کدام یک از رشته‌های داروسازی یا فیزیوتراپی را انتخاب کنم؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است هر دو رشته را از لحاظ درآمد، طی دوره تحصیل، رتبه قبولی و موارد بسیار دیگری مقایسه کنیم. برای این که مطالب این مقاله را بهتر درک کنید، بهتر است به طور جداگانه معرفی رشته داروسازی و رشته فیزیوتراپی و رتبه های قبولی را مطالعه کنید.

رشته داروسازی یافیزیوتراپی برای انتخاب رشته کنکور استاد افشار را انتخاب کنم

انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی

مقدمه

انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین کارهایی است که داوطلبان باید در سال کنکور انجام دهند. گاهی داوطلبان به دلیل عدم آگاهی صحیح از رشته ها و نکات مرتبط با آن ها اشتباه تصمیم میگیرند و یا بین دو رشته تردید دارند و بین دوراهی قرار می گیرند. امروز در این مقاله قصد داریم تا دو رشته پرمتقاضی و پرطرفدار رشته تجربی که از انتخاب رتبه های برتر تجربی (انتخاب داروسازی یا فیزیوتراپی) هستند را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم در تصمیم گیری راحت تر در زمان انتخاب رشته به شما کمک کرده باشیم.

انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی

بعد از رشته پزشکی و دندان پزشکی، رشته داروسازی یکی دیگر از رشته های پرطرفدار در بین رشته‌های تجربی می‌باشد؛ اغلب داوطلبانی که نتوانسته اند رتبه لازم برای قبولی در پزشکی و دندان پزشکی را به دست آورند به سراغ این رشته می روند.

همانطور که می دانید امروزه رشته های پیراپزشکی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است که یکی از آینده دارترین و پردرآمدترین رشته ها امروزه رشته فیزیوتراپی می باشد که خواهان زیادی دارد و اغلب داوطلبان میان دو رشته داروسازی و فیزیوتراپی تردید دارند. برای انتخاب صحیح می بایست هر دو رشته را از جهات گوناگون کامل بشناسید و بررسی کنید که ما امروز در این مقاله این موارد را بررسی خواهیم کرد.

رتبه لازم برای قبولی در رشته داروسازی

رتبه لازم برای قبولی در رشته فیزیوتراپی

رشته متناسب با شرایط خود را بشناسید

یکی از شرط های اساسی در انتخاب رشته شناخت توانایی ها و علاقه می باشد. در ابتدا باید بدانید که علاقه شما چیست و از زندگی و آینده خود چه می خواهید. شناخت بهتر خود و آگاهی کافی از رشته مورد نظر می تواند در تصمیم گیری بهتر شما را یاری کند.برای شناخت بهتر خود می توانید در آزمون رایگان شخصیت شناسی MBTI شرکت کنید. برای انتخاب بین دو رشته داروسازی یا فیزیوتراپی انجام این تست ضروری است.

برای شروع آزمون Mbti کلیک کنید

انتخاب داروسازی یا فیزیوتراپی از لحاظ مدت تحصیل

رشته داروسازی از رشته های زیرگروه 2 تجربی می باشد که در مقطع دکترای عمومی ارائه می شود. مدت زمان تحصیل رشته داروسازی حدود 6 سال است ؛ دانشجویان این رشته پس از تحصیل 6 ساله موفق به دریافت مدرک دکترای عمومی می شوند؛ درصورتی که رشته فیزیوتراپی که مربوط به زیرگروه 1 تجربی است در مقطع کارشناسی ارائه می شود و دانشجویان این رشته پس از 4 سال تحصیل می توانند مدرک کارشناسی دریافت کنند.

اگر فارغ التحصیل فیزیوتراپی پس از کارشناسی قصد ادامه تحصیل داشته باشد به شرط قبولی در کنکور ارشد باید دوره ای دو ساله دیگر را نیز بگذارند تا مدرک کارشناسی ارشد اخذ کند. بنابراین از این جهت در این بخش رشته داروسازی نسبت به فیزوتراپی برتری دارد، زیرا با 6 سال تحصیل می توان مدرک دکترای عمومی به دست آورد ولی در رشته فیزیوتراپی با 6 سال تحصیل مدرک کارشناسی ارشد خواهید گرفت.

داروسازی یا فیزیوتراپی از لحاظ واحدهای درسی

نام رشته تعداد واحد
رشته داروسازی 212 واحد
رشته فیزیوتراپی 130 واحد

مقایسه شرح وظایف فارغ التحصیلان داروسازی و فیزیوتراپی

داروسازی رشته ای است که فارغ التحصیلان آن اطلاعات مختلفی در رابطه با داروهای موثر، کم ضرر و در عوض پر اثر دارند. داروسازان که می‌توانند در داروخانه های شخصی و یا بیمارستانی فعالیت کنند باید با مکانیسم بیوشیمیایی تاثیر داروهای گوناگون، نقش درمانی داروها، تاثیر داروها و تداخلات آن ها به خوبی آشنا باشند.

داروسازان هم چنین باید داروهای جدید را مطابق با دستور پزشک بسازند و نحوه مصرف را طبق دستور پزشک به بیمار اطلاع دهند. افرادی که به شیمی علاقه دارند بهتر است به سراغ رشته داروسازی بروند.

فیزیوتراپی نوعی از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای و یا اسکلتی است که فیزیوتراپیست با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان های الکتریکی، مانورهای دستی و یا تمرینات ورزشی و سایر عوامل فیزیکی به بهبود بیمار و توانبخشی او کمک می کند. فیزیوتراپ برای درمان بیمار و توان بخشیدن دوباره به بیمار با داروهای شیمیایی سروکار ندارد و در عوض از عواملی مانند ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق برای بهبود بیماران استفاده می کند.

انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی در انتخاب رشته کنکور

داروسازی یا فیزیوتراپی

رشته داروسازی یا فیزیوتراپی مقایسه از لحاظ ظرفیت پذیرش:

نام رشته ظرفیت پذیرش دانشجو تعداد دانشگاه پذیرنده
رشته داروسازی 1010 22
رشته فیزیوتراپی 368 15

همانطور که از جدول بالا مشخص است ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور سراسری 99 در رشته داروسازی حدود 1010 داوطلب در دوره های روزانه و شهریه پرداز بود است؛ درصورتی که در رشته فیزیوتراپی تعداد دانشگاه های ارائه دهنده این رشته کمتر بوده و هم چنین تعداد پذیرش دانشجو نیز حدود یک سوم رشته داروسازی می باشد، یعنی رشته فیزیوتراپی در کنکور سراسری 99 در دوره های روزانه و شهریه پرداز حدود 368 داوطلب پذیرش کرده است.

علاقه‌مندان به رشته فیزیوتراپی توجه داشته باشند که دانشگاه آزاد اسلامی در این رشته پذیرش دانشجو ندارد.

مقایسه بازار کار رشته داروسازی و فیزیوتراپی

مقایسه بازار کار یکی از موضوعاتی است که در انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی برای ادامه تحصیل نقش اساسی دارد. کسب مهارت و دانش برای موفقیت در هر شغلی لازم و ضروری است. داروسازی و فیزیوتراپی هم از این مقوله جدا نیستند.

تصور اغلب افراد بر این است که دانشجویان فیزیوتراپی به دلیل طول تحصیل کوتاه تر، سریع تر وارد بازار کار خواهند شد که این موضوع برای فعالیت در حیطه مرتبط با رشته تحصیلی تقریبا صحیح می باشد. اما در رابطه با دانشجویان داروسازی باید گفت که این افراد از همان سال اول تحصیل خود می توانند در مراکز کنکوری و یا به صورت خصوصی به تدریس دروس بپردازند و در حوزه آموزش وارد بازار کار شوند. اغلب دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی برای تدریس در حوزه آموزش به شرط دانش،استعداد و مهارت کافی جذب بازار کار خواهند شد.

آیا کارشناس فیزیوتراپی می تواند همان سال اول بعد از اخذ مدرک مطب شخصی تاسیس کند؟

فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی می توانند از همان سال آخر وارد بازار کار شوند و در محل هایی مانند بیمارستان ها، کلینیک های توانبخشی، منازل،سازمان های بهزیستی، هلال احمر و دیگر مراکز و سازمان های مربوط به توانبخشی فعالیت خود را شروع کنند.

برای تاسیس مطب این افراد باید دوران طرح را بگذرانند(حدود دو سال) و سپس با دارا بودن سابقه کاری مناسب که برای فعالیت در مراکز استان ها 6 سال سابقه کاری و برای فعالیت در شهرستان ها 3 سال سابقه کاری لازم است اقدام به تاسیس کلینیک خصوصی نمایند.

داروسازی دارای طرح اجباری می باشد؟

داروسازی یکی دیگر از رشته هایی است که دارای طرح اجباری می باشد یعنی پس از تمام شدن دوره 6 ساله تحصیل چنانچه فارغ التحصیل قصد ادامه تحصیل نداشته باشد باید دوران طرح اجباری را بگذرانید؛ البته ناگفته نماند که داروسازان در زمان گذراندن طرح حقوق دریافت خواهند کرد.

تاسیس داروخانه شخصی و اخذ مجوز

علاقه مندان به رشته داروسازی باید بدانند که تاسیس داروخانه شخصی و گرفتن مجوز برای تاسیس داروخانه چندان کار آسانی نخواهد بود و به دلیل اشباع شدن در بسیاری از شهرها مجوز برای تاسیس داروخانه صادر نمی شود. افرادی که قصد چنین کاری را دارند باید مجوز خام خریداری کنند و یا داروخانه کاملی را که می خواهد واگذار شود دریافت کنند که هزینه واگذاری داروخانه نسبت به هر شهر و منطقه ای متغیر است اما هزینه ای چند صد میلیونی (حدود 800 میلیون) در پی خواهد داشت.

در نتیجه علاقه مندان به رشته داروسازی  باید بدانند که تاسیس داروخانه شخصی کار آسانی نیست و علاوه بر سختی های موجود نیازمند هزینه بسیار بالایی نیز می باشد اما با این حال اگر می خواهید از شرایط لازم برای گرفتن مجوز تاسیس داروخانه آگاهی داشته باشید به ادامه مطلب توجه کنید.

شرایط اخذ مجوز برای تاسیس داروخانه شخصی با مدرک داروسازی

اگر تمایل دارید خودتان به صورت شخصی و انفرادی اقدام به اخذ مجوز کنید باید

  • مشخص کنید که در کدام شهر می خواهید داروخانه را تاسیس کنید
  • جمعیت شهر مورد نظر چقدر می باشد چرا که شهرهای پرجمیعت تر به امتیاز بیشتری نیاز دارند مثلا کلان شهر تهران به 2850 امتیاز و سایر شهرهای بزرگ با جمعیت یک میلیون نفر به بالا به 2800 امتیاز نیاز دارند و شهرهایی با جمعیت کمتر، برای مثال شهری با جمعیت 50 الی 100 هزار نفر به 2200 امتیاز و شهری با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر به 2000 امتیاز نیاز دارد.
  • برای گرفتن امتیاز نیز ملاک های خاصی وجود دارد که داشتن مدرک تحصیلی بالاتر یکی از این ملاک ها می باشد برای مثال شخصی که دارای مدرک دکتری عمومی داروسازی می باشد دارای 2000 امتیاز و شخصی که دارای مدرک دکتری تخصصی phd با پایه داروسازی است 2200 امتیاز خواهد داشت.
  • ملاک های دیگری نیز برای اخذ امتیاز وجود دارد مثلا به ازای هر سال سابقه داروساز بودن (از زمان فارغ التحصیلی) 15 امتیاز دریافت خواهید کرد.
  • بومی بودن و خانواده شهدا بودن نیز دارای امتیاز مخصوص به خود می باشد که تمامی موارد ذکز شده برای اخذ مجوز داروخانه شخصی را در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل بررسی خواهیم کرد.

تا اینجا با توضیحات صورت گرفته متوجه شدید که تاسیس داروخانه نیاز به زحمت و سابقه زیادی دارد و زمان بر خواهد بود، البته فراموش نشود که نیازمند هزینه بسیار نیز می باشد پس با این وجود ممکن است سوال زیر برایتان مطرح شود:

داروسازان به جز تاسیس داروخانه شخصی چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

اگر داروسازی موفق به اخذ مجوز تاسیس نشود و یا هزینه لازم برای خرید مجوز و خرید داروخانه درحال واگذاری را نیز نداشته باشد می تواند در داروخانه های دیگر مشغول به کار شود. برخی از داروخانه ها به مسئول فنی و دکتر داروساز نیاز دارند که فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توانند در این داروخانه ها مشغول به کار شوند.

فراموش نکنید که داروسازان هم چنین می توانند در سازمان ها و شرکت های دارویی و تحقیقاتی دیگر مطابق با میزان مهارت و دانش خود مشغول به کار شوند.

در بخش بازار کار به بایدها و نبایدهای هر دو رشته پرداختیم و نکات اصلی که می تواند در تصمیم گیری سهم اساسی داشته باشد را مورد بررسی قرار دادیم و اکنون باید با توجه به علاقه، توانایی و شرایط خود سعی کنید از میان داروسازی یا فیزیوتراپی بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

مقایسه میزان درآمد داروسازان با کارشناسان فیزیوتراپی:

میزان درآمد از دیگر مواردی است که برای افراد تحصیل کرده مهم است؛ البته میزان درآمد را در هیچ رشته ای به صورت صد در صدی نمی توان تخمین زد و درآمد زایی نیز مانند ورود به بازار کار به توانایی، مهارت و پشت کار فارغ التحصیل بستگی زیادی دارد. بنابراین یکی از موارد برای انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی در انتخاب رشته دانشگاه، میزان درآمد است.

در شغل فیزیوتراپی میزان درآمدزایی تحت تاثیر عوامل خاصی قرار می گیرد که این موارد عبارتند از:

  • دولتی و یا خصوصی بودن مرکزی که در آن فعالیت دارید
  • محل کار
  • میزان تحصیلات
  • میزان تجربه کاری
  • نوع برخورد با بیمار
  • میزان مهارت و توانایی

اگر فیزیوتراپی با شرایط معمولی و بدون کلینیک شخصی در مرکزی دولتی فعالیت کنید به طور تقریبی حدود 5 میلیون تومان در ماه درآمد خواهد داشت که این حداقل ترین میزان در آمد یک کارشناس فیزیوتراپی است. حال می تواند این میزان درآمد را با کسب تجربه و تاسیس کلینیک شخصی،کار کردن در مراکز خصوصی و منازل بیماران نیز افزایش دهد.

درآمد داروسازان نیز به عوامل متعددی بستگی دارد برای مثال اگر داروسازی در داروخانه شخص دیگری به عنوان مسئول فنی فعالیت کند با حدود 9 ساعت کار در روز می تواند درآمدی حدود 6 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد.

داروسازی یا فیزیوتراپی کدام را برای ادامه تحصیل در کنکور ایران انتخاب کنم

داروسازی یا فیزیوتراپی

مقایسه نهایی درآمد زایی داروساز و کارشناس فیزیوتراپی:

تحقیقات و آمار به دست آمده نشان می دهد که هر یک از شاغلین در رشته داروسازی یا فیزیوتراپی در شرایطی نسبتا ایده آل و خوب دارای درآمدی معادل مقادیر زیر خواهند بود:

دکتر داروساز کارشناس فیزیوتراپی
10,530,000 تومان میزان درآمد و میانگین حقوق 18,012,000 تومان

برای مقایسه در مورد بازارکار و میزان درآمد زایی (داروسازی یا فیزیوتراپی) با توجه به اینکه در فیزیوتراپی مدت تحصیل کوتاه تر است و حوزه کاری گسترده تری نیز وجود دارد و ورود به بازار کار راحت تر می باشد و با داشتن تجربه و مهارت لازم می توان به درآمد ایده آل رسید،انتخاب رشته فیزیوتراپی صحیح تر است.

اما اگر عاشق دکتر شدن هستید و کسب مدرک دکتری برایتان اهمیت و پرستیژ بیشتری دارد و یا هزینه و شرایط لازم برای تاسیس داروخانه را دارا هستید و طولانی بودن مدت تحصیل برایتان خسته کننده نیست داروسازی می تواند انتخابی مناسب باشد.

در نهایت تصمیم گیری نهایی برای انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی تنها و تنها بستگی به علاقه،هدف و شرایط شما دارد.

پیش بینی رشد مشاغل داروسازی و فیزیوتراپی:

پیش بینی می شود که تا 5 سال آینده یعنی تا سال 2026 هر یک از مشاغل داروسازی یا فیزیوتراپی زیر به میزان زیر رشد خواهند کرد:

شغل داروسازی شغل فیزیوتراپی
6/5 درصد میزان رشد تا سال 2026 4/11 درصد

ادامه تحصیل در دو رشته داروسازی و فیزیوتراپی:

در کشور ایران برای رشته داروسازی تا مقطع دکتری تخصصی امکان ادامه تحصیل مهیا می باشد و برای رشته فیزیوتراپی تا مقطع دکتری حرفه ای می توان ادامه تحصیل داد. بنابراین برای انتخاب رشته داروسازی یا فیزیوتراپی به ادامه تحصیل هم میتوان فکر کرد.

