردید پاسخ داده اید
  • به دلیل مردد بودن بین 2گزینه به آنها پاسخ نداده اید
  • تست هایی که پاسخ داده نشده اند
  • سوالاتی که به اشتباه پاسخ داده اید

را دسته بندی کنید و برای هر گروه از یک رنگ هایلایتر استفاده کنید. در بحث تحلیل تست و آزمون به طور جامع راجع به اینکه با هر دسته از این سوالات باید چه کرد خواهیم پرداخت.

در تست آموزشی علاوه بر مرور و تثبیت نکاتی که یاد گرفتیم ممکن است از بین تست های پاسخ داده نشده، نادرست یا تست هایی که با تردید پاسخ داده شده اند نکاتی یافت شوند که از چشم دانش آموز پوشیده مانده باشد.

دانش آموز با حل تست به این نکات نیز پی میبرد. داوطلب کنکور با مراجعه مجدد به منبع مطالعاتی و دقت بیشتر در آن ها، می تواند به تفهیم و تسلط آن موضوع بپردازد. همچنین در صورت رفع نشدن مشکل با مراجعه به منابع جدید یا معلم خصوصی بر مبحث تسلط پیدا کند.

اگر در یک نوع تیپ خاص از سوالات در مبحثی ایراد دارم و به طور مجدد به مطالعه ی آن پرداختیم میتوانیم آن را به زبانی ساده و روان که برای خودمان قابل فهم است خلاصه کنیم و آن را ضمیمه ی سوال قرار دهیم که در مباحث بعدی به چگونگی تهیه جزوه خلاصه برای مرور های بعدی، نیز خواهیم پرداخت.

تعداد تست هایی که دانش آموز برای هر فصل حل میکند باید متناسب با نیاز او و به اندازه باشد؛ چرا که بعضی از کتب تست در هر زمینه علاوه بر تست های کنکور و تست های آزمون های آزمایشی تعداد زیادی تست تالیفی دارند.

در برخی کتب کمک آموزشی به قدری تست و نکات اضافه و خارج از کتاب درسی وجود دارد که داوطلب کنکور مسیر اصلی را گم می کند. در این موارد بیشتر وقت داوطلب به حل و یادگیری مسائلی صرف می شود که اصلا در کنکور سوالی از آن ها مطرح نمی شود.

حل تست های مروری برای کنکور

با شروع مطالعه مباحث جدید، ممکن است مطالب قبلی مورد غفلت واقع شده و در طول زمان فراموش شوند. برای این اتفاق هم می توان استراتژی های مختلفی در پیش گرفت. به طور مثال به چند مورد اشاره می کنیم:

  • حل تست هایی که غلط یا نزده اید و قبلا علامت گذاری شده است.
  • حل تست های تالیفی جدید از هر مبحث به تعداد 5-10 تست
  • مرور سوالات آزمون های آزمایشی مانند قلم چی، گزینه 2، سازمان سنجش و ….

بنابراین تست مروری ضمن آنکه وقت زیادی از ما نمی‌گیرد بسیار مفید است؛ زیرا موجب تثبیت مطالب و انتقال آن به حافظه بلند مدت میشود چراکه حتی اگر فصلی جامع و کامل مطالعه شود ولی دانش آموز بر آن مرور نداشته باشد قسمت زیادی از آن را فراموش خواهد کرد. در دفعات بعد که میخواهد آن را مطالعه کند مجبور است زمان بیشتری را به نسبت زمانی که مرور انجام شده اختصاص دهد.

توجه داشته باشید در حل این دسته از تست ها نباید تعداد زیادی تست حل کنید زیرا هدف تنها یادآوری مطالبی است که یک بار به طور کامل خوانده وبه  حل تست پرداخته اید است. بنابراین حل تست های مرور مباحث قبل را جدی بگیرید.

حل تست های موضوعی کنکور و درس به درس

حل تست های موضوعی در بعضی دروس میتواند بیشتر از تست های درس به درس موثر باشد و موجب افزایش یادگیری و تفهیم بیشتر مطلب گردد. برای مثال در درس ادبیات دانش آموز می‌تواند در ابتدا به صورت جداگانه به حل تست مبحث قرابت، مبحث زبان فارسی و آرایه بپردازد.

در مبحثی مانند آرایه یا قرابت ممکن است ابیاتی خارج از کتاب درسی مطرح شود بنابراین دانش آموز باید ابتدا دانش و روش حل این تست ها را بیاموزد که هر نوع بیتی مورد سوال طراح قرار گرفت بتواند آن را تحلیل کرده و به درستی پاسخ دهد. سپس هنگامی که به تمام قسمت ها مسلط شد به حل تست به صورت درس به درس بپردازد و از این طریق در هر درس تمامی بخش های زبان فارسی، قرابت و آرایه را مرور کند.

با توجه به آنکه در کنکور ، دانش آموز برای حل تست های هر درس وقت محدودی دارد علاوه بر بدست آوردن دانش حل سوال باید توانایی مدیریت زمان را هم بدست آورد چرا که حتی اگر توانایی حل همه ی سوالات را داشته باشد بدون مدیریت زمان بسیاری از سوالات را از دست خواهد داد

دانش آموز در طول سال باید مهارت مدیریت زمان را تمرین کرده و زمانی که به حل تست های مروری می پردازد فاکتور زمان را هم لحاظ کند. هم چنین آزمون های آزمایشی نیز در این زمینه بسیار موثر خواهند بود و دانش آموز تجربیات خوبی در زمینه چگونگی مدیریت زمان کسب میکند.

به علاوه بدست آوردن مهارت هایی باعث می شود دانش آموز سریع تر بتواند به سوالات پاسخ گویی کند برای مثال تقویت محاسبات در حل سریع سوالات دروس تخصصی می تواند بسیار موثر باشد.

