هر آنچه که نیاز است در مورد رشته ی علوم تربیتی بدانید:

رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی دارای گرایش های زیر میباشد:

۱-تکنولوژی آموزشی

۲-مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

۳-آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان

۴-پرورش کودکان استثنایی

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با این رشته به صورت مختصر به توضیح هریک از گرایش ها میپردازیم.

۱-گرایش تکنولوژی آموزشی:

این دانش با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی در تلاش است تا به معلمین بیاموزد چگونه علمی ماهر و کاربلد شوند و هم چنین تدریس آنان به گونه ای استوار باشد که بالالترین میزان یادگیری را به همراه داشته باشد.

دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

سمینار در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، مبانی ارتباط انسانی، اصول طراحی پیام‌های آموزشی، اصول عکاسی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، انتخاب، بهره ‌برداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تولید مواد آموزشی

۲-گرایش مدیریت وبرنامه ریزی:

اگر خواهان انتخاب این گرایش هستید باید بدانید گرایش مدیریت و برنامه ریزی تلفیقی از رشته های فلسفه،زبان خارجه،مشاوره،روانشناسی،جامعه شناسی،آمار و مدیریت می باشد.

کارشناسان این گرایش وظیفه دارند تا کلیه ی فعالیت های یاد دهی و یادگیری را در جهت به وجود آمدن تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده مدیریت کنند.

دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

اصول مدیریت آموزشی ، روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، اصول برنامه‌ریزی آموزشی، مبانی امور مالی و تنظیم بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامه‌ریزی درسی، کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی، اصول حسابداری، روابط انسانی درسازمان‌های آموزشی،‌نظارت و راهنمایی تعلمیاتی، راهنمایی تحصیلی و شغلی، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگسالان، برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت، مدیریت اسلامی، پروژه تحقیقاتی (سمینار)، کار عملی مدیریت در آموزشگاه، کار عملی در سازمان‌ها، متون زبان خارجه (در برنامه‌ریزی آموزش درسی)، متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی

۳-گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان:

دوران دبستان و پیش دبستان را میتوان از سری دوره هایی نامید که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند قوای جسمی،روانی،عاطفی،اخلاقی و روانی کودکان را در مقطع دبستان و پیش دبستان پرورش دهند.

دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

آموزش و پروش پیش‌دبستانی و دبستانی، بهداشت و تغذیه مادر و کودک،‌ اصول بهداشت و کمک‌های اولیه، تفاوت‌های فردی کودکان،‌ روانشناسی بازی، مدیریت مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی، آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات، آموزش هنر، تهیه و کاربرد وسایل مواد آموزشی،‌کاردستی و مهارت‌های فنی، ‌مشاهده (کارورزی) زبان‌آموزی، قصه‌گویی و نمایش خلاق، کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی، حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان، مشاوره کودک،‌ روانشناسی آموزش خواندن، ادبیات کودکان،‌ آشنایی با فعالیت‌های تربیتی ـ اجتماعی، روش تدریس علوم تجربی واجتماعی، تربیت بدنی(ورزش و بازی‌های دبستانی)، کارورزی دبستان

۴-گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی:

کودکان و دانش آموزان استثنایی به ۵ گروه زیر تقسیم میشوند:

۱-عقب مانده ذهنی و معلول جسمی

۲-ناشنوا و نیمه شنوا

۳-نابینا و نیمه بینا

۴-ناسازگار

۵-تیزهوش

در هر ۵ گروه از موارد بالا شیوه ی تعلیم و تربیت متفاوت است.

هدف این گرایش ایجاد امکانات آموزشی ویژه و فرصت های مناسب برای این دسته از کودکان میباشد.

دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

فیزیولوژی، روانشناسی عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌، آموزش و پرورش عقب‌ماندگان ذهنی، اختلالات رفتاری ـ عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری، گفتاردرمانی، روش‌های تغییر رفتار، آزمون‌های تشخیص عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بهداشت و کمک‌های اولیه، روش‌های مشاوره و مصاحبه، بازی و حرکت درمانی،‌ تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک‌ آموزشی، روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی،‌ روش تدرس زبان فارسی، کارورزی در روش‌های تدریس، روش‌های بازپروری حسی ـ حرکتی ، روش‌های بازپروری حرفه‌ای، روش‌های بازپروری اجتماعی، کارورزی در روش‌های بازپروری

دروس مشترک در هر ۴ گرایش به صورت زیر میباشد:

تاریخ آموزش و پروش در اسلام و ایران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش،‌آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه، اخلاق اسلامی،‌روش ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، ‌روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی، جامعه‌شناسی عمومی، جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی ودرسی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روش‌های آماری در علوم تربیتی، سنجش واندازه‌ گیری در علوم تربیتی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی