همه چیز درباره آزمون yos(آزمون یوس ترکیه2021)

آزمون YOS ( آزمون یوس) ترکیه آزمونی شبیه کنکور سراسری ایران، برای دانشگاه های کشور ترکیه می باشد. با رونق گرفتن مهاجرت از ایران، ترکیه یکی از کشورهای هدف برای مهاجرت و مهاجرت تحصیلی ایرانیان شده است.

در  ابتدا به مقدمه ای کوتاه می پردازیم:

کشور ترکیه از لحاظ جغرافیایی به کشور ایران نزدیکی دارد و امکان رفت  آمد از ایران به کشور ترکیه تقریبا آسان است. ترکیه برای دانشجویان ایرانی یک مقصد تحصیلی مناسب و معقول می باشد. لازم نبودن ویزا برای سفرهای کوتاه مدت به کشور ترکیه، یکی از دلایل استقبال مهاجرت و مسافرت به این کشور است.

از طرف دیگر شباهت های فرهنگی و دینی میان این دو کشور زندگی را برای ایرانیان در کشور ترکیه راحت تر کرده است. سالانه دانشجویان زیادی هستند که به دلایل گفته شده و همچنین دلایل شخصی دیگر خواهان تحصیل در دانشگاه های ترکیه می باشند؛ ناگفته نماند که دانشگاه های این کشور از کیفیت آموزشی و علمی بالا و خوبی برخوردار می باشند.

چنانچه به ترکیه و زبان ترکی علاقه مند هستید و می خواهید تحصیلات دانشگاهی خود را در این کشور ادامه دهید باید بدانید که معیار پذیرش دانشگاه های این کشور برای افراد غیر اتباع از کشورهای خارجی شرکت در آزمون یوس و کسب نمره لازم در این آزمون می باشد که امروز در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه نیاز است در ارتباط با این آزمون بدانید را برای شما شرح دهیم.

آزمون یوس ترکیه برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و مهندسی در کشور ترکیه با آزمون YOS

آشنایی با آزمون yos ترکیه

آزمون یوس یا همان آزمون YOS ترکیه مخفف کلمه yabancı Uyruklu öğrenci Sinavi می باشد که اصطلاحاً در زبان ترکی به معنای آزمون دانشجویی خارجی می باشد. این آزمون حدودا تا سال 2010 سراسری و توسط نظام آموزشی کشور ترکیه برگزار می شد و نتایج آزمون نیز به وسیله همان سازمان سنجش اعلام می گردید (همانند کنکور سراسری ایران)

امروزه بیشتر دانشگاه ها به صورت مجزا و جداگانه این آزمون را برگزار می نمایند. داوطلبانی که خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی و یا دکترای رشته هایی مانند پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی هستند باید در این آزمون نمره لازم را کسب کنند؛ لازم به ذکر است که این آزمون سالی یک بار برگزار می شود.

شرایط شرکت در آزمون یوس (آزمون YOS) ترکیه:

همانطور که می دانید تمامی آزمون های تحصیلی که در هر کشوری برگزار می شود شرایط مخصوص به خود را دارد و داوطلبان موظف به رعایت تمامی شرایط آزمون می باشند. اکنون قصد داریم تا شرایط شرکت در آزمون یوس( آزمون YOS) ترکیه را توضیح دهیم.

شرایط اولیه برای شرکت در آزمون یوس (آزمون yos)

  • همانطور که در بخش های قبلی نیز گفته شد این آزمون مخصوص داوطلبان خارجی می باشد یعنی افرادی که تبعه ترکیه نیستند.
  • شرط بعدی برای شرکت در این آزمون داشتن مدرک دیپلم و یا تحصیل در مقطع سال دوزادهم می باشد(پیش دانشگاهی). به عبارت دیگر دیپلم یا هر مدرکی که 12 سال تحصیل را در دوران قبل از دانشگاه ارائه دهد.

آزمون یوس در ترکیه

جزئیات دقیق آزمون YOS (یوس)

اکنون زمان آن رسیده است تا به صورت دقیق تر و جزئی تر با این آزمون آشنا شوید که با پرسش و پاسخ به تمامی سوالاتی که در خصوص این آزمون در ذهن شما وجود دارد پاسخ خواهیم داد.

