هر چند داروسازی یکی از رشته های پرطرفدارِ رشته تجربی است، اما بسیاری از مردم درک و تعریف درستی از این رشته ندارند؛ رشته داروسازی یا همان دکترای عمومی داروسازی(Doctor of Pharmacy ) برای بر طرف کردن نیاز‌ها و خدمات دارویی بیماران و پزشکان به وجود آمده است.

فهرست محتوا

مقدمه‌ای بر رشته داروسازی

برای این که بتوان درک درستی از رشته داروسازی پیدا کرد باید وظایف و مشاغلی که بعد از اتمام تحصیل به عهده داروسازان خواهد بود را شناخت؛ به طور خلاصه می توان فعالیت های فارغ التحصیلان رشته داروسازی را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تولید و ساخت دارو
  • بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده
  • میزان تاثیر دارو در سلامت جامعه
  • کاهش بحران های بیماری زا
  • راه اندازی مراکز تحقیقاتی و تولید دارو های جدید
  • کنترل دارو‌ها،مواد غذایی و آرایشی-بهداشتی از لحاظ کمی و کیفی
  • بررسی عوارض دارو های خارجی و ممنوع کردن مصرف آن ها در موارد مشخص شده
  • بررسی تداخل دارویی بین دارو های مختلف

در ادامه به بررسی و معرفی کامل رشته داروسازی در دانشگاه‌های ایران می‌پردازیم و سپس رتبه قبولی رشته داروسازی را در کنکور سال‌های قبل بررسی میکنیم.

تاریخچه داروسازی

ایرانیان از گذشته های بسیار دور با گیاهان دارویی و موارد مصرف آن ها به خوبی آشنایی داشتند و علاوه بر گیاهان دارویی از خاصیت برخی دیگر از مواد معدنی، نفت، مواد غذایی و…نیز آگاه بودند و برای درمان بیماری ها از این قبیل موارد استفاده می کردند.

بعد از ورود اسلام و به خصوص در زمان خلافت عباسی آثار بسیار زیادی در پزشکی و داروسازی از زبان های دیگر به خصوص زبان یونانی ترجمه شد و بعضی از پزشکان مسلمان هم در این خصوص آثاری را نوشتند.

دانشمندان برجسته داروسازی در ایران

یکی از برجسته ترین پزشکان و شیمی دانان ایرانی محمدبن زکریای رازی بوده است که در خصوص پزشکی و داروسازی کتاب های زیادی را نوشته است و از جمله مشهورترین آثار او می توان به دایره المعارف پزشکی به نام الحاوی اشاره کرد که جلد بیست و یکم این کتاب به داروشناسی و تهیه داروها اختصاص دارد. زکریای رازی رساله‌های دیگری نیز در خصوص داروسازی نوشته است که از جمله می توان به الادویه الموجوده لکل مکان، اطعمه المرضی و کتاب قرابادین با 62 باب که درمورد جمیع داروها می باشد،اشاره کرد.

علاوه بر زکریای رازی، ابوعلی سینا نیز بخشی از کتاب قانون خود را که کتابی جامع در حوزه پزشکی می باشد را به داروسازی اختصاص داده است که تمامی این موارد نشان دهنده اهمیت داروشناسی و داروسازی نزد پزشکان مشهور دوران اسلامی هستند.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور کیست؟ کلیک کنید

داروسازی در دوره صفویه تا قاجار

از اواخر دوران صفویه به پزشکی و داروسازی توجه کمتری شد و هیچ گونه اطلاعات کاملی از وضعیت پزشکی تا اوایل دوران قاجر در دسترس نیست و عطاران زمان قاجار با همان آثار پیشین و به خصوص کتاب تحفه المومنین که یکی از مشهورترین کتاب های داروسازی دوران صفوی بود، برای درمان دارو تجویز می کردند.

در دوران قاجار عطاری‌ها در ابتدا دکان‌هایی بودند که عطر و بخور را به مردم می فروختند و بعدها به دلیل اضافه شدن گل، ریشه و ادویه معطر مثل عود، مشک، عنبر، گیاهان دارویی و…رفته رفته این دکان ها به داروخانه‌ها تبدیل شدند و در این دکان‌ها قفسات زیادی از داروهای گیاهی، مواد معدنی و مواد خوراکی جای داشت. در آن حین علاوه بر عطارها که در دکان های خود مشغول به کار بودند.

تاریخچه رشته داروسازی و معرفی رشته داروسازی و رتبه قبولی رشته داروسازی در کنکور ایران و مهاجرت برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی

دست فروش ها نیز در گوشه کنار خیابان ها به نسخه پیچی و فروش دارو مشغول بودند و ناگفته نماند که در دوران قاجار داروسازی و پزشکی با خرافات زیادی از سمت مردم رو به رو بود به حدی که برخی عطاران با استخاره و…برای بیمار دارو تجویز می کردند.

تحول در داروسازی

وضعیت بهداشتی در دوران قاجار وحشتناک شده بود و بیماری‌های گوناگونی از جمله وبا، طاعون و…در بین مردم شیوع پیدا کرده بود که در چنین وضعیت نگران کننده ای اقداماتی در جهت اصلاحات زمینه های بهداشتی و پزشکی ضروری بود که در همین راستا برای تربیت متخصصان پزشکی، داروسازی و نظامی مدرسه دارالفنون تاسیس شد.

مدرسه دارالفنون اولین مدرسه داروسازی

اولین معلم داروسازی این مدرسه مسیو فکتی ایتالیایی بود که درس های فیزیک، شیمی و ریاضی را به کمک میرضارضا مترجم خود، به شاگردانش آموزش می داد. بیماران در آن زمان برای آموزش عملی به شاگردان مدرسه، بیماران در دارالفنون مداوا می‌شدند و برای آن‌ها دارو تجویز می شد.

در نخستین سال تاسیس دارالفنون شاگردان رشته داروسازی 7 نفر بودند و به تدریج بر تعداد آن ها افزوده شد و در نهایت در سال 1299، حدود 33 شاگرد در مدرسه دارالفنون در رشته داروسازی تحصیل می کردند.

پس از فکتی، شورین و مولیون برای تدریس داروسازی از سمت دولت استخدام شدند و هرکدام از آن ها مطابق با ضوابط و قوانین جدید در تهران داروخانه تاسیس کردند و پس از تمام قرارداد فکتی یکی از شاگردان وی که به تازگی از اروپا به ایران بازگشته بود به جای فکتی مشغول به کار شد و تا زمان فوت خود به تدریس پرداخت و سرانجام پس از او شخص دیگری به نام مسیو روکبرون به تدریس داروسازی در مدرسه مشغول شد.

رزرو انتخاب رشته کنکور 09208085905

مسیو لوکونت در سال 1322ق به عنوان داروساز استخدام شد و یک آزمایشگاه شیمی در تکیه دولت تاسیس کرد و به علاقه مندان داروسازی در آن جا داروسازی تدریس کرد. در سال 1337ق دکتر لقمان الدوله از سوی احمدشاه برای ریاست قسمت طب دارالفنون انتخاب شد و برای اولین بار مدرسه طب در یک مکان مجزا در دارالفنون به صورت مستقل کار خود را ادامه داد و سرانجام در سال 1301 شمسی در مدرسه عالی طب شعبه داروسازی افتتاح شد.

در سال 1305 مدت زمان سه ساله برای تحصیل در رشته داروسازی درنظر گرفته شد و علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی باید مدرک سه ساله متوسطه را ارائه می کردند و دو سال بعد یعنی در سال 1307 با تصویب نامه جدید شورای عالی معارف کارآموزی در داروخانه جزو برنامه درسی رشته داروسازی قرار گرفت.

در سال 1313 با شروع کار دانشگاه تهران،مدرسه عالی طب به دانشکده داروسازی،پزشکی و پرستاری تبدیل شد و حدودا 5 سال بعد دوره تحصیل در رشته داروسازی 4 ساله شد و در نهایت در سال 1335 دانشکده داروسازی دانشگاه تهران مستقل شد و به صورت مجزا کار خود را ادامه داد.

تاسیس داروخانه در ایران

اولین داروخانه نوین ایران در زمان ناصری و توسط شورین تاسیس شد.مردم عادی در آن زمان تمایلی برای استفاده از داروهای موجود در این داروخانه ها نداشتند و فقط به جهت تمسخر به این داروخانه ها مراجعه می کردند.
در دوره قاجار مردم بر این باور بودند که برای درمان بیماری باید از داروهای ایرانی استفاده کرد زیرا داروهای سنتی و گیاهی حتی اگر اشتباه نیز تجویز شوند ضرری نخواهند داشت در صورتی که داروهای شیمیایی و ترکیبی فرنگی اگر به اشتباه برای بیمار تجویز شوند مضر و حتی کشنده خواهند بود. در آن دوره با هرگونه تبلیغی که از سمت فروشنده داروهای خارجی صورت می‌گرفت به شدت مخالف می‌شد و از خرید این داروها جلوگیری می شد.

با توجه به این اوضاع پیش آمده طب و داروسازی اروپایی با نارضایتی مواجه شد و به همین علت محمدبن عبدالصبور تبریزی به درخواست ناصرالدین شاه کتابی را تالیف کرد که این کتاب دربرگیرنده دانش فرنگیان و ایرانیان در حوزه طب و پزشکی بود.این کتاب بر این موضوع که ارزش طب و داروسازی اروپا به اندازه طب و داروسازی ایرانیان می باشد تاکید داشت.

اولین داروخانه‌ها در ایران

با توجه به این که مردم با داروخانه های نوین و اروپایی مخالف بودند اما شورین لحظه‌ای برای بازنگه داشتن این داورخانه‌ها عقب نشینی نکرد و دست از تلاش برنداشت و همین موضوع سبب شد تا دیگر افراد برای تاسیس این داروخانه ها ترغیب شوند و در همین حین داروخانه ای در لاله زار توسط مولیون تاسیس شد و هم زمان داروخانه های دیگری نیز تاسیس شدند که این داروخانه ها عبارتند از:

  • داروخانه روسی در خیابان استانبول
  • داروخانه آلمانی در خیابان مخبرالدوله
  • داروخانه نظامی در خیابان خیابان چراغ برق
  • داروخانه جاوید در چهار راه حسن آباد
  • داروخانه شفا در خیابان ناصریه
  • داروخانه آقا رضا در بازار عباس آباد
  • داروخانه مهدی خان در چهارراه مولوی
  • داروخانه ماشاالله خان در محله اسماعیل بازار

درآمد خوب و جایگاه اجتماعی خوب در آن زمان از طریق این کسب و کار باعث شد تا دیگر افراد نیز به دنبال تاسیس داروخانه بیفتد وتاسیس داروخانه برای تمام مردم بلامانع بود و فقط کافی بود تا مدتی نزد یک استاد خارجی کار کنند و سپس دوافروشی و یا همان داروخانه خود را تاسیس کنند. از طرفی این موضوع باعث سواستفاده افراد ناصالح شد و به همین دلیل در سال 1298 از سمت وزارت معارف نظامنامه دوافروشی وضع شد و مطابق این نظامنامه صاحب داروخانه می بایست مدرک داروسازی داشته باشد و هیچ دوافروشی حق طبابت نداشت.

معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی از سری رشته‌های علوم پزشکی است که هدف از این رشته ارائه خدمات دارویی و بهداشتی به مردم می باشد. خدمات نام برده شده از تامین مواد اولیه دارویی تا مراحل ساخت، توزیع و تحویل و حتی تجویز دارو و تحویل آن را به مردم در داروخانه‌ها شامل می‌شود.

رشته داروسازی که یکی از سه رشته اصلی گروه تجربی می باشد برخلاف دو رشته اصلی دیگر یعنی پزشکی و دندان پزشکی در زیرگروه 2 تجربی قرار دارد و درس زمین شناسی در این رشته ضریب 1 دارد. رشته داروسازی جرو رشته های دکتری عمومی می باشد و مدت زمان تحصیل در این رشته حدود 6 سال است و پذیرش در این رشته به صورت ناحیه ای انجام می شود.

رشته داروسازی تنها مطالعه دروس شیمی نخواهد بود و این باور اشتباهی است و یادگیری شیمی برای پیش نیاز یادگیری دروس تخصصی دیگر خواهد بود.

شرایط ورود به رشته داروسازی

برای ورود و تحصیل در رشته داروسازی باید در کنکور تجربی شرکت کرد و با کسب درصد و رتبه های لازم و هم چنین انتخاب رشته صحیح توسط مشاوران حرفه‌ای در این رشته قبول شد. همانطور که گفته شد رشته داروسازی در زیر گروه 2 تجربی قرار دارد و درصد زیست شناسی نیز برای علاقه مندان به این رشته اهمیت دارد اگر چه در سال های قبل داوطلبان با درصد زیر 10 درصد در درس زمین شناسی نیز در این رشته پذیرفته شده اند که در ادامه در مورد درصد‌ها و رتبه‌ها به صورت مفصل صحبت خواهد شد.

مراحل تحصیل در رشته داروسازی

دکترای عمومی داروسازی 6 ساله است که البته دانشجویان زرنگ می توانند تحصیلات خود را در 11 ترم تحصیلی و 5.5 سال به پایان برسانند. رشته داروسازی دارای 209 واحد درسی عمومی و تخصصی می باشد و دو سال اول تحصیل در این رشته مربوط به دروس علوم پایه است که شباهت زیادی به رشته پزشکی دارد.

رشته داروسازی را می توان به دو مرحله تقسیم کرد که عبارتند از:

  • دوره علوم پایه رشته داروسازی
  • دوره کارآموزی در عرصه و پایان نامه داروسازی

معرفی رشته داروسازی و رتبه قبولی برای رشته داروسازی در انتخاب رشته کنکور استاد افشار بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور ایران

دوره علوم پایه رشته داروسازی

در این دوره که مدت زمان تحصیل آن حدود دو سال و معادل 4 ترم است و به دوره علوم پایه داروسازی نیز شناخته می شود دانشجویان با دروس پایه که پیش نیاز دروس تخصصی دیگر است آشنا خواهند شد.در دوره علوم پایه دانشجویان داروسازی موظف به گذراندن 22 واحد دروس عمومی و 58 واحد دروس علوم پایه می باشند و در کل دانشجو باید 80 واحد درسی را در دوره علوم پایه داروسازی بگذراند.

دروس پایه رشته داروسازی

  • فیزیک نظری
  • بیولوژی نظری
  • ریاضیات پایه و مقدمات آمار
  • شیمی آلی
  • تشریح
  • بیوشیمی
  • قارچ شناسی
  • کمک های اولیه
  • اصول خدمات بهداشتی
  • شیمی تجزیه
  • انگل شناسی
  • آمار حیاتی
  • ایمونولوژی
  • میکروب شناسی نظری و عملی

آموزش انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید

دوره کارآموزی در عرصه و پایان نامه داروسازی

این دوره از تحصیل دانشجویان داروسازی در حدود 4 سال می باشد و بیشتر واحدهای درسی در آزمایشگاه برگزار می شود. دانشجویان در این دوره دروس تخصصی رشته داروسازی مانند فارماکولوژی را فرا می گیرند و در کل باید در این دوره در حدود 129 واحد درسی را بگذرانند.

دروس دوره کارآموزی در عرصه و پایان نامه داروسازی
  • فارماکولوژی
  • اشکال دارویی
  • گیاه شناسی دارویی
  • داروسازی صنعتی
  • زبان تخصصی
  • کنترل میکروبی دارویی
  • کارآموزی داروخانه
  • گیاه شناسی داروسازی
  • شیمی دارویی
  • بیوفارماسی
  • روش های دستگاهی سم شناسی
  • مدیریت داروسازی
  • تغذیه و رژیم درمانی
  • درمان شناسی
  • پایان نامه

ویژگی های لازم برای تحصیل در رشته داروسازی

برای ورود به هر رشته و تحصیل در آن و در نهایت ورود به بازار کار باید به صورت دقیق و حساب شده عمل کرد و بدانید که توانایی های شما چیست و رشته مورد علاقه شما به چه توانایی هایی نیاز دارد و آیا با شرایط شما تطابق دارد یا نه! برای موفقیت در رشته داروسازی نیز داوطلب باید ویژگی های متفاوتی داشته باشد که در این بخش به آن های اشاره خواهیم کرد.

توانمندی در دروس حفظی

داوطلبی که می خواهد در رشته داروسازی تحصیل کنید باید حافظه خوبی داشته باشد و بتواند دروس حفظی را به خوبی به خاطر بسپارد. در حقیقت در رشته داروسازی دروس مفهومی چندانی وجود ندارد و اکثر دروس داروسازی، با نام، مکانیسم اثر، کاربرد، عوارض و تداخلات ساختارهای شیمیایی داروها سروکار دارد و دانشجو باید به مطالعه دروس حفظی علاقه مند باشد بتواند تمام این موارد را به خاطر بسپارد.

علاقه مندی به تحقیق و پژوهش

عرضه کردن داروهای جدید به بازار نتایج تحقیقات و بررسی ها و مطالعات داروسازانی است که مدت ها در مراکز تحقیقاتی به تحقیق و پژوهش پرداخته اند.در نتیجه برای موفقیت در این رشته و بازارکاری این رشته علاقه مندی به تحقیق و پژوهش نیز اهمیت ویژه ای دارد.

تسلط به زبان انگلیسی

تسلط به زبان انگلیسی در موارد بسیاری می تواند کاربرد داشته باشد و یکی دیگر از کاربردهای زبان انگلیسی در رشته داروسازی است. علاقه مندان به این رشته دانشگاهی باید از سطح علمی خوبی از زبان انگلیسی برخوردار باشند زیرا بیشتر کتاب های طول تحصیل دانشجویان به زبان انگلیسی می باشد و عدم تسلط به زبان خارجه ممکن است دانشجو را در دوران تحصیل با مشکل مواجه کند.

فیلم‌های مشاوره‌ای و آموزشی در اینستاگرام ما 

تسلط در درس ریاضیات

قبولی و تحصیل در رشته داروسازی صرفا نیازمند دروس شیمی و زیست شناسی نمی باشد. می دانید که برای قبولی در این رشته باید در تمامی دروس میانگین درصد مشخصی را به دست آورید.داروسازان باید بر انجام محاسبات ریاضیات تسلط کامل داشته باشند زیرا در زمان ساخت داروها به این علم نیاز پیدا خواهند کرد.

مهارت ارتباطی بالا و خوب

یک داروساز باید از مهارت ارتباطی خوبی برخوردار باشد تا بتواند با کارکنان داروخانه،شرکت های دارویی،مراجعه کنندگان،تیم های پژوهشی و…ارتباط موثر و خوبی داشته باشد.

درک علمی و توانایی تحلیل

 اگرچه گفته شد که دانشجویان این رشته باید در دروس حفظی قوی باشند و دروس این رشته فرار می باشد اما فراموش نکنید که یک داروساز خوب باید درک علمی بالایی داشته باشد و توانایی تجزیه و تحلیل مسائل را به ویژه در انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهش های دارویی نیز داشته باشد.

مسئولیت پذیری

یکی دیگر از ویژگی های بارز یک داروساز خوب مسئولیت پذیر بودن او است.تمامی خدمات بهداشتی درمانی مستقیما با جان و زندگی مردم ارتباط دارد.در این حرفه نیز عواقب استفاده از داروهای نامناسب می تواند زیاد باشد و دکتر داروساز باید نسبت به این موضوع متعهد و مسئولیت پذیر باشد و در حین تولید دارو و هرگونه انجام کاری این موضوع را مدنظر داشته باشد.

تست شخصیت شناسی MBTI

آشنایی با تیپ شخصیتی و شناخت بهتر خودتان یکی از مسائلی است که در هر زمان و هر سنی از دوران زندگی خود قرار دارید می تواند بسیار کمک کنده باشد.در زمان انتخاب رشته که انتخابی مهم و اساسی و سرنوشت ساز در زندگی می باشد اگر تیپ شخصتی خود را بشناسید بهتر و دقیق تر می توانید این مرحله حساس از زندگی خود را پشت سر بگذارید.یکی از تست های معتبرجهانی شخصیت شناسی تست MBTI است که با تحلیل نتایج این تست،تیپ شخصیتی شما پیدا خواهد شد.

برای شرکت رایگان در تست شخصیت شناسی MBTI کلیک کنید

تیپ شخصیتی مناسب برای رشته  داروسازی

پس از انجام تست بالا تیپ شحصیتی شما مشخص خواهد شد.با توجه به تست MBTI مناسب ترین تیپ های شخصیتی برای رشته داروسازی و یک داروساز به صورت زیر می باشد:

  • INTJ : افراد با این نوع تیپ شخصیتی می توانند در حوزه های سلامت و بهداشت افراد موثر، کارآمد و موفقی باشند.
  • INTP : این افراد با چنین تیپ شخصیتی ای به انجام فعالیت های حوزه پزشکی علاقه مند بوده و از انجام فعالیت های پیچیده و حل مسائل مفهومی لذت می برند.
  • ESIJ : افراد با این نوع تیپ شخصیتی به انجام فعالیت هایی با امور واقعی و دریافت کردن علت و معلول موضوعات سازگاری خواهند داشت.
  • ISTJ : افراد این گروه اغلب گوش شنوای بسیار خوبی برای شنیدن صحبت های مردم هستند و با دقت به حرف های دیگران گوش می دهند و مهارت کلامی خوبی نیز دارند و از کار کردن در حوزه های پزشکی و مرتبط با درمان و سلامت لذت می برند.

وظایف داروسازان

همانطور که در بخش اول گفته شد داروسازان از قدیمی ترین اعضای حرفه های پزشکی به حساب می آیند و سابقه کاری آن ها به حدود قبل از میلاد مسیح بر میگردد.فارغ التحصیلان رشته داروسازی با توجه به نوع کاری که انجام می دهند و حوزه کاری که برای خود مشخص می کنند می توانند مسئولیت های مختلفی را به عهده داشته باشند.

وظایف داروسازان در داروخانه‌ها

  • دریافت نسخه پزشک و بررسی داروهای تجویز شده و آماده کردن آن ها و تحویل به مراجعه کنندگان داروخانه
  • نوشتن و یا ارائه توضیحات لازم در خصوص نحوه مصرف داروها به بیماران(زمان و میزان مصرف دارو،عوارض و…)
  • سفارش و خرید داروها و دیگر لوازم پزشکی مورد نیاز در داروخانه برای ارائه به مراجعه کنندگان داروخانه
  • همکاری کردن با شرکت های بیمه در حوزه بیمه خدمات درمانی
  • مدیریت کارکنان در داروخانه

وظایف داروسازان در بخش های تحقیقاتی و دارویی ‏

  • انجام هرگونه تحقیقات علمی و کاربردی بر روی داروهای جدید و شناسایی کردن خاصیت،عوارض و تاثیرات درمانی داروها
  • نظارت بر روی داروهای موجود
  • آموزش چگونگی مصرف داروها به داروسازان دیگر و اثرات داروها به داروسازان،کارمندان داروخانه،بیمارستان ها و…
  • انجام تحقیقات و نظارت کامل بر اجرای دلپسند کارهای آزمایشگاهی و ساخت داروها در واحدهای تولید دارو
  • کنترل و نظارت کامل بر وضع بازار دارویی کشور
  • کنترل و نظارت بر روی فعالیت های داروخانه ها،بیمارستان ها،شرکت های تولید و توزیع دارو

داروسازی و رتبه قبولی

دانشگاه های ارائه دهنده و ظرفیت پذیرش رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از سه رشته پرطرفدار رشته تجربی است که هر ساله رقابت زیادی میان داوطلبان تجربی برای قبولی در این رشته صورت می گیرد که آگاهی از دانشگاه های ارائه دهنده این رشته و ظرفیت پذیرش هر دانشگاه می تواند شما را برای تصمیم گیری واقع بینانه تر،بهتر راهنمایی کند.

نام دانشگاه ظرفیت پذیرش
دانشگاه علوم پزشكي تبريز 90
دانشگاه علوم پزشكي اروميه 40
دانشگاه علوم پزشكي اردبيل 40
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 79
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج 40
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله-تهران 30
دانشگاه علوم پزشکی تهران 85
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران 80
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 30
دانشگاه علوم پزشکی مشهد 75
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز 58
دانشگاه علوم پزشکی زنجان 75
دانشگاه علوم پزشکی زابل 22
دانشگاه علوم پزشکی شیراز 70
دانشگاه علوم پزشکی کرمان 53
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 35
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت 45
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد 34
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری 55
دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس 46
دانشگاه علوم پزشکی همدان 60
دانشگاه علوم پزشکی یزد 50

با توجه به جدول بالا مشخص است که تعداد  دانشگاه های ارائه دهنده رشته داروسازی نسبت به دو رشته اصلی دیگر کمتر و ظرفیت پذیرش داوطلبان در این رشته نیز پایین تر است و در نتیجه رقابت برای قبولی در این رشته کمی دشوارتر خواهد بود.

طبق دفترچه سازمان سنجش ظرفیت پذیرش در تمامی دانشگاه ها در سراسر کشور در دوراه های روزانه و شهریه پرداز در حدود 1192 داوطلب بوده است.

قبولی در رشته داروسازی در دانشگاه آزاد

رشته داروسازی در بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز ارائه می شود و همانطور که می دانید علاقه مندان برای قبولی باید از طریق آزمون سراسری اقدام نمایند و در صورت کسب رتبه قابل قبول و انتخاب رشته صحیح امکان قبولی در این رشته را خواهند داشت.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در رشته داروسازی

نام دانشگاه ظرفیت پذیرش
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد پزشکی تهران 120
دانشگاه آزاد اسلامی-واحد دامغان 25
دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران-واحد آیت الله آملی 25

 

جدول بالا نشان می دهد که تعداد واحدهای ارائه دهنده دانشگاه آزاد در رشته داروسازی نیز کم می باشد و ظرفیت کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طبق دفترچه سازمان سنجش در کنکور سراسری 1400 در حدود 170 داوطلب بوده است.

تحصیل در رشته داروسازی بدون کنکور

ورود به رشته داروسازی و تحصیل در این رشته فقط با شرکت در کنکور سراسری امکان پذیر خواهد بود و هیچ دانشگاهی بدون شرکت در آزمون در رشته داروسازی پذیرش دانشجو ندارد و این ادعا کاملا کذب و دروغین می باشد.رشته داروسازی فقط در دانشگاه های سراسری از طریق آزمون سراسری در دوره های روزانه و شهریه پرداز و در دانشگاه های آزاد اسلامی پذیرش دانشجو دارد.

حدود رتبه قبولی در رشته داروسازی

یکی از سوالات داوطلبان کنکوری از مشاوران و اساتید در سال کنکور و بعد از شرکت در آزمون سراسری در ارتباط با حدود رتبه قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر می باشد.اگرچه با توجه به ظرفیت هر ساله دانشگاه ها و شرایط کلی انتخاب رشته در همان سال اوضاع متفاوت خواهد بود اما آمار قبولی سال های گذشته نیز می تواند به شما کمک کند.

  • حدود رتبه قبولی در رشته داروسازی منطقه 1: رتبه 86 تا رتبه 4273
  • حدود رتبه قبولی در رشته داروسازی منطقه 2: رتبه 293 تا رتبه 7590
  • حدود رتبه قبولی در رشته داروسازی منطقه 3: رتبه 403 تا رتبه 12016

برای مشاهده دقیق رتبه های قبولی در رشته داروسازی به همراه سهمیه منطقه و شهر داوطلب و دانشگاه مورد نظر بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

کارنامه های قبولی رشته داروسازی

بعد از کنکور سراسری برخی از داوطلبان با تحلیل آزمون و پیدا کردن درصدهای خود در هر درس و پیدا کردن حدود رتبه خود بر اساس آمارهای سال های قبل کارنامه فرضی خود را با کارنامه قبولی داوطلبان سال های قبل تطابق می دهند.این کار شاید درصد کمی از استرس داوطلبان را تا زمان اعلام نتایج کنکور کم کند.در ادامه برخی از کارنامه های قبولی داوطلبان در کنکور سال های گذشته جمع آوری شده است.

  کارنامه اول:

قبولی در دانشگاه سراسری علوم پزشکی اردبیل
رتبه در سهمیه 477
رتبه کشوری 1431
سهمیه در منطقه منطقه 1
درصدهای به دست آمده در هر درس
ادبیات فارسی 73 درصد
عربی 35 درصد
دین و زندگی 76 درصد
زبان انگلیسی 62 درصد
زمین شناسی 42 درصد
ریاضیات تجربی 70 درصد
زیست شناسی 71 درصد
فیزیک 47 درصد
شیمی 39 درصد

 کارنامه دوم:

قبولی در دانشگاه سراسری علوم پزشکی شیراز
رتبه در سهمیه 656
رتبه کشوری 1968
سهمیه در منطقه منطقه 2
درصدهای به دست آمده در هر درس
ادبیات فارسی 55 درصد
عربی 32 درصد
دین و زندگی 57 درصد
زبان انگلیسی 50 درصد
زمین شناسی 39 درصد
ریاضیات تجربی 59 درصد
زیست شناسی 65 درصد
فیزیک 42 درصد
شیمی 51 درصد

  کارنامه سوم:

قبولی در دانشگاه سراسری علوم پزشکی یزد
رتبه در سهمیه 849
رتبه کشوری 2547
سهمیه در منطقه منطقه 3
درصدهای به دست آمده در هر درس
ادبیات فارسی 44 درصد
عربی 32 درصد
دین و زندگی 50 درصد
زبان انگلیسی 25 درصد
زمین شناسی 53 درصد
ریاضیات تجربی 52 درصد
زیست شناسی 40 درصد
فیزیک 15 درصد
شیمی 53 درصد

معرفی رشته داروسازی و رتبه قبولی

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

گفته شد که رشته داروسازی جزو رشته های دکترای عمومی می باشد و امکان ادامه تحصیل در دوره تخصصی پس از دکترای عمومی به شرط معدل بالای 15 امکان پذیر است.

فارغ التحصیلان دکترای عمومی رشته داروسازی با داشتن معدل بالای 15 می توانند در امتحان دوره تخصصی شرکت کنند.پذیرفته شدگان این دوره باید در حدود 40 واحد دروس پیشرفته تخصصی را بگذرانند و قبل از انجام پایان نامه در آزمون جامع تخصص که در سطح کشور برگزار می شود شرکت کنند و در صورت کسب رتبه لازم می توانند برای انجام پایان نامه و دفاع اقدام نمایند.

دوره های PHD رشته های داروسازی برای ادامه تحصیل

  • داروشناسی
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • فارماسیوتیکس
  • اقتصاد مدیریت و دارو
  • داروسازی هسته ای
  • کنترل دارویی
  • نانو فناوری دارویی
  • گیاهان دارویی
  • شیمی دارویی
  • صنعت
  • داروسازی بالینی
  • سم شناسی
  • فارماکوگنزی

آشنایی بیشتر با دوره های PHD رشته های داروسازی

به جهت تکمیل مطلب بالا و آشنایی بیشتر شما با دوره های PHD به اختصار به توضیح هر یک از تخصص ها خواهیم پرداخت.

داروشناسی

رشته تخصصی داروشناسی ارتباط بسیار نزدیکی با رشته تخصصی سم شناسی دارد با این تفاوت که در رشته تخصصی داروشناسی تمرکز اصلی بر روی بررسی اثرات و عوارض های داروها مطابق مطالعات In vitro و In vivo است.

در طی این دوره تخصصی دستیاران با بروزترین روش های مشخص کردن دوزهای موثر ترکیبات دارویی و مکانیسم اثربخشی آن ها و روش های پیشرفته مدل سازی مورد انتظار داروها در حیوانات آشنا شده و فارغ التحصیلان رشته تخصصی داروشناسی در پایان دوره تحصیل از سطح دانش بالایی در زمینه داروها،اثربخشی،عوارض مصرفی،تداخلات دارویی و…برخوردار خواهند بود.

بیوتکنولوژی دارویی

رشته تخصصی بیوتکنولوژی دارویی را می توان یکی از رشته های نوپا در کشور ایران معرفی کرد.در طول این دوره تخصصی دانشجویان با نحوه بهره برداری از علوم سلولی مولکولی،میکروبیولوژی و ژنتیک،برای تولید و ساخت انبوه مواد موثر دارویی آشنا می شوند و تمامی مهارت های لازم در این حوزه را کسب می کنند.

برای مثال بهره برداری از میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها،قارچ ها و…به عنوان کارخانجات طبیعی تولید دارو و یا استفاده از میکروارگانیسم ها به جهت از بین بردن و کنترل بیماری ها از موارد قابل بحث در رشته تخصصی بیوتکنولوژی دارویی می باشد.

فارماسیوتیکس

رشته تخصصی فارماسیوتیکس را در کشور ایران به عنوان رشته تخصصی “داروسازی” می شناسند. هدف اصلی این رشته تخصصی تبدیل مواد موثر دارویی به شکل مناسب دیگر که برای انسان قابل مصرف باشد می باشد و این موضوع به گونه ای است که بعد از مصرف دارو توسط بیمار حداکثر میزان ماده موثر دارویی بتواند برای اندام هدف در دسترس قرار بگیرد.

از جمله مهارت هایی که دستیاران این دوره تخصصی فرا می گیرند عبارت است از:

  • آشنایی با روش های ارزیابی کیفیت فرمولاسیون های دارویی
  • آشنایی با سامانه های نوین و پیشرفته دارو رسانی
  • آشنایی با شرایط مطلوب نگهداری و بسته بندی های دارویی
  • توجه به مدل های ارزیابی ویژگی های فارماکوکینتیکی داروها در بدن انسان

اقتصاد مدیریت و دارو

دوره تخصصی اقتصاد مدیریت دارو با تلاش فراوان و همت استادان دانشکده داروسازی شهید بهشتی در کشور راه اندازی شد و در حال حاضر فقط در دانشکده داروسازی شهید بهشتی و دانشکده داروسازی تهران ارائه می شود.

هدف اصلی این دوره تخصصی تربیت متخصصانی است که بتوانند با توانایی های مدیریتی در شناسایی و حل مشکلات نظام دارویی کشور و هم چنین ارتقا سطح ارائه خدمات نظام سلامت با شیوه مدیریت درست منابع مالی تاثیرگذار واقع شوند.دانشجویان در طی این دوره تخصصی با تمامی مباحثی که در حوزه اقتصاد دارویی و مدیریت مالی می باشد آشنا خواهند شد.

داروسازی هسته ای

دوره تخصصی داروسازی هسته ای یا همان رادیوفارماسی هم اکنون فقط در دانشکده داروسازی تهران با همکاری سازمان انرژی اتمی و دانشکده داروسازی ساری ارائه می شود.

در دوره تخصصی داروسازی هسته ای دستیاران با موارد زیر آشنا خواهند شد:

  • آشنایی با رادیو داروها
  • روش های شناسایی و سنجش رادیو داروها
  • روش تولید رادیو داروها
  • کاربرد رادیو داروها در تشخیص،درمان و یا پیشگیری از بیماری ها
  • آشنایی با تمام مهارت های مربوط به استفاده و کار با رادیو داروها

کنترل دارویی

رشته تخصصی کنترل دارویی رشته ای تازه تاسیس در کشور ایران می باشد.در این رشته تخصصی، دستیاران را با تمام نکات مربوط در حوزه کنترل کیفیت انواع مختلف مواد اولیه و فرآورده های دارویی و مواد آرایشی و بهداشتی برای ارائه خدمات در صنایع داروسازی و آرایشی-بهداشتی،آزمایشگاه های کنترل کیفیت فرآورده های دارویی در کل کشور و مراکز تحقیقاتی کشور آشنا می کند.
در طول این دوره دانشجویان با موارد زیر آشنا خواهند شد:

  • کنترل میکروبی داروها
  • کنترل کیفیت زیست داروها
  • ایمنی دارو
  • کنترل فیزیکوشیمیایی پیشرفته مواد و فرآورده های دارویی
  • طراحی و معتبرسازی روش ها و تجهیزات آنالیز
  • کینتیک شیمیایی و پایداری مواد و فرآورده های دارویی
  • کنترل و تضمین کیفیت مواد و فرآورده های دارویی

نانو فناوری دارویی

رشته تخصصی نانوفناوری دارویی نیز مانند رشته قبلی رشته ای تازه تاسیس در کشور ایران می باشد.این رشته در تلاش است تا با تربیت افراد متخصص در زمینه نانوفناوری دارویی در جهت خودکفایی کشور عزیزمان در تولیدات محصولات نانوزیست فناوری و اشتغال آن ها در مراکز علمی و دانشگاهی،مراکز تحقیقاتی پزشکی-دارویی و صنایع دارویی موثر واقع شود.دانشجویان در طی این دوره با موارد مختلفی از جمله موارد زیر آشنا خواهند شد:

  • بیولوژی سلولی مولکولی پیشرفته
  • نانوبیو مواد
  • کشت سلول و بافت
  • فراماکوکینتیک پیشرفته
  • ژن درمانی

شیمی دارویی

یکی از پایه ای ترین گرایش های تخصصی داروسازی که در قالب دوره های آموزشی-پژوهشی در دنیا ارائه می شود همین رشته تخصصی شیمی دارویی می باشد.در این رشته تخصصی هدف تربیت متخصصانی است که با دانش قوی شیمی و به خصوص شیمی آلی آشنا شوند تا بتوانند با آگاهی کامل از ساختار شیمیایی ترکیبات دارویی و هم چنین گروه های عاملی فعالی که در ساختمان آن ها وجود دارد و با کسب مهارت در حوزه تجزیه و تحلیل واکنش های شیمیایی ترکیبات و ارتباط نوع ساختار شیمایی آن ها با فعالیت های بیولوژیکی بدن انسان،برای طراحی،ترکیب،استخراج و هم چنین شناسایی مواد موثر دارویی فعالیت های لازم را انجام دهند.

داروسازی بالینی

یکی دیگر از رشته های تخصصی نوپا در کشور داروسازی بالینی است که با توجه به ماهیت بالینی این گرایش،دوره آموزشی این گرایش به صورت دوره تخصصی بالینی مانند دستیاران تخصصی رشته پزشکی طراحی شده است.البته در این گرایش برخلاف دوره های دستیاری پزشکی،دستیاران داروسازی بالینی باید برخی از دروس مرتبط پزشکی را مانند:فیزیوپاتولوژی،سم شناسی بالینی،فارماکواپیدمیولوژی،فارماکوکینتیک بالینی و…در قالب یک دوره حدودا دو ساله قبل از حضور در بخش های بالینی مراکز بیمارستانی بگذرانند.

این دوره تخصصی می کوشد تا افرادی متخصص را در زمینه برقراری ارتباط موثر با بیمار و تیم درمانی،پایش اثرات و عوارض داروها در بیماران،شناخت تداخلات دارویی مانند تداخلات دارو با دارو،دارو با غذا و دارو با بیماری،نحوه پیشگیری یا کنترل آن ها و روش های تنظیم دوزهای مناسب دارویی تربیت کند.

سم شناسی

دانشجویان در این رشته تخصصی با عناصر و ترکیبات سمی غیردارویی که امروزه بشر در خطر بالقوه و یا بالفعل تماس با این موارد قرار دارد آشنا شده و علاوه بر این با مسمومیت های ناشی از ترکیبات دارویی نیز آشنا می شوند.دستیاران در این دوره تخصصی با علائم ناشی از تماس ترکیبات سمی و یا مصرف ترکیبات دارویی در دوزهای بالا توسط بیماران یا افراد غیر بیمار که به صورت عمدی یا سهوی مصرف می شود و روش های درمان حمایتی یا سم زدایی یا علامتی این نوع مسمومیت ها به صورت کامل آشنا می شوند.

علاوه بر موارد گفته شده دستیاران با روش های رایج آزمایشات  In vivo و In vitro برای ارزیابی اثرات و عوارض سمی آن ها در سلول ها و اندام ها که از جمله مراحل بسیار مهم در مطالعات فارماکولوژیک قبل از ورود دارو به عرصه های کارآموزی بالینی است آشنا خواهند شد.

فارماکوگنزی

رشته تخصصی فارماکوگنزی نیز در قالب دوره های آموزشی-پژوهشی منجر به مدرک PHD در سطح دنیا ارائه می شود.

در رشته تخصصی فارماکوگنزی دستیاران دانش و مهارت های لازم را در شناسایی گیاهان دارویی،اجزایی از آن ها که دارای خاصیت دارویی است،استخراج و شناسایی مواد موثر موجود در بخش های مختلف گیاهان کسب می کنند.دانشجویان در این رشته تخصصی با گیاهان دارویی بومی کشور ایران و شرایط اقلیمی خاص مورد نیاز برای رشد گونه های خاص آن ها که کیفیت مناسبی را از نظر ترکیب اجزا موثر دارویی دارا باشند نیز آشنا خواهند شد.

طرح اجباری داروسازی

رشته داروسازی نیز مانند سایر رشته های علوم پزشکی مثل پزشکی،دندانپزشکی و…دارای طرح دو ساله اجباری می باشد و فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیل باید به مدت دو سال در یکی از مناطق محروم طرح خود را بگذارنند.

شرایط معافیت از طرح اجباری داروسازی

  • تک فرزندان
  • فارغ التحصیلانی که پس از اتمام تحصیل به خدمت سربازی اعزام شوند
  • فارغ التحصیلان دانشگاه های خارج از کشور
  • خانواده شهدا،خانواده آزادگان،همسر و فرزندان آزادگان،فرزند جانباز بالای 50 درصد و همسر جانباز بالای 70 درصد
  • بانوان در صورت فوت همسر
  • رتبه های برتر کنکور تجربی(رتبه 1 تا 10)
  • دارندگان مدال طلا المپیاد دانش آموزی
  • رتبه های 1 تا 3 آزمون علوم پایه،آزمون پیش کارورزی و آزمون دستیاری
  • افرادی که دارای بیماری های خاص هستند(با تایید شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت)

بازار کار رشته داروسازی

موضوع بازار کار یکی از مواردی است که همیشه برای انتخاب رشته دارای اهمیت است و آگاهی از بازار کار رشته مورد نظر اهمیت بالایی دارد چرا که مستقیما با آینده شما سروکار داشته و در زندگی شما نقش موثری را خواهد داشت.

بازار کار در هر رشته ای که باشید بستگی زیادی به میزان مهارت،توانایی و زرنگی خودتان خواهد داشت و هرچه ماهر تر و تخصصی تر عمل کنید قطعا در بازار کار نیز موفق تر خواهید بود.

دانشجویان رشته داروسازی می توانند از همان سال های پایانی تحصیل خود،یعنی پس از گذشت 4 سال از زمان تحصیل البته به شرط معدل بالای 14،برای دریافت کارت و شماره انجمن داروسازان اقدام کنند و پس از دریافت این موارد می توانند در جایگاه قائم مقام مسئول فنی داروخانه فعالیت خود را آغاز کنند.

فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توانند در بخش تحقیقات کارخانه های تولید دارو به عنوان کارشناس فعالیت خود را شروع کنند و یا در صنایع داروسازی امور اجرایی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور مشغول به کار شوند.

از دیگر مراکزی که فارغ التحصیلان داروسازی می توانند فعالیت کنند بخش کیفی کارخانه های لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد و هم چنین داروسازان می توانند با کسب مجوز های لازم و بودجه کافی برای تاسیس داروخانه شخصی اقدام نمایند که البته تاسیس داروخانه امروزه به خصوص در شهرهای بزرگ کمی دشوار تر از گذشته شده است.

موقعیت های شغلی برای دکترای عمومی داروسازی

  • مسئول فنی داروخانه‌ها در داروخانه های شهری و روستایی
  • مسئول فنی داروخانه های بیمارستانی و مراکز درمانی
  • مشاور دارویی به پزشکان و پرستاران جهت عدم بروز  مشکلات دارویی و همچنین تداخل داروها
  • مدیریت شرکت های توزیع دارو
  • در کارخانه های داروسازی به عنوان مسئول فنی
  • مدیریت کارخانه های تولید دارو
  • تولید و پژوهش در زمینه تولید دارو های جدید در شرکت های دانش بنیان و …

در حالت کلی برای بررسی بازار کار رشته داروسازی باید گفت که جای نگرانی وجود ندارد و ورود به بازار کار و رقم زدن آینده درخشان و درآمد مطلوب تا حد زیادی به فارغ التصحیل و میزان تلاش و توانایی او بستگی خواهد داشت اما طبق آمار به دست آمده 90 درصد از فارغ التحصیلان رشته داروسازی جذب بازار کار خواهند شد و درآمد خوبی خواهند داشت.

میزان درآمد داروسازان

یکی از سوالاتی که همیشه برای داوطلبان و حتی حتی خانواده ها مطرح است میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته مورد نظر می باشد.در پاسخ به این سوال که میزان درآمد داروسازان چقدر است به طور قطع هیچ پاسخی نمی تواند داد و هیچ مبلغی را نمی توان به صورت دقیق تعیین کرد.

میزان درآمد در یک حرفه به عوامل گوناگونی بستگی دارد.برای مثال داروسازانی که در مراکز دولتی استخدام دولت می شوند نسبت به داروسازانی که در مراکز خصوصی و یا شخصی فعالیت می کنند درآمد متفاوتی خواهند داشت.میزان درآمد داروسازان با توجه به شهری که داروساز درآن فعالیت دارد،با توجه به کاری که انجام می دهد،ساعت کاری،پست و مقامی که دارد،تجربه و سابقه کاری و عوامل دیگر می تواند متفاوت باشد.

اما باز با این حال طبق آمار به دست آمده میانگین حقوق دریافتی داروسازان را می توان بین 6 تا 10 میلیون تومان در ماه تخمین زد که البته باز هم تاکید می شود این رقم می تواند با توجه به تمامی موارد نام برده شده در بخش قبلی تغییر کند و برای مثال دراوسازی که در یک مکان خوب داروخانه شخصی دارد و مشتریان نسبتا زیادی هم دارد به صورت خالص می تواند درآمدی حدود 50 میلیون تومان در ماه نیز داشته باشد.

در نتیجه فارغ از تخمین آمار و ارقام اگر به رشته داروسازی علاقه مند هستید و با شرکت در آزمون شخصیت شناسی رایگان MBTI و مشاوره اصولی با مشاوران برتر انتخاب رشته کنکور و کسب رتبه مناسب خودتان را شخصی ایده آل برای تحصیل در رشته داروسازی می دانید این رشته دانشگاهی پرطرفدار را انتخاب کنید و با تحصیل و یادیگری اصولی و عمیق مفاهیم،تلاش و پشتکار فراوان آینده کاری و درآمد خوبی را برای خودتان رقم خواهید  زد.

از رشته شیمی دارویی به رشته داروسازی

رشته شیمی دارویی یکی از گرایش‌های رشته شیمی است که در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و اغلب بدون کنکور دانشجو می پذیرد. دانشجویان پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد می توانند در کنکور تخصصی دکترای داروسازی شرکت کنند.

اغلب داوطلبان به ذوق تاسیس داروخانه و کار با داروها وارد رشته شیمی دارویی می شوند اطلاعات کاملی از این رشته ندارند. فارغ التحصیلان رشته شیمی دارویی با توجه به مهارت و توانایی هایی که دارند می توانند وارد صنعت دارو شوند و در شرکت های داروسازی مشغول به کار شوند اما این افراد هیچ گاه داروساز نخواهند بود و اجازه تاسیس داروخانه را نخواهند داشت. پس اگر به این خاطر می خواهید وارد این رشته شوید بهتر است از این موارد اطلاعات کافی داشته باشید.

دوراهی انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی

هر سال پس از اعلام رتبه ها و در بازه زمانی انتخاب رشته بسیاری از داوطلبان که رتبه های خوبی کسب کرده اند و امکان پذیرش در رشته داروسازی و فیزیوتراپی را دارند میان این دو رشته برای انتخاب دچار تردید می شوند و نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند.از طرفی فکر می کنند با مدت زمان تحصیلی کمتر در رشته فیزیوتراپی سریع تر و راحت تر به درآمد زایی خواهند رسید و از طرفی دیگر مدرک دکترا و یدک اسم دکتر داروساز آن ها را برای انتخاب این رشته وسوسه می کند و نمی توانند تصمیم درستی بگیرند.

برای تصمیم گیری بهتر نیاز است تا این دو رشته را در وهله اول به صورت کامل بشناسید و با یکدیگر مقایسه کنید

.برای مقایسه دو رشته داروسازی و فیزیوتراپی کلیک کنید

در مرحله بعدی علاقه و توانایی های خودتان را به صورت کامل بشناسید و سعی کنید بهترین رشته را مطابق با تیپ شخصیتی و توانایی های شخصی خودتان انتخاب کنید.برای آشنایی بیشتر خودتان و تیپ سخصیتی خودتان می توانید به صورت رایگان در آزمون MBTI شرکت کنید.

شرکت در آزمون رایگان شخصیت شناسی mbti

در پایان سعی کنید برای تصمیم گیری بهتر و دقیق تر و بهره مندی از مشاوره اصولی در انتخاب رشته با توجه به رتبه کسب شده با مشاوران برتر انتخاب رشته مشاوره کنید و آخرین گام کنکور که انتخاب رشته می باشد را مطمئن بردارید تا یک عمر پشیمان نشوید.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور

معرفی رشته داروسازی و رتبه قبولی

تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور

سالانه دانشجویانی هستند که بنابر دلایل متفاوتی تصمیم میگیرند در خارج از ایران تحصیل کنند و تحصیلان دانشگاهی خود را در کشور های دیگر ادامه دهند و سالانه داوطلبان زیادی هستند که قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را در رشته دکترای عمومی داروسازی دارند.

تحصیل در رشته داروسازی در کشور آلمان

کشور آلمان یکی از مقاصد جذاب برای مهاجرت تحصیلی علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی می باشد که امکانات گوناگون موجود در این کشور،آلمان را به مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت تبدیل کرده است.

رشته داروسازی در کشور آلمان همانند دیگر کشورها از جمله ایران یکی از رشته های پرمتقاضی در میان داوطلبان می باشد که رقابت سنگینی میان متقاضیان تحصیل در این رشته وجود دارد.شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در این کشور با توجه به دانشگاه و کالج ها متفاوت است و داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را از دیگر کشورهای خارجی اخذ کرده اند نیاز به ارزشیابی مدرک دیپلم 12 ساله خود دارند و پس از این مرحله به مدت یک سال باید در دوره های پیش پزشکی شرکت کنند و پس از گذراندن این دوره می توانند وارد رشته داروسازی بشوند.

مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی در کشور آلمان 6 سال است و فارغ التحصیلان پس از اتمام دوراان تحصیل به مدت 18 ماه می توانند در این کشور برای یافتن کار مناسب اقامت داشته باشند و سپس پس از سه سال کار کردن در این کشور و رعایت تمامی مقررات لازم کشور آلمان می توانند برای اقامت دائم اقدام نمایند.

بهترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل در رشته داروسازی

  • دانشگاه ماربورگ
  • دانشگاه گریفسوالد
  • دانشگاه فرانکفورت
  • دانشگاه فریبرگ

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور آلمان

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در این کشور با توجه به دولتی و یا خصوصی بودن دانشگاه می تواند متغیر باشد و دانشگاه های دولتی آلمان که زبان تدریس آن ها نیز آلمانی می باشد تقریبا رایگان هستند و دانشجو فقط باید هزینه خوابگاه،غذا و…که مبلغی در حدود 250 یورو می شود را پرداخت کند اما تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور می تواند تا مبلغ 26000 یورو در سال نیز هزینه داشته باشد.

تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه

در سال های اخیر کشور ترکیه به یکی از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است.علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه باید به مدت یک سال در کالج های این کشور در س بخوانند تا اجازه ورود به دانشگاه را پیدا کنند.

زبان رسمی کشور ترکیه ترکس ایستانبولی می باشد اما با این حال در بیشتر دانشگاه ها و کالج ها به زبان انگلیسی تدریس می شود که این موضوع یکی از موارد مهم برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کشور ترکیه به حساب می آید و تحصیل در این کشور به مدرک رسمی زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس نیازی ندارد و تنها تسلط کامل به زبان انگلیسی کافی می باشد.

شرکت در آزمون ورودی برای تحصیل در رشته داروسازی

متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه باید در آزمون ورودی این کشور شرکت کنند و سپس پس از کسب نمره لازم می توانند برای تحصیل وارد دانشگاه شوند.امتحان ورودی برای تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه به دو صورت برگزار می شود:

آزمون YOS

داوطلبانی که به زبان ترکی استانبولی تسلط دارند و می خواهند به زبان ترکی در این رشته تحصیل کنند باید در آزمون یوس شرکت کنند.

برای آشنایی کامل با آزمون YOS ترکیه کلیک کنید

آزمون SAT

داوطلبانی که می خواهند به زبان انگلیسی در رشته داروسازی تحصیل کنند باید در آزمون SAT شرکت کنند.

تحصیل در رشته داروسازی با دیپلم ریاضی فیزیک

یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی همین موضوع می باشد که دانشگاه های این کشور حتی داوطلبانی را که دیپلم ریاضی دارند را نیز در رشته داروسازی پذیرش خواهند کرد.

معرفی 20 دانشگاه برتر جهان در رشته های مختلف

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته داروسازی

دانشگاه های داروسازی در ترکیه که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند عبارتند از:

  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه آنادولو
  • دانشگاه بوغازچی
  • دانشگاه مدیترانه شرقی در قبرس

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه

هزینه تحصیل در رشته داروسازی با توجه به هر منطقه و نوع دانشگاه کاملا متفاومت است.دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه در رشته داروسازی به زبان ترکی استانبولی باید در حدود 240 تا 750 دلار و به زبان انگلیسی حدود 600 تا 1500 دلار باید بپردازند.هم چنین تحصیل داروسازی در دانشگاه های خصوصی ترکیه در حدود 20000 دلار هزینه خواهد داشت.

تحصیل در رشته داروسازی در کشور کانادا

کشور کانادا به دلیل امکانات بسیار زیاد و برخورداری از پیشرفته ترین و مدرن ترین سیستم آموزشی دنیا یکی از کشورهای محبوب برای علاقه مندان به مهاجرت می باشد و افراد زیادی از سراسر دنیا رویای تحصیل در دانشگاه های این کشور را در سر دارند.

سطح کیفی زندگی و تحصیل در این کشور بسیار بالا می باشد و درعین حال هزینه های تحصیل در کشور کانادا نسبت به کشورهای انگلیس زبان دیگر مانند استرالیا و انگلستان پایین تر می باشد که این موضوع بر جذابیت این کشور برای مهاجرت افزوده است.

علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی در کشور کانادا موظف به گدراندن یک دوره عمومی در مقطع تحصیلی لیسانس و یا دوره های معادل فوق دیپلم می باشند و باید درصد بالای 75 درصد در دروس ریاضی،شیمی،بیولوژی و زبان به دست بیاورند و سپس در آزمون ورودی رشته داروسازی کشور کانادا شرکت کرده و با کسب نمره قبولی می توانند در رشته داروسازی تحصیل کنند.

علاقه مندان به تحصیل در رشته داروسازی،هم چنین می توانند در آزمون pharmacy college admission test که به عنوان آزمون PCAT نیز در کشور کانادا شناخته می شود نیز شرکت کنند و با کسب نمره قبولی وارد رشته داروسازی شوند.

این آزمون ورودی رشته داروسازی که در کانادا برگزار می شود دارای 232 سوال تستی و نوشتن یک متن است.

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته داروسازی

  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه دالهوسی
  • دانشگاه یادبود نیوفاندلند
  • دانشگاه دو مونترال
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه بریتیش کلبیا
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه تورنتو لسلی دن

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور کانادا

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور کانادا با توجه به عوامل مختلف و دانشگاه متغیر است.در حالت کلی شهریه مقطع دکترای عمومی رشته داروسازی در کانادا سالانه بین 28405 تا 56415 دلار کانادا خواهد بود.

تحصیل در رشته داروسازی در کشور انگلستان

دانشگاه های انگلستان همیشه در بین لیست برترین دانشگاه های جهان به چشم می خورد و کیفیت بالای آموزش و زندگی در این کشور،این کشور را به یکی از محبوب ترین کشورهای جهان برای مهاحرت و تحصیل تبدیل کرده است و سالانه داوطلبان زیادی رویای تحصیل در دانشگاه های انگلستان را در سر دارند.

رشته داروسازی در کشور انگلیس با نام Mpharm شناخته می شود و مدت زمان تحصیل در این رشته به مدت 4 سال می باشد و دانشجویان پس از پایان دوره تحصیل و اخذ مدرک Mpharm از دانشگاه های معتبر این کشور به عنوان یک داروساز متخصص می توانند در حرفه داروسازی فعالیت نمایند.مدرک داروسازی اخذ شده توسط دانشجویان در دانشگاه های کشور انگلستان مورد تایید انجمن داروسازان کشور اتنگلستان،ولز،ایرلند شمالی و اسکاتلند می باشد.

البته لازم به ذکر است که دانشجویان پس از اتمام دوره 4 ساله تحصیلی باید به مدت یک سال دوره کارآموزی بگذارنند و با کسب موفقیت در آزمون ثبت داروسازان اسم آنها به عنوان یک داروساز معتبر ثبت خواهد شد.

بهترین دانشگاه های انگلستان برای تحصیل در رشته داروسازی

  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه ناتینگهام
  • دانشگاه کالج لندن
  • دانشگاه منچستر
  • دانشگاه کینگز کالج لندن
  • دانشگاه امپریال کالج لندن
  • دانشگاه ادینبورگ
  • دانشگاه کاردیف
  • دانشگاه بریستول

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور انگلستان

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور انگلستان با توجه به دانشگاه و دیگر عوامل می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور سالانه حدودا بین 20000 تا 25000 پوند می باشد.

سوالات متداول

قبولی در رشته داروسازی به چه صورتی امکان پذیر است؟

پذیرش و قبولی در رشته داروسازی لفقط با شرکت در آزمون سراسری تجربی و از طریق کنکور امکان پذیر خواهد بود.رشته پرستاری فقط در دانشگاه های دولتی به صورت روزانه و شهریه پرداز و در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می شود.

برای قبولی در رشته داروسازی چه رتبه ای لازم است؟

حدود رتبه قبولی در این رشته از رتبه های تک رقمی و دو رقمی تا حدود 4000 می باشد.برای مشاهده دقیق رتبه های قبولی در رشته داروسازی کلیک کنید.

آیا می توان بدون کنکور در رشته داروسازی تحصیل کرد ؟

خیر.رشته داروسازی پذیرش بدون آزمون در هیچ دانشگاهی ندارد.

آیا رشته داروسازی در دانشگاه های آزاد ارائه می شود؟

بله رشته داروسازی در دانشگاه آزاد ارائه می شود اما واحدهای ارائه دهنده این رشته به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند و ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد در رشته داروسازی پایین است. برای اطلاع دقیق از واحدهای ارائه دهنده و ظرفیت پذیرش به داخل متن مراجعه کنید.

آیا رشته داروسازی دارای طرح دو ساله اجباری می باشد؟

بله رشته داروسازی نیز مانند رشته پزشکی،دندان پزشکی،پرستاری و…دارای طرح مناطق محروم اجباری می باشد.

آیا امکان معافیت از طرح دو ساله اجباری مناطق محروم برای فارغ التصحیلان رشته داروسازی وجود دارد؟

بله فارغ التحصیلان رشته داروسازی با داشتن شرایط خاص که در داخل متن به آن اشاره شده است امکان معافیت از طرح اجباری دو ساله را دارند.

آیا رشته داروسازی دشوار است؟

رشته داروسازی در مقایسه با رشته پزشکی مدت زمان تحصیل کمتری دارد و به دلیل نداشتن شیفت شب و چنین مسائلی رشته راحت تر و کم ریسک تری می باشد و داروسازان سختی های کار دندانپزشکان را نیز ندارند.البته فراموش نکنید که داروسازانی که در تولید دارو فعالیت دارند به صورت مستقیم با جان مردم سروکار دارندو باید افراد مسئولیت پذیر و متعخدی باشند.

آیا در رشته داروسازی امکان ادامه تحصیل وجود دارد؟

بله امکان ادامه تحصیل تا دکترای تخصصی در گرایش های این رشته وجود دارد.برای آشنایی با گرایش ها به متن مراجعه کنید.

آیا دانشجویان داروسازی شیفت شب دارند؟

خیر.دانشجویان رشته داروسازی در طول دوران تحصیل شیفت شب نخواهند داشت.

رشته داروسازی چند ترم است؟

رشته داروسازی 12 ترم و معادل 6 سال است که دانشجویان کوشا می توانند تحصیلات خود را در مدت 5.5 سال معادل با 11 ترم تحصیلی به پایان برسانند.

آیا رشته داروسازی بازار کار خوبی دارد؟

بله حدودا 90 درصد از فارغ التحصیلان رشته داروسازی جذب بازار کار خواهند شد.

درآمد داروسازان چقدر است؟

درآمد داروسازان با توجه به تاسیس داروخانه شخصی،فعالیت در مراکز دولتی و یا خصوصی و در حالت کلی نوع فعالیت،تجربه و سابقه کاری و…می تواند معین باشد.درحالت کلی درآمد داروسازان حدود 10 الی 15 میلیون تومان در ماه است و با تاسیس داروخانه شخصی و داشتن مشتری این مبل می تواند 5 الی 6 برابر نیز بشود.

رشته داروسازی بهتر است یا رشته پزشکی؟

انتخاب رشته کاملا بستگی به علاقه و توانایی های شما دارد.برای تصمیم گیری بهتر علاقه خود را بهتر بشناسید و توضیخات کامل دو رشته را مطالعه کنید.

آشنایی کامل با رشته پزشکی و کشورهایی برای تحصیل پزشکی

قبولی در رشته داروسازی سخت تر است یا رشته پزشکی؟

هر دو رشته نام برده شده جزو رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی تجربی هستند.ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی و آزاد به نسبت رشته داروسازی بیشتر است و البته به همان میزان نیز تمایل داوطلبان برای قبولی در رشته پزشکی بیشتر است.در کل برای قبولی در رشته های پزشکی،داروسازی،دنداپزشکی رقابت شدیدی میان داوطبلان وجود دارد.

رتبه‌های قبولی + آخرین رتبه قبولی در رشته داروسازی

دانشگاه سراسری و آزاد کنکور 1400

قبولی رشته داروسازی در کنکور سال‌های قبل

داوطلبان کنکور و دانش آموزان عزیز، با مراجعه به جدول زیر می توانند رتبه قبولی در رشته داروسازی را در کنکور سال قبل مشاهده کنند. توجه نمایید که این رتبه‌ها در کنکور های آینده به دلیل تغییر در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، تغییر در سهمیه‌ها، اقبال عمومی داوطلبان قابل استناد نیست و مراجعه به مشاور انتخاب رشته با تجربه و حرفه ای،تضمین کننده موفقیت شما در انتخاب رشته است.

دانشگاهرتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
دانشگاه علوم پزشکی تهران1965421-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران3088641-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران46613571-تبریزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران53815621-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران67119751-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران80524581-تبریزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران81524951-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران85726641-تبریزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران88027391-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران89327801-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران99431211-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران109934421-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران111334901-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران121038131-تبریزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران4358942-یزدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران62712782-فردیسپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران75918582-قزوینپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران90818582-نوشهردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران96419732-ملارددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران139127972-کرمانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران139528032-کاشاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران182236742-ورامینپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران188837892-ملکانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران204541102-قزویندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران37120993-قزوینپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران110556493-ملارددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران11556893-پاکدشتدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران68220261-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران91128271-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران111835011-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران3998222-سنندجپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران4519232-کاشانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران4899952-بابلپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران74215132-کاشانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران105821632-اراکپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران107822002-ورامیندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران120724462-سمناندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران129026092-کرجدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران192938652-خمینی شهردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران202240502-لاهیجانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران220244572-ساوهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران61532913-کنگاوردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران113457613-اراکدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران151374393-شهریارپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-تهران180685423-شازنداراکدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد79724361-مشهددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد87327171-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد97530701-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد106833771-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد118137301-مشهددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد124439211-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد136542991-مشهددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد147846891-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد141328482-یزدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد163032742-نیشابورپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد253451372-کاشمرپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد280357002-سبزوارپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد74240223-اسفراینپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد92648563-بجستانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد107355153-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد107855413-باخرزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد122461353-تربت جامپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان3038341-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان61918391-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان90528111-کرجدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان93028811-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان106533711-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان109334301-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان114335721-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان126339911-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان144045651-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان144245751-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان144445881-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان146746601-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان147846891-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان242278911-اصفهاندخترمحروم-بومی استان اصفهان-محل خدمت نطنز
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان138427802-شهرکردپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان191838392-نهاوندپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان216243742-ساریدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان237648042-قمدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان238248152-یزددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان267154082-میبددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان270754692-کاشاندخترمحروم-بومی استان اصفهان
محل خدمت کاشان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان360673492-خمینی شهردخترمحروم-بومی استان اصفهان-
محل خدمت نایین
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان107955483-تیراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان156276123-تفتپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان200493753-مروستدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز112535281-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز121238191-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز121738391-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز127540221-شیرازدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز129941031-سعادت شهردخترمحروم-بومی فارس
محل خدمت اقلید
دانشگاه علوم پزشکی شیراز146546531-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز147246731-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز151448041-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز160150981-مشهدپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز183458711-تهراندخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز185859601-شیرازدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز187260061-شیرازدخترمحروم-بومی فارس
محل خدمت لار لارستان
دانشگاه علوم پزشکی شیراز227374101-شیرازپسرمحروم-بومی فارس
محل خدمت نی ریز
دانشگاه علوم پزشکی شیراز271889851-تهراندخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز57111582-کازرونپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز114123132-کازروندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز235647712-بندرعباسپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز251451042-کاشمردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز272755152-کازروندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز275555702-کرجپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز281057192-اراکپسظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز334067882-دارابپسرمحروم-بومی فارس
محل خدمت لارستان
دانشگاه علوم پزشکی شیراز444492012-سبزوارپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز75140723-سده اقلیددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز77541483-یاسوجپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز89747163-میاندوآبپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز110556493-کوارپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز111256793-امیدیهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز119059603-مرودشتپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز124562553-فیروزآباددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز161277983-اصفهانپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز2277104533-نورآباد ممسنیدخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی تبریز80124461-تبریزدخترروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز85726641-تبریزدخترروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز96730411-تبریزدخترروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز98831051-تبریزدخترروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز102032421-تبریزدخترروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز119737751-تبریزپسرمحروم-بومی آذربایجان شرقی
محل خدمت شهرستان میانه
دانشگاه علوم پزشکی تبریز130441171-تبریزپسرروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز135942821-تبریزدخترروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز140444361-تبریزدخترروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز159150621-تبریزدخترروزانه نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز161851531-تبریزپسرروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز168453881-تبریزدخترروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز176856691-تبریزپسرروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز180857981-تبریزپسرمحروم-بومی استان آذربایجان شرقی
محل خدمت شهرستان هریس
دانشگاه علوم پزشکی تبریز224879751-تبریزپسرمحروم-بومی استان آذربایجان شرقی
محل خدمت شهرستان چاراویماق
دانشگاه علوم پزشکی تبریز143528902-مرندپسرمحروم-بومی استان آذربایجان شرقی
محل خدمت شهرستان جلفا
دانشگاه علوم پزشکی تبریز155931432-زنجانپسرروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز200840302-ارومیهپسرروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز208141962-خویپسرروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز221244792-مرندپسرروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز255451752-خویپسرروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز60232123-جوانرودپسرروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز80342873-هریسپسرروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز87145753-بوکانپسرروزانه-نیمسال اول
دانشگاه علوم پزشکی تبریز95349643-آذرشهردخترروزانه-نیمسال دوم
دانشگاه علوم پزشکی تبریز131965683-اهردخترمحروم-بومی استان آذربایجان شرقی
محل خدمت شهرستان ورزقان
دانشگاه علوم پزشکی همدان130741211-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان142545051-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان158350451-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان124025032-بروجرددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان180436442-همداندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان222144962-ملایرپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان296760682-بروجندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان321765572-ملایردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان326966642-بروجندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان350271152-همداندخترمحروم-بومی استان همدان
محل خدمت شهرستان نهاوند
دانشگاه علوم پزشکی همدان437590412-همداندخترمحروم-بومی استان همدان
محل خدمت شهرستان رزن
دانشگاه علوم پزشکی همدان473098162-رزندخترمحروم-بومی استان همدان
محل خدمت شهرستان تویسرکان
دانشگاه علوم پزشکی همدان75740893-بانه دخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی همدان130364873-کامیارانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه134342221-تبریزدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه135942821-تبریزدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه189160591-تبریزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه206741682-میانهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه208141962-کرمانشاهدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه225545582-خویپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه246549912-خویدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه277856272-مراغهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه114658103-بوکانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه137668783-قره ضیاءالدینپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز174356021-شیرازدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز199239912-بهبهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز235147622-امیدیهدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز239648492-شهرضادخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز243249292-بهبهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز402083042-بهبهاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز445092152-دزفولدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز469497382-اهوازدخترمحروم-بومی استان خوزستان
محل خدمت شوش
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز5203108382-اهوازپسرمحروم-بومی استان خوزستان
محل خدمت گتوند
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز5598116352-اهوازپسرمحروم-بومی استان خوزستان
محل خدمت اندیکا
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز52228903-آبادانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز109556143-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز175583513-مسجد سلیمانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز204095233-لالیدخترمحروم-بومی استان خوزستان
محل خدمت ایذه
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج95229681-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج188337822-کرجدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج225345502-کرجپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج245649742-قمپسرمحروم-بومی استان قم
محل خدمت قم
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج360073372-کرجدخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج411885092-لنگروددخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج143971383-نظرآبادپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی البرز-کرج203695093-شهریارپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری141644731-مشهددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری188160271-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری149230002-بابلدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری221244792-گرگاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری228946242-آملپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری254151532-آملپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری270754692-سبزواردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری273355282-قوچاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری274855602-سمناندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری279056552-سبزوارپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری302561782-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری311063472-کاشمرپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت129340891-رشتدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت161551461-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت150730182-رشتدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت205541372-لاهیجاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت221544852-لاهیجاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت259952732-چالوسدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت262153132-فردیسپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت283257612-لاهیجانپسرمحروم-بومی استان گیلان-رشت
محل خدمت املش
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت284257852-کرجپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت289759222-لاهیجانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت108355703-حویقدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت120660593-رضوانشهردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت126863473-فومندخترمحروم-بومی استان گیلان-رشت
محل خدمت طوالش
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت151374393-آستاراپسرمحروم-بومی استان گیلان-رشت
محل خدمت اآستارا
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-رشت2626119483-رامسردخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل138243741-تبریزدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل171155021-تبریزپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل174756141-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل153330752-اردبیلدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل183536952-اردبیلدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل186437422-ساریدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل240348632-گرمساردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل246149822-اردبیلپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل278456402-اردبیلدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل322365682-اردبیلپسرمحروم-بومی استان اردبیل
محل خدمت مشگین شهر
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل412785282-اردبیلدخترمحروم-بومی استان اردبیل
محل خدمت بیله سوار
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل430288892-اردبیلپسرمحروم-بومی استان اردبیل
محل خدمت پارس آباد
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل94849433-اشنویهدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل124862653-پلدشتپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد142845191-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد143445501-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد157750261-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد161051271-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد161551461-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد159031962-بیرجنددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد166133372-یزددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد260752882-آبادهدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد301261532-یزدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی یزد157576542-یزددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان108634101-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان152048271-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان163852251-مشهدپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان233847332-قمدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان265953882-کاشمردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان269354452-کرمانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان273755352-سیرجانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان285558172-کرماندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان301261532-کرماندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان372676252-سیرجاندخترمحروم-بومی استان کرمان
محل خدمت بردسیر
دانشگاه علوم پزشکی کرمان406984152-رفسنجاندخترمحروم-بومی استان کرمان
محل خدمت راور
دانشگاه علوم پزشکی کرمان409384562-کرمانپسرمحروم-بومی استان کرمان
محل خدمت گلباف
دانشگاه علوم پزشکی کرمان462195832-سیرجاندخترمحروم-بومی استان کرمان
محل خدمت رابر
دانشگاه علوم پزشکی کرمان474798572-کرماندخترمحروم-بومی استان کرمان
محل خدمت ارزویید
دانشگاه علوم پزشکی کرمان4832100262-کرمانپسرمحروم
دانشگاه علوم پزشکی کرمان102252813-مرودشتدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان125762953-بافتپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان141070033-اناردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان150274103-کوهبنانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان151074303-شهربابکدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمان203094813-بمدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان138543781-تهرانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان142344961-تبریزدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان182658551-تبریزدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان177936002-زنجاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان183837022-کرج دخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان185937362-کرجپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان233147162-ملکانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان237247952-قزوینپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان237648042-زنجاندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان243649362-ساریدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان281457282-میانهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان295560382-کرجدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زنجان324366182-اراکپسرمحروم-بومی استان زنجان
محل خدمت خمین
دانشگاه علوم پزشکی زنجان418086382-اراکدخترمحروم-بومی استان زنجان
محل خدمت آشتیان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان436890182-قمدخترمحروم-بومی استان زنجان
محل خدمت تفرش
دانشگاه علوم پزشکی زنجان443391732-اراکدخترمحروم-بومی استان زنجان
محل خدمت کمیجان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان4938102742-اراکپسرمحروم-بومی استان زنجان
محل خدمت ساوه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد169654361-تهراندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد215943672-رشتپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد227746002-خمینی شهردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد248450262-خرم آبادپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد263553402-اهوازدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد290259372-گرگانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد415085722-خرم آبادپسرمحروم-بومی لرستان
محل خدمت بروجرد
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد5002104152-تهراندخترمحروم-بومی لرستان
محل خدمت الیگودرز
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد74540443-کوهدشتپسرمحروم-بومی لرستان
محل خدمت پلدختر
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد83844363-کوهدشتدخترمحروم-بومی لرستان
محل خدمت دورود
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد100752153-نورآبادپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد103253303-مسجد سلیماندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد104253713-شوشتردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد183486683-نورآباددخترمحروم-بومی لرستان
محل خدمت خرم آباد
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد206896363-کوهدشتپسرمحروم-بومی لرستان
محل خدمت دورود
دانشگاه علوم پزشکی لرستان-خرم آباد2646120133-ارکواز ملکشاهیپسرمحروم-بومی لرستان
محل خدمت ملکشاهی
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه150147461-تبریزدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه218044062-کرمانشاهدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه230346532-سنندجدخترمحروم-بومی کردستان
محل خدمت سنندج
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه264153592-ارومیهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه362973902-کرمانشاهدخترمحروم-بومی کردستان
محل خدمت گیلانغرب
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه376277112-سنندجپسرمحروم-بومی کردستان
محل خدمت سنندج
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه94049213-پاوهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه152774933-پاوهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه156276123-اسلا آباد غربدخترمحروم-بومی کرمانشاه
محل خدمت اسلام آباد غرب
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه144645941-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس187760171-شیرازپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس273890411-تبریزدخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس246549912-سلطان آباد سبزواردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس264753712-زرقانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس269354452-بندرعباسدخترمحروم-بومی هرمزگان
محل خدمت بندر عباس
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس273355282-تنکابندخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس292359812-ساریدخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس381478312-سنندجپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس391480652-بندرعباسپسرمحروم-بومی هرمزگان
محل خدمت بندر عباس
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس400282682-آملپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس426788262-ملایرپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس90747623-بستکپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس108155603-ارسنجانپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس2501113563-رفسنجاندخترمحروم-بومی هرمزگان
محل خدمت جاسک
دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس2611118813-قشمپسرمحروم-بومی هرمزگان
محل خدمت میناب
دانشگاه علوم پزشکی زابل243979431-شیرازدخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی زابل263553402-بیرجنددخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زابل361673682-تربت حیدریهپسرروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زابل471097722-نیشابورپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی زابل166580393-بردسیردخترروزانه
دانشگاه علوم پزشکی زابل169881493-فردوسدخترمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمت قاین
دانشگاه علوم پزشکی زابل208596973-بمپسرظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی زابل2882128883-طبسدخترمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمت نهبندان
دانشگاه علوم پزشکی زابل3063135663-مهریزدخترظرفیت مازاد
دانشگاه علوم پزشکی زابل4533188643-زابلدخترمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمتزابل
دانشگاه علوم پزشکی زابل5649228823-زابلپسرمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمت زهک
دانشگاه علوم پزشکی زابل6993274073-زابلپسرمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمت هیرمند
دانشگاه علوم پزشکی زابل11025408243-ایرانشهردخترمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمت اسپکه
دانشگاه علوم پزشکی زابل12394452763-سراوانپسرمحروم-بومی سیستان و بلوچستان
محل خدمت میرجاوه
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)-تهران197163561-تبریزپسرروزانه-پذیرش از میان داوطلبان با عضویت بسیجی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)-تهران137968893-مرودشتپسرروزانه-پذیرش از میان داوطلبان با عضویت بسیجی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد85126361-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد93629011-مشهدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان125939811-مشهدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان145646241-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان148847161-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان239378181-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان245379891-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان248450262-نیشابوردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان296360592-تربت حیدریهدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان341869412-کرماندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان379377872-تربت حیدریهپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان399782572-نیشابوردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان436190072-تربت حیدریهدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان124162363-گنبددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان136167883-خوافپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان170181633-بجستانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان209697383-اسفراینپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان2416110183-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان2512114143-تربت جامپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد-پردیس خودگردان2767124933-شیرواندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان255683511-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان257284331-اصفهاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان261786051-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان282993291-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان148729932-شهرکرددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان236247792-یزدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان367575082-یزدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان373876462-یزدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان415985932-بابلپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان151674473-دزفولپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان2831127123-گچسارانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی یزد-پردیس خودگردان2857128013-ابرکوهپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان135042481-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان158350451-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان162651751-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان163552151-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان172755481-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان184459131-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان198264051-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان188337822-جهرمپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان309863182-بابلسرپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان331567492-اراکپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان365474572-بابلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان367174992-ابهردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان55630363-بوکانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان84344493-تنکابندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان134466743-تکابپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان150274103-اردبیلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان157576543-اهرپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان2235102863-گنبددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان2315106183-گنبدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان2463112073-اهردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تهران-پردیس خودگردان2689121683-لامرددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان132541811-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان143245431-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان155049111-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان167953591-تهرانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان191761591-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان194839032-سبزواردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان314964292-قزویندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان324366182-قمدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان344069932-کرجپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان178184333-یاسوجدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان188788753-شهرقدسپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان2444111313-شیرواندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی-پردیس خودگردان2668120883-گچساراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
223072801-تهرانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
230075081-تبریزپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
236377211-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
244879751-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
262686291-مشهدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
266587531-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
197639562-تنکابندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
287258622-ساریدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
331567492-ساریدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
358673052-بندرانزلیپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
374476652-بابلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
377477322-قائم شهرپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
382778652-لاهیجانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
387079632-آملپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
395281492-رشتدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
414085512-گرگاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
416486052-نیشابورپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
214499383-املشدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
2373108383-آملدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
2524114493-آستاراپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
2558116013-گنبددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران-ساری
پردیس خودگردان(محل تحصیل رامسر)
2824126923-یزدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان131741561-اصفهانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان181158101-اصفهانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان205366641-اصفهانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان208141962-سمناندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان366574862-نجف آباددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان379377872-کیانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان385479292-فلاورجاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان387679752-نهاونددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان2378108633-مرودشتدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان2701122203-دهدشتدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان2756124393-ایذهدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان2791125723-آبادانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان2905129733-شیرازپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-پردیس خودگردان2983132643-بوکاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان145446161-تهرانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان210568381-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان255683511-شیرازدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان282357432-گرگانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان302061672-کرماندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان2270104153-انارپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان2281104723-کرمانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمان-پردیس خودگردان2996133243-بمپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان157050001-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان171955281-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان203065761-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان214069731-تبریزپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان223072801-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان229374761-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان232075781-مشهدپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان259184951-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان231546812-مراغهدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان248450262-مراغهپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان284957982-مرندپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان325366352-مراغهپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان356772662-مرندپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان428188492-سنندجدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان142971003-بوکانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان161778183-میاندوآبدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان199593523-ملکانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی تبریز-پردیس خودگردان2639119873-اردبیلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان242679031-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان249481331-تبریزپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان256283821-تبریزپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان3086102151-اصفهانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان251150982-قزوینپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان290259372-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان348070762-قزویندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان380077982-آملپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان391180572-ابهردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان404183512-نوردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان440691102-گرگاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان4821100012-زنجانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان193490683-شهریارپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان209097093-شهرقدسدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان2192101373-مرندپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان2287104873-مریواندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان2734123643-تربت جامدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی زنجان-پردیس خودگردان2926130413-اسفراینپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان 208867881-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان232375881-تهراندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان248881111-مشهددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان293760062-همدانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان295560382-اراکدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان320565382-قزویندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان321765572-گلپایگاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان359373242-سنندجدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان383578812-خرم آبادپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان392880892-اراکپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان369581742-نهاونددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان443991872-گلپایگاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان460895582-نهاونددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان186787783-بهارپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان2373108383-قروهپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان2734123643-کنگاوردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی همدان-پردیس خودگردان3091136843-بوکاندخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان204366101-تبریزپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان235576981-لاهیجانپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان248180891-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان271889851-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان136968292-نقدهدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان2196101502-اهرپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه-پردیس خودگردان2484112862-اهرپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان228274471-تبریزپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان242679031-اردبیلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان351271382-اردبیلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان415085722-اردبیلدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان460495482-خویدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان4901101932-خویدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان160977873-سرابپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل-پردیس خودگردان207396513-سردشتپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه-پردیس خودگردان274890681-تبریزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه-پردیس خودگردان360073372-خویدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه-پردیس خودگردان437590412-خرم آباددخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه-پردیس خودگردان438690682-کرمانشاهدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه-پردیس خودگردان2868128363-گیلانغربدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز-پردیس خودگردان387679752-بندرانزلیدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز-پردیس خودگردان390680392-کرجپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز-پردیس خودگردان431089032-کازرونپسرپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز-پردیس خودگردان451893522-ملایردخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز-پردیس خودگردان2685121533-سقزدخترپردیس خودگردان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور-اهواز-پردیس خودگردان2978132493-یاسوجدخترپردیس خودگردان

پیش ثبت نام انتخاب رشته

برای دریافت اخبار و مقالات انتخاب رشته ثبت نام کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مدیر تولید محتوا: مهندس مبینا تقوی