قبل از معرفی رشته علوم کامپیوتر  شاید بهتر باشد فیلمی به نام بازی تقلید (انگلیسی: The Imitation Game) را معرفی و قسمتی از داستان آن را تعریف کنیم.
در زمان جنگ جهانی دوم، وقتی که ارتش ویرانگر نازی (آلمان) در حال پیروزی و فتح کشورهای اروپایی بود و لندن زیر حملات سنگین هیتلر به سوی نابودی و شکست حرکت می‌کرد،  تعدادی از نوابغ و ریاضی دانان از جمله آلن تورینگ به وسیله دولت انگلیس استخدام می‌شوند تا شاید بتوانند نتیجه جنگ را تغییر و یا از حجم تلفات خود بکاهند. دلیل استخدام این دانشمندان شکستن رمز ماشین‌هایی موسوم به انیگما بود که آلمانی‌ها به عنوان دستگاه رمز خود از آن استفاده می‌کردند. از آنجا که اغلب بیسیم‌ها قابل شنود بودند، هیچ‌گاه نمیشد، پیام را به طور مستقیم رد و بدل کرد؛ چون دشمن از آن اطلاع پیدا کرده و خود را برای دفاع یا ضد حمله آماده می‌کرد. آلمان نازی با ساخت انیگما، تمام دستورات را به رمز تبدیل می‌کرد و طرف دیگر باید همین دستگاه کدها را از حالت رمز خارج و در دسترس فرماندهان قرار می‌داد.

آلن تورین شروع به ساخت دستگاهی کرد که بتوانند رمزهای انیگما را شکسته و از اطلاعات ارتش آلمان آگاهی یابد. تورینگ به کمک همکارانش ماشینی الکترومکانیکی به‌نام بامب (به انگلیسی: Bombe) طراحی کرد که رمزهای انیگما را زودتر از روش لهستانی‌ها در ۱۹۳۲ می‌شکست. بامب را می‌توان مادر کامپیوترهای امروزی نامید.

معرفی کلی رشته علوم کامپیوتر

فهرست مطالب

بر خلاف تفکر اغلب افراد و عامه مردم، علوم کامپیوتر یاد گرفتن یک یا چند زبان برنامه نویسی، اسمبل کردن کامپیوتر، بالا آوردن یک سایت، طراحی اپلیکیشن و…. نیست. فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر می‌توانند تمام موارد گفته شده را انجام دهد، اما علم او بسیار بیشتر از استفاده از نرم‌افزارها و یا برنامه‌هایی که قبلا ساخته شده است. به عبارت بهتر در این رشته به حل مسائل به صورت مفهومی، ریاضی و با رویکرد حل مسئله پرداخته می شود. همانگونه که در مقدمه هم گفتیم، در جنگ جهانی مسئله‌ای به نام رمز وجود داشت، که توسط آلن تورینگ این مسئله به کمک ساخت دستگاهی به نام بامب حل شد. تورینگ با دانش ریاضی، الگوریتم و الگو به یک جسم ساخته شده از فلز و سیم و… توانایی اندیشیدن داد تا کارهایی که انسان در زمان کوتاه قادر به انجام آن نیست را انجام دهد.

شاید این روزها از خطرات هوش مصنوعی شنیده باشید. سیاستمداران، دانشمندان، صاحبان کسب و کار هر روز از پیشرفت هوش مصنوعی بیشتر هراسان می‌شوند چون ممکن است نسل انسان را که سازنده آن است، با خطرات جدی و حتی بقا مواجه کند.

هدف این رشته تربیت کارشناسانی است که با درصد خطای بسیار کم و بالاترین دقت در کمترین زمان ممکن به بهترین روش های حل مسئله دست پیدا نمایند. به جرئت می توان گفت هیچ مسئله ای در طبیعت وجود ندارد که از راه الگوریتم های ریاضی حل نشود. امروزه کامپیوتر به کمک مهندسان و متخصصان آمده تا بتوانند مسائل و مفاهیم طبیعی را به صورت ریاضی و به کمک کامپیوتر‌ها بازسازی و حل کنند.

علوم کامپیوتر یا علم کامپیوتر

اگر در این رشته قرار به مطالعه علمی به نام کامپیوتر بود آن را با کلمه جمع “علوم” معرفی نمی‌کردند. علوم کامپیوتر تجمیعی از علوم مختلف ریاضی، روش حل مسئله، زبان برنامه نویسی و… است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

رشته علوم کامپیوتر و رتبه قبولی

رشته علوم کامپیوتر و رتبه قبولی

تحصیل در رشته علوم کامپیوتر به چه کسانی توصیه نمی شود

اگر با تحصیل در رشته علوم کامپیوتر می‌خواهید نرم افزار نویس شوید، یا کامپیوتر و لب تاب تعمیر کنید یا بفروشید، اپلیکیشن های اندروید و ios طراحی کنید، سایت دیجیکالا و  آپارات و یوتیوب و فیسبوک بسازید و مهم تر از همه به الگوریتم و ریاضی علاقه ندارید، تحصیل در رشته علوم کامپیوتر به شما توصیه نمی‌شود.(به جای علوم کامپیوتر، رشته مهندسی کامپیوتر بخوانید.)

معرفی رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های ایران

رشته علوم کامپیوتر در اغلب دانشگاه‌های دنیا و ایران دارای دروس و سیلابس یکسانی است. در ادامه رشته علوم کامپیوتر را با توجه به آخرین مصوب وزارت علوم ایران، معرفی می‌کنیم.

در رشته علوم کامپیوتر دروسی برای درک بهتر از تحلیل و تجزیه روش‌های حل مساله به کمک کامپیوتر، بیوانفورماتیک، بهینه سازی فرآیندها، دستگاه‌ها و ….. ارائه می‌شود که دانشجویان برای دریافت مدرک کارشناسی باید این دروس را پاس کنند.

اهداف برگزاری رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی

برای برگزاری یا حذف هر رشته‌ای در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، اهداف مشخصی تعریف می‌شود. در سالیان گذشته برخی از رشته‌ها مورد بازنگری و تدوین جدید قرار گرفته و برخی دیگر به علت نبود کارکرد مناسب با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی حذف شدند؛ اما رشته‌های جدیدی هم در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا وارد دانشگاه‌ها شده که از بازار کار مناسبی هم برخوردارند. در ادامه به معرفی دلایل مهم برای برگزاری رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی می‌پردازیم:

  •  توسعه پژوهش‌های بنیادین
  •  تقویت قدرت تجزیه و تحلیل در دانشجویان
  • پرورش خلاقیت و نوآوری
  • توسعه پژوهش‌های میان رشته‌ای و فناورانه
  • بهره برداری از پیشرفت‌های علوم کامپیوتر جهت حل مسایل کاربردی، مسائل مهندسی و….

کاربرد علوم کامپیوتر در توسعه و پیشرفت علوم مختلف

با پیشرفت علم و اطلاعات بسیار زیادی که برای پردازش و تصمیم گیری وجود دارد، در تمام پژوهش‌های بنیادین نیاز به علمی است تا بتوان آن‌ها را به سرعت دسته‌بندی، الگو سازی و قابل نتیجه گیری کرد. به طور مثال در زمان جنگ جهانی برای شکستن رمز آلمانی‌ها که فقط یک روز اعتبار داشت و در روز بعد از کدهای جدید برای رمزنگاری استفاده می‌شد، یک انسان نمیتوانست 10 به توان 22 حالت را تست کند. اما یک انسان توانست با الگو سازی و الگوریتم دهی به یک ماشین، در مدت چند ساعت، رمز را کشف و از آن استفاده نماید.

به عنوان مثال دیگر، کشف واکسن کرونا در زمانی کوتاه به علت پیشرفت علم در زمان ما بود. اطلاعاتی که از این ویروس در میلیون‌ها مبتلا در سراسر جهان جمع آوری شد، فقط توسط کامپیوتر قابل پردازش بود. در همه علوم می‌توان مواردی را یافت که فقط و فقط به کمک کامپیوتر و علوم کامپیوتر و فرزند آن یعنی هوش مصنوعی قابل حل است.

توانایی فارغ التحصیلان رشته علوم کامپیوتر

اگر در رشته علوم کامپیوتر درس بخوانید توانایی‌های زیادی برای ورود به بازار کار، ادامه تحصیل و حتی زندگی شخصی پیدا خواهید کرد. البته منظورمان فقط ورود به این رشته و پاس کردن دروس نیست!

  • توانایی حل مسایل
  •  توانایی مدلسازی مسایل
  • توانایی طراحی الگوریتم برای حل مساله
  • توانایی کد نویسی و پیاده سازی کدها
  • توانایی کار گروهی برای پیاده سازی نرم افزاری در جهت کشف علوم نوین، یا حل مسائلی که در صنعت حل نشده و پیدا کردن راه‌های کم هزینه و سریع
  • توانایی برقراری تعامل با صنعت و پشتیبانی علمی در پروژهش‌های صنعتی
  • همکاری در تمام صنایع دانش بنیان برای تحقیق، تولید و بهینه‌سازی محصولات مختلف

رشته علوم کامپیوتر قبل از سال 1395 در مقطع کارشناسی در ۴ گرایش اقدام به جذب و تربیت نیروی متخصص می‌کرد؛ اما در مصوبات جدید وزارت علوم در دفترچه انتخاب رشته کنکور، گرایش‌ها از اغلب رشته‌های کارشناسی و رشته علوم کامپیوتر حذف شده‌اند. در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های علمی-کاربردی علوم کامپیوتر و رشته‌های دیگر با گرایش خاص اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

برای آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر کلیک کنید

معرفی واحدهای درسی رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی

رشته علوم کامپیوتر مانند اغلب رشته‌های کارشناسی دارای 136 واحد است که به شرح زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • دروس عمومی 22 واحد
  • دروس پایه 21 واحد
  • دروس تخصصی 63 واحد
  • دروس اختیاری 15 واحد

اهداف برنامه آموزشی کارشناسی علوم کامپیوتر

  • توسعه پژوهش‌های بنیادین (حل مسئله و طراحی الگوریتم برای حل مسئله)
  • تقویت قدرت تجزیه و تحلیل (حل مسئله، مدلسازی مسئله، طراحی الگوریتم برای حل مساله کد نویسی و پیاده سازی در برنامه نویسی، برقراری تعامل با صنعت و پشتیبانی علمی در پروژهش‌های صنعتی)
  • پرورش خلاقیت و نوآوری حل مسئله، مدلسازی مسئله، طراحی الگوریتم برای حل مساله کد نویسی و پیاده سازی در برنامه نویسی، برقراری تعامل با صنعت و پشتیبانی علمی در پروژهش‌های صنعتی)
  • توسعه پژوهش‌های بین رشته‌ای و فناورانه (حل مسئله، مدلسازی مسئله، طراحی الگوریتم برای حل مساله کد نویسی و پیاده سازی در برنامه نویسی، برقراری تعامل با صنعت و پشتیبانی علمی در پروژهش‌های صنعتی، پرورش روحیه تیم ورک و کار تیمی برای پیاده سازی نرم افزار، اپلیکیشن و سایر پروژهای دارای پیچیدگی و نیازمند چندین کارشناس و متخصص)
  • بهره برداری از پیشرفت‌های علوم کامپیوتر برای حل مسایل کاربردی (حل مسئله، مدلسازی مسئله، طراحی الگوریتم برای حل مساله کد نویسی و پیاده سازی در برنامه نویسی، برقراری تعامل با صنعت و پشتیبانی علمی در پروژهش‌های صنعتی، پرورش روحیه تیم ورک و کار تیمی برای پیاده سازی نرم افزار، اپلیکیشن و سایر پروژهای دارای پیچیدگی و نیازمند چندین کارشناس و متخصص)

جدول توزیع واحدها در رشته علوم کامپیوتر

تعداد واحد نوع دروس
٢٢ دروس عمومى
٢٤ دروس پايه
٦٩ دروس تخصصى
٢٠ دروس اختيارى
١٣٥ جمع

ارتباط دروس و ایجاد توانمندی

ایجاد مهارت و توانمندی نام درس 
آشنايى با مبانى برنامه نويسى مبانى كامييوتر و برنامه سازى، برنامه سازى پيشرفته
آشنايى با برنامه هاى كاربردى هوش مصنوعى، حسابگرى زيستى، داده كاوى، بيوانفورماتيك مقدماتى
آشنايى با مبانى رياضيات رياضى عمومى ١، رياضى عمومى ٢، مبانى رياضيات، جبر خطى، معادلات ديفرانسيل
آشنايى با مبانى آمار و احتمال روش هاى آمارى، احتمال ١

جدول دروس عمومی رشته علوم کامپیوتر

دروس عمومی تقریبا بین تمام رشته‌ها در گروه‌های آزمایشی مختلف یکسان است.

جدول دروس عمومی در رشته علوم کامپیوتر و معرفی دروس

جدول دروس عمومی اختیاری

٢ واحد آشنايى با ارزش هاى دفاع مقدس
٢ واحد آشنايى با كليات حقوق شهروندى
٢ واحد آئين نگارش
٢ واحد استانداردسازى
٢ واحد شناخت محيط زيست
٢ واحد كارآفرينى
٢ واحد مديريت بحران
٢ واحد مهارتهاى زندگى دانشجويى
٢ واحد ورزش ٢
٢ واحد ورزش٣

جدول دروس پایه رشته علوم کامپیوتر

در تمام رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی دروسی به عنوان دروس پایه تعریف شده است که کلیه دانشجویان ملزم به گذراندن این دروس می‌باشند. در ادامه جدول دروس علوم پایه رشته علوم کامپیوتر را ملاحظه فرمایید.

جدول دروس پایه مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر مصوب وزارت علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران

جدول دروس تخصصی در رشته علوم کامپیوتر

جدول دروس تخصصی برای رشته کارشناسی یا لیسانس علوم کامپیوتر در ایران

دروس اختیاری علوم کامپییوتر

دروس اختیاری در تمام رشته‌های فنی-مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی ارائه می‌شود. هر دانشگاه بر حسب وجود اساتید خود در گرایش‌های مختلف دروس را با تصویب دانشگاه و گروه برگزار می‌کند. در گذشته رشته‌های کارشناسی دارای گرایش بودند که با حذف این گرایش‌ها، دانشجویان می‌توانند از بین دروس ارائه شده توسط دانشگاه و علاقه خود به بازار کار و ادامه تحصیل دست به انتخاب بزنند. به طور مثال اگر دانشجویی بخواهد در حوزه هوش مصنوعی ادامه تحصیل دهد یا وارد بازار کار شود، بهتر است دروس اختیاری مرتبط با این حوزه را انتخاب کند.

  • اصول طراحى نرم افزار
  • مهندسى نرم افزار
  • سيستم هاى شى گرا
  • نگارش علمى
  • تركيبيات براى علوم كامپيوتر
  • رياضى براى علوم كامپيوتر
  • تركيبيات و كاربردها
  • نظريه گراف و كاربردها
  • زبان‌هاى برنامه سازى
  • شبكه‌هاى كامپيوتر
  • مهندسى اينترنت
  • معمارى كامپيوتر
  • ريز پردازنده
  • سيستم هاى بى درنگ
  • حسابگرى زيستى
  • بيوانفورماتيک مقدماتى
  • نظريه رمز نگارى مقدماتى
  • نظريه اطلاعات مقدماتى
  • نظريه كدگذارى مقدماتى
  • گرافيك كامپيوتری
  • نرم افزار هاى رياضى
  • شبيه سازى كامپيوتری
  • پايگاه داده ها
  • برنامه‌ريزى خطی
  • برنامه ريزى غير خطى
  • برنامه ريزى پويا
  • بهينه سازى تركيبياتى
  • برنامه نويسى وب
  • برنامه نويسى امن
  • سيستم هاى چند رسانه‌اى
  • بازيابى اطلاعات پيشرفته
  • سيگنال‌ها و سيستم ها
  • منطق
  • منطق‌هاى غير كلاسيک
  • نظريه مقدماتى شبكه‌ها
  • مباحثى در علوم كامپيوتر  ١
  • مباحثى در علوم كامپيوتر ٢
  • آزمايشگاه فيزيک عمومى ١
  • آزمايشگاه فيزيک عمومى ٢
  • حسابان پيشرفته
  • آناليز رياضى ١
  • آناليز رياضى ٢
  • توابع مختلط
  • جبر ٢
  • توپولوژى عمومی
  • نظريه مقدماتى اعداد
  • مبانى آناليز عددی
  • بهينه سازى خطى ١
  • آزمايشگاه رياضی
  • احتمال ٢
  • آمار رياضى ١
  • آمار رياضى ٢
  • فرآيندهاى تصادفى ١
  • روش هاى نمونه گيرى ١
  • روشهاى نمونه گيرى ٢
  • رگرسيون ١
  • روش‌هاى ناپارامتری
  • سرى هاى زمانى ١
  • طرح آزمايش ها ١
  • طرح آزمايش ها ٢
  • تحليل چند متغيره آماری
  • تحليل داده‌هاى گسسته
  • يادگيرى آمارى مقدماتی
  • محاسبات آماری
  • مبانى علم اقتصاد

معرفی برخی دروس رشته علوم کامپیوتر

برخی از دانش‌آموزان فقط با شنیدن نام یک رشته، تعریف و تمجید اطرافیان و بدون اطلاع از درس‌ها و مشکلاتی که در طول تحصیل با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد، دست به انتخاب رشته می‌زنند و بعد از ورود به دانشگاه و رویارویی واقعی با دروس و مشکلات به فکر تغییر رشته و یا حتی انصراف از دانشگاه می‌افتند. در این قسمت تا حدی سعی شده تا شما را با مباحث هر درس از واحدهای دانشگاهی آشنا کنیم.

ریاضی عمومی 1

ریاضی عمومی1، شامل مفاهیم اصلی حساب دیفرانسیل و انتگرال و عمومی‌ترین درس ریاضی در رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی است. نکات مهمی که دانشجو باید در این درس به آنها توجه کند عبارتند از:

  •  ضروری بودن بیان اثبات قضایای اشاره شده در این سرفصل.
  •  توجه به روشهای محاسباتی، نظیر: محاسبه حد، مشتق و انتگرال و کاربردهای آنها، روش های جامع انتگرالگیری.
  • استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای درک بهتر مفاهیم، نظیر: Maple, Matlab و  ….

دانشجویان نظام جدید که درس حساب دیفرانسیل و انتگرال را در دبیرستان پاس نکرده و به جای آن حسابان 2 را گذرانده‌اند نسبت به دانش آموزان نظام قدیم از دانش کمتری برخوردارند. مباحثی مانند انتگرال و برخی قضایای حد و مشتق را باید در درس ریاضی 1 برای اولین بار یاد بگیرند؛ اما نکته مهم اینجاست که اغلب اساتید مباحث ساده و ابتدایی را تدریس نکرده و مستقیم وارد مفاهیم مهم می‌شوند. دانشجویان باید از ابتدای ترم به مطالعه کافی ریاضی عمومی 1 همت گمارند.