سوالات این آزمون به چند دسته تقسیم می شود؟

YOS Exam یا همان آزمون یوس ترکیه دارای دو بخش اصلی می باشد:

بخش اول  YOS Exam

بخش نخست این آزمون به صورتی می باشد که هوش و ریاضی و هندسه داوطلبان را مورد سنجش قرار می دهد و سوالات این بخش از آزمون مربوط به سوالات هوش و ریاضی می باشند.

بخش دوم  YOS Exam

بخش دوم سوالات بخش دوم آزمون یوس مربوط به زبان ترکی می باشند.

تعداد سوالات آزمون یوس (YOS Exam)  به چه صورت است؟

آزمون YOS مجموعاً دارای 100 سوال است که 45 تست مربوط به سوالات ریاضی و هوش می باشد. 45 سوال دیگر مربوط به بخش دوم یعنی سوالات زبان ترکی است  10 سوال باقی مانده نیز به سوالات هندسه اختصاص دارد.

سوالات آزمون YOS به چه زبانی طراحی می شوند؟

سوالات این آزمون به دو زبان یکی زبان ترکی و دیگری زبان بین المللی انگلیسی آماده می شوند؛ هر داوطلب به همان زبانی که حین ثبت نام مشخص کرده است باید به سوالات پاسخ دهد.

سوالات هوش و ریاضی YOS Exam دشوار است؟

ریاضی یکی از دروس پایه است که دانش آموزان از ابتدای تحصیل تا زمانی که می خواهند از دانشگاه فارغ التحصیل شوند به این درس پایه نیاز دارند و قطعا پاسخگویی به سوالات ریاضی نیازمند تمرین، مطالعه، دقت و سرعت العمل کافی می باشد.

یکی از مواردی که اکثر دانش آموزان و داوطلبان در آن به چالش کشیده می شوند مبحث محاسبات می باشد که اغلب در بخش محاسبات گرفتار شده، یا مدت زمان زیادی را برای محاسبات گذاشته و یا ضعف در محاسبات سبب رسیدن به پاسخ غلط می شود. تقویت این مهارت می تواند هم در  آزمون یوس YOS Exam و هم برای تحصیل در رشته های مهندسی و پزشکی به شما کمک فراوانی کند.

در حالت کلی با توجه به سطح بالاتر درس ریاضیات در مدارس داخل کشور داوطلبان با مطالعه و داشتن استاد حرفه ای به راحتی در سوالات ریاضی و هندسه آزمون موفق خواهند شد.

برای تقویت محاسبات و انجام محاسبات ذهنی چه باید کرد؟

برای پیدا کردن مهارت در محاسبات ذهنی قطعا تسلط بر مباحث پایه ضروری است و سپس آگاهی از روش ها و نکات مرتبط به محاسبات ذهنی در دستور کار قرار دارد و سپس تمرین و تکرار سبب تثبیت آموخته ها خواهد شد. برای بهبود محاسبات و آشنایی با روش های محاسبات سریع یکی از کتاب های مفید و کاربردی که به شما پیشنهاد می شود کتاب “هندبوک محاسبات” به تالیف استاد امیرحسین افشار می باشد. کتاب هندبوک محاسبات از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که عبارتند از:

  • مرور مباحث ریاضی از دوران ابتدایی تا دبیرستان
  • محاسبات سریع و کاربردی
  • اشتباهات متداول محاسباتی
  • تمرین محاسبه
  • نمودار های مهم
  • تبدیل واحدها
  • اشکال هندسی

این کتاب برای دانش آموزان، کنکوری ها و متقاضیان آزمون های گوناگون، دانشجویان در داخل و خارج از کشور، معلم ها و اساتید و به طور کلی برای تمام افرادی که به ریاضیات علاقه دارند مناسب می باشد.

برای سفارش و آشنایی بیشتر با کتاب هندبوک محاسبات کلیک کنید

راه های تقویت ریاضی در آزمون یوس و آزمون های دیگر

قطعا تقویت ریاضی و راهکارهای مناسب درس ریاضیات مبحث و نکات مفصلی را شامل می شود که تمامی این نکات را برای مطالعه راحت تر شما در مقاله جداگانه دیگری شرح داده ایم.

