بهترین مشاور خصوصی کنکور کیست؟ سوالی است که دانش‌آموزانِ آینده نگر در سال دهم و یازدهم دبیرستان، از دوستان و اطرافیان خود که سال‌های قبل کنکور داده اند، میپرسند. سوالات مشابهی نیز وجود دارد که به قرار زیر است:

  • اصلا باید از مشاور خصوصی کنکور کمک گرفت؟
  • اگر برادر یا خواهر بزرگتر دارم آیا میشود از او برای برنامه ریزی درسی و مشاوره کنکور کمک گرفت
  • مشاورین مدرسه هم برنامه مطالعاتی می‌دهند و به سوالات به صورت همگانی پاسخ میدهند. آیا با این شرایط مشاور خصوصی باید داشت؟

مشاوره کنکور هم مانند مشاوره انتخاب رشته سال نهم به دهم و انتخاب رشته کنکور نیازمند تخصص و تجربه است. از این رو به هر شخصی که خود را مشاور کنکور معرفی می‌کند، نباید اعتماد کرد. در این مقاله به بیان معرفی خصوصیات و شرایطی که یک مشاور حرفه ای کنکور دارد، فارغ از شهرت و …. می‌پردازیم.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور استاد افشار مشاور برنامه ریزی تحصیلی و درسی مشاور خصوصی کنکور نیز هستند.

بهترین مشاور تخصصی برای کنکور

قبل از این که بخواهیم خصوصیات بهترین مشاور خصوصی برای کنکور را بازگو کنیم، ابتدا باید بدانیم در مشاوره کنکور، چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و برای رسیدن به آن اهداف چه ابزاری احتیاج داریم.

حتما در دوستان و آشنایان خود کسی را دیده اید که هنگام خرید خودرو دست دوم، متضرر شده است. این افراد بدون این که سررشته ای از خودرو از لحاظ فنی یا بدنه داشته باشند از آگهی های معمول، اقدام به خرید خودرو دست دوم کرده و به حرف فروشنده اطمینان کردند. گاها خودروی چپی (واژگون شده) را به جای ماشین بدون رنگ به خلق الله فروخته و متواری شدند.

متاسفانه در مورد مشاوره برای کنکور، مشاوره انتخاب رشته و… هم عده‌ای نقش فروشنده ماشین چپی را بازی می‌کنند. این افراد سودجو نه تنها موجبات موفقیت داوطلب در کنکور را به وجود نمی‌آورند بلکه موجب انحراف از مسیر اصلی و از بین رفتن زمان، پول، انرژی، اعتماد به نفس در دانش آموز و خانواده میشوند.

مشاور خوب، متعهد و حرفه ای کنکور باید دارای خصوصیاتی باشد که در ادامه به بیان تک تک آن می‌پردازیم:

مشاور تخصصی کنکور با تحصیلات عالی

متاسفانه بسیاری از افراد سودجو که خود را دکتر، پزشک، مهندس، روانشناس، رتبه برتر کنکور معرفی می‌کنند، یا از دانشگاه اخراج شدند و یا این‌که اصلا در رشته‌هایی که خود می‌گویند تحصیل نکردند. قبل از این که به مشاوری اعتماد کنید و سرنوشت خود یا فرزندتان را به او بسپارید، بهتر است از صحت گفته‌های مشاور کنکور مطمئن شوید.

دلیل این که مشاور کنکور باید خود تحصیلات عالی از دانشگاه‌های معتبر داشته باشد، واضح است. کسی که خود از مسیری یک بار هم قافله را به سر منزل مقصود نرسانده، چطور می‌تواند دیگران را که برای او از خویشتن خویش، اهمیت کمتری دارد، به موفقیت برساند.

مشاور خصوصی خوب کنکور مسلط بر قوانین

یکی از خصوصیات بهترین مشاور خصوصی کنکور تسلط به قوانین نظام آموزش پرورش و سازمان سنجش است. اگر شخص مشاور از قوانین اطلاع نداشته باشد، دانش آموزان را به مسیری که هدف ختم نمی‌شود هدایت میکند. از این قوانین مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیر معدل و نحوه اعمال آن در کارنامه کنکور
  • قوانین برگزاری امتحانات نهایی
  • قوانین خدمت عمومی نظام وظیفه برای پسران داوطلب کنکور
  • قوانین معدل، تک ماده، تبصره در سال دوازدهم
  • قوانین راجع به اقلیت های مذهبی
  • زبان خارجی غیر از زبان انگلیسی
  • تغییر رشته از تجربی به ریاضی یا انسانی یا بالعکس
  • قوانین مربوط به انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در آزمون سراسری
  • قوانین سهمیه مناطق و شهدا و…
  • قوانین مربوط به شرکت داوطلبان نظام قدیم در آزمون سراسری جدید
  • قوانین انتخاب رشته سال نهم به دهم 
  • قوانین مربوط به ثبت نام در آزمون سراسری و انتخاب رشته سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد

آگاهی از دروس و سر فصل رشته‌ها

بسیاری از مشاورنماها در کنکور ایران وجود دارند، که اگر از آن ها تعداد کتب هر پایه، سر فصل ها و …. بپرسید، متاسفانه بلد نیستند. این مشاورنماها با توجه به برنامه‌های کلی و از قبل آماده شده، برنامه درسی داوطلبان خود را تهیه می‌کنند و مشخص است که برنامه ای که شخصی سازی نشده باشد، چقدر دارای اشکال است؛ مانند پزشکی که چندین نسخه از قبل آماده را به افراد بدهد.

برنامه ریزی شخصی در مشاوره خصوصی کنکور

بهترین مشاوره تخصصی در کنکور باید برنامه شخصی سازی شده به دانش آموزان بدهد. البته در برخی مدارس که از پانسیون مطالعاتی دارند وبرنامه دروس دانش آموزان یکسان است، میتوان سرفصل مطالعه را یکسان تعیین کرد، اما با توجه به پایه دانش آموزان، ساعات مطالعه آن‌ها یکسان نخواهد بود.

برگزاری آزمون شخصی و گروهی توسط مشاور خصوصی

مشاوران خوب و حرفه‌ای میدانند که قسمت زیادی از یادگیری در هنگام به چالش کشیدن حافظه و مغز برای بیرون کشیدن اطلاعات اتفاق می‌افتد. از این رو به دلایل زیر باید به برگزاری آزمون به صورت منظم از دانش آموزان خود اهتمام ورزند. در ادامه برخی از مزایای آزمون مشاوره را بازگو میکنم:

  • مشخص شدن کیفیت مطالعه دانش آموز توسط مشاور خصوصی کنکور
  • تشخیص مرحله یادگیری برای تدوین مرحله بعدی مطالعه (ادراک، تفهیم، تسلط)
  • بالابردن اعتماد به نفس برای حضور در جلسات امتحانات تستی و امتحان نهایی توسط مشاور خصوصی کنکور
  • عادت دادن فیزیکی و ذهنی به آزمون دانش آموزان توسط مشاور خصوصی کنکور
  • تکمیل چرخه یادگیری
  • ارائه منابع بهتر و بیشتر با توجه به وضعیت دانش آموز
  • کشف نیاز به تدریس در برخی مباحث توسط مشاور خصوصی کنکور
  • رفع اشکال در مباحث
  • تحلیل آزمون و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت دانش آموز
  • در اواخر سال کنکور، حذف برخی مباحث و تکیه بر مباحث مهم تر با توجه به سطح علمی داوطلب کنکور توسط بهترین مشاور خصوصی کنکور

مهندس امیر حسین افشار مدرس ریاضی، مشاور خصوصی کنکور، انتخاب رشته و استراتژیست آموزشی

معرفی منابع شخصی سازی شده توسط مشاور خصوصی کنکور

استفاده از منابع خوب برای کنکور بسیار دارای اهمیت است؛ انتخاب منبع نامناسب باعث تلف شدن زمان و انرژی داوطلب کنکور می‌شود. به طور مثال دانش آموزی از کتاب ریاضی استفاده کند که بسیاری از موارد مطرح شده یا تست های آن از دایره طرح سوال سازمان سنجش خارج باشد، داوطلب را به بیراهه خواهد کشاند.

منابع کنکور را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد که در مقاله ای دیگر به طور مفصل به آن ها پرداخته ایم:

کتاب درسی اولین و مهم ترین منبع در مشاوره تخصصی کنکور

کتاب درسی در تمام رشته‌ها مهمترین منبع برای طراحی سوالات امتحان نهایی و کنکور می‌باشند. توصیه اکید به دانش آموزان میشود که مطالعه کتاب درسی و حل تمرینات و مثال های آن را جدی بگیرند.

متاسفانه برخی از دبیران و مشاوران مدارس و آموزشگا‌ه‌ها و حتی مشاوران خصوصی به داوطلب کنکور می‌گویند فلان جزوه یا کتاب را بخوان و احتیاجی به مطالعه کتاب درسی نیست. این موضوع از لحاظ کنکور و حتی امتحانات نهایی رد شده است. اولین منبع طراحی سوالات نهایی و کنکور، کتاب درسی است.

اگر کتاب درسی خود را گم کردید با مراجعه به سایت سازمان تالیف کتاب درسی، آن ها را دانلود کنید. http://chap.sch.ir. اگر پشت کنکور هستید به طور مثال در کنکور 1402 میخواهید در آزمون شرکت کنید باید کتاب های درسی دوازدهم، چاپ 1401-1402 سال یازدهم چاپِ 1400-1401 و سال دهم چاپ 1399-1400 را دانلود نمایدد. در برخی دروس تغییراتی در سال‌های مختلف بین چاپ های محتلف وجود دارد.

فیلم‌های آموزش دروس

با شیوع ویروس کرونا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها سبک جدیدی در آموزش اغلب ما به وجود آمد و آن آموزش مجازی و آموزش آنلاین است.

برای کسانی که روش یادگیری در آموزش مجازی و آنلاین را بداند، فیلم های آموزشی بسیار مفید تر از حضور در کلاس درس خواهد بود. هزینه و زمان رفت و آمد، حضور در کلاس، مزه پرانی و تلف شدن زمان و … همگی صرفه جویی در منابع هستند که به راحتی میتوان رتبه داوطلب را تغییر دهد. مشاور خصوصی کنکور می‌تواند منابع لازم را در اختیار داوطلبان خود قرار دهد و با برنامه مطالعاتی و آزمون به کنترل آن ها بپردازد.

اما ذکر این نکته ضروری است که هر فیلم آموزشی حتی اگر مفت و رایگان باشد، ارزش دیدن را ندارد؛ چون باعث هدر رفتن زمان و اشغال ذهن از مطالب بیهوده خواهد بود. بنابراین برای خرید و یا حتی دانلود رایگان فیلم های آموزشی باید وسواس داشت.

یکی از وظایف مشاور کنکور معرفی بهترین فیلم آموزشی در دروس اختصاصی است. با آموزش از طریق فیلم به راحتی می‌توانید نتیجه مطلوبی از زمان خود بگیرید.

جزوه و کتاب تدریس و خلاصه درس

علاوه بر فیلم‌های آموزشی که در مرحله اول یادگیری یعنی ادارک و تفهیم مطلب بسیار موثر است، استفاده از جزوات اساتید که مشاور خصوصی کنکور آن ها را تایید کند، بسیار راهگشا است.

از این دست کتب و جزوات می‌توان به کتاب‌های سیر تا پیاز گاج، سبز قلم چی، خیلی سبز و کاگو اشاره کرد. البته باز هم تاکید میکنم تمام سری کتاب‌های نام برده مورد تایید 100 درصدی نیستند و بسته به داوطلب و شرایط او توسط مشاور خصوصی کنکور معرفی می‌شود.

معرفی کتاب تمرین و تست در مشاوره تخصصی کنکور

داشتن کتاب تست استاندارد نعمتی گرانبها برای کنکوری است. برخی کتب به قدری از سطح کتاب بالاتر تست طراحی کردند که از یک سوی بوم و برخی آنقدر تست های غیر استاندارد و آسان و تکراری دارند که از سوی دیگر بام افتاده اند. وظیفه مشاور معرفی کتب مناسب با سطح و پایه درسی هر داوطلب کنکور است.

معرفی آزمون جامع برای کنکور

آزمون دادن علاوه بر سنجش مستمر دانش آموز و شناسایی نقاط قوت و ضعف، تاثیر بسیاری نیز بر تفهیم و تسلط داوطلب بر دروس دارد. آزمون های مختلفی در پایه کنکور برگزار میشود که مشاور خصوصی کنکور وظیفه انتخاب بهترین آزمون برای هر داوطلب را دارد.

  • قلم چی
  • گاج
  • گزینه 2
  • شرکت تعاونی سنجش
  • آزمون نشانه برتر
  • آزمون ماز
  • آزمون هماهنگ مدارس نمونه دولتی و….

نکته مهم: آزمون باید به تعداد مناسب و زمان مناسب برگزار شود. تعداد زیاد آزمون هم مانند آزمون ندادن بسیار خطرناک است. مشاور خصوصی کنکور بهترین آزمون را برای هر داوطلب با توجه شرایط او پیشنهاد می‌دهد.

هدف گذاری کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت

مشاور خصوصی کنکور، با طراحی هدف کوتاه مدت (هفتگی) میان مدت (هر 2 ماه) و بلند مدت (نتیجه غایی در کنکور) دانش آموز را شارژ روحی میکند و تکنیک و تاکتیک و استراتژی را در برنامه ریزی درسی او میگنجاند.

هدف گذاری باید با توانایی‌های داوطلب متناسب باشد. همان طور که از گذشته می‌گفتند سنگ بزرگ نشانه نزدن است. اهداف بزرگ و غیرواقعی داوطلب را بعد از مدتی سرخورده و اهداف کوچک او را بی انگیزه می‌کند.

نقش مهندسی و کنترل فرآیندها در مشاوره خصوصی کنکور

یکی دیگر از وظایف مشاور خصوصی کنکور، کنترل وظایف و مطالعات دانش‌آموز، بهینه کردن فرآیند مطالعه، رفع ایرادات موجود در برنامه درسی، هماهنگی بین مدرسه، آموزشگاه، پدر و مادر و دیگر ارکان یادگیری است.