در ادامه به معرفی رشته علوم تربیتی در دانشگاه های ایران می پردازیم.
هر اجتماعی نیاز به تعلیم و تربیت اصولی برای تربیت افراد و در نتیجه داشتن جامعه ای سالم تر و مفید تر دارد و این امری واضح است که هرچه مردم یک جامعه نسبت به تعلیم و تربیت و کسب دانش آگاهی و علاقه مندی بیشتری پیدا کنند،جامعه نیز در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت که ارتقا و افزایش آگاهی عمومی مردم در زمینه علم و تربیت به عهده کارشناسان و متخصصان رشته علوم تربیتی می باشد پس وجود چنین رشته ای در دانشگاه های سراسر کشور ضروری می باشد.
معرفی رشته علوم تربیتی
فهرست مطالب
- معرفی رشته علوم تربیتی
- گرایش های رشته علوم تربیتی
- گرایش تکنولوژی آموزشی:
- گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی:
- گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان:
- گرایش پرورش کودکان استثنایی:
- بازار کار رشته علوم تربیتی:
- فارغ التحصیلان گرایش تکنولوژی آموزشی
- فارغ التحصیلان گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- فارغ التحصیلان گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان
- فارغ التحصیلان گرایش پرورش کودکان استثنایی
- پذیرش دانشگاهها در رشته علوم تربیتی:
رشته علوم تربیتی یکی از رشته های گروه آزمایشی انسانی می باشد که علاقه مندان در این گروه آزمایشی می توانند در این رشته تحصیل نمایند و در حال حاضر امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در این رشته وجود دارد. امروز در این مقاله قصد داریم تا رشته علوم تربیتی را در مقطع کارشناسی به صورت جامع به شما علاقه مندان معرفی نماییم.
برای دیدن لیست کامل معرفی رشتههای انسانی و رتبه قبولی کلیک کنید
گرایش های رشته علوم تربیتی
رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی دارای ۵ گرایش می باشد که عبارتند از:
- تکنولوژی آموزشی
- مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان
- پرورش کودکان استثنایی
اکنون برای آشنایی بیشتر با این رشته هر یک از گرایش های مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی را به صورت مفصل شرح می دهیم.
گرایش تکنولوژی آموزشی:
تکنولوژی از دو واژه خاص تکنو + لوژی تشکیل گردیده است.
تکنو = برخورد سیستماتیک با پدیده های علمی به معنی تکنو می باشد.
لوژی = شناخت و آموزش به معنای فعالیت های هدفمندی که مربیان برای ایجاد تغییر رفتار در فراگیرنده انجام می دهند را نیز لوژی می گویند.
عبارت تکنولوژی آموزشی را به صورت بخش بخش معنا کردیم و اکنون تا حدودی میتوان فهمید که تکنولوژی آموزشی به معنای شناختن دقیق و کامل پدیدهها و روش های آموزشی برای رسیدن به هدف های آموزشی خاصی می باشد.
گرایش تکنولوژی آموزشی فرایندی است که یادگیری و یاد دهی را کنترل می کند و هم چنین این علم می کوشد تا با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی به معلمان آموزش دهد که ماهر و کاربلد باشند و شیوه تدریس آنها به شکلی باشد که بالاترین میزان یادگیری را به همراه داشته باشد.در واقع تمامی تلاش این گرایش تربیت کارشناسان و متخصصان آموزشی است که تمام دغدغه آنها تسهیل سازی آموزش و یادگیری می باشد.
گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی:
همانطور که از نام این گرایش می توان فهمید گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی وظیفه دارد تا مدیران و برنامه ریزان آموزشی کاردان،ماهر و دلسوزی را که مورد نیاز آموزش و پرورش کشور می باشد را تربیت کند.
اگر می خواهید در این گرایش تحصیل نمایید باید بدانید که گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی تلفیقی از رشته ههای فلسفه،زبان خارجه،مشاوره،مدیریت،آمار،جامعه شناسی و روانشناسی می باشد و فرد اگر بخواهد تحصیلات خود را در این گرایش ادامه دهد باید به رهبری و هدایت دیگران علاقه مند باشد و توانایی هدایت کردن را داشته باشد و هم چنین بیان و گفتار خوب،خلاقیت،توانمندی در کارهای آموزشی،عزت نفس بالا و…از دیگر ویژگی های افراد موفق در این گرایش می باشد.
کارشناسان این گرایش وظیفه دارند تا کلیه فعالیت های یاد دهی و یادگیری را در جهت به وجود آمدن تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده مدیریت کنند و کارشناسان این گرایش با مدرک کارشناسی مجاز به تاسیس آموزشگاه های درسی می باشند.
گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان:
دوران پیش دبستان و دبستان را باید از سری دوره هایی نامید که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همان میزان که خانواده در تربیت و تعلیم کودکان نقش دارند آموزش و پرورش نیز به همان میزان در تعلیم و تربیت نقش مهم و اساسی دارد که به همین جهت وجود چنین رشته ای برای تربیت کارشناسانی ماهر و دلسوز ضروری است.گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان می کوشد تا معلمان و دبیرانی را تربیت کند که از جهات تدریس،عاطفی،روانی،اجتماعی،پرورش قوای جسمی بهترین تعلیم و تربیت را به کودکان دبستان و پیش از دبستان ارائه دهند.
گرایش پرورش کودکان استثنایی:
کودکان استثنایی به چند بخش گوناگون تقسیم می شوند که هر یک برای تعلیم و تربیت دارای شرایط خاص و مختلف خود می باشند.کودکان استثنایی را می توان در ۵ گروه زیر تقسیم بندی کرد:
- عقب مانده ذهنی و معلول جسمی
- ناشنوا و نیمه شنوا
- نابینا و نیمه بینا
- ناسازگار
- تیزهوش
قطعا شیوه یادگیری و آموزش این دانش آموزان و کودکان با سایر کودکان دارای تفاوتهایی میباشد و یادگیری در این افراد مانند کودکان دیگر صورت نمی گیرد؛ پس باید آموزش و تعلیم و تربیت را مطابق با ویژگی های این کودکان انجام داد. در گرایش پرورش کودکان استثنایی هدف مربیان و معلمان دلسوز و توانمندی است که بتوانند فرصت های مناسب و امکانات آموزشی ویژه را برای تعلیم به این کودکان فراهم کنند و هم چنین با توجه به ویژگی های جسمی و عقلانی این کودکان،توانایی های ذهنی و جسمی را در این افراد افزایش دهند و به حداکثر میزان خود برسانند.
چنانچه علاقه مند به انتخاب این گرایش هستید باید فردی صبور و با حوصله باشید و به کودکان و حرفه خود عشق بورزید تا بتوانید در تعلیم و تربیت این افراد موفق ظاهر شوید.
بازار کار رشته علوم تربیتی:
تا اینجا سعی کردیم شما را با هر یک از گرایش های این رشته دانشگاهی آشنا کنیم، اکنون در ارتباط با بازار کار این رشته در ذهن شما ابهامات و سوالاتی وجود دارد که به آنها پاسخ خواهیم داد. امروزه در کشور ما بازار کار در بسیاری از رشته بستگی زیادی به فارغ التحصیل آن رشته دارد و اینکه تا چه میزان در طی تحصیل به کسب علم و مهارت پرداختهاید حائز اهمیت است اما در حالت کلی بازار کار و مشاغلی که فارغ التحصیلان هر گرایش می توانند در آنها آغاز به فعالیت کنند به صورت زیر می باشد:
فارغ التحصیلان گرایش تکنولوژی آموزشی
عموما باید در مدارس غیر دولتی(غیر انتفاعی) مشغول به کار شوند و کارشناسان این گرایش وظیفه دارند تا کارایی در این مدارس را افزایش دهند و علاوه بر این فارغ التحصیلان میتوانند در وزارت ارشاد و یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز مشغول به کار شوند.
آموزش انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید
فارغ التحصیلان گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
از لحاظ بازار کار وضعیت مطلوب تری را خواهند داشت و کارشناسان این رشته می توانند جذب آموزش و پرورش کشور شوند و یا در سازمان های دولتی مانند سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و برنامه و بودجه مشغول به کار شوند.
فارغ التحصیلان گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان
پس از اخذ مدرک خود می توانند به فعالیت های زیر بپردازند:
- مربی پیش دبستانها و کودکان پیش دبستانی
- آموزگار مدارس ابتدایی
- مدیریت مدارس ابتدایی
- مربی کارورزی دانشجویان تربیت معلم
- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
- تدریس به کودکان استثنایی
- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
فارغ التحصیلان گرایش پرورش کودکان استثنایی
پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود می توانند در مدارس دانش آموزان استثنایی و یا در مرکز های نگهداری کودکان عقب مانده ذهنی مشغول به کار شوند که صبر و تحمل و اخلاق نیکو باید از ویژگی های اصلی این کارشناسان باشد و هم چنین فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در وزارت آموزش و پرورش و یا سازمان بهزیستی به جهت تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی نیز مشغول به کار شوند.
پذیرش دانشگاهها در رشته علوم تربیتی:
اکنون که اطلاعات جامعی را از رشته علوم تربیتی،گرایشها و بازار کار هر یک از گرایشها به دست آوردید چنانچه تمایل به تحصیل در این رشته را داشته باشید دانشگاه های ارائه دهنده و ظرفیت هر یک از آنها نیز دارای اهمیت است که در جدول زیر دانشگاههایی که در کنکور سراسری ۹۸ رشته علوم تربیتی را ارائه دادهاند به همراه ظرفیت هر یک از آنها گرداوری شده است:
نام رشته | نام دانشگاه | دوره تحصیلی | ظرفیت پذیرش نیمسال اول |
رشته علوم تربیتی | دانشگاه اراک | روزانه | ۵۰ |
// | دانشگاه ارومیه | روزانه | ۵۰ |
// | دانشگاه اصفهان | روزانه | ۴۰ |
// | دانشگاه اصفهان | نوبت دوم | ۲۵ |
// | دانشگاه الزهرا | روزانه | ۵۴ |
// | دانشگاه بجنورد | روزانه | ۳۵ |
// | دانشگاه بوعلی سینا-همدان | روزانه | ۶۰ |
// | دانشگاه بیرجند | روزانه | ۶۰ |
// | دانشگاه بیرجند | نوبت دوم | ۱۰ |
// | دانشگاه تبریز | روزانه | ۵۴ |
// | دانشگاه تبریز | نوبت دوم | ۳۶ |
// | دانشگاه تهران | روزانه | ۳۰ |
// | دانشگاه حکیم سبزواری-سبزوار | روزانه | ۴۰ |
// | دانشگاه حکیم سبزواری-سبزوار | نوبت دوم | ۱۰ |
// | دانشگاه خوارزمی تهران-محل تحصیل کرج | روزانه | ۳۰ |
// | دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی-اسد آباد همدان | روزانه | ۴۵ |
// | دانشگاه سیستان و بلوچستان-زاهدان | روزانه | ۳۰ |
// | دانشگاه سیستان و بلوچستان-زاهدان | نوبت دوم | ۱۰ |
// | دانشگاه شاهد-تهران | روزانه | ۶۰ |
// | دانشگاه شهید باهنر-کرمان | روزانه | ۳۵ |
رشته علوم تربیتی | دانشگاه شهید باهنر-کرمان | نوبت دوم | ۸ |
// | دانشگاه شهید بهشتی تهران | روزانه | ۲۵ |
// | دانشگاه شهید چمران اهواز | روزانه | ۶۰ |
// | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریز | روزانه | ۴۰ |
// | دانشگاه شیراز | روزانه | ۷۵ |
// | دانشگاه علامه طباطبایی-تهران | روزانه | ۳۰ |
// | دانشگاه علامه طباطبایی-تهران | نوبت دوم | ۲۰ |
// | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-تهران | روزانه | ۲۵ |
// | دانشگاه فردوسی مشهد | روزانه | ۵۵ |
// | دانشگاه فردوسی مشهد | نوبت دوم | ۲۰
۱۴ زن – ۶ مرد |
// | دانشگاه قم | روزانه | ۶۰ |
// | دانشگاه کاشان | روزانه | ۲۲ |
// | دانشگاه کردستان-سنندج | روزانه | ۴۵ |
// | دانشگاه گیلان-رشت | روزانه | ۳۵ |
// | دانشگاه گیلان-رشت | نوبت دوم | ۳۵ |
// | دانشگاه لرستان-خرم آباد | روزانه | ۳۵ |
// | دانشگاه لرستان-خرم آباد | نوبت دوم | ۱۵ |
// | دانشگاه مازندران-بابلسر | روزانه | ۳۵ |
// | دانشگاه مازندران-بابلسر | نوبت دوم | ۳۵ |
// | دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل | روزانه | ۴۰ |
رشته علوم تربیتی | دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل | نوبت دوم | ۱۰ |
// | دانشگاه ملایر | روزانه | ۴۵ |
// | دانشگاه یزد | روزانه | ۳۵ |
// | موسسه غیر انتفاعی آل طه-تهران | روزانه | ۶۰ |
در کنکور سراسری ۹۸ ظرفیت کل دانشگاه های کشور در دوره های روزانه،نوبت دوم و غیر انتفاعی،
۱۶۲۹ نفر بوده است.