رشته مهندسی معماری از رشتههای پرطرفدار در کنکور ورودی دانشگاههای ایران است. بیشتر دانشآموزانی که رشته ریاضی را در دبیرستان انتخاب کرده و ذوق و بهره ای از هنر دارند، رشته مهندسی معماری را همان کعبه آمال و آرزوهای خود میدانند. مهندسی معماری هم عشق است، هم هنر؛ هم مهندسی است و هم عکاسی و گردش علمی!
معماری در ایران، قدمتی به اندازه تاریخ دارد. تخت جمشید، چغازنبیل، سی و سه پل، ارگ بم، گنبد سلطانیه، شهر سوخته سیستان، معابد زرتشتیان، هگمتانه، کاریزها و قناتها، بیستون، آرامگاه کوروش و …. همگی شاهکارهایی از علوم مهندسی و معماری در عصر خویش هستند. در جهان هم بناهای مختلفی از لحاظ سبک و نوآوری در زمان خویش، در ترازهای مهندسی معماری امروزی و حتی بالاتر قرار دارند. اهرام مصر، تمدن مایاها، دیوار چین، تاج محل در هندوستان، مساجد متعدد در استانبول و… همگی دارای جوانب پیدا و پنهان از مهندسی و هنر در کنار یکدیگرند.
معمار کسی است که در آبادانی محیط زندگی نقش سازنده داشته باشد. خلاقیت یکی از ویژگیهای مهم یک مهندس معمار است. معماری را به شاخههای مختلفی میتوان تقسیم کرد. در تعاریف قبلی وزارت علوم در مقطع لیسانس، گرایشهایی وجود داشت که بنا به مصوبات جدید این گرایشها در مقطع لیسانس حذف و برخی به رشتههای مجزا تقسیم شدند. در گذشته رشته مهندسی معماری، معماری داخلی را نیز در بر داشت. اما در چند سال اخیر با نظر سازمان سنجش و آموزش کشور و وزارت علوم رشته معماری داخلی به صورت مستقل در چند دانشگاه معتبر دانشجو می پذیرد.
رشته مهندسی معماری به علت نقش خلاقیت هنری و آمیزش این رشته با هنر نسبت به سایر رشته های مهندسی متفاوت است. شاید به جرئت بتوان گفت، از معدود رشتههایی است که مهندسی و هنر را در سطح بسیار عمیقی در این رشته به هم ممزوج می بینیم. علاقه مندان برای ورود به این رشته باید دارای قدرت تجسم فضایی بالایی باشند و درک هندسی خوبی داشته باشند و بتوانند زیبایی و هنر و آرامش را به نمایش بگذارند.
معماری به صورت نوین ابتدا در ندرسه دارالفنون بنا نهاده شد. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 این رشته در دهه اول تاسیس دانشگاه شکل گرفت و در دهه 40 شمسی به عنوان دانشکده مهندسی معماری شناخته شد.
معرفی کامل رشته مهندسی معماری
فهرست مطالب
- معرفی کامل رشته مهندسی معماری
- هدف از به روزرسانی رشته مهندسی معماری
- طول دوره و شکل نظام مهندسی معماری
- دروس عمومی رشته مهندسی معماری
- معرفی دروس پایه رشته مهندسی معماری در مقطع لیسانس
- دروس تخصصی الزامی رشته کارشناسی مهندسی معماری
- دروس تخصصی انتخابی رشته مهندسی معماری
- معرفی درس مقدمات طراحی معماری Basics of Architectural Design
- سر فصل تدریس درس مقدمات طراحی معماری
- بیان معماری1 Architectural representation
- سرفصل و سیلابس درس بیان معماری 1
- طراحی معماری Architectural design studio 1
- سرفصل مباحث تدریس
- معرفی درس استاتیک Statics در مهندسی معماری
- سرفصل تدریس استاتیک در مهندسی معماری
- درس ریاضی و آمار Math and statistiscs مهندسی معماری
- سرفصل تدریس و مباحث درس ریاضی و آمار
- نظریه سیستمها و روشهای تصمیمگیری Systems, Decision Making, and Methods
- سرفصل درس مدل سازی مسائل تصميم گيری
- آشنایی با سازههای سنتی An introduction to traditional structures
- مباحث و سرفصل تدریس آشنایی با سازههای سنتی
- بازنمایی در معماری منظر Representation in Landscape Architecture
- سرفصل و مباحث درس بازنمایی در معماری منظر
- مقدمه ای بر برنامه ریزی مسکن Introduction to Housing Planning
- سرفصل درس مقدمهای بر برنامهریزی مسکن
- بازار کار و اشتغال مهندسی معماری
- رتبه قبولی رشته مهندسی معماری
دانشجویان مهندسی معماری در مقطع لیسانس یا کارشناسی، با فراگيری دانش و مهارتهای لازم، میتوانند مسئولیتهای حرفه ای و پژوهشی مختلفی را بپذیرند؛ که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- طراحی، نظارت، اجرا و مدیریت در انواع پروژه های عمرانی طراحی معماری و طراحی شهری
- طراحی، نظارت، اجرا در پروژههای طراحی منظر، لند اسکیپ، زری اسکیپ و…
- مطالعات تاریخ و تئوری معماری
- مرمت و بازسازی بناهای قدیمی، بافت شهری و روستایی، بافت های تاریخی
- علوم ساختمان و فناوری
- شهرهای جدید، نوسازی شهری و ….
بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور چه ویژگیهایی دارد؟
هدف از به روزرسانی رشته مهندسی معماری
با توجه به فزونی جمعیت و گسترش شهرها و روستاها و همچنین نفوذ فرهنگهای بیگانه در زمینه ساخت خانهها و آپارتمانهای مسکونی و …. .زارت علوم و تحقیقات و فناوری تصمیم به به روز رسانی مصوبه رشته مهندسی معماری گرفت و تغییراتی را برای دروس نظری، عملی، بازدیدهای علمی و …. اجرا کرد. این اهداف را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- افزایش كيفيت و توان مهندسى در مهندسی معماری و شهرسازی
- هماهنگی و رقابت با دانشگاههای برتر دنیا
- رفع نیاز کشور در ارگانهای دولتی، خصوصی، شهرداریها، وزارت مسکن و شهرسازی و …. به مهندسان معماری
- آشنایی و استفاده دانشجویان با فناوریهای روز دنیا، نرم افزارها و….
- تنوع دروس اختیاری و هدفمند کردن رشته به جای دروس بی کاربرد و کم کاربرد
- علاقمند و توانمند سازی دانشجویان در رشته تخصصی خود یعنی مهندسی معماری و کم کردن حواشی
ضرورت این به روز رسانی پس از 11 سال (آخرین مصوبه به روز رسانی وزارت علوم در سال 1392) با توجه به پیشرفت سریع علوم، نرم افزارهای کامپیوتری، فن آوریهای ساخت، چاپگر سه بعدی، هوش مصنوعی و… و کاربرد آنها در مهندسی عمران و معماری توسط وزارت علوم انجام گرفت.
طول دوره و شکل نظام مهندسی معماری
طول دوره حداقل هشت نيمسال تحصیلی تعريف میشود. هر نيمسال یا همان ترم، شامل تعدادی از دروس عملى و تئوری اسـت. با عنایت به تعداد زیاد واحدهای عملى، دانشجويان در هر نيمسال، فقط يكى از دروس طراحى معماری را اخذ و ترکیبی از سایر دروس و دروس نظری را در برنامه ترم خود در نظر بگیرند. در ترمهای آخر دانشجویان امكان انتخاب و اخذ دروس اختياری بيشتری با توجه به دروس پیشنیاز و علايق و استعدادهای خود را باتوجه به نظر استاد راهنما و مدیر گروه را خواهند داشت.
تعداد واحدهای رشته مهندسی معماری 140 واحد درسى است.
- بيست و دو واحد رشته مهندسی معماری از دروس عمومى باید انتخاب و پاس شود.
- بيست واحد از دروس پايه
- هفتاد و هشت واحد تخصصى الزامى
- و بقیه از دروس تخصصى اختياری رشته انتخاب و گذرانده شوند
نکته مهم: تعدادی از دروس رشته معماری تئوری یا همان نظری هستند. تعدادی از دروس عملى و بقیه دروس ترکیبی از تئوری و عملی هستند تا دانشجویان همگام با یادگیری تئوری در عمل هم با موارد مورد نیاز برای بازار کار و ادامه تحصیل در سطوح بالاتر آشنا شوند.
دروس عمومی رشته مهندسی معماری
دروس عمومی در تمام رشتهها مشترک هستند و دانشکدهها و دانشگاهها با توجه به اساتید موجود و برنامه درسی گروهها در ترم های مختلف دروس عمومی را ارائه میدهند. در ادامه به جدول دروس عمومی توجه کنید:
دروس معارف اسلامی شامل مواد مختلفی است که باید بر حسب ارائه دانشکده و دانشگاه از جدول زیر انتخاب شوند:
معرفی دروس پایه رشته مهندسی معماری در مقطع لیسانس
دروس پایه همان درسهای اصلی و اساسی مرتبط با رشته هستند که دانشجویان برای یادگیری و اخذ دروس بعدی، به آن نیاز دارند. در ادامه جدول دروس پایه مهندسی معماری را میبینیم:
دروسی که دارای پیشنیاز هستند، باید در ترمهای آتی و بعد از گذراندن درس اصلی اخذ شوند. به طور مثال درس سازه 1 دارای پیش نیازی به نام درس استاتیک است. دانشجویان ابتدا باید استاتیک را اخذ و با موفقیت پاس کنند تا اجازه اخذ درس سازه 1 را داشته باشند. توجه شود که دروس پایه درس های پیش نیاز برای تخصصی هستند. بنابراین اگر در زمان مناسب پاس نشوند به درد سر میخورید و مدت تحصیل شما ممکن است بیش از 8 ترم به طول انجامد.
دروس تخصصی الزامی رشته کارشناسی مهندسی معماری
در جدول زیر به دروس رشته مهندسی معماری توجه کنید؛ در ادامه به معرفی جزئیات درس های میپردازیم:
دروس تخصصی انتخابی رشته مهندسی معماری
درسهای زیر با توجه به ارائه دانشکده یا دانشگاه و همچنین علاقه شخصی و حوزه فعالیت بازار کار آینده و ادامه تحصیل در ارشد انتخاب شوند.
- تجربه ساخت
- ساختمان 5 درس پیش نیاز این درس ساختمان 4 است.
- سيستم های محیطى 4 درس پیش نیاز این درس درس سیستمهای محیطی 3 است.
- ماده، سازه، فرم؛ دروس استاتیک و کامپیوتر در معماری پیش نیاز این درس هستند.
- نظریه سیستمها و روشهای تصمیمگیری
- مدیریت پروژه
- رایانه در معماری 2؛ درس پیش نیاز رایانه در معماری 1
- مفاهیم پایه معماری
- درآمدی بر تفکر معماری
- تاریخ معماری معاصر ایران
- آشنایى با معماری جهان اسلام
- تاریخ شهر در ایران
- مروری بر نظریههای معماری
- آشنایى با هنرهای ایرانی
- مفاهیم اصلى تاریخ هنر
- تاریخ فرهنگ ایران
- کارگاه نگارش معماری
- تفکر انتقادی
- آشنایى با مرمت میراث معماری و شهرسازی؛ تاریخ معماری ایران دوران اسلامی پیش نیاز این درس است.
- آشنایى با معماری منظر
- ارزیابى محیطى و مهندسى سایت؛ درس آشنایی با معماری منظر
- بازنمایى در معماری منظر
- بوم شناسى گیاهی
- شبیه سازی عملکرد ساختمان
- برداشت و مستندنگاری بناهای تاریخی
- آشنایى با سازه های سنتی
- کارگاه پژوهشى مصالح و ساخت سنتى
- مقدمهای بر برنامه ریزی شهری
- مقدمه ای بر برنامه ریزی مسکن
- مدیریت بحران و بازسازی در معماری و شهرسازی
- روش تحقیق
دانشجویان از میان دروس زیر، مجاز به انتخاب حداکثر 3 درس هستند
- مبانى علم اقتصاد
- کارآفرینی
- طراحى مبلمان
- اصول سازمان و مدیریت
- ارگونومى
- مبانى جامعهشناسی
- مبانى کامپیوتر و کاربرد آن
- مبانى جمعیت شناسی
- مبانى محیطزیست
- آمار و احتمالات مقدماتى
- اقتصاد مهندسى
برای آشنایی بیشتر با سایر رشته های مهندسی و رتبه های قبولی کلیک کنید
معرفی درس مقدمات طراحی معماری Basics of Architectural Design
هدف اصلى از ارائه اين درس در سیلابس دروس مهندسی معماری آموزش برای آشنايى ابتدایی با مقدمات هنر و معماری است. دانشجویان این رشته بايد، درست و خوب ديدن، صبوری كردن، كار گروهى، کنکاش و کنجکاوی، تفکر و تعمق در جزئیات محیطی و پديدههای طبيعى و آثار فاخر هنری و معماری آشنا شـود.
دانشجویان رشته مهندسی معماری باید از دانش فطری و تجربيات گذشته خود زیرساختی برای فهم معماری و گسترش يا استفاده از آن در مسائل مربـوط بـه دنیای مهندسی معمـاری استفاده كند. آشنایی با زبان معماری، خواندن و ترسيم نقشههای معماری ساده و برداشت گوشههايى از يک بنای ارزشمند آشنا شود. دانشجویان باید بتواند همزمان با ساختن و ترسيم كردن فکر کنند و در خواص مواد و مصالح تأمل كند و مسائل و پیچیدگیهای سازههای معماری را با حفظ زیبایی و دوام، حل کنند.
چند بعدی سازی دانشجویان در وادی نظر، عمل و هنر خلاق، با تمرکز بر رشته معماری و معرفی وجههای مختلف آن در این درس باید در سرلوحه آموزش قرار گیرد. برای ایجاد چنین بستر تفکری برای دروس بعدی و بازار کار، انجام تمرینات مختلف به دانشجویان محول شود.
روش تدریس در این درس باید به گونهای باشد که دانشجویان همواره با دیدن پدیدههای مربوط به معماری در مورد آن سخن گویند و تحلیلهای خود را یادداشت کنند. موضوعاتی مانند طراحی جزئیات یک ساختمان یا شیء و …. از موضوعات مهم برای تمرین تفکر و تحلیل هستند.
سوژه قرار دادن یک بنای ساخته شده و در دسـترس و برداشت اولیه از آن حـين بازديد و پيادهسـازی تمرينهای كلامى، نوشتاری، ترسيمى و تصويری و توجه به تأثير ويژگىهای معماری، اقلیمی، اقتصادی بر انسـان و نيز ارائه اين موارد با ابزارهای گوناگون میتواند به رشد و توانمند سازی هر چه بیشتر دانشجویان کمک کند.
