پیش از آشنایی با رشته مهندسی ماشین آلات دریایی برای آماده سازی بهتر ذهن شما و درک بهتر از فلسفه تولد این رشته به مقدمه ای کوتاه می پردازیم:

کشور ایران به دلیل دارا بودن آب های آزاد مانند خلیج فارس و دریای عمان و هم چنین وجود دریای خزر و واردات و صادرات دریایی برای حمل و نقل دریایی ارزش بالایی قائل می شود و این نوع حمل و نقل دارای اهمیت بالایی در کشور می باشد. صنعت حمل و نقل دریایی برای حمل کالاهای سنگین که دارای ارزش زیادی هستند. یکی از ایمن ترین نوع حمل و نقل به حساب می آید و به همین علت است که به مقدار بیشتری در توسعه کشور تاثیرگذار خواهد بود. وقتی صحبت از حمل و نقل دریایی می شود در ابتدا چه چیزی به ذهنتان می رسد؟

قطعا همگی ما لحظه ای در فکر کشتی های بسیار بزرگ باربری که وظیفه حمل و نقل کالاهای بسیار سنگین و ارزشمندی را عهده دار هستند فرو می‌رویم. با توجه به این کالاها قطعا نوع کشتی و شرایط حمل باید طوری طراحی شود که حتی در مدت زمان بسیار طولانی (به دلیل طولانی بودن زمان حمل و نقل های دریایی) به اجناس آسیبی وارد نشود و از بین نروند.در حمل و نقل دریایی با توجه به دو عامل که مسیر چه اندازه بوده و نوع کالا چه می باشد وسیله مناسب برای ترابری انتخاب می شود، در نتیجه وجود مهندسانی متخصص و کاردان در حوزه ماشین آلات دریایی به دلیل اهمیت بالای حمل و نقل دریایی برای توسعه کشور ضروری می باشد.

مهندسی ماشین آلات دریایی و انتخاب رشته کنکور

مهندسی ماشین آلات دریایی

آشنایی با رشته مهندسی ماشین آلات دریایی

رشته مهندسی ماشین آلات دریایی که در مقطع کارشناسی از میان داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک دانشجو می پذیرد و می تواند با تربیت مهندسانی متخصص کمک فراوانی به توسعه و اقتصاد کشور نماید.

رشته مهندسی ماشین آلات دریایی به رشته مکانیک تشابه زیادی دارد(در گذشته، رشته مهندسی دریا، یکی از گرایش های مهندسی مکانیک بود) زیرا دانشجویان در این رشته دانشگاهی مجموعه ای از علوم مهندسی مکانیک و تکنولوژی مربوط به آن را برای طراحی، محاسبه، ساخت و اجرا و سیستم های رانش کشتی، ماشین آلات فرعی کشتی و سازنده بدنی کشتی مطالب لازم را آموزش می بینند و در راستای طراحی، راهبری و نگهداری سیستم های دریایی دانش لازم را کسب می کنند.

دانشجویان رشته مهندسی ماشین آلات دریایی با یادگیری علوم مهندسی مکانیک برای طراحی و ساخت در صنایع دریایی، سازه های درون آبی و ساحلی، شناورها و سکوهای دریایی و صنایع کشتی سازی آماده می شوند. در حالت کلی باید گفت که یک مهندس ماشین آلات دریایی باید توانایی طراحی، ساخت و محاسبه اجزایی را که اساس و پایه کار آن‌ها مبتنی بر حرکت در دینامیک و سیالات می باشد را کسب کند.

آموزش انتخاب رشته کنکور، کلیک کنید

چه افرادی برای این رشته مناسب هستند؟

در انتخاب رشته ابتدا علاقه، استعداد و توانایی های خود را بشناسید. سپس با آگاهی کامل از رشته‌های دانشگاهی انتخابی هوشمندانه داشته باشید تا تصمیمی اشتباه سال‌ها بعد سبب ناکامی تحصیلی و عدم موفقیت در شما نشود.

داوطلبان برای انتخاب رشته مهندسی ماشین آلات دریایی باید در دو درس فیزیک و ریاضی پایه قوی داشته و به این دو درس نیز علاقه مند باشند. مهارت و تسلط کافی به زبان انگلیسی نیز دارای اهمیت است؛ زیرا بسیاری از منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی بوده و هم چنین شاغلان این رشته به دلیل سفرهای کاری به خارج از ایران نیاز به زبان خارجه انگلیسی خواهند داشت.

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی و تکنیک های یادگیری کلیک کنید

علاقه به کار در دریا و تحمل شرایط کاری در دریا نیز نیازمند صبر و بردباری می باشد که داوطلبان باید به این نکته نیز توجه داشته باشند.

بازار کار رشته مهندسی ماشین آلات دریایی

این که پس از تحصیلات دانشگاه شغل ما چه خواهد بود و چه کاره خواهیم شد و آیا پول خوبی به دست می آوریم یکی از سوالات رایج داوطلبان برای انتخاب رشته می باشد که اکنون به صورت کامل بازار کار این رشته مهندسی را برای شما شرح خواهیم داد.

مهندسان رشته مهندسی ماشین آلات دریایی برای نگهداری کشتی های تجاری شرکت های مختلف مورد نیاز می باشند که برخی از این شرکت‌ها عبارتند از:

  • شرکت ملی نفتکش ایران
  • کشتی های صیادی
  • شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
  • شناورهای سازمان بنادر و کشتیرانی

فیلم های مشاوره ای و آموزشی در اینستاگرام ما، کلیک کنید

فارغ التحصیلان این رشته با کسب دانش و مهارت کافی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود می توانند در کارخانه های گوناگون، مراکز تعمیراتی و دوایر فنی ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در بخش فوق ذکر شد فعالیت نمایند. فراموش نکنید که بازار کار در هر رشته ای به توانایی داوطلب بستگی زیادی دارد و با توجه به سیاست‌هایی که دولت مبنی بر خود کفایی در حوزه صنایع دریایی دارد وجود متخصصانی حرفه ای و کاربلد در کشور ضروری می باشد و قطعا بازار کار برای این افراد خوب خواهد بود.

  • کار به عنوان مهندس موتور بر روی انواع کشتی های تجاری
  • برنامه ریزی و نظارت برای تعمیر و نگهداری سیستم هایی که در کشتی های تجاری موجود هستند
  • هم چنین همکاری و اشتغال در کارخانه های کشتی سازی
  • دوایر فنی و مراکز تعمیراتی مربوطه

وظایف کاری کلی فارغ التحصیلان این رشته می باشد.

مهندسی ماشین آلات دریایی

مهندسی ماشین آلات دریایی

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور کیست؟ کلیک کنید

دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش هر دانشگاه در رشته مهندسی ماشین آلات دریایی:

یکی دیگر از عوامل مهم که داوطلبان باید در انتخاب رشته کنکور به آن توجه داشته باشند دانشگاه‌ها و ظرفیت پذیرش هر دانشگاه در رشته مورد نظر می باشد. در جدول زیر نام دانشگاه به همراه ظرفیت پذیرش هر یک در کنکور سراسری ۹۸ برای شما جمع آوری شده است. این آمار طبق آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور می باشد.

نام دانشگاه دوره تحصیلی ظرفیت پذیرش نیمسال اول
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر روزانه ۴۵
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نوبت دوم ۵
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر روزانه ۲ – داوطلبان بومی مناطق سیل زده استان خوزستان

دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تنها دانشگاهی است که در کنکور سراسری ۹۸ در رشته مهندسی ماشین آلات دریایی دانشجو پذیرفته است. بنابراین با توجه به محدودیت دانشگاه و ظرفیت آن رقابت نسبتا دشوار خواهد بود.

امیدواریم با این معرفی این رشته شما را در تصمیم گیری درست تر یاری کرده باشیم برای آشنایی با قواعد و مراحل انتخاب رشته کلیک کنید.

رتبه قبولی رشته مهندسی ماشین آلات دریایی کنکور 1400

رتبه کشوری رتبه در سهمیه سهمیه در منطقه
69021 25145 منطقه 1
82988 32238 منطقه 2

پیش ثبت نام انتخاب رشته

برای دریافت اخبار و مقالات انتخاب رشته ثبت نام کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .