تا اواخر دهه ۷۰ شمسی، رشته مهندسی شهر سازی در مقطع کارشناسیِ دانشگاه های ایران وجود نداشت و به صورت گرایشی از رشته معماری در کارشناسی ارشد تدریس میشد. اما با مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها، روز به روز به جمعیت و مساحت شهرها افزوده می شود. پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۰ شمسی، جمعیت شهر نشین ایران به بیش از ۸۵ میلیون برسد.از این رو مطالعات ساختِ شهرهای جدید با زیر ساخت های مهندسی شهر سازی، در اولویت وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است. شهرهای جدید ساخته شده در اطراف شهرهای بزرگ مانند شهر جدید هشتگرد، شهر جدید پرند، شهر جدید پردیس در اطراف تهران و همچنین پروژه های مسکن مهر در شهرهای کوچک و بزرگ نشان دهنده نیاز کشور به مهندسین شهرسازی است.
سرعت تغییر و تحولات و پیشرفت علوم مختلف، در سالهای آخر قرن بیستم، موجب تغییرات گسترده در لایف استایل یا همان سبک زندگی انسان شده است. هوش مصنوعی هم یکی از آخرین تحولات علوم است که در تمام رشتهها به پیشرفت دانش و تکنولوژی کمک میکند. تلاش برای تبدیل شدن به جامعه یادگیرنده، از اولویت های سیاست گذاری در توسعه سرمایههای انسانی کشورها شده است.
معرفی رشته مهندسی شهرسازی
فهرست مطالب
- معرفی رشته مهندسی شهرسازی
- مشخصات کلی و اهداف رشته مهندسی شهرسازی
- جدول اهداف مهندسی شهرسازی
- مبانی علمی در آموزش و دانش شهرسازی
- جدول شاخص بازنگری دروس رشته مهندسی شهرسازی
- تعداد و نوع واحدهای درسی رشته مهندسی شهرسازی
- توزیع واحدها
- مهارت، توانمندی و شایستگی فارغ التحصیلان شهرسازی
- نرم افزارهای پرکاربرد برای رشته شهرسازی
- جدول دروس مرتبط با توانمند سازی ویژه
- جدول دروس پایه رشته مهندسی شهرسازی
- جدول دروس تخصصی رشته شهرسازی
- دروس تخصصی انتخابی رشته شهر سازی
- معرفی دروس رشته شهرسازی
- اقتصاد شهری Urban Economics
- سرفصل دروس اقتصاد شهری Urban Economics
- جامعه شناسی شهری Urban Sociology
- سرفصل دروس جامعه شناسی شهری
- مبانی شهرشـناسی Theory of Urbanology
- سرفصل دروس مبانی شهرسازی
- بیان تصویری معماری Architectural Drawing
- سرفصل دروس بیان تصویری معماری
- هندسه احجام و پرسپکتیو Geometry and Perspective
- سرفصل و مباحث دروس
- ریاضیات Mathematics
- سرفصل دروس ریاضی رشته شهرسازی
- معادلات دیفرانسیل Differential Equations
- سرفصل و مباحث تدریس معادلات دیفرانسیل
- منابع و رفرنس های پیشنهادی
- آمار کاربردی Applied Statistics
- سرفصل و مباحث تدریس
- منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- شهرهای جدید New Towns
- سرفصل و مباحث درس شهرهای جدید
- منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- شهرسازی مشارکتی Participatory Urban Development
- سرفصل دروس و مباحث تدریس
- منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- گرایش های مهندسی شهر سازی در مقطع کارشناسی
- دروس دانشگاهی مقطع کارشناسی در رشته مهندسی شهر سازی
- بازار کار مهندسان شهر سازی
- ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شهر سازی
- رتبه قبولی در رشته مهندسی شهرسازی
- رتبه قبولی رشته مهندسی شهرسازی کنکور 1399
مهندسی شهرسازی از رشتههای بین رشتهای یادر تعریف خاص فرا رشتهای است که طیف گسترده و متنوعی از دانش، مهندسی و هنر را در بطن خود جای داده است. به همین دلیل باید دروس مختلفی از رشتههای هنر، مهندسی معماری، معماری داخلی، مهندسی عمران، جامعه شناسی و روانشناسی و …. را در طول تحصیل به دانشجویان آموزش دهد.
شهرسازی یکی از علوم بسیار تاثیر گذارِ مرتبط با زندگی اجتماعی انسان است. مهندسی شهرسازی در تعریف کلی، یک سیستم تصمیم سازی جمعی است که برای بهبود کیفیت زندگی در جوامع بشری به تنظیم روابط و قوانین بین عناصر و سازههای مکانی اعم از شهری، روستایی، منطقهای و … میپردازد.
مهندسی شهرسازی، هنر، حرفه و دانشی است که ساماندهی جوامع شهری، روستایی، مکانهای عمومی، دسترسیها و… موضوع اصلی آن است. شهرسازی علاوه بر دانش مهندسی در هم تنیدگی زیادی با هنر، جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصادی و … دارد.
طراحی و ساخت شهرها، قدمتی دیرینه به بلندای تاریخ در تمدنهای بشری دارد. شهر سوخته سیستان، تخت جمشید، هگمتانه، تمدن مایاها و… همه مثالهایی از مهندسی شهرسازی در تاریخ ایران و جهان است؛ ولی از پیدایش دانش مهندسی شهرسازی به عنوان یک رشته علمی مستقل در دانشگاههای جهان، فقط حدود 100 سال میگذرد. دانش شهرسازی نوین 50 سال پس از ظهور در جهان، با دوره دکتری شهرسازی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران وارد ایران شد.
قبل از سال 1378 شهرسازی به صورت گرایشی از معماری در مقاطع ارشد و دکترا برگزار میشد. در سال 1378 با تصویب وزارت علوم، رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان رشته مستقل تاسیس شد. در ابتدای دهه 80 شمسی، به علت محدودیت اساتید تعداد محدودی از دانشگاهها به جذب دانشجو در رشته شهرسازی اقدام کردند، اما امروزه بسیاری از دانشگاههای سراسری و آزاد مهندسی شهرسازی را ارائه میکنند.
همان طور که در قبل گفته شد، به علت تعداد محدود فارغ التحصیلان شهرسازی در سالهای گذشته، فعالیت و تصمیمگیری های شهرسازی به عهده متخصصان سایر رشتهها به ویژه معماران و مهندسان عمران بود که موجبات ناهماهنگی در جنبههای مختلف از طراحی تا ساخت را به وجود میآورد.
طی سالهای 1395-1335 تعداد شهرهای ایران حداقل 7 برابر شده است. بررسی چنین تحولی در زندگی اجتماعی و گذر آن از زندگی روستایی به شهری و آثار و نتایج آن ، نیاز به کارشناسان خبره در نظام مدیریت شهری کاملا احساس میشد. با گذشت زمان و باور مدیران ارشد، شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به تاثیر این رشته و ضرورت گسترش آن، تعداد بیشتری از دانشگاههای کشور به اجرای این رشته اهتمام ورزیدند.
تدوین محتوای آموزشی دانشگاهی برای شهرسازی نیازمند همگرایی برخی معیارها مانند کیفیت محتوا به جای کمیت آن، ارائه محتوای منعطف و متنوع، تناسب محتوا باهدف پرورش یادگیرنده دائمی، تناسب محتوای آموزشی و پژوهشی با نیازهای واقعی جامعه، شرکت دادن دانشجو در مسیر آموزش و استفاده از سایر منابع یادگیری در کنار منابع آموزشی است.
مشخصات کلی و اهداف رشته مهندسی شهرسازی
با توجه به ضرورتهای گفته شده، آموزش مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی با هدف تربیت مهندسان موردنیاز نهادهای دولتی و غیردولتی، راه اندازی و در اکثر دانشگاه ها توسعه پیداکرده است. در مقطع کارشناسی شهرسازی، تقویت مهارت های فنی و کاربردی شهرسازی، توانایی درک مسائل شهری و ارائه راه حل برای آن ها، تحلیل شرایط و تدوین برنامه عملیاتی برای آینده در قالب کار تیمی از جمله اهداف اصلی آموزش شهرسازی است.
مهندسی شهرسازی قبل از سال 1378 به صورت رشته مستقل وجود نداشت و به صورت گرایشهایی از مهندسی عمران در مقاطع مختلف تدریس میشد. با توجه به پیشرفت شهرها و علوم مختلف، وزارت علوم تاسیس رشته مستقل مهندسی شهرسازی را تصویب کرد. از سال 1378 مهندسی شهرسازی 4 بار مورد بازنگری و به روزرسانی قرار داد. در این مقاله آخرین مصوبه وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف اصلی در بازنگری و تدوین دروس مهندسی شهرسازی، از یک سو همگام سازی دانش شهرسازی با تحولات روز دنیا و از طرف دیگر تقویت مهارت آفرینی، کار آفرینی، اثربخشی و انطباق توانایی فارغ التحصیلان شهرسازی با نیازهای روز جامعه است.
برای تحقق این هدف، رویکرد مهم بازنگری برنامه درسی مهندسی شهرسازی، جایگزینی دروس مهارتی، فنی، کارگاهی و عملی با دروس نظری غیر ضروری است. آموزش رشته شهرسازی به دلیل جنبه کاربردی، ماهیت کارگاهی و عملی دارد. ملاحظه این جنبه مهم رشته درسی در بازنگری سرفصل ها، میتواند به تحقق هدف نهایی تربیت دانش آموخته مهارت محور و مورد نیاز بازار کار در دوره کارشناسی کمک کند.
جدول اهداف مهندسی شهرسازی
- تفکر نقادانه به اندیشهها و روشهای شهرسازی غیربومی
- برقراری رابطه شناختی با سایر علوم مرتبط با شهرسازی
- توانایی کار تیمی و مشارکت پذیری در هم اندیشی
- کارآفرینی و توانمندسازی مهندسان برای ایجاد مراکز مشاوره شهرسازی
- برخوردار از بینش و جامع نگری در حل مسایل شهری
- تحلیل چالش ها و مسائل مهم شهرها و ایفای نقش به عنوان کنشگر اجتماعی
- درک مسائل شهر و نیازهای روز جامعه شهری
- تناسب میان توسعه آموزش شهرسازی با نیازهای بومی جامعه
- تسلط عملی به فنون و نرم افزاری شهرسازی
- بهره گیری از دانش روز نرم افزاری در تهیه پروژه های توسعه شهری
- کاربردی کردن علم در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری
- مشارکت در انجمنهای خاص به عنوان مشاور یا به عنوان عضو
- ظرفیت خوداشتغالی
- حضور در سازمانهای نظام مهندسی و کارشناس دادگستری
مبانی علمی در آموزش و دانش شهرسازی
- ریاضیات و آمار
- هندسه
- جامعه شناسی
- محاسبات ساختمانی
- مکانیک جامدات
- مکانیک سیالات
- برق
- نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری
- اقتصاد
- بیان ترسیمی و تصویری
- زیبایی شناسی
- نقد هنر
- فلسفه
- روانشناسی اجتماعی
- جغرافیای انسانی، جغرافیای طبیعی، اکولوژی
- نقشه برداری، نقشه کشی و نقشه خوانی
- ترافیک
- زمین شناسی
بدیهی است که گنجاندن این همه دانش به صورت دروس دانشگاهی در دوره کارشناسی و حتی گرایشهای کارشناسی ارشد امکان پذیر نیست. از این رو به دانشجویان توصیه میشود که مطالعات شخصی و علمی خود را به غیر از دروس دانشگاهی، به مطالعات هدفمند از علوم ذکر شده گسترش دهند.
به عنوان مثال مهندس شهرسازی باید با آشنایی کلی نسبت به جمعیت شناسی بتواند که از متخصصین جمعیتشناسی برای سنجش یا شناخت و آیندهنگری جمعیت شهرها بهره گیرد. منظور از آشنایی کلی، درک مسئله و احساس نیاز به بررسی این آیتم برای ساخت و توسعه و نوسازی شهرها است.
از طرف دیگر، مهندس شهرسازی باید مانند یک رهبر و مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری، برنامه ها و طرح های جامع، تفصیلی، موضوعی و … را برای عملیاتی شدن در اختیار مهندسان دیگر شامل نقشه بردار، مهندسی عمران، مهندسین ترافیک، مکانیک خاک و …. قرار دهد. مهندس شهرسازی مجموعه مهارتهای خود را در چارچوب ایدههای تصمیم ساز و در قالب نقشه، گزارش و یا طرح های راهبردی یا استراتژیک برای مدیران تصمیم گیر ارائه میدهد تا در تصمیمات کلان برنامه ریزی وزارت مسکن و شهرسازی عملیاتی شوند.
ترکیب آموزش شهرسازی در کورسهای دانشگاهی کارشناسی تا مقطع دکترا را به میتوان به صورت شبکه وابسته و چند لایه از دانش و مهارت تصور کرد که پروژه نهایی به عنوان نتیجه پایانی آموزش شهرسازی در مرکز آن قرار دارد. علوم و فنون در مهندسی شهرسازی مانند لایههای یک پیاز در هم پیچیده و در هم تنیده هستند.
به بیان دیگر آموزش جامع رشته شهرسازی به صورت چند لایه در ترمهای متوالی انجام میشود. در اولین لایه نزدیک به مرکز کارگاههای آموزشی و در دومین دایره آموزشهای ترسیمی و تصویری، روشها و فنون (تکنیک) و ابزارها(نرم افزار و سخت افزار) قرار دارند. در سومین دایره مهارت آموزی، دانشهای مرتبطی شامل جامعهشناسی شهری، اقتصاد شهری، جغرافیای شهری، اکولوژی، جمعیتشناسی و نظیر آن قرار دارد.
در لایه بیرونی مباحث عمومی و پایهای مهندسی نظیر ریاضیات، فیزیک و معادلات دیفرانسیل، بعلاوه مبانی معارفی و بینشی نظیر حکمت هنر اسلامی قرار دارند. روند آموزش در مهندسی شهرسازی به ویژه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با هم ارتباط نزدیک و گام به گام دارند.
جدول شاخص بازنگری دروس رشته مهندسی شهرسازی
معیارهای مهم |
شاخص ها | سنجه ها |
غنای علمی |
به روز بودن | آگاهی از آخرین مطالعات، تحقیقات و تولیدات علمی روز |
مهارت در تفکر انتقادی |
مهارتهای انتقادپذیری، انتقاد صحیح و سازنده و مهارت گفتگو |
|
مهارت در تفکر خلاق |
تفکر خلاقانه و نوآوری دانشجویان |
|
مهارت در ارزیابی ها |
مهارت دانشجو در ارزیابی خود و موضوع کار در مقایسه با دیگران | |
جامع نگری |
انتقال بینش جامعنگری در کنارتخصص گرایی |
|
بومی سازی |
نیازسنجی |
درک دانشجو از مسائل و نیازهای جامعه خود و سنجش آنها |
کارآمدی حرفهای |
مهارت دانشجو در شناخت واقعیات پیرامون | |
آمایش مداری |
نگاه سیستمی، منطقهای، رابطه علی و معلولی و چندبعدی به مسائل | |
محلی گرایی |
تقویت حس تعلق و میزان پاسخگویی ماهرانه به نیازهای جامعه |
|
ارزش مداری |
ارزش مداری | شناخت فرهنگ، تمدن و هویت ملی و منطقهای |
رویکردی انتقادی |
مهارت دانشجو در به چالش کشاندن رویکردهای شهرسازی جهان | |
اخلاق گرایی |
شجاعت در بیان حقایق، تعهد و مسئولیت پذیری و رعایت اخلاق علمی |
|
مهارت افزایی |
تسلط به ابزارهای فنی |
توانایی در به کارگیری نرم افزارهای روزآمد شهرسازی |
تجربه عملی |
کارورزی دانشجو در نهادهای درگیر فعالیت شهرسازی |
|
کارآفرینی |
ایجاد ظرفیت فنی برای خوداشتغالی و ایجاد اشتغال |
تعداد و نوع واحدهای درسی رشته مهندسی شهرسازی
بنا به مصوبات آموزش عالی در ایران مجموع واحدهای درسی دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی در 140 واحد است. 22 واحد طبق ضوابط آموزش عالی برای دروس عمومی منظور شده است. از 118 واحد باقیمانده، 27 واحد پایه، 76 واحد تخصصی، 5 واحد پروژه نهایی و 10 واحد اختیاری هستند. واحدهای پایه، تخصصی و واحد پروژه نهایی باید همگی در طول 8 نیمسال تحصیلی اخذ شود.
