کتاب کمک آموزشی و جایگاه آن در سیستم آموزش و پرورش ایران

استفاده از کتاب های کمک آموزشی در ایران قدمتی حداقل ۵۰ ساله دارد. کتاب های درسی در ایران نسبت به اکثر کشور های جهان، مفاهیم بیشتری را در خود جا داده اند. به طوری که دانش‌آموزان ما قبل از ورود به دانشگاه،از سواد بیشتری نسبت به همسالان خود در دنیا برخوردارند. این نکته را می توانید در المپیاد های علمی و هنگام مهاجرت تحصیلی ایرانیان به دانشگاه های سراسر دنیا به راحتی ببینید.

با توجه به این مقدمه و این که در سیستم آموزش و پرورش ایران، معلمان و دبیران محترم زمان کمی نسبت به حجم مفاهیم درسی برای تدریس به دانش آموزان نیاز دارند، بنابراین قسمت عمده ای از این نیاز توسط کتاب های کمک درسی،آموزشگاه‌ها، معلم خصوصی پوشش داده می شود. بنابراین تا زمان اصلاح کامل سیستم آموزش و پرورش،استفاده از کتاب های کمک آموزشی لازم و ضروری است.اما در انتخاب این کتاب ها باید دقت فراوان داشت.

نکات لازم برای انتخاب کتاب کمک آموزشی مناسب

انتخاب کتاب های نامناسب می تواند به فکر و روح ما و دانش‌آموزان ضربه بسیار مهلکی وارد کند.انتخاب کتاب نامناسب می تواند خلاقیت را از بین ببرد و ضربات جبران ناپذیری به قدرت تعقل،تصمیم گیری،منطق و… وارد کند. در این جا به چند نکته درباره انتخاب کتاب های کمک آموزشی اشاره می کنم:

  • از خرید کتاب های حل‎‌المسائل برای دانش‌آموزان خود، به شدت بپرهیزید. این کتاب‌ها دقیقا قدرت خلاقیت و تلاش را نشانه گرفته اند. تمرینات کتاب درسی باید توسط خود دانش‌آموز حل شوند. داشتن این کتاب برای دانش‌آموز مانند سمی است که در بلند مدت او را به یک انسان راحت طلب تبدیل می کند.
  • در دوره ابتدایی سعی کنید،کودک خود را به خواندن کتاب‌هایی از قبیل حل معما، داستان های آموزنده، تاریخ زندگی دانشمندان و افراد سرشناس عادت دهید. ذر دوران ابتدایی پرورش استعداد و هوش کودک بسیار مهم تر است از کسب نمرات خوب در مدرسه!
  • در سنین بالاتر سعی کنید،از کتاب‌‏هایی استفاده کنید که علاوه بر توضیح و تفهیم کتاب درسی،پا را کمی فراتر گذاشته باشند و با طرح مسائل دشوار تر،دانش آموز را وادار به فکر کردن نمایند.

هدف خود را از خرید کتاب کمک درسی مشخص کنید

  • اگر هدف شما پاسخ دادن به تمرینات کتاب درسی است،کتاب خوبی را انتخاب نمی کنید.
  • اگر هدف شما آموزش مطالب کتاب درسی است،کتابی با سطح متوسط را انتخاب خواهید کرد.
  • اگر هدف شما تسلط و تفهیم مطالب کتاب درسیو حل نمونه سوالات دشوار تر است،کتاب مناسبی را انتخاب خواهید کرد.

حتما با دبیران،مشاوران و اولیا خود مشورت کنید و سپس به خرید کتاب کمک درسی اقدام کنید.به تبلیغات صدا و سیما و سایر رسانه ها چندان توجه نکنید.
انتشارات مدرسه،دارای کتاب های کمک آموزشی مناسبی برای دانش آموزان است.نشانی اینترنتی انتشارات مدسه http://enma.ir

کتاب تست 

تمامی مدارس دوره دوم متوسطه مانند مدارس سمپاد،نمونه دولتی،مدارس غیر انتفاعی برتر و… دارای آزمون ورودی برای جذب دانش آموزان برتر هستند که به صورت  تستی برگزار می شوند.بنابراین برای دانش آموزان پرتلاش سال های هفتم،هشتم،نهم اهمیت زیادی دارد.در این دوره آموزشی،دانش آموزان علاوه بر یادگیری عمیق و مفهومی کتاب درسی باید به حل سریع تست ها هم بپردازند.به نکات زیر توجه کنید:

  • سوالات تستی در آزمون های ورودی مدارس مختلف و حتی کنکور،از مفاهیم کتاب درسی مطرح می شوند.بنابراین اولین قدم تسلط کامل بر کتاب درسی و حل تمرینات آن است.
  • از کتاب هایی که دارای نمونه سوالات آزمون های هماهنگ کشوری هستند به عنوان منبع تست زنی استفاده نمایید.
  • از کتاب های کمک آموزشی که دارای سوالات فکری و مفهومی هستند برای بالابردن قدرت حل مسئله استفاده نمایید.
  • می توانید از دی وی دی و فیلم های آموزشی استاندارد برای یادگیری مفاهیم کمک بگیرید.

قبل از اینکه به حل تست های زمان دار بپردازید،سوالات مفهومی را تحلیل کنید تا قدرت حل مسئله در شما تقویت شود.می توانید به کمک مشاور تحصیلی بهره وری مطالعه خود را افزایش دهید.

کتاب کنکور

اگر دانش آموز مقطع دوم متوسطه یعنی سال دهم،یازدهم و دوازدهم هستید و قصد دارید در رشته ها و دانشگاه های معتبر تحصیل کنید،کنکور را جدی بگیرید.در نظام جدید آموزش و پرورش،معدلِ امتحانات نهایی به همراه نمره کسب شده در کنکور،رتبه شما را تعیین خواهند کرد.بنابراین برای ورود به دانشگاه باید خود را برای امتحانات نهایی و کنکور،به صورت همزمان آماده کنید.

اگر دانش آموز سال دهم و یازدهم هستید،از همین امروز که این مقاله را خواندید به فکر کنکور باشید.رقیبان شما در حال مطالعه برای ورود به دانشگاه هستند.اما برای مطالعه ذر این مقطع از چه کتاب ها و منابعی باید استفاده کرد:

  • مطالعه کتاب درسی و حل تمرینات کتاب درسی اولین قدم برای موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی است.
  • از کتاب هایی که دارای سوالات تشریحی متنوع در چارچوب کتاب درسی هستند استفاده کنید.این کتاب ها اگر دارای مسائل دشوار باشند،باعث پرورش خلاقیت شما در حل مساله می شوند.
  • همزمان با تحصیل در هر مقطع،تست های استاندارد را به کمک کتاب های تستِ خوبِ موجود در بازار حل کنید و کم کم سرعت خود را در حل تست ها افزایش دهید.
  • اگر سال یازدهم هستید و تازه می خواهید شروع کنید،حتما علاوه بر کتاب های سال یازدهم،به کتاب های سال دهم نیز بپردازید.
  • برای یادگیری بهتر و عمیق تر می توانید از دی وی دی و فیلم های آموزشی استاندارد،استفاده کنید.
  • برای انتخاب کتاب تستِ مناسب،حتما با مشاور تحصیلی و کنکور خود،یا دبیران محترمتان مشورت کنید.
  • برای انتخاب منابع آموزشی و کتاب های تست،به تبلیغات توجه زیادی نداشته باشید.
  • طبق گفته های سازمان محترم سنجش و آموزش کشور،سوالات کنکور از محتوای کتاب درسی طراحی می شوند.دانش آموزان سال دوازدهم می توانید از مجموعه سوالات کنکور های سال گذشته و سوالات آزمون های آزمایشی سازمان سنجش استفاده نمایید.برای خرید کتاب های سازمان سنجش می توانید به سایت این سازمان به نشانی http://sanjesh.org مراجعه نمایید.