قبل از آشنایی با روش یادگیری کتاب ۵۰۴ به معرفی کتاب آموزش لغات انگلیسی ۵۰۴ لغت می پردازیم:

آشنایی با کتاب ۵۰۴ لغت (انگلیسی) :

کتاب ۵۰۴ جزو یکی از کتاب های لغت خوب موجود در بازار برای یادگیری زبان انگلیسی می باشد که این کتاب توسط موسسات و اساتید به زبان آموزان توصیه می شود. این کتاب دارای لغات مهم و ضروری است که علاقه مندان به یادگیری زبان حتما باید مطالعه و یادگیری لغات این کتاب را در برنامه خود قرار دهند.علاوه بر این یادگیری لغات این کتاب برای داوطلبان کنکور زبان تخصصی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کتاب ۵۰۴ دارای ۴۲ درس می باشد که هر درس دارای ۱۲ لغت است و همانطور که از اسم کتاب پیداست شما با مطالعه این کتاب ۵۰۴ واژه ضروری در زبان انگلیسی را فرا می گیرید.تسلط بر واژگان این کتاب می تواند شما را در تقویت speaking،writing،listening یاری کند و هم چنین در بسیاری از آزمون های استخدامی و آزمون هایی اعم از IELTS،TOEFL،TOLIMO و سایر آزمون ها کارآمد است.

روش یادگیری لغات 504

روش یادگیری لغات ۵۰۴

 

اهمیت واژگان در یادگیری زبان:

می دانید که لغت و کلمه یکی از اساسی ترین ارکان یادگیری در هر زبان به حساب می آید و حتی در زبان مادری نیز اگر معنی لغتی را ندانید در فهم و یا انتقال منظور خود به دیگران ناکام خواهید ماند؛پس از این رو آشنایی با شیوه های یادگیری لغات برای ما حائز اهمیت است. یادگیری لغات برای ادامه دادن تحصیل تا سطح پیشرفته بسیار مهم می باشد زیرا هر چه بیشتر با یک زبان انس می گیرید می خواهید چیز های بیشتری از آن بدانید و کلمات را به درستی درک کنید و شروع به ارتباط سازی و صحبت کردن نمایید.

گول نخورید!!!!!

بسیاری از موسسات ادعا می کنند که می توانند لغات را به صورت کدگذاری شده و یا با آهنگ و شعر به دانش آموزان آموزش دهند و اگر فرض را بر صحت این ماجرا قرار دهیم در نهایت متوجه خواهید شد که هیچ چیز مانند یادگیری اصولی به شما کمک نخواهد کرد و یادگیری آهسته اما منظم و پیوسته تاثیر عمیق تر و ماندگارتری خواهد داشت. یادگیری به چنین شیوه هایی ممکن است در ابتدا جالب و آسان به نظر برسد اما به مرور متوجه خواهید شد که امکان استفاده از لغات با چنین روش هایی امکان پذیر نخواهد بود. در سال کنکورمان یکی از اساتید زیست شناسی چند درسی از مبحث گیاهی زیست را به صورت شعر و آهنگ به ما تدریس کرد و همگی در کلاس خشنود و راضی بودیم، اما در حالی که ۹۰ درصد بیشتر دانش آموزان کلاس هیچ تستی از آن مبحث را نتوانستند پاسخ دهند بنابراین سعی کنید یادگیری را از پایه و اصولی یاد بگیرید.

حفظ کردن لغت کافی نیست:

فراموش نکنید که تنها حفظ کردن لغات کافی نیست و با این کار مشکلی حل نمی شود بلکه باید لغات را به گونه ای یاد گیرید که بتوانید از آنها در هنگام صحبت و یا نوشتن استفاده کنید. برای این کار با آموزش گام به گام با ما همراه باشید. توصیه می شود برای یادگیری کتاب ۵۰۴ از کتاب هایی که دارای ترجمه فارسی می باشند خودداری کنید زیرا تجربه ثابت کرده است که کتاب های ۵۰۴ با ترجمه فارسی میزان یادگیری را در دانش آموزان کاسته و آن ها را تنبل بار می آورد.و مبنای آموزش در این مقاله استفاده از کتاب های بدون ترجمه می باشد.

پس از بررسی دریافتیم که یادگیری و به خاطر سپردن این لغات برای اغلب دانش آموزان کاری به نسبت دشوار می باشد و پس از یادگیری لغات را فراموش خواهند کرد.در ادامه راهکارهای گفته شده بهترین راهکارهای ممکن برای یادگیری لغات و به ویژه لغات این کتاب می باشد که پس از آزمایش و سنجیدن های بسیار به این  راهکارها دست یافته ایم.

برای مطالعه مقاله زبان کنکور را چگونه بخوانیم؟(زبان خارجی کنکور) کلیک کنید

هشت گام طلایی برای یادگیری اصولی لغات کتاب ۵۰۴:

گام اول یادگیری لغات ۵۰۴:

لغت را بخوانید و اگر تلفظ صحیح آن را نمی دانید از تلفظ گفته شده در مقابل هر کلمه کمک بگیرید و کلمه را به طرز صحیح تلفظ کنید. در مقابل لغات این کتاب معنای کلمات گفته شده است که می توانید با خواندن آن ها به معنای دقیق کلمه برسید.خواندن هم معنی های گفته شده در مقابل هر کلