بعد از معرفی رشته های مهندسی خط و سازه های ریلی، مهندسی حمل و نقل ریلی، نوبت به معرفی رشته مهندسی ماشین های ریلی رسید. در ابتدا به مقدمه کوتاهی می پردازیم.
امروزه یکی از روش های حمل و نقل، استفاده از قطار می باشد. در سدهی ۱۵۰۰ میلادی اولین قطار فعالیت خود را آغاز کرد که ریل این قطار از جنس چوب ساخته شده بود و واگن های آن توسط اسبان پر قدرت کشیده می شد.
اولین قطار بخار در سده ۱۸۰۰ اختراع شد. در واقع عصر قطار های امروزی زمانی آغاز شد که فردی به به نام ریچارد ترویتیک در سال ۱۸۰۴ میلادی برای نخستین بار لکوموتیو مجهز به موتور بخار خود را روی ریلهایی از جنس فولاد به حرکت در آورد.
جورج استیونسن که در انگلیسی George Stephenson نامیده می شود یک مهندس مکانیک انگلیسی بود. او برای تبدیل قطار به یک وسیله حمل و نقل عمومی زحمت فراوانی را کشید. او یک قطار بسیار بزرگ ساخت و قطار خود را به لکوموتیوی با موتور بخار مجهز نمود.
اولین قطاری که وارد کشور ایران شد ماشین دودی نامیده شد و از شهر تهران به شهر ری رفت و آمد داشت. امروزه حمل و نقل ریلی و استفاده از ماشین های ریلی مانند قطار و مترو یکی از بهترین نوع حمل و نقل به حساب می آید. یکی از روش های کم خطر حمل و نقل با توانایی حمل تعداد مسافر زیاد و بار سنگین، حمل و نقل ریلی می باشد.
پیشرفت در صنعت حمل و نقل ریلی می تواند به پیشرفت اقتصادی جامعه نیز کمک فراوانی کند در نتیجه وجود مهندسانی کاربلد و متخصص در حوزه ماشین های ریلی اهمیت بالایی دارد.
معرفی رشته مهندسی ریلی
آشنایی با رشته مهندسی ماشین های ریلی:
همانطور که در بخش مقدمه متوجه شدید کشور برای توسعه حمل و نقل ریلی و پیشرفت در اقتصاد نیاز به مهندسانی در این زمینه دارد. دانشکده مهندسی راه آهن در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار در دانشگاه علم و صنعت تهران تاسیس شد. رشته مهندسی راه آهن در سه گرایش دانشجو می پذیرفت که امروز هر یک از این گرایشها به رشته ای جدا تقسیم شده اند.
رشته مهندسی ماشین های ریلی از میان داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک دانشجو می پذیرد و این رشته سعی دارد تا طراحی، انتخاب بهینه، نگهداری، تعمیر، بازسازی و ساخت وسایل نقلیه ریلی را به دانشجویان آموزش دهد.
یک مهندس ماشین های ریلی موفق در ابتدا باید یک مهندس مکانیک کاربلد و حرفه ای باشد که تخصص ویژه او در زمینه راه آهن است.
دانشجویان در رشته مهندسی ماشین های ریلی به مطالعه و بررسی دقیق تمامی فعالیت های بخش متحرک صنعت حمل و نقل ریلی می پردازند و با جنبه های متفاوتی از این وسایل آشنا شده و برای نگهداری، تعمیر، طراحی و… ماشین های ریلی باید تخصص کافی پیدا کنند. فارغ التحصیلان رشته مهندسی ماشین های ریلی با بهره گیری علوم و فنون مرتبط در این زمینه و انجام پژوهش های صنعتی و علمی باید به جهت افزایش کارآیی سامانه های ریلی راه حل های مناسب را پیدا کرده و آنها را ارائه نمایند.
چه افرادی مناسب رشته مهندسی ماشین های ریلی می باشند؟
برای انتخاب رشته صحیح و اصولی در ابتدا سعی کنید تا توانایی ها و علاقه مندی های خود را بشناسید تا بهترین تصمیم را بگیرید.
علاقه مندان به این رشته دانشگاهی باید در دو درس ریاضی و فیزیک توانایی بالایی داشته باشند و این دو درس بخشی از نقاط قوت آنها باشد. خلاقیت و ذوق بالا و هم چنین داشتن روابط اجتماعی خوب نیز می تواند به دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته کمک زیادی کند زیرا یک مهندس ماشین های ریلی باید برای طراحی و پیشنهادات در این زمینه از خلاقیت کافی برخوردار باشد و با روابط اجتماعی بالا بتواند خلاقیت را در سایر کارمندان بیدار کند. چنانچه به رشته مهندسی مکانیک نیز علاقه مند هستید این رشته می تواند در اولویت دوم شما قرار گیرد.
دروس دانشگاهی
دروس دانشگاهی یکی از بخش هایی است که کنکوری ها برای رهایی از دروس دبیرستان و آشنایی با دروس جدید به آن غلاقه زیادی دارند.اکنون برای ایجاد انگیزه بیشتر و شناخت کافی به معرفی دروس دانشگاهی این رشته خواهیم پرداخت:
دروس عمومی
- دو درس از دروس مبانی نظری اسلام
- یک درس از دروس اخلاق اسلامی
- یک درس از دروس انقلاب اسلامی
- یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی
- یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی
- ادبیات فارسی
- زبان خارجی عمومی
- تربیت بدنی ۱
- تربیت بدنی ۲
- تنظیم خانواده و مهارت های زندگی
دروس پایه
- ریاضی ۱
- ریاضی ۲
- فیزیک ۱
- فیزیک ۲
- آزمایشگاه فیزیک ۱
- آزمایشگاه فیزیک ۲
- محاسبات عددی
- معادلات دیفرانسیل
- شیمی عمومی
- برنامه نویسی کامپیوتر
آموزش انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید
دروس اصلی
- مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی
- ریاضیات مهندسی
- مبانی ماشین های الکتریکی
- آزمایشگاه مبانی برق
- نقشه کشی صنعتی ۱
- استاتیک
- موتورهای احتراق داخلی
- مقاومت مصالح ۱
- ترمودینامیک ۲
- آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت
- آزمایشگاه مکانیک سیالات
- طراحی اجزای ۱ و ۲
- مقاومت مصالح ۲
- آزمایشگاه مقاومت مصالح
- انتقال حرارت
- ارتعاشات مکانیکی
- آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
- کنترل اتوماتیک
- مبانی مهندسی برق
- ترمودینامیک ۱
- نقشه کشی صنعتی ۲
- دینامیک
- شیمی کاربردی در راه آهن
- مکانیک سیالات
- اصول بهره برداری راه آهن
- مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن
برای مطالعه مقاله معرفی رشته مهندسی مکانیک و رتبه قبولی کلیک کنید
دروس تخصصی
- طراحی لکوموتیو
- طراحی سازه واگن
- تحلیل سیستم ها
- طراحی ماشین های ریلی
- علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن
- دینامیک حرکت قطار ها
- طراحی ترمز های قطار
- تکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیه
- راه آهن برقی
- طراحی بوژی
- پروژه تخصصی
- کارگاه جوشکاری و ورق کاری
- کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی
- کارگاه تخصصی واگن
- کارگاه تخصصی لکوموتیو
معرفی رشته مهندسی ماشین های ریلی
دروس اختیاری
- اصول مدیریت
- الکترونیک نوری
- نقشه کشی صنعتی ۲
- سیستم های اندازه گیری
- مباحث ویژه الکتریکی
- مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی
- کنترل اتوماتیک قطارهای برقی
- مدل سازی و شبیه سازی ماشین های ریلی
- آزمایشگاه علم مواد در راه آهن
- یاتاقان و روغن کاری
- راه آهن های شهری
- تاسیسات واگن و لکوموتیو
- طرح هندسی خط
بازار کار رشته مهندسی ماشین های ریلی:
یکی از مواردی که همیشه در انتخاب رشته باید مورد توجه قرار گیرد مبحث بازار کار می باشد زیرا بازار کار است که سبب راه درآمد برای آینده خواهد شد. در تمامی رشته و به خصوص رشته های فنی و مهندسی توانایی و مهارت فارغ التحصیل برای شروع کار از اهمیت بالایی برخوردار است در نتیجه سعی کنید در طی سالها تحصیل در کنار گذراندن واحد های درسی به کارهای فنی و کسب مهارت بپردازید.
مهندسان رشته ماشین های ریلی در وهله اول می توانند در صنعت راه آهن مشغول کار شوند و علاوه بر این در مکان های زیر نیز می توانند فعالیت داشته باشند:
- مترو
- صنعت ذوب آهن
- بنیاد مستضعفان
- واگن سازی پارس
- شرکت های سازنده قطعات و ماشین های ریلی
- شرکت های مشاوره مهندسی
بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور کیست؟ کلیک کنید
دانشگاهها و ظرفیت پذیرش
آگاهی از این که کدام دانشگاهها رشته مورد نظر را ارائه می دهند و ظرفیت پذیرش هر یک چگونه است یکی دیگر از مواردی است که برای انتخاب رشته باید به آن توجه شود.اکنون می خواهیم دانشگاهها به همراه تعداد ظرفیت پذیرش هر یک را در کنکور سراسری ۹۸ بررسی نماییم.این آمار موثق و طبق آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور می باشد.
نام دانشگاه | دوره تحصیلی | ظرفیت پذیرش نیمسال اول |
دانشگاه اصفهان | روزانه | ۲۵ |
دانشگاه اصفهان | نوبت دوم | ۱۰ |
دانشگاه علم و صنعت ایران-تهران | روزانه | ۲۵ – ۷ زن و ۱۸ مرد |
ظرفیت پذیرش در دانشگاهها در کنکور سراسری ۹۸ حدوداً ۶۰ دانشجو بوده است.
رتبه قبولی رشته مهندسی ماشین های ریلی در کنکور 1400
رتبه قبولی دانشگاه علم و صنعت
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
5490 | 3176 | منطقه 1 |
5919 | 3396 | منطقه 1 |
6037 | 3459 | منطقه 1 |
7286 | 4092 | منطقه 1 |
7327 | 4112 | منطقه 1 |
10295 | 3586 | منطقه 2 |
10395 | 3629 | منطقه 2 |
12385 | 4350 | منطقه 2 |
45008 | 17130 | منطقه 2 |
16015 | 2184 | منطقه 3 |
18705 | 2791 | منطقه 3 |
19947 | 3090 | منطقه 3 |
رتبه قبولی دانشگاه اصفهان
رتبه کشوری | رتبه در سهمیه | سهمیه در منطقه |
23081 | 10710 | منطقه 1 |
24445 | 11183 | منطقه 1 |
32926 | 14096 | منطقه 1 |
36611 | 15329 | منطقه 1 |
39660 | 16330 | منطقه 1 |
22488 | 8274 | منطقه 2 |
56307 | 21576 | منطقه 2 |
31841 | 6144 | منطقه 3 |