بسیاری از دوستان خود را در مدرسه یا دانشگاه به خاطر دارید،که با تعداد کم ساعات مطالعه،نتیجه بهتری را در امتحانات کسب می کردند.این دانش آموزان و دانشجویان با چه روش و ترفندی با کمترین زمان،بهترین نتیجه را کسب می کنند.در این مقاله با آشنایی با روش های مطالعه صحیح،شما هم می توانید در کمترین زمان،بهترین نتیجه را کسب کنید.اگر از نمرات و موفقیت تحصیلی خود نگران هستید،می توانید در جهت بهبود مهارت های مطالعه ای خود تلاش کنید.مطالعه سخت تر و بیشتر می تواند به بهبود نمرات شما کمک کند.یک برنامه مفید مطالعاتی ایجاد کنید و برای مطالعه سخت تر تلاش کنید.اگر به صورت موثر مطالعه کنید برای هر لحظه نیاز به مطالعه ندارید.

روش های مطالعه صحیح

روش های مطالعه صحیح

اولین قدم برای مطالعه صحیح، ایجاد یک مکان مناسب برای مطالعه می باشد:

ایجاد مکان مناسب مطالعه:

  • دانش آموزانی که مکان مناسبی برای مطالعه ندارند همیشه زمان ارزشمند را در جهت پیدا کردن مکان مناسب از دست می دهند.
  • داشتن مکان مناسب برای مطالعه روزانه مفید است.
  • مکانی را انتخاب کنید که از سروصدا دور باشد.

ویژگی های مکان مطالعاتی برای مطالعه صحیح

  • مکان مطالعاتی شما باید همیشه در دسترس شما باشد.

اگر مکانی که برای مطالعه انتخاب کرده اید زمانی که به آن نیاز دارید در دسترس شما نباشد بی فایده است.
مکانی را که برای مطالعه انتخاب می کنید باید مختص به شما باشد و به هر دلیلی دیگران از آنجا استفاده ای نداشته باشند تا هر زمان که بخواهید در اختیار شما باشد.

  • اتاق مطالعه شما باید به دور از هرگونه توقف و مزاحمتی باشد.

داشتن مطالعه ای بدون توقف بسیار مهم است.بهتر است یک تابلوی لطفا مزاحم نشوید به درب اتاق بزنید و به اطرافیان گوشزد کنید تا در حین مطالعه مزاحم شما نشوند تا مطالعه شما متوقف نشود.

  • مکان مطالعه باید به دور از سر و صدا و حواس پرتی باشد

تحقیقات نشان داده است که بیشتر دانش آموزان در محیط های آرام مطالعه بهتری خواهند داشت.اگر صدای تلویزیون به داخل اتاقتان نفوذ می کند،از خانواده بخواهید تا صدای تلویزیون را کم کنند.برای جلوگیری از حواس پرتی تلفن موبایل خود را خاموش کنید.

  • تمام وسایل مورد نیاز مطالعه را در اتاق مطالعاتی خود قرار دهید

تمام منابع مطالعاتی مورد نیازتان اعم از کتاب،جزوه،کاغذ،خودکار،مداد،ماشین حساب و…باید در اتاق مطالعه و در دسترس شما باشد،تا در حین مطالعه به بهانه نبود وسیله ای درس خواندنتان را متوقف نکنید.

  • از میز تحریر استفاده کنید.

اتاق مطالعاتی شما باید دارای میز و صندلی مناسب باشد.برای مطالعه بهتر و کارامد تر از میز تحریر استفاده کنید.مطالعه به صورت دراز کش باعث می شود تا شما دچار خواب آلودگی شوید زیرا با قرار گیری بدن در حالتی مشابه خواب مغز فرمان خواب را صادر خواهد کرد در نتیجه مطالعه ای بی کیفیت را خواهید داشت.نشستن پشت میز، شما را در شرایطی همچون مدرسه قرار می دهد و آمادگی بهتری برای مطالعه پیدا خواهید کرد.

تدریس خصوصی ریاضی، المپیاد ریاضی، کانگورو و کنکور رشته ریاضی و تجربی توسط استاد افشار

ویژگی های میز تحریر:

صندلی شما باید راحتی کافی را داشته باشد تا با مطالعه طولانی مدت دچار خستگی و کمر درد نشوید.

میز شما باید دارای اندازه کافی باشد تا تمام وسایل حین مطالعه شما روی آن جای گیرد.

  • اتاق مطالعاتی شما باید دارای نور کافی باشد

مقدار نوری که برای مطالعه نیاز دارید با توجه به متراژ اتاق مطالعه شما متفاوت است.در اتاق مطالعه نباید از نور سفید و لامپ های کم مصرف استفاده کرد.نور سفید به علت دارا بودن اشعه فرابنفش در فاصله کم ممکن است در طولانی مدت باعث آسیب به عدسی چشم شود؛هم چنین لامپ های سفید باعث خستگی چشم و در نتیجه پایین آمدن ساعت مطالعه و راندمان دانش آموز می شود.بهترین نور برای مطالعه استفاده از نور زرد و لامپ های معمولی می باشد.

  • اتاق مطالعاتی شما باید دارای دمای مناسب باشد

اگر مکانی که در آن مشغول مطالعه هستید خیلی گرم باشد خواب آلود خواهید شد و سرد بودن زیاد اتاق نیز سبب کاهش قدرت تفکر در شما می شود بنابراین دمای مناسب نیز در یادگیری و مطالعه نقش مهمی دارد.

روش های مطالعه صحیح

روش های مطالعه صحیح

برنامه ریزی صحیح و اصولی

پس از یافتن یک فضای عالی برای مطالعه یک برنامه مطالعاتی مناسب ایجاد کنید.داشتن برنامه ریزی مناسب و منظم به شما کمک می کند تا از ایجاد بی نظمی جلوگیری کنید و دچار تردید و تعلل نشوید و به اهداف خود پایبند بمانید.پس از دریافت برنامه کلاسی خود برنامه ریزی درسی خود را بچینید.برای این کار با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع می توانید از بهترین مشاورین تهران جهت برنامه ریزی تحصیلی حضوری و غیر حضوری اقدام کنید.

یک نسخه را نمی شود برای همه مریضان تجویز کرد:

برنامه ریزی صحیح و اصولی باید به صورت فردی و با توجه به نقاط قوت،نقاط ضعف،برنامه کلاسی،زمان خالی و…هر داوطلب نوشته شود و نمی توان یک برنامه و یک رویه را برای تمام دانش آموزان در نظر گرفت.برنامه ریزی برای اغلب دانش آموزان کاری سخت است و به علت عدم آگاهی بهتر است جهت برنامه ریزی،از مشاوران حرفه ای کنکور کمک بگیرید.

برای برنامه ریزی توسط برترین مشاوران تهران کلیک کنید.

سنگ بزرگ نشانه نزدن است:

آرام آرام جلو روید.در ابتدا ساعت مطالعه خود را بین ۳۰ تا ۵۰ دقیقه قرار دهید.البته ممکن این زمان برای دانش آموزان متفاوت تغییر پذیر باشد و ممکن است مشاور شما با توجه به میزان توانایی شما این ساعت را افزایش دهد.دانش آموزان کنکوری بهتر است با بازه های زمانی ۱:۳۰ ساعته شروع نمایند.پس از موفقیت و احساس راحتی در این بازه زمانی ساعت های هر بازه را افزایش دهید.

استراحت در بین مطالعه

توصیه می شود که با هر یک ساعت و نیم مطالعه بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید.استراحت کردن نه به منظور گشت و گزار در شبکه های اجتماعی و مکالمه با دوستان و فعالیت هایی از این قبیل،انجام این فعالیت ها موجب درگیری ذهنی و فاصله گرفتن مغز با درس می شود و یا ممکن است از زمان غافل شوید و از برنامه درسی خود عقب بمانید.

پس از فراهم کردن مکان مطالعاتی مناسب و در دست داشتن یک برنامه ریزی اصولی باید به دنبال مطالعه با کیفیت باشید.

عادت های تمرینی خوب را در خود بپرورانید

مغز و بدن خود را قبل از مطالعه آماده کنید:

اگر بلافاصله پس از رسیدن به منزل،شروع به مطالعه کنید ناکام خواهید ماند.نیم ساعت استراحت برای آماده سازی ذهن و بدن می تواند شما را برای یک جلسه مطالعه آماده کند.

به دو نکته زیر توجه کنید:

  • قبل از شروع به مطالعه یک پیاده روی کوتاه مدت داشته باشید.حرکات کششی با راه رفتن به شما کمک می کند تا در آموختن مطالب ذهن شما را شل کرده و ذهن شما را پاک کند.
  • اگر گرسنه اید قبل از شروع درس خواندن یک وعده غذایی داشته باشید و چیزی میل کنید.از خوردن غذای سنگین پرهیز کنید زیرا خوردن غذای سنگین باعث می شود تا خواب آلود شوید و این کار تمرکز کردن شما را کم می کند.برای آشنایی بیشتر با تغذیه های مناسب اینجا کلیک کنید

قورباغه رو قورت بده!

قطعا بارها و بارها این جمله را شنیده اید.استفاده از این جمله در این بخش به این معنا است که بهتر است درس خواندن را با مباحث سخت تر که به فعالیت های ذهنی بیشتری نیاز دارند شروع کنید.زیرا با این کار شما بیشتر راه را پشت سر گذاشته اید.(شاید بتوان گفت اگر می خواهید در راستای روش های مطالعه صحیح قدم بردارید،سخت ترین درس را،اول بخوانید)

از خودتان امتحان بگیرید:

یکی از قسمت های یادگیری تکرار است.پس از هر جلسه مطالعه از بخش های سخت از خودتان امتحان بگیرید.سعی کنید آزمون را به روش خودتان و با کلمات خودتان طراحی کنید.این آزمون باید شامل ۱۰ تا ۲۰ سوال باشد.

گروه های مطالعاتی موثر ایجاد کنید

مطالعه گروهی روش موثر برای افزایش تجربیات می باشد.با مطالعه گروهی می توانید در خودتان ایجاد انگیزه کنید.نوشته های خود را با سایر دوستانتان مقایسه کنید و اگر کسی بخشی از درس را متوجه نشده است برایش توضیح دهید،این کار باعث مرور و یادگیری بهتر و بالا رفتن انگیزه در شما خواهد شد.

نوشته های خود را مجددا بنویسید:

اگر نوشته ای دارید آن را دوباره بنویسید، این کار به شما کمک می کند تا مطالب برای شما دوره شود و یادگیری شما را افزایش می دهد.

نوشته های موثر داشته باشید:

داشتن منابع مفید برای مطالعه به شما کمک زیادی می کند.وقتی در کلاس هستید تلاش کنید تا جزوات و نوشته های مفیدی بنویسید.

جزوات دست نویس شما باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • نوشته های خود را با عنوان،موضوع و تاریخ بنویسید.
  • خوش خط بنویسید و مطمئن باشید که بعدا می توانید آن ها را بخوانید.
  • نوشته های خود را با سایر دانش آموزان مقایسه کنید تا از قسمتی جا نمانده باشید

تذکر مهم:

یادداشت برداری در کلاس درسی به معنای میرزابنویس بودن نیست!!!!!در زمانی که معلمتان در حال تدریس است به خوبی به درس گوش کنید و از هرگونه نوت برداری خودداری کنید و تنها در زمانی که توسط معلم مشخص می شود یادداشت برداری کنید.

به صورت موثر مطالعه کنید:

کیفیت مطالعه از کمیت آن مهم تر است.درس خواندن را تنها به جهت رفع تکلیف انجام ندهید.با تمام انرژی و با حواس جمع درس بخوانید و تا از یادگیری بخشی مطمئن نشده اید به سراغ بخش جدید نروید حتی اگر بار ها و بارها مجبور به تکرار شوید.

به نکات زیر توجه کنید:

  • تیتر ها را با دقت بخوانید.
  • همیشه باید جمله اول پاراگراف اول را یک بار دیگر مطالعه کنید.زیرا خط اول پاراگراف همیشه اطلاعاتی کلی از کل مبحث را به شما خواهد داد.
  • بهتر است پاورقی های کتاب نیز مطالعه شود
  • مطالعه درسنامه های ابتدایی هر مبحث از کتاب های تستی نیز توصیه می شود
  • جزوه معلم و استاد خود را حتما حتما مطالعه کنید
  • پس از یادگیری کامل به سراغ حل تست بروید

حل تکلیف در منزل

اگر معلمتان برای منزل تکلیفی به شما می دهد از انجام دادن آن غافل نشوید.اغلب تکالیفی که توسط معلم ها برای حل در منزل داده می شود جزو تکالیف مهم می باشد حل این تمرینات باعث می شود تا:

  • معلم شما را به عنوان شاگردی کوشا و درس خوان بشناسد
  • اگر تکلیف نمره داشته باشد نمره مربوط به آن را خواهید گرفت
  • اغلب این سوالات و یا موارد مشابه آن را در امتحان و یا آزمون خواهید دید
  • دوره و تکرار مطالب و یادگیری موثرتر

کتابخانه و پانسیون های مطالعاتی:

یکی از دغدغه ها و سوالات اغلب دانش آموزان این است که آیا برای مطالعه به کتابخانه و یا پانسیون های مطالعاتی برویم یا نه؟آیا مطالعه در کتابخانه یا پانسیون مطالعاتی روش های مطالعه صحیح را ایجاد می کنند یا بهبود می بخشند؟

برای پاسخ به این سوال نه می توان گفت بله و نه می توان گفت خیر.زیرا پاسخ به این سوال نیازمند عوامل متعددی است و حکایت همان یک نوع تجویز برای تمام بیماران می باشد.

برای انتخاب این که در منزل مطالعه کنید و یا اینکه به پانسیون و کتابخانه بروید،به سوالات زیر جواب دهید.

وضعیت منزلتان به چه صورت است؟

آیا دارای خانواده ای پر جمعیت هستید و رفت و آمد در منزلتان زیاد است؟

اگر خواهر و برادر بزرگ تر از خودتان دارید و ازدواج نیز کرده اند و یا خانواده ای پر جمعیت با رفت و آمد بالا هستید به علت هیاهوی زیاد و به هم خوردن تمرکزتان بهتر است برای مطالعه به کتابخانه مراجعه کنید.اگر دارای اتاق شخصی و مجزا برای مطالعه نیز نیستید برای مطالعه کتابخانه می تواند گزینه مناسبی باشد.

روش های مطالعه صحیح

روش های مطالعه صحیح

اگر تک فرزند هستید و رفت و آمد در منزتان زیاد نیست:

اگر تک فرزند هستید و رفت و آمد زیادی نیز ندارید و خانواده می تواند ارتباطات فامیلی را کنترل کند به گونه ای که به درس خواندن شما لطمه ای وارد نشود و دارای اتاق شخصی نیز هستید منزل محل مناسبی برای مطالعه می باشد.زیرا رفتن به کتابخانه نیز ممکن است ایرادات خاص خودش را داشته باشد.

افرادی که به کتابخانه می روند به دو دسته تقسیم می شوند:

  • افرادی که به دنبال هدف خود هستند و صرفا برای مطالعه به کتابخانه می روند.
  • افرادی که به دنبال تفریح و دوست یابی و گشت و گزار و فرار از منزل هستند.

دسته اول همان هایی هستند که نمرات بالای مدرسه متعلق به آنان است و بعد از کنکور نیز رتبه های خوب را به خود اختصاص می دهند

امان از دسته دوم:

این دسته از دانش آموزان همان هایی هستند که به بهانه درس خواندن منزل را ترک می کنند (به جای این که به دنبال روش های مطالعه صحیح باشند،به دنبال روش های پیچوندن سریع و بی دردسر هستند)و با گروهی دیگر از دوستان خود به جهت خنده و شوخی و گشت زدن در بین راه به کتابخانه می روند و همیشه موبایل در دست دارند.این دسته از افراد ابتدا در حق خودشان و سپس در حق خانواده خود ظلم می کنند و وقت خود را تلف می کنند.این ها همان افراد ناکام در کنکور و امتحانات می باشند.

نکاتی که برای رفتن به کتابخانه و پانسیون باید رعایت کرد:

  • ساعت رفت و برگشت ساعتی مشخص باشد.
  • خانواده از محل دقیق کتابخانه با خبر باشد.
  • از پیدا کردن دوست خودداری شود.
  • از صحبت و خنده و گفت و گو و بحث های غیر درسی با سایر افراد پرهیز شود.
  • تلفن همراه را در منزل بگذارید و یا خاموش تحویل دفتر کتابخانه دهید.
  • وسایل مطالعاتی مورد نیاز را به همراه داشته باشید.
  • فاصله کتابخانه تا منزل خیلی زیاد نباشد.
  • در بین راه وقت را بیهوده تلف نکنید.
  • برنامه خود را با سایر افراد تنظیم نکنید.

پانسیون های نوروزی:

در عید نوروز به علت دید و بازدید ها و این که اغلب خانواده ها توانایی جلوگیری از این رخداد را ندارند انتخاب پانسیون به ویژه برای دانش آموزان کنکوری می تواند گزینه مناسبی باشد.البته خانواده ها باید توجه داشته باشند که پانسیون مطالعاتی را باید با دقت و حساسیت بالایی انتخاب کنند و فریب تبلیغات ظاهری موسسات گوناگون را با مضمون ارائه بهترین اساتید،ارائه بهترین کیفیت آموزشی،روش های مطالعاتی صحیح و …نخورند.

نکته مهم:

دانش آموزانی که به پانسیون می روند نیز باید تنها هدف و دغدغه آن ها درس خواندن با کیفیت بالا باشد و از وقت گذرانی با دوستان خود دوری نمایند زیرا اگر قرار است برای تفریح به پانسیون بروید بهتر است با والدین خود به سفر نوروزی روید و یا به دید و بازدید اقوام خود مشغول شوید.

جمع بندی روش های مطالعه صحیح

در این مقاله به بیان روش های مطالعه صحیح،به صورت کلی پرداختیم.در کنکور برای هر درس،روش مطالعه خاصی را می توانید اتخاذ کنید.در مقالات دیگر به بررسی روش های مطالعاتی دروس مختلف در کنکور پرداخته ایم.با کلیک روی این عناوین،مقالات تخصصی را مطالعه کنید.

روش مطالعه صحیح درس دین و زندگی در کنکور

روش مطالعه صحیح درس عربی در کنکور

روش مطالعه صحیح درس ادبیات در کنکور