مصرف گل و یا همان ماری جوانا امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. اغلب می شنوید که بعضی معتقدند این ماده به هیچ عنوان مضر نمی باشد؛ که این ادعا از پایه و اساس غلط است. فروشندگان و تولید کنندگان تنها به دلیل فروش شخصی و مقاصد و سود خود چنین ادعایی می کنند.

ماری جوانا چیست؟فواید مصرف گل و ماری جوانا

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا در واقع به برگ های خشک، ساقه، گل و بذر گیاه شاهدانه گفته می شود و امروزه اکثریت آن را با نام گل می شناسند. حشیش، گراس، علف، بنگ، وید، جوینت نیز به عنوان نام های دیگر این ماده می باشد.البته بین حشیش و ماری جوانا و… تفاوت هایی وجود دارد.اما در کل تاثیرات مخرب آن ها بر جسم و مغز یکسان می باشند.

آنچه کارشناسان در مورد مصرف ماری جوانا می گویند:

مصرف ماری جوانا یا همان گل به ویژه در نوجوانان می تواند بسیار مشکل ساز باشد؛زیرا ممکن است تاثیر طولانی مدت بر توانایی های ذهنی از جمله حافظه،یادگیری و تفکر داشته باشد.بنابراین بر خلاف تبلیغاتی که به خصوص در کشور های غربی شاهد آن هستیم مصرف این ماده به هیچ شخصی و به خصوص جوانان توصیه نمی شود.

گل چگونه مورد استفاده قرار می گیرید؟

مردم گل را عمدتا به صورت پیپ استفاده می کنند و یا محتویات داخلی سیگار را خارج نموده و آن را از گل پر می کنند و سپس مورد استفاده قرار می دهند.متاسفانه در برخی از سفره خانه ها و قهوه خانه های غیر مجاز،تنباکوی قلیان با مقداری گل مخلوط می شود تا حال بهتری نصیب مشتریان شود.این مراکز با این روش،سعی در جذب مشتریان بیشتر و وفادار کردن مشتریان خود می کنند.

تاثیر مصرف گل بر مغز انسان

تاثیر مصرف گل بر مغز انسان

ماریجوانا چگونه مغز را تحت تاثیر قرار می دهد؟

ماری جوانا هم تاثیرات کوتاه مدت و هم بلند مدت بر روی مغز دارد.

تاثیرات کوتاه مدت گل بر روی مغز :

زمانی که شخصی گل می کشد، THC سریعا از طریق ریه ها وارد خون می شود. خون ماده شیمیایی را به مغز و سایر ارگان های بدن منتقل می کند. زمانی که شخص THC خورده و یا آن را بنوشد بدن THC را آهسته تر و کندتر جذب خواهد کرد که در چنین حالتی شخص اثرات THC  را پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت احساس خواهد کرد.

THC چیست؟

THC مخفف کلمه ی   Tetra hydro cannabidiol می باشد و ماده ای است که در ماریجوانا، گل، حشیش و هم چنین سایر مشتقاتی که از گیاه شاه دانه به دست می آید وجود دارد و مصرف THC سبب به وجود آمدن حالت چِتی در فرد مصرف کننده می شود که امروزه اصطلاح چِت کردن در بین نوجوانان و جوانان بسیار رایج است.(چِت همان حالت از خود بی خود شدگی،چرت و پرت گفتن،خندیدن یا گریه کردن های بی دلیل و طولانی و… است)

عملکرد THC  چگونه است؟

THC بر روی گیرنده های سلول خاص مغز عمل می کند که معمولا نسبت به مواد شیمیایی طبیعی مانند THC  واکنش نشان می دهند.این مواد طبیعی در رشد و عملکرد طبیعی مغز نقش دارند.گل (ماری جوانا) بخش هایی از مغز را که دارای بیش ترین تعداد گیرنده ها می باشد فعال می کند. THC می تواند باعث تحریک توهم شود،تفکر انسان را تغییر دهد. توهم ایجاد کند. به طور متوسط اثرات THC در حدود دو ساعت به طول می انجامد و در حدود ۱۰ الی ۳۰ دقیقه پس از مصرف اثرات آن نمایان خواهد شد.

برخی از علائمی که در صورت مصرف THC (گل،حشیش و …) می تواند بروز کند عبارت اند از:

  • ایجاد تغییراتی در حواس (برای مثال دیدنرنگ ها به صورت روشن تر از حالت طبیعی)
  • تغییر در خلق و خوی
  • اختلال در حرکت بدن
  • بروز مشکل در تفکر و حل مسئله
  • اختلال در حافظه
  • توهم (در صورت مصرف دوز بالا)
  • هذیان (در صورت مصرف دوز بالا)
  • روان پریشی

تاثیرات بلند مدت مصرف گل بر روی مغز:

مصرف گل (ماریجوانا یا حشیش) بر رشد مغز نیز تاثیر می گذارد. وقتی نوجوانان شروع به استفاده از گل می کنند، کشیدن این ماده مخدر عملکرد های تفکر،حافظه و یادگیری را مختل می کند و بر نحوه برقراری ارتباط مغز بین مناطق لازم برای این عملکرد ها تاثیر می گذارد. محققان هم چنان در ارتباط با تاثیرات بیشتر ماریجوانا و دوام این تاثیرات در حال تحقیق و مطالعه می باشند.

کاهش ضریب هوشی در اثر مصرف گل

برای مثال مطالعه ای در نیوزلند توسط محققان دانشگاه دوک انجام شده است که نشان می دهد افرادی که در نوجوانی خود به مقدار بالایی از ماری جوانا استفاده کرده اند و گل کشیده اند و مصرف بی رویه پیدا کرده اند در سن ۱۳ تا ۳۸ سالگی به میزان ۸ نقطه از ضریب هوشی خود را از دست خواهند داد. توانایی های ذهنی از دست رفته در افرادی که کشیدن گل را در بزرگسالی ترک می کنند به طور کامل باز نخواهد گشت و افرادی که کشیدن گل را از سنین پایین شروع می کنند از نظر ضریب هوشی (IQ) در رده مناسب و معمول قرار نخواهند گرفت.

ماری جوانا چه اثرات دیگری بر سلامتی افراد دارد؟

مصرف ماری جوانا ممکن است طیف گسترده ای از اثرات را از نظر جسمی و روحی داشته باشد.

تاثیرات فیزیکی کشیدن گل(ماریجوانا):

مشکلات تنفسی:

دود ماریجوانا ریه ها را تحریک می کند و افرادی که به طور مکرر در فیلتر سیگار خود به جای تنباکوی آن از ماری جوانا می ریزند،می توانند همانند افراد سیگاری به مشکلات تنفسی دچار شوند.این مشکلات شامل سرفه و خلط روزانه،بیماری ریه و ابتلا به عفونت ریه خواهد شود.

افزایش ضربان قلب:

کشیدن گل سبب بالا رفتن ضربان قلب می شود که این موضوع احتمال حمله قلبی را افزایش خواهد داد که افراد مسن تر و دارای مشکلات قلبی بیش تر از سایر افراد در معرض این خطر قرار خواهند داشت.

مشکلات رشد کودک در دوران کودکی و بعد از آن:

مطالعه ای نشان داده است که در حدود ۲۰% از زنان باردار با سن کمتر از از ۲۴ سال از ماری جوانا استفاده می کنند.استفاده از ماریجوانا در دوران بارداری سبب کاهش وزن نوزاد در حین زایمان و هم چنین ایجاد اختلالات مغزی و رفتاری در نوزادان خواهند شد.طبق یکی از تحقیقات ارائه شده گفته شده است که در یکی از مراکز بهداشت پرسنل غیر مجاز به زنان باردار به جهت رفع حالت تهوع کشیدن گل را پیشنهاد داده اند،که همانطور که در ابتدا گفتیم چنین ادعاهایی نسبت به مصرف این ماده مخدر اساساً دارای مشکل است و کارشناسان پزشکی نیز در این باره هشدار داده اند. استفاده خانم های باردار از ماری جوانا سبب می شود تا این ماده روی قسمت هایی از مغز جنین اثر بگذارد و کودکانی که در رحم مادر در معرض استفاده از ماری جوانا قرار گرفته باشند خطر ابتلا به مشکلات حافظه،کاهش قدرت حل مسئله و بی حواسی در آن ها شایع تر خواهد بود.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که مقداری از THC نیز وارد شیر مادران شیرده خواهد شد که استفاده منظم از THC توسط شیر مادر برای نوزاد می تواند سبب بروز مشکلاتی بر مغز در حال رشد او داشته باشد.هم چنین سایر تحقیقات اخیر نشان می دهد که مادران بارداری که گل می کشند احتمال خطر زایمان زودرس را نیز خواهند داشت.

حالت تهوع و استفراغ شدید:

استفاده طولانی مدت و منظم از ماری جوانا می تواند در بعضی از افراد منجر به ایجاد سندرم کانابینوئید هیپر امیزیس شود.این سندروم باعث می شود تا افراد مبتلا منظم دچار حالت تهوع، استفراغ و کم آبی شوند که گاهاً شخص نیاز به مراقبت های پزشکی فوری پیدا می کند.

تاثیر مصرف ماری جوانا بر مغز

مصرف حشیش یا گل

تاثیرات ذهنی کشیدن گل(ماری جوانا):

مصرف طولانی مدت ماری جوانا در بعضی از افراد با بیماری روانی مرتبط بوده است که عبارتند از:

  • توهم موقتی
  • پارانویا موقتی (پارانویا یکی از بیماری های روانی خطرناک می باشد که ابتلا به این بیماری می تواند منجربه به وجود آمدن افسردگی و سایر علائم نظیر آن باشد)
  • تشدید علائم اسکیزوفرنی (اسکیزوفرنی یک اختلال روانی شدید با علائمی مانند توهم،پارانویا و تفکر بی نظم می باشد)

مصرف ماری جوانا و کشیدن گل می تواند سبب بروز مشکلات سلامت و روان دیگری اعم از موارد زیر شود که در بین جوانان و نوجوانان در جامعه کنونی بسیار شایع می باشد:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • افکار خودکشی

آیا ماری جوانا و کشیدن گل اعتیاد آور است؟

اعتقاد اکثر افرادی که گل می کشند و از ماری جوانا استفاده می کنند بر این است که این این ماده اعتیاد آور نیست.از طرفی چون مصرف ماری جوانا و کشیدن گل در آمریکا آزاد اعلام شده است این باور به اشتباه در فکر مردم ایران نیز در حال جایگیری است و امروزه کشیدن گل در بین نوجوانان و جوانان بسیار رواج یافته است که این خود بسیار خطرناک است.

کلمه اعتیاد به چه معناست؟

اعتیاد به معنای درگیر شدن و وابستگی به یک محرک است که حتی با دانستن اثرات نا مطلوب آن برای ذهن احساس خوشایندی دارد و در صورت مصرف رغبت درونی شخص را برای مصرف مجدد تحریک خواهد کرد.

تمام کسانی که کشیدن گل را شروع کرده اند ابتدا بر این باور بوده اند که این ماده بی ضرر است و یا اعتیاد آور نیست و اغلب برای فرار از افکار ناراحت کننده و آرامش این کار را انجام می دهند که قطعا از ضرری که به خود و جسم خود می رسانند آگاهی ندارند.کشیدن گل تنها در یک بازه زمانی حدود دو ساعت  حالات سرخوشی و شوخ طبعی، رهایی از ناراحتی و یا در واقع همان حالت چتی را در شخص ایجاد می کند که به دلیل خوشایند بودن این حس شخص به دنبال تکرار این موضوع خواهد رفت و در نتیجه استفاده چندین باره و تکرار مجدد این کار به کشیدن گل عادت خواهد کرد و در نتیجه به کشیدن گل(مصرف ماریجوانا) اعتیاد پیدا خواهد کرد و فرد مصرف کننده دچار اعتیاد روانی و اعتیاد جسمی خواهد شد.که در قسمت های قبل مفصلا در ارتباط با ضرر های کشیدن گل توضیح دادیم.

هشدار!!!!!!!

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر افرادی که در حال حاضر به استفاده از ماری جوانا دچار هستند فقط با باور اینکه با یک بار که آدم معتاد نمی شود و یک بار که ضرری ندارد به این ماده اعتیاد پیدا کرده اند در نتیجه مراقب تبلیغات فریب دهنده افراد سود جو باشید!

ماری جوانا های فعلی دچار اعتیاد بیشتر و شدید تری در شخص مصرف کننده خواهند شد.

در گذشته حدود ۴ درصد از ماری جوانا را THC تشکیل می داد و در نتیجه همین موضوع سبب کمتر به نظر رسیدن اعتیاد این ماده می شد اما امروزه با پیشرفت تولید این ماده و هم چنین تغییر در نژاد گیاه و استفاده از کود های متفاوت در گلخانه ها برای تولید این ماده THC موجود در آن به حدود ۳۰ درصد رسیده است که همین موضوع سبب اعتیاد بالا و بسیار شدید در افراد مصرف کننده و ضرر های جسمی و روحی بالایی به فرد می شود.

هشدار به نوجوانان،جوانان و والدین:

با توجه به مضر بودن هرگونه ماده مخدر و با دانستن تمام ویژگی ها و آسیب های مصرفی ماری جوانا مانند ریتالین گول افراد حیله گر را نخورید و فراموش نکنید که با کشیدن گل نه تنها مشکلی از مشکلات شما حل نمی شود بلکه صدها مشکل نیز به سلامت جسم و. روان شما اضافه خواهد شد و والدین با توجه به شرایط سنی حساس دانش آموزان و افزایش این ماده مراقب فرزندان خود باشند و حالات رفتاری و روحی فرزندان خود را بررسی نمایند.

مهندس مبینا تقوی-امیر حسین افشار