برای این که برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر،یکی را انتخاب کنید، باید با هر دو رشته آشنایی کاملی پیدا کنید. در قسمت معرفی رشته های دانشگاهی و رتبه های قبولی، به معرفی این دو رشته به صورت کامل پرداخته‌ایم. در این مقاله این دو رشته را برای ادامه تحصیل، شرایط کار، دروس دانشگاهی، شرایط مهاجرت و … بررسی می کنیم.

علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر؛کدام بهتر است؟

رشته های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر دو رشته در حال تدریس در دانشگاه های کشورند، که در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشتند و علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده‌اند. این دو رشته رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و بسیاری از دانشجویان یا دانش‌آموزان ممکن است در هنگام انتخاب رشته سردرگم شوند؛ عده ای این دو رشته را یکسان می دانند، اما این دو رشته در حالی که شباهت های زیادی به یکدیگر دارند، دارای تفاوت های عمیقی هم هستند. در این مقاله ما قصد داریم شباهت‌ها، تفاوت‌ها و ویژگی های هر رشته را مورد برسی قرار دهیم و با شرایط تحصیل و بازار کار هر رشته آشنا شویم.

علوم کامپیوتر:

پیشینه این رشته در واقع به قبل از اختراع کامپیوتر و به زمانی که انسان برای تسریع بخشیدن به محاسبات به الگوریتم‌ها روی آورد برمی گردد.این رشته بیشتر به ریاضیات، محاسبات و الگوریتم‌ها وابسته است و در واقع پلی است بین کامپیوتر و ریاضی. هدف از تحصیل در  این رشته، یافتن سریع‌ترین، کار‌بردی‌‌ ترین و با دقت‌ترین راه برای حل مسایل است. علوم کامپیوتر برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی جزو رشته های دانشگاهی شد و در سال ۱۳۵۸ شمسی هم وارد ایران شد هرچند خیلی زود در سال ۱۳۶۵ از لیست رشته های دانشگاهی کنار رفت اما در سال ۱۳۷۷ بدلیل اهمیت و مورد نیاز بودن آن دوباره به لیست رشته های دانشگاهی برگشت.

برای مطالعه “معرفی رشته ریاضیات و کاربرد ها و رتبه قبولی ” کلیک کنید

مهندسی کامپیوتر:

رشته مهندسی کامپیوتر برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ در دانشگاه کلیولند تدریس شد. این رشته در ایران در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش اصلی سخت افزار و نرم افزار می باشد. گرایش سخت افزار به مهندسی برق شباهت دارد و بیشتر جنبه طراحی، حفاظت و نگهداری دارد.

گرایش نرم افزار به تربیت متخصصان برای طراحی ، توسعه و نگهداری از نرم افزار می پردازد.نرم افزار قسمت غیر قابل لمس کامپیوتر است و مهندس نرم افزار کسی است است که با استفاده از اصول مهندسی محصولی نرم افزاری را تحلیل ،طراحی و پیاده سازی می کند.

در ادامه این مقاله می خواهیم دو رشته‌ی علوم کامپیوتر و گرایش نرم افزار مهندسی کامپیوتر رو با چند فاکتور مختلف مقایسه کنیم:

مفاهیم کلی و هدف:

  • رشته علوم کامپیوتر به دنبال سریع‌ترین و مفید‌ترین راه حل مسائل میگرده و در واقع هدف آن حل مسایل ریاضی با استفاده از الگوریتم و سایر روش های محاسباتی هست اما در مهندسی نرم افزار ساخت ،توسعه و نگهداری از نرم افزار انجام میشه که البته اغلب نرم افزار‌ها با هدف حل مسایل و راحتی انسان ساخته می شه؛ پس میشه گفت هدف هر دو رشته به نوعی حل مسئله است.
  • رشته‌ی علوم کامپیوتر بیشتر به علم ریاضیات وابسته است ولی مهندسی کامپیوتر تا حدودی به رشته  مهندسی برق هم ارتباط دارد.
  • در رشته‌ی علوم کامپیوتر از دانش برنامه نویسی برای حل مسئله استفاده می شود اما در مهندسی نرم افزار برای تولید و توسعه و نگهداری از نرم افزار انجام می شه.
واحد های درسی در مقطع کارشناسی

رشته علوم کامپیوتر:

دروس عمومی:۲۱ واحد

دروس پایه و اصلی الزامی :۸۰ واحد

دروس تخصصی اختیاری-الزامی:۲۶ واحد(حداقل ۱۷ واحد گذرانده شود)

دروس تخصصی اختیاری:۳۸ واحد(حداقل ۱۵ واحد گذرانده شود)

تعداد کل واحد ها: حداقل ۱۳۳ واحد

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر ” رتبه قبولی رشته علوم کامپیوتر و معرفی رشته ” را مطالعه کنید

رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار:

دروس عمومی: ۲۲ واحد

دروس پایه واصلی : ۸۱ واحد

دروس تخصصی:۱۹ واحد

دروس اختیاری : ۲۰ واحد

تعداد کل واحد ها: حداقل ۱۴۴ واحد

این دو رشته در تعدادی از دروس مشترک هستند اما همانطور که گفته شد دروس ریاضیات علوم کامپیوتر بیشتر است و مهندسی نرم افزار هم دروس عملی و کارگاهی بیشتری دارد.

شرایط  تحصیل  و دانشگاه‌ها:

الف)در ایران:

این دو رشته در اکثر دانشگاه های مطرح کشور تدریس می شوند.

مطرح‌ترین دانشگاه‌هایی که علوم کامپیوتر در آنها تدریس می شوند عبارتند از: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز و دانشگاه خوارزمی

برای آشنایی با “دانشگاه های برتر ایران” کلیک کنید

مطرح‌ترین دانشگاه‌هایی که مهندسی کامپیوتر در آنها تدریس می شوند عبارتند از: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه اصفهان

مقایسه رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

مقایسه رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

ب) خارج از کشور:

این دو رشته جزو رشته های محبوب و مورد نیاز در خارج از کشور می باشد و عموما پذیرش در دانشگاه های مطرح خارج از کشور راحت تر از دیگر رشته‌ها می باشد؛ با این حال در مقطع کارشناسی گرفتن بورسیه در این دو رشته بسیار دشوار می باشد اما اگر قصد بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد را دارید این دو رشته جزو بهترین انتخاب ها می باشند.

در حال حاضر پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور در رشته‌ی علوم کامپیوتر به مراتب راحت تر از مهندسی کامپیوتر می باشد و کشور های آلمان،آمریکا ،کانادا،ایتالیا،هند و استرالیا از بهترین مقاصد برای دانشجویان رشته های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و آی تی نامبرده می شود.

برای آشنایی با “دانشگاه های برتر جهان و شرایط اخذ پذیرش “کلیک کنید

بازار کار و آینده شغلی:

الف) در ایران:

علوم کامپیوتر: فرصت های شغلی برای این رشته در ایران به نوعی تعریف نشده است؛متخصصین این رشته عمدتا در شرکت های طراحی سیستم های کامپیوتری و یا شرکت های تحقیقاتی مشغول به کارند اما در ایران به دلیل کمبود فرصت شغلی برای متخصصین علوم کامپیوتر در حوزه‌ی اصلی خود بازار کار این رشته شباهت زیادی به مهندسین کامپیوتر دارد.

مهندسی کامپیوتر: این رشته در سال های اخیر گسترش یافته و فرصت های شغلی زیادی به وجود آمده؛ بطور کلی یک مهندس نرم افزار در ایران از بازار کار خوب برخوردار است که بیشترین فرصت های شغلی آن‌ها در زمینه های ساخت و توسعه نرم افزار،طراحی و پشتیبانی وب و ساخت و راه اندازی شبکه است.

ب) خارج از کشور:

علوم کامپیوتر: متخصصین این رشته در خارج از کشور بیشتر در مراکز تحقیقاتی و توسعه مشغول به کارند و این رشته که پایه و اساس کامپیوتر است به نوعی جزو علوم پایه می باشد و به دلیل اهمیت کشور های مطرح اروپایی و آمریکا به علوم پایه دارای بازار کار خوبی می باشد.

مهندسی کامپیوتر: طبق پیش بینی ها مهندسین نرم افزار در سال های آتی از بهترین بازار کار بهره مند خواهند شد هرچند که در حال حاضر هم این رشته یکی از رشته های پر کار است اما در سال های آتی نیاز کشور های مدرن و پیشرفته به مهندسین نرم افزار بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

حقوق و مزایای شغلی:

الف) در ایران:

بطور کلی متخصصان علوم کامپیوتر و مهندسین نرم افزار دارای حقوقی مناسبی می باشند این حقوق معمولا برای متخصصین علوم کامپیوتر بین ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در ماه و برای مهندسین نرم افزار بین ۲٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در ماه می باشد که البته به موقعیت شغلی هم بستگی دارد.

ب) خارج از کشور:

طبق آخرین آمار‌ها میانگین دستمزد سالیانه پژوهشگران علوم کامپیوتر ۱۰۲٫۰۰۰ دلار در سال است و میانگین دستمزد مهندسین نرم افزار هم بین ۸۹٫۰۰۰ دلار تا ۱۱۵٫۰۰۰ دلار در سال است که بستگی به سمت شغلی دارد.

این در حالی است که میانگین دستمزد مشاغل در آمریکا در حدود ۳۳٫۰۰۰ دلار در سال است.

توانایی های مورد نیاز:
  • کسانی که قصد دارند در این دو رشته تحصیل کنند باید از ریاضیات بسیار قوی برخوردار باشند
  • افرادی که قصد دارند در این رشته های تحصیل کنند باید علاقمند به یادگیری باشند؛ فناوری در زمینه کامپیوتر روز به روز در حال توسعه است بنابرین متخصصان کامپیوتر باید مدام در حال یادگیری باشند.
  • توانایی حل مسئله از مهمترین ویژگی متخصصان کامپیوتر است.
  • .صبر،پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر از مهمترین عامل های موفقیت در این دو رشته است.
جمع بندی و نتیجه گیری (تحصیل در رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر؟)

با پیشرفت مدام  و روز افزون فناوری رشته های علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر هم گسترش یافتند و در اکثر کشور ها فرصت های شغلی زیاد به همراه دستمزد های بالا برای متخصصان این حوزه ایجاد شده؛ پیش بینی ها هم حاکی از آن است که این بازار کار مناسب ادامه دار خواهد بود و به همین دلیل علاقمندان زیادی از سرتاسر دنیا قصد تحصیل در این رشته ها را دارند؛از طرفی شرایط بورسیه و ادامه تحصیل در خارج از کشور هم برای این رشته ها مهیا است و به همین علت در سال های اخیر تمایل جوانان کشورمان هم برای تحصیل در این رشته به صورت قابل توجهی افزایش یافته،بنابراین اگر شما هم فکر می کنید به این کامپیوتر علاقه دارید و توانایی های مورد نیاز را هم دارا هستید این دو رشته می توانند از بهترین گزینه های تحصیلی برای شما باشد.امیدوارم با خواندن این مقاله و کسب اطلاعات مورد نیاز بتوانید در مورد تحصیل در رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر تصمیم گیری نمایید.

گردآوری و تنظیم:پارسا افشار-امیر حسین افشار