نوشتن مقالات علمی گامی مهم و ضروری در زمینه علم و دانش می باشد. نوشتن مقالات علمی یکی از راه هایی است که فارغ التحصیلان دانشگاه با توجه به تعداد مقالات نوشته شده و هم چنین تعداد استناد هایی که از آن مقاله دریافت می شود ارزیابی می شوند. در نتیجه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فراگیری چگونگی نوشتن مقاله علمی از همان ابتدای تحصیل امری ضروری می باشد. نوشتن مقالات علمی گام اصلی در روند رشد علم می باشد؛ اما اغلب مواقع آموزش نوشتن مقالات علمی در درجه دوم دستورات کاری و آموزشی قرار می گیرد و غالبا در اولویت های بعدی دانشجویان می باشد.
چرا و چگونه باید مقاله علمی نوشت؟
فهرست مطالب
- چرا و چگونه باید مقاله علمی نوشت؟
- مقاله علمی چند بخش دارد؟
- موضوع مقاله:
- چکیده مقاله:
- چکیده مقاله (abstract) باید دقیق باشد:
- چکیده باید مختصر باشد:
- پرهیز از ارزشیابی و ارزش گذاری مقاله خود
- افعال مناسب استفاده نمایید
- پرهیز از کپی کردن مطالب مقاله در چکیده
- پیشنهاد ویژه برای نوشتن چکیده مقاله:
- نوشتن مقدمه مقاله:
- پاراگراف اول مقدمه را با دقت بنویسید:
- مقدمه باید به حالت ساعت شنی نوشته شود:
- مقدمه باید یک ششم از مقاله را شامل شود:
- از جملات تکراری پرهیز کنید:
- مطرح کردن سوال اصلی مقاله
- در نوشتن پاراگراف آخر دقت کنید:
- دو ویژگی اصلی برای یک مقدمه مناسب عبارتند از:
- روش تحقیق در نوشتن مقالات:
- چند نکته در مورد روش تحقیق
- همیشه در جیبتان کاغذ و قلم داشته باشید:
- بخش روش تحقیق مقاله باید اطلاعاتی جامع در مورد موارد زیر را در اختیار مخاطب قرار دهد:
- قسمت نتایج در مقاله:
- رعایت نکات زیر در بخش نتایج ضروری است:
- قسمت تجزیه و تحلیل در مقاله:
- نتیجه گیری در مقالات:
- تذکر مهم: از بیان مطالب و جملات داخل مقاله در قسمت نتیجه گیری پرهیز کنید
- رعایت نکات زیر برای نوشتن نتیجه گیری مقالات علمی ضروری است:
- چه عاملی می تواند نوشته نتیجه گیری را موثر تر و تاثیرگذارتر کند:
- منابع مقاله
چند دانشجو را می شناسید که هفته ها در کلاس ها و یا کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه ها شرکت کرده و تنها یک شب قبل از موعد مشخص شده و اصطلاحا شب قبل از کلاس به فکر تهیه جمع آوری گزارش کتبی افتاده است؟ آیا شما نیز جزو این دسته از دانشجویان هستید؟
برای بسیاری از دانشجویان این اتفاق رخ می دهد چرا که اغلب به جای تمرکز بر نوشتن مقالات علمی بر رویداد ها و فرآیند های علمی تمرکز می کنند. نوشتن مقالات علمی برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان کاری سخت به حساب می آید که به همین دلیل تصمیم گرفتیم شما را با شیوه نوشتن مقالات علمی آشنا کنیم. برای نوشتن یک متن علمی باید برنامه ای مشخص وجود داشته باشد و برای این که مقاله شما در بین سایر دانشجو ها به صورت بهتری به نظر برسد این مقاله باید ویژگی های خاصی را دارا باشد.
برای مطالعه معرفی بیست دانشگاه برتر جهان و مدارک پذیرش کلیک کنید
مقاله علمی چند بخش دارد؟
یک مقاله علمی از بخش های متفاوتی تشکیل می شود که این بخش ها عبارتند از:
- موضوع مقاله
- چکیده
- مقدمه
- روش تحقیق
- نتایج
- تجزیه و تحلیل
- نتیجه گیری
- منابع
در این قسمت هر یک از بخش های موجود جهت نوشتن مقالات علمی را به صورت مفید و مختصر برای شما شرح خواهیم داد:
موضوع مقاله:
موضوع مقاله در مقالات انگلیسی با عنوان title بیان می شود. اولین قدم برای نوشتن یک مقاله انتخاب موضوع مقاله می باشد. موضوع مقاله در واقع می تواند همان اسم مقاله باشد. موضوع و اسم مقاله باید طوری انتخاب شود که بتواند مختصرا تمامی تحقیقات و موضوعات مطرح شده در مقاله را وصف کند.
برای انتخاب نام مقاله دقت زیادی داشته باشید. انتخاب نام باید به گونه ای صورت گیرد تا مخاطب با خواندن موضوع مقاله بتواند تا حد زیادی مسائل مطرح شده در متن مقاله و هم چنین مجموعه اقدامات صورت گرفته را متوجه شود. انتخاب یک موضوع واحد شما را در جهت داشتن متنی یک پارچه تر یاری می کند و هم چنین در این صورت دچار اختلال و پراکندگی اطلاعات نمی شوید، در نتیجه نوشتن یک مقاله با نامی مشخص به مراتب برای نویسنده راحت تر خواهد بود.
چکیده مقاله:
آیا تاکنون مقالات علمی مطالعه کرده اید؟
از نظر شما کدام قسمت از مقاله از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
چکیده را می توان به عنوان یکی از با اهمیت ترین بخش های یک مقاله معرفی کرد. در مقالات انگلیسی این بخش را با نام abstract بیان می نمایند. ناگفته نماند که اهمیت چکیده پس از اهمیت نام مقاله می باشد. چکیده در مقاله باید دارای ویژگی های زیر باشد:
چکیده مقاله (abstract) باید دقیق باشد:
همانطور که گفته شد چکیده در مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه دقیق بودن نوشته در این قسمت مهم می باشد. برای نوشتن چکیده از مطالب مهم به دست آمده استفاده کنید و از عنوان مطالب اضافه خودداری کنید و اطلاعات مهم و مفید را در این قسمت بنویسید.
نکته:
سعی کنید خودتان را به جای مخاطب قرار دهید و به این فکر کنید که علاقه به خواندن چه چیزی در این بخش دارید.
چکیده باید مختصر باشد:
تعداد کلماتی که باید در چکیده استفاده شود در مقالات با توجه به نوع استفاده از آن ها گوناگون است. اما در حالت کلی چکیده می تواند بین ۱۲۰ تا ۱۵۰۰ کلمه را شامل شود.
پرهیز از ارزشیابی و ارزش گذاری مقاله خود
برای نوشتن چکیده مقاله از هرگونه ارزشیابی خودداری نمایید.در این بخش تنها اطلاعات به دست آورده را بنویسید و سعی کنید بی طرف باشید.
افعال مناسب استفاده نمایید
برای عنوان آزمایشات و مجموعه اقدامات انجام شده از فعل گذشته و برای نوشتن در خصوص کاربرد های مقاله خود از زمان حال استفاده کنید. قواعد نوشتاری و ویرایش را رعایت کنید.به طور مثال بعد از نقطه یا ویرگول، با یک فاصله شروع به نوشتن کنید.
پرهیز از کپی کردن مطالب مقاله در چکیده
برای نوشتن چکیده مقاله جملات موجود در مقاله را عینا کپی نکنید. بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر مقاله از جملات خودتان استفاده نمایید.
پیشنهاد ویژه برای نوشتن چکیده مقاله:
بهتر است چکیده مقاله را در آخر کار بنویسید و یا زمانی که مقاله به پایان رسید چکیده را کامل کنید، زیرا چکیده مقاله باید شامل کل اطلاعات مهم و مفید موجود در مقاله با نوع متفاوتی از نگارش و کلمات باشد. در نتیجه پیشنهاد ما برای نوشتن چکیده ای مفید تر و منسجم تر این است که در انتهای کار برای نوشتن چکیده دست به قلم شوید.
برای دیدن رتبه های قبولی در رشته های مختلف تجربی کلیک کنید
نوشتن مقدمه مقاله:
بخش مقدمه در مقالات انگلیسی با نام introduction بیان می شود. برای این که مخاطب به خواندن ادامه مقاله میل پیدا کند باید در نوشتن مقدمه دقت زیادی داشته باشید.
چند نکته برای نوشتن یک مقدمه مفید تر و جامع تر:
پاراگراف اول مقدمه را با دقت بنویسید:
برای نوشتن اولین پاراگراف از قسمت مقدمه دقت زیادی داشته باشید چرا که پاراگراف اول می تواند مخاطب را برای خواندن ادامه مطلب ترغیب کند. در پاراگراف اول مقاله موضوع اصلی مقاله را شرح دهید و از طفره رفتن و عنوان کردن مطالب غیرضروری اجتناب کنید.
مقدمه باید به حالت ساعت شنی نوشته شود:
سعی کنید مقدمه را با عنوان کردن کلیات آغاز کنید و سپس به سمت جزئیات و موضوع اصلی مقاله خود بروید زیرا با این نوع از نگارش علاوه بر جذب کسانی که در مورد موضوع مقاله شما تخصص زیادی دارند می توانید سایر افراد را نیز به خواندن مقاله جذب نمایید.
مقدمه باید یک ششم از مقاله را شامل شود:
در حالت کلی قسمت مقدمه یک مقاله باید در حدود دو صفحه یا یک ششم از مقاله شما باشد. سعی کنید هر کدام که کمتر است را انتخاب نمایید.
از جملات تکراری پرهیز کنید:
توجه داشته باشید در بخشی از مقدمه که در حال نوشتن موضوع خاص مقاله خود هستید از نگارش و جملات تکراری موجود در متن پرهیز کنید.از زیاده نویسی و زیاده گویی در قسمت مقدمه نیز خودداری شود.
مطرح کردن سوال اصلی مقاله
در پاراگراف دوم سوال اصلی مقاله را مطرح کنید و سعی کنید خواننده را سریع تر به اصل مطلب برسانید. رعایت این کار سبب اجتناب از زیاده گویی می شود و هم چنین به شما این امکان را می دهد تا راحت تر و سریع تر به سراغ اصل موضوع بروید.
در نوشتن پاراگراف آخر دقت کنید:
در آخرین پاراگراف نیز باید از نوشتن به صورت کلیشه ای دور بمانید و سعی کنید تا مطالبی را که خواننده می خواهد در بخش های بعدی بخواند را به صورت خلاصه اما واضح و صریح بیان نمایید.
دو ویژگی اصلی برای یک مقدمه مناسب عبارتند از:
- بیان هدف مقاله به صورت واضح و شفاف
- توضیح اهمیت موضوع مقاله و بیان دلایلی مبنی بر خالی بودن جای مقاله دربین مقالات علمی گذشته
روش تحقیق در نوشتن مقالات:
اگر در دوران دبستان آزمایشات مربوط به کتاب علوم تجربی را انجام داده باشید تا حدودی با این بخش آشنا هستید. توجه داشته باشید که در برخی از مقالات فارسی این بخش را تحت عنوان مواد و روش ها می شناسند و این بخش از مقاله در مقالات انگلیسی Materials and methods یا Methodology نامیده می شود.
چند نکته در مورد روش تحقیق
در مقاله دیگری به بررسی کامل روش تحقیق، انواع روش های تحقیق و … می پردازیم. اما در این جا ذکر چند نکته را لازم و ضروری دیدیم
همیشه در جیبتان کاغذ و قلم داشته باشید:
در طی انجام تحقیقات و آزمایشات مورد نظر برای مقاله لازم است تا همیشه در جیبتان قلم و کاغذ داشته باشید تا در حین انجام تحقیقات مطالب را بنویسید زیرا این کار سبب نوشتار دقیق تر و واضح تری خواهد شد.
بخش روش تحقیق مقاله باید اطلاعاتی جامع در مورد موارد زیر را در اختیار مخاطب قرار دهد:
- مراحل نوشتن مقاله
- لوازم مورد نیاز
- طرح های تحقیقاتی
- روش جمع آوری داده های موجود
- کنترل نتایج
قسمت نتایج در مقاله:
این بخش از مقاله نویسی در انگلیسی results گفته می شود. نویسنده در این بخش باید با استفاده از نمودارها،تصاویر و جدول ها اطلاعات به دست آمده از تحقیقات و آزمایشات خود را به خواننده شرح دهد و نتایج تحقیقات را با این روش به مخاطب برساند.