توزیع واحدها
- دروس عمومی 22 واحد
- دروس پایه 27 واحد
- دروس تخصصی 76
- دروس اختیاری 10
- پروژه نهایی 5
مهارت، توانمندی و شایستگی فارغ التحصیلان شهرسازی
مهندسان شهرسازی با توجه به دروس طی شده در مقطع کارشناسی، میتوانند در ادارات، شرکتها و موسسات مختلف مرتبط با شهرسازی، مانند دفاتر شهرسازی و فنی شهرداریها، دفاتر فنی وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و ادارات استانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، کارشناس رسمی دادگستری، دفاتر فنی جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و … به منظور تهیه و اجرای طرح های توسعه، ساخت، نگهداری مشغول به کار شوند.
همچنین از فارغ التحصیلان مهندسی شهرسازی موارد زیر هم مورد انتظار است:
- توانایی تهیه، ارزیابی و تحلیل نقشههای کاربری زمین شهری و منطقهای
- نقشه های متنوع کیفیت کالبدی شهری
- تحلیل سازمان فضایی عناصر در منطقه جغرافیایی
- تهیه طرح های توسعه شهری شامل طرح جامع تفصیلی
- آماده سازی، و طرحهای توسعه روستایی
نرم افزارهای پرکاربرد برای رشته شهرسازی
- SAS
- SPSS
- R studio
- Expert Choice
- AutoCAD
- GIS
- Sketchup
- 3D Max
تسلط بر نرم افزارهای گفته شده یکی از شرایط مهم برای ورود به بازار کار است.
در بازار کار، مهندسانی که به نرم افزارهای تخصصی بخصوص GIS تسلط دارند به سرعت جذب میشوند. با توجه به پیشرفت علوم کامپیوتری و ذخیره سازی آسان و دقت نرم افزارها، بسیاری از طرح های شهری در سازمان ها یا شرکت های مشاوره با کمک نرم افزار انجام میشود البته لازم به ذکر است GIS یک نرم افزار بسیار قدرتمند حرفهای است که ادامه تحصیل تخصصی در آن در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه پیدا میکند.
جدول دروس مرتبط با توانمند سازی ویژه
- تهیه طرحهای توسعه شهری: کارگاههای شهرسازی 1 تا 5، مبانی و روش های برنامه ریزی شهری، مبانی کاربری زمین، مبانی و روش های برنامه ریزی و طراحی حمل ونقل
- مهارت طراحی شهری : هندسه احجام و پرسپکتیو، بیان تصویری معماری، بیان تصویری شهر، مبانی و روش های طراحی شهری، تحلیل فضای شهری، منظرسازی شهری
- مهارت های نرم افزاری و فنی: مبانی و کاربردی نرم افزارهای تحلیلی و ترسیمی، نقشه برداری و کارتوگرافی، آمار کاربردی، مدل های کمی در شهرسازی
- تفکر مدیریتی: حقوق و قوانین شهری، مبانی مدیریت شهری، برنامه ریزی اجرایی
- آشنایی با پایداری محیط : بوم شناسی شهری، تغییرات اقلیمی و شهرسازی، سوانح طبیعی و سکونت گاه های انسانی، اثرات محیطی توسعه
- تفکر آینده نگری : شهرهای آینده، شهر هوشمند، مبانی و روش های برنامه ریزی منطقه ای
- تفکر سیستمی: مبانی و روش های برنامه ریزی منطقه ای، تاب آوری و مبانی توسعه پایدار
جدول دروس پایه رشته مهندسی شهرسازی
لازم به ذکر است که برخی از دانشجویان بدون به توجه به علایق و استعداد های خود، فقط با توجه به رتبه های قبولی و احتمال قبولی در انتخاب رشته، اقدام به انتخاب رشته شهرسازی در فرم انتخاب رشته می کنند و در در صورت نارضایتی از رشته تحصیلی در طی تحصیل، اقدام به تغییر رشته یا انصراف از دانشگاه میکنند. جدول دروس و معرفی آنها میتواند برای تصمیم گیری به انتخاب این رشته کمک کند.
مهندسی شهر سازی و رتبه قبولی
جدول دروس تخصصی رشته شهرسازی
دروس تخصصی انتخابی رشته شهر سازی
- اثرات محیطی توسعه
- علم و هنر شهرسازی
- بوم شناسی شهری
- تغییرات اقلیمی و شهرسازی
- سکونتگاه های روستایی
- مبانی معماری و ساختمان
- کاربرد مصالح ساختمانی در شهرسازی
- منظرسازی شهری
- فرهنگ، هنر و هویت ایرانی- اسلامی
- برنامه ریزی اجرایی
- شهرسازی مشارکتی
- مبانی کارآفرینی در شهرسازی
- سمینار مسائل شهری
- شهر هوشمند
- شهرهای جدید
- سنجش از دور
- روانشناسی محیطی
- اخلاق حرفه ای
دانشجویان باید با توجه به دروس ارائه شده از جدول فوق، تعداد 10 واحد درسی را انتخاب و پاس کنند.
معرفی دروس رشته شهرسازی
در جداول قبل با اسامی دروس و نوع آن در رشته مهندسی شهرسازی آشنا شدیم. در ادامه به معرفی کامل برخی از دروس میپردازیم.
اقتصاد شهری Urban Economics
اهداف کلی از تدریس درس اقتصاد شهری:
- آشنايى با كليات علم اقتصاد و فهم كلان اقتصادى موثر توسعه شهرى
- شناخت و درک رابطه بین اقتصاد شهر و مشكلات شهرى و تفکر در مورد راه حل هاى اقتصادى
- بررسى زمينه هاى موثر شهر بر توسعه اقتصادى و ارتقاى كيفيت زندگى
- آموزش اثرات اقتصادى منطقه و تجمع هاى شهرى
سرفصل دروس اقتصاد شهری Urban Economics
- مبانى علم اقتصاد، تعاريف اقتصاد خرد و كلان
- معرفى اوليه مكاتب و تئوریهای اقتصادى اعم از اقتصاد كلان كينزى، نئوكينزى، فراكينزى
- مفاهيم كليدى در اقتصاد مانندِ تابع سود، حداكثرسازى سود، تابع هزينه، حداقل كردن هزينه، تابع مطلوبيت، حداكثركردن مطلوبيت، تقاضا، مازاد مصرف كننده، بازارهای رقابتی و انحصاری
- تعاريف و مفاهيم اقتصاد شهرى، ضرورت مطالعه اقتصاد شهرى براى مدیران شهری، نقش اقتصادى شهر
- نقش عوامل اقتصادى در تشکیل و گسترش شهرها
- اندازه شهر: رشد عمودی و افقی شهرها
- رشد اقتصادى شهر
- نقش دولت و بخش عمومى در اقتصاد شهر
- اقتصاد و حمل ونقل شهرى
- سياست هاى پولى و مالى و اثرات آن بر توسعه جوامع شهرى
- اقتصاد مسكن و كاربرى زمين شهرى
- روشهاى تحليل اقتصادى شهر
- مشکلات اقتصادى شهرها با تأكيد بر نقش مديريت شهرى در ايران
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- عابدين دركوش، سعيد. درآمدى بر اقتصاد شهرى، ويراست سوم. تهران: نشر دانشگاهى.
- منتظرظهور، محمود. اقتصاد خرد و كلان، تهران: انتشارات دانشكاه تهران
- Brooks, N., Donaghy, K., & Knaap, G. J.The Oxford handbook of urban economics and planning. Oxford University Press.
- Edwards, M. E. Regional and urban economics and economic development: Theory and methods, New York, Routledge.
- O’ Sullivan, A. Urban economics. New York: McGraw-Hill.
جامعه شناسی شهری Urban Sociology
جامعهشناسى شهری که در رشته مهندسی شهرسازی و گرایشهای آن در کارشناسی ارشد و دکترا تدریس میشود، برای آشنا کردن دانشجويان با ویژگیهای مختلف جوامع شهری، آداب اجتماعی، اقتصادی و …. است. جامعه شناسی شهر و شهرنشینی به دنبال آن است تا رمز و راز زندگی گروه ها، طبقات و اقشار اجتماعی گوناگون را واکاوی، بررسی و تبیین کند و به مهندس شهرساز یاد بگیرد که برای ساختن شهری انسانی و پایدار نه تنها به دانش مهندسی شهرسازی نیاز است، بلکه باید به وجوه نرم افزاری زندگی با توجه به پیشینه تاریخی هم محتاج است.
اهداف کلی درس جامعه شناسی شهری
- آشنایی با ایدئولوژی و نگرش جامعه شناختى در برخورد با پديدههاى شهرى، تحلیل و ارائه راه حل برای آنها
- فهم مشكلات شهرى از دیدگاه جامعه شناسى و جستجو برای یافتن راه حلهاى جامعه شناسانه براى مشكلات شهرى
سرفصل دروس جامعه شناسی شهری
- آشنايى با مبانى جامعه شناسى، مبانى جمعيت شناسى، مفهوم جامعه شناسى شهرى، مفهوم اجتماع و جامعه، شهروندى (شهر، شهرنشینی، شهرگرایی، جمعیت شهری، مهاجرت، سبک زندگی شهری، فرهنگ شهری و…)
- بررسى سیر تاريخى شهر با تأكيد بر شهر ايرانى در گذر زمان
- نظریه قدرت، سازمان و بوروكراسى، ديدگاه ماركس و تحولات آن
- ديدگاه بوم شناختى، مكتب شيكاگو، ديدگاه فن شناختى، ديدگاه تاریخی، دیدگاه روانشناسی اجتماعی
- جهانى شدن اقتصاد و اثرات آن بر اجتماعات محلى
- مرور و آشنایی با نظریات جيكوبز، والتر، له فور، كاستلز
- فنون گردآورى اطلاعات درجامعه شناسى شهرى وكاربرد آن در رشته مهندسی شهرسازى
- مسائل شهرى ايران در حال حاضر
- تحولات شهر ايرانى ومدرنيته مانندِ: نگاه متفكران ايرانى به شهر امام محمدغزالى وشكل گيرى اجتماع بر پايه خانواده
- فارابى ومسئله شهروندى
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- ربانى، رسول. مجتبى شاهنوشى، مبانى جامعه شناسى. تهران: آواى نور.
- شارع بور، محمود، جامعه شناسى شهرى. تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانى دانشگاهها
- فلامكى، منصور. لطفى، مينا، فارابى و سير شهروندى در ايران. تهران: نشر فضا.
مبانی شهرشـناسی Theory of Urbanology
آشنايى با كالبد و فرم شهرى و اجزاى تشكيل دهنده آن و بررسی نحوه ارتباط و تعامل شهر با بستر طبیعی و محیط پیرامون آن از اهداف تدریس این کورس دانشگاهی است.
سرفصل دروس مبانی شهرسازی
- تعریف شهر از زوایای مختلف جمعيتى، سياسى، كالبدى، حقوقى، اجتماعى فرهنگى، اقتصادى و جغرافيايى.
- شهرهاى تاريخى ايرانى و بررسی ویژگیهای آن
- مفاهیم اولیه شهر
- مفهوم فضاى شهرى و نقش و کارکرد آن
- ارتباط انسان و شهر به صورت متقابل
- برنامهريزى شهرى و منطقه اى، طراحى شهرى، مديريت شهرى و…
- شهر از دید تئوریهای عملکرد گرا، طبیعت گرا، فرهنگ گرا و…
- مفهوم محلات در شهر
- آشنایی با شهروندی و مفاهیم تئوری آن
- لنداسکیپ شهری و سیمای شهر
- محیط طبیعی شهر
- بررسى مفاهيم فرم، بافت، ساختار و ساير اجزاى شهر
منابع و رفرنس های پیشنهادی
- اوليويرا، ويتر؛ ريخت شناسى شهرى: مقدمه اى بر مطالعه فرم فيزيكى شهرها. ترجمه طبيبيان و على ضيايى عليشاه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- حبيبى، محسن؛ از شار تا شهر (تحليلى تاريخى از مفهوم شهر و سيماى كالبدى آن: تفكر و تأثر). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- زيته، كاميلو؛ ساخت شهر بر اساس مبانى هنرى. ترجمه فريدون قريب. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- فريد، يدالله جغرافيا و شهرشناسى؛ انتشارات دانشكاه تبريز.
بیان تصویری معماری Architectural Drawing
مهندسان شهرسازی ارتباط نزدیکی با مهندسان معماری و مهندسین عمران دارند. آشنایی دانشجویان با اصول سواد بصری و معماری به عنوان مقدمات طراحی و کسب مهارتهای عملی در زمینه ترسیم است. اهداف این درس در سیلابس دروس کارشناسی مهندسی شهرسازی را به صورت زیر خلاصه میکنیم:
- ترسیم نقشههای دوبعدی در مهندسی معماری
- آشنایی با تکنیکهای راندو و انتقال حس مکان از طریق بیان تصویری
سرفصل دروس بیان تصویری معماری
- انواع ترسيم در معمارى
- روش ترسیم نقشههای معماری
- انواع پلان، نما، مقاطع
- رابطه ترسيم و تفكر و تحليل
- رابطه دست، چشم و ذهن
- تکنیکهای راندو
- ترسیم عناصر مکمل راندو
- ترسیمهای تحلیلی، تحلیل فرم و فضا به کمک ترسیم
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- جينک، فرانسيس دى. ك ؛ معمارى: فرم، فضا و نظم. ترجمه زهره قراگزلو. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- داويس، ديويد. واكر، تئودور؛ بلان كرافيک. ترجمه زهرا رضوى. تهران: انتشارات دانشكاه تهران.
- كيل، رابرت؛ راندو و طراحى با قلم و مركب. ترجمه هدايت موتابى، تهران: نشر آزاده.
- لين، مايك؛ تكنيکهاى راندو در معمارى. ترجمه اميراعلا عديلى. تهران: نشر همام.
- Ching, F. and Juroszek, S؛ Design Drawing. London, John Wiley & Sons.
- Jenkins, Eric J, Drawn to Design, Basel, Birkhauser.
هندسه احجام و پرسپکتیو Geometry and Perspective
بيان اهميت و فهم تركيبات سه بعدى و ترسيم هاى سه بعدى از اهداف هندسه احجام و پرسپکتیو است. در زیر خلاصه اهداف را میبینیم:
- آموزش و کسب مهارت در ترسيم انواع پرسپكتيو
- آموزش و کسب مهارت در ترسيم انواع ديدهاى پرنده
سرفصل و مباحث دروس
- هندسه احجام
- ترکیبات افلاطونی
- شهر مانند ترکیبات سه بعدی
- تصویر ایزومتریک، تصویر دیمیتریک
- پرسپکتیو نقطهای
- پرسپکتیو مخروطی
- پرسپکتیو 2نقطهای
- پرسپکتیو 3نقطهای
- نور، سايه
- مجموعههای شهری
- پرسپکتیو مرکب
منابع پیشنهادی و رفرنسها
- سالينكاروس، نكوس آنجلوس؛ شهر از منظر هندسه فراكتال. ترجمه مرجان بابايى. تهران: انتشارات آرمان شهر.
- جينک، فرانسيس دى. ک؛ گرافيك معمارى. ترجمه محمد. اصفهان: نشر خاک.
- تركى شريف آبادى، داريوش؛ علم مناظر و مرايا. تهران: شركت چاپ و نشر كتابهاى درسى ايران.
- توسلى، محمود؛ هنر هندسه. تهران: انتشارات پيام.
- مونتاكيو، جان اصول و مبانى ترسيم پرسپكتيو؛ نشر خاک
ریاضیات Mathematics
درس ریاضی در تمام رشتههای مهندسی و علوم پایه از دروس مهم و بسیار ارزشمند برای بالا بردن خلاقیت و تفکر محاسباتی دانشجویان است.
اهداف ویژه
- آشنايى بيشتر با مباحث رياضىات عمومى
- كسب پیش نیاز لازم براى درس معادلات ديفرانسيل
سرفصل دروس ریاضی رشته شهرسازی
- یادآوری دستگاه مختصات دكارتى و یادگیری مختصات قطبى و روابط تبدیل آنها به یکدیگر
- مرورى بر نظريه مجموعه ها، مجموعه اعداد، مجموعه اعداد مختلط
- تعريف رابطه، تعريف تابع یک متغيره و پیدا کردن دامنه و برد آن ها، رسم و نمودار توابع يک متغيره، انواع توابع، عمليات بر روى توابع
- حد و پیوستگی به همراه قضاياى مربوطه
- توابع پیوسته
- مشتق و قواعد مشتق گيرى توابع مشتق پذير
- مشتق توابع n متغيره، مشتق سيستم معادلات
- تدریس مفاهیم انتگرال و قضاياى مربوطه
- بررسى و تجزيه وتحليل روش هاى محاسبه انتگرال: روش جزءبه جزء در انتگرالگیری، تغيير متغير، تجزيه كسر
- مفاهیم و روشهای محاسبه انتگرال دوگانه و سه گانه
- ماتريس و انواع آن، عمليات جمع، تفريق، ضرب و توان در ماتريس ها
- دترمينان و خواص آن ها، اعمال مقدماتى سطرى و ستونى، ماتريس معكوس و روشهای محاسبه. (پیش نیاز لازم در درس هندسه 3 دبیرستان تدریس شده است)
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- حساب، دیفراسیل، انتگرال و هندسه تحلیلی نوشته جرج توماس، مرکز نشر دانشگاهی
- حساب، دیفراسیل، انتگرال تالیف سیاوش شهشهانی، انتشارات فاطمی
- حساب، دیفراسیل، انتگرال، ریچارد سیلورمن، ترجمه دکتر علی اکبر عالم زاده، نشر ققنوس
معادلات دیفرانسیل Differential Equations
هدف از اين درس آشنايى دانشجويان با روش هاى مختلف براى حل معادلات ديفرانسيل معمولى، ایجاد خلاقیت حل مسائل و توانایی انجام محاسبات لازم برای دروس تخصصی رشته مهندسی شهرسازی در مقطع كارشناسى است.
سرفصل و مباحث تدریس معادلات دیفرانسیل
- آشنایی با معادلات ديفرانسيل و روشهای حل آنها
- خانواده منحنى ها و مسيرهاى قایم
- معادلات ديفرانسيل جداشدنى
- معادلات ديفرانسيل همگن
- معادلات ديفرانسيل خطى مرتبه اول
- معادلات ديفرانسيل خطى مرتبه دوم با ضرايب ثابت همگن و غيرهمگن
- روش ضرايب نامعين، روش تغيير پارامتر لاگرانژ
- كاربرد معادلات ديفرانسيل مرتبه دوم در فيزيک و مكانيک
- حل معادلات ديفرانسيل با استفاده از سرى ها
- تابع گاما
- دستگاه معادلات ديفرانسيل
- تبديل لاپلاس و كاربرد آن در حل معادلات ديفرانسيل
منابع و رفرنس های پیشنهادی
- معادلات ديفرانسيل و كاربرد آنها، نوشته جرج سیمونز؛ انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
- معادلات دیفرانسیل نوشته دکتر مسعود نیکوکار، نشر آزاده
- معادلات دیفرانسیل نوشته اصغر کرایه چیان، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
آمار کاربردی Applied Statistics
آشنايى بامفاهيم پايه و تئوری آمار، روش هاى آمارى مورد استفاده درشهرسازى، آشنايى با استفاده از ابزارهاى آمارى در نمونه گيرى و ساير مباحث مرتبط، آشنايى با روشهاى تحليل آمارى وروشهاى ارایه وتحليل نتايج آمارى از اهداف گنجاندن این درس در سیلابس رشته کارشناسی مهندسی شهرسازی است.
سرفصل و مباحث تدریس
- تعريف آمار و عملكرد آن درتحقيق (توصيف، برآورد، بيش بينى)
- مفاهيم احتمالات، قواعداحتمال، آزمايشهاى تصادفى، ارتباط بين فضاى نمونهاى و احتمال نظرى
- پيشامدهاى متمم، پیشامدهاى مركب، قانون ضرب احتمالات، پیشامدهای مستقل وابسته، جمع احتمال ها، احتمال شرطی
- مفاهيم متغيرهاى تصادفى، متغيرهاو مقياس سنجش آنها، تابع چگالی احتمال
- تابع توزيع، اميد رياضى و واريانس، تابع مولد گشتاور
- روشهاى آمار توصيفى براى خلاصه كردن اطلاعات وداده ها(توزيع فراوانى، شاخصهاى مركزى، معيارهاى براكندگى، كشيدگى وچولكى)
- توزيعهاى آمارى گسسته و پيوسته (توزيع دوجمله اى، پواسن، نرمال و…)
- جامعه آمارى، خواص يك برآوردگر
- استنباط آمارى
- مراحل آزمون فرضيه و آزمون فرضهاى آمارى
- آزمون هاى پارامترى براى مقايسه ميانگينها
- آزمون هاى ناپارامترى براى مقايسه ميانگين ها
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- آمارو كاربرد آن در مديريت نوشته منصور عادل آذر؛ انتشارات سمت
- كاربرد آمار در شهرسازى تالیف خانم غزاله گودرزی، تهران: انتشارات پرديس علم
- McClave, J. T; Sinich, T. Statistics, ; 10 edition, Prentice Hall. Hoboken, New Jersey
- McClave, J. T.; Sinich, T & Benson, P.G. Statistics for Business and Economics, 12 edition, Pearson,.London.
شهرهای جدید New Towns
تبيين ضرورت و ابعاد توسعه شهرهاى جديد و شهرکها در ايران و جهان و راهكارهاى برنامه ريزى و طراحى به منظور بالابردن بهرهوری عملكرد و كيفيت توسعه شهری، ایجاد بستر مناسب برای آشنایی دانشجویان از تجربههای موفق و شکست خورده ساخت شهرها در جهان، شناسایی فرصتها، چالشها و شناخت و بررسی سیاست تداوم شهرهای جدید در ایران
سرفصل و مباحث درس شهرهای جدید
- تئوریهای حهانی در مورد جانمایی، طراحی و ساخت شهرهاى جديد
- تاریخچه ايجاد شهرهاى جديد در جهان
- دلایل، علل و چارچوب منطقی به وجود آمدن شهرهاى جديد
- شهرهاى جديد در سياست ملى شهرى و طرحهاى آمايش سرزمين
- ابعاد طراحى و معمارى پايدار در شهرهاى جديد
- ابعاد مكان يابى و برنامهريزى شهرهاى جديد
- ابعاد محيط زيستى شهرهاى جديد
- ملاحظات فرهنگى، اجتماعى و جمعيت شناختى شهرهاى جديد
- خدمات حمل ونقل تا زيرساخت هاى اجتماع محور
- ابعاد اقتصادى و مديريت در شهرهاى جديد ایران
- آينده توسعه شهرهاى جديد مبتنى بر اهداف توسعه پايدار-
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- تجارب جهانى نسل نوين شهرهاى جديد، تالیف میثم بصیرت، مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى.
- نسل نخست شهرهاى جديد ايران. تالیف میثم بصیرت، مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى.
- تاريخ شفاهى شهرهاى جديد ايران، تهران: شركت مادرتخصصى عمران شهرهاى جدید.
- Peiser, R., & Forsyth, A New Towns for the Twenty-First Century: A Guide to Planned Communities Worldwide. University of Pennsylvania Press
- Wakeman, Rosemary Practicing Utopia: An Intellectual History of the New Town Movement. Routledge
- Gaborit, P European New Towns: Image, Identities, Future Perspectives. Peter Lang
شهرسازی مشارکتی Participatory Urban Development
آشنايى با مفاهيم مشاركت در شهرسازى و پروژه های طراحى شهرى با ايجاد تعامل بين گروههاى مختلف اجتماعى، تبيين ضرورت مشاركت در گروههاى مختلف در طراحى، برنامه ريزى و حكمرانی شهرى و واكاوى نقش شهرسازان در اين فرآيند، آشنايى با چالشهاى مشاركت، سطوح مشاركت وكسب مهارتهاى مقدماتى در ايفاى نقش مؤثر و سازنده در طرح ها و برنامه هاى شهرى
سرفصل دروس و مباحث تدریس
- تبيين مفهوم شهرسازى و تاريخچه آن
- نقش مهندس شهرسازی در فرآيند مشاركت و در ارتباط با گروه هاى مختلف.
- رويكرد و استراتژی مشاركتى در شهرسازى و زمينههاى تاريخى، فلسفى و سياسى آن
- شيوه هاى رايج مشاركتى در طراحى، برنامه ريزى و حكمرانی شهرى در کشورهای مختلف جهان
- تكنيک ها و مهارتهاى مذاكره، چانهزنى و تامین مالی
- تدوين و ارائه طرح و برنامهها براى گروههاى مختلف مردم
- چگونگى ترغيب گروههاى مختلف به مشاركت و تسهيل در ايجاد ارتباط و فرآيند يادگيرى متقابل
- ارائه طرحها و راه حلها براى مديران شهرى و كشورى و بخش خصوصى
- آموزش تكنيکهاى تسهيل مباحثه و تعامل، ميانجی گرى و چانهزنى، درگيركردن گروههاى مختلف
منابع و رفرنسهای پیشنهادی
- تكنيکهاى مشاركت شهروندان در برنامهريزى و مديريت شهرى؛ گونه شناسى نظرى و كاربرد عملى؛ آستان قدس رضوی، به نشر.
- رأهنماى مشاركت عمومى گرفتن تصميمات بهتر با مشاركت شهروندان انتشارات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مؤسسه نشر شهر.
- روش هاى بشتيبانى از تصميم گیری مشاركتى در عرصه شهر. ترجمه ثريا بهمن پور. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
- تحول پذيرى يک مكان: راهنمايى براى مكان سازى، ترجمه مصطفى بهزادفر و ابولفضل قربانى، انتشارات دانشگاه تهران.
- Wilson, Alexander. Tewdwr-Jones, Mark. (2021(. Digital Participatory Planning: Citizen Engagement, Democracy, and Design. Routledge.isher,R. Urry, W.
- L.Patton, B. (2011(. Getting to yes: Negotiating agreements without giving in. New York: Penguin Books. Katan, Roger, Shiffman, Ronald. Building Together Case Studies in Participatory Planning and Community Building. Routledge.
گرایش های مهندسی شهر سازی در مقطع کارشناسی
- برنامهریزی شهری
- برنامه ریزی حمل و نقل
- برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی
- برنامه ریزی شبکه های زیرساختی
- برنامهریزی محیط زیست
- طراحی شهری
برای مطالعه مقاله معرفی رشته مهندسی عمران و رتبه قبولی کلیک کنید
دروس دانشگاهی مقطع کارشناسی در رشته مهندسی شهر سازی
با مشاهده عناوین دروس ارائه شده در هر رشته ای می توان به فضای علمی و آموزشی حاکم بر آن رشته پی برد.
دروس اصلی رشته شهرسازی
- کاربرد نقشه برداری
- کاربرد رایانه در شهرسازی
- تاریخ و فرهنگ شهرنشینی جهان
- آشنایی با مبانی معماری و ساختمان
- مبانی مهندسی شبکه حمل و نقل
- حقوق و قوانین شهری
- تاریخ و فرهنگ شهرنشینی ایران
- آشنایی با مصالح و ساخت
- کارگاه مهندسی شبکه حمل و نقل
- مبانی مهندسی تاسیسات شهری
- کارگاه مهندسی تاسیسات شهری
- طراحی و کاربرد نظام اطلاعات
- آمار و روش های کمی در شهرسازی
- جامعه شناسی شهری
- جغرافیای شهری
- اقتصاد شهری
- کارگاه مطالعات شهری
دروس تخصصی رشته شهر سازی:
- مبانی و روش های برنامه ریزی شهری
- مبانی و روش های طراحی شهری
- کارگاه برنامه ریزی شهری
- کارگاه طراحی شهری
- مبانی و روش های برنامه ریزی مسکن
- مدیریت و سازمان اجرایی شهری
- کارگاه طرح های اجرایی
- شناخت فضاهای شهری ایران
- روش تحقیق در شهرسازی
- کارگاه آماده سازی زمین
- کارگاه برداشت کاربری
- طرح نهایی
مهندسی شهر سازی و رتبه قبولی
بازار کار مهندسان شهر سازی
مهندسان شهر سازی هم مانند رشته مهندسین عمران،برای اشتغال در بسیاری از ردیف های شغلی،باید پروانه نظام مهندسی دریافت کنند.در ادامه به برخی ردیف های شغلی مهندسان شهر سازی اشاره می کنیم:
- وزارت راه و شهرسازی
- شرکت عمران شهر های جدید
- سازمان ملی زمین و مسکن
- استانداری ها
- شهرداری ها و به خصوص شهرداری شهر های جدید
- سازمان پیشگیری از مدیریت بحران
- بنیاد مسکن
- دفاتر نوسازی بافت های فرسوده
- سازمان نوسازی
- سازمان زیباسازی شهری
- در شرکت های خصوصی و مشاور فعال در حوزه شهرسازی، عمران و معماری
ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شهر سازی
فارغ التحصیلان رشته شهرسازی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد رشته های معماری و عمران نیز در کنکور شرکت کنند. اما اگر بخواهند در رشته شهر سازی ادامه تحصیل بدهند، باید یکی از گرایش های زیر را انتخاب کنند:
- مجموعه برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مدیریت شهری
- طراحی شهری
- برنامه ریزی شهری
- برنامه ریزی منطقه ای
- مدیریت شهری
- طراحی شهری
رتبه قبولی در رشته مهندسی شهرسازی
بعد از آشنایی با رشته مهندسی شهر سازی به برسی رتبه های قبولی در رشته مهندسی شهر سازی در کنکور سال قبل می پردازیم.توجه داشته باشید که به علت تغییر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها،تغییر در سهمیه ها و همچنین تغییر در اقبال عمومی داوطلبان انتخاب رشته، رتبه های قبولی هر سال،نسبت به سال قبل تغییر می کند.بنابراین توصیه می شود که با یک مشاور انتخاب رشته حرفه ای و با تجربه مشورت نمایید.
رتبه قبولی رشته مهندسی شهرسازی کنکور 1400
در این قسمت رتبههای قبولی رشته شهرسازی را در کنکور 1400 ببینید:
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه تهران روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
2840 | 1709 | منطقه 1 |
3068 | 1015 | منطقه 2 |
6638 | 2273 | منطقه 2 |
7227 | 2497 | منطقه 2 |
9717 | 1011 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه خوارزمی تهران روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
4747 | 2772 | منطقه 1 |
5515 | 3188 | منطقه 1 |
8495 | 2945 | منطقه 2 |
11108 | 3904 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد
6618 | 3757 | منطقه 1 |
8415 | 4668 | منطقه 1 |
10044 | 5479 | منطقه 1 |
16496 | 5926 | منطقه 2 |
14371 | 1885 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه شیراز روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
10345 | 5623 | منطقه 1 |
8583 | 2971 | منطقه 2 |
25672 | 4527 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه هنر تهران روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
9635 | 3352 | منطقه 2 |
9761 | 3394 | منطقه 2 |
9972 | 3475 | منطقه 2 |
12061 | 4251 | منطقه 2 |
13322 | 1670 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه مازندران بابلسر
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه | رشته قبولی |
28060 | 12387 | منطقه 1 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | روزانه |
12092 | 4258 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | روزانه |
22445 | 8257 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | شبانه |
23632 | 8743 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | روزانه |
24513 | 9093 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | روزانه |
25069 | 9315 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | روزانه |
27064 | 10094 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | روزانه |
34925 | 13170 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه مازندران -بابلسر | شبانه |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
12948 | 4576 | منطقه 2 |
13095 | 4633 | منطقه 2 |
16003 | 5741 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
14675 | 7520 | منطقه 1 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
15060 | 5376 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه گیلان رشت
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه | رشته قبولی |
15167 | 7723 | منطقه 1 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه گيلان -رشت | روزانه |
21942 | 10295 | منطقه 1 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه گيلان -رشت | روزانه |
29244 | 10945 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه گيلان -رشت | شبانه |
29583 | 11089 | منطقه 2 | مهندسي شهرسازي|دانشگاه گيلان -رشت | شبانه |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه هنر تبریز روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
50150 | 19565 | منطقه 1 |
20347 | 7463 | منطقه 2 |
38811 | 14688 | منطقه 2 |
45159 | 17196 | منطقه 2 |
29642 | 5587 | منطقه 3 |
57073 | 13553 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه یزد روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
24069 | 11050 | منطقه 1 |
24424 | 11175 | منطقه 1 |
24710 | 11283 | منطقه 1 |
25471 | 11540 | منطقه 1 |
30376 | 13182 | منطقه 1 |
22663 | 8341 | منطقه 2 |
27255 | 10164 | منطقه 2 |
32943 | 12417 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه ارومیه روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
30478 | 11448 | منطقه 2 |
49569 | 18901 | منطقه 2 |
50499 | 11586 | منطقه 3 |
52935 | 12313 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه سمنان روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
31063 | 11672 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه خلیج فارس بوشهر روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
34030 | 14486 | منطقه 1 |
36263 | 15227 | منطقه 1 |
39779 | 16361 | منطقه 1 |
44698 | 9793 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه لرستان خرم آباد روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
55052 | 21027 | منطقه 1 |
36218 | 7310 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه کردستان سنندج روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
59424 | 22861 | منطقه 2 |
59566 | 22924 | منطقه 2 |
40439 | 8522 | منطقه 3 |
59705 | 14329 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه بجنورد روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
75091 | 26967 | منطقه 1 |
45188 | 9945 | منطقه 3 |
57395 | 13651 | منطقه 3 |
72225 | 18169 | منطقه 3 |
78824 | 20210 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
48510 | 18477 | منطقه 2 |
63490 | 24497 | منطقه 2 |
71310 | 27589 | منطقه 2 |
74480 | 28822 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه سلمان فارسی کازرون روزانه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
52232 | 20198 | منطقه 1 |
73099 | 26355 | منطقه 1 |
51917 | 12014 | منطقه 3 |
58916 | 14119 | منطقه 3 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه رازی کرمانشاه
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
53343 | 20382 | منطقه 2 |
رتبه قبولی مهندسی شهرسازی دانشگاه زابل
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
101505 | 27059 | منطقه 3 |
رتبه قبولی رشته مهندسی شهرسازی کنکور 1399
دانشگاه | رتبه در منطقه | رتبه کشوری | سهمیه در منطقه | جنسیت | نوع تحصیل |
---|---|---|---|---|---|
دانشگاه تهران | 1853 | 2957 | 1-تهران | دختر | روزانه |
دانشگاه تهران | 1382 | 4325 | 2-قم | دختر | روزانه |
دانشگاه تهران | 1573 | 4938 | 2-کرج | دختر | روزانه |
دانشگاه تهران | 358 | 5221 | 3-قرچک | دختر | روزانه |
دانشگاه خوارزمی تهران | 1796 | 5637 | 2-کرج | پسر | روزانه |
دانشگاه خوارزمی تهران | 2340 | 7217 | 2-باغستان | دختر | روزانه |
دانشگاه خوارزمی تهران | 2417 | 7417 | 2-قم | دختر | روزانه |
دانشگاه خوارزمی تهران | 2515 | 7734 | 2-رامسر | دختر | روزانه |
دانشگاه خوارزمی تهران | 1016 | 11058 | 3-هشتگرد | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر تهران | 1772 | 5570 | 2-گرگان | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر تهران | 2243 | 6920 | 2-کرج | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر تهران | 2317 | 7149 | 2-گرگان | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر تهران | 1518 | 14809 | 3-آستارا | دختر | روزانه |
دانشگاه فردوسی مشهد | 5424 | 9293 | 1-مشهد | دختر | روزانه |
دانشگاه فردوسی مشهد | 4336 | 12655 | 2-تربت حیدریه | پسر | روزانه |
دانشگاه فردوسی مشهد | 4725 | 13680 | 2-بیرجند | دختر | روزانه |
دانشگاه شیراز | 3112 | 9420 | 2-بوشهر | دختر | روزانه |
دانشگاه شیراز | 6118 | 17410 | 2-بندرعباس | پسر | محروم-بومی هرمزگان |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 2470 | 3993 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 13253 | 26196 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 13489 | 26774 | 1-تبریز | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 13958 | 28004 | 1-تبریز | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 16456 | 34393 | 1-شیراز | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 18695 | 40357 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 9595 | 26178 | 2-قم | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 18176 | 47312 | 2-کرمانشاه | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 20738 | 5381 | 2-خوی | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 22424 | 57398 | 2-تبریز | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 8314 | 48891 | 3-هشترود | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز | 10063 | 55739 | 3-اهر | پسر | روزانه |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)-قزوین | 3158 | 9564 | 2-قزوین | دختر | روزانه |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)-قزوین | 3411 | 10229 | 2-کرج | دختر | روزانه |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)-قزوین | 3724 | 11092 | 2-شهریار | دختر | روزانه |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)-قزوین | 4010 | 11812 | 2-کرج | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 6102 | 10590 | 1-اصفهان | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 6362 | 11120 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 6933 | 12273 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 7107 | 12617 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 3532 | 10590 | 2-کاشان | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 3607 | 10788 | 2-خمینی شهر | دختر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 7021 | 19673 | 2-زرین شهر | پسر | روزانه |
دانشگاه هنر اصفهان | 12923 | 34348 | 2-بن | پسر | محروم-بومی چهارمحال و بختیاری |
دانشگاه هنر اصفهان | 2399 | 20699 | 3-باغ بهاداران | پسر | روزانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 5332 | 15275 | 2-ساری | دختر | روزانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 5467 | 15666 | 2-بابل | دختر | روزانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 6671 | 18781 | 2-نیشابور | دختر | روزانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 7057 | 19766 | 2-آمل | پسر | روزانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 7639 | 21230 | 2-آمل | پسر | روزانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 8647 | 23763 | 2-بابل | پسر | شبانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 8906 | 24444 | 2-آمل | دختر | شبانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 9435 | 25782 | 2-جویبار | پسر | شبانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 9957 | 27018 | 2-ساری | پسر | شبانه |
دانشگاه مازندران-بابلسر | 3529 | 27190 | 3-گنبد | دختر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 5735 | 16371 | 2-شهریار | پسر | روزانه |
دانشگاه گیلان رشت | 7338 | 20470 | 2-اسلامشهر | دختر | روزانه |
دانشگاه گیلان رشت | 9435 | 25782 | 2-رشت | دختر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 10535 | 28421 | 2-لاهیجان | پسر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 10573 | 28499 | 2-رشت | پسر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 11219 | 30157 | 2-رشت | دختر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 11278 | 30298 | 2-بندرانزلی | دختر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 11382 | 30543 | 2-رشت | پسر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 11493 | 30822 | 2-لاهیجان | پسر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 12146 | 32417 | 2-لاهیجان | دختر | شبانه |
دانشگاه گیلان رشت | 2658 | 22355 | 3-الوند | دختر | روزانه |
دانشگاه گیلان رشت | 6641 | 41597 | 3-صومعه سرا | پسر | شبانه |
دانشگاه یزد | 10450 | 19766 | 1-اصفهان | دختر | روزانه |
دانشگاه یزد | 6342 | 17944 | 2-یزد | پسر | روزانه |
دانشگاه یزد | 7198 | 20110 | 2-گلپایگان | دختر | روزانه |
دانشگاه یزد | 7698 | 21385 | 2-آباده | پسر | روزانه |
دانشگاه بجنورد | 6396 | 18084 | 2-تربت حیدریه | پسر | روزانه |
دانشگاه بجنورد | 11150 | 59933 | 3-فریمان | پسر | روزانه |
دانشگاه بجنورد | 11730 | 62153 | 3-شیروان | پسر | روزانه |
دانشگاه سمنان | 15738 | 32506 | 1-تهران | دختر | روزانه |
دانشگاه سمنان | 17740 | 37785 | 1-تهران | دختر | شبانه |
دانشگاه سمنان | 9731 | 26525 | 2-سمنان | پسر | روزانه |
دانشگاه سمنان | 10029 | 27211 | 2-سمنان | دختر | روزانه |
دانشگاه سمنان | 14366 | 37906 | 2-سمنان | دختر | شبانه |
دانشگاه سمنان | 19588 | 50605 | 2-سمنان | دختر | شبانه |
دانشگاه سمنان | 22782 | 58278 | 2-سمنان | دختر | شبانه |
دانشگاه سمنان | 11684 | 61955 | 3-سمنان | دختر | شبانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 15898 | 32905 | 1-تهران | دختر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 11476 | 30781 | 2-کرج | پسر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 12005 | 32051 | 2-کرج | پسر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 12633 | 33632 | 2-کرج | پسر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 12894 | 34279 | 2-قزوین | پسر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 12974 | 34500 | 2-شهریار | دختر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 14012 | 37068 | 2-شهریار | دختر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 14617 | 38538 | 2-اسلامشهر | پسر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 4939 | 34122 | 3-هشتگرد | دختر | روزانه |
مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا | 5424 | 36395 | 3-ملارد | پسر | روزانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 19119 | 41486 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 24454 | 57254 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 29093 | 71791 | 1-اصفهان | پسر | شبانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 24058 | 61322 | 2-مبارکه | پسر | روزانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 28379 | 71590 | 2-اهواز | دختر | شبانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 31667 | 79453 | 2-گلپایگان | پسر | شبانه |
دانشگاه لرستان-خرم آباد | 5070 | 34766 | 3-چادگان | دختر | روزانه |
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر | 19009 | 41184 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر | 19281 | 41961 | 1-تهران | دختر | روزانه |
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر | 20647 | 45782 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر | 14275 | 37689 | 2-آباده | دختر | روزانه |
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر | 16903 | 44273 | 2-بوشهر | دختر | روزانه |
دانشگاه ارومیه | 19943 | 43829 | 1-اصفهان | پسر | روزانه |
دانشگاه ارومیه | 21527 | 48335 | 1-تبریز | پسر | روزانه |
دانشگاه ارومیه | 19041 | 49297 | 2-شهریار | دختر | روزانه |
دانشگاه ارومیه | 20052 | 51717 | 2-زنجان | دختر | روزانه |
دانشگاه کردستان-سنندج | 20782 | 53463 | 2-سنندج | دختر | روزانه |
دانشگاه کردستان-سنندج | 25318 | 64316 | 2-کرمانشاه | دختر | روزانه |
دانشگاه کردستان-سنندج | 8307 | 48863 | 3-مرودشت | پسر | روزانه |
دانشگاه بوعلی سینا همدان(محل تحصیل کبودر آهنگ) | 20601 | 53068 | 2-کرج | پسر | روزانه |
دانشگاه بوعلی سینا همدان(محل تحصیل کبودر آهنگ) | 21293 | 54647 | 2-قزوین | پسر | روزانه |
دانشگاه بوعلی سینا همدان(محل تحصیل کبودر آهنگ) | 25484 | 64686 | 2-همدان | پسر | روزانه |
دانشگاه بوعلی سینا همدان(محل تحصیل کبودر آهنگ) | 27494 | 69466 | 2-شهریار | پسر | روزانه |
دانشگاه بوعلی سینا همدان(محل تحصیل کبودر آهنگ) | 28423 | 71698 | 2-سنندج | پسر | روزانه |
دانشگاه سلمان فارسی-کازرون | 24627 | 57798 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
دانشگاه سلمان فارسی-کازرون | 24841 | 58450 | 1-شیراز | دختر | روزانه |
دانشگاه صنعتی جندی شاپور-دزفول | 22957 | 58694 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
دانشگاه صنعتی جندی شاپور-دزفول | 23693 | 60467 | 2-اهواز | دختر | روزانه |
دانشگاه صنعتی جندی شاپور-دزفول | 11180 | 60046 | 3-آبادان | دختر | روزانه |
مرکز آموزش عالی لار | 26953 | 68114 | 2-ورامین | پسر | روزانه |
دانشگاه غیرانتفاعی رسام-کرج | 14257 | 28749 | 1-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیرانتفاعی رسام-کرج | 16465 | 34412 | 1-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیرانتفاعی رسام-کرج | 17118 | 36115 | 1-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیرانتفاعی رسام-کرج | 19469 | 42460 | 1-تهران | دختر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیرانتفاعی رسام-کرج | 11424 | 60974 | 3-ملارد | دختر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیر انتفاعی صنعتی سجاد-مشهد | 22074 | 49957 | 1-مشهد | پسر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیر انتفاعی صنعتی سجاد-مشهد | 37700 | 100621 | 1-مشهد | دختر | غیر انتفاعی |
دانشگاه غیر انتفاعی صنعتی سجاد-مشهد | 32925 | 82493 | 2-قوچان | پسر | غیر انتفاعی |
ثبت ديدگاه