سر فصل تدریس درس مقدمات طراحی معماری
- معرفى رشته و الزامات آن
- مقدمات حيطه و دانشهـای لازم و مـرتبط با مهندسی معماری
- معرفى زبـان معماری و ابزارهـا و روشهای تعامل و انتقال مفاهيم و وجوه مختلف آن
- معرفى مراجع، جايگـاه معمـاری در ميـان هنرها
- بازديد از آثار هنری يا آشنايى با يک هنرمند و آغاز تمرين دوبعدی ساده، ساخت احجام ساده هندسى و ترسيم سه نمای آن
- ساخت حجمهای پيچيده هندسى و ترسيم سه نمای آنها، عكاسى از احجام
- آشنايى با هنرهای دوبعدی به كاررفته در بناهای ارزشمند معماری
- تمرين كشـف قواعد ترسيم يک گره هندسى و ترسيم و رنگ آميزی آن
- تهيه يک نقشه رنگی دو بعدی متناسب با توجه به مبانى رنگ و رفتار ابزارهای رنگى
- بازديد از موزهها، جمع بندی نتايج آن و تهيه گزارش بازديد
- تمرين دوبعدی كاربردی، جستجو و ملاحظه نمونههای مشابه، دستهبندی و نقد نمونهها
- تمرينات سه بعدی ساده و کاربردی، جستجو و ملاحظه نمونههای مشابه، دستهبندی و نقد نمونهها
- فهم نحوه استفاده از ساخت در فرايند طراحى، شناخت مقدماتى ويژگیهای مواد و مصالح، ترسيم فنى و ترسيم سايه و راندو آن
- ترسيم فنى و ترسيم سايه و راندو و عكاسى از سه بعد
- بازديد از بناهای تاريخى يا معاصر ارزشمند
- تمرين برای درک يک بنای ساده معاصر يا تاريخى معماری و فهم و استخراج مقدماتى ويژگیهای آن بنا در رابطه با انسان و محيط
- ترسيم نقشههای بنای معماری، سايه و راندو و رنگ آن بنا
- ساخت ماكت بنای معماری و تكميل راندو مقدماتى نقشه آن
منابع و رفرنسهای تدریس و مطالعه دانشجویان
- كتاب رنگ ايتن، ايتن يوهانس، ترجمه دكتر محمد حسين حليمى، نشر سازمان چاپ و انتشارات
- مبادی سواد بصری، دانديس، دونيس، ترجمه مسعود سپهر، تهران، انتشارات سروش
- تكنيکهای گرافيک برای معماران طراحان گرافيک و هنرمندان، پورتر، تام و سو گودمن، ترجمه هايده عبدالحسين زاده، تهران، نشر عفاف
- فن مايس پير، عناصر معماری از صورت تا مكان، ترجمه: فرزين فردانش، انتشارات دانشگاه شهيد بهشتی
- بنيانهای گرافيک: راهنمای معماران، طراحان گرافيک و هنرمندان، پورتر، تام و سو گودمن ترجمه فرهاد گشايش، تهران، نشر مارليک
- ترسيم فنى و نقشهكشى ساختمان، شركت چاپ و نشر كتابهای درسى
- معماری، فرم، فضا، نظم، دی. كى. چينگ، فرانسيس ترجمه زهره قراگزلو، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
- معماری بايونيک طراحى طبيعت، فاطمه قارونی اصفهانى، انتشارات مؤلف
- فرهنگ بصری معماری، دی. كى. چينگ، فرانسيس ترجمه: محمدرضا افضلى، انتشارات يزدا
- تركيب بندی در عكاسى؛ مانته هارولد، ترجمه پيروز سيار، انتشارات سروش
بیان معماری1 Architectural representation
این درس به صورت کارگاهی ارائه شده و هدف اصلى آن کسب مهارتهای متنوع و فراوانی است كه مهندسان معماری باید در طراحى بـه كـار بگیرند. این مهارتها شامل موارد زير است:
- طراحى دست آزاد با تاكيد بر تناسبات صحيح و ديد انسانى
- ترسیم انواع پلان، پرسپكتيو موازی، نما، مقطع و نقشههای معماری
- ترسيم نقشه معماری و پرداخت آن، فهـم و ترسيم سايه در پلان و نما، پرسپكتيو، مبانى رنگ
- عكاسى از معماری و احجام مختلف مانند دسـت ساختهها
- گزارش نویسی با رعایت اصول محتوایی و توضيحات شفاهى در مورد طرح و ایده خود يـا آثار هنری و بناهای معماری بازدید شده
- كار با ابزارهای مختلف برای معرفـى و پرزنت ايدهها
- ساخت ماكت
- ساخت مدل از سازه با مقياسها و مصالح متنوع
در ايـن كارگاه دانشجو بايد از طريق تجربه مسـتقيم بـا موضـوع و خـوب ديـدن آن بـه بازآفرینی و توصیف آن بپردازد؛ لذا در ابتدای ترم، آموزش قواعد پرسپكتيو و موضوعهای انتزاعى توصیه نشده و در ابتدای آموزش اصل بر آمـوزشهای مقدماتی از راه مشاهده و تجربه است.
سرفصل و سیلابس درس بیان معماری 1
- آشنایی با هندسه؛ کاربرد هندسه در ترسیم سه نما و گستره احجام، تقویت تجسم سه بعادی
- مهارت ترسیم و طراحی
- اهمیت بیان تصویری در معماری
- عکاسی از معماری و دست ساختهها
- پرورش مهارت ترسیم با دست آزاد در طراحی از احجام
- آموزش توصیف کلامی و نگارش ایدهها
- تدریس ترسیم سه بعدی احجام با استفاده از نقوش دو بعد در هماهنگی با تمرین درس “مقدمات طراحی معماری”
- تمرین ترسیم سه نمای ساده معماری، پرورش مهارت ترسیم با دست آزاد در طراحی از فضاهای ساده ترجیحا در هماهنگی با تمرین درس “مقدمات طراحی معماری”
- تمرین ترسیم سه نمای ساده معماری با سایه آن(سایه در پلان و نما)
- تمرین ترسیم انواع پرسپکتیوهای موازی و هماهنگی با تمرین درس “مقدمات طراحی معماری”
- تمرین ترسیم انواع پرسپکتیوهای موازی با سایه آن در طراحی از فضاهای پیچیده
- تمرین و تقویت مهارت ماکت سازی با مصالح گوناگون و پی بردن به رفتارهای مختلف مصالح
- آموزش تکنیکهای ارائه و راندو
- ساخت ماکت کلیات و جزئیات بنا و ساختمان
طراحی معماری Architectural design studio 1
هدف اصلى در درس طراحی معماری 1 آشنايى با پروسه و فرآیند طراحى يک ساختمان ساده و تجربه تنظيم روابط و ساختار و نحوه تقرب به موضوع طراحى است. دانشجویان باید در آخر ترم به موارد زیر مسلط باشد:
- آشنايى با فرايند طراحى معماری در يک پروژه كوچک و ساده
- تقويت توانمندیها و مهارت در ترسيم نقشههای فنى
- تمرين خواندن نقشهها و آثار هنری و معماری
- توجه به اهميت حوزههای مختلف علم در طراحى
- تقویت تفکر نقاد، ایده، ایدهیابی و فرآیند طراحی خلاق
- آشنايى دانشجو با محورهای طراحى معماری نظير عملكرد، مقياس، روابط
- تقويت ذهنى دانشجو در تطبيق بين مستندهای فنى و واقعيات
- تقويت دانشجو در اجرا و ارزيابى و نيز انتقال ايدههای خود در مراحل مختلف
با هدف تبيين سرفصل های مشخص و پيادهسازی موضوعات مختلف در طول پرسه طراحى، درس حاضر به دو بخش پروژه اصـلى، و پروژههای تمرينى طول دوره تقسيم خواهد شد که به شرح زیر است:
پروژه اصلى: طراحى يک فضای محدود معماریِ دارای كاربری ساده با تنوع فضايى كـم، و زيـر بنـای حـداقل مانند طراحى يک فروشگاه كوچک، طراحى يک كارگاه فنى، طراحى يک مطب و … كه ممكـن اسـت برخـى از آنهـا در قالـب پروژههای تمرينى در طول ترم در قالب دو يا سه پروژه تعریف و انجام شود.
پروژههای تمرينى: طراحى اجزاء و ريزهکاری های معماری مانند طراحى نرده، در، پنجره، اتاق، چيدمان داخلى تک فضا، و … و همچنین پروژه هایی از جنس مطالعه پروژههای معماری و يا تمرينهای خلاقه.
در اين كارگاه تاکید اصلى آموزشی باید بر تمرينات كوچک، مشخص و هدفدار باشد که در نهايت برآیند و جمع تمرینات کوچک و ساده بـه ايجاد كليت واحد طرح پـروژه اصلى و تفصيل آن كمک كند.
بررسى و نقد پروژههای معماری و آثار مشابه، و تحليل نگاه و زاویه دید آنها به حل مسئله طراحى و تعامل دانشـجويان و اسـاتيد و پيشـبرد فرآينـد طراحـى و برونرفت از بن بست ها انجامد. اصلاح مسير تفکر و حل مسئله و همچنین يافتن راهكارهای طراحى از ميان گزينههای مختلـف، تنها با کمک از بینش صحیح و تمرینات مداوم حاصل میشود.
سرفصل مباحث تدریس
- بیان تئوریها و مباحث نظری، شرح اهداف، شرح فرآیند و معیارها
- اسکیس طراحی، انجام یک پروژه محدود در قالب زمان محدود
- شروع پروسه طراحی، بیان ایدهها
- انعکاس ایدهها در طراحی، ارائه گزینهها و ارزیابی بر اساس معیارها
- بررسی و مقایسه گزینههای طراحی و انتخاب بهترین گزینه، ارائه اسناد طراحی، توسعه طرح
منابع و رفرنسهای مطالعه و تدریس
- Francis D. K. Ching, Architectural Graphics, Wiley, 6th edition, 2015
- Francis D. K. Ching, James F. Eckler, Introduction to Architecture, Wiley, 2012
- Ernst Neufert, Peter Neufert, Bousmaha Baiche, Nicholas Walliman, Architects’ Data (3rd Edition), 2010
- Julia McMorrough, The Architecture Reference & Specification Book updated & revised: Everything Architects Need to Know Every Day., Rockport Publishers, 2018
- Edward Allen & Joseph Iano, The Architect’s Studio Companion: Rules of Thumb for Preliminary Design, 6th Edition, Wiley, 2017
معرفی درس استاتیک Statics در مهندسی معماری
درس استاتیک از دروس مهم رشته مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی معماری، معماری داخلی و… است. درس استاتیک در تمام رشتههای مهندسی از دروس پایه است که اهمیت آن را بیش از پیش مشخص میکند.
هدف از قرار گرفتن درس استاتیک در سیلابس دروس رشته مهندسی معماری، آشنايى با انواع نيروهای فیزیکی، قوانین نیوتن و رابطه بین آنها و ايجاد شناخت با چگونگى رفتار سازه ها تحت اثر نيروهای بيرونى است. نتيجه آشنایی با این قوانین، ايجاد فهم مناسب برای شناسايى توانمندیها يا محدوديتهای فنى حاكم بر سازهها اسـت كـه مهندس معمار قبل از طراحی يا همزمان با پروسه تكامل طراحى بايد به آن توجه داشته باشد و آن را رعايت کند. در این درس با سازههای ساده مانند تیرها، خرپاها و قابها آشنا خواهیم شد.
سرفصل تدریس استاتیک در مهندسی معماری
- یادآوری بردارها در فضا
- تجزیه، ترکیب و برآیند نیروها
- جسم صلب قابلیت انتقال نیرو
- گشتاور و کوپل
- معادلات تعادل
- گشتاور اول سطح و مرکز سطح
- گشتاور دوم سطح و ممان اینرسی
- نیروهای داخلی / عکس العمل تکیه گاهی
- پایداری سازهها
- تحلیل خرپای معین
- رسم دیاگرامهای ممان و برش
- رسم، بررسی و تحلیل دیاگرام ممان و برش در تیرها
- رسم، بررسی و تحلیل دیاگرام ممان و برش در قابها
منابع تدریس اساتید و مطالعه بیشتر دانشجویان
- Beer F.P. and Johnston E.R., Vector Mechanics for Engineers: Statics (11th Edition)
- Onouye B. and Kane K., Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction (4th Edition)
- Meriam J.L. and Kraige L.G., Engineering Mechanics: Statics (8th Edition)
- Beer F.P. and Johnston E.R, Mechanics of Materials (8th Edition)
- R. C. Hibbeler, Engineering mechanics: Statics, Pearson.
- . Sheppard, T. Anagnos and S. L. Billington, Engineering mechanics: Statics: Modeling and analyzing systems in equilibrium, JohnWiley & Sons
درس ریاضی و آمار Math and statistiscs مهندسی معماری
درس ریاضی و آمار به طور مستقیم و غیر مستقیم در دروس بسیاری کاربرد دارد.
سرفصل تدریس و مباحث درس ریاضی و آمار
- کاربرد ریاضیات در معماری و هنرهای وابسته، مرور و آموزش مباحثی مانند آشنایی با نقوش پر کننده سطوح در فضای دوبعدی و قواعد و فرمولهای ریاضی حاکم بر آنها
- آشنایی با احجام افلاطونی و چند وجهیها و احجام پرکننده فضای سهبعدی و روابط ریاضی حاکم بر آنها
- کاربرد ریاضی در طراحی و تحلیل انواع سازه شامل مباحث: مشتق، کاربرد مشتق، انتگرال گیری و کاربرد آنها
- مرور و آموزش نقاط ماکزیمم و مینیمم نسبی و مطلق، حرکت و شتاب خطی و زاویهای، حد،
- محاسبه طول منحنی، سطح و حجم صفحه و حجم و پیدا کردن مرکز جرم و ممان اینرسی
- کاربرد ریاضی در تحقیق و برنامه ریزی و آمار، رسم و خواندن جداول و منحنیها و کاربردهای آنها
- ریاضی و کاربرد آن در تفکر منظم سیستمی شامل مباحثی از روشهای تفکر ذهنی و سیستماتیک و مهندسی سیستم با مثالهای عملی و کاربردی در مهندسی
- ریاضیات در خدمت حکمت و آشنایی با تناسب و الگوها مانند نسبت طلایی، دنبالهها و سریها مانند دنباله فیبوناچی، مربعی، مثلثی و…
- جستجو در یافتن هندسه پنهان تصاویر و برشهای افقی و قائم بناهای قدیمی
- ستفاده از روابط مثلثاتی و هندسه در تخمین ابعاد و اندازه مانند ارتفاع ساختمانها، درختان، کوهها و… جهت یابی و پیدا کردن زوایا و راستاها در محیط
- آموزش استفاده از ماشین حساب مهندسی و برنامه نویسی آن برای انجام محاسبات مرتبط و مورد نیاز مهندسین معمار از قبیل محاسبه مقادیر سطح، حجم و …
- معرفی و نحوه استفاده از هندبوکها و راهنمای محاسبات موردنیاز مهندسین معماری
- آشنایی و استفاده از نرم افزارهای مرتبط با مباحث تدریس شده در طول ترم مانند Spss ،Excell
منابع و رفرنسهای مطالعاتی و تدریس
- حساب ديفرانسيل و انتگرال نوشته آیزاک مارون؛ ترجمه ن.ايزد دوستدار و م. رجبى طرخورانى
- حساب ديفرانسيل و انتگرال: جلد 1؛ آپوستل، ترجمه ع.ذكايى، م.رضايى دلفى، ع.عالم زاده و ف.فيروزان
- حساب برداری، جرالد مارسدن و آنتونی ترومبا؛ ترجمه دکتر ع.عالمزاده و ح. داوودی
- مقدمات معادلات ديفرانسيل و مسائل مقدار مرزی نوشته ویلیام بویس و ریچارد دیپرما، ترجمه سلطانپور و شمس
- آمار و احتمال در مهندسی و علوم جلد1؛ نوشته سید مقتدی هاشمی پرست
- Jacobs H. R, Mathematics: A Human Endeavour . W.H .Freeman & Co., San Francisco, 1970.
- Holden A., Shapes, Space and Symmctry . Columbia University Press, NY & London,1971.
- Corft A. and Davision R., Mathematics for Engineers : A Modern Interactive Approach, Addison Wesley Longman
- Ewald G., Geometry : An Introduction. Wadsworth Publishing Co., Inc., Belmont, California, .
- Critchlow K., “ Order in Space” Thames & Hudson, londan, 1969. 10- Huntley , H.E., “ The Divine Proportion”. Dover Publications,1970
نظریه سیستمها و روشهای تصمیمگیری Systems, Decision Making, and Methods
در درس نظریه سیستمها و روشهای تصمیمگیری دانشجويان با مبانى سيستم و نگرش سيستماتیک در علم مديريت، روش و استراتژی های حل مسئله، نظریهها و مدلهای تصميم گيری و روشهای آنها آشنا میشوند. دانشجويان باید بتوانند قادر به مدل سازی مسائل تصميم گيری و تحليل سيستمى مسائل باشند.
سرفصل درس مدل سازی مسائل تصميم گيری
- مفاهیم اولیه و آشنایی با نظریه سیستم
- طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم ها
- برنامه ریزی خطی
- برنامه ریزی عدد صحیح 1-0
- برنامه ریزی آرمانی
- تئوری بازی
- روش ahp
- روش ANP
- روش هاى تصميم گيرى با چند معیار
- روش دیمتل، تاپسیس، الکتره، ویکور
- آشنایی با منطق فازى
- روش هاى فرا ابتكارى و طوفان فکری
منابع اصلی و رفرنسهای مطالعاتی
برای مطالعه بیشتر در این زمینه و همچنین مطالعه اساتید گرامی، منابع زیر توصیه میشود:
- تجزيه تحليل و طراحى سيستمها (سيستم اطلاعات مديريت)، تالیف زاهدی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايى
- شناسايى سيستم ها، مولف کراری، ناشر دانشگاه صنعتى امير كبير
- تفكر سيستمى، عادل آذر و فلاح تفتى، ،انتشارات دانشكاه امام صادق (ع)
- تحقيق در عمليات، ناشر پوران پژوهش
- مبانی تحقیق در عملیات، نشر کتاب دانشگاهی
- برنامه ریزی خطی و کاربردهای آن، نشر کتاب دانشگاهی
- تصمیم گیری چند معیاره نوشته عطایی از انتشارات دانشگاه شاهرود
- تكنيک هاى نوين در تصميم گيرى چند شاخصه (MADM)، انتشارات جهاد دانشگاهى صنعتى امير كبير
- T.L. Saaty, l.g. Vargas, Decision Making with the Analytic Network Process-Economic, Political, Social and Technological Applications with Benefits, Opportunities, Costs and Risks, Springer.
- C. Zopounidis, P. M. Pardalos, editors, Handbook of Multicriteria Analysis, Springer
- M. Ehrgott, J. Figueira, S. Greco, editors, Trends in Multiple Criteria Decision Analysis, Springer
آشنایی با سازههای سنتی An introduction to traditional structures
آشنایی، ارتباط و درک مستقيم و بىواسطه و ميدانى از سيستمهای سازهای، فنون ساختمانى و ساخت مايهها در معماری سنتى ايران. دلایل کاربرد و طرز استفاده از مایهها با دیدن نمونههای عینی و واقعی تا دانشجویان بتوانند از این دانش و مهارت برای ارزیابی بناهای تاریخی کمک بگیرند.
مباحث و سرفصل تدریس آشنایی با سازههای سنتی
مضمون و برنامه و منابع درسی آموزشی برای درس آشنایی با سازههای سنتی در معماری ايرانی به شرح زیر است:
- مبانى و فرهنگ ساختمان در معماری سنتى ايران
- سیستم، روش ساخت، اجزای سازنده سازههای تيرپوش در معماری تاريخى ايران
- سیستم سازهای طاقى در معماری سنتى و تاریخی ايران از جمله روش اجرا، مواد و ساخت مايهها، اجزای سازنده
- آشنايى با طاق آهنگ: هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای آنها؛ انواع طرح ها و روش اجرای آنها و بررسی نمونههای متمايز
- هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای؛ انواع طرح ها و روش های اجرا و بررسی سازههای شاخص و متمايز طاقهای چهاربخش و تركين
- بررسی و آموزش هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای، انواع طرح ها و روش های اجرا، نمونه های شاخص و متمايز در طاق های كلنبو و چهاردوری
- هندسه، ساختمان و رفتار سازه ای؛ انواع طرح ها و روشهای اجرا؛ و مرور سازههای معماری شاخص در طاق های كژاوه و خوانچه پوش، طاقهای با باريكه تاق و كاربندی، طاقهای پتكانه و مقرنس، گنبدهای يک پوسته، منطقه انتقال در گنبدها، گنبدهای تركين، گنبدهای دو پوسته گسسته نار، گنبدهای دو پوسته گسسته رک و گنبدهای سه پوسته
- اسکیس طراحی سازههای سنتی
منابع و رفرنسها برای مطالعه دانشجویان و اساتید
- احیای هنرهای از یاد رفته: مبانی معماری سنتی درایران به روایت استادحسین لرزاده؛ نشر مولی
- گره و کار بندی اضغر شعر باف؛ نشر سبحان نور
- حسین شعرباف و آثارش؛ نشر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور
- فناوری تاق در خاور کهن. ترجمة محسن حبیبی؛ سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور
بازنمایی در معماری منظر Representation in Landscape Architecture
يكى از گامهای اساسى در پروسه طراحى معماری، روشهای ارائه و پرزنت طرح و به تصویر کشیدن آن چيزی است كه از ذهن تا خلق واقعيت انجـام میشود. در پروسه طراحى منظر هم مانند آنچه كه در فرآيند طراحى معماری از ايده تا خلقِ مفاهيم كليدی و طرح مايه، در ذهن و عمل طراح صورت میگيرد، شيوههای پرزنت، نقشى اساسی دارند.
نمایش و پرزنت تصويری نسبت به ساير شيوههای ارائه مانند بيان كلامى و نوشتاری از اهميت بيشتری برخوردار است. مهمترين هدف درس، توانمند ساختن دانشجويان در پرزنت تصويری و ترسيمى ايدهها در مـورد عوارض فيزيكى و طبيعى، بيان الگو و طرح مايهها در پروسه طراحى و بيان جلوههای ادراكى محيط در قالب دست نگارههاست.
سرفصل و مباحث درس بازنمایی در معماری منظر
- بيان تصويرى پیش از طراحى، فهرست بردارى از مؤلفه هاى سايت و مهارت بيان در توصيف مؤلفه هاى طبيعى و انسانى
- عكاسى منظر Landscape photography، آموزش لايه بندی تصاوير و آموزش ديدهای پی در پى
- بيان تصويری به هنگام طراحى مفهوم سازی Concept generation، بيان تصويری، خلق ايده و مفاهیم
- تحليل و سياستگذاری، تخيل و تجسم بخشيدن Image & visualize، تكنيک های تلفيق عكس و sketch
- بازآفرینی مفاهيم بوم شناختى در طراحى منظر، بازنمايى ايده ها، بيان و ترسيم بر مبنای مقياس طراحی
- تجسم بخشيدن به محصول طراحى و بيان آن در قالب پرسپكتيوها و نماهای مختلف، بازنگری روند طراحی
- به تصویر کشیدن هنر محيطى، بيان تصويری پس از طراحى، مفهوم حس مكان، تكنيک های بيان و پرزنت طرح
منابع و رفرنسهای مطالعه و تدریس
- Hutchison, E. “Drawing for Landscape Architecture: sketch to Screen to site”, Thames & Hudson
- Steenbergen, C., “Composing landscape: Analysis, typology and experiments for design”. Basel: Birkhauser Verlag
- Woodward, S. A. A practice-led study of analogue, digital and hybridised visual representation pedagogy for undergraduate landscape architecture students, Queensland University of Technology
مقدمه ای بر برنامه ریزی مسکن Introduction to Housing Planning
بازار مسکن در ایران در 50 سال گذشته با چالشهای بسیاری همراه بوده و هست. همین امروز هم یکی از مواردی که نمایندگان مجلس و نامزهای ریاست جمهوری به عنوان حربه تبلیغاتی استفاده میکنند، حل مشکلات بازار مسکن و اجاره نشینی است؛ شاید دلیل به ثمر نرسیدن وعدهها چندگانگی قوای تصمیمگیرنده باشد، اما وجود محتکران بازار مسکن، بانک هایی که بنگاهداری کرده و به ساخت و انباشت مسکن دست میزنند هم بی تاثیر نیست. درس مقدمهای بر برنامهریزی مسکن هم برای آشنایی دانشجویان رشته معماری با اهداف زیر در سیلابس دروس دانشجویان مهندسی معماری قرار گرفته است:
- آشنايى دانشجویان رشته مهندسی معماری با مفاهيم مقدماتى درباره چيستى و چرايى برنامه ريزی مسكن
- آشنايى دانشجویان با سابقه تئوری و تجربى برنامهريزی عملى قابل اجرا در حوزه مسكن
- آشنایی با پروسه برنامهریزی برای ساخت مسکن در شهرها
- آشنایی با جایگاه برنامهریزی مسکن در مراجع سیاست گذاری و تصمیمگیری شهر و کشور
- ایجاد تعامل سازنده با سایر مراجع مهندسی و شهرسازی، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و….
معرفی کامل رشته مهندسی نقشه برداری
سرفصل درس مقدمهای بر برنامهریزی مسکن
- تبيين مفهوم مسكن و ابعاد اجتماعى و اقتصادی مسكن به عنوان پديده ای اجتماعی، سیاسی، اقتصادیِ چند وجهی
- مرور مسير تحول در كشورهای پیشرفته و كمتر توسعه يافته
- توسعه پايدار و ساخت مسكن
- آشنايى با مفاهيم اصلى در پروسه برنامه ريزی مسكن در ايران، تحلیل عرضه و تقاضا بر دوران رکود و رونق بازار مسکن
- آشنايى با مفاهيم حقوقى مرتبط با فرآيند برنامهريزی مسكن در ايران، ضوابط و مقررات شهرداریها
- تدوين گزارش درباره يكى از مفاهيم اصلى برنامه ريزی مسكن
- معرفى مراحل و گامهای فرايند برنامه ريزی مسكن در شهر
- بررسی راه حلهای جدید برای تامين مسكن برای اقاشر متوسط و کم برخوردار
- آشنایی با مباحث برنامه ریزی شهری مانند، تراکم، مقررات شهری، ماده 100 و….
- بررسی رابطه زمین و ارتباط آن با قیمت و برنامه ریزی مسکن
- توسعه شهری و ارتباط آن با مسکن
- بررسی کاربری زمین و ارتباط آن با مسکن
- بحث درباره زمينه های مشترک معماری و برنامه ريزی شهری
- ارائه راه حلهای نوين برای ارتقای نظام تصميم گيری مسكن
منابع و رفرنسها
- برنامه ريزی مسكن، انتشارات سمت
- خانه سازی در جهان سوم، انتشارات وزارت برنامه و بودجه- مركز مدارک اقتصادی-اجتماعى
- مبانى مسكن پايدار؛ نوشته فریدمن، ترجمه هانى منصور نژاد، نشر كتابكده كسری
- اقتصاد مسكن، انتشارات سازمان ملى زمين و مسكن، معاونت مسكن و برنامه ريزی
- Smets, P., & Watt, P. Social housing and urban renewal: conclusion. In Social Housing and Urban Renewal. Emerald Publishing
- Ward, P. M. Self‐Help Housing. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies
- Jones, C., & Watkins, C. Housing markets and planning policy (Vol. 40). John Wiley & Sons
- Paris, C. International perspectives on planning and affordable housing. Housing Studies
بازار کار و اشتغال مهندسی معماری
با توجه به تعداد زیاد پذیرش دانشجو که در سال های اخیر توسط دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه های غیر انتفاعی، پیام نور و … انجام شده است، به ظاهر بازار کار خوبی برای مهندسان معمار وجود ندارد. اما ذکر این نکته ضروری است، برای مهندسان معماری که در شغل خود برتری علمی و هنری داشته باشند، همیشه شغل مناسب و درآمد عالی وجود دارد. اگر با علاقه و استعداد وارد رشته مهندسی معماری شوید، نگرانی شغلی و درآمدی نداشته باشید.مهندسان معمار نیز مانند مهندسان عمران در ردیف های شغلی زیر می توانند فعالیت داشته باشند:
- شهرداری ها
- شورای شهر
- وزارت راه و شهر سازی
- شرکت های خصوصی مهندسین مشاور
- شرکت های معماری و معماری داخلی
- شرکت های پیمانکار عمران و معماری
- همکاری با شرکت های طراحی و دکوراسیون
- انبوه سازان
- شهرک سازان
- هتل و گردشگری
- بوم گردی
- و بسیاری از فرصت های شغلی دیگر
برای مطالعه مقاله آموزش انتخاب رشته کنکور کلیک کنید
رتبه قبولی رشته مهندسی معماری
در ادامه رتبه قبولی رشته مهندسی معماری را در کنکور سال قبل خواهیم دید. در این جا ذکر یک نکته بسیار مهم و ضروری است؛ با توجه به تغییر ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری و تغییر در سهمیه های کنکور،که هر ساله توسط سازمان سنجش و آموزش کشور اعمال می شود،رتبه های قبولی هر سال نسبت به سال های قبل دارای نوسان و تغییر است.بنابراین توصیه می شود برای انتخاب رشته کنکور،فقط به رتبه قبولی سال های قبل اکتفا نکنید و به کمک مشاور انتخاب رشته حرفه ای،قبولی خود را در کنکور تضمین نمایید.
رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
868 | 1309 | 1-تهران | دختر | روزانه |
979 | 1498 | 1-تهران | دختر | روزانه |
178 | 597 | 2-رشت | پسر | روزانه |
462 | 1520 | 2-کرج | دختر | روزانه |
468 | 1533 | 2-قزوین | دختر | روزانه |
475 | 1551 | 2-اراک | دختر | روزانه |
495 | 1604 | 2-بوشهر | دختر | روزانه |
535 | 1724 | 2-سمنان | پسر | روزانه |
47 | 1146 | 3-شبستر | دختر | روزانه |
97 | 2001 | 3-قرچک | دختر | روزانه |
مهندسی معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
1331 | 2098 | 1-تهران | دختر | روزانه |
1388 | 2785 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
1397 | 2197 | 1-تهران | دختر | روزانه |
421 | 1399 | 2-کلاچای | پسر | روزانه |
553 | 1778 | 2-ساوه | پسر | روزانه |
702 | 2254 | 2-قم | دختر | روزانه |
948 | 2963 | 2-ورامین | دختر | روزانه |
دانشگاه علم و صنعت ایران-تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
1529 | 2405 | 1-رامسر | دختر | روزانه |
1775 | 2830 | 1-تهران | دختر | روزانه |
842 | 2661 | 2-یزد | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
1362 | 2144 | 1-اصفهان | دختر | روزانه |
4851 | 8185 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
1595 | 5015 | 2-رشت | دختر | روزانه |
1929 | 6037 | 2-کرمان | دختر | روزانه |
2796 | 8503 | 2-اهواز | پسر | روزانه |
1809 | 16816 | 3-تیران | پسر | روزانه |
رشته معماری-دانشگاه هنر تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
871 | 2727 | 2-رامسر | دختر | روزانه |
1035 | 3231 | 2-بابل | پسر | روزانه |
1075 | 3361 | 2-گرگان | دختر | روزانه |
1397 | 4373 | 2-کرج | پسر | روزانه |
331 | 4893 | 3-شهر قدس | دختر | روزانه |
دانشگاه تربیت دبیر رجایی-تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
1196 | 3732 | 2-رامسر | دختر | فرهنگیان-بومی استان مازندران |
2809 | 8534 | 2-بروجرد | پسر | فرهنگیان-بومی استان لرستان |
3360 | 10110 | 2-سنندج | پسر | فرهنگیان-بومی استان کردستان |
4660 | 13494 | 2-همدان | پسر | فرهنگیان-بومی استان همدان |
5525 | 15818 | 2-اردبیل | پسر | فرهنگیان-بومی استان اردبیل |
287 | 4550 | 3-آشخانه | پسر | فرهنگیان-بومی خراسان شمالی |
940 | 10444 | 3-رزن | پسر | فرهنگیان-بومی استان همدان |
1263 | 13053 | 3-حاجی آباد | پسر | فرهنگیان-بومی هرمزگان |
1853 | 17074 | 3-آبادان | پسر | فرهنگیان-بومی خوزستان |
رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه شیراز
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
2233 | 3577 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
4555 | 7637 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
2280 | 7032 | 2-سمنان | دختر | روزانه |
2676 | 8179 | 2-بندر عباس | دختر | روزانه |
372 | 5436 | 3-بستک | دختر | روزانه |
1441 | 14302 | 3-یاسوج | پسر | محروم-بومی کهگیلویه و بویر احمد |
3459 | 26853 | 3-یاسوج | دختر | محروم-بومی کهگیلویه و بویر احمد |
دانشگاه فردوسی مشهد
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
2325 | 3751 | 1-مشهد | دختر | روزانه |
2879 | 4664 | 1-تهران | دختر | روزانه |
3303 | 5371 | 1-مشهد | پسر | روزانه |
3987 | 6593 | 1-مشهد | دختر | روزانه |
1650 | 5221 | 2-نیشابور | پسر | روزانه |
1850 | 5802 | 2-کرمان | پسر | روزانه |
1235 | 12882 | 3-اسفراین | دختر | روزانه |
دانشگاه خوارزمی تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
3372 | 5503 | 1-تهران | پسر | روزانه |
1309 | 4102 | 2-ساوه | دختر | روزانه |
1315 | 4123 | 2-همدان | پسر | روزانه |
1559 | 4899 | 2-قزوین | دختر | روزانه |
دانشگاه گیلان-رشت
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
2700 | 8244 | 2-لاهیجان | دختر | روزانه |
4689 | 13571 | 2-گرگان | دختر | روزانه |
6993 | 19589 | 2-قم | پسر | شبانه |
8749 | 24035 | 2-رشت | دختر | شبانه |
259 | 4180 | 3-کیاشهر | دختر | روزانه |
1040 | 11260 | 3-تهران | پسر | روزانه |
1536 | 14901 | 3-هشتگرد | دختر | روزانه |
1731 | 16221 | 3-آستارا | دختر | شبانه |
4464 | 31980 | 3-صومعه سرا | دختر | شبانه |
رشته معماری-دانشگاه یزد
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
4479 | 7499 | 1-اصفهان | دختر | روزانه |
7573 | 13634 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
1830 | 5726 | 2-یزد | دختر | روزانه |
2594 | 7957 | 2-یزد | پسر | روزانه |
3849 | 11375 | 2-یزد | پسر | روزانه |
4330 | 12643 | 2-یزد | پسر | روزانه |
4664 | 13504 | 2-نجف آباد | پسر | روزانه |
دانشگاه بین المللی امام خمینی-قزوین
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
3620 | 5920 | 1-تهران | دختر | روزانه |
1908 | 5973 | 2-قزوین | دختر | روزانه |
2343 | 7221 | 2-کرج | دختر | روزانه |
2761 | 8400 | 2-گلپایگان | دختر | روزانه |
دانشگاه باهنر کرمان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
5478 | 9394 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
8441 | 15456 | 1-شیراز | پسر | روزانه |
2111 | 6557 | 2-کرمان | دختر | روزانه |
5151 | 14775 | 2-رفسنجان | دختر | روزانه |
6758 | 19017 | 2-اهواز | دختر | شبانه |
7816 | 21670 | 2-سیرجان | دختر | شبانه |
9607 | 26215 | 2-کرمان | پسر | شبانه |
2661 | 22370 | 3-شهربابک | پسر | روزانه |
5333 | 35987 | 3-زرند | دختر | شبانه |
6904 | 42766 | 3-جیرفت | دختر | شبانه |
دانشگاه بوعلی سینا-همدان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
8817 | 16221 | 1-تهران | دختر | روزانه |
2261 | 6976 | 2-زرین شهر | دختر | روزانه |
3080 | 9324 | 2-کرج | پسر | روزانه |
3824 | 11320 | 2-بهار | دختر | روزانه |
5022 | 14413 | 2-قم | دختر | روزانه |
5963 | 1701 | 2-ملایر | دختر | روزانه |
6413 | 18128 | 2-همدان | پسر | روزانه |
2939 | 23929 | 3-مریوان | دختر | روزانه |
3747 | 28375 | 3-دهگلان | پسر | روزانه |
4255 | 30917 | 3-دهگلان | دختر | روزانه |
رشته معماری-دانشگاه بابلسر
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
6508 | 11425 | 1-تهران | دختر | روزانه |
2362 | 7264 | 2-ساری | دختر | روزانه |
5700 | 16300 | 2-بابلسر | پسر | شبانه |
6107 | 17383 | 2-امیر کلا | دختر | شبانه |
6140 | 17482 | 2-آمل | دختر | شبانه |
2797 | 23194 | 3-زیرآب سوادکوه | دختر | شبانه |
دانشگاه کاشان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
5495 | 9427 | 1-اصفهان | دختر | روزانه |
6342 | 11078 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
2445 | 7514 | 2-کاشان | دختر | روزانه |
3898 | 11523 | 2-زرین شهر | دختر | روزانه |
4287 | 12511 | 2-قم | دختر | روزانه |
5425 | 15545 | 2-کاشان | دختر | شبانه |
5804 | 16580 | 2-شهرضا | دختر | شبانه |
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
6860 | 12129 | 1-تهران | دختر | روزانه |
2742 | 8362 | 2-آمل | پسر | روزانه |
2884 | 8750 | 2-بابل | دختر | روزانه |
3886 | 11495 | 2-ساری | دختر | روزانه |
رشته معماری-دانشگاه قم
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
7248 | 12935 | 1-تهران | دختر | روزانه |
8340 | 15260 | 1-تهران | پسر | روزانه |
2911 | 8838 | 2-قم | پسر | روزانه |
5090 | 14605 | 2-میبد | دختر | روزانه |
5780 | 16514 | 2-اسلامشهر | پسر | روزانه |
6246 | 17715 | 2-قم | پسر | روزانه |
2878 | 23620 | 3-قرچک | دختر | روزانه |
مهندسی معماری-دانشگاه شهید چمران اهواز
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تصحیل |
---|---|---|---|---|
11747 | 22682 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
2947 | 8946 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
8506 | 23401 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
9166 | 25089 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
12026 | 32115 | 2-اهواز | پسر | روزانه |
2345 | 20382 | 3-آبادان | دختر | روزانه |
4302 | 31174 | 3-آبادان | دختر | روزانه |
رتبه قبولی در رشته مهندسی معماری-دانشگاه اهواز
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
2991 | 9066 | 2-زنجان | دختر | روزانه |
7156 | 20016 | 2-ابهر | دختر | روزانه |
9010 | 24700 | 2-قزوین | دحتر | روزانه |
9543 | 26050 | 2-ملارد | دختر | روزانه |
3238 | 25581 | 3-یزد | پسر | روزانه |
4021 | 29831 | 3-خرمدره | دختر | روزانه |
دانشگاه سمنان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
3145 | 9535 | 2-سمنان | دختر | روزانه |
5592 | 16001 | 2-گناباد | دختر | روزانه |
6070 | 17293 | 2-بیرجند | دختر | روزانه |
7213 | 20149 | 2-فردیس | پسر | روزانه |
10073 | 27308 | 2-قم | پسر | روزانه |
15969 | 42015 | 2-سمنان | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی-تبریز
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
8243 | 15043 | 1-تبریز | دختر | روزانه |
9516 | 17725 | 1-تهران | دختر | روزانه |
11062 | 21151 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
3944 | 11644 | 2-قزوین | دختر | روزانه |
6250 | 17725 | 2-جلفا | دختر | روزانه |
13016 | 34597 | 2-خوی | پسر | روزانه |
14146 | 37389 | 2-مراغه | پسر | روزانه |
3553 | 27308 | 3-سلماس | پسر | روزانه |
دانشگاه صنعتی شاهرود
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
8329 | 15223 | 1-مشهد | پسر | روزانه |
10738 | 20401 | 1-تهران | دختر | روزانه |
6677 | 18801 | 2-سبزوار | پسر | روزانه |
6862 | 19272 | 2-سبزوار | دختر | روزانه |
10541 | 57610 | 3-سمنان | دختر | شبانه |
دانشگاه آیت الله بروجردی-بروجرد
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
18291 | 39271 | 1-اصفهان | دختر | روزانه |
5700 | 16300 | 2-یزد | دختر | روزانه |
16349 | 42916 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
17075 | 44703 | 2-شهرکرد | دختر | روزانه |
19629 | 50713 | 2-شهریار | پسر | روزانه |
20345 | 52438 | 2-بابل | پسر | روزانه |
30828 | 77454 | 2-خرم آباد | دختر | شبانه |
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
9185 | 16969 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
10741 | 28951 | 2-بوشهر | دختر | روزانه |
11770 | 31507 | 2-بهبهان | پسر | روزانه |
12393 | 33039 | 2-استهبان | دختر | روزانه |
3951 | 29442 | 3-بندر کنگ و چارک | دختر | روزانه |
6805 | 42340 | 3-برازجان | پسر | روزانه |
رتبه قبولی دانشگاه کردستان-سنندج
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
18479 | 39770 | 1-تهران | دختر | روزانه |
21627 | 48631 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
6123 | 17424 | 2-سنندج | دختر | روزانه |
10975 | 29530 | 2-سنندج | پسر | روزانه |
14381 | 37952 | 2-سنندج | دختر | روزانه |
18690 | 48496 | 2-نهاوند | دختر | روزانه |
5895 | 38500 | 3-نورآباد ممسنی | دختر | روزانه |
6216 | 39891 | 3-سقز | دختر | روزانه |
معماری-دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
6218 | 17655 | 2-اردبیل | دختر | روزانه |
10563 | 28482 | 2-اسلامشهر | دختر | روزانه |
11122 | 29894 | 2-رشت | دختر | روزانه |
12110 | 32328 | 2-بهشهر | دختر | روزانه |
14775 | 38923 | 2-قم | پسر | روزانه |
5430 | 36416 | 3-صومعه سرا | دختر | روزانه |
دانشگاه گلستان-گرگان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
6796 | 19102 | 2-بهشهر | دختر | روزانه |
6826 | 19189 | 2-ساری | دختر | روزانه |
9977 | 27066 | 2-اراک | دختر | روزانه |
17624 | 46033 | 2-گرگان | دختر | شبانه |
دانشگاه حکیم سبزواری-سبزوارگ
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
10459 | 19782 | 1-مشهد | دختر | روزانه |
9586 | 26149 | 2-سبزوار | دختر | روزانه |
13603 | 36043 | 2-نیشابور | دختر | روزانه |
14878 | 39162 | 2-سبزوار | پسر | روزانه |
4099 | 30157 | 3-جغتای | دختر | روزانه |
4755 | 33299 | 3-آمل | دختر | روزانه |
معماری-دانشکده فنی مهندسی گرمسار
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
10492 | 19869 | 1-تهران | دختر | روزانه |
14279 | 28801 | 1-تهران | پسر | شبانه |
17980 | 38429 | 1-تهران | دختر | شبانه |
7457 | 20773 | 2-کاشان | دختر | روزانه |
8015 | 22151 | 2-آران و بیدگل | دختر | روزانه |
8870 | 24334 | 2-کرج | دختر | روزانه |
14337 | 37830 | 2-تهران | دختر | شبانه |
20452 | 52682 | 2-سمنان | دختر | شبانه |
5793 | 38073 | 3-شهر قدس | پسر | روزانه |
دانشگاه رازی کرمانشاه
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
16284 | 33950 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
7853 | 21757 | 2-کرمانشاه | دختر | روزانه |
14659 | 38645 | 2-خرم آباد | دختر | روزانه |
17434 | 45547 | 2-کرمانشاه | پسر | محروم-بومی استان کرمانشاه |
4991 | 34348 | 3-پاوه | دختر | روزانه |
6628 | 41556 | 3-اسلام آباد غرب | دختر | روزانه |
7564 | 45610 | 3-سر پل ذهاب | پسر | محروم-بومی استان کرمانشاه |
رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه سیستان و بلوچستان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
8173 | 22540 | 2-یزد | دختر | روزانه |
3486 | 26985 | 3-جیرفت | دختر | روزانه |
4974 | 34257 | 3-بندر کنگ و چارک | پسر | روزانه |
5441 | 36477 | 3-سراوان | دختر | روزانه |
دانشگاه ارومیه
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
14074 | 28295 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
15874 | 32853 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
17528 | 37192 | 1-خسروشاه | پسر | روزانه |
10311 | 27902 | 2-خوی | دختر | روزانه |
11468 | 30765 | 2-گرگان | دختر | روزانه |
12344 | 32923 | 2-رشت | دختر | روزانه |
14265 | 37669 | 2-جلفا | دختر | روزانه |
صنعتی جندی شاپور-دزفول
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
12026 | 32115 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
13654 | 36174 | 2-بهبهان | دختر | روزانه |
16067 | 42261 | 2-اهواز | پسر | روزانه |
5989 | 38903 | 3-شوشتر | دختر | روزانه |
رشته مهندسی معماری-دانشگاه ایلام
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
16456 | 34393 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
24089 | 56146 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
5977 | 38848 | 3-اهواز | دختر | روزانه |
6737 | 41995 | 3-بن | دختر | روزانه |
رتبه قبولی دانشگاه ملایر
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه درد منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
13573 | 35970 | 2-قم | دختر | روزانه |
16923 | 44313 | 2-یزد | پسر | روزانه |
20528 | 52890 | 2-گلپایگان | دختر | روزانه |
6412 | 40655 | 3-میناب | دختر | روزانه |
رتبه قبولی رشته مهندسی معماری-دانشگاه بجنورد
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
19735 | 43195 | 1-مشهد | دختر | روزانه |
24006 | 55942 | 1-تهران | پسر | روزانه |
36316 | 90611 | 2-سبزوار | پسر | روزانه |
7281 | 44313 | 3-ماهان | دختر | روزانه |
11471 | 61171 | 3-فردوس | پسر | روزانه |
رشته معماری-دانشگاه بناب
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
20141 | 44396 | 1-تبریز | دختر | روزانه |
26503 | 63687 | 1-تبریز | دختر | روزانه |
17983 | 46853 | 2-کرج | پسر | روزانه |
25527 | 64779 | 2-لاهیجان | پسر | روزانه |
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
3460 | 5652 | 1-تهرانسر | دختر | غیر انتفاعی |
1459 | 4586 | 2-شهریار | دختر | غیر انتفاعی |
2551 | 7819 | 2-شهریار | دختر | غیر انتفاعی |
5751 | 16420 | 2-کرج | پسر | غیر انتفاعی |
1589 | 15243 | 3-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
3405 | 26484 | 3-فردیس | پسر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیر انتفاعی-علم و هنر پارس-تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
5281 | 9006 | 1-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
6214 | 10822 | 1-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
12118 | 32351 | 2-شهریار | دختر | غیر انتفاعی |
14050 | 37168 | 2-اسلامشهر | دختر | غیر انتفاعی |
1705 | 16001 | 3-شهر قدس | دختر | غیر انتفاعی |
ارشاد دماوند-دماوند-ویژه آقایان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
10368 | 19576 | 1-تهران | پسر | غیر انتفاعی |
12202 | 23741 | 1-تهران | پسر | غیر انتفاعی |
22887 | 58502 | 2-اسلامشهر | پسر | غیر انتفاعی |
12095 | 63560 | 3-پردیس | پسر | غیر انتفاعی |
مهندسی معماری-غیر انتفاعی سجاد مشهد
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
11419 | 21927 | 1-مشهد | دختر | غیر انتفاعی |
13609 | 27130 | 1-مشهد | دختر | غیر انتفاعی |
11457 | 30727 | 2-تربت حیدریه | دختر | غیر انتفاعی |
26556 | 115189 | 3-اسفراین | پسر | غیر انتفاعی |
شهید اشرفی اصفهانی-اصفهان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
14748 | 29927 | 1-اصفهان | پسر | غیر انتفاعی |
16813 | 35284 | 1-اصفهان | پسر | غیر انتفاعی |
26785 | 64517 | 1-اصفهان | دختر | غیر انتفاعی |
18176 | 47312 | 2-مبارکه | دختر | غیر انتفاعی |
22064 | 56531 | 2-شهرضا | دختر | غیر انتفاعی |
31946 | 80160 | 2-فولاد شهر | دختر | غیر انتفاعی |
15464 | 76033 | 3-دهاقان | دختر | غیر انتفاعی |
رتبه قبولی مهندسی معماری-دانشگاه غیر انتفاعی خیام
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
21559 | 48442 | 1-مشهد | دختر | غیر انتفاعی |
26074 | 62331 | 1-مشهد | دختر | غیر انتفاعی |
4119 | 30247 | 3-فیض آباد تربت حیدریه | دختر | غیر انتفاعی |
29891 | 126953 | 3-مشهد | دختر | غیر انتفاعی |
غیر انتفاعی شیخ بهایی-اصفهان
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
21662 | 48728 | 1-اصفهان | پسر | غیر انتفاعی |
31494 | 79744 | 1-اصفهان | دختر | غیر انتفاعی |
26379 | 66780 | 2-اهواز | دختر | غیر انتفاعی |
30657 | 77028 | 2-محلات | پسر | غیر انتفاعی |
35760 | 89324 | 2-قائم شهر | پسر | غیر انتفاعی |
40598 | 100658 | 2-زرین شهر | پسر | غیر انتفاعی |
54000 | 132356 | 2-شاهین | شهر | غیر انتفاعی |
رتبه قبولی در رشته مهندسی معماری-دانشگاه های پیام نور تهران
رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|
11056 | 21136 | 1-تهران | دختر | پیام نور |
11966 | 23179 | 1-تهران | دختر | پیام نور |
16623 | 43584 | 2-تهران | دختر | پیام نور |
23970 | 61115 | 2-تهران | دختر | پیام نور |