تحصیل به مدت 10 سال در هر دو رشته
رشته داروسازی رشته فیزیوتراپی
دریافت مدرک phd (6 سال دوره عمومی داروسازی و 4 سال دوره تخصص) دریافت مدرک دکتری حرفه ای (4 سال دوره کارشناسی-2 سال دوره ارشد و 4 سال دکتری)

در ارتباط با ادامه تحصیل باید این نکته را دانست که میان درآمد یک دکتری فیزیوتراپی و کارشناس فیزیوتراپی تفاوت چندانی وجود ندارد؛ به همین خاطر است که اکثر فارغ التحصیلان کارشناسی فیزیوتراپی به مدرک کارشناسی بسنده می کنند و از ادامه تحصیل دست می کشند و سریع تر وارد بازار کار و کسب تجربه می شوند.

در رشته داروسازی اگر فارغ التحصیلان ادامه تحصیل دهند و مدرک تخصص دریافت کنند می توانند با بازار کارهای جدیدتر و بیشتری رو به رو شوند؛ به عنوان نمونه متخصصین داروسازی هسته ای پس از دریافت مدرک می توانند در شرکت های تحقیقاتی داروسازی و یا سازمان انرژی اتمی به جهت ساخت و تولید رادیوداروها استخدام شوند و از درآمد و مزایای بهتری بهره مند گردند.

بنابراین برای انتخاب بین رشته داروسازی یا فیزیوتراپی  میتوان به ادامه تحصیل نیز فکر کرد.

رشته های تخصص داروسازی عبارتند از:

  • شیمی دارویی
  • فارماکوگنوزی
  • سم شناسی
  • دارو شناسی
  • فارماسیوتیکس
  • داروسازی بالینی
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • رادیوفارماسی یا داروسازی هسته ای
  • اقتصاد و مدیریت دارو
  • نانوفناوری دارویی
  • کنترل دارو

رشته های مجاز کارشناسی ارشد برای فارغ التحصیلان کارشناسی فیزیوتراپی:

  • علوم تشریحی
  • فیزیوتراپی
  • فیزیوتراپی ورزشی
  • فیزیولوژی
  • فیزیک پزشکی
  • مدیریت توانبخشی
  • ارگونومی
  • سلامت سالمندی

داروسازی یا فیزیوتراپی در خارج از کشور

اکنون می خواهیم این دو رشته را از نظر جایگاهی که در خارج از ایران دارند بررسی کنیم تا اگر داوطلبی قصد مهاجرت داشته باشد راحت تر تصمیم گیری کند.

می دانید که رشته داروسازی در کشورهای غربی در مقطع کارشناسی ارائه می شود و این موضوع سبب شده تا کشورهای غربی داروساز داشته باشند اما دکتر داروساز خیر. اکنون در چنین شرایطی اگر فارغ التحصیل دکتری عمومی داروسازی از این کشورها درخواست مهاجرت کند احتمال این که درخواست او رد شود خیلی پایین خواهد بود و از این نظر می توان گفت که رشته داروسازی برای مهاجرت می تواند مناسب باشد.

در ارتباط با رشته فیزیوتراپی باید گفت که این رشته در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا جزو مشاغل پردرآمد به حساب می آید و با رزومه ای کامل و مهارت کافی امکان مهاجرت برای این افراد نیز وجود خواهد داشت.

آیا با مدرک داروسازی یا فیزیوتراپی می توان استاد دانشگاه شد؟

بله اگر به این شغل و حرفه علاقه مند هستید می توانید با مدرک هر دو رشته داروسازی یا فیزیوتراپی استاد دانشگاه شوید اما باید توجه داشته باشید که برای رسیدن به شغل استاد دانشگاه ابتدا باید تا مقطع دکترای تخصصی ادامه دهید و سپس در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت کنید.

نتیجه گیری برای انتخاب داروسازی یا فیزیوتراپی

برای انتخاب بین داروسازی یا فیزیوتراپی در مرحله اول باید با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید به صورت واقع بینانه قدم بردارید. باید هدف خود را از زندگی و تحصیل بدانید و با شناخت خود و توانایی های خود و کسب اطلاعات صحیح از رشته های مورد نظر و مشاوره با افراد متخصص در این زمینه بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

توجه داشته باشید که تصمیم گیری نهایی برای انتخاب داروسازی یا فیزیوتراپی به داوطلب و خانواده بستگی دارد و عوامل زیادی می تواند در این تصمیم گیری دخالت داشته باشد.  سعی کنید با کسب اطلاعات صحیح از رشته ها در نهایت تصمیم نهایی را بر اساس علاقه،توانایی و شرایط خود بگیرید تا سال ها بعد پشیمان و مایوس نشوید.