رشته فیزیک معمولا از اولین رشته‌هایی است که در ابتدای تاسیس هر دانشگاه علوم پایه یا فنی و مهندسی، تاسیس می‌شود. رشته فیزیک، رشته ریاضی و رشته شیمی از علوم مادر هستند که رشته‌های دیگر از این رشته‌ها به وجود آمده اند. به طور مثال رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی برق، رشته اپتیک، طراحی خودرو و علوم هسته‌ای همه از مشتقات رشته فیزیک هستند.

فیزیک چیست؟

فهرست مطالب

صادقانه بگویم، تعریف دقیق فیزیک واقعاً سخت است. به عنوان مثال، فیزیک با پیشرفت و اکتشافات جدید همچنان در حال تغییر است. تئوری‌های جدید همواره علاوه بر جواب‌های جدید، سؤالات جدیدی را هم خلق می‌کنند. این سوالات و پاسخ‌ها ممکن است حتی با تئوری‌های قبلی فیزیک منطقی به نظر نرسند. این اتفاق است که فیزیک را هیجان‌انگیز و جالب می‌کند.

بایدهایی برای تعریف فیزیک‎

اگر می‌خواهید تعریف و شناخت درستی از علم فیزیک داشته باشید، باید

  • بنیادی ترین کمیت های قابل اندازه گیری در جهان را دقیقاً تعریف کنید (به عنوان مثال، سرعت، میدان الکتریکی، انرژی جنبشی). تلاش برای یافتن اساسی ترین توصیف از  علم فیزیک در جهان هستی، جستجویی است که از نظر تاریخی همیشه بخش بزرگی از فیزیک بوده است.
  • روابط بین آن کمیت های اندازه گیری شده بنیادی را بیابید (مثلاً قوانین نیوتن، بقای انرژی، نسبیت خاص). این الگوها و همبستگی‌ها با استفاده از کلمات، معادلات، نمودارها، نمودارها، نمودارها، مدل‌ها و هر وسیله دیگری بیان می‌شوند که به ما این امکان را می‌دهد تا رابطه‌ای را به گونه‌ای بیان کنیم که ما به عنوان انسان بتوانیم بهتر درک کنیم و از آن استفاده کنید.
  • ریاضی را به عنوان همراهی همیشگی و دوست جدانشدنی فیزیک بدانید و در تقویت علوم ریاضی خود نیز کوشش کنید.

البته خلاصه کردن فیزیک تنها به 3 مورد گفته شده، کمی ساده‌سازی شده است و برخی از نکات، آزمایشات، تئوری‌پردازی هایی  را که فیزیکدانان انجام می‌دهند و چگونه انجام می‌دهند، نادیده می‌گیرد. اما تلاش برای توصیف یک جهان پیچیده با قوانین شفاف کننده ساده و مفید، چیزی است که فیزیک در مورد آن است. ما تلاش می‌کنیم  فعالیت پیچیده کاری که فیزیکدانان با یک تعریف ساده و روشن انجام می دهند، را به زبان ساده بیان کنیم و جزئیات آن را به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا بسپاریم.

خط سیر یادگیری فیزیک در دانشگاه‌های دنیا

در فیزیک آکادمیک که در دانشگاه‌های ایران و جهان تدریس می‌شود، می‌فهمیم که چرا اجسام حرکت می کنند. با این حال، اگر نمی‌دانیم حرکت را چگونه توصیف کنیم، توضیح حرکت دشوار خواهد بود. بنابراین ابتدا در مبحث حرکت تک بعدی و حرکت دو بعدی، نحوه توصیف دقیق حرکت اجسام و پیش بینی حرکت آنها را برای برخی موارد خاص خواهیم آموخت. در دبیرستان کمی با مبحث حرکت در سال دوازدهم آشنا شده‌ایم.

در مباحث نیروها و قوانین نیوتن خواهیم آموخت که چگونه مفهوم نیرو به ما اجازه می‌دهد که توضیح دهیم، که “چرا اجسام حرکت خود را تغییر می دهند”.

در ادامه با مباحث کار و انرژی، بقای انرژی را در Work and Energy و بقای حرکت را در Impacts و Momentum خطی یاد خواهیم گرفت.

تا این مرحله، بیشتر اجسامی را که بررسی می‌کنیم دارای حرکت چرخشی یا پرتابه‌ای نیستند، اما در دنیای واقعی اجسام دارای حرکت در 3 بعد و حتی چرخش به دور خود می‌باشند. بنابراین باید گشتاور و تکانه زاویه‌ای یاد می‌گیریم که چگونه حرکت چرخشی را توصیف و توضیح دهیم و یک قانون بقای جدید را در طول مسیر انتخاب کنیم یعنی ” حفظ تکانه زاویه ای”

پس از این مرحله، ما قوانینی را که در مورد حرکت، نیروها و قوانین بقای یاد گرفتیم به کار می گیریم تا نحوه برخورد با انواع نیروها و پدیده های جدید را تحلیل کنیم. نحوه برخورد با مایعات و گازها را در سیالات و فیزیک حرارتی یاد خواهیم گرفت. سپس در الکتریسیته و مغناطیس با دو نیروی جدید آشنا خواهیم شد ” نیروی الکتریکی و نیروی مغناطیسی”.

در مبحث مدارها و الکتریسیته جاری می‌آموزید که چگونه نیروهای الکتریکی باعث جاری شدن جریان می شوند ( البته در فیزیک 2 دبیرستان که در سال یازدهم خواندیم با قوانین اولیه آشنا شده‌ایم). در اپتیک، روش هایی را بررسی خواهیم کرد که امواج الکترومغناطیسی (به عنوان مثال، نور) می توانند خم شوند و منعکس شوند. هنگامی که در مورد نور یاد می‌گیریم، نظریه نسبیت خاص اینشتین را می آموزیم. نظریه‌ای که دنیا را متحول کرد و دید انسان را به جهان هستی و قدرت خداوند تغییر داد.

در پایان باید درک خوبی از فیزیک مقدماتی و ابزارهای ریاضی که فیزیکدانان برای توصیف و توضیح جهان استفاده می کنند داشته باشید؛ اما واقعا نمی‌توان علمی به این وسعت را با تعریفی چند خطی یا چند صفحه‌ای خلاصه کرد.

در سطوح بالاتر، روابط بین کمیت‌های اندازه گیری شده بنیادی را (مثلاً قوانین نیوتن، بقای انرژی، نسبیت خاص) را بررسی می‌کنیم. این الگوها و همبستگی‌ها با استفاده از کلمات، معادلات، نمودارها، نمودارها، نمودارها، مدل‌ها و هر وسیله دیگری بیان می‌شوند که به ما این امکان را می‌دهد تا رابطه‌ای را به گونه‌ای بیان کنیم که ما به عنوان انسان بتوانیم بهتر درک و از آن استفاده کنیم.

باور کنید یا نه، اصول، نمودارها، قوانین و معادلات مورد استفاده در فیزیک برای دشوارتر کردن توضیح جهان ایجاد نشده اند. این اصول و قوانین هستند تا توضیح جهان را آسانتر کنند و الگوهای موجود در آن را دقیقاً نشان دهند. این ممکن است برای یک دانشجوی فیزیک که با مجموعه‌ای از معادلات و تعاریف به‌ ظاهر تصادفی و نامرتبط دست و پنجه نرم می‌کند، سخت و طاقت فرسا است.

آرامش خود را حفظ کنید و  به خاطر داشته باشید که در پسِ همه فرمول‌های پیچیده، معمولاً یک ایده مفهومی ساده وجود دارد. ریاضی به سادگی امکان فرمول بندی یک ایده مفهومی را به شیوه ای بسیار دقیق و مختصر فراهم می‌کند. بنابراین اگر عاشق فیزیک هستید، باید عشق ریاضی را هم در دل بپرورانید. برخی فیلم‌ها به عنوان فیلم علمی تخیلی ساخته می‌شوند، اما پس از گذشت فقط چند سال این فیلم‌ها از ژانر علمی-تخیلی به علمی تغییر پیدا می‌کنند. دلیل آن هم پیشرفت علوم مهندسی، فیزیک و ریاضی است. به طور مثال فیلم‌های زیادی در مورد سفر به مریخ و سکونت انسان در سیاره دیگر ساخته شده، که امروزه با پروژه‌های افرادی چون ایلان ماسک در چند قدمی بهره برداری قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال فیلم میان‌ستاره‌ای (انگلیسیInterstellar) یکی از فیلم‌هایی است که نظریه نسبیت عام انیشتین را در یک فیلم داستانی علمی-تخیلی به تصویر کشیده است را ببینید.

میان‌ستاره‌ای (انگلیسی: Interstellar) فیلمی در مورد فیزیک و نظریه نسبیت عام انیشتین برای علاقمندان و دانشجویان رشته فیزیک

فیلمی است در مورد سیاهچاله، کرمچاله، سفر در زمان و نظریه نسبیت عام انیشتین

معرفی رشته فیزیک در مقطع کارشناسی (لیسانس)

رشته فیزیک یکی از رشته های علوم پایه است که در جهان بسیار پرطرفدار است. البته در چند سال اخیر، با توجه به پیشرفت های ایران در صنعت هسته ای و علوم پایه، مورد اقبال دانش آموزان رشته ریاضی واقع شده است. رشته های علوم پایه در گذشته به دو صورت محض و کاربردی ارائه می‌شدند. در چند سال اخیر، با توجه به تغییرات اعمال شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در اغلب رشته‌ها، گرایش از دفترچه انتخاب رشته کنکور حذف شده است؛ اما در برخی دانشگاه‌ها بعد از 6 ترم تحصیلی با توجه به معدل و نظر مدیر گروه به انتخاب گرایش تحصیلی می‌پردازند.

در ادامه به معرفی رشته فیزیک با توجه به مصوبه جدید وزارت علوم در سال 95 که در اغلب دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود، می‌پردازیم.

معرفی رشته فیزیک و رتبه قبولی

معرفی رشته فیزیک

تعريف و هدف رشته فیزیک در وزارت علوم

دوره كارشناسى یا همان لیسانس فيزيک يكى از دوره‌هاى آموزش عالى وزارت علوم در ایران و جهان است. با توجه به ماهيت علم فيزيک و گسترش آن در تمامى ابعاد زندگى ما، هدف این رشته تربيت کارشناسان و در مراحل بعدی تحصیل، دانشمندانی است براى گسترش مرزهاى اين علم از طريق آموزش و پژوهش است. ساخت زيربنا و فونداسیون مناسب براى کشف، ساخت، نگهداری فناورى نوين و انتقال آن نيز از اهداف این رشته است.

از ديگر اهداف اين دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش و تربيت كارشناسان متخصص در زمينه‌هاى آموزش فيزيک
  • تربيت دستیار پژوهشگر
  • آماده کردن دانشجويان مستعد و علاقمند به ادامه تحصیل برای ورود به دوره كارشناسى ارشد و دكترى در رابطه با تربيت كادر آموزشى و پژوهشى
  • تربیت پژوهشگران مورد نياز صنایع مختلف و موسسات پژوهشى

معرفی طول دوره، شكل و نظام آموزشی در رشته کارشناسی فیزیک

طول دوره كارشناسى فيزیک مانند اغلب رشته‌های مقطع کارشناسی شامل ٨ نيمسال (یا ترم) یا 4 سال تحصیلی است. هر نيمسال شامل ١٦ هفته آموزش كامل است. هر واحد درسى نظرى ١٦ ساعت و هر واحد درسى آزمايشگاهى ٣٢ ساعت در نيم سال است.

رشته کارشناسی فیزیک از سال 95 به بعد بدون هيج گرايشى ارائه میشود.

در بازنگری رشته فیزیک توسط شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سعى شده است مجموعه واحدهاى اختيارى به صورت بسته‌هايى در كنار هم در زمينه‌هاى تخصصىِ زیر ارائه شوند:

  • اتمى- مولكولى
  • ماده چگال
  • هسته اى
  • ذرات بنيادى
  • کيهان شناسى
  • اخترفيزيک
  • هواشناسى

دانشجويان علاقمند به هر یک از اين زمينه‌ها، می‌توانند زمینه واحد‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند. انتخاب این دروس ممکن است به دلیل آینده شغلی، وجود بازار کار، مهاجرت، ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و …. باشد.

همچنين با توجه به اهميت ويژه مطالب در دروس پايه و الزامى در برنامه درسى رشته فيزيک، گروه‌هاى فيزيک در دانشکده‌ها و دانشگاه‌هاى مختلف كشور براساس سليقه كارى که منتج از احساس نیاز در زمینه آموزش یا پژوهش در آن استان، منطقه یا دانشگاه است، مى توانند با رعايت ضوابط، دروسى را به جدول دروس اختيارى اضافه كنند.

معرفی رشته و گرایش‌های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد

اگر دانشجویی قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد را داشته باشد می‌تواند از دروس اختیاری با توجه به رشته و گرایشی که می‌خواهد در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل دهد، انتخاب واحد نماید. گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته فیزیک عبارتند از:

  • آموزش فیزیک
  • اقیانوس شناسی فیزیکی
  • تکنولوژی، انرژی و مواد کوانتومی
  • فناوری پلاسما
  • فوتونیک
  • فیزیک گرایش  علوم و فناوری کوانتومی
  • فیزیک گرایش اپتیک و لیزر
  • فیزیک گرایش ذرات بنیادی و نظریه میدانها
  • فیزیک گرایش فیزیک آماری و سامانه های پیچیده
  • فیزیک گرایش فیزیک ماده چگال
  • فیزیک گرایش فیزیک هسته ای
  • فیزیک گرایش فیزیک پلاسما
  • فیزیک گرایش نجوم و اختر فیزیک
  • فیزیک گرایش گرانش و کیهان شناسی
  • مهندسی شتابگر ذرات
  • نانو فیزیک
  • هواشناسی

توانایی علمی و پژوهشی فارغ التحصیلان رشته کارشناسی فیزیک

فارغ التحصيلان رشته كارشناسى فيزيک باید بتوانند نیازهای زیر را در حیطه آموزش و پژوهش برطرف کنند:

  • كسب قابليت و مهارت نظرى و عملى لازم جهت رفع نياز از صنايع و حل مشكلات فنى مربوط به فناوری هاى نوين و مراكز پژوهشى در حد كارشناسى.
  •  ادامه تحصيل و تحقيق در مقاطع و مراحل بالاتر در رشته فيزيک و دیگر رشته‌ها از گروه فنى و مهندسی، علوم پايه و …
  • رفع نيازهاى آموزش و پرورش براى تدريس كليه دروس فيزيک در دوره هاى مختلف متوسطه و مراكز تربيت معلم
  • نقش اصلى در احراز و انتقال فن آورى نوين.

اهمیت رشته فیزیک برای جامعه علمی و پژوهشی

با تربيت کارشناسان، اساتید و پژوهشگران خلاق و محقق می‌توان به تربیت نسل‌های بعد از دانشمندان و مهندسان کشور امید داشت. همچنین وجود محققين و پژوهشگران متعهد در صنايع مختلف و رفع كمبود متخصص در حوزه‌هاى پيشرو علم و فناورى باعث پیشرفت صنعتی و رشد کشور در همه زمینه‌ها خواهد شد. اگر امروز کشورمان دارای قدرت بازدارندگی نظامی و دفاعی در منطقه است، باید ریشه و دلیل آن را در پرورش محققان و دانشمندان خلاق و متعهد دانست.

آشنایی و معرفی واحدهای درسی رشته فیزیک در مقطع کارشناسی

به طور کلی در مقطع کارشناسی رشته‌های مصوب وزارت علوم دروس به 4 دسته اصلی دروس عمومی، دروس پایه، دروس الزامی و دروس اختیاری تقسیم می‌شوند. برای دریافت مدرک و فارغ التحصیلی باید طبق دستور العمل از بین دروس به انتخاب واحد و گذراندن این درس‌ها پرداخت. در جدول زیر دروس و واحدهای مورد نیاز برای کسب مدرک در کارشناسی رشته فیزیک مصوب وزارت علوم آمده است.

دروس عمومى ٢٢ واحد
دروس پايه ٣٥ واحد
دروس الزامى ٤٦ واحد 
دروس اختيارى ٣٣ واحد
جمع ١٣٦ واحد

معرفی دروس عمومی در رشته فیزیک مقطع لیسانس

دروس عمومی دروسی هستند که گذراندن آن ‌ها در تمام رشته‌ها الزامی است. در ادامه جدول دروس عمومی کلیه رشته‌های مقطع کارشناسی را می‌بینیم.

جدول دروس عمومی در مقطع کارشناسی رشته فیزیک برای معرفی رشته فیزیک در دانشگاه های آزاد و وزارت علوم

جدول دروس عمومی رشته فیزیک

نکته 1: درس‌هاى عمومى معارف اسلامى الزامى براى مقطع كارشناسى در همه گرايشهای رشته فیزیک ١٢ واحد از ٣٢ واحد پيشنهادى است.                          نکته 2: دانشجويان از ٨ واحد پيشنهادى در گرايش مبانى نظرى اسلام ٤ واحد، از ٨ واحد در گرايش اخلاق اسلامى ٢ واحد، از ٦ واحد در گرايش انقلاب اسلامى ٢ واحد، از ٦ واحد در گرايش تاريخ و تمدن اسلامى ٢ واحد و از ٤ واحد در گرايش آشنايى با منابع اسلامى ٢ واحد را باید انتخاب و پاس کنند. در ادامه با عناوین دروس معارف اسلامی آشنا می‌شویم:

دروس معارف اسلامی در مقطع کارشناسی فیزیک و کلیه گرایش های فیزیک

معرفی دروس پایه رشته فیزیک در مقطع لیسانس

دروس پایه همانطور که از نامشان پیداست، پایه یادگیری برای دروس اصلی و تخصصی می‌باشند. همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم، رشته فیزیک رشته‌ای بسیار گسترده و دارای مفاهیم عمیق و مشترکی با ریاضیات و شیمی است.

  • رياضى عمومى ١
  • رياضى عمومى ٢
  • معادلات ديفرانسيل
  • فيزيک پايه ١
  • فيزيک پايه ٢
  • فيزيک پايه ٣
  • فيزيک پايه ٤
  • آزمايشگاه فيزيک پايه  ١
  • آزمايشگاه فيزيک پايه ٢
  • آزمايشگاه فيزيک پايه ٣
  • آزمايشگاه فيزيک پايه ٤
  • شيمى عمومی
  • آزمايشگاه شيمى عمومى
  • برنامه نويسى كامپيوتر
  • كارگاه ماشين افزار
  • كارگاه الكتروتكنيک

معرفی دروس الزامی رشته کارشناسی فیزیک

دروس الزامی در هر رشته درس‌هایی هستند که دانشجو را وارد رشته تخصصی خود می‌کنند. به طور مثال درس معادلات دیفرانسیل که از دروس پایه است در اغلب رشته‌های مهندسی و علوم پایه تدریس می‌شود، اما دروس الزامی در رشته فیزیک، فقط در این رشته و رشته‌های فرزند این رشته به طور تخصصی تدریس می‌شوند. در ادامه به معرفی عناوین دروس الزامی رشته فیزیک می‌پردازیم:

  • رياضى فيزيک ١
  • رياضى فيزيک ٢
  • ترمودينامیک و مکانیک آمارى ١
  • ترمودينامیک و مکانیک آمارى ٢
  • مکانیک تحليلى ١
  • مکانیک تحليلى ٢
  • الكترومغناطيس ١
  • الكترومغناطيس ٢
  • مكانیک كوانتومى ١
  • مكانیک كوانتومى ٢
  • فيزيک حالت جامد ١
  • آزمايشگاه فيزيک حالت جامد ١
  • اپتيک
  • آزمايشگاه اپتیک
  • نجوم و اختر فیزیک
  • فيزيک هسته اى و ذرات بنيادى

لیست اسامی دروس اختیاری رشته فیزیک

همان طور که در قبل هم اشاره کردیم، دانشجویان با توجه به علاقه، شرایط بازار کار، ادامه تحصیل و یا مهاجرت می‌توانند از بین دروس اختیاری که در دانشگاه مربوطه ارائه می‌شود، دروس مرتبط را انتخاب و پاس کنند. طبیعی است که در اغلب دانشگاه‌ها تمام این دروس اختیاری در همه ترم‌ها ارائه نمی‌شوند. دانشجویان می‌توانند با دانستن گرایش‌های ارشد دانشگاه‌های انتخابی خود، اولویت بندی انتخاب رشته را انجام دهند تا با دید بلند مدت وارد رشته فیزیک شوند. به طور مثال اگر در دانشگاهی گرایش هسته‌ای و ذرات بنیادی وجود نداشته باشد، احتمالا تعداد دروس انتخابی مربوط به این گرایش در مقطع کارشناسی، زیاد نیست. مراجعه به مشاور انتخاب رشته با تجربه و دارای معلومات موفقیت شما را تا مقاطع بالاتر بیمه خواهد کرد.

فيزيک اتمى و مولكولى راديوايزوتوپ ها و كاربرد آنها
فيزيک ليزر آزمایشگاه راديوايزوتوپ ها
آشنایی با كاربردهاى ليزر فيزيك بهداشت و حفاظت در برابر پرتو ها
آزمايشگاه ليزر ذرات بنيادى
طيف سنجى تقارن و نظريه گروه‌ها
فيزيک پلاسما نظريه نسبيت
مبانى طراحى سامانه هاى اپتيكى گرانش
اپتوالكترونيک ساختار و تحول ستارگان
چشمه ها و آشكارسازهاى نورى كيهان شناسى
بلورشناسى هواشناسى عمومى
فيزيک لايه هاى نازک اقليم شناسى
فيزيک قطعات نيمه رسانا مبانى هواشناسى ديناميكى
فيزيک حالت جامد ٢ ييش بينى عددى وضع هوا
آزمایشگاه فيزيک حالت جامد ٢ رياضى فيزيک ٣
مبانى نانو فيزيک الكترونيک ١
ابر رسانايى و كاربردهاى آن آزمایشگاه الكترونيك ١
خواص فيزيكى مواد الكترونيک ٢
مواد مغناطيسى آزمایشگاه الكترونيک ٢
فيزيک سراميک ها آزمایشگاه پيشرفته فيزيک
فيزيک هسته اى ١ روش‌هاى تجربى در فيزيک
فيزيک هسته اى ٢ مكانيک شاره ها
شتاب دهنده‌هاى ذرات و اپتیک باريكه‌هاى يونى مكانيک كلاسيک
فيزيک راكتورهاى هسته اى ١ مكانيک كوانتومى ٣
فيزيک راكتورهاى هسته اى ٢ بيوفيزيک
اندازه گیری و آشكار سازى پرتوها فيزيک محيط زيست
آزمايشگاه فيزيک هسته اى سامانه هاى پيچيده
فيزيک موسيقى فرايندهاى تصادفى
تاريخ و فلسفه علم فيزیک ديناميک غيرخطى و آشوب
زبان تخصصى محاسبات و اطلاعات كوانتومى
فيزيك جو مبانى شبيه سازى عددى
ژئو فيزيک محاسبات عددى
زلزله شناسى عمومى امار و احتمال و تحليل داده ها
آلودگى هوا امواج و ارتعاشات
مبانى استاندارد و اندازه گيرى آكوستيک
انرژى‌هاى نو تكنيک خلا
پروژه فيزيک آزمایشگاه تكنيک خلا

برخی از دروس رشته فیزیک، دروس کاربردی هستند و به بررسی کاربرد و عملکرد یافته‌ها و قوانین فیزیک در رشته‌های مهندسی و کاربرد آنها در صنعت و تولید می پردازند. برخی دیگر از دروس مفاهیم فیزیکی محض را معرفی و تئوری‌های اثبات شده یا نشده را بررسی می‌کنند که باعث کشف ناشناخته‌ها در جهان هستی و پیشرفت علوم می‌شوند. مفاهیم فیزیک محض به مطالعه و فراگیری دانسته‌ها می‌پردازد و برای اثبات نظریه‌ها و دانسته‌ها می کوشد؛ و اما دروس کاربردی فیزیک یافته‌ها را عملی می کند و در عمل از آنها استفاده می‌کند.
افراد علاقه مند به تحصیل در این رشته باید پایه  ریاضی بسیار قوی ای داشته باشند و ریاضیات دانشگاهی را نیز در حال تحصیل در رشته  فیزیک فراگیرند.

معرفی رشته های زیر مجموعه رشته ریاضی و فنی، کلیک کنید

معرفی 10 دانشکده برتر فیزیک و نجوم در دنیا (رنک جهانی فیزیک) در سال 2024

در دنیا برای تمامی رشته‌ها و دانشکده‌های مربوطه بر اساس پیشرفت علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید و تولید علم رتبه بندی ارائه می‌شود که به رنک جهانی رشته و دانشگاه‌ها معروف است.

  • رتبه اول دانشگاه ماساچوست معروف به ام آی تی Massachusetts Institute of Technology (MIT)  با 97.8 امتیاز
  • رتبه دوم دانشگاه هاروارد Harvard University با 96.7 امتیاز
  • رتبه سوم دانشگاه آکسفورد University of Oxford با 95.7 امتیاز
  • رتبه چهارم دانشگاه استنفورد Stanford University با 94.7 امتیاز
  • رتبه پنجم دانشگاه کمبریج University of Cambridge با 94.5 امتیاز
  • رتبه ششم دانشگاه کلتک California Institute of Technology (Caltech) با 93.2 امتیاز
  • رتبه هفتم دانشگاه برکلی University of California, Berkeley (UCB) با 93 امتیاز
  • رتبه هشتم دانشگاه زوریخ سوئیس ETH Zurich با 90.8 امتیاز
  • رتبه نهم دانشگاه توکیو The University of Tokyo با 90.5 امتیاز
  • رتبه دهم دانشگاه پرینستون آمریکا Princeton University با 90 امتیاز

معرفی 10 دانشگاه برتر آسیا در رشته فیزیک و نجوم در سال 2024

از میان دانشگاه‌های آسیایی فقط دانشگاه توکیو در 10 رنک برتر دنیا قرار دارد که رتبه اول دانشگاه‌های آسیایی است.

  • رتبه اول آسیا و نهم جهان دانشگاه توکیو The University of Tokyo با 90.5 امتیاز
  • رتبه دوم آسیا و 13 جهان Tsinghua University چین با 86.3 امتیاز
  • رتبه سوم آسیا و 16 جهان Peking University چین با 85.8 امتیاز
  • رتبه چهارم آسیا و 17 جهان National University of Singapore (NUS) سنگاپور با 85.7 امتیاز
  • رتبه پنجم آسیا و 20 جهان دانشگاه Nanyang Technological University, Singapore (NTU Singapore) سنگاپور با 84.9 امتیاز
  • رتبه ششم آسیا و 26 جهان دانشگاه کیوتو Kyoto University با 83.1 امتیاز
  • رتبه هفتم آسیا و 35 جهان دانشگاه سئول  Seoul National University با 81.4 امتیاز
  • رتبه هشتم آسیا و 40 جهان Tokyo Institute of Technology (Tokyo Tech) با 80.5 امتیاز
  • رتبه نهم آسیا و 45 جهان دانشگاه Osaka University با 79.7 امتیاز
  • رتبه دهم آسیا و 50 جهان دانشگاه Tohoku University ژاپن با 79.1 امتیاز

همانطور که مشخص است هیچ یک از دانشگاه‌های ایران در میان 10 رنک برتر آسیا و 50 دانشگاه برتر جهان در رشته فیزیک و نجوم نیستند.

3 دانشگاه برتر ایران در رنک جهانی رشته فیزیک و نجوم

دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه اول ایران، دانشگاه تهران در جایگاه دوم و دانشگاه شهید بهشتی در جایگاه سوم رتبه بندی علمی، پژوهشی دانشگاه های برتر طبق رنک جهانی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر دانشگاه های فنی و مهندسی و علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، به جذب دانشجو برای رشته آموزش فیزیک می پردازند. همچنین رشته‌های بین رشته‌ای که با پیشرفت علوم پا به عرصه وجود گذاشته‌اند مانند رشته فیزیک مهندسی را به طور جداگانه معرفی می‌کنیم.

گرایش‌های رشته فیزیک در مقطع دکترا

رشته فیزیک طبق مصوبه وزارت علوم در ایران با ۸ گرایش زیر از بین داوطلبان، دانشجو می‌پذیرد:

  • اپتیک و لیزر
  • ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها
  • فیزیک آماری و سامانه های پیچیده
  • فیزیک پلاسما
  • فیزیک ماده چگال
  • فیزیک هسته ای
  • گرانش و کیهان شناسی
  • نجوم و اختر فیزیک

در ادامه به معرفی چند درس از دروس اختیاری فیزیک می‌پردازیم که برای تحصیل در گرایش‌های مربوطه کارشناسی ارشد و دکترا بهتر است در لیست واحد‌های انتخابی شما قرار بگیرد.

  • گرایش فیزیک
  • گرایش فیزیک هسته ای
  • گرایش هواشناسی
  • گرایش نجوم
معرفی رشته فیزیک و رتبه قبولی

معرفی رشته فیزیک و رتبه قبولی

آشنایی با دانشگاه های برتر ایران، کلیک کنید

آشنایی با دروس مربوط به گرایش فیزیک هسته ای

همانطور که از اسم این گرایش پیداست در فیزیک هسته ای خود هسته  اتم مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. متخصصان در این رشته در مورد اجزای تشکیل دهنده هسته، نیرو های موجود در بین اجزای هسته و هم چنین کل انرژی آزاد شده در پایان انجام واکنش بررسی های لازم را انجام می دهند. آمریکا و اسرائیل در چند سال اخیر، با ترور دانشمندان هسته ای کشور، قصدِ توقف رشد علمی کشور را در این رشته داشتند، اما بعد از این ترور‎ها، نه تنها رشد این رشته در کشور متوقف نشد،بلکه تعداد بیشتری از دانش آموزان و رتبه های برتر کنکور به این رشته گرایش پیدا کردند. برخی از رتبه های برتر کنکور در رشته ریاضی، رشته فیزیک دانشگاه شریف را به عنوان اولین رشته خود برای تحصیل انتخاب نمودند.

دروس مربوط به فیزیک هسته‌ای
  • فیزیک‌ هسته‌ای‌
  • فیزیک‌ راکتور
  • آشکار سازها و سیستم‌ها
  • اندازه‌گیری‌ هسته‌ای‌
  • شتاب‌دهنده‌های‌ ذرات‌
  • رادیوایزوتوپ‌ و کاربرد آن‌
  • شیمی‌ هسته‌ای‌
  • حفاظت‌ در برابر پرتوها

آموزش و چگونگی انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید

گرایش هواشناسی

در این گرایش دینامیک وضعیت هوا مورد بررسی قرار می گیرد و هم چنین این رشته اطلاعات پایه ای و متنوعی در مورد انواع پدیده های جوی به کارشناسان این رشته می دهد.

دروس مربوط به گرایش هواشناسی
  • هواشناسی‌ سینوپتیکی‌
  • هواشناسی‌ دینامیکی‌
  • هواشناسی‌ فیزیکی
  • آمار در هواشناسی‌
گرایش نجوم و اختر فیزیک

در تاریخ علمی ایران،نجوم جایگاه ویژه ای دارد.بسیاری از دانشمندان ایرانی در گذشته،به مطالعه نجوم در کنار سایر علوم می پرداختند.نجوم،فیزیک و ریاضیات را می توان علوم به هم مرتبط در گذشته ایران دانست.علم نجوم را در یک جمله می توان به علم مطالعه آسمان تعریف کرد.

این گرایش از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • نجوم رصدی
  • اخترشناسی
  • کیهان شناسی

نجوم رصدی: بخش نجوم جنبه مشاهداتی دارد،یعنی پدیده های مختلف نجومی را رصد کرده و در مرحله  بعدی از آنها عکس گرفته و در نهایت طیف آن ها را می سنجد.

اخترشناسی: در اخترشناسی وضعیت ستارگان مورد مطالعه قرار می گیرد یعنی تحلیل و بررسی می شود که هر ستاره در چه مرحله ای وجود دارد و یا ممکن است چه اتفاقی برای آن رخ بدهد.

کیهان شناسی: به صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانی مثل خوشه‌ها،ابر خوشه‌ها و…می پردازد.

رتبه قبولی رشته فیزیک

رتبه قبولی رشته فیزیک

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید

رتبه قبولی رشته فیزیک

در ادامه به بررسی رتبه قبولی رشته فیزیک در کنکور سال قبل می پردازیم.توجه داشته باشید،با توجه به تغییر سهمیه ها و ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها که هر ساله توسط سازمان سنجش و آموزش کشور در دفترچه کنکور اعمال می شود، برای انتخاب رشته مطمئن،با مشاور حرفه ای انتخاب رشته مشورت نمایید.

رشته فیزیک-دانشگاه صنعتی شریف-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
4056081-تهراندخترروزانه
4987531-شیرازدخترروزانه
6179511-تهراندخترروزانه
72110951-مشهدپسرروزانه
93114211-مشهددخترروزانه
1816122-گرگانپسرروزانه
1966442-شهریارپسرروزانه
2116902-کرجپسرروزانه
2297552-فریدون کنارپسرروزانه
2588102-همدانپسرروزانه
41413812-کرجپسرروزانه
45714982-ورامینپسرروزانه
97930712-قمپسرروزانه
105633032-ساوهدخترروزانه
35151553-هشتگرددخترروزانه
57974993-اسلامشهردخترروزانه

رتبه قبولی فیزیک-دانشگاه تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
135921391-تبریزپسرروزانه
2187092-قمپسرروزانه
52016742-اصفهانپسرروزانه
57418382-آران و بیدگلپسرروزانه
99831312-کرجدخترروزانه
108934032-قمپسرروزانه
120237482-کرجدخترروزانه
138043192-زنجانپسرروزانه
71286573-شهرجدید پرندپسرروزانه
84596463-شهرقدسدخترروزانه

فیزیک-دانشگاه صنعتی اصفهان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
71010831-اصفهانپسرروزانه
496784181-اصفهانپسرروزانه
5982103641-اصفهاندخترروزانه
235772492-یزدپسرروزانه
4200122972-ارومیهپسرروزانه
4365127212-اصضفهانپسرروزانه
4843139612-نجف آباددخترروزانه
75790063-فلاورجانپسرروزانه
1436142513-تیرانپسرروزانه

رتبه قبولی رشته فیزیک پردیس

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
99531202-ساریپسرفرهنگیان-بومی مازندران
163951772-آملپسرفرهنگیان-بومی مازندران
4921141522-بیرجندپسرفرهنگیان-بومی خراسان جنوبی
5172148412-گرگانپسرفرهنگیان-بومی گلستان
5694162852-شاهرودپسرفرهنگیان-بومی سمنان
5892168162-گرمسارپسرفرهنگیان-بومی سمنان
491553-بشرویهپسرفرهنگیان-بومی خراسان جنوبی
12925153-قائنپسرفرهنگیان-بومی خراسان جنوبی
73488313-خوافپسرفرهنگیان-بومی خراسان رضوی
2073185773-سمنانپسرفرهنگیان-بومی سمنان
3007242803-گنبدپسرفرهنگیان-بومی گلستان

پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
450675511-مشهددخترفرهنگیان-بومی خراسان رضوی
35612052-بیرجنددخترفرهنگیان-بومی خراسان جنوبی
52316922-شاهروددخترفرهنگیان-بومی استان سمنان
177255702-بیرجنددخترفرهنگیان بومی خراسان جنوبی
252477612-سمناندخترفرهنگیان-بومی استان سمنان
3337100542-کرماندخترفرهنگیان-بومی استان کرمان
5077145672-شاهروددخترفرهنگیان-بومی استان سمنان
48366313-زرنددخترفرهنگیان-بومی استان کرمان
3147250763-گرمساردخترفرهنگیان-بومی استان سمنان

شهید بهشتی تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
261242221-تهراندخترروزانه
293547611-مشهددخترروزانه
311250561-تهراندخترروزانه
55417842-ساریدخترروزانه
144745442-یزدپسرروزانه
234972312-قزوینپسرروزانه
253977962-کرجدخترروزانه
978107513-اسلامشهردخترروزانه

پردیس علامه امینی-تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
374961361-تبریزپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
273483282-مراغهپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
308093242-جلفاپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
3886114952-خویپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان غربی
4901141002-لاهیجانپسرفرهنگیان-بومی گیلان
911101973-اهرپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
1226128113-بستان آبادپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
1599152983-پیرانشهرپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان غربی
2701225983-مهابادپسرفرهنگیان-بومی آذربایجان غربی

تربیت دبیر شهید رجایی تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
177128251-تهرانپسرفرهنگیان-بومی استان تهران
383062971-تهراندخترفرهنگیان-بومی استان تهران
8624158181-تهرانپسرفرهنگیان-بومی استان تهران

دانشگاه صنعتی امیر کبیر-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
213234181-مشهدپسرروزانه
232137431-مشهددخترروزانه
110634682-یزدپسرروزانه
144245252-قزویندخترروزانه
169853612-قزوینپسرروزانه
188659002-قزویندخترروزانه

پردیس نسیبه تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
130440762-قمدخترفرهنگیان-بومی استان قم
216366912-ساوهدخترفرهنگیان-بومی مرکزی
3680109802-اراکدخترفرهنگیان-بومی مرکزی
6034172022-محمدیهدخترفرهنگیان-بومی استان قزوین
22337373-قرچکدخترفرهنگیان-بومی استان تهران
1148122633-قمدخترفرهنگیان-بومی مرکزی
1884172933-الونددخترفرهنگیان-بومی استان قزوین
2077185903-الونددخترفرهنگیان-بومی استان قزوین

