رشته مهندسی معماری از رشته‌های پرطرفدار در کنکور ورودی دانشگاه‌های ایران است. بیشتر دانش‌آموزانی که رشته ریاضی را در دبیرستان انتخاب کرده و ذوق و بهره ای از هنر دارند، رشته مهندسی معماری را همان کعبه آمال و آرزوهای خود می‌دانند. مهندسی معماری هم عشق است، هم هنر؛ هم مهندسی است و هم عکاسی و گردش علمی!

معماری در ایران، قدمتی به اندازه تاریخ دارد. تخت جمشید، چغازنبیل، سی و سه پل، ارگ بم، گنبد سلطانیه، شهر سوخته سیستان، معابد زرتشتیان، هگمتانه، کاریزها و قنات‌ها، بیستون، آرامگاه کوروش و …. همگی شاهکارهایی از علوم مهندسی و معماری در عصر خویش هستند. در جهان هم بناهای مختلفی از لحاظ سبک و نوآوری در زمان خویش، در ترازهای مهندسی معماری امروزی و حتی بالاتر قرار دارند. اهرام مصر، تمدن مایاها، دیوار چین، تاج محل در هندوستان، مساجد متعدد در استانبول و… همگی دارای جوانب پیدا و پنهان از مهندسی و هنر در کنار یکدیگرند.

معمار کسی است که در آبادانی محیط زندگی نقش سازنده داشته باشد. خلاقیت یکی از ویژگی‌های مهم یک مهندس معمار است. معماری را به شاخه‌های مختلفی می‌توان تقسیم کرد. در تعاریف قبلی وزارت علوم در مقطع لیسانس، گرایش‌هایی وجود داشت که بنا به مصوبات جدید این گرایش‌ها در مقطع لیسانس حذف و برخی به رشته‌های مجزا تقسیم شدند. در گذشته رشته مهندسی معماری، معماری داخلی را نیز در بر داشت. اما در چند سال اخیر با نظر سازمان سنجش و آموزش کشور و وزارت علوم رشته معماری داخلی به صورت مستقل در چند دانشگاه معتبر دانشجو می پذیرد.

رشته مهندسی معماری به علت نقش خلاقیت هنری و آمیزش این رشته با هنر نسبت به سایر رشته های مهندسی متفاوت است. شاید به جرئت بتوان گفت، از معدود رشته‌هایی است که مهندسی و هنر را در سطح بسیار عمیقی در این رشته به هم ممزوج می بینیم. علاقه مندان برای ورود به این رشته باید دارای قدرت تجسم فضایی بالایی باشند و درک هندسی خوبی داشته باشند و بتوانند زیبایی و هنر و آرامش را به نمایش بگذارند.

معماری به صورت نوین ابتدا در ندرسه دارالفنون بنا نهاده شد. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 این رشته در دهه اول تاسیس دانشگاه شکل گرفت و در دهه 40 شمسی به عنوان دانشکده مهندسی معماری شناخته شد.

معرفی کامل رشته مهندسی معماری

فهرست مطالب

دانشجویان مهندسی معماری در مقطع لیسانس یا کارشناسی، با فراگيری دانش و مهارت‌های لازم، می‌توانند مسئولیت‌های حرفه ای و پژوهشی مختلفی را بپذیرند؛ که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • طراحی، نظارت، اجرا و مدیریت در انواع پروژه های عمرانی طراحی معماری و طراحی شهری
  • طراحی، نظارت، اجرا در پروژه‌های طراحی منظر، لند اسکیپ، زری اسکیپ و…
  • مطالعات تاریخ و تئوری معماری
  • مرمت و بازسازی بناهای قدیمی، بافت شهری و روستایی، بافت های تاریخی
  • علوم ساختمان و فناوری
  • شهرهای جدید، نوسازی شهری و ….

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف از به روزرسانی رشته مهندسی معماری

با توجه به فزونی جمعیت و گسترش شهرها و روستاها و همچنین نفوذ فرهنگ‌های بیگانه در زمینه ساخت خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی و …. .زارت علوم و تحقیقات و فناوری تصمیم به به روز رسانی مصوبه رشته مهندسی معماری گرفت و تغییراتی را برای دروس نظری، عملی، بازدیدهای علمی و …. اجرا کرد. این اهداف را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • افزایش كيفيت و توان مهندسى در مهندسی معماری و شهرسازی
  • هماهنگی و رقابت با دانشگاه‌های برتر دنیا
  • رفع نیاز کشور در ارگان‌های دولتی، خصوصی، شهرداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی و …. به مهندسان معماری
  • آشنایی و استفاده دانشجویان با فناوری‌های روز دنیا، نرم افزارها و….
  • تنوع دروس اختیاری و هدفمند کردن رشته به جای دروس بی کاربرد و کم کاربرد
  • علاقمند و توانمند سازی دانشجویان در رشته تخصصی خود یعنی مهندسی معماری و کم کردن حواشی

ضرورت این به روز رسانی پس از 11 سال (آخرین مصوبه به روز رسانی وزارت علوم در سال 1392) با توجه به پیشرفت سریع علوم، نرم افزارهای کامپیوتری، فن آوری‌های ساخت، چاپگر سه بعدی، هوش مصنوعی و… و کاربرد آن‌ها در مهندسی عمران و معماری توسط وزارت علوم انجام گرفت.

طول دوره و شکل نظام مهندسی معماری

طول دوره حداقل هشت نيم‌سال تحصیلی تعريف می‌شود. هر نيم‌سال یا همان ترم، شامل تعدادی از دروس عملى و تئوری اسـت. با عنایت به تعداد زیاد واحدهای عملى، دانشجويان در هر نيمسال، فقط يكى از دروس طراحى معماری را اخذ و ترکیبی از سایر دروس و دروس نظری را در برنامه ترم خود در نظر بگیرند. در ترم‌های آخر دانشجویان امكان انتخاب و اخذ دروس اختياری بيشتری با توجه به دروس پیش‌نیاز و علايق و استعدادهای خود را باتوجه به نظر استاد راهنما و مدیر گروه را خواهند داشت.

تعداد واحدهای رشته مهندسی معماری 140 واحد درسى است.

  • بيست و دو واحد رشته مهندسی معماری از دروس عمومى باید انتخاب و پاس شود.
  • بيست واحد از دروس پايه
  • هفتاد و هشت واحد تخصصى الزامى
  • و بقیه از دروس تخصصى اختياری رشته انتخاب و گذرانده شوند

نکته مهم: تعدادی از دروس رشته معماری تئوری یا همان نظری هستند. تعدادی از دروس عملى و بقیه دروس ترکیبی از تئوری و عملی هستند تا دانشجویان همگام با یادگیری تئوری در عمل هم با موارد مورد نیاز برای بازار کار و ادامه تحصیل در سطوح بالاتر آشنا شوند.

دروس عمومی رشته مهندسی معماری

دروس عمومی در تمام رشته‌ها مشترک هستند و دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها با توجه به اساتید موجود و برنامه درسی گروه‌ها در ترم های مختلف دروس عمومی را ارائه میدهند. در ادامه به جدول دروس عمومی توجه کنید:

جدول دروس عمومی رشته مهندسی معماری در دانشگاه های ایران

دروس معارف اسلامی شامل مواد مختلفی است که باید بر حسب ارائه دانشکده و دانشگاه از جدول زیر انتخاب شوند:

جدول دروس معارف اسلامی از دروس عمومی رشته معماری

معرفی دروس پایه رشته مهندسی معماری در مقطع لیسانس

دروس پایه همان درس‌های اصلی و اساسی مرتبط با رشته هستند که دانشجویان برای یادگیری و اخذ دروس بعدی، به آن نیاز دارند. در ادامه جدول دروس پایه مهندسی معماری را می‌بینیم:

معرفی رشته مهندسی معماری توسط بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور در ایران، استاد امیر حسین افشار

دروسی که دارای پیش‌نیاز هستند، باید در ترم‌های آتی و بعد از گذراندن درس اصلی اخذ شوند. به طور مثال درس سازه 1 دارای پیش نیازی به نام درس استاتیک است. دانشجویان ابتدا باید استاتیک را اخذ و با موفقیت پاس کنند تا اجازه اخذ درس سازه 1 را داشته باشند. توجه شود که دروس پایه درس های پیش نیاز برای تخصصی هستند. بنابراین اگر در زمان مناسب پاس نشوند به درد سر می‌خورید و مدت تحصیل شما ممکن است بیش از 8 ترم به طول انجامد.

معرفی کامل رشته معماری داخلی

دروس تخصصی الزامی رشته کارشناسی مهندسی معماری

در جدول زیر به دروس رشته مهندسی معماری توجه کنید؛ در ادامه به معرفی جزئیات درس های می‌پردازیم:

دروس تخصصی رشته مهندسی معماری در انتخاب رشته کنکور

دروس تخصصی انتخابی رشته مهندسی معماری

درس‌های زیر با توجه به ارائه دانشکده یا دانشگاه و همچنین علاقه شخصی و حوزه فعالیت بازار کار آینده و ادامه تحصیل در ارشد انتخاب شوند.

  • تجربه ساخت
  • ساختمان 5 درس پیش نیاز این درس ساختمان 4 است.
  • سيستم‌ های محیطى 4 درس پیش نیاز این درس درس سیستم‌های محیطی 3 است.
  • ماده، سازه، فرم؛ دروس استاتیک و کامپیوتر در معماری پیش نیاز این درس هستند.
  • نظریه سیستم‌ها و روش‌های تصمیم‌گیری
  • مدیریت پروژه
  • رایانه در معماری 2؛ درس پیش نیاز رایانه در معماری 1
  • مفاهیم پایه معماری
  • درآمدی بر تفکر معماری
  • تاریخ معماری معاصر ایران
  • آشنایى با معماری جهان اسلام
  • تاریخ شهر در ایران
  • مروری بر نظریه‌های معماری
  • آشنایى با هنرهای ایرانی
  • مفاهیم اصلى تاریخ هنر
  • تاریخ فرهنگ ایران
  • کارگاه نگارش معماری
  • تفکر انتقادی
  • آشنایى با مرمت میراث معماری و شهرسازی؛ تاریخ معماری ایران دوران اسلامی پیش نیاز این درس است.
  • آشنایى با معماری منظر
  • ارزیابى محیطى و مهندسى سایت؛ درس آشنایی با معماری منظر
  • بازنمایى در معماری منظر
  • بوم شناسى گیاهی
  • شبیه سازی عملکرد ساختمان
  • برداشت و مستندنگاری بناهای تاریخی
  • آشنایى با سازه های سنتی
  • کارگاه پژوهشى مصالح و ساخت سنتى
  • مقدمه‌ای بر برنامه ریزی شهری
  • مقدمه ای بر برنامه ریزی مسکن
  • مدیریت بحران و بازسازی در معماری و شهرسازی
  • روش تحقیق

دانشجویان از میان دروس زیر، مجاز به انتخاب حداکثر 3 درس هستند

  • مبانى علم اقتصاد
  • کارآفرینی
  • طراحى مبلمان
  • اصول سازمان و مدیریت
  • ارگونومى
  • مبانى جامعه‌شناسی
  • مبانى کامپیوتر و کاربرد آن
  • مبانى جمعیت شناسی
  • مبانى محیط‌زیست
  • آمار و احتمالات مقدماتى
  • اقتصاد مهندسى
معرفی رشته مهندسی معماری و رتبه قبولی

معرفی رشته مهندسی معماری و رتبه قبولی

برای آشنایی بیشتر با سایر رشته های مهندسی و رتبه های قبولی کلیک کنید

معرفی درس مقدمات طراحی معماری Basics of Architectural Design

هدف اصلى از ارائه اين درس در سیلابس دروس مهندسی معماری آموزش برای آشنايى ابتدایی با مقدمات هنر و معماری است. دانشجویان این رشته بايد، درست و خوب ديدن، صبوری كردن، كار گروهى، کنکاش و کنجکاوی، تفکر و تعمق در جزئیات محیطی و پديده‌های طبيعى و آثار فاخر هنری و معماری آشنا شـود.

دانشجویان رشته مهندسی معماری باید از دانش فطری و تجربيات گذشته خود زیرساختی برای فهم معماری و گسترش يا استفاده از آن در مسائل مربـوط بـه دنیای مهندسی معمـاری استفاده كند. آشنایی با زبان معماری، خواندن و ترسيم نقشه‌های معماری ساده و برداشت گوشه‌هايى از يک بنای ارزشمند آشنا شود. دانشجویان باید بتواند همزمان با ساختن و ترسيم كردن فکر کنند و در خواص مواد و مصالح تأمل كند و مسائل و پیچیدگی‌های سازه‌های معماری را با حفظ زیبایی و دوام، حل کنند.

چند بعدی سازی دانشجویان در وادی نظر، عمل و هنر خلاق، با تمرکز بر رشته معماری و معرفی وجه‌های مختلف آن در این درس باید در سرلوحه آموزش قرار گیرد. برای ایجاد چنین بستر تفکری برای دروس بعدی و بازار کار، انجام تمرینات مختلف به دانشجویان محول شود.

روش تدریس در این درس باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان همواره با دیدن پدیده‌های مربوط به معماری در مورد آن سخن گویند و تحلیل‌های خود را یادداشت کنند. موضوعاتی مانند طراحی جزئیات یک ساختمان یا شیء و …. از موضوعات مهم برای تمرین تفکر و تحلیل هستند.

سوژه قرار دادن یک بنای ساخته شده و در دسـترس و برداشت اولیه از آن حـين بازديد و پياده‌سـازی تمرين‌های كلامى، نوشتاری، ترسيمى و تصويری و توجه به تأثير ويژگى‌های معماری، اقلیمی، اقتصادی بر انسـان و نيز ارائه اين موارد با ابزارهای گوناگون می‌تواند به رشد و توانمند سازی هر چه بیشتر دانشجویان کمک کند.

سر فصل تدریس درس مقدمات طراحی معماری
  • معرفى رشته و الزامات آن
  • مقدمات حيطه و دانش‌هـای لازم و مـرتبط با مهندسی معماری
  • معرفى زبـان معماری و ابزارهـا و روشهای تعامل و انتقال مفاهيم و وجوه مختلف آن
  • معرفى مراجع، جايگـاه معمـاری در ميـان هنرها
  • بازديد از آثار هنری يا آشنايى با يک هنرمند و آغاز تمرين دوبعدی ساده، ساخت احجام ساده هندسى و ترسيم سه نمای آن
  • ساخت حجم‌های پيچيده هندسى و ترسيم سه نمای آن‌ها، عكاسى از احجام
  • آشنايى با هنرهای دوبعدی به كاررفته در بناهای ارزشمند معماری
  • تمرين كشـف قواعد ترسيم يک گره هندسى و ترسيم و رنگ آميزی آن
  • تهيه يک نقشه رنگی دو بعدی متناسب با توجه به مبانى رنگ و رفتار ابزارهای رنگى
  • بازديد از موزه‌ها، جمع بندی نتايج آن و تهيه گزارش بازديد
  • تمرين دوبعدی كاربردی، جستجو و ملاحظه نمونه‌های مشابه، دسته‌بندی و نقد نمونه‌ها
  • تمرينات سه بعدی ساده و کاربردی، جستجو و ملاحظه نمونه‌های مشابه، دسته‌بندی و نقد نمونه‌ها
  • فهم نحوه استفاده از ساخت در فرايند طراحى، شناخت مقدماتى ويژگی‌های مواد و مصالح، ترسيم فنى و ترسيم سايه و راندو آن
  • ترسيم فنى و ترسيم سايه و راندو و عكاسى از سه بعد
  • بازديد از بناهای تاريخى يا معاصر ارزشمند
  • تمرين برای درک يک بنای ساده معاصر يا تاريخى معماری و فهم و استخراج مقدماتى ويژگی‌های آن بنا در رابطه با انسان و محيط
  • ترسيم نقشه‌های بنای معماری، سايه و راندو و رنگ آن بنا
  • ساخت ماكت بنای معماری و تكميل راندو مقدماتى نقشه آن

منابع و رفرنس‌های تدریس و مطالعه دانشجویان

  • كتاب رنگ ايتن، ايتن يوهانس، ترجمه دكتر محمد حسين حليمى، نشر سازمان چاپ و انتشارات
  • مبادی سواد بصری، دانديس، دونيس، ترجمه مسعود سپهر، تهران، انتشارات سروش
  • تكنيک‌های گرافيک برای معماران طراحان گرافيک و هنرمندان، پورتر، تام و سو گودمن، ترجمه هايده عبدالحسين زاده، تهران، نشر عفاف
  • فن مايس پير، عناصر معماری از صورت تا مكان، ترجمه: فرزين فردانش، انتشارات دانشگاه شهيد بهشتی
  • بنيان‌های گرافيک: راهنمای معماران، طراحان گرافيک و هنرمندان، پورتر، تام و سو گودمن ترجمه فرهاد گشايش، تهران، نشر مارليک
  • ترسيم فنى و نقشه‌كشى ساختمان، شركت چاپ و نشر كتابهای درسى
  • معماری، فرم، فضا، نظم، دی. كى. چينگ، فرانسيس ترجمه زهره قراگزلو، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
  • معماری بايونيک طراحى طبيعت، فاطمه قارونی اصفهانى، انتشارات مؤلف
  • فرهنگ بصری معماری، دی. كى. چينگ، فرانسيس ترجمه: محمدرضا افضلى، انتشارات يزدا
  • تركيب بندی در عكاسى؛ مانته هارولد، ترجمه پيروز سيار، انتشارات سروش

بیان معماری1 Architectural representation

این درس به صورت کارگاهی ارائه شده و هدف اصلى آن کسب مهارت‌های متنوع و فراوانی است كه مهندسان معماری باید در طراحى بـه كـار بگیرند. این مهارت‌ها شامل موارد زير است:

  • طراحى دست آزاد با تاكيد بر تناسبات صحيح و ديد انسانى
  • ترسیم انواع پلان، پرسپكتيو موازی، نما، مقطع و نقشه‌های معماری
  • ترسيم نقشه معماری و پرداخت آن، فهـم و ترسيم سايه در پلان و نما، پرسپكتيو، مبانى رنگ
  • عكاسى از معماری و احجام مختلف مانند دسـت ساخته‌ها
  • گزارش نویسی با رعایت اصول محتوایی و توضيحات شفاهى در مورد طرح و  ایده خود يـا آثار هنری و بناهای معماری بازدید شده
  • كار با ابزارهای مختلف برای معرفـى و پرزنت ايده‌ها
  • ساخت ماكت
  • ساخت مدل از سازه با مقياس‌ها و مصالح متنوع

در ايـن كارگاه دانشجو بايد از طريق تجربه مسـتقيم بـا موضـوع و خـوب ديـدن آن بـه بازآفرینی و توصیف آن بپردازد؛ لذا در ابتدای ترم، آموزش قواعد پرسپكتيو و موضوع‌های انتزاعى توصیه نشده و در ابتدای آموزش اصل بر آمـوزش‌های مقدماتی از راه مشاهده و تجربه است.

سرفصل و سیلابس درس بیان معماری 1

  • آشنایی با هندسه؛ کاربرد هندسه در ترسیم سه نما و گستره احجام، تقویت تجسم سه بعادی
  • مهارت ترسیم و طراحی
  • اهمیت بیان تصویری در معماری
  • عکاسی از معماری و دست ساخته‌ها
  • پرورش مهارت ترسیم با دست آزاد در طراحی از احجام
  • آموزش توصیف کلامی و نگارش ایده‌ها
  • تدریس ترسیم سه بعدی احجام با استفاده از نقوش دو بعد در هماهنگی با تمرین درس “مقدمات طراحی معماری”
  • تمرین ترسیم سه نمای ساده معماری، پرورش مهارت ترسیم با دست آزاد در طراحی از فضاهای ساده ترجیحا در هماهنگی با تمرین درس “مقدمات طراحی معماری”
  • تمرین ترسیم سه نمای ساده معماری با سایه آن(سایه در پلان و نما)
  • تمرین ترسیم انواع پرسپکتیوهای موازی و هماهنگی با تمرین درس “مقدمات طراحی معماری”
  • تمرین ترسیم انواع پرسپکتیوهای موازی با سایه آن در طراحی از فضاهای پیچیده
  • تمرین و تقویت مهارت ماکت سازی با مصالح گوناگون و پی بردن به رفتارهای مختلف مصالح
  • آموزش تکنیک‌های ارائه و راندو
  • ساخت ماکت کلیات و جزئیات بنا و ساختمان

طراحی معماری Architectural design studio 1

هدف اصلى در درس طراحی معماری 1 آشنايى با پروسه و فرآیند طراحى يک ساختمان ساده و تجربه تنظيم روابط و ساختار و نحوه تقرب به موضوع طراحى است.  دانشجویان باید در آخر ترم به موارد زیر مسلط باشد:

  • آشنايى با فرايند طراحى معماری در يک پروژه كوچک و ساده
  • تقويت توانمندی‌ها و مهارت در ترسيم نقشه‌های فنى
  • تمرين خواندن نقشه‌ها و  آثار هنری و معماری
  • توجه به اهميت حوزه‌های مختلف علم در طراحى
  • تقویت تفکر نقاد، ایده، ایده‌یابی و فرآیند طراحی خلاق
  • آشنايى دانشجو با محورهای طراحى معماری نظير عملكرد، مقياس، روابط
  • تقويت ذهنى دانشجو در تطبيق بين مستندهای فنى و واقعيات
  • تقويت دانشجو در اجرا و ارزيابى و نيز انتقال ايده‌های خود در مراحل مختلف

با هدف تبيين سرفصل های مشخص و پياده‌سازی موضوعات مختلف در طول پرسه طراحى، درس حاضر به دو بخش پروژه اصـلى، و پروژه‌های تمرينى طول دوره تقسيم خواهد شد که به شرح زیر است:

پروژه اصلى: طراحى يک فضای محدود معماریِ دارای كاربری ساده با تنوع فضايى كـم، و زيـر بنـای حـداقل مانند طراحى يک فروشگاه كوچک، طراحى يک كارگاه فنى، طراحى يک مطب و … كه ممكـن اسـت برخـى از آنهـا در قالـب پروژههای تمرينى در طول ترم در قالب دو يا سه پروژه تعریف و انجام شود.

پروژه‌های تمرينى: طراحى اجزاء و ريزه‌کاری های معماری مانند طراحى نرده، در، پنجره، اتاق، چيدمان داخلى تک فضا، و … و همچنین پروژه هایی از جنس مطالعه پروژه‌های معماری و يا تمرين‌های خلاقه.

در اين كارگاه تاکید اصلى آموزشی باید بر تمرينات كوچک، مشخص و هدفدار باشد که در نهايت برآیند و جمع تمرینات کوچک و ساده بـه ايجاد كليت واحد طرح پـروژه اصلى و تفصيل آن كمک كند.

بررسى و نقد پروژه‌های معماری و آثار مشابه، و تحليل نگاه و زاویه دید آن‌ها به حل مسئله طراحى و تعامل دانشـجويان و اسـاتيد و پيشـبرد فرآينـد طراحـى و برونرفت از بن بست ها انجامد. اصلاح مسير تفکر و حل مسئله و همچنین يافتن راهكارهای طراحى از ميان گزينه‌های مختلـف، تنها با کمک از بینش صحیح و تمرینات مداوم حاصل می‌شود.

معرفی کامل رشته مهندسی عمران

سرفصل مباحث تدریس
  • بیان تئوری‌ها و مباحث نظری، شرح اهداف، شرح فرآیند و معیارها
  • اسکیس طراحی، انجام یک پروژه محدود در قالب زمان محدود
  • شروع پروسه طراحی، بیان ایده‌ها
  • انعکاس ایده‌ها در طراحی، ارائه گزینه‌ها و ارزیابی بر اساس معیارها
  • بررسی و مقایسه گزینه‌های طراحی و انتخاب بهترین گزینه، ارائه اسناد طراحی، توسعه طرح

منابع و رفرنس‌های مطالعه و تدریس

  • Francis D. K. Ching, Architectural Graphics, Wiley, 6th edition, 2015
  • Francis D. K. Ching, James F. Eckler, Introduction to Architecture, Wiley, 2012
  • Ernst Neufert, Peter Neufert, Bousmaha Baiche, Nicholas Walliman, Architects’ Data (3rd Edition), 2010
  • Julia McMorrough, The Architecture Reference & Specification Book updated & revised: Everything Architects Need to Know Every Day., Rockport Publishers, 2018
  • Edward Allen & Joseph Iano, The Architect’s Studio Companion: Rules of Thumb for Preliminary Design, 6th Edition, Wiley, 2017

معرفی درس استاتیک Statics در مهندسی معماری

درس استاتیک از دروس مهم رشته مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی معماری، معماری داخلی و… است. درس استاتیک در تمام رشته‌های مهندسی از دروس پایه است که اهمیت آن را بیش از پیش مشخص می‌کند.

هدف از قرار گرفتن درس استاتیک در سیلابس دروس رشته مهندسی معماری، آشنايى با انواع نيروهای فیزیکی، قوانین نیوتن و رابطه بین آن‌ها و ايجاد شناخت با چگونگى رفتار سازه ها تحت اثر نيروهای بيرونى است. نتيجه آشنایی با این قوانین، ايجاد فهم مناسب برای شناسايى توانمندی‌ها يا محدوديت‌های فنى حاكم بر سازه‌ها اسـت كـه مهندس معمار قبل از طراحی يا همزمان با پروسه تكامل طراحى بايد به آن توجه داشته باشد و آن را رعايت کند. در این درس با سازه‌های ساده مانند تیرها، خرپاها و قاب‌ها آشنا خواهیم شد.

سرفصل تدریس استاتیک در مهندسی معماری
  • یادآوری بردارها در فضا
  • تجزیه، ترکیب و برآیند نیروها
  • جسم صلب قابلیت انتقال نیرو
  • گشتاور و کوپل
  • معادلات تعادل
  • گشتاور اول سطح و مرکز سطح
  • گشتاور دوم سطح و ممان اینرسی
  • نیروهای داخلی / عکس العمل تکیه گاهی
  • پایداری سازه‌ها
  • تحلیل خرپای معین
  • رسم دیاگرام‌های ممان و برش
  • رسم، بررسی و تحلیل دیاگرام ممان و برش در تیرها
  • رسم، بررسی و تحلیل دیاگرام ممان و برش در قاب‌ها

منابع تدریس اساتید و مطالعه بیشتر دانشجویان

  •  Beer F.P. and Johnston E.R., Vector Mechanics for Engineers: Statics (11th Edition)
  • Onouye B. and Kane K., Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction (4th Edition)
  • Meriam J.L. and Kraige L.G., Engineering Mechanics: Statics (8th Edition)
  • Beer F.P. and Johnston E.R, Mechanics of Materials (8th Edition)
  • R. C. Hibbeler, Engineering mechanics: Statics, Pearson.
  • . Sheppard, T. Anagnos and S. L. Billington, Engineering mechanics: Statics: Modeling and analyzing systems in equilibrium, JohnWiley & Sons

درس ریاضی و آمار Math and statistiscs مهندسی معماری

درس ریاضی و آمار به طور مستقیم و غیر مستقیم در دروس بسیاری کاربرد دارد.

سرفصل تدریس و مباحث درس ریاضی و آمار
  • کاربرد ریاضیات در معماری و هنرهای وابسته، مرور و آموزش مباحثی مانند آشنایی با نقوش پر کننده سطوح در فضای دوبعدی و  قواعد و فرمول‌های ریاضی حاکم بر آنها
  • آشنایی با احجام افلاطونی و چند وجهی‌ها و احجام پرکننده فضای سه‌بعدی و روابط ریاضی حاکم بر آن‌ها
  • کاربرد ریاضی در طراحی و تحلیل انواع سازه شامل مباحث: مشتق، کاربرد مشتق، انتگرال گیری و کاربرد آن‌ها
  • مرور و آموزش نقاط ماکزیمم و مینیمم نسبی و مطلق، حرکت و شتاب خطی و زاویه‌ای، حد،
  • محاسبه طول منحنی، سطح و حجم صفحه و حجم و پیدا کردن مرکز جرم و ممان اینرسی
  • کاربرد ریاضی در تحقیق و برنامه ریزی و آمار، رسم و خواندن جداول و منحنی‌ها و کاربردهای آن‌ها
  • ریاضی و کاربرد آن در تفکر منظم سیستمی شامل مباحثی از روش‌های تفکر ذهنی و سیستماتیک و مهندسی سیستم با مثالهای عملی و کاربردی در مهندسی
  • ریاضیات در خدمت حکمت و آشنایی با تناسب و الگوها مانند نسبت طلایی، دنباله‌ها و سری‌ها مانند دنباله فیبوناچی، مربعی، مثلثی و…
  •  جستجو در یافتن هندسه پنهان تصاویر و برش‌های افقی و قائم بناهای قدیمی
  • ستفاده از روابط مثلثاتی و هندسه در تخمین ابعاد و اندازه مانند ارتفاع ساختمان‌ها، درختان، کوه‌ها و… جهت یابی و پیدا کردن زوایا و راستاها در محیط
  • آموزش استفاده از ماشین حساب مهندسی و برنامه نویسی آن برای انجام محاسبات مرتبط و مورد نیاز مهندسین معمار از قبیل محاسبه مقادیر سطح، حجم و …
  • معرفی و نحوه استفاده از هندبوک‌ها و راهنمای محاسبات موردنیاز مهندسین معماری
  • آشنایی و استفاده از نرم افزارهای مرتبط با مباحث تدریس شده در طول ترم مانند  Spss ،Excell

منابع و رفرنس‌های مطالعاتی و تدریس

  • حساب ديفرانسيل و انتگرال نوشته آیزاک مارون؛ ترجمه ن.ايزد دوستدار و م. رجبى طرخورانى
  • حساب ديفرانسيل و انتگرال: جلد 1؛ آپوستل، ترجمه ع.ذكايى، م.رضايى دلفى، ع.عالم زاده و ف.فيروزان
  • حساب برداری، جرالد مارسدن و آنتونی ترومبا؛ ترجمه دکتر ع.عالمزاده و ح. داوودی
  • مقدمات معادلات ديفرانسيل و مسائل مقدار مرزی نوشته ویلیام بویس و ریچارد دیپرما، ترجمه سلطانپور و شمس
  • آمار و احتمال در مهندسی و علوم جلد1؛ نوشته سید مقتدی هاشمی پرست
  • Jacobs H. R, Mathematics: A Human Endeavour . W.H .Freeman & Co., San Francisco, 1970.
  • Holden A., Shapes, Space and Symmctry . Columbia University Press, NY & London,1971.
  • Corft A. and Davision R., Mathematics for Engineers : A Modern Interactive Approach, Addison Wesley Longman
  • Ewald G., Geometry : An Introduction. Wadsworth Publishing Co., Inc., Belmont, California, .
  • Critchlow K., “ Order in Space” Thames & Hudson, londan, 1969. 10- Huntley , H.E., “ The Divine Proportion”. Dover Publications,1970

نظریه سیستم‌ها و روش‌های تصمیمگیری Systems, Decision Making, and Methods

در درس نظریه سیستم‌ها و روش‌های تصمیمگیری دانشجويان با مبانى سيستم و نگرش سيستماتیک در علم مديريت، روش و استراتژی ‌های حل مسئله، نظریه‌ها و مدل‌های تصميم گيری و روش‌های آن‌ها آشنا می‌شوند. دانشجويان باید بتوانند قادر به مدل سازی مسائل تصميم گيری و تحليل سيستمى مسائل باشند.

سرفصل درس مدل سازی مسائل تصميم گيری
  • مفاهیم اولیه و آشنایی با نظریه سیستم
  • طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم ها
  • برنامه ریزی خطی
  • برنامه ریزی عدد صحیح   1-0
  • برنامه ریزی آرمانی
  • تئوری بازی
  • روش  ahp
  • روش ANP
  • روش هاى تصميم گيرى با چند معیار
  • روش دیمتل، تاپسیس، الکتره، ویکور
  • آشنایی با منطق فازى
  • روش هاى فرا ابتكارى و طوفان فکری

منابع اصلی و رفرنس‌های مطالعاتی 

برای مطالعه بیشتر در این زمینه و همچنین مطالعه اساتید گرامی، منابع زیر توصیه می‌شود:

  • تجزيه تحليل و طراحى سيستمها (سيستم اطلاعات مديريت)، تالیف زاهدی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايى
  • شناسايى سيستم ها، مولف کراری، ناشر دانشگاه صنعتى امير كبير
  • تفكر سيستمى، عادل آذر و فلاح تفتى، ،انتشارات دانشكاه امام صادق (ع)
  • تحقيق در عمليات، ناشر پوران پژوهش
  • مبانی تحقیق در عملیات، نشر کتاب دانشگاهی
  • برنامه ریزی خطی و کاربردهای آن، نشر کتاب دانشگاهی
  • تصمیم گیری چند معیاره نوشته عطایی از انتشارات دانشگاه شاهرود
  • تكنيک هاى نوين در تصميم گيرى چند شاخصه (MADM)، انتشارات جهاد دانشگاهى صنعتى امير كبير
  • T.L. Saaty, l.g. Vargas, Decision Making with the Analytic Network Process-Economic, Political, Social and Technological Applications with Benefits, Opportunities, Costs and Risks, Springer.
  • C. Zopounidis, P. M. Pardalos, editors, Handbook of Multicriteria Analysis, Springer
  • M. Ehrgott, J. Figueira, S. Greco, editors, Trends in Multiple Criteria Decision Analysis, Springer

آشنایی با سازه‌های سنتی An introduction to traditional structures

آشنایی، ارتباط و درک مستقيم و بى‌واسطه و ميدانى از سيستم‌های سازه‌ای، فنون ساختمانى و ساخت مايه‌ها در معماری سنتى ايران. دلایل کاربرد و طرز استفاده از مایه‌ها با دیدن نمونه‌های عینی و واقعی تا دانشجویان بتوانند از این دانش و مهارت برای ارزیابی بناهای تاریخی کمک بگیرند.

مباحث و سرفصل تدریس آشنایی با سازه‌های سنتی

مضمون و برنامه و منابع درسی آموزشی برای درس آشنایی با سازه‌های سنتی در معماری ايرانی به شرح زیر است:

  • مبانى و فرهنگ ساختمان در معماری سنتى ايران
  • سیستم، روش ساخت، اجزای سازنده سازه‌های تيرپوش در معماری تاريخى ايران
  • سیستم سازه‌ای طاقى در معماری سنتى و تاریخی ايران از جمله روش اجرا، مواد و ساخت مايه‌ها، اجزای سازنده
  • آشنايى با طاق آهنگ: هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای آن‌ها؛ انواع طرح ها و روش اجرای آن‌ها و بررسی نمونه‌های متمايز
  • هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای؛ انواع طرح ها و روش های اجرا و بررسی سازه‌های شاخص و متمايز طاق‌های چهاربخش و تركين
  • بررسی و آموزش هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای، انواع طرح ها و روش های اجرا، نمونه های شاخص و متمايز در طاق های كلنبو و چهاردوری
  •  هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای؛ انواع طرح ها و روش‌های اجرا؛ و مرور سازه‌های معماری شاخص در طاق های كژاوه و خوانچه پوش، طاق‌های با باريكه تاق و كاربندی، طاق‌های پتكانه و مقرنس، گنبدهای يک پوسته، منطقه انتقال در گنبدها، گنبدهای تركين، گنبدهای دو پوسته گسسته نار، گنبدهای دو پوسته گسسته رک و گنبدهای سه پوسته
  • اسکیس طراحی سازه‌های سنتی

منابع و رفرنس‌ها برای مطالعه دانشجویان و اساتید

  • احیای هنرهای از یاد رفته: مبانی معماری سنتی درایران به روایت استادحسین لرزاده؛ نشر مولی
  • گره و کار بندی اضغر شعر باف؛ نشر سبحان نور
  • حسین شعرباف و آثارش؛ نشر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور
  • فناوری تاق در خاور کهن. ترجمة محسن حبیبی؛ سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور

بازنمایی در معماری منظر Representation in Landscape Architecture

يكى از گام‌های اساسى در پروسه طراحى معماری، روش‌های ارائه و پرزنت طرح و به تصویر کشیدن آن چيزی است كه از ذهن تا خلق واقعيت انجـام می‌شود. در پروسه طراحى منظر هم مانند آنچه كه در فرآيند طراحى معماری از ايده تا خلقِ مفاهيم كليدی و طرح مايه، در ذهن و عمل طراح صورت می‌گيرد، شيوه‌های پرزنت، نقشى اساسی دارند.

نمایش و پرزنت تصويری نسبت به ساير شيوه‌های ارائه مانند بيان كلامى و نوشتاری از اهميت بيشتری برخوردار است. مهم‌ترين هدف درس، توانمند ساختن دانشجويان در پرزنت تصويری و ترسيمى ايده‌ها در مـورد عوارض فيزيكى و طبيعى، بيان الگو و طرح مايه‌ها در پروسه طراحى و بيان جلوه‌های ادراكى محيط در قالب دست نگاره‌هاست.

سرفصل و مباحث درس بازنمایی در معماری منظر
  • بيان تصويرى پیش از طراحى، فهرست بردارى از مؤلفه هاى سايت و مهارت بيان در توصيف مؤلفه هاى طبيعى و انسانى
  • عكاسى منظر Landscape photography، آموزش لايه بندی تصاوير و آموزش ديدهای پی در پى
  • بيان تصويری به هنگام طراحى مفهوم سازی Concept generation، بيان تصويری، خلق ايده و مفاهیم
  • تحليل و سياستگذاری، تخيل و تجسم بخشيدن Image & visualize، تكنيک های تلفيق عكس و sketch
  • بازآفرینی مفاهيم بوم شناختى در طراحى منظر، بازنمايى ايده ها، بيان و ترسيم بر مبنای مقياس طراحی
  • تجسم بخشيدن به محصول طراحى و بيان آن در قالب پرسپكتيوها و نماهای مختلف، بازنگری روند طراحی
  • به تصویر کشیدن هنر محيطى، بيان تصويری پس از طراحى، مفهوم حس مكان، تكنيک های بيان و پرزنت طرح

منابع و رفرنس‌های مطالعه و تدریس

  • Hutchison, E. “Drawing for Landscape Architecture: sketch to Screen to site”, Thames & Hudson
  • Steenbergen, C., “Composing landscape: Analysis, typology and experiments for design”. Basel: Birkhauser Verlag
  • Woodward, S. A. A practice-led study of analogue, digital and hybridised visual representation pedagogy for undergraduate landscape architecture students, Queensland University of Technology

مقدمه ای بر برنامه ریزی مسکن Introduction to Housing Planning

بازار مسکن در ایران در 50 سال گذشته با چالش‌های بسیاری همراه بوده و هست. همین امروز هم یکی از مواردی که نمایندگان مجلس و نامزهای ریاست جمهوری به عنوان حربه تبلیغاتی استفاده می‌کنند، حل مشکلات بازار مسکن و اجاره نشینی است؛ شاید دلیل به ثمر نرسیدن وعده‌ها چندگانگی قوای تصمیم‌گیرنده باشد، اما وجود محتکران بازار مسکن، بانک هایی که بنگاه‌داری کرده و به ساخت و انباشت مسکن دست می‌زنند هم بی تاثیر نیست. درس مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی مسکن هم برای آشنایی دانشجویان رشته معماری با اهداف زیر در سیلابس دروس دانشجویان مهندسی معماری قرار گرفته است:

  • آشنايى دانشجویان رشته مهندسی معماری با مفاهيم مقدماتى درباره چيستى و چرايى برنامه ريزی مسكن
  • آشنايى دانشجویان با سابقه تئوری و تجربى برنامه‌ريزی عملى قابل اجرا در حوزه مسكن
  • آشنایی با پروسه برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن در شهرها
  • آشنایی با جایگاه برنامه‌ریزی مسکن در مراجع سیاست گذاری و تصمیم‌گیری شهر و کشور
  • ایجاد تعامل سازنده با سایر مراجع مهندسی و شهرسازی، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و….

معرفی کامل رشته مهندسی نقشه برداری

سرفصل درس مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی مسکن
  • تبيين مفهوم مسكن و ابعاد اجتماعى و اقتصادی مسكن به عنوان پديده ای اجتماعی، سیاسی، اقتصادیِ چند وجهی
  • مرور مسير تحول در كشورهای پیشرفته و كمتر توسعه يافته
  • توسعه پايدار و ساخت مسكن
  • آشنايى با مفاهيم اصلى در پروسه برنامه ريزی مسكن در ايران، تحلیل عرضه و تقاضا بر دوران رکود و رونق بازار مسکن
  • آشنايى با مفاهيم حقوقى مرتبط با فرآيند برنامه‌ريزی مسكن در ايران، ضوابط و مقررات شهرداری‌ها
  • تدوين گزارش درباره يكى از مفاهيم اصلى برنامه ريزی مسكن
  • معرفى مراحل و گام‌های فرايند برنامه ريزی مسكن در شهر
  • بررسی راه حل‌های جدید برای تامين مسكن برای اقاشر متوسط و کم برخوردار
  • آشنایی با مباحث برنامه ریزی شهری مانند، تراکم، مقررات شهری، ماده 100 و….
  • بررسی رابطه زمین و ارتباط آن با قیمت و برنامه ریزی مسکن
  • توسعه شهری و ارتباط آن با مسکن
  • بررسی کاربری زمین و ارتباط آن با مسکن
  • بحث درباره زمينه های مشترک معماری و برنامه ريزی شهری
  • ارائه راه حل‌های نوين برای ارتقای نظام تصميم گيری مسكن

منابع و رفرنس‌ها

  • برنامه ريزی مسكن، انتشارات سمت
  • خانه سازی در جهان سوم، انتشارات وزارت برنامه و بودجه- مركز مدارک اقتصادی-اجتماعى
  • مبانى مسكن پايدار؛ نوشته فریدمن، ترجمه هانى منصور نژاد، نشر كتابكده كسری
  • اقتصاد مسكن، انتشارات سازمان ملى زمين و مسكن، معاونت مسكن و برنامه ريزی
  • Smets, P., & Watt, P. Social housing and urban renewal: conclusion. In Social Housing and Urban Renewal. Emerald Publishing
  • Ward, P. M. Self‐Help Housing. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies
  • Jones, C., & Watkins, C. Housing markets and planning policy (Vol. 40). John Wiley & Sons
  • Paris, C. International perspectives on planning and affordable housing. Housing Studies

بازار کار و اشتغال مهندسی معماری 

با توجه به تعداد زیاد پذیرش دانشجو که در سال های اخیر توسط دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور و … انجام شده است، به ظاهر بازار کار خوبی برای مهندسان معمار وجود ندارد. اما ذکر این نکته ضروری است، برای مهندسان معماری که در شغل خود برتری علمی و هنری داشته باشند، همیشه شغل مناسب و درآمد عالی وجود دارد. اگر با علاقه و استعداد وارد رشته مهندسی معماری شوید، نگرانی شغلی و درآمدی نداشته باشید.مهندسان معمار نیز مانند مهندسان عمران در ردیف های شغلی زیر می توانند فعالیت داشته باشند:

  • شهرداری ها
  • شورای شهر
  • وزارت راه و شهر سازی
  • شرکت های خصوصی مهندسین مشاور
  • شرکت های معماری و معماری داخلی
  • شرکت های پیمانکار عمران و معماری
  • همکاری با شرکت های طراحی و دکوراسیون
  • انبوه سازان
  • شهرک سازان
  • هتل و گردشگری
  • بوم گردی
  • و بسیاری از فرصت های شغلی دیگر
رتبه قبولی رشته مهندسی معماری و رتبه قبولی

رتبه قبولی رشته مهندسی معماری و رتبه قبولی

برای مطالعه مقاله آموزش انتخاب رشته کنکور کلیک کنید

رتبه قبولی رشته مهندسی معماری

در ادامه رتبه قبولی رشته مهندسی معماری را در کنکور سال قبل خواهیم دید. در این جا ذکر یک نکته بسیار مهم و ضروری است؛ با توجه به تغییر ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری و تغییر در سهمیه های کنکور،که هر ساله توسط سازمان سنجش و آموزش کشور اعمال می شود،رتبه های قبولی هر سال نسبت به سال های قبل دارای نوسان و تغییر است.بنابراین توصیه می شود برای انتخاب رشته کنکور،فقط به رتبه قبولی سال های قبل اکتفا نکنید و به کمک مشاور انتخاب رشته حرفه ای،قبولی خود را در کنکور تضمین نمایید.

رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
86813091-تهراندخترروزانه
97914981-تهراندخترروزانه
1785972-رشتپسرروزانه
46215202-کرجدخترروزانه
46815332-قزویندخترروزانه
47515512-اراکدخترروزانه
49516042-بوشهردخترروزانه
53517242-سمنانپسرروزانه
4711463-شبستردخترروزانه
9720013-قرچکدخترروزانه

مهندسی معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
133120981-تهراندخترروزانه
138827851-تبریزپسرروزانه
139721971-تهراندخترروزانه
42113992-کلاچایپسرروزانه
55317782-ساوهپسرروزانه
70222542-قمدخترروزانه
94829632-ورامیندخترروزانه

دانشگاه علم و صنعت ایران-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
152924051-رامسردخترروزانه
177528301-تهراندخترروزانه
84226612-یزددخترروزانه

دانشگاه هنر اصفهان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
136221441-اصفهاندخترروزانه
485181851-اصفهانپسرروزانه
159550152-رشتدخترروزانه
192960372-کرماندخترروزانه
279685032-اهوازپسرروزانه
1809168163-تیرانپسرروزانه

رشته معماری-دانشگاه هنر تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
87127272-رامسردخترروزانه
103532312-بابلپسرروزانه
107533612-گرگاندخترروزانه
139743732-کرجپسرروزانه
33148933-شهر قدسدخترروزانه

دانشگاه تربیت دبیر رجایی-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
119637322-رامسردخترفرهنگیان-بومی استان مازندران
280985342-بروجردپسرفرهنگیان-بومی استان لرستان
3360101102-سنندجپسرفرهنگیان-بومی استان کردستان
4660134942-همدانپسرفرهنگیان-بومی استان همدان
5525158182-اردبیلپسرفرهنگیان-بومی استان اردبیل
28745503-آشخانهپسرفرهنگیان-بومی خراسان شمالی
940104443-رزنپسرفرهنگیان-بومی استان همدان
1263130533-حاجی آبادپسرفرهنگیان-بومی هرمزگان
1853170743-آبادانپسرفرهنگیان-بومی خوزستان

رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه شیراز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
223335771-شیرازدخترروزانه
455576371-شیرازدخترروزانه
228070322-سمناندخترروزانه
267681792-بندر عباسدخترروزانه
37254363-بستکدخترروزانه
1441143023-یاسوجپسرمحروم-بومی کهگیلویه و بویر احمد
3459268533-یاسوجدخترمحروم-بومی کهگیلویه و بویر احمد

دانشگاه فردوسی مشهد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
232537511-مشهددخترروزانه
287946641-تهراندخترروزانه
330353711-مشهدپسرروزانه
398765931-مشهددخترروزانه
165052212-نیشابورپسرروزانه
185058022-کرمانپسرروزانه
1235128823-اسفرایندخترروزانه

دانشگاه خوارزمی تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
337255031-تهرانپسرروزانه
130941022-ساوهدخترروزانه
131541232-همدانپسرروزانه
155948992-قزویندخترروزانه

دانشگاه گیلان-رشت

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
270082442-لاهیجاندخترروزانه
4689135712-گرگاندخترروزانه
6993195892-قمپسرشبانه
8749240352-رشتدخترشبانه
25941803-کیاشهردخترروزانه
1040112603-تهرانپسرروزانه
1536149013-هشتگرددخترروزانه
1731162213-آستارادخترشبانه
4464319803-صومعه سرادخترشبانه

رشته معماری-دانشگاه یزد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
447974991-اصفهاندخترروزانه
7573136341-شیرازدخترروزانه
183057262-یزددخترروزانه
259479572-یزدپسرروزانه
3849113752-یزدپسرروزانه
4330126432-یزدپسرروزانه
4664135042-نجف آبادپسرروزانه

دانشگاه بین المللی امام خمینی-قزوین

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
362059201-تهراندخترروزانه
190859732-قزویندخترروزانه
234372212-کرجدخترروزانه
276184002-گلپایگاندخترروزانه

دانشگاه باهنر کرمان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
547893941-شیرازدخترروزانه
8441154561-شیرازپسرروزانه
211165572-کرماندخترروزانه
5151147752-رفسنجاندخترروزانه
6758190172-اهوازدخترشبانه
7816216702-سیرجاندخترشبانه
9607262152-کرمانپسرشبانه
2661223703-شهربابکپسرروزانه
5333359873-زرنددخترشبانه
6904427663-جیرفتدخترشبانه

دانشگاه بوعلی سینا-همدان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
8817162211-تهراندخترروزانه
226169762-زرین شهردخترروزانه
308093242-کرجپسرروزانه
3824113202-بهاردخترروزانه
5022144132-قمدخترروزانه
596317012-ملایردخترروزانه
6413181282-همدانپسرروزانه
2939239293-مریواندخترروزانه
3747283753-دهگلانپسرروزانه
4255309173-دهگلاندخترروزانه

رشته معماری-دانشگاه بابلسر

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
6508114251-تهراندخترروزانه
236272642-ساریدخترروزانه
5700163002-بابلسرپسرشبانه
6107173832-امیر کلادخترشبانه
6140174822-آملدخترشبانه
2797231943-زیرآب سوادکوهدخترشبانه

دانشگاه کاشان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
549594271-اصفهاندخترروزانه
6342110781-اصفهانپسرروزانه
244575142-کاشاندخترروزانه
3898115232-زرین شهردخترروزانه
4287125112-قمدخترروزانه
5425155452-کاشاندخترشبانه
5804165802-شهرضادخترشبانه

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
6860121291-تهراندخترروزانه
274283622-آملپسرروزانه
288487502-بابلدخترروزانه
3886114952-ساریدخترروزانه

رشته معماری-دانشگاه قم

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
7248129351-تهراندخترروزانه
8340152601-تهرانپسرروزانه
291188382-قمپسرروزانه
5090146052-میبددخترروزانه
5780165142-اسلامشهرپسرروزانه
6246177152-قمپسرروزانه
2878236203-قرچکدخترروزانه

مهندسی معماری-دانشگاه شهید چمران اهواز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تصحیل
11747226821-شیرازدخترروزانه
294789462-اهوازدخترروزانه
8506234012-اهوازدخترروزانه
9166250892-اهوازدخترروزانه
12026321152-اهوازپسرروزانه
2345203823-آباداندخترروزانه
4302311743-آباداندخترروزانه

رتبه قبولی در رشته مهندسی معماری-دانشگاه اهواز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
299190662-زنجاندخترروزانه
7156200162-ابهردخترروزانه
9010247002-قزویندحترروزانه
9543260502-ملارددخترروزانه
3238255813-یزدپسرروزانه
4021298313-خرمدرهدخترروزانه

دانشگاه سمنان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
314595352-سمناندخترروزانه
5592160012-گناباددخترروزانه
6070172932-بیرجنددخترروزانه
7213201492-فردیسپسرروزانه
10073273082-قمپسرروزانه
15969420152-سمنانپسرروزانه

دانشگاه هنر اسلامی-تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
8243150431-تبریزدخترروزانه
9516177251-تهراندخترروزانه
11062211511-تبریزپسرروزانه
3944116442-قزویندخترروزانه
6250177252-جلفادخترروزانه
13016345972-خویپسرروزانه
14146373892-مراغهپسرروزانه
3553273083-سلماسپسرروزانه

دانشگاه صنعتی شاهرود

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
8329152231-مشهدپسرروزانه
10738204011-تهراندخترروزانه
6677188012-سبزوارپسرروزانه
6862192722-سبزواردخترروزانه
10541576103-سمناندخترشبانه

دانشگاه آیت الله بروجردی-بروجرد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
18291392711-اصفهاندخترروزانه
5700163002-یزددخترروزانه
16349429162-اهوازدخترروزانه
17075447032-شهرکرددخترروزانه
19629507132-شهریارپسرروزانه
20345524382-بابلپسرروزانه
30828774542-خرم آباددخترشبانه

دانشگاه خلیج فارس-بوشهر

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
9185169691-اصفهانپسرروزانه
10741289512-بوشهردخترروزانه
11770315072-بهبهانپسرروزانه
12393330392-استهباندخترروزانه
3951294423-بندر کنگ و چارکدخترروزانه
6805423403-برازجانپسرروزانه

رتبه قبولی دانشگاه کردستان-سنندج

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
18479397701-تهراندخترروزانه
21627486311-اصفهانپسرروزانه
6123174242-سنندجدخترروزانه
10975295302-سنندجپسرروزانه
14381379522-سنندجدخترروزانه
18690484962-نهاونددخترروزانه
5895385003-نورآباد ممسنیدخترروزانه
6216398913-سقزدخترروزانه

معماری-دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
6218176552-اردبیلدخترروزانه
10563284822-اسلامشهردخترروزانه
11122298942-رشتدخترروزانه
12110323282-بهشهردخترروزانه
14775389232-قمپسرروزانه
5430364163-صومعه سرادخترروزانه

دانشگاه گلستان-گرگان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
6796191022-بهشهردخترروزانه
6826191892-ساریدخترروزانه
9977270662-اراکدخترروزانه
17624460332-گرگاندخترشبانه

دانشگاه حکیم سبزواری-سبزوارگ

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
10459197821-مشهددخترروزانه
9586261492-سبزواردخترروزانه
13603360432-نیشابوردخترروزانه
14878391622-سبزوارپسرروزانه
4099301573-جغتایدخترروزانه
4755332993-آملدخترروزانه

معماری-دانشکده فنی مهندسی گرمسار

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
10492198691-تهراندخترروزانه
14279288011-تهرانپسرشبانه
17980384291-تهراندخترشبانه
7457207732-کاشاندخترروزانه
8015221512-آران و بیدگلدخترروزانه
8870243342-کرجدخترروزانه
14337378302-تهراندخترشبانه
20452526822-سمناندخترشبانه
5793380733-شهر قدسپسرروزانه

دانشگاه رازی کرمانشاه

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
16284339501-اصفهانپسرروزانه
7853217572-کرمانشاهدخترروزانه
14659386452-خرم آباددخترروزانه
17434455472-کرمانشاهپسرمحروم-بومی استان کرمانشاه
4991343483-پاوهدخترروزانه
6628415563-اسلام آباد غربدخترروزانه
7564456103-سر پل ذهابپسرمحروم-بومی استان کرمانشاه

رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه سیستان و بلوچستان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
8173225402-یزددخترروزانه
3486269853-جیرفتدخترروزانه
4974342573-بندر کنگ و چارکپسرروزانه
5441364773-سراواندخترروزانه

دانشگاه ارومیه

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
14074282951-تبریزپسرروزانه
15874328531-تبریزپسرروزانه
17528371921-خسروشاهپسرروزانه
10311279022-خویدخترروزانه
11468307652-گرگاندخترروزانه
12344329232-رشتدخترروزانه
14265376692-جلفادخترروزانه

صنعتی جندی شاپور-دزفول

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
12026321152-اهوازدخترروزانه
13654361742-بهبهاندخترروزانه
16067422612-اهوازپسرروزانه
5989389033-شوشتردخترروزانه

رشته مهندسی معماری-دانشگاه ایلام

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
16456343931-اصفهانپسرروزانه
24089561461-اصفهانپسرروزانه
5977388483-اهوازدخترروزانه
6737419953-بندخترروزانه

رتبه قبولی دانشگاه ملایر

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه درد منطقهجنسیتنوع تحصیل
13573359702-قمدخترروزانه
16923443132-یزدپسرروزانه
20528528902-گلپایگاندخترروزانه
6412406553-مینابدخترروزانه

رتبه قبولی رشته مهندسی معماری-دانشگاه بجنورد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
19735431951-مشهددخترروزانه
24006559421-تهرانپسرروزانه
36316906112-سبزوارپسرروزانه
7281443133-ماهاندخترروزانه
11471611713-فردوسپسرروزانه

رشته معماری-دانشگاه بناب

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
20141443961-تبریزدخترروزانه
26503636871-تبریزدخترروزانه
17983468532-کرجپسرروزانه
25527647792-لاهیجانپسرروزانه

دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
346056521-تهرانسردخترغیر انتفاعی
145945862-شهریاردخترغیر انتفاعی
255178192-شهریاردخترغیر انتفاعی
5751164202-کرجپسرغیر انتفاعی
1589152433-تهراندخترغیر انتفاعی
3405264843-فردیسپسرغیر انتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی-علم و هنر پارس-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
528190061-تهراندخترغیر انتفاعی
6214108221-تهراندخترغیر انتفاعی
12118323512-شهریاردخترغیر انتفاعی
14050371682-اسلامشهردخترغیر انتفاعی
1705160013-شهر قدسدخترغیر انتفاعی

ارشاد دماوند-دماوند-ویژه آقایان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
10368195761-تهرانپسرغیر انتفاعی
12202237411-تهرانپسرغیر انتفاعی
22887585022-اسلامشهرپسرغیر انتفاعی
12095635603-پردیسپسرغیر انتفاعی

مهندسی معماری-غیر انتفاعی سجاد مشهد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
11419219271-مشهددخترغیر انتفاعی
13609271301-مشهددخترغیر انتفاعی
11457307272-تربت حیدریهدخترغیر انتفاعی
265561151893-اسفراینپسرغیر انتفاعی

شهید اشرفی اصفهانی-اصفهان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
14748299271-اصفهانپسرغیر انتفاعی
16813352841-اصفهانپسرغیر انتفاعی
26785645171-اصفهاندخترغیر انتفاعی
18176473122-مبارکهدخترغیر انتفاعی
22064565312-شهرضادخترغیر انتفاعی
31946801602-فولاد شهردخترغیر انتفاعی
15464760333-دهاقاندخترغیر انتفاعی

رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه غیر انتفاعی خیام

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
21559484421-مشهددخترغیر انتفاعی
26074623311-مشهددخترغیر انتفاعی
4119302473-فیض آباد تربت حیدریه دخترغیر انتفاعی
298911269533-مشهددخترغیر انتفاعی

غیر انتفاعی شیخ بهایی-اصفهان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
21662487281-اصفهانپسرغیر انتفاعی
31494797441-اصفهاندخترغیر انتفاعی
26379667802-اهوازدخترغیر انتفاعی
30657770282-محلاتپسرغیر انتفاعی
35760893242-قائم شهرپسرغیر انتفاعی
405981006582-زرین شهرپسرغیر انتفاعی
540001323562-شاهینشهرغیر انتفاعی

رتبه قبولی در رشته مهندسی معماری-دانشگاه های پیام نور تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
11056211361-تهراندخترپیام نور
11966231791-تهراندخترپیام نور
16623435842-تهراندخترپیام نور
23970611152-تهراندخترپیام نور