آزمون کانگورو چیست؟

آزمون کانگورو در کشور ایران هنوز به طور کامل شناخته نشده است و بسیاری از والدین اطلاعات کامل و جامعی از این آزمون ندارند.امروز با خواندن این مقاله به پاسخ تمام سوالاتی که در ذهنتان هست خواهید رسید.

ریاضیات کانگورو یک آزمون بین المللی است

آزمون کانگورو یک آزمون بین المللی ریاضی است که امروزه بیش از ۸۰ کشور در این آزمون حضور دارند.اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید،کسب نتیجه خوب در آزمون کانگورو می تواند به پذیرش فرزندانتان در مدارس،کالج ها و مدارس معتبر سراسر دنیا کمک کند.

نگاهی بر تاریخچه و چگونگی ایجاد آزمون کانگورو:

این آزمون برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط استاد ریاضیات دانشگاه پاریس و یکی دیگر از اساتید ریاضی در مارسِی به جهت خدمات پیتر اُ.هولوران که یک ریاضی دان استرالیایی بود تاسیس گردید.ایده برداری این آزمون از آزمون ریاضیات استرالیا انجام گرفته است.این آزمون مبتنی بر سوالات چند گزینه ای می باشد که این نوع سوال حداقل در درس ریاضیات در فرانسه به ندرت مورد استفاده قرار می گرفت.

در چند سال اول تنها ۲۰ کشور در این آزمون شرکت می کردند:

در چند سال ابتدایی تعداد کمی از کشور ها از این آزمون آگاهی داشتند اما امروزه این رقابت در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است و حدود ۸۰ کشور تا کنون عضو این انجمن شده اند.

دانش آموزان در کشور های مختلف برای اولین بار در چه سالی در این آزمون شرکت کرده اند:

  • کشور سوئیس: دانش آموزان این کشور برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در این آزمون شرکت کردند.
  • کشور آلمان: تا سال ۲۰۱۱، چیزی حدود ۸۶۰ هزار دانش آموز از ۹ هزار مدرسه ای که در آلمان وجود داشت در این آزمون شرکت کردند.
  • آمریکای لاتین:در سال ۲۰۱۴ این آزمون در این کشور برگزار شد.
  • کانادا:در سال ۲۰۱۷ دانش آموزان در این آزمون شرکت کردند
  • پاکستان:دانش آموزان در پاکستان برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در این آزمون شرکت کردند و از آن تاریخ به بعد هر ساله تعداد شرکت کنندگان افزایش پیدا می کرد.
  • دانمارک: اولین شرک دانش آموزان دانمارک در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد.

برگزاری آزمون ریاضیات کانگورو در ایران برای نخستین بار:

این آزمون حدود ده سال است که در ایران آمده است و از سال ۲۰۰۸ به عضویت درآمد.موسسه فرهنگی فاطمی نماینده شناخته شده و رسمی این انجمن در ایران می باشد.آزمون کانگورو در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در ایران انجام شد.

همه چیز درباره آزمون کانگورو

همه چیز درباره آزمون کانگورو

ریاضیات کانگورو:

طبق آمار سالانه، ریاضی یکی از دروس همواره دشوار برای دانش آموزان بوده است و اکثرا از سختی و خشکی این درس گلایه می کنند.در صورتی که آیا واقعا درس ریاضیات چنین است؟از نظر من خیر.ریاضی می تواند یکی از شیرین ترین دروس در طی دوران تحصیل شما باشد اما متاسفانه آموزش به سبک نادرست در مدارس کشور اغلب منجر به چنین مشکلاتی می شود.کانگورو ریاضی را از دیدگاهی دیگر بررسی می کند و امروزه تبدیل به یکی از بزرگترین برنامه ها برای ترویج ریاضیات در کل دنیا می باشد.

دانش آموزان چه پایه هایی می توانند در این آزمون شرکت کنند؟

یکی از مزایای بسیار خوب این آزمون نداشتن محدودیت سنی می باشد یعنی دانش آموزان از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازهم متوسطه می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

دسته بندی سوالات ریاضیات کانگورو چگونه است؟

گروه بندی پایه تحصیلی تعداد کل سوالات سوالات ۳ امتیازی سوالات ۴ امتیازی سوالات ۵ امتیازی
گروه اول پایه های اول و دوم ۲۴ سوال ۱تا ۸ ۹ تا ۱۶ ۱۷ تا ۲۴
گروه دوم پایه های سوم و چهارم ۲۴ سوال ۱تا ۸ ۹ تا ۱۶ ۱۷ تا ۲۴
گوه سوم پایه های پنجم و ششم ۳۰ سوال ۱ تا ۱۰ ۱۱ تا ۲۰ ۲۱ تا ۳۰
گروه چهارم پایه های هفتم و هشتم ۳۰ سوال ۱ تا ۱۰ ۱۱ تا ۲۰ ۲۱ تا ۳۰
گروه پنجم پایه های نهم و دهم ۳۰ سوال ۱ تا ۱۰ ۱۱ تا ۲۰ ۲۱ تا ۳۰
گروه ششم پایه های یازدهم و دوازدهم ۳۰ سوال ۱ تا ۱۰ ۱۱ تا ۲۰ ۲۱ تا ۳۰

کانگورو دارای سوالات ۳ امتیازی،۴امتیازی و ۵ امتیازی می باشد برای آشنایی بیشتر با تعداد سوالات و امتیازات هر پایه تحصیلی به جدول زیر دقت کنید.

آیا پس از شرکت در آزمون کانگورو مدرک خاصی دریافت خواهیم کرد؟

دانش آموزان پس از شرکت در هر آزمون با توجه به امتیاز به دست آورده گواهی شرکت و یا دیپلم کسب خواهند کرد.

پایه های اول تا چهارم:

دانش آموزان پایه های اول تا چهارم با دست یابی به امتیاز زیر ۴۰،گواهی شرکت دریافت خواهند کرد و دانش آموزانی که امتیاز بالای ۴۰ بگیرند موفق به کسب دیپلم افتخار خواهند شد.

پایه های پنجم تا دوازدهم:

دانش آموزان پایه های اول تا چهارم با دست یابی به امتیاز زیر ۵۰،گواهی شرکت دریافت خواهند کرد و دانش آموزانی که امتیاز بالای ۵۰،بگیرند موفق به کسب دیپلم افتخار خواهند شد.

مدت زمان پاسخگویی در آزمون کانگورو:

مدت زمان پاسخگویی برای تمام پایه ها طبق آخرین دوره برگزاری این آزمون(یازدهمین دوره جشواره بین المللی ریاضیات کانگورو-۲۹ فروردین ۱۳۹۸) ۹۰ دقیقه می باشد.

 

ریاضیات کانگورو از دانش آموزان حل خلاقانه سوال را می خواهد

می خواهم کمی شما را با مشکلات سال کنکور نیز آشنا کنم.دانش آموزان در مقاطع علمی بالاتر و سال کنکور در درک دقیق مفاهیم و صورت سوال نیز دچار مشکل می باشند و اغلب می گویند که نمی دانیم سوال از ما چه می خواهد!

برای مطالعه مقاله راهکار های تقویت پایه ریاضی،کلیک کنید.

تا کنون به علت این مشکل فکر کرده اید؟

علت ناکامی دانش آموزان و مواجه شدن با چنین مشکلاتی به دلیل عدم آموزش صحیح از پایه می باشد.دانش آموزان ریاضی را از پایه درست آموزش ندیده اند و درست مطالعه نکرده اند.ریاضی برای اغلب بچه ها یک سری فرمول خشک می باشد که همیشه به اجبار مجبور به حفظ آن ها بوده اند؛اما در واقع ریاضی حفظ کردنی نیست و باید آن را فهمید.ریاضیات کانگورو از دانش آموزان متناسب با پایه ها ی تحصیلی آن ها می خواهد تا مسائل را به شیوه خلاقانه حل کنند و ریاضی را از زاویه دیگر نگاه کنند.

جای سوالات خلاقانه در کلاس های درس خالی است

معلمان و اساتیدی که در حین تدریس از مسائل،مثال ها و سوالات جالب و چالش برانگیز استفاده می کنند و دانش آموز را با تدریس خود درگیر می کنند نسبت به معلمانی که تنها درس می دهند و تخته را پر می کنند بازده بهتری را خواهند داشت.چنین معلمانی از دانش آموز می خواهند تا از قدرت تفکر و خلاقیت خود استفاده کنند که این موضوع علاقه دانش آموزان به درس و کلاس را بیشتر خواهد کرد.درواقع ریاضیات کانگورو نیز حل سوالات خلاقانه ای است که جایشان در اکثر کلاس های ریاضی خالی است.حل چنین مسائلی به دانش آموزان کمک می کنند تا به علت استفاده از قدرت تفکر و خلاقیت هوشمندانه خود به توانایی های بیشتری در خود دست پیدا کنند و همین موضوع سبب ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس در آن ها می شود.

ریاضیات کانگورو،روز جشن گرفتن برای ریاضیات است:

در حقیقت دانش آموزان در چنین روزی به بازی کردن مشغول می شوند،سرگرم می شوند و مسئله حل می کنند و ریاضی را از دنیای دیگر می بینند و به علم ریاضیات علاقه مند می شوند.در چنین روزی فعالیت های ریاضی متنوعی صورت خواهد گرفت که برای دانش آموزان جنبه تفریحی و آموزشی دارد و در کنار تمام این فعالیت ها آزمونی تحت عنوان جشنواره بین المللی ریاضیات کانگورو برگزار می شود.

همه چیز درباره آزمون کانگورو

همه چیز درباره آزمون کانگورو

مزایای ریاضیات کانگورو:

  • تبدیل کردن ریاضی به درسی شیرین
  • ایجاد بازی های ریاضی مفرح و سرگرم کننده
  • افزایش قدرت تفکر
  • افزایش خلاقیت های ذهنی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش علاقه دانش آموزان به درس ریاضیات
  • افزایش مهارت های حل مسئله
  • درک کاربرد علم ریاضی در زندگی

برای آزمون کانگورو نیاز به آمادگی خاصی داریم؟

آزمون کانگورو در واقع نیاز به آمادگی خاصی ندارد و بیشتر به خلاقیت و هوش ذهنی دانش آموزان نیاز دارد.البته دانش آموزان برای شرکت در این آزمون باید بر مباحث پایه ای ریاضیات آشنایی داشته باشند و در کنار آن از EQ که همان هوش هیجانی و خلاقیت ذهنی می باشد استفاده نمایند.حل سوالات چالشی،سوالات هوش و ریاضی و سوالات سال های قبل این آزمون برای آشنایی و آمادگی مفید واقع شوند.

نحوه ثبت نمره در آزمون کانگورو:

امتیاز بندی سوالات در ابتدای هر بخش مشخص شده،که با توجه به امتیاز هر سوال نمره کسب خواهید کرد و جالب است بدانید که کانگورو نمره منفی دارد.

زمان برگزاری آزمون کانگورو در ایران:

این آزمون در ایران هر ساله یک بار در آخرین پنج شنبه ی فروردین ماه برگزار می شود.

زمان اعلام نتایج آزمون کانگورو در ایران:

زمان اعلام نتایج این آزمون حداکثر تا اواسط خرداد ماه در صفحه شخصی دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

نحوه ثبت نام در آزمون کانگورو:

دانش آموزان،مدارس و سایر مراکز آموزشی جهت ثبت نام در این آزمون می توانند از طریق سامانه مبنا اقدام نمایند. https://mabna.fatemi.ir/