اهداف ویژه درس ریاضی 1
  • آشنایی با اعداد حقیقی و مختلط.
  • آشنایی با حد، پیوستگی، مشتق و انتگرال توابع و کاربردهای آنها.
  • آشنایی با دنباله و سری اعداد و آزمونهای همگرایی.
مباحث و سرفصل درس ریاضی عمومی 1
  • مختصات دکارتی، مختصات قطبی، اعداد مختلط و جمع و ضرب و ریشه آنها، نمایشهای مختلف اعداد مختلط
  • دنباله‌های عددی، آشنایی با مفهوم سری و سری‌های مختلف
  • حد و قضایای مربوط: حد بینهایت و حد در بینهایت، حد چپ و راست، پیوستگی، پیوستگی دنباله‌ای، قضیه مقدار میانی و قضیه مقدار اکسترمم برای توابع پیوسته
  • مشتق، دستورهای مشتق‌گیری، تابع معکوس و مشتق آن، مشتق توابع مثلثاتی و توابع معکوس آنها، قضیه مشتق ترکیب توابع
  • کاربردهای مشتق: قضیه فرما، قضیه رل، قضیه مقدار میانگین، قضیه مقدار میانگین کشی، آزمون مشتق اول و دوم برای اکسترمم‌ها، تقعر منحنی، نقطه عطف، دیفرانسیل یک تابع، بسط تیلر، کاربردهای هندسی و فیزیکی مشتق، خمها، سرعت و شتاب در مختصات قطبی، کاربرد مشتق در تقریب ریشه‌های معادلات
  • انتگرال: تعریف انتگرال توابع و انتگرال‌پذیری، قضیه مقدار میانگین برای انتگرال‌ها، قضایای اساسی حساب دیفرانسیل و انتگرال، تابع اولیه، روش‌های تقریبی برآورد انتگرال،
  • کاربرد انتگرال: محاسبه مساحت و حجم و طول منحنی و گشتاور و مرکز ثقل و کار و…
  • لگاریتم و تابع نمایی: مشتق آنها، تابع‌های هذلولوی
  • دنباله و سری بعنوان تابع: سری عددی، قضایای همگرایی مانند آزمون نسبت، ریشه و…، قضایای همگرائی سری توانی و قضیه تیلر با باقیمانده و بدون باقیمانده.
فهرست منابع پیشنهادی:
  •  س. شهشهانی، حساب دیفرانسیل وانتگرال 1
  • ت. آپوستل، حساب دیفرانسیل وانتگرال
  • ج. توماس، حساب دیفرانسیل وانتگرال
  • ج. استیوارت، حساب دیفرانسیل وانتگرال
ریاضی عمومی 2

درس ریاضی عمومی 2، ادامه درس ریاضی عمومی 1 است و به موضوعات پیشرفته حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی مانند انتگرال‌های چندگانه و آنالیز برداری می‌پردازد. این درس در اغلب رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه به صورت پایه و اجباری ارائه می‌شود.

اهداف ویژه
  • آشنایی با آنالیز برداری.
  • آشنایی با انتگرال های چندگانه و قضایایی مانند دیورژانس و استکس
مباحث یا سرفصل‌ها

معادلات پارامترى و مختصات فضائى: بردار در فضا، ضرب عددى، ماتريس هاى ٣ در ٣، تبديل خطى و ماتريس آن، دستكاه معادلات خطى سه مجهولى، عملیات روی سطرها، معکوس ماتریس، حل دستگاه معادلات، استقلال خطی، تبدیل خطی و ماتریس آن، دترمینان، مقدار و بردار ویژه، ضرب برداری، معادلات خط و صفحه

رویه درجه دو: تابع برداری و مشتق آن، سرعت و شتاب، خمیدگی و بردارهای قائم بر منحنی، تابع چند متغیری، مشتق سوئی و جزئی، صفحه مماس و خط قائم، گردایان، قاعده زنجیری برای مشتق جزئی، دیفرانسیل کامل،

انتگرالهای دو گانه و سه گانه: انتگرالهای دو گانه و سه گانه و کاربردهای آنها در مسائل هندسی و فیزیکی، تعویض ترتیب انتگرالگیری، مختصات استوانه‌ای و کروی، میدان برداری، انتگرال منحنی‌الخط

کاربرد انتگرال: انتگرال رویه‌ای، دیورژانس، چرخه، لاپلاسین، پتانسیل، قضایای گرین و دیورژانس و استکس

منابع مطالعاتی
  • شهشهانی حساب د يفرانسيل و انتگرال
  • آپوستل حساب دیفرانسیل وانتگرال، انتشارات نشر دانشگاهی
  • توماس حساب دیفرانسیل وانتگرال، انتشارات فاطمی
فیزیک عمومی 1

اهداف ویژه: آشنایی با مفاهیم حرکت، نیرو، شتاب، کار و انرژی و دینامیک اجسام

مباحث یا سرفصل‌ها

اندازه گیری: کمیت‌ها و یکاها، دقت، تحلیل ابعادی

حرکت در یک بعد: سرعت، شتاب

حرکت در صفحه: سرعت و شتاب در دو بعد

نیرو و قوانین نیوتون: دينامیک حركت دايره اى، نوسان و قانون هوک، کار و انرژی  پایستگی انرژی، انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل، سیستم ذرات، مرکز جرم، تکانه، پایستگی تکانه و برخورد، سینماتیک و دینامیک دورانی

مکانیک سیالات: فشار هیدروستاتیک، قوانین پایستگی در حرکت شاره ها، گرانروی، ترمودینامیک و حرارت و امواج

منابع پیشنهادی: فیزیک هالیدی

فیزیک عمومی 1

مفاهیم الکتریسیته و مغناطیس مفاهیم بنیادی فیزیک هستند که در درس فیزیک عمومی 2 در اغلب رشته‌های فنی مهندسی به صورت درس اصلی و اجباری تدریس می‌شود. تقریبا هیچ مهندسی وجود ندارد که با مفاهیم الکتریسیته و مغناطیس بیگانه باشد. در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر استفاده از الکتریسیته و مغناطیس به اوج خود می‌رسد.

اهداف ویژه:
  • آشنایی با نیروهای بنیادی طبیعت : الکتریکی و مغناطیسی
  • شناخت دینامیک کلاسیک اجسام باردار و آشنایی با معادلات بنیادی توصیف کننده آن
  • آشنایی با کاربردهای ابتدایی نیروهای الکتریکی و مغناطیسی
  • آشنایی با امواج الکترومغناطیسی
 مباحث و سرفصل‌ها

بار و ماده، قانون كولن و ميدان E، قانون گاوس و كاربرد، پتانسيل الكتريكى، خازن و دى الكتریک، جريان و مقاومت، مدارهاى الكتريكى، میدان الکتریکی، قانون آمپر، قانون فارادی، خواص مغناطیسی ماده، معادلات ماکسول، مدارهای RLC، جریان AC، امواج EM

منابع پیشنهادی: فیزیک هالیدی
مبانی کامپیوتر و برنامه سازی

شاید اولین و پایه‌ترین درس کاملا مرتبط با رشته علوم کامپیوتر، درس مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی باشد. اگر بر مفاهیم این درس تسلط پیدا نکنید، مطمئنا در دروس بعدی با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

هدف کلی: هدف اصلی این درس آشنایی دانشجو با مبانی و اصول برنامه سازی و برنامه نویسی در رایانه است. به این دلیل که این درس اولین درس و شالوده  دروس مرتبط با برنامه نویسی است، باید فرض شود که دانشجویان از هیچ گونه دانش خاصی در زمینه برنامه نویسی برخوردار نیستند. توصیه می شود که در این درس زبان جاوا تدریس شود. البته سرفصل مطالب مستقل از زبانی است که تدریس می شود.

اهداف ویژه:
  •  آشنایی مقدماتی با ساختار کامپیوتر
  • آشنایی با مبانی برنامه نویسی و نظریه الگوریتم
مباحث و سرفصل‌های آموزش

تاریخچه رایانه، آشنایی مقدماتی با ساختار کامپیوتر، معرفی کلی اجزا سخت افزاری یک کامپیوتر به عنوان یک مدل محاسباتی، ارتباط بین اجزا مختلف، بیان ساده ترین عملیات اولیه انجام شونده توسط این مدل محاسباتی، معرفی الگوریتم های ساده بر اساس این عملیات اولیه، بررسی الگوریتم های مسائل ساده از قبیل: جمع چند عدد- میانگین- جستجو و ……

معرفی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا برای اجرای الگوریتم های ارائه شده، معرفی متغیر و ثابت ها، آشنایی مقدماتی با ساختار کامپیوتر، برنامه نویسی و  الگوریتم مستقل از زبان، معرفی متغیرها و ثابت‌ها، عبارات شرطی-کنترلی، انواع حلقه‌ها، متودها و پارامترها، کار با آرایه و فایل، مفهوم زمان اجرا و حافظه مصرفی، مفهوم الگوریتم‌های بازگشتی، الگوریتم های جستجو و مرتب سازی.

فهرست منابع پیشنهادی
  •  T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L. Rivest, C. Stein, Introduction to algorithms, The MIT Press, ۲۰۰۱
  •  P. J. Deitel and H. M. Deitel, Java How to Program, Prentice Hall, ۲۰۰٧
  • B. Eckel, Thinking in Java, MindView Inc., ۲۰۰۳
مبانی ترکیبیات

ترکیبیات شاخه‌ای از ریاضی است که به بررسی ساختارهای متناهی و شمارا می‌پردازد. مسایل ترکیبیات در بخش‌های زیادی از ریاضیات محض مانند جبر، نظریه احتمالات، توپولوژی و هندسه پیش میایند و ترکیبیات کاربردهای فراوانی در بهینه‌سازی، علوم کامپیوتر، نظریه ارگودیک و فیزیک آماری دارد. در اواخر سده بیستم روش‌های کلی و قدرتمندی ابداع شد که ترکیبیات را به بخشی شاخص از ریاضیات تبدیل کرد.

اهداف ویژه

آشنایی با مفاهیم اساسی ترکیبیات مانند : شمارش ، توابع مولد، روابط و انواع آنها، ماتریسها از دیدگاه ترکیبیاتی، گرافها و رنگبندی

مباحث یا سرفصل‌ها

مقدمه: مطالب مقدماتی مانند نظریه مجموعه‌ها، توابع، الگوریتم و منطق گزاره‌ها و جبر

شمارش: اصل ضرب و جمع، مفاهیم اصلی ، اصل لانه کبوتری، تبدیل‌ و ترکیب، اصل شمول و عدم شمول، روابط بازگشتی، توابع مولد.

روابط و انواع آن: روابط و نمایش آن‌ها، روابط هم ارزی و افرازها، روابط ترتیب جزئی و ترتیب کامل، بستار یک رابطه

ماتریس: ماتریسها از دیدگاه ترکیبیاتی، برخی خواص مهم ماتریسهای صفر و یک

نظریه گراف: معرفی مفهوم گراف با تاکید بر کاربردهای آن در مدل سازی، آشنایی با مفاهیم اصلی نظریه گراف نظیر دور، مسیر، درجه، دنباله درجه ای،  گراف نظیر گرافهای کامل، درخت‌ها، گرافهای دوبخشی، گرافهای اویلری وهامیلتونی و گرافهای جهتدار ، طرح الگوریتم و کاربردها

مربعهای لاتین: آشنایی با تعریف و مفاهیم اصلی با تأکید بر ارتباط این مفاهیم، نظیرگراف‌ها و ارائه چند مورد شمارش در این خصوص، مفهوم سیستم‌های نمایندگی متمايز (SDR)

برنامه سازی پیشرفته

هدف کلی این درس، یادگیری اصول برنامه‌نویسی پیشرفته است. با توجه به این که پیشنیاز این درس، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی است، دانشجویان باید در دروس قبلی دانش اولیه در زمینۀ برنامه نویسی را آموخته و مهارت لازم در این زمینه را در حد مفاهیم اولیه پیش‌نیاز مبحث برنامه‌نویسی کسب کرده باشند.

اهداف ویژه
  • یادگیری اصول برنامهنویسی پیشرفته.
  • آشنایی با برنامهنویسی شیگرا و الگوریتمهای جستجو .
  • آشنایی با زبانهای برنامهنویسی مانند جاوا و ++C

به دانشجویان توصیه می‌شود با مطالعه کتاب، دیدن فیلم‌های آموزشی که اغلب به صورت رایگان در سایت‌هایی مانند، youtube , aparat و …. دانش برنامه‌نویسی خود را بالا برده و قبل از ورود به کلاس درس، آگاهی اولیه و در طول ترم و پس از آن دانش پیشرفته را کسب کنند.

مباحث یا سرفصل درس

مقدمه ای بر برنامه نویسی، آشنایی با زبانهای برنامه نویسی و معیارهای انتخاب زبان برنامه نویسی، آشنایی با یک زبان برنامه نویسی مانند جاوا یا ++C، برنامه نویسی شیگرا، تعریف شی و کلاس، وراثت، سطوح دسترسی، overriding and overloading methods ،encapsulation، روشها و متغیرهای static، ساختارهای IO، طراحی رابط گرافیکی، پردازش خطا، کار با فایل‌ها، کار با ساختمان داده، مهارت‌های مدیریت پروژه و کار تیمی، پروپوزال‌نویسی و مسایل مربوطه، سندسازی برنامه، بررسی الگوریتم‌ها، آشنایی با پیچیدگی الگوریتم‌ها و مرتبه زمانی، آشنایی با الگوریتم‌های جستجو و مرتبسازی و نحوۀ تحلیل آنها از لحاظ نظری.

فهرست منابع پیشنهادی
  • T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L. Rivest, C. Stein, Introduction to algorithms, The MIT Press, 2001.
  •  J. Deitel and H. M. Deitel, Java How to Program, Prentice Hall, 2007.
  •  B. Eckel, Thinking in Java, MindView Inc., 2003.
ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها

در این درس دانشجویان رشته علوم کامپیوتر با اصول موضوع ساختمان داده آشنا شده و روش‌های طراحی ساختمان داده‌های مناسب برای مسایل را خواهند آموخت.

اهداف ویژه
  • آشنایی با ساختمان داده های اصلی و کاربرد آن‌ها
  • آشنایی با روش‌های طراحی الگوریتم بر اساس ساختمان داده
مباحث و سرفصل

تعریف و اهمیت ساختمان داده‌ها، تحلیل الگوریتم، ساختمان داده های ایستا شامل متغیرها، آرایه ها و کاربرد آن‌ها، ساختمان داده‌های نیمه ایستا، ساختمان داده‌های پویا شامل انواع لیست‌های پیوندی، روش نمایش لیست و کاربرد آن‌ها، درخت‌ها شامل روش نمایش درخت، درخت دودویی، روش‌های نمایش درخت دودویی، روش‌های پیمایش درخت، درخت دودویی جستجو، درخت ریسه‌ای، کاربرد درخت، گراف ها شامل انواع گراف ها و روش نمایش آن‌ها، روش های پیمایش گراف ها و کاربرد آنها، جستجوی داده ها شامل جستجوی خطی و دودوئی، درخت های AVL،  درهم سازی و کاربرد های آن، مرتب سازی داده ها شامل روش های پایدار و ناپایدار، انواع روشهای مرتب سازی، رتبه آماری روشهای مرتب سازی، مرتب سازی خارجی

منابع و مراجع پیشنهادی
  • R .Lafore, Data Structures and Algorithms in Java, Second Edition, SAMS, ٢۰۰٢.
  • A. J. A. Stores, An Introduction to Data Structures and Algorithms, Birkhauser, ٢۰۰١.
  • E. Horowitz and S. Sahni, Fundamentals of Data Structures in C, Second Edition, Computer Science Press,
طراحی و تحلیل الگوریتم‌ها

دانشجویان در این درس ضمن آشنا شدن با اصول اولیه تحلیل الگوریتم ها نظیر آشنایی با مفاهیم بسیارمقدماتی نظریه پیچیدگی، با الگوریتم های برخی مسایل بنیادی آشنا می‌شوند. همچنین در این درس با انواع مختلف الگوریتم ها نیز آشنا شده و مقدمات نظریه الگوریتم های پیشرفته نیز فراهم خواهد شد.

اهداف ویژه
  •  آشنایی با روشهای طراحی و تحلیل الگوریتم ها
  • آشنایی با الگوریتم های اساسی و پایه ای در علوم کامپیوتر
  • کسب دانش کافی برای طراحی و تحلیل الگوریتمها در صورت مواجهه با مسائل جدید
مباحث و سرفصل‌ها

مرور مفاهیم اولیه نظیر پیچیدگی و تحلیل مجانبی(نمادهای ω ، o ، Ω ، O ، θ )، مرور ساختمان‌های داده‌ای پایه، روشهای حل معادلات بازگشتی ، مروری بر روشهای طراحی الگوریتم روش تقسیم و غلبه، الگوریتم های مرتب سازی سریع و ادغامی، انتخاب k–امین کوچکترین عدد، ضرب سریع اعداد و ماتریس ها، روش برنامه ریزی پویا، درخت جستجوی بهینه ، شمارش درختان دودویی(، روش حریصانه )، کدگذاری هافمن، زمان بندی انجام کارها، پیمایش سطحی و عمقی، کوتاهترین مسیر، درخت پوشای مینیم ، مؤلفه های همبندی، مرتب سازی توپولوژیکی، الگوریتم های تطابق رشته ها الگوریتم های تصادفی مرتب سازی سریع،  آشنایی با مفاهیم قطعیت و عدم قطعیت در طراحی الگوریتم ها، مفهوم تقلیل، معرفی رده های مهم مسائل رنگ آمیزی گراف، مجموع زیرمجموعه ای، مقدمه ای بر الگوریتم های موازی، معرفی مدلهای کامپیوترهای موازی ، الگوریتمهای موازی برای جستجو و مرتب سازی.

اصول سیستم‌های کامپیوتری

درس اصول سیستم‌های کامپیوتری، زمینه آشنایی دانشجویان با مفاهیم مدارات منطقی و سخت افزار کامپیوتر فراهم می‌کند؛ دانشجویان با گذراندن این درس به معلومات لازم در زمینه نحوه عملکرد سخت افزار کامپیوتر دست پیدا خواهند کرد.

اهداف ویژه
  • آشنایی با مدارات منطقی
  • آشنایی با سازمان کلی یک کامپیوتر و اصول طراحی آن
  • آشنایی با سازمان دستگاههای ورودی/خروجی و حافظه و پروتکلهای ارتباطی آنها
 مباحث و سرفصل تدریس وزارت علوم
  • مدارهای منطقی دیجیتال
  • کامپیوترهای دیجیتال
  • گیت‌های منطقی
  • جبر بول
  • ساده‌سازی با نقشه
  • مدارهای ترتیبی
  • قطعات دیجیتال
  • مدارهای مجتمع
  • دی‌کدرها
  • مولتی پلکسرها
  • شیفت رجیسترها
  • شمارنده‌های دودویی
  • واحد حافظه
  • نمایش داده‌ها
  • انتقال ثبات‌ها و ریزعمل‌ها
  • زبان انتقال ثبات
  • انتقال ثبات
  • انتقال‌های گذرگاهی و حافظه‌ای
  • ریزعمل‌ها
  • واحد حساب
  • منطق و شیفت
  • سازمان و طراحی یک کامپیوتر پایه
  • کدهای دستورالعمل ها
  • ثبات‌های کامپیوتر
  • دستورالعمل‌های کامپیوتر
  • زمانبندی و کنترل، سیکل دستورالعمل، دستورالعمل‌های ارجاع به حافظه، ورودی-خروجی و وقفه، کنترل ریز برنامه نویسی شده
  • واحد پردازش مرکزی
  • سازمان ثبات‌های عمومی
  • روش‌های آدرس‌دهی
  • انتقال و دستکاری داده‌ها
  • الگوریتم‌های جمع، تفریق
  • ضرب و تقسیم، معماری حسابی، ضرب با کدگذاری بوت
  • واسطه ورودی و خروجی
  • شیوه‌های انتقال
  • وقفه اولویت‌دار
  • دستیابی مستقیم به حافظه
  • پردازنده ورودی و خروجی IOP
  • حافظه اصلی، حافظه کمکی، حافظه تداعی‌گر، حافظه کش، حافظه مجازی
فهرست منابع پیشنهادی:

1. M. Mano, Computer System Architecture, Third Edition, Prentice hall, ١۹۹٢.

2. D. A. Patterson and J. L. Hennessey, Computer Organization and Design, Third Edition, Morgan Kaufmann, ٢۰۰٥.

زبان ماشین و اسمبلی

در این درس زمینه آشنایی دانشجویان با ساختار سخت افزار کامپیوترهای امروزی و روش برنامه‌نویسی آن‌ها به زبان ماشین فراهم می‌شود و به برنامه‌نویسی مستقیم بر روی سخت افزار پرداخته خواهد شد. علاوه بر آن، به طوری جزیی به نحوه پیاده‌سازی توابع مختلف، درایورها و فراخوانی وقفه ها پرداخته خواهد شد و نمونه های زیادی از انواع مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اهداف ویژه:
  • آشنایی با اجزای تشکیلدهنده کامپیوترهای امروزی
  • آموزش زبان اسمبلی کامپیوترهای امروزی
  • آموزش نحوه کنترل سخت افراز با برنامهنویسی در سطح زبان ماشین
مباحث یا سرفصل‌های تدوین شده وزارت علوم
  • تاریخچه کامپیوتر
  • نسل‌های کامپیوتر و انواع آن
  • مدل فون نیومن
  • اعداد و اطلاعات در کامپیوتر
  • ممیز ثابت/شناور
  • مکمل کاراکترها
  • اجزای تشکیل‌دهنده کامپیوتر واحد پردازش مرکزی یا همانCPU
  • واحد محاسبات و منطق  ALU
  • انواع حافظه ها در کامپیوتر
  • سیکل واکشی- اجرا
  • آشنایی با مجموعه دستورالعمل کامپیوتر CISC و کامپیوتر RISC
  • مدهای آدرس‌دهی ، مستقیم، غیر مستقیم، نسبی، ضمنی، اندیسی، افزاینده خودکار، کاهنده خودکار
  • برنامه نویسی اسمبلی، اسمبلر Assembler و اشکالزدا Debugger
  • آموزش زبان اسمبلی و انجام تمرینهای اسمبلی برای یک پردازنده
  • مثال پیادهسازی توابع switch ،for ،while ،if else
  • مقدمه ای بر کامپایلر
  • انواع دسترسی به واحدهای ورودی/خروجی، آشنایی با درایورهای دستگاه Device Drivers
منابع و مراجع:

R. Hyde, The art of Assembly Language, No Starch Press

N. K. Srinath Microprocessor Programming and Interfacing, Prentice Hall

اصول سیستم‌های عامل

در این درس دانشجو با مفاهیم و اصول اولیه و پایه ای طراحی سیستم عامل به عنوان لایه ارتباطی کاربر و برنامه‌های کاربردی با سخت افزار آشنا می شود. سیستم عامل هایی مانند ویندوز، لینوکس، یونیکس، مک و … دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایبی هستند که در این درس با نحوه کار آن‌ها آشنا می‌شوید.

اهداف ویژه
  • آشنایی با سازمان کامپیوتر و جایگاه سیستم عامل
  • آشنایی با خدمات سیستم عامل
  •  آشنایی با مسائل نظری و الگوریتمی مربوط به طراحی و ساخت یک سیستم عامل نوعی
مباحث یا سرفصل‌های تدریس
  • تعریف، اهمیت و تاریخچه سیستم های عامل
  • سازمان سیستم کامپیوتری
  • خدمات سیستم عامل
  • فراخوانی های سیستم
  • تقسیم بندی سیستم عامل از نظر کارکرد شامل سیستم های تک کاربره و تک وظیفه ای
  • سیستم های چند وظیفه ای
  • سیستم های اشتراک زمانی
  • سیستم های توزیعی و شبکه ای و سیستم های بیدرنگ
  • مدیریت عملیات ورودی/خروجی
  • مدیریت فرایندها، بخش بحرانی و روش های پیاده سازی آن
  • بن بست و روشهای جلوگیری، اجتناب و کشف و ترمیم آن
  • ارتباطات درون فرآیندی
  • مدیریت پردازنده و روش زمان بندی
  • مدیریت حافظه
  • روش های اخذ، جایدهی و جایگزینی
  • سازمان حافظه مجازی
  • مدیریت پرونده ها
فهرست منابع پیشنهادی

۱. P.B. Silberschatz, G. Gavlin, and G. Gange, Operating System Concepts, Addison Wiley, ٢۰۰۹.

۲. A. S. Tanenbaum, Moderm Oprating Systems, Prentice Hall, ٢۰۰۸.

هوش مصنوعی

در چند سال اخیر واژه هوش مصنوعی بر سر زبان‌ها افتاده است. تقریبا هیچ برنامه کاربردی، اپلیکیشن، وسایل الکترونیکی و…. را پیدا نمی‌کنید که در کنار آن واژه هوش مصنوعی شنیده نشود؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن!

هدف کلی: این درس به جنبه هایی از علوم کامپیوتر می پردازد که به انجام امور مرتبط با هوش انسانی نظیر بازی شطرنج، شناسایی طرح، درک گفتار و حل مسئله مربوط می شود. عناوین اصلی مورد بحث مفاهیم کلیدی نمایش دانایی و استدلال، سیستم های خبره و یادگیری است.

اهداف ویژه
  • آشنایی با مفاهیم هوش مصنوعی
  • آشنایی با منطق درجه اول به عنوان یک زبان ارائه دانش در عاملهای مبتنی بر دانش
  • آشنایی با حل مسائل هوش مصنوعی در محیطهای غیرقطعی
مباحث یا سرفصل‌های مصوب تدریس
  • تاریخچه، کاربرد، اهداف و محدودیتهای هوش مصنوعی
  • شناخت عامل های هوشمند و ساختار یک عامل هوشمند
  • فضای وضعیتها و روشهای جست و جو
  • شناخت حل مسایل هوش مصنوعی به شیوه جستجو
  • شناخت مفهوم مکاشفه و ابتکار در حل مسائل هوش مصنوعی
  • نمایش دانش
  • نظریه بازی
  • سیستمهای خبره
  • مفاهیم شنیدن، دیدن و حرف زدن و یادگیری کامپیوتر و آشنایی با مفهوم یادگیری با استفاده از مشاهدات
  • مفهوم روبوت
  • مفهوم ادراک و استنتاج و اجرا توسط روبوت
  • سیستمهایی پایه گذاری شده بر سودمندی دانش و آگاهی
فهرست منابع پیشنهادی
  • Peter Norvig, Stuart Russell, Artificial Intelligence: A Modern Approach Pearson; ٣٢٫٤١ edition, ٢۰١٥
  • P. H. Winston , Artificial Intelligence, Addison Wesley, ١۹۹٢.
کامپایلر

هدف این درس آشنایی دانشجویان با نحوه عملکرد کامپایلر در تبدیل کد برنامه، به کد نهایی است. در این درس علاوه بر جنبه های کاربردی کامپایلر، دانشجویان با اصول نظری آن نیز آشنا می شوند و در واقع یکی از کاربرد های عملی مباحث نظری علوم کامپیوتر را در تولید کامپایلر تجربه خواهند کرد.

اهداف ویژه
  • آشنایی با مفاهیم نظری و عملی کامپایلر
  • آشنایی با اجزای کامپایلر و تکنیک های مختلف پیاده سازی آن‌ها
  •  کسب مهارت در تولید برنامه بهینه و رفع خطاهای برنامه نویسی
مباحث یا سرفصل‌ها
  • آشنایی با کامپایلرها، اجزا آن‌ها ، عملکرد و مراحل کامپایل به صورت کلی
  • ساختار زبانهای برنامه نویسی و نقش گرامر در آنها
  • انواع گرامرها
  • تحلیل گر لغوی Lexical Analyzer
  • اتومات‌های با پایان و نقش آنها در تحلیل گر لغوی
  • پردازش خطا در تحلیل گر لغوی
  • تحلیلگر نحوی و انواع آن Syntax Analyzer
  • پردازش خطا در تحلیل گر نحوی
  • تحلیل گرهای نحوی بالا به پایین
  • تحلیل گرهای نحوی پایین به بالا
  • ساختارهای داده ای زمان اجرا
  • ساختار جدول سمبلها
  • نحوه تولید کد
  • کدهای میانی و انواع آن
  • نحوه تولید کدهای میانی Semantic Analyzer
  • آشنایی با کامپایلر  Lex and Yacc
 فهرست منابع پیشنهادی:
  •  V. Aho, R. S. and J. D. Ullman, Compilers: Principles, Techniques, and Tools, Addison Wesley, ۲۰۰٧
  • W. Appel and J. Palsberg, Modern Compiler Implementation in Java, Cambridge University Press
  • Y .Su and S .Y. Yan, Principles of Compilers: A New Approach to Compiler, Springer
داده کاوی

داده کاوی یکی از زیر شاخه‌های پر کاربرد در علوم داده‌ها است که اشتراکات زیادی بین رشته‌های آمار و علوم کامپیوتر دارد و از این لحاظ این درس برای دانشجویان رشته آمار و علوم کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار است. علوم مربوط به جمع آوری، تحلیل و نتیجه گیری از اطلاعات و داده‌ها به یکی از مباحث پرکاربرد در تمام ابعاد زندگی انسان تبدیل شده است.

اهداف ویژه:

آشنایی با اصول داده کاوی، پالایش و تحلیل اکتشافی داده ها با کمک الگوریتم های یادگیری ماشین شامل رگرسیون، طبقه بندی، خوشه بندی و قوانین انجمنی.

مباحث مصوب وزارت علوم
  • مقدمه ای بر داده کاوی، پیش پردازش داده ها، تحلیل اکتشافی و توصیفی داده ها
  • تحلیل آماری تک متغیره، چندمتغیره و مدل رگرسیون خطی
  • آماده سازی داده ها برای ورود به مدل
  • الگوریتم K-NN
  • الگوریتم بیز ساده
  • الگوریتم ماشین بردار پشتیبان
  • الگوریتم درخت تصمیم
  • الگوریتم شبکه های عصبی
  • الگوریتم های خوشه بندی
  • قوانین انجمنی
  • ارزیابی مدلها
  • خوشه بندی جریان داده ها
  • گراف کاوی
فهرست منابع پیشنهادی:
  •  Larose D.T. and Larose C.D. (۲۰۱٤) Discovering knowledge in data: an introduction to data mining (Second edition). John Wiley & Sons.
  • P. Tan, V. Kumar, and M. Steinbach, Introduction to Data Mining, Pearson International Edition, ۲۰۰٥
  • Kamber, Data Mining: Concepts and Techniques, Third  Kaufmann, ۲۰۱۱
اصول طراحی نرم افزار

در این درس دانشجو با روش‌های تجزیه و تحلیل سیستم‌های کامپیوتری آشنا شده و با انجام یک پروژه تیمی، تحلیل و طراحی یک سیستم رایانه‌ای نسبتا بزرگ را تجربه می‌کند.آشنایی با نرم افزارهای بزرگ و تفاوت روش‌های تولید آنها با نرم افزارهای کوچک، آشنایی با روش تحلیل سیستم، آشنایی با روشهای طراحی سیستم از اهداف ارائه این درس در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر است.

اهداف ویژه:
  • آشنایی با نرم افزارهای بزرگ و تفاوت روش های تولید آنها با نرم افزارهای کوچک
  •  آشنایی با روش های تحلیل سیستمها
  •  آشنایی با روشهای طراحی سیستمها
مباحث و سرفصل تدریس وزارت علوم
  • بررسی مدل های تولید نرم افزار آبشاری و غیره
  • روش های تعریف نیازها(صوری و غیر صوری)
  • روشهای وارسی و اعتبار سنجی
  • روشهای طراحی از بالا به پایین، از پایین به بالا، موضوعی، فرآروندی و داده ای
  • پیاده سازی، آزمون، اشکال زدایی، نگهداری، قابلیت اطمینان، استفاده مجدد
  • قابلیت حمل، کارآیی، طراحی نرم افزار بوسیله کامپیوتر(CASE)
  • انجام پروژه تیمی..
فهرست منابع پیشنهادی
  • I .Sommerville, Software Engineering, ۹th edition, Addison Wesley, ٢۰١۰.
  • C .Ghezzi, M .Jazayeri, D .Mandrioli, Fundamentals of software engineering, Prentice Hall, ٢۰۰٣.
  • P .A. B. Ng and R. T. Yeh, Modern Software Engineering: Foundations and Current Perspectives, Van Nostrand Reinhold, ١۹۹۰.
  • R. S. Pressman and P. Roger, Software Engineering: A Practitioner’s Approach, ٧th edition, McGraw Hill, 2009
مهندسی نرم افزار

موضوع درس مهندسی نرم افزار چگونگی تولید نرم افزارهای بزرگ است. در این درس دانشجو با مفهوم نرم افزار بزرگ و تفاوت روش های تولید آنها
با نرم افزارهای کوچک و متوسط آشنا می شود.

اهداف ویژه:
  •  آشنایی با مدل های تولید نرم افزار
  • آشنایی با روش های مهندسی در تولید نرم افزار
مباحث یا سرفصل ها
  • آشنایی با ضروریات و امکانات به کارگیری روشهای مهندسی در تولید نرم افزار
  • درک نیازها ، برآورد زمان و هزینۀ پروژه های نرم افزاری
  • مفاهیم طراحی، طراحی معماری، طراحی واسط کاربر ، الگوها و پاد الگوهای طراحی
  • روش‌های چابک، سریع و کم هزینه تولید نرم افزار
  • انواع روش و راهبردها برای آزمون نرم افزار
  • مبانی مدیریت کیفیت
  • خطر و تغییر، مدیریت پیکربندی، قابلیت حمل و باز به کارگیری نرم افزار
  • مدیریت پروژه های نرم افزاری
  • استانداردهای تولید نرم افزار
منابع پیشنهادی 
  •  I .Sommerville, Software Engineering, 9th Edition, Addison Wesley, 2010.
  • R. S. Pressman, Software Engineering : A Practitioner’s Approach, 8th Edition , Mc Grow Hill, 2012.
  •  E. J. Brande, E. Bernstein, Software Engineering Modern Approaches, Second Edition, John Wiley & Sons, 2011.
  • T. Stober and U. Hansmann, Agile Software development, Springer Verlag, 2010.
  •  C. Jones, Software Engineering Best Practices, Mc Grow Hill, 2010.
  •  G. J. Myers, The Art of Software Testing, Second Edition, John Wiley and Sons, 2004.
زبان‌های برنامه سازی  Programming languages

در این درس دانشجویان با مفاهیم اولیه زبان‌های برنامه سازی و برنامه نویسی، اصول و ساختار آن‌ها آشنا شده و  علاوه بر آن مسایل مطرح در طراحی یک زبان جدید و نحوه طراحی آن، همچنین مشکلات موجود در پیاده سازی آن‌ها را می‌آموزند.

اهداف ویژه:
  • آشنایی با زبانهای برنامه سازی موجود
  • چگونگی طراحی یک زبان جدید
  • پیاده سازی یک زبان جدید
مباحث و سرفصل ها
  • تاریخچه و انواع زبانهای برنامه نویسی
  •  تأثیر سخت افزار
  • انتخاب مناسب زبان برای یک کاربرد معین
  • ماشین های مجازی
  • سطوح تجرید و ترجمه زبان برنامه نویسی
  • تجرید داده، تجرید عملیات، متغیر، نام، نوع، حوزه و دوره حیات متغیر، نوع و حوزه متغیر ایستا و پویا
  • مقید سازی و زمان آن
  • اختصاص حافظه و جمع آوری آشغال، انواع داده ساده و مرکب مانند رکوردها
  • معادل بودن انواع داده
  •  تعریف نوع داده توسط برنامه نویس
  • تجرید عملیات و واحدهای برنامه
  • ساختمان های کنترل در یک یا چند واحد برنامه
  • روش های اشتراک اطلاعات بین چند واحد برنامه
  • برنامه های فرعی، عملیات موازی
  • انتقال پارامترها، تجرید توأم داده و عملیات
  • مروری بر زبانهای تابعی، شی گرا، منطق گرا و مقایسه آنها با زبانهای رویّه ای
  • مروری بر زبانهای نسل چهارم
  • طراحی و اجرای برنامه هایی به زبان‌های تابعی، یا شی گرا، یا منطق گرا
فهرست منابع پیشنهادی وزارت علوم
  •  C. Ghezzi and M. Jazayeri, Programming Language Concepts, Addison Wiley, 1997.
  • B. J. MacLennan, Principles of Programming Languages: Design, Evaluation, and Implementation, Oxford University Press, 1999.
  •  S. N. Kamin, Programming Languages: An Interpreter-based Approach, Addison Wesley, 1990.
  • D. A. Watt, Programming Language Concepts, and Paradigms, Prentice Hall, 1990.
شبکه‌های کامپیوتری

در درس شبکه‌های رایانه‌ای دانشجویان با مفاهیم اولیه شبکه آشنا خواهند شد و مدل‌های مختلف لایه‌های شبکه و هر یک از لایه ها برای آنان مورد
بحث و بررسی قرار می‌گیرد؛ علاوه بر آن دانشجویان با معماری روز شبکه‌های جهانی آشنا می‌شوند.

اهداف ویژه
  • آشنایی با مدلهای مختلف لایه بندی شبکه
  • آشنایی با پروتکل‌های مربوط به هر لایه
  • آشنایی با معماری های مختلف شبکه
مباحث و سرفصل های پیشنهادی وزارت علوم
  • مفاهیم اولیه
  • معماری سیستمهای توزیعی
  • شبکه‌های کامپیوتری خصوصی، شبکه های کامپیوتر عمومی
  • شبکه‌ های محلی(LAN)
  • شبکه های گسترده(WAN)
  • قراردادهای مخابراتی(پروتکل ها)
  • انتقال داده ها، مفاهیم اولیه، مدارهای کنترلی انتقال، همگام سازی، روش های کشف خطا
  • مدل OSI
    لایه فیزیکی، لایه پیوند داده ها(Link Data)
  • لایه شبکه، لایه حمل، لایه نشست، لایه عرضی، لایه کابرد
  • نحوه انتقال داده ها در مدل OSI، استاندارد سازی در مدل OSI،
  • ملاحظات طراحی لایه ها، مسیریابی در شبکه‌ها، الگوریتم مسیریابی کوتاهترین مسیر، چند مسیره، متمرکز، توزیعی، بهینه، سلسله مراتبی
  • شبکه های محلی
  • خصوصیات پروتکل ها
  • شبکه های عمومی، مشخصات PDN، PSDN ، CSDN ، شبکه های فیبر نوری DATAKIT، FASNET ، S/NET،FDDI
فهرست منابع پیشنهادی:
  • A .S. Tanenbaum, Computer Networks, 4th Edition, Prentice Hall, 2003.
  • F .Halsall, Introduction to Data Communications and Computer Networks, Addison Wesley, 1985.
  • D..Hutchison, Local Area Network Architectures, Addison Wesley, 1988.
  • D .Comer, Internetworking with TCP/IP: Principles, Protocols, and Architecture, 5th Edition, Prentice Hall, 2006

تا اینجا تعدادی از دروس رشته علوم کامپیوتر را برای شما دانش آموزان علاقمند به این رشته معرفی کردیم. در ادامه به معرفی برترین دانشگاه‌ها در رشته علوم کامپیوتر در دنیا و رنک آن ها می‌پردازیم.

دانشگاه‌های برتر دنیا در رشته علوم کامپیوتر

در ادامه 10 دانشگاه‌ برتر دنیا در رشته علوم کامپیوتر را به شما عزیزان معرفی میکنیم.

دانشگاه ماساچوست یا mitبرترین دانشگاه دنیا در رشته علوم کامپیوتر در رنک جهانی

رتبه اول: دانشگاه Massachusetts Institute of Technology (MIT)

دانشگاه ماساچوست که در بین ایرانیان بیشتر به دانشگاه MIT (ام آی تی) مشهور است با امتیاز 94.8 از 100 در رتبه اولین دانشگاه برتر دنیا در علوم کامپیوتر قرار دارد.

رتبه دوم: دانشگاه Carnegie Mellon University

دانشگاه Carnegie Mellon University در شهر پیتسبرگ در ایالت پنسیلوانیا در کشور ایالات متحده آمریکا قرار دارد و با امتیاز 93.2 در  بین برترین دانشگاه‌ها در رشته علوم کامپیوتر در جایگاه دوم قرار گرفته است.

رتبه دوم: دانشگاه Stanford University

دانشگاه استنفورد هم با کسب امتیاز 93.2 در رتبه دوم بهترین دانشگاه‌های دنیا در رشته علوم کامپیوتر قرار دارد.

رتبه چهارم: University of Oxford

دانشگاه آکسفورد در انگلستان بعد از 3 دانشگاه آمریکایی با امتیاز 90.3، توانسته است در بین برترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم کامپیوتر قرار بگیرد. این دانشگاه از دانشگاه‌های با سابقه در دنیا است که اغلب ما ایرانیان نام آن را به واسطه دیکشنری oxford بسیار شنیده‌ایم.

رتبه پنجم: University of California, Berkeley (UCB)

رتبه پنجم بهترین دانشگاه در رشته علوم کامپیوتر به دانشگاه برکلی یا همان UCB با امتیاز 90.1 می‌رسد.

رتبه ششم: National University of Singapore (NUS)

دانشگاه بین المللی سنگاپور با امتیاز 89.9 اولین دانشگاه آسیا است که در رتبه ششم دنیا خود را بین دانشگاه‌های مدعی در رشته علوم کامپیوتر جا داده است.

رتبه هفتم: Harvard University

دانشگاه هاروارد را شاید اکثر ما بشناسیم و یا حداقل از دانشگاه‌های قبلی معروف‌تر باشد. رشته علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد با کسب 88.5 امتیاز در رتبه هفتم دنیا قرار دارد.

رتبه هشتم: University of Cambridge

دانشگاه کمبریج انگلستان دومین دانشگاه اروپایی و انگلیسی که در جدول برترین های سال با امتیاز 88.4 قرار گرفته است.

رتبه نهم: ETH Zurich و Nanyang Technological University, Singapore (NTU Singapore)

دانشگاه ETH زوریخ در کشور سوییس با امتیاز 87.6 به همراه دانشگاه NTU سنگاپور توانسته اند رتبه نهم را با امتیاز 87.6 کسب کنند. دانشگاه NTU سنگاپور دومین دانشگاه آسیایی است که در لیست برترین های جهان در رشته علوم کامپیوتر قرار گرفته است.

گرایش‌های علوم کامپیوتر در کارشناسی ارشد
  • محاسبات علمی و بهینه سازی
  • نظریه محاسبه، الگوریتم و منطق محاسباتی
  • علوم داده و هوش مصنوعی
  • محاسبات زیستی
  • کدگذاری و رمزنگاری
  • علوم کامپیوتر گرایش الگوریتم و نظریه محاسبه
  • علوم کامپیوتر گرایش داده کاوی
  • علوم کامپیوتر گرایش علوم تصمیم و دانشی
  • علوم کامپیوتر گرایش محاسبات علمی
  • علوم کامپیوتر گرایش محاسبات نرم و هوش مصنوعی
  • علوم کامپیوتر گرایش منطق و روشهای صوری
  • علوم کامپیوتر گرایش نظریه سیستم ها
گرایش‌های رشته کارشناسی علوم کامپیوتر در تعداد معدودی از دانشگاه‌ها

همانطور که در قبل هم گفته شد، در اغلب رشته‌های کارشناسی، طبق مصوبه جدید وزارت علوم، گرایش حذف شده است. اما در برخی دانشگاه‌ها و واحدهای علمی‌کاربردی و … ممکن است گرایش‌های زیر را ببینید که در ادامه توضیح مختصری در مورد آن ها داده می‌شود.

  • محاسبات علمی
  • نظریه ی الگوریتم ها
  • سخت افزار
  • سیستم های اطلاعاتی
۱-گرایش محاسبات علمی:

کارشناسان این گرایش در مورد کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می کنند.دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی‌ خطی‌
  • برنامه‌ریزی‌ غیرخطی‌
  • نرم‌افزار ریاضی‌
  • آنالیز عددی‌
  • طراحی‌ هندسی‌ کامپیوتری‌
۲-گرایش نظریه ی الگوریتم ها

در این گرایش به چگونگی حل مسائل به گونه سریع تر،دقیق تر و بهتر پرداخته می شود.دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی‌ پویا
  • نظریه‌ گراف‌
  • بهینه‌سازی‌ ترکیبی‌ و آنالیز شبکه‌ها
  • نظریه‌ کدگذاری‌
  • سیستم‌ها مدل‌های‌ کارآیی‌
۳-گرایش سخت افزار

کارشناسان سخت افزار در مورد معماری و ساختار کامپیوتر مطالعه می کنند.

دروس تخصصی این گرایش عبارتند از:

  • مدارهای‌ منطقی‌
  • معماری‌ کامپیوتر
  • ریزپردازنده

برای مطالعه تفاوت های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر کلیک کنید

۴-گرایش سیستم های اطلاعاتی

‌این گرایش به مدیریت پروژه های نرم افزاری و سیستم های اطلاعاتی می پردازد.

دروس تخصصی این گرایش به صورت زیر می باشد:

  • تحلیل‌ و طرّاحی‌ سیستم‌ های‌ اطّلاعاتی‌
  • متدولوژی‌ ساخت‌ سیستم‌ های‌ اطّلاعاتی‌
  • مدیریت‌ پروژه‌های‌ نرم‌افزاری‌
  • سیستم‌های‌ اطّلاعاتی‌ مدیریت
رشته علوم کامپیوتر و رتبه قبولی

رشته علوم کامپیوتر و رتبه قبولی

دروس اصلی و تخصصی در بین بسیاری از رشته های مهندسی مشترک است.در بین رشته علوم کامپیوتر با رشته های مهندسی کامپیوتر،مهندسی برق و رشته ریاضی وکاربرد ها دروس مشترک بیشتری وجود دارد.دروس اصلی و مشترک تمام گرایش ها در رشته علوم کامپیوتر عبارتند از:

  • ‌ریاضی‌ عمومی‌
  • فیزیک‌ پایه‌
  • آمار و احتمال‌
  • اصول‌ کامپیوتر
  • اصول‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌
  • جبر خطی‌ عددی‌
  • ریاضیات‌ گسسته‌
  • آنالیز عددی‌
  • ساختمان‌ داده‌ها و الگوریتم‌ها
  • نظریه‌ اتوماتا و زبان‌ها
  • کامپایلر
  • نظریه‌ محاسبات‌
  • اصول‌ طراحی‌ نرم‌افزار
  • منطق‌
  • ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌
  • پایگاه‌ داده‌ها
  • اصول‌ سیستم‌های‌ عامل‌
  • شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌
  • زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌
  • اصول‌ مدیریت‌
  • مبانی‌ اقتصاد

لازم است بدانید که شرط اول موفقیت در این رشته علاقه به درس ریاضیات می باشد و هم چنین شخصی که متقاضی این رشته می باشد باید شخصی پویا و پیوسته در حال مطالعه باشد و هم چنین به تحقیق و پژوهش نیز علاقه داشته باشد و حتی بعد از فارغ التحصیلی برای وارد شدن به بازار کار و موفقیت از مطالعه و تحقیق دست نکشد.رشته علوم کامپیوتر در خارج از ایران نیز بازار کار خوبی دارد.

برای مطالعه مقاله آموزش انتخاب رشته کلیک کنید

بازار کار رشته علوم کامپیوتر

در ایران تمایل اغلب دانش آموزان به هنگام انتخاب رشته کنکور، رشته مهندسی کامپیوتر است. علت آن را هم کمی به واژه “مهندسی” می‌توان مرتبط دانست و قسمتی را هم به واحدهای آسان وکمی کاربردی تر در رشته مهندسی کامپیوتر معطوف داشت. علوم کامپیوتر پیوند بیشتری با ریاضیات، آمار، علوم داده و بیم سنجی دارد که تحصیل آن را مقداری دشوار می‌کند؛ اما برای داوطلبانی که سختی آن را به دیده منت تحمل کنند، ردیف های شغلی بالاتر و حقوق بیشتری در آینده خواهد ساخت. فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر تسلط بیشتری بر برنامه سازی خواهند داشت و مشکلات را به کمک ایده‌ها و روش‌های جدید حل می‌کنند تا حدی که بتوانند یک سیستم عامل یا زبان برنامه نویسی جدید را به دنیا معرفی کنند.

رشته علوم کامپیوتر و مهاجرت

رشته علوم کامپیوتر در ایران از نظر انتخاب دانش آموزان در این شاخه (ریاضی و کامپیوتر) برای ادامه تحصیل بعد از رشته مهندسی کامپیوتر و قبل از رشته ریاضیات و کاربردها قرار دارد. در مقاله ای دیگر به مقایسه کامل رشته مهندسی کامپیوتر و رشته علوم کامپیوتر پرداخته ایم؛ اما نکته حائز اهمیت این است که برای کسانی که به دنبال مهاجرت تحصیلی یا شغلی هستند، در علوم کامپیوتر شرایط بهتر از مهندسی کامپیوتر است.

نکته دوم که در مورد انتخاب رشته علوم کامپیوتر به قصد مهاجرت است، چه در ایران کارشناسی بگیرید و یا این که از کارشناسی برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید، انتخاب دانشگاه‌های دارای رنک جهانی هستند. در بالا چند دانشگاه برتر در دنیا معرفی شد که البته شرایط برای مهاجرت ایرانیان به این کشورها کمی دشوار است. دانشگاه‌های آسیایی اغلب دارای رنک جهانی نیستند و کیفیت آموزشی مناسبی برای ادامه تحصیل در اروپا و آمریکا ارائه نمی‌دهند به غیر از دانشگاه سنگاپور که در بالا به آن اشاره کردیم.

نکته سوم: برخی دانشگاه‌ها در رشته ای مانند پزشکی ممکن است دارای رتبه و اعتبار باشند اما در رشته علوم کامپیوتر خیر! قبل از هرگونه تصمیم برای مهاجرت و تحصیل در کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان و…. با مشاور آگاه و متعهد مشورت کنید.

رتبه قبولی رشته علوم کامپیوتر

در ادامه رتبه قبولی در رشته علوم کامپیوتر در کنکور سال قبل برای شما داوطلبان عزیز،گردآوری شده است.هر چند به کمک رتبه های قبولی سال گذشته می توانید،حدود رتبه قبولی در کنکور امسال را حدس بزنید،اما به هیچ عنوان فقط با استناد به این رتبه ها،انتخاب رشته نکنید.هر ساله به علت تغییر ظرفیت دانشگاه ها،تغییر سهمیه و تغییر علائق دانش آموزان،رتبه قبولی در کنکور جا به جا می شود.بنابراین به کمک مشاور انتخاب رشته حرفه ای،درست انتخاب رشته کنید.

رتبه قبولی رشته علوم کامپیوتر-دانشگاه شریف

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
55821-شیرازدخترروزانه
1211841-اصفهانپسرروزانه
1382071-تهرانپسرروزانه
1552331-شیرازپسرروزانه
612172-خرمدرهدخترروزانه
682352-کرجپسرروزانه
812712-چمستانپسرروزانه
903052-ساریپسرروزانه
71373-تنکابنپسرروزانه
195303-تربت جامپسرروزانه
6114253-قائنپسرروزانه

رتبه قبولی علوم کامپیوتر-دانشگاه تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
3505321-مشهدپسرروزانه
1374642-کرجپسرروزانه
1655482-شهریارپسرروزانه
1936342-ملایردخترروزانه
1976452-ساریپسرروزانه
2497962-اسلامشهرپسرروزانه
18833583-ایامدخترروزانه

دانشگاه صنعتی امیر کبیر-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
5668671-اصفهاندخترروزانه
6479921-تهراندخترروزانه
2146992-رشتدخترروزانه
34911842-لاهیجانپسرروزانه
36112142-زنجانپسرروزانه
37512792-کرجپسرروزانه
40513612-سبزوارپسرروزانه
16730503-تربت جامپسرروزانه
25441233-بندر کنگ و چارکپسرروزانه
31948023-شهر قدسپسرروزانه

علوم کامپیوتر-شهید بهشتی تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
94114361-مشهدپسرروزانه
107016581-تهراندخترروزانه
49316012-سبزوارپسرروزانه
59018952-بابلپسرروزانه
64420652-بهبهانپسرروزانه
66321152-شهریاردخترروزانه
68021652-کرجدخترروزانه
68921992-قمپسرروزانه
18232803-پیرانشهرپسرروزانه
41759943-تنکابندخترروزانه

خوارزمی تهران-محل تحصیل کرج

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
224736051-تهرانسرپسرروزانه
265542951-تهرانپسرروزانه
116636512-کرجپسرروزانه
123238392-قمپسرروزانه
179656372-آملپسرروزانه
196461532-بندر عباسپسرروزانه
7408753-گلستاندخترروزانه
901100983-فردیسپسرروزانه
971106983-ملاردپسرروزانه

دانشگاه الزهرا تهران-ویژه خواهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
345156291-تهراندخترروزانه
153748392-دامغاندخترروزانه
169853612-همداندخترروزانه
245075412-کرجدخترروزانه
999109283-شهر قدسدخترروزانه
1419141253-قرچکدخترروزانه
2008180843-ملارددخترشبانه

رتبه قبولی علوم کامپیوتر-دانشگاه تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
428871341-تبریزپسرروزانه
6709118191-تبریزدخترروزانه
12343240741-تبریزدخترشبانه
12719249651-تبریزدخترشبانه
217667422-قزویندخترروزانه
4273124692-ارومیهپسرروزانه
5085145882-ابهرپسرروزانه
2996242113-اسلامشهردخترروزانه
5347360433-تبریزپسرروزانه

دانشگاه گیلان-رشت

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
11694225781-تهراندخترروزانه
3849113752-لاهیجانپسرروزانه
10614285922-رشتپسرشبانه
11012296232-کرجپسرشبانه
11660312412-چالوسپسرشبانه
1120120193-ملاردپسرروزانه
3510270973-شهر قدسپسرروزانه
5961387573-آستانه اشرفیهپسرشبانه
8445494623-رشتدخترشبانه

علوم کامپیوتر-دانشگاه قم

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
7074125541-تهراندخترروزانه
4628134232-قمپسرروزانه
6619186372-محلاتپسرروزانه
7880218342-اسلامشهردخترروزانه
10088273382-قمدخترروزانه
1884172933-ملاردپسرروزانه
3497270323-مامونیه/زرندیهدخترروزانه
4981342963-فردیسپسرروزانه

رتبه قبولی علوم کامپیوتر-دانشگاه کاشان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
8518156001-اصفهانپسرروزانه
16985357261-اصفهانپسرشبانه
6545184692-اسلامشهرپسرروزانه
13984369862-کاشانپسرشبانه
2722227493-شهر قدسدخترروزانه

دانشگاه مازندران-بابلسر

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
7076198072-آملپسرروزانه
10332279432-قائم شهردخترروزانه
10535284212-گرگاندخترروزانه
11326304032-نوشهرپسرشبانه
13220351172-چالوسپسرشبانه
14784389452-ساریپسرشبانه
5553369863-آملدخترروزانه
5929386453-گلوگاهدخترروزانه
11042595653-فریدون کنارپسرشبانه

دانشگاه یزد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
14449292051-شیرازپسرروزانه
17110360941-اصفهانپسرروزانه
7198201102-سیرجانپسرروزانه
9010247002-اردکانپسرروزانه
9368256062-یزدپسرروزانه
10194276062-نیشابورپسرروزانه

دانشگاه گلستان-گرگان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
8726239872-گرگانپسرروزانه
13564359492-آملدخترروزانه
17508457342-لاهیجاندخترروزانه
22085565802-کاشمردخترروزانه
30004755722-گرگاندخترشبانه
7346445963-فریمانپسرروزانه
13128675493-کلالهدخترشبانه

شهید مدنی آذربایجان-تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
14224286601-تبریزدخترروزانه
16682349591-تبریزدخترروزانه
9056248182-یاسوجپسرروزانه
12417330882-اردبیلدخترروزانه
16832441222-خویدخترروزانه
18145472372-مراغهپسرروزانه
19781510662-شهریارپسرروزانه
6919428463-خسروشاهدخترروزانه

دانشگاه شهرکرد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
13025256851-اصفهانپسرروزانه
15944330001-اصفهاندخترروزانه
17438369641-اصفهانپسرشبانه
16105423402-فلاورجاندخترروزانه
6937429163-ایذهپسرروزانه

دانشگاه سلمان فارسی-کازرون

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
13245261781-شیرازپسرشبانه
30839776521-شیرازپسرروزانه
14641731803-نور آباد ممسنیپسرروزانه
15886775953-خرمشهردخترروزانه

رتبه قبولی علوم کامپیوتر-زنجان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
12401242111-تهراندخترروزانه
16919355631-تهرانپسرروزانه
301891482-قزوینپسرروزانه
6441181952-میانهپسرروزانه
9626262642-خویپسرروزانه
10573284992-زنجانپسرروزانه
14186374772-زنجانپسرروزانه
8146481743-شهریارپسرروزانه

شهید چمران اهواز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
1853139131-اصفهانپسرروزانه
11685313032-اهوازدخترروزانه
16505433172-اهوازپسرروزانه
18433478812-شهریاردخترروزانه
19681508342-فولاد شهرپسرروزانه
20955538552-کرجپسرروزانه
7720462283-مسجد سلیمانپسرروزانه

علوم کامپیوتر-باهنر کرمان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
11977319602-استهباندخترروزانه
14242376082-رفسنجانپسرروزانه
20666532032-کرماندخترروزانه
22346572222-بمدخترشبانه
7470451803-جیرفتدخترروزانه
9251525273-بردسیردخترروزانه
18167857093-جیرفتپسرشبانه

محقق اردبیلی-اردبیل

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
12174324792-اردبیلدخترروزانه
15437406782-رشتدخترروزانه
21537552472-خویپسرروزانه
23984611432-ساریپسرروزانه
24629626992-اردبیلدخترروزانه
8770506433-سرابپسرروزانه
10389570503-املشپسرروزانه
10854588933-بستان آبادپسرروزانه

علم و فناوری مازندران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
24825583931-اصفهاندخترروزانه
25276598061-تهرانپسرروزانه
12820340822-زرقاندخترروزانه
15269401942-رامسرپسرروزانه
18467479702-چالوسپسرشبانه
22118566592-کرجپسرشبانه
23018588392-نوشهردخترشبانه
24191616922-ساریدخترشبانه
7037433173-شهریارپسرروزانه
12661658273-عباس آبادپسرشبانه

علوم کامپیوتر-دامغان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
17383368351-تهرانپسرروزانه
17466456302-سمنانپسرروزانه
23918610032-رودهنپسرروزانه
24453622742-کرجپسرروزانه
25153639352-ورامینپسرروزانه
502641235592-ساریدخترشبانه
9439532343-شهریارپسرروزانه

رتبه قبولی علوم کامپیوتر-سمنان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
15614411372-کاشانپسرشبانه
15658412522-بابلپسرروزانه
17366453922-رشتدخترروزانه
18278475182-اسلامشهرپسرروزانه
6720419193-شهر قدسپسرروزانه
12627657053-بمدخترشبانه

دانشگاه رازی کرمانشاه

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
19352421291-تهراندخترشبانه
19899513772-کرمانشاهدخترروزانه
25338643752-اسلامشهرپسرروزانه
29114733482-کرمانشاهپسرروزانه
29627746012-اهوازپسرشبانه

علوم کامپیوتر-دانشگاه سنندج

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
17142448452-سنندجپسرروزانه
35385884192-سنندجپسرروزانه
37960943002-میانهپسرروزانه
40172996672-کرمانشاهدخترروزانه
517961271442-سنندجدخترروزانه
19353899563-رزنپسرروزانه
21130964173-خرمشهرپسرروزانه

دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
23119532341-اصفهانپسرروزانه
30850776791-اصفهاندخترروزانه
34990913961-اصفهانپسرشبانه
21272545972-فولاد شهردخترروزانه
25598649332-نجف آبادپسرروزانه
26758676742-آران و بیدگلدخترروزانه
28339714882-گلپایگانپسرشبانه

دانشگاه ولی عصر (عج)-رفسنجان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
23787606842-زرین شهردخترروزانه
30891775952-کرمانپسرروزانه
33778845442-کرماندخترروزانه
12367646863-یزددخترروزانه
14067711933-زرین شهرپسرروزانه
18997886733-یزددخترروزانه

مرکز آموزش عالی محلات

رتبه در متطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
34517897741-تهرانپسرروزانه
445981242181-تهرانپسرروزانه
27480694352-قمپسرروزانه
420081039152-کاشانپسرروزانه

دانشگاه بجنورد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
31070780132-تنکابنپسرروزانه
38025944942-چمستاندخترروزانه
38331952702-کرجپسرروزانه
14846738533-گرگانپسرروزانه

رشته علوم کامپیوتر-دانشگاه فسا

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
29316738532-فلاورجانپسرروزانه
29824750952-ورامینپسرروزانه
18812879393-بندر کنگ و چارکدخترروزانه
225461013703-مرودشتپسرشبانه

رتبه قبولی علوم کامپیوتر-دانشگاه سیرجان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
29471742522-سیرجاندخترروزانه
35127878302-سیرجاندخترروزانه
37314929142-کرمانپسرروزانه
293391251033-یزددخترروزانه