تند خوانی یکی از چندین تکنیکی است که برای بهبود توانایی خواندن سریع فرد استفاده می شود.تند خوانی مهارت فوق العاده ای است که مانند یک ابرقدرت به حساب می آید. توانایی خواندن سریع و درک کتاب ها،مقاله ها و سایر مطالب مکتوب برای بسیاری از ما تغییر دهنده زندگی خواهد بود.اما آیا تند خوانی کاری است که باید به صورت ذاتی و از بدو تولد در وجود شما باشد و یا چیزی است که هر کسی می تواند یاد گیرد؟
البته افراد بیشتر در شب های امتحان آرزو می کنند که ای کاش تند خوانی بلد بودند و می توانستند در یک شب،کتاب ۵۰۰ صفحه ای را بخوانند.

روش های مختلف تند خوانی:

خواندن، چشم،گوش،دهان و مغز را درگیر می کند.تند خوانی تمام حواس گفته شده را بیشتر از خواندن عادی درگیر خواهد کرد زیرا باید از حواس و قدرت مغز خود به صورت کارآمد تر و موثر تری استفاده نمایید.

اولین قدم برای خواندن هر چیزی دیدن لغات است:

می دانیم که اولین گام برای خواندن، دیدن لغات است اما در هنگام خواندن لغات را چگونه بر روی صفحه می بینید؟پیش از دهه ۱۹۲۰ محققان معتقد بودند که مردم تنها  قادر به خواندن یک کلمه در هر لحظه می باشند.آن ها فکر می کردند که انسان برای خواندن چشمان خود را به سمت چپ و راست در سراسر صفحه منتقل می کند و هر کلمه را پس از دیگری می بیند.بر اساس این تئوری افراد تند خوان کسانی بودند که می توانستند کلمات را سریعتر شناسایی کنند و آن ها را تشخیص دهند.با این حال،همه خوانندگان اولیه توانایی دیدن بیش از یک کلمه در لحظه را دارند. وقتی چشمان خود را به صفحه منتقل می کنید متناسب با آن خواندن را شروع می کنید و با یک نگاه سریع می توانید از یک تا پنج کلمه را ببینید.

مطالعه سریع،مطالعه بدون صدا می باشد:

وقتی مطالعه می کنید،شما لغات را برای خودتان می خوانید زیرا یاد گرفته اید که کلمات را با روش صداگذاری بخوانید.در مدرسه، معلم به شما یاد می داد که همیشه می توانید با صداگذاری ترکیب حروف و اسم ها، یک کلمه را بخوانید و این عملکرد معلمتان صحیح بوده است. توانایی به صدا درآوردن کلمات یک مهارت اساسی برای خوانندگان ابتدایی است.

مشکلی که در مورد خواندن با صدا وجود دارد این است که از سرعت شما می کاهد و شما را کند می کند.شما نه با سرعتی که فکر می کنید بلکه با سرعتی که صحبت می کنید می خوانید.صداگذاری کلمات برای خوانندگان مبتدی خوب است اما اگر بخواهید تندخوان شوید باید حتی اگر شده در بعضی از مواقع از خواندن با صدا جلوگیری کنید.گفتن کلمات حتی اگر فقط آن ها را در محدوده جمجمه خود زمزمه کنید زمان می برد.

به یاد داشته باشید که:

  • صداگذاری شیوه مطالعه قدیمی شما می باشد،برای تبدیل شدن به یک تندخوان و تند خوانی باید آن را ترک کنید.
  • یکی از بهترین مهارت های تند خوانی این است تا به خودتان یاد دهید بدون صدا گذاری بخوانید.

تند خوانی درک کردن است:

هدف از خواندن، درک مطلب خوانده شده می باشد.این که تا چه میزان متنی را که خوانده اید درک کرده اید، توسط سرعت خواندن، وسعت واژگان شما و هم چنین میزان آشنایی شما با موضوع، سنجیده می شود.

تند خوانی،درک مطلب را افزایش می دهد زیرا تند خوانی سبب می شود تا در یک زمان چندین کلمه بخوانید و این کار سبب می شود تا معنی گروهی کلمات را بفهمید.

تند خوانی متمرکز شدن است:

تمام مطالعات نیازمند تمرکز است،حتی برای یک ثانیه. با این حال،سرعت خواندن به تمرکز پایدار و نیرومندی نیاز دارد،زیرا وقتی تند خوانی می کنید یک باره کارهای زیادی انجام می دهید.برای سرعت بخشیدن به خوب خواندن،شما باید کلمات را در صفحه مشاهده کرده و بخوانید،نسبت به ایده های اصلی نویسنده هشیار باشید،در کنار نویسنده فکر کنید و نحوه ارائه مطالب را کشف کنید تا بتوانید ایده های اصلی را به تصویر بکشید و با چشم انداز بیشتر به جدا کردن جزئیات از چیزهای سنگین تر بپردازید و بخوانید.

شما باید بدانید که چه زمانی کلی خوانی کنید،چه زمانی سرعت خود را افزایش و یا کاهش دهید.

۱۶ کاری که شما را به فردی تند خوان تبدیل می کند:

بخش اول:یادگیری تند خوانی

  1. صحبت کردن با خودتان را متوقف کنید:

تقریبا اکثر افرادی که مشغول خواندن مطلبی هستند کلمات را به صورت زیر صدا تکرار می کنند و در حال تکان دادن گلوی خود هستند. انجام چنین کاری ممکن است در به خاطر سپاردن مفاهیم به خواننده کمک کند اما بدون شک از سرعت وی تا حد زیادی کم خواهد کرد.کارهایی که سبب می شود تا انجام چنین عادتی را به حداقل برسانید عبارتند از:

  • در هنگام مطالعه آدامس بجوید.جویدن آدامس سبب می شود تا زمزمه کردن و زیر صدا کردن کلمات متوقف شود.
  • اگر لب های خود را در حین خواندن تکان می دهید،انگشت خود را در مقابل آن ها نگه دارید.

    تندخوانی چیست و روش های تند خوانی

    تندخوانی و روش های تندخوانی

 

  1. عدم توجه به قسمت های مطالعه شده قبلی:

در هنگام خواندن، اغلب چشمان شما به کلمات قبلی بر می گردد.در بیشتر اوقات این حرکات کوتاه است و قطعا یادگیری را افزایش نخواهد داد و تنها موجب کاهش سرعت مطالعه می شود.برای جلوگیری از چنین موضوعی یک کاغذ سفید تهیه کنید و روی قسمت های قبلی که خوانده اید قرار دهید و به خودتان یاد دهید تا این عادت را تکرار نکنید.بازگشت به قسمت های قبلی متن زمانی اتفاق می افتد که نتوانسته اید چیزی را درک کنید و اگر چشمان شما به سمت کلمات و یا خط های قبلی بازگشت این بدان معنی است که نیاز دارید تا مقداری سرعت خود را کم کنید.

  1. عبارت خوانی را یاد بگیرید:

اگر می خواهید به فردی تند خوان تبدیل شوید کلمه به کلمه خواندن را متوقف کنید و عادت به شروع به خواندن گروهی کلمات کنید.خواندن لغت به لغت سرعت خواندن در شما را کاهش می دهد و باید تلاش کنید تا عبارت خوانی در خودتان را پرورش دهید.

  1. فهمیدن حرکات چشم:

هنگامی که در حال مطالعه متن هستید چشمان شما به تندی حرکت می کند،روی بعضی از کلمات توقف کنید و برخی دیگر را رد کنید.حتی زمانی که چشمان شما بدون حرکت هستند نیز می توانید بخوانید.اگر عادت کنید که حرکت چشمی کمتری را در طول یک خط داشته باشید سریع تر خواهید خواند.

  1. به چشمان خود یاد دهید تا حرکات کمتری داشته باشند:

مغز شما به طور معمول بر اساس این که کلمات بعدی تا چه میزان آشنا به نظر می رسد تصمیم می گیرد تا چشمان شما را در کجا حرکت دهد.اگر به چشمان خود آموزش دهید که به مکان های مشخصی از صفحه حرکت کنند می توانید تند خوانی را در خود تقویت کنید.

  1. از روش خط بردن استفاده کنید:

استفاده از تکنیک خط بردن قرار دادن خودکار یا مداد در زیر هر خط می باشد و کاری است که به صورت ناخود آگاه در زمان تحصیل و مطالعه هر یک از ما به احتمال زیاد آن را انجام داده ایم. استفاده صحیح از این کار می تواند سرعت مطالعاتی در شما را تا دو برابر افزایش دهد اما باید بدانید که برای این کار نباید مداد یا خودکار و یا حتی انگشت خود را زیر هر کلمه قرار دهید و کلمه به کلمه جلو روید برای بکار گیری صحیح این تکنیک باید مداد را در امتداد یک خط حرکت دهید و آن را در کلمه وسطی خط مورد نظر قرار دهید و سعی کنید که تمام عبارت را به صورت یک جا بخوانید.البته قبل از انجام این مرحله باید خواندن به صورت گروهی (عبارت خوانی) را یاد گرفته باشید.با استفاده و پرورش همین دو تکنیک ساده بدون شک سرعت خواندن شما تا برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

تندخوانی چیست و 16 روش تند خوانی

روش های تندخوانی

  1. افزایش حوزه دید:

یکی دیگر از روش هایی که در افزایش سرعت مطالعاتی شما تاثیر دارد افزایش وسعت نگاه شما می باشد.یعنی با تقویت این تکنیک باید بتوانید با یک نگاه واحد تعداد کلمات زیادی را پوشش دهید و آن ها را بخوانید.توجه داشته باشید که باید از حرکت دادن چشم های خود بپرهیزید و تنها در صورتی که به یک نقطه خیره شده اید تعداد کلمات زیادی را بخوانید و اصطلاحا عبارت خوانی کنید.

برای تقویت این تکنیک می توانید:

یک کاغذ خالی بردارید و یک دایره در وسط آن بکشید و گروهی از کلمات را به صورت پراکنده در اطراف آن بنویسید،به مرکز دایره نگاه کنید و چشمان خود را به اطراف دیگر حرکت ندهید و تلاش کنید تا با افزایش حوزه دید خود کلمات را بخوانید.

تند خوانی بر اساس این نگاه های سریع ایجاد می شود:

  • شما چندین کلمه را با یک نگاه واحد می خوانید مگر اینکه با کلماتی که از قبل آن ها را نمی شناسید و نخوانده اید رو به رو شوید.
  • شما دید خود را گسترش می دهید تا بتوانید بسیاری از کلمات را با یک نگاه بخوانید و درک کنید.
  • شما دید خود را برای خواندن به صورت افقی و عمودی در صفحه گسترش می دهید.علاوه بر خواندن بیش از یک کلمه در یک متن،تندخوان ها می توانند با یک نگاه واحد کلمات را در دو و یا سه خط مختلف بخوانند و درک کنند.

 بخش دوم:اسکیم کردن متن:

  1. چه زمانی باید از تکنیک اسکیم کردن استفاده کنیم:

اسکیم کردن متن به معنای دریافتن موضوع متن به صورت کم عمق می باشد.از این کار می توانید به جهت خواندن روزنامه برای مطالب جالب یه به دست آوردن مفاهیم مهم از کتاب درسی برای آماده سازی در یک آزمون استفاده شود.

  1. عناوین و تیتر ها را بخوانید:

با خواندن تیتر ها و عناوین ابتدایی در هر فصل و بخش های بزرگ شروع کنید.سعی کنید عناوین هر مقاله،مجله و یا روزنامه را بخوانید.

  1. قسمت ابتدایی و پایانی را بخوانید:

کتب درسی و کمک آموزشی معمولا دارای مقدمات و خلاصه ای از هر فصل می باشد.در متون دیگر پاراگراف ابتدایی و انتهایی را بخوانید.اگر با موضوع متن آشنا باشید می توانید آن را به سرعت بخوانید اما سعی نکنید که سریع تر از چیزی که معمول است بخوانید.

  1. دور کلمات مهم خط بکشید:

اگر هنوز خواهان یادگیری بیشتر هستید به جای اینکه به طور عادی بخوانید سعی کنید تا با سرعت چشمانتان را حول ورق و متن بچرخانید.اکنون که قسمت اصلی آن را می دانید می توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که نشان دهنده مناطق مهم است.دور لغات با ویژگی های زیر خط بکشید:

  • لغاتی که جندین بار در متن تکرار شده اند
  • نظریه های اصلی:که عموما شامل لغاتی که در تیتر و بخش ابتدایی متن است موجود می باشد
  • اسامی خاص
  • کلماتی که زیر آنا خط کشی شده است و یا به صورت پررنگ تر نوشته شده اند
  • کلماتی که آن ها را نمی شناسید
تندخوانی و روش های تندخوانی

تندخوانی و روش های تندخوانی

  1. تصاویر و نمودار ها را بررسی کنید:

بررسی تصاویر و نمودار ها بدون نیاز به مطالعه زیاد اطلاعات زیادی را ارائه خواهند داد.حدود یک تا دو دقیقه برای درک کامل هر نمودار زمان لحاظ کنید.

  1. در صورت عدم درک صحیح جمله اول از هر پاراگراف را بخوانید:

اگر پیگیری موضوع را از دست دادید ابتدای هر پاراگراف را مطالعه کنید.جمله اول و یا دو جمله اول از هر پاراگراف اطلاعت خوبی را در اختیار شما خواهد گذاشت.

  1. با استفاده از علامت گذاری های خود مطالعه کنید:

به متن برگردید و کلماتی را که دور آن ها خط کشیده اید نگاه کنید.آیا می توانید آن ها را بخوانید و با خواندن آن ها متوجه موضوع عمومی بحث شوید؟اگر با خواندن یک کلمه دچار سردرگمی شدید سعی کنید چندین کلمه از جمله های اطراف آن را بخوانید تا درکی از موضوع پیدا کنید.لغاتی که را که در صورت مواجه شدن با آن ها چنین مشکلی پیدا کردید را مجددا مشخص کنید

بخش سوم: سرعت خواندن خود را زمان گیری کنید

  1. سرعت خواندن خود را زمان گیری کنید

پیشرفت خود را با زمان بندی روزانه خود ارزیابی کنید.تلاش برای خواندن با بهترین سرعتی که می توانید انگیزه بزرگی را در شما ایجاد خواهد کرد.حساب کنید که در هر دقیقه چند کلمه می توانید بخوانید.

  • تعداد کلمات را در یک صفحه بشمارید،یا عدد را در یک خط بشمارید و در تعداد خطوط در صفحه ضرب کنید.
  • کرنومتر و یا ساعت را روی ده دقیقه تنظیم کنید و ببینید که در این مدت تا چه حد می توانید بخوانید
  • تعداد صفحاتی را که می خوانید در تعداد کلمات موجود در هر صفحه ضرب کنید،اکنون عدد به دست آمده را بر ده تقسیم کنید تا تعداد لغات در هر دقیقه را پیدا کنید.
روش های تندخوانی دروس

روش های تندخوانی دروس

  1. برای خود هدف تعیین کنید:

اگر یک و یا بیش از یکی از موارد گفته شده را به صورت روزانه تمرین کنید،سرعت خواندن شما افزایش پیدا خواهد کرد.اکثر افراد پس از چند هفته می توانند سرعت مطالعاتی خود را افزایش دهند.

تعداد کلمات خوانده شده در هر دقیقه و سطح شما:
  • افراد ۱۲ سال به بالا باید بتوانند در هر دقیقه ۲۰۰ تا ۲۵۰ لغت را بخوانند
  • خواندن ۳۰۰ لغت در هر دقیقه سرعت خواندن یک دانشجوی متوسط است
  • شما به عنوان یک دانشجو باید بتوانید برای دست یابی به نکات صلی یک نوشته ۴۵۰ لغت در هر دققه را بخوانید
  • شما به عنوان یک دانشجو باید بتوانید برای پیدا کردن کلمات و نکات مهم متن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ لغت را در هر دقیقه بخوانید.اکثر افراد می توانند با درک حدود ۷۵ درصدی با این سرعت مطالعه کنند.
  • دست یابی به خواندن ۱۰۰۰ لغت به بالا در هر دقیقه یعنی شما به یک تند خوان تبدیل شده اید که البته دست یابی به چنین سرعتی برای خواندن نیاز به بکارگیری تکنیک های زیادی دارد.
  • چگونه سرعت مطالعه خود را محاسبه کنیم؟
  • قدم اول: تعداد سطر های خوانده شده را در تعداد کلمات یک خط ضرب کنیم
  • قدم دوم: عدد به دست آمده(تعداد کلمات) را بر زمان(برحسب دقیقه) تقسیم کنیم.
  • نتیجه: عدد به دست آمده نشانگر خواندن تعداد کلمات در هر دقیقه می باشد.
  • توجه کنید که:
  • برای شمارش کلمات “و” را حساب نکنید و در کتاب ها به صورت طبیعی هر خط حدود ۱۲ کلمه دارد.
  • رکورد دار تند خوانی دنیا را بشناسید:
  • سین آدام رکورد دار تند خوانی در جهان می باشد. این شخص توانسته است که در هر دقیقه ۳۸۵۰ کلمه را بخواند که این رقم نشان دهنده مطالعه حدودی ۳۰۰ صفحه تنها در مدت زمان ۲۴ دقیقه می باشد که سین آدام را به عنوان یکی از باهوش ترین و خلاق ترین افراد قرن اخیر می شناسند.

یک توصیه:برای این که بتوانید تند بخوانید،زیاد بخوانید.یعنی خود را به مطالعه عادت دهید.به جای گشت و گذار در صفحات اینستاگرام و یا کانال های تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی،کتاب بخوانید تا قدرت تحلیل شما افزایش یابد و سرعت مطالعه شما هم زیاد شود.البته روش هایی مانند مصرف قرص ریتالین هم برای بالابردن تمرکز در هنگام مطالعه توصیه می شود.برای آگاهی از فواید و ضرر های این قرص با کلیک روی کلمه ریتالین،مقاله را مطالعه نمایید.