برای مطالعه همه چیز درباره آزمون gmat کلیک کنید
رعایت نکات زیر در بخش نتایج ضروری است:
- شکلها، نمودارها و جدولها را متناسب با متن خود و هم چنین به ترتیب نوشتههایتان مرتب کنید.
- در متنی که در خصوص نتایج به دست آمده می نویسید تمامی نتیجه ها را پوشش دهید و مطالب مهم تر را برجسته نمایید.
- متن را به صورتی که تکمیل کننده اطلاعات عکسها و نمودارها و جداول باشد بنویسید و از تکرار همان مطالب خودداری کنید.
- عکسها،جدولها و نمودارها باید به گونه ای انتخاب شوند که بدون هیچ گونه متن و توضیحی منظور را به مخاطب برسانند.
- تنها به شرح نتایج مثبت بسنده نکنید، هم نتایج مثبت و هم نتایج منفی از تحقیقات و آزمایشات خود را بنویسید.
- برای تمامی شکلها، نمودارها و جدولها عنوان و شماره در نظر گیرید.
- افعال استفاده شده در این بخش باید به صورت گذشته باشند.
قسمت تجزیه و تحلیل در مقاله:
این بخش در مقالات انگلیسی با عنوان discussion معرفی می شود و قسمت بحث و تجزیه تحلیل از یک مقاله با قسمت نتایج یک مقاله ارتباط نزدیکی دارد؛ زیرا نویسنده در این بخش باید توضیحات مفصل و تکمیل تری را در ارتباط با نتایج به دست آمده عنوان کند.
نویسنده در این بخش می تواند نوشته خود را با عنوان کردن مجدد هدف پژوهش شروع کند.در این بخش باید نتایج به دست آمده از تحقیقات و آزمایشات خود را با نتایج پیشین افراد دیگر مقایسه کنید و به تفسیر آنها بپردازید و عنوان کنید که نتایج به دست آمده توسط شما با نتایج به دست آمده توسط افراد دیگر همخوانی دارد و یا خیر.
نتیجه گیری در مقالات:
بخش نتیجه گیری در مقالات علمی انگلیسی با عنوان conclusion معرفی می شود و اغلب آن را به عنوان بخش اساسی و اصلی از یک مقاله می شناسند. در نوشتن این بخش دقت لازم را داشته باشید زیرا در این قسمت ضمن ساده نویسی و بیان مختصر باید متنی تاثیرگذار بنویسید.
تذکر مهم: از بیان مطالب و جملات داخل مقاله در قسمت نتیجه گیری پرهیز کنید
لازم است بدانید که یکی دیگر از دلایلی که ممکن است مقاله شما رد شود و یا برای خواننده و مخاطبتان جالب نباشد استفاده از جملات تکراری داخل متن در قسمت نتیجه گیری می باشد. در این قسمت باید پیامی موثر و واضح از کلیه اقدامات انجام شده را با نگارشی جدید و بدون استفاده از جملات تکراری برای خواننده بنویسید.
رعایت نکات زیر برای نوشتن نتیجه گیری مقالات علمی ضروری است:
- تکرار نکات اصلی با نگارشی جدید
- خلاصه نویسی
- عنوان مزایای تحقیقات صورت گرفته
- ایجاد چالش ذهنی برای مخاطب
- نتیجه گیری با استفاده از نقل قول
- عنوان یک راه حل
- ذکر تحقیقات گسترده تر
چه عاملی می تواند نوشته نتیجه گیری را موثر تر و تاثیرگذارتر کند:
- پرهیز از زیاده گویی و خلاصه کردن مطلب
- عدم استفاده از اغراق و واقعی بودن نتیجه گیری
- عدم درج تصاویر اضافی
- طرح یک سوال و پرسیدن از مخاطب
چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟ کلیک کنید
منابع مقاله
قسمت منابع در مقالات انگلیسی references نامیده می شود و در قسمت نهایی مقاله نویسنده باید تمامی منابعی را که مطالب نوشته شده در مقاله را از آنها استخراج کرده و برای اتمام مقاله خود از آنها استفاده کرده است را معرفی نماید.
برای ذکر هر منبع اشاره به چند دسته از اطلاعات امری ضروری است که عبارتند از:
- نام مولف
- تاریخ انتشار آثار
- نام ناشر
- نام شهر
- عنوان اثر
مترجم و نویسنده : مبینا تقوی
ممنون ازتون، خیلی مفید بود.
موفق باشید