دام یازدهم در کنکور: غافل شدن از تست های شبیه ساز کنکور

بعد از اتمام مطالعه همه ی دروس و در دوران جمع بندی باید از نوع دیگری از تست ها به نام تست جامع استفاده کنیم  زیرا تمام توانایی ها و تجربیاتی که تلاش کردیم با حل انواع تست های بالا بدست آوریم درنهایت برای بدست آوردن عملکرد مناسب در این مرحله بوده است.

زمانی که به حل این نوع تست میرسید علاوه بر اینکه توانایی علمی کافی برای پاسخ گویی به سوالات و مدیریت زمان را بدست آورده اید با این تست ها میتوانید به مرور مباحث مختلف پرداخته و عملکرد خود را در درس های گوناگون بیازمایید. سپس با توجه به نتیجه ی آزمون و با مشورت مشاورتان میتوانید راجع به مباحثی که در آن ضعیف عمل کردید تصمیم گیری لازم را بکنید.

مهم ترین خاصیت این تست ها نزدیک بودن سبک وتعداد سوالات آن با سوالاتی است  که قرار است در آزمون کنکور سراسری مطرح شود. بنابراین این تست ها درنیمه ی پایانی سال میتوانند کمک شایانی در زمینه ی جمع بندی به شما بکنند.

دام دوازدهم: فرار از آزمون های آزمایشی کنکور

یکی از مهم ترین کارهایی که یک دانش آموز کنکوری باید در سال کنکور خود به آن بپردازد پرداختن مستمر به حل آزمون جامع است. آزمون های جامع در ابتدای سال با تعداد سوالات و مباحث کم شروع شده و با نزدیک شدن به کنکور، تعداد مباحث و سوالات بیشتر خواهد شد.

حضور در آزمون های آزمایشی و کنکور

آزمون های آزمایشی با بودجه بندی درسی معین به طور معمول هر 2 یا 3 هفته یکبار برگزار میشود. این بودجه بندی ممکن است کمی زیاد باشد و دانش آموز نتواند خود را به تمامی موضوعات درسی ذکر شده برساند به همین دلیل تصمیم بگیرد در آزمون شرکت نکند اما این تصمیم اشتباهی است.

اهداف برگزاری آزمون های آزمایشی

ما از آزمون دادن اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنیم.

  • طی تحقیقات انجام شده، آزمون دادن بیش از مطالعه در فرآیند یادگیری موثر است.
  • با استفاده از آزمون یادگیری دانش آموز محک زده میشود و عملکرد وی در ارتباط با نحوه ی پاسخ گویی قسمت مطالعه شده (حتی اگر دانش آموز به بخش اندکی از بودجه بندی آزمون رسیده باشد)سنجیده میشود
  • بر اساس نتیجه ی حاصل شده مشاور میتواند به نقاط ضعف و قوت دانش آموز پی برده وبرنامه ای منطبق با نیاز های او تنظیم کند
  • مشاور با توجه به میزان پیشرفت و پس رفت دانش آموز مشاور مشکلات را بررسی میکند و راه های گوناگونی را پیش پای او قرار میدهد.
  • یکی دیگر از اهداف مهم تمرین مدیریت زمان است، در آزمون آزمایشی همانند کنکور برای هر درس مدت پاسخ گویی مشخصی در نظر گرفته شده است. دانش آموز شاید در ابتدا نتواند سوالات زیادی در مدت زمان مشخص شده پاسخ دهد؛ اما با گذشت زمان بر اساس تجربه و نحوه مدیریت سوال ها که چه سوالی را باید پاسخ دهد و از چه سوالی باید بگذرد آشنا میشود و میتواند در همان مدت معین با اطمینان سوالات را انتخاب و حل کند.
  • عادت کردن به فضایی مشابه فضای کنکور از از اهداف دیگر آزمون های آزمایشی است زیرا بسیاری از دانش آموزان که آزمون نمی دهند در کنکور به دلیل عادت نداشتن به محیط حوزه ها ممکن است دچار استرس شوند و این استرس مانع عملکرد مناسب آنها شود. هر چند با شیوع ویروس کرونا، آزمون حضوری کمتر برگزار شد؛ اما بهتر است داوطلبان کنکور با کمک اولیا خود فضایی را شبیه به جلسه کنکور را آماده کنند .(صندلی چوبی، لباس رسمی و…)
  • همچنین با آزمون دادن دانش آموز با چیدمان سوالات و ترتیب درس ها در دفترچه آشنا می‌شود. مهم ترین هدف از آزمون تحلیل سوالات آن است که در بحث بعدی یعنی تحلیل آزمون به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

دام سیزدهم: تحلیل نکردن نتیجه آزمون و تست های تمرینی

تحلیل آزمون اگر بیشتر از حل آزمون اهمیت نداشته باشد کم اهمیت تر نیز نیست. می توان گفت اگر تست‌هایی که به حل آن پرداختیم یا آزمون های آزمایشی که حل کردیم تحلیل نشود ارزشی نخواهد داشت. یکی از اهداف ما از تحلیل آزمون مشخص شدن نقاط ضعف و قوت مطالعاتی ما در دروس مختلف است.

بهتر است تحلیل آزمون در همان روزی که آزمون دادیم و حدود 3 الی 4 ساعت بعد که به اندازه ی کافی استراحت کردیم، با آرامش به طور مجدد به حل آن بپردازیم تا ببینیم نتیجه چه تفاوتی با آزمونی که صبح دادیم میکند. اگر نتیجه ی بهتری نسبت به آزمون صبح حاصل شد نشان میدهد شاید ضعف علمی وجود نداشته و مشکلات دیگری مثل استرس یا عدم تمرکز باعث ایجاد تفاوت در نتیجه شده است.

نحوه تحلیل آزمون های آزمایشی

تحلیل آزمون به این نحو انجام میشود که سوالات  آزمون آزمایشی یا تست‌هایی که به حل آن پرداخته بودیم تصحیح و آن‌ها را دسته بندی میکنیم:

سوالاتی که به آن ها درست پاسخ داده اید:

سوالاتی که به آنها پاسخ صحیح دادیم که بهتر است نگاهی سریع به پاسخ آن داشت تا مطلب تثبیت شود و بیشتر در ذهن ماندگار شود. از پاسخ های صحیح میتوان دریافت که شیوه ی مطالعاتی مناسبی را در ارتباط با آن درس برگزیدید و این دستاورد بسیار مهمی است چرا که هر دانش آموز یا دانشجویی شیوه مطالعاتی مناسب خود را دارد.

نمیتوان انتظار داشت همه ی دانش آموزان با یک روش به نتیجه ی یکسان برسند و برای همه دانش آموزان راه‌کار یکسان تجویز کرد، پس دانش آموز هرچه زودتر به آن پی ببرد بازدهی او بالاتر و نتیجه ی بهتری خواهد داشت. همچنین روشی که در آن درس به کار بسته اید را به خاطر بسپارید و سعی کنید در سایر دروس دیگر که در آن ضعف دارید لحاظ کنید.

سوالاتی که به آن ها پاسخ نداده ایم:

در کنکور یا آزمون های آزمایشی، حتی اگر همه ی سوالات را بلد باشیم نباید به حل تمام سوالات اقدام کنیم زیرا :

  • ممکن است سوال سخت باشد و احتمال اشتباه بالا رود
  • ممکن است زمان بر باشد و با پاسخ گویی به آن زمان حل سوالات دیگر گرفته شود
  • یا جزو نقص مطالعاتی یا موارد مطالعه نشده ما باشد.

بنابراین باید دلیل عدم پاسخ گویی یا پاسخ نادرست به آن سوالات را پیدا کنیم و روبه روی سوال بنویسیم. در صورتی که نقص مطالعه باشد، باید به مطالعه از جزوه یا منبع مطالعاتی پرداخت.

سوالاتی که به آن ها پاسخ صحیح نداده ایم:

این سوالات از خطرناک ترین اشتباهات دانش آموز کنکوری است. به چه دلیل می گوییم، خطرناک ترین اشتباهات است؟

واضح است که به پاسخ اشتباه، نمره منفی تعلق می گیرد. بنابراین در این سوالات دانش آموز توهم حل صحیح یا بلد بودن را داشته است. اگر بر مطلبی مسلط نباشیم، یا بدانیم حل آن وقت گیر است، به آن پاسخ نمی دهیم. ولی اگر فکر کنیم که بلد هستیم، به حل آن پرداخته و پاسخ نادرست به سوال می دهیم. دلایل غلط زدن تست ها:

  • اشتباهات محاسباتی
    راه‌کار: مرور نکات محاسبات، افزایش دقت و تمرکز، کم کردن استرس در جلسه آزمون

    برای مرور نکات محاسبات می توانید از کتاب هندبوک محاسبات نشر آروین استفاده نمایید.

  • کج فهمی یا عدم تفهیم مناسب مطلب
    راه‌کار: مجدد به منابع مطالعاتی رجوع کنید و سعی در تفهیم عمیق مطالب نمایید.
  • اشتباه گرفتن مباحث با هم :
  • دلیل این مدل اشتباه هم، مطالعه بی دقت، فراموشی یا عدم مرور مناسب است.
    راه‌کار: بالا بردن تعداد مرور
  • جا به جا زدن سوال در پاسخ‌برگ یا …
    دلیل این اتفاق استرس، بی دقتی، ضعف جسمی، کاهش قند و مشکلاتی از این قبیل می باشد.
  • سوالاتی که با تردید پاسخ داده ولی درست بوده است.
    این سوالات نشان دهنده 2 نوع شک در افراد مختلف است. برخی شک وسواس گونه دارند، بنابراین اغلب سوال را با اطلاعات قبلی درست پاسخ میدهند ولی به جواب خود شک می کنند. برخی دیگر به سوالات شانسی جواب می دهند. بین این دو مدل باید، نوع شخصیتی خود را تشخیص دهید.

با توضیحات ارائه شده سعی کنید از اشکالات خودتان آگاهی پیدا کرده و آنها را در هر آزمون به صورت تدریجی حل کرده و کاهش دهید. با رفع گام به گام مشکلات می توانید برای کنکور آماده شوید و رشد پیوسته را در مسیر آزمون های خود ببینید.

همچنین با یادداشت برداری از اشتباهات خود، منبع خوبی برای مرور سریع در شب های کنکور و کنکورهای آزمایشی برای خود تدارک می بینید.

دام چهاردهم: آزمون دادن برای اصلاح خطاها و اشتباهات است. بیهوده دلسرد نشوید

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است دانش آموز تصمیم بگیرد در آزمون های آزمایشی غیبت کند ترس از خوب نشدن نتیجه است؛  اما دوست من این نکته را به خاطر بسپار که نتایج این آزمون ها نتیجه ی نهایی تو در کنکور نخواهد بود بلکه تنها راهی است که خود را بیازمایی که عملکرد، کیفیت و ساعت مطالعاتی ات مناسب بوده یا خیر؟
تجربه کسب کنی تا به بهترین شکل با کنکورت مواجه شوی!  پس اگر نتیجه آزمون آزمایشی باب میلت نشد ناامید نشو و به جای کنار گذاشتن درس و بغل کردن زانوی غم و طعنه زدن به خود به دنبال راه حل آن باش.

اگر نتیجه ای عالی کسب کردی خود را تشویق کن ولی مغرور نشو و باز هم همان گونه پر تلاش به راه خود ادامه بده. در واقع شما نباید خیلی خود را محدود به نتیجه کنید بلکه به تجربیاتی که از هر آزمون کسب می کنید باید توجه کنید و دیدی منطقی نسبت به نتیجه ی آن داشته باشید. به یاد داشته باش، شکست وجود ندارد، همه چیز یک تجربه است.

دام پانزدهم: نداشتن برنامه مناسب برای مرور درس ها در کنکور

مرور نقشی کلیدی در یادگیری بهتر مطالب، فراموش نکردن آنها و تسلط روی مطالب و سرعت بخشیدن به بازیابی مطالب در حل آزمون ها به ویژه آزمون های جامع دارد؛ پس آن را دست کم نگیرید! اما مرور باید چگونه انجام شود؟

برای مرور لازم نیست تمام کارهایی که بار اول برای یادگیری و مطالعه ی یک فصل انجام دادید تکرار کنید بلکه باید با استفاده از منابعی که چکیده ی تمام نکات مهم، توضیحات کلی و سوالات نکته دار و سوالاتی که درس با آنها مرور میشود داشته باشد صورت گیرد.

کتاب‌ هایی با حجم کم برای مرور دروس کنکوری ها تالیف شده و در بازار موجود است؛ ولی بهتر است به جای استفاده از این کتب خود دانش آموز جزوه خلاصه نویسی بر اساس اشتباهات و نکاتی که به آنها تسلط ندارد یا نیاز به تکرار بیشتر دارد بنویسد.

هر دانش آموز اشتباهاتی خاص درقسمت های خاصی دارد بنابراین آن نکته برای آن فرد نیاز به تاکید و توضیح بیشتری دارد که ممکن است دانش آموز دیگری در آن بخش ها مشکلی نداشته باشد بنابراین جزوات خلاصه نویسی باید شخصی سازی شوند.

برای مرور درطول سال بهتر است از جزوات خلاصه نویسی خودمان استفاده کنیم. در پایان سال که هم مطالعه و هم مرور کافی داشتیم و اشکال خاصی باقی نمانده و سطحمان ارتقا یافته و تاحد زیادی بر همه نکات تسلط داریم از کتب جمع بندی برای مرور استفاده نماییم.

مرور مطالب قبلی با آزمون

نوع دیگری از مرور که ناخودآگاه در ذهن صورت می گیرد، مرور با آزمون است. در هر آزمونی مغز باید اطلاعات را از حافظه بلند مدت استخراج کرده و آن را بیرون آورد. به وسیله آزمون های منظم و پی در پی مرور خوبی بر مطالب قبلی خواهید داشت.

چگونه جزوه خلاصه نویسی خوبی بنویسم؟

اکنون این سوال مطرح می‌شود چگونه یک جزوه خلاصه نویسی خوب تهیه کنیم که بتوانیم برای مرور از آن استفاده کنیم؟

جزوه ی خلاصه نباید حجم زیادی داشته باشد. برخی دانش آموزان وقتی خلاصه نویسی می کنند، حجم خلاصه از حجم جزوه اصلی بیشتر می شود!!!

برای این کار پس از مطالعه ی عمیق و مفهومی هر درس و حل تست و آگاه شدن از نقاط ضعف خود میتواند شروع به نوشتن جزوه خلاصه کند. ابتدا چکیده ای از درس بنویسید که با مرور آن ذهنیتی راجع به عناوین مطرح شده در درس پیدا کنید و به خاطر بیاورید در درس راجع به چه موضوعاتی بحث شده است.

این چکیده میتواند به روش تیتر نویسی باشد و دانش آموز برای همه موضوعات مطرح شده درفصل تیترهایی بسازد که با دیدن این تیترها موضوع را به یاد بیاورد و در ذهن خود مرور کند.

یا می‌تواند درحد چند صفحه کوتاه توضیحاتی مفهومی و مختصر در ارتباط با درس، اصطلاحات، مفاهیم و روش های حل مسئله بدهد البته روش های خلاصه نویسی در دروس مختلف متفاوت است.

برای مثال در درسی مثل زیست استفاده از حاشیه نویسی و نمودار درختی میتواند بسیار مفید باشد ولی در درس فیزیک این روش خلاصه نویسی کمک چندانی نخواهد کرد و منسجم کردن فرمول ها و توضیح درباره ی چگونگی حل مسائل نکته دار بیشتر به دانش آموز کمک میکند.

همچنین یک خلاصه نویسی خوب باید نکاتی که دانش آموز در مطالعه ی خود از قلم انداخته و درحل تست ها به آن پی برده و نکات گروه تست های هایلایت شده (تست هایی که به نظرتان مهم آمده ،بلد نبودید یا از خاطر برده بودید)که دربحث آزمون و حل تست به آن پرداختیم را به جزوه خود اضافه کند تا در دفعات بعدی آن نکات را مرور و دیگر آن اشتباه را در آزمون های بعدی تکرار نکند.

مجموعه ای که به این روش تهیه می‌کنید، میتواند برای مرور و یادآوری نکات ،بسیار مناسب باشد. زیرا ممکن است مطلبی را در طول تابستان خواندیم در دی ماه فراموش کرده باشیم درنتیجه میتوانیم از این جزوه برای یادآوری استفاده کنیم.بعضی از دانش آموزان ممکن است نوشتن جزوه را کار وقت گیری بدانند ولی حتی نوشتن آن مطالب هم به مراحل یادگیری بهتر شما کمک خواهند کرد و مطلب را در ذهن شما تثبیت میکنند.

باز هم تاکید می کنم، جزوه خلاصه باید تداعی کننده مطالب باشد؛ نه این که از خود کتاب یا جزوه اصلی بیشتر شود.

دام شانزدهم: افراط و تفریط در درس خواندن برای کنکور

برخی دانش آموزان 2 هفته شبانه روز برای کنکور تلاش می کنند و بعد از آن به علت خستگی و موارد این چنینی، 1 هفته و شاید تا 1 ماه به خود استراحت می دهند. این مدل درس خواندن شاید به درد دانشجویان شب امتحانی بخورد، اما به هیچ وجه تناسبی با کنکور ندارد.

همان طور که در برنامه ی روزانه درسی بین اتمام هر درس تا شروع درس دیگر حدود 15 تا 30 دقیقه برای استراحت دانش آموز وجود دارد در مسیر کنکور هم ایستگاه هایی به منظور تجدید قوا و بازیابی انرژی لازم باید وجود داشته باشد.

تفریحات برنامه ریزی شده و به حد نیاز ولی تاثیر گذار در سال کنکور لازم است و نه تنها دانش آموز را از درس خواندن عقب نمی اندازد بلکه راندمان را افزایش می دهد و موجب بهبود کیفیت مطالعاتی می شود.

به طور مداوم بدون تفریح درس خواندن موجب خستگی، کاهش راندمان، بی انگیزگی و سخت تر شدن مسیر برای ما میشود. دانش آموز از هر چیزی که موجب بهبود حال او شود میتواند به عنوان تفریح استفاده کند.

بهتر است آن تفریح کمی متفاوت از روتین زندگی ما و کارهایی باشد که هر زمان اراده کنیم به عنوان تفریحات دم دستی و ساده میتوانیم آن ها را انجام دهیم استفاده کند؛ از موثر ترین تفریحات  میتواند پرداختن به دامان طبیعت به همراه خانواده باشد که در بهبود روحیه  دانش آموز تاثیرگذار است.

توجه داشته باشید رعایت اعتدال بسیار مهم است و استراحت و تفریح بیش اندازه نیز مضر است و به درس خواندن دانش آموز صدمه وارد میکند. بهتر است با خود این گونه فکر کنیم که ما فقط یک سال وقت برای دادن یک کنکور موفق داریم و باید به بهترین شکل از آن استفاده کنیم حتی اگر نیاز باشد از تفریحات خود بزنیم در عوض بعد از کنکور زمان کافی برای استراحت داریم و شیرینی نتیجه ای که با تلاش مستمر حاصل شده همه ی آن رنج و تعب ها را از ذهن ما پاک میکند. بنابراین بین تفریح و درس خواندن خود اعتدالی را رعایت کنید تا راندمان مناسبی داشته باشید.

دام هفدهم: تغییر مکان، مکان نامناسب برای مطالعه

مکان مطالعه باید دارای شرایط خاصی باشد که موجب از دست رفتن تمرکز ما نشود. مکان مطالعه و میز شما باید مرتب و منظم باشد چرا که شلوغی محیط علاوه بر آنکه ما را در پیدا کردن وسایل دچار مشکل میکند به طور ناخود آگاه باعث آشفتگی ذهنی ما نیز میشود.

حتما برای شما هم پیش آمده که گاها احساس کلافگی کنید اما دلیلش را ندانید؛ یکی از دلایلش میتواند شلوغی محیط اطرافتان باشد.

مکان مطالعاتی مناسب برای کنکور و دانش آموزان کنکوری

ضمن اینکه عادت دادن چشم به محیط های مرتب و تمیز باعث تقویت حافظه و افزایش خلاقیت میشود مکان مطالعه باید دور از سروصدا باشد؛ اما نه در حدی که سکوت مطلق ایجاد شود زیرا در جلسه کنکور سکوت مطلق وجود ندارد و بهتر است تمرکز در محیطی که اندکی در آن صدا وجود دارد را نیز یاد بگیریم. اما این صدا نباید در حدی باشد که حواس ما را کاملا معطوف خود کند و ذهن ما را از درس خارج کند.

مکان مطالعه باید دارای نور کافی باشد، مطالعه در اتاق تاریک باعث ضعیف شدن چشم ها و خواب آلودگی میشود. رعایت دمای مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا اتاق گرم موجب بی قراری و ایجاد حس کلافگی در ما میشود و اتاق سرد باعث ایجاد میل به خواب و سستی میشود. جالب است بدانید در پرواز های هواپیمایی طولانی به همین دلیل دما را پایین می آورند تا مسافر بخشی از مسیر را به خواب بپردازد تا کمتر طولانی بودن مسافت اذیتش کند.

بنابراین دمای اتاق مطالعه ما باید مناسب باشد و نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم.  همچنین هوای اتاق باید دارای تهویه مناسب و اکسیژن کافی باشد. از نصب تابلو و عکس هایی که باعث شود در فکر غوطه ور شوید، دوری کنید.

خوب است در اتاق خود تخته وایت بردی داشته باشید و برنامه روزانه و کارهای خود را روی آن بنویسید تا از این طریق زمان خود را برای انجام همه ی این کارها تنظیم کنید و در پایان روز بدانید چه کارهایی را انجام دادید و چه کارهایی باقی مانده است. موارد ذکر شده ویژگی هایی کلی بود که مکان مطالعه باید داشته باشد.

در خانه برای کنکور مطالعه کنیم یا پانسیون مطالعاتی؟

جواب این سوال میتواند متناسب با ویژگی و عادات مطالعاتی هر دانش  آموز متفاوت باشد اگر قصد استفاده از کتابخانه یا پانسیون را دارید به این 3 سوال جواب دهید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که شرایط کتاب خانه میتواند برای شما مناسب باشد یا خیر؟

  • آیا درخانه آرامش و سکوت مورد نیاز برای مطالعه وجود دارد؟
  • آیا به درس خواندن گروهی علاقه دارید و زمانی که در جمع قرار میگیرید بازدهی بیشتری برایتان وجود دارد و اگر افرادی در جمع وجود داشته باشند که شما را به صحبت کردن و پرداختن به موضوعات غیر درسی کنند میتوانید آنها را مدیریت کنید و همچنان به مطالعه مشغول شوید؟
  • مسافت کتابخانه ی موردنظر تا منزل چقدر است و چقدر زمانتان  در روز صرف رفت و برگشت میشود؟

دانش آموزانی برای مطالعه در کتاب خانه مناسب هستند که خیلی تحت تاثیر افراد اطراف قرار نگیرند؛ برای مثال ممکن است سایر دانش آموزان کتاب خانه از شما سطح بالاتری داشته باشند و شما در مقایسه خود با آنها از سطح درسی خود نا امید شده و اینگونه فکر کنید که چون آنها سطح بالاتری دارند در رشته های بهتری قبول میشوند و این تفکر اشتباه باعث ایجاد حس ناامیدی در شما شود و میل شما به تلاش را از بین ببرد.

همچنین ممکن است شما سطح بالاتری نسبت به آنها داشته باشید و سایر دانش آموزان شما را به سمت درس نخواندن سوق دهند یا دچار این احساس شوید که وضعیت من بسیار خوب است و دیگران در مقایسه با من سطح پایین تری دارند و دیگر مانند قبل پرتلاش به مطالعه مشغول نشوید. بنابراین درانتخاب محیط مطالعه ی خود بسیار دقت کنید.

متاسفانه برخی از افراد سودجو در کتابخانه ها و پانسیون ها به فروش قرص هایی مانند ریتالین به عنوان قرص تمرکز برای کنکور و درس خواندن می پردازند که استفاده از آن ها عواقب خطرناکی به دنبال دارد.

برای مطالعه آشنایی با قرص ریتالین و تاثیر آن بر یادگیری و حافظه کلیک کنید

دام هجدهم: عادات مطالعاتی و رفتاری اشتباه

ممکن است بسیاری از ما از همان دوران دبستان روش هایی خود ساخته را که خودمان با آنها راحت تر هستیم برای مطالعه ابداع کرده باشیم. از کودکی به آن شیوه مطالعه کرده باشیم و با گذشت زمان و در اثر تکرار به آن عادت کرده باشیم بدون آنکه بدانیم آن شیوه ها مناسب و استاندارد هستند یاخیر؛

از آنجا که سال کنکور بسیار حساس و سرنوشت ساز است، جای هیچ گونه ریسکی باقی نمی‌ماند؛ باید عاداتی که ممکن است باعث خراب شدن نتیجه ی کنکور ما شود را ترک کنیم.

برای مثال بعضی عادت دارند در هنگام مطالعه راه بروند تا بتوانند متمرکز‌تر درس بخوانند اما این عادت مطالعاتی صحیحی نیست؛ زیرا موجب مصرف بیشتر انرژی دانش آموز میشود و باعث میشود او زودتر خسته شود همچنین عادت به این روش موجب می‌شود دیگر نتوانیم هنگامی که راه نمی‌رویم متمرکز باشیم و در هنگام حل تست و حل آزمون به مشکل بر خورد می‌کنیم.

بعضی نیز عادت دارند با صدای بلند مطالعه کنند یا در حین مطالعه یا حل تست موسیقی گوش دهند که این قبیل عادات هم اشتباه است؛ آیا شما سر جلسه ی کنکور هم میتوانید راه بروید یا موسیقی گوش کنید یا با صدای بلند سوالات را بخوانید و برای خود توضیح دهید؟

بعضی نیز در حین مطالعه هرچند وقت یکبار سراغ یخچال میروند و باعث میشود نتوانند به طور پیوسته درس بخوانند بنابراین بهتر است قبل از شروع مطالعه یک لیوان آب به همراه خوراکی‌هایی که خوردن آنها دشوار یا زمان‌بر نیست  مانند میوه های خشک، خرما و مغزهای مقوی در کنار خود قرار دهید و هر وقت احساس افت قند یا تشنگی کردید از آنها استفاده کنید و دیگر به بهانه ی احساس تشنگی یا گرسنگی از پای درس بلند نشوید. استفاده از گوشی و ماشین حساب نیز از مواردی است که باید درهنگام درس خواندن از آنها پرهیز کنیم .

پس بهتر است این عادات را شناسایی کنیم و به طور تدریجی به ترک آن اقدام کنیم دراین زمینه مشورت با یک مشاور نیز میتواند بسیار به ما کمک کند زیرا خیلی وقت ها خودمان هم نمیدانیم کاری که انجام میدهیم صحیح نیست یا اگر هم میدانیم راه حل مناسبی برای آن نداریم.

دام نوزدهم: جمع بندی اشتباه یا جمع بندی نکردن

جمع بندی نیز در دوران کنکور بعد از اتمام مطالعه دروس بسیار موثر است و نتیجه را به نسبت وقتی که مطالعه ی بدون جمع بندی انجام میشود به میزان چشم گیری بهبود می‌بخشد. بعد از پایان هر مبحث باید آن را جمع بندی و مرور کرد اما جمعبندی در زمان های مختلفی از سال کنکور انجام می گیرد.

  • جمع بندی تابستان
  • جمع بندی نیم سال اول
  • جمع بندی پایه
  • جمع بندی دوران نوروز
  • جمع بندی نیمسال دوم
  • جمع بندی کل مباحث کنکور

فرآیند جمع بندی شامل موارد گوناگونی مانند

  • مرور از جزوات خلاصه و جمع بندی
  • حل تست های هایلایت شده
  • حل تست های دشوار تر
  • حل آزمون جامع
  • و در صورت لزوم استفاده از همایش های نکته وتست و جمع بندی است.

جمع بندی نهایی کنکور

بهترین زمان برای شروع جمع بندی نهایی، اواخر فروردین ماه است. البته باید تمام مباحث درسی 3 سال به طور کامل مطالعه شده باشد.

یکی از بهترین منابع در دوران جمع بندی استفاده از سوالاتی است که دانش آموز در طی حل تست درطول سال و در آزمون های آزمایشی‌، اشتباه ‌حل کرده است و آن ها را علامت گذاری کرده است، که به طور مفصل به توضیح آن پرداختیم. تا با این کار اشتباهات مرور شوند و علاوه بر تثبیت بیشتر این نکات، آن هارا به خاطر سپرده تا در کنکور آنها را تکرار نکند.

ازکارهای واجب دیگر پرداختن به حل کنکورهای جامع حداقل 6سال اخیر داخل و خارج از کشور است؛ زیرا هرچه بیشتر به حل این آزمون ها بپردازد، مهارت بیشتری در زمینه

  • مدیریت زمان
  • کنترل استرس
  • کسب توانایی و عادت دادن ذهن به تغییر بلافاصله از درسی به درس دیگر
  • هم چنین تمرکز داشتن روی همه ی نکات مباحث یک درس
  • آشنایی با سوالات کنکور و روش های طراحی تست توسط طراحان

کسب خواهد کرد.

جمع بندی مناسب باعث ریکاوری شدن و تازه شدن مطالبی که درطول سال مطالعه کردید می‌شود و همچنین استفاده از نکات وحل سوالات را برای ما آسان‌تر میکند و احتمال اشتباه مارا هم پایین می آورد.

آیا در همایش جمع بندی شرکت کنم؟

همایش جمع بندی برای همه دانش آموزان مناسب نیست و بهتر است هر دانش آموز بسته به سطحش تصمیم بگیرد این همایش ها میتواند برایش مفید باشد یاخیر؟

همایش های جمع بندی اساتیدی که با شیوه تدریس آنها آشنایی دارید میتواند باعث مرور مباحثی که خواندید و تا حدی ارتقا درصدتان شود. مشاور هر دانش آموز باتوجه به شناختی که در طول سال تحصیلی از وضعیت وعملکرد او بدست آورده میتواند بهترین روش های جمع بندی متناسب با وضع دانش آموز را پیشنهاد دهد.

البته باز هم تاکید می کنم حضور در هر همایشی ممکن است باعث پس رفت و تلف شدن وقت شما شود. در انتخاب اساتید و درس همایش دقت کنید.

دام بیستم : انواع نشخوار فکری

نشخوار فکری، افکاری را گوییم که دائما در ذهن ما مشغول رفت و آمد، اتلاف انرژی و از بین بردن روحیه ما هستند. در ادامه به برخی از این افکار مزاحم گریزی می زنیم:

  • اگر در کنکور قبول نشوم تمام زحماتم به باد می رود.
  • چگونه می توانم به چشمان پدر و مادرم نگاه کنم.
  • اقوام من حتما می گویند، خنگ است.
  • کسی با من ازدواج نمی کند.
  • کار و شغل مناسب پیدا نمی کنم.
  • بدبخت می‌شوم.
  • پول این همه کتاب و کلاس چه می شود؟
  • کاش اصلا پا به دنیا نمی‌گذاشتم.
  • اگر رشته مورد نظر خانواده را قبول نشوم، چه کنم!!!

به بررسی شایع ترین نوع این افکار مزاحم می‌پردازیم:

برخی از دانش آموزان دارای افکار مزاحمی از جنس نگرانی آینده و قبولی در کنکور دارند. به طور مثال:

واقعا چه رشته ای را دوست دارم؟

بسیاری از دانش آموزان همیشه به دنبال رشته مورد علاقه خود می‌گردند. یک بار برای همیشه این موضوع را برای خود حل کنید.

گام اول:

ابتدا با انجام تست mbti که از معتبرترین تست های شخصیت شناسی در کل دنیاست، با روحیات و مشاغل سازگار با خود آشنا شوید. برای شرکت در آزمون شخصیت شناسی کافی است در سامانه ما عضو شوید. به محض عضویت، آزمون رایگان در پنل شما قرار می گیرد. ثبت نام در پنل کمتر از 1 دقیقه زمان لازم دارد.

ثبت نام در سایت و انجام تست رایگان mbti با ارزش بیشتر از 200 هزار تومان

گام دوم :

راجع به رشته های منطبق بر روحیه و شخصیت خود اطلاعات کسب کنیم. رتبه های لازم برای قبولی در آن رشته را بدانیم. سعی کنیم رشته های همسو را بشناسیم تا شاید رشته های دیگری که به آن علاقه داریم را نیز کشف کنیم. انتخاب های گسترده تری داشته باشیم.

برای این که در طول سال کنکور و در حین مطالعه این افکار به سراغمان نیاید، یک یا دو روز را در بین مطالعه به این کار اختصاص دهیم. برای آشنایی بیشتر با رشته های دانشگاهی و رتبه های قبولی روی لینک های زیر کلیک کنید.

معرفی رشته های گروه آزمایشی ریاضی و فنی و رتبه قبولی

معرفی رشته های گروه آزمایشی تجربی و رتبه قبولی

معرفی رشته های گروه آزمایشی انسانی و رتبه قبولی

معرفی رشته های گروه آزمایشی هنر و رتبه قبولی

معرفی رشته های گروه آزمایشی زبان های خارجی و رتبه قبولی

البته توجه کنید که پرداختن بیش از حد به این موارد در طول سال میتواند مضر هم باشد. علت آن را میتوان هدر رفت وقت، همچنین ممکن است در آن مقطع سال درصدهای کسب شده ی ما در آزمون های آزمایشی و آزمون های جامع به درصدهای مطلوب برای قبولی در رشته ی مورد نظرنزدیک نباشد؛ موجب نگرانی واسترس ما شود.

این افکار تا جایی پیش می‌رود که فکر میکنیم، راهی برای بهتر کردن اوضاع و پیشرفت وجود ندارد؛ این درحالی است که در هر زمان حتی کوچک ترین تلاش شما میتواند نتیجه را نسبت به وقتی که تلاشی نمیکنید بهتر کند.

پس هرگز ناامید نشوید ضمن آنکه همان طور که دربحث بیهوده بزرگ کردن نتیجه ی آزمون ها هم مطرح شد باید دیدی منطقی نسبت به نتیجه آن داشته باشیم وصرفا از آن برای کسب تجربه برای کنکور استفاده کنیم.

نرم افزارهای تخمین رتبه کنکور

دلایل زیادی برای استفاده نکردن از نرم افزارهای تخمین رتبه وجود دارد.

  • این نرم افزار ها بر اساس داده های کلی سال های قبل رتبه ای حدودی برای شما تخمین میزنند که ممکن است صحیح نباشد.
  • هرسال شرایط و ظرفیت تغییر میکند بنابراین نمیتوان به طور حتم گفت تا چه رتبه ای و با چه درصدی میشود در رشته مورد نظر شما پذیرفته شد.
  • اگر پیش بینی این نرم افزار همان چیزی باشد که شما دوست دارید، طبیعتا از کیفیت و زمان مطالعه شما به صورت نا خودآگاه کاسته می شود.
  • اگر پیش بینی تخمین رتبه باب میل شما نباشد، دلسرد می شوید و ممکن است دست از مطالعه بکشید.

پس باید به خود یادآوری کنید که الان فقط باید با نهایت توان خود تلاش کنید و از دقیقه به دقیقه ی زمان خود استفاده کنید و بعد از آزمون سراسری با آرامش کامل به کسب اطلاعات راجع به رشته ها بپردازید.

همچنین از بهترین راه ها برای کسب نتیجه ی سریع و صحیح در این زمینه میتواند کمک گرفتن ازمشاوری باشد که در زمینه ی انتخاب رشته تخصص دارد و مطمئن باشید از اینکه زمان خود را در طول سال به جای جست و جو در اینترنت ،صرف مطالعه کردید پشیمان نخواهید شد، زیرا :

  • وقت خود را تلف نکردید
  • استرس بیهوده به خود وارد نکردید
  • در چنین شرایطی حتی اگر نتیجه باب میل شما نباشد دچار عذاب وجدان نخواهید بود، چرا که هر کاری که از دستتان برمی آمده انجام دادید.

بی توجهی به صحبت ها و اظهار نظرهای مردم

استرس یکی از مهم ترین عواملی است که باعث میشود دانش آموز نتیجه را که باید نگیرد؛ بنابراین باید عواملی را که برای او موجب استرس میشود را  باید شناسایی و آن ها را از بین برد.

یکی از این عوامل توجه بیش از حد به اظهار نظرهای دیگران است. متاسفانه مردم ما در زمینه ای کارشناس هستند و به اظهار نظر می پردازند. در زمینه کنکور هم، از این دست کارشناسان کم نداریم. البته برخی از عمد اظهار نظر های بیجا می‌کنند. به هر حال توجه به این افراد و صحبت هایشان ممنوع است.

توهم رتبه شدن در کنکور برای مشاوران و کنکوری ها

این گونه افراد صرفا باعث ایجاد استرس، ازبین رفتن تمرکز، ترس از آزمون و مانعی برای عملکرد مناسب ما می‌شوند. برخی از اقوام که نمی‌توانند موفقیت ما را در آینده شاهد باشند، دست به عملیات روانی می‌زنند و با استراتژی های مختلف شما را از مسیر اصلی منحرف می کنند.

دام بیست و یکم: نداشتن مشاور یا افتادن در دام مشاور نما ها

سال کنکور برای همه سال پر چالشی است و با کوچکترین اشتباه ممکن است نتیجه تمام زحماتتان هدر رود؛ بنابراین وجود شخصی که با مسیر و موانع آن آشنا باشد و 20 تله و دام قبلی را بشناسد و از افتادن شما در این دام ها جلوگیری کند، بسیار مهم است.

نداشتن مشاور حرفه ای تحصیلی و کنکور

متاسفانه اغلب دانشجویان، برای کسب درآمد به صورت غیر حرفه ای به مشاوره دادن به دانش آموزان پشت کنکوری می‌پردازند. این افراد اگر از رتبه های خوب کنکور باشند، بسیار جای امیدواری برای نتیجه مطلوب است. اما بهتر است از مشاورانی برای کنکور خود کمک بگیرید، که علاوه بر رتبه برتر بودن، از تجربه کافی و مناسب هم برخوردار باشند.

مشاور نما ها در کنکور

متاسفانه برخی از افراد سودجو که خود دانشجوی اخراجی از دانشگاه های مختلف هستند، اقدام به تاسیس دفاتر مشاوره، گروه های آموزشی و … نموده اند.

در سال کنکور چون وقت محدود است و دانش آموزان تجربه ی چندانی در پیمودن این مسیر ندارند وقتی مسیری را به اشتباه طی میکنند و به مانع برمی خورند احساس سردرگمی می کنند؛ با یک تصمیم گیری اشتباه آینده  خود را به خطر می اندازند.

اما مشاور حرفه ای و متعهد به خاطر تجربه ای که در این زمینه دارد و دید کلی از مسیری که باید طی شود، مانع گام نهادن شما در مسیر غلط میشود و اگر جایی از مسیر را اشتباه رفتید به شما کمک میکند تا اشتباه خود را جبران کنید.

همچنین مواردی مثل کنترل استرس، مدیریت زمان، برنامه ریزی درسی، شیوه های جمع بندی هر درس و مواردی که در طول مقاله نیز به آنها اشاره کردیم از موضوعات تخصصی هستند که دانش آموز نمیتواند خودش آنها را با صرف کمترین زمان و بهترین شیوه حل کند.

به هر میزان که صداقت شما با مشاورتان بیشتر باشد او میتواند ظرف مدت کوتاه تری به مشکل شما پی ببرد و آن را حل کند. همچنین موضوعاتی که ذهن شما را به خود مشغول کرده را میتوانید با مشاورتان درمیان بگذارید و از او درحل آن مشکلات کمک بخواهید.