دانشگاه علم و صنعت ایران-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
346256571-تهراندخترروزانه
147546462-کرمانپسرروزانه
174354892-چالوسدخترروزانه
242174322-اراکدخترروزانه
3580107192-ورامینپسرروزانه
30346413-تربت جامدخترروزانه
1692159433-پردیسدخترروزانه

پردیس شهید با هنر-اصفهان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
408767631-اصفهانپسرفرهنگیان-بومی استان اصفهان
148446712-قمپسرفرهنگیان-بومی استان قم
228670542-مبارکهپسرفرهنگیان-بومی استان اصفهان
4103120542-قمپسرفرهنگیان-بومی استان قم
5370153812-ساوهپسرفرهنگیان-بومی مرکزی
5694162852-شهرضاپسرفرهنگیان-بومی استان اصفهان
7040197252-ساوهپسرفرهنگیان-بومی مرکزی

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
378162021-تبریزپسرروزانه
161851062-ساریدخترروزانه
268782182-شهرریپسرروزانه
310093812-شهریارپسرروزانه
323497752-رودهندخترروزانه
1907174443-اسلامشهردخترروزانه

پردیس فاطمه الزهرا-تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
343856111-تبریزدخترفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
197761902-اردبیلدخترفرهنگیان-بومی استان اردبیل
299390752-نهاونددخترفرهنگیان-بومی استان همدان
4947142192-مراغهدخترفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی
2145190843-اهردخترفرهنگیان-بومی آذربایجان شرقی

دانشگاه فردوسی مشهد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
348856971-مشهدپسرروزانه
417669461-تهرانپسرروزانه
6121106311-مشهددخترروزانه
8608157821-مشهددخترشبانه
7130199332-بیرجندپسرروزانه
9026247472-سبزوارپسرروزانه
9363529413-فیض آباد تربت حیدریهدخترشبانه

شهید رجایی شیراز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
222268792-بهبهانپسرفرهنگیان-بومی خوزستان
284486312-اهوازپسرفرهنگیان-بومی خوزستان
5592160012-فارسانپسرفرهنگیان-بومی چهار محال و بختیاری
6869192852-بهبهانپسرفرهنگیان-بومی خوزستان
48366313-مسجد سلیمانپسرفرهنگیان-بومی خوزستان
57474643-برازجانپسرفرهنگیان-بومی استان بوشهر
939104403-ماه شهرپسرفرهنگیان-بومی خوزستان
2234196443-یاسوجپسرفرهنگیان-بومی کهگیلویه و بویر احمد
322525523-برازجانپسرفرهنگیان-بومی استان بوشهر

پردیس با هنر-شیراز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
446174641-شیرازدخترفرهنگیان-بومی فارس
29709012-بوشهردخترفرهنگیان-بومی استان بوشهر
49967903-اندیمشکدخترفرهنگیان-بومی خوزستان
64680783-خرم بیددخترفرهنگیان-بومی فارس
1973178123-اندیمشکدخترفرهنگیان-بومی خوزستان
2697225783-ایذهدخترفرهنگیان-بومی خوزستان
3231255393-روداندخترفرهنگیان-بومی هرمزگان

خوارزمی تهران-محل تحصیل کرج

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
446774771-کرجپسرروزانه
523589221-تهرانپسرروزانه
541992821-تهراندخترروزانه
12606247001-تهراندخترروزانه
3738111322-کرجپسرروزانه

پردیس شهید چمران-تهران

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
3403102122-الوندپسرفرهنگیان-بومی استان قزوین
5492157432-شهریارپسرفرهنگیان-بومی استان تهران
1394139503-قرچکپسرفرهنگیان-بومی استان تهران
2084186263-نظرآبادپسرفرهنگیان-بومی البرز
2421208293-اشتهاردپسرفرهنگیان-بومی البرز
2945239533-شهر جدید هشتگردپسرفرهنگیان-بومی البرز

دانشگاه رازی کرمانشاه

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
6922122531-تهراندخترروزانه
36693915102-نهاوندپسرروزانه
40242998142-کرمانشاهدخترروزانه
505791242952-کرمانشاهپسرروزانه
517591270662-کرمانشاهدخترشبانه

دانشگاه شیراز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
7573136341-شیرازپسرروزانه
10085189351-شیرازدخترروزانه
11686225571-شیرازدخترروزانه
4311125822-کرمانشاهپسرروزانه
14903392472-آبادهپسرروزانه
5961387573-مرودشتپسرروزانه
6894427273-شیرازپسرروزانه

دانشگاه تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
9043166521-تبریزپسرروزانه
15719324531-تهراندخترروزانه
19175416611-تبریزدخترشبانه
24512574591-تهراندخترشبانه
4573132822-چالوسپسرروزانه
10477282732-قزوینپسرروزانه
18626483552-مرندپسرروزانه
1638156123-قشمپسرروزانه
19221895113-سرابپسرشبانه

دانشگاه اصفهان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
7683138651-اصفهانپسرروزانه
8758161091-اصفهاندخترروزانه
4765137852-اهوازدخترروزانه
5349153762-رشتدخترروزانه
6173175582-فولادشهردخترروزانه
7559210262-دولت آباددخترروزانه
2955239873-تیرانپسرروزانه

شهید مطهری زاهدان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
5832166642-کرمانپسرفرهنگیان-بومی استان کرمان
1389139033-سراوانپسرفرهنگیان-بومی سیستان و بلوچستان
2366204883-بردسیرپسرفرهنگیان-بومی استان کرمان
2679224953-بندر کنگ و چارکپسرفرهنگیان-بومی هرمزگان
3463268683-سیب سوران و مهرستانپسرفرهنگیان-بومی سیستان و بلوچستان
3712281423-قشمپسرفرهنگیان-بومی هرمزگان

دانشگاه اراک

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
19489425271-اصفهاندخترروزانه
35263923001-تهرانپسرروزانه
9468258762-اراکدخترروزانه
26869679252-کرجپسرروزانه
32720820382-شهریاردخترروزانه
1722160933-ازناپسرروزانه

بین المللی امام خمینی-قزوین

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
10475198291-تهراندخترروزانه
11797227861-تهرانپسرروزانه
6254177362-لاهیجاندخترروزانه
3942293993-هشتگرددخترروزانه

دانشگاه مازندران-بابلسر

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
7298203482-امیرکلاپسرروزانه
21700556492-بابلدخترروزانه
25891656122-ساریدخترروزانه
26527671592-فریدون کناردخترروزانه
30050756752-عباس آباددخترروزانه
454571121462-بابلپسرشبانه
7198439603-گنبددخترروزانه
11749622103-گالیکشدخترروزانه
14631731493-هشتگردپسرروزانه
16527799233-فومندخترروزانه

دانشگاه کاشان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
16050332991-اصفهاندخترروزانه
23398541311-تهراندخترشبانه
8280228172-آران و بیدگلدخترروزانه
15336403932-کاشانپسرروزانه
28480718322-اصفهاندخترشبانه
4306311993-سمناندخترروزانه
9136521013-تیراندخترروزانه

دانشگاه قم

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
13089258211-تهراندخترروزانه
19204417451-تهراندخترروزانه
27337663091-تهرانپسرروزانه
8533234722-قمپسرروزانه
9456258412-تهراندخترروزانه
15723414082-قمدخترروزانه
23750605922-قمپسرروزانه
39479979582-قمپسرروزانه
8379491653-ملاردپسرروزانه

رشته فیزیک-دانشگاه یزد

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
29054716641-اصفهانپسرروزانه
31961812761-اصفهانپسرروزانه
9021247342-یزددخترروزانه
18679484662-یزددخترروزانه
28655722302-زرقاندخترروزانه
32105805412-یزددخترروزانه
4447318913-مرودشتپسرروزانه

دانشگاه باهنر-کرمان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
13025256851-شیرازپسرروزانه
21550552742-کرماندخترروزانه
25454646142-یزدپسرروزانه
3501270493-عنبرآباددخترروزانه
6765421683-روداندخترروزانه
8434494083-یزددخترروزانه
15877775593-ماهاندخترروزانه

دانشگاه گیلان-رشت

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
26418634541-تهرانپسرروزانه
10573284992-بندرانزلیدخترروزانه
12876342312-کرجدخترروزانه
18156472632-رشتدخترروزانه
19146495382-صومعه سرادخترشبانه
7210440123-هشتگرددخترروزانه
8723504813-فومندخترروزانه

دانشگاه بو علی سینا-همدان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
12174324792-شهریارپسرروزانه
14485382282-نهاونددخترروزانه
26328666712-همدانپسرروزانه
31429788512-همداندخترروزانه
6181397283-بهاردخترروزانه

رشته فیزیک-دانشگاه زنجان

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
16605435382-کرجپسرروزانه
20738533812-کرمانپسرروزانه
26153662462-ورامینپسرروزانه
26671674942-قزوینپسرروزانه
28630721632-زنجاندخترروزانه
37994943912-زنجانپسرشبانه
4765333643-نظرآبادپسرروزانه

رتبه قبولی فیزیک-دانشگاه چمران اهواز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
16784439862-اهوازدخترروزانه
23787606842-اهوازدخترروزانه
24826631132-اهوازپسرروزانه
5074347873-امیدیهپسرروزانه
7615458053-اندیمشکدخترروزانه

صنعتی سهند-تبریز

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
18447396701-تهرانپسرروزانه
24157563651-تبریزپسرروزانه
18894489502-اهوازدخترروزانه
9197523483-اهرپسرروزانه

فیزیک

دانشگاهرتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
دانشگاه هرمزگان-بندر عباس8622501433-روداندخترروزانه
دانشگاه هرمزگان-بندر عباس13355684173-بستکدخترروزانه
دانشگاه هرمزگان-بندر عباس14689733483-مینابدخترروزانه
دانشگاه سمنان23632548511-پردیسپسرروزانه
دانشگاه سمنان408691013042-اسلامشهرپسرروزانه
دانشگاه سمنان11414609473-سمناندخترروزانه
دانشگاه شهرکرد21838559672-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه شهرکرد24126615192-شهرکرددخترروزانه

محقق اردبیلی-اردبیل

رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
27905681491-تهراندخترروزانه
21383548752-اردبیلپسرروزانه
38584958422-اردبیلدخترروزانه
527341293152-رشتدخترروزانه
13112674943-نمیندخترروزانه

رتبه قبولی فیزیک

دانشگاه رتبه در منطقهرتبه کشوریسهمیه در منطقهجنسیتنوع تحصیل
دانشگاه شهر کرد21838559672-اصفهاندخترروزانه
دانشگاه شهر کرد24126615192-شهرکرددخترروزانه
دانشگاه صنعتی سیرجان23624603032-سیرجانپسرروزانه
دانشگاه صنعتی سیرجان280051203723-عنبرآباددخترروزانه
دانشگاه صنعتی سیرجان288011232873-مینابدخترروزانه
دانشگاه نیشابور13532691113-نقاب سبزواردخترروزانه
دانشگاه ارومیه27751700872-خویپسرروزانه
دانشگاه لرستان-خرم آباد31332786372-خرم آبادپسرروزانه
دانشگاه ملایر468571154282-نهاونددخترروزانه
دانشگاه ملایر16354792623-نورآباددخترروزانه
دانشگاه بجنورد33169831152-بجنورددخترروزانه
دانشگاه یاسوج33499863941-اصفهانپسرروزانه
دانشگاه یاسوج21299970363-یاسوجدخترروزانه
دانشگاه آیت الله بروجردی-بروجرد442661092992-اهوازپسرروزانه
دانشگاه آیت الله بروجردی-بروجرد20180929463-خرم آبادپسرروزانه
دانشگاه آیت الله بروجردی-بروجرد261191136353-فردیسپسرروزانه
دانشگاه جهرم20253931953-برازجانپسرروزانه
مرکز آموزش عالی اقلید38584958422-اقلیددخترروزانه
دانشگاه ایلام40068993962-چالوسپسرروزانه
دانشگاه بیرجند228371023693-تایبادپسرروزانه
دانشگاه فسا428531059292-آبادهدخترروزانه
دانشگاه خلیج فارس-بوشهر250581101083-برازجانپسرروزانه
دانشگاه سیستان و بلوچستان-زاهدان25672121793-مینابپسرروزانه
دانشگاه سلمان فارسی-کازرون269841168263-برازجانپسرروزانه

رتبه قبولی دکترای پیوسته فیزیک دانشگاه زنجان روزانه

رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه
8816 4876 منطقه 1
7094 2446 منطقه 2
8148 2836 منطقه 2
10789 1200 منطقه 3