برای آشنایی با راهکارهای تقویت ریاضی کلیک کنید

بخش دوم آزمون یوس، سوالاتی که مربوط به زبان ترکی است برای کدام دسته از داوطلبان مهم است؟

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد بخش دوم سوالات این آزمون مربوط به زبان ترکی می باشد و این بخش برای داوطلبانی که قصد تحصیل به زبان ترکی را در دانشگاه های کشور ترکیه دارند حائز اهمیت است. سایر داوطلبان که قصد دارند از طریق ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند نیازی به پاسخ به سوالات زبان ترکی این آزمون را نخواهند داشت.

مدرک آیلتس بهتر است یا تافل و تفاوت این دو آزمون در چیست؟کلیک کنید

آیا سوالات آزمون یوس چند گزینه ای است؟

بله، سوالات این آزمون چند گزینه ای بوده و هر سوال دارای 5 گزینه می باشد.

آیا پاسخ اشتباه در آزمون YOS نمره منفی دارد؟

طبق اطلاعات به دست آمده بعضی از دانشگاه ها برای پاسخ های غلط نمره منفی لحاظ خواهند کرد و بعضی دیگر از دانشگاه ها برای پاسخ های اشتباه نمره منفی در نظر نمی گیرند. نسبت نمره منفی در YOS Exam ،4 به 1 خواهد بود که این بدان معناست که هر 4 پاسخ اشتباه یک سوال صحیح را از بین خواهد برد. نمره منفی در کنکور سراسری ایران 3 به 1 می باشد و سوالات دارای 4 گزینه هستند.

زمان آزمون یوس (آزمون YOS) ترکیه:

اکنون هر دانشگاه در یک زمان خاص و به صورت مجزا نسبت به برگزاری این آزمون اقدام می کند اما در حالت کلی در اکثر دانشگاه ها زمان ثبت نام در این آزمون در بهمن ماه می باشد. زمان برگزاری خود آزمون در پایان فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه است.

داوطلبان می توانند برای افزایش شانس قبولی خود با توجه به اینکه آزمون هر دانشگاه در زمان مجزایی برگزار می شود در چندین آزمون متفاوت شرکت نمایند.

زمان اعلام نتایج حدوداً دو هفته تا حتی دو ماه پس از برگزاری آزمون می باشد.

نحوه ثبت نام در آزمون YOS (یوس)

ثبت نام در آزمون یوس دشواری خاصی ندارد؛ باید جهت تکمیل فرایند ثبت نام خود نهایت دقت را داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید اکنون گام به گام مراحلی که باید برای پیش ثبت نام و ثبت نام اصلی آزمون YOS صورت میگیرد را تشریح میکنیم.

مراحل پیش ثبت نام آزمون YOS

در ابتدا با تحقیق و مراجعه به سایت وزارت علوم (دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم) دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به سایت رسمی دانشگاه انتخابی مراجعه نمایید.

  • با وارد کردن اطلاعات صحیح فرم ثبت نام را کامل کرده و سپس نسبت به انتخاب شهر مورد نظر اقدام کنید.
  • از صفحه نخست گذرنامه خود اسکن تهیه کرده و در سایت بارگزاری نمایید.
  • در نهایت پس از وارد کردن تمامی اطلاعات خواسته شده به صورت کامل و صحیح گزینه send را زده و نسبت به ارسال مدارک و فرم پیش ثبت نام اقدام کنید. توجه داشته باشید که مدارک  اطلاعات بارگذاری شده تماماً صحیح بوده تا از دانشگاه مقصد تایید نهایی را بگیرید.
  • پس از کلیک بر کلمه send و ارسال فرم یک ایمیل تایید برای شما باید ارسال شود.(نسبت به دریافت ایمیل تایید هشیار باشید)
  • سپس بعد از تایید ایمیل ،حساب کاربری شما در سایت دانشگاه فعال می گردد.
  • در مرحله بعدی باید نام کاربری و رمز عبور برای مراجعه های بعدی به سایت برای خود انتخاب نمایید.
  • در گام آخر پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده به صورت مجدد ایمیل دریافت خواهید کرد که ایمیل تایید می باشد و بعد از دریافت این ایمیل می توانید ثبت نام خود را در آزمون یوس (آزمون yos) آغاز کنید.

مراحل ثبت نام اصلی در آزمون یوس ترکیه (آزمون yos)

در قسمت قبل که از مراحل پیش ثبت نام گفته شد، چنانچه مراحل پیش ثبت نام را با موفقیت پشت سر بگذارید یک ایمیل حاوی مراحل ثبت نام دریافت خواهید کرد.

  • به سایت دانشگاه مورد نظر بروید و سپس در بخش “Aday Sistemi” سایت ثبت نام نمایید.
  • اکنون باید مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید.
  • شهری که می خواهید در  آن امتحان بدهید را انتخاب کرده و سپس سایر اطلاعات خواسته شده را نیز به درستی وارد نمایید.
  • اکنون زمان پرداخت هزینه آزمون یوس (آزمون yos) می باشد و باید نسبت به پرداخت هزینه آزمون اقدام نمایید.
  • پس از پرداخت در صورتی که عملیات پرداخت وجه با موفقیت انجام شده باشد یک پیام تاییدیه پراخت دریافت خواهید کرد.

اکنون ثبت نام شما در آزمون یوس ترکیه نهایی گردیده و با موفقیت انجام شده است.

توضیحات تکمیلی ثبت نام آزمون یوس ترکیه

معمولا پس از ثبت نام تمامی خبرها تا زمان برگزاری آزمون از طریق ایمیل به اطلاع شما خواهد رسید و در صورت عدم دریافت ایمیل به سایت دانشگاه مراجعه کرده و اخبار آزمون را از آنجا پیگیری نمایید.

حتما از ایمیلی استفاده کنید که در دسترس باشد (از ایمیل های gmail , yahoo). ایمیل های سایت های دیگر ممکن است به هر دلیلی از دسترس خارج شوند.

کارت ورود به جلسه حدود دو هفته قبل از برگزاری آزمون یوس برایتان ایمیل خواهد شد  در صورت عدم دریافت ایمیل به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کرده و نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز ثبت نام در آزمون یوس ترکیه (آزمون yos)

در بخش قبل مراحل ثبت نام در این آزمون را به صورت گام گام توضیح دادیم و میدانید که برای ثبت نام در این آزمون همانند هر آزمون دیگری به مدارک مخصوصی نیاز است که اکنون فهرست مدارک را برای چک لیست نهایی مرور میکنیم:

  • عکس سه در چهار (عکس نباید قدیمی باشد/عکس سال جاری داوطلب مورد تایید است)
  • اسکن از گذرنامه و یا کارت ملی
  • اسکن از مدارک دیپلم و یا پیش دانشگاهی
  • اسکن ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • کامل کردن فرم ثبت نام آزمون
  • پرداخت هزینه

این آزمون نیاز به یک ایمیل معتبر و قابل دسترسی دارد پس سعی کنید از ایمیل معتبری که به آن دسترسی دارید استفاده کنید (gmail , yahoo) و یا یک ایمیل جدید مخصوص این آزمون بسازید.

هزینه ثبت نام در آزمون یوس ترکیه (آزمون YOS)

همانطور که متوجه شدید شرکت در آزمون YOS مستلزم پرداخت هزینه می باشد که با توجه به دانشگاه انتخابی شما این هزینه متفاوت است. برای دانشگاه های مختلف ترکیه مبلغ این آزمون از 100 تا 300 لیر متفاوت است که مبلغ دقیق را با مراجعه به سایت هر دانشگاه می توان فهمید.

پرداخت هزینه  آزمون یوس (آزمون YOS) به چه شکل است؟

هزینه نام نویسی در این آزمون برای دانشگاه انتخابی شما باید به صورت مجزا پرداخت شود. واریز هزینه آزمون نیز تنها و تنها از طریق حساب های بانکی کشور ترکیه قابل پرداخت می باشد. چنانچه قادر به پرداخت هزینه نمی‌باشید از موسسات و سایت های مجاز که دارای مجوز رسمی می باشند جهت پرداخت هزینه آزمون کمک بگیرید.

معرفی دانشگاه های برتر ایران، کلیک کنید

اسامی دانشگاه هایی که برگزار کننده آزمون YOS (آزمون یوس)

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه اولو داغ-بورسا
  • دانشگاه سلیمان دمیرل-اسپارتا
  • دانشگاه 19 مایس-سامسون
  • دانشگاه قاضی آنتپ
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتا تورک-ارزروم
  • دانشگاه آک دنیز-آنتالیا
  • دانشگاه باشکنت-آنکارا
  • دانشگاه یلدیزتکنیک-استانبول
  • دانشگاه کارا دنیز تکنیک-ترابزون
  • دانشگاه علاءالدین کیقباد-آلانیا
  • دانشگاه پاموک کاله-دنیزلی
  • دانشگاه سلجوق-قونیه
  • دانشگاه یوزونجوییل-وان
  • دانشگاه آنادولی-اسکی شهیر
  • دانشگاه گیره سون
  • دانشگاه مرسین
  • دانشگاه استانبول آیدین
  • دانشگاه استانبول کولتر
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه عدنان مندرس-آیدین
  • دانشگاه 9 ایلول-ازمیر

برای آشنایی با 20 دانشگاه برتر جهان کلیک کنید

منابع آزمون یوس ترکیه (آزمون YOS)

منابع مناسب برای موفقیت در هر آزمون از مولفه های اصلی می باشد. برای موفقیت در این آزمون تسلط بر ریاضی و حل تست های هوش و IQ دارای اهمیت است. فراموش نکنید که حل نمونه سوالات آزمون های قبلی یکی از بهترین منابع برای آشنایی با سوالات این آزمون می باشد و تسلط بر این تست ها می تواند تا حدی قبولی شما را تضمین کنید.

در حالت کلی منابع مناسب دیگر برای شرکت در آزمون یوس (yos) عبارتند از:

  • کتاب های پوزا
  • کتاب های متروپل
  • کتاب های تی نی تی
  • کتاب های چاغداش

بررسی نقاط قوت و ضعف منابع آزمون yos ترکیه

قطعا هر منبع دارای نقاط و نقاط ضعف مخصوص به خود است که در هر یک از موارد نام برده شده این نقاط را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

کتاب های یوزا از منابع آزمون YOSترکیه
  • کتاب های پوزا دارای درسنامه مفید و جامعی هستند
  • درسنامه این کتب به زبان انگلیسی و ترکی می باشد که این موضوع ممکن است برخی داوطلبان را به چالش بکشد
  • در صورتی که تسلط بسیار کامل به یکی از این دو زبان دارید این کتب منابعی مناسب برای شما به حساب می آیند.
کتاب های متروپول از منابع یوس ترکیه

کتاب های متروپل بر خلاف کتاب های پوزا دارای درسنامه خاصی نمی باشند و بیشتر حکم بانک سوالات را خواهند داشت.

تدریس خصوصی، نیمه خصوصی، آنلاین آزمون یوس ترکیه دروس ریاضی و هندسه

کتاب های نی نی تی از منابع یوس ترکیه

کتاب های تی نی تی دارای درسنامه های کامل،مفید و جامعی به زبان فارسی می باشند که مزیت مهمی به حساب می آید  استفاده از این کتاب به همراه کتب پوزا یا متروپل مفید است.

کتاب های چاغداش از منابع یوس ترکیه

کتاب های چاغداش برای شروع مطالعه مناسب نیستند و بیشتر دارای نکات تکمیلی می باشند و افرادی که یک بار مسائل دیگر را مطالعه کرده اند و قصد مطالعه مطالب بیشتر و تکمیلی را دارند می توانند از این کتب استفاده نمایند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مورد نیاز برای شرکت در آزمون یوس ترکیه را به دست آورده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلاس های هوش و ریاضی ورودی آزمون یوس استاد افشار به صورت خصوصی و نیمه خصوصی با شماره 02144174467 یا 0920808595 تماس حاصل فرمایید.

درباره‌ی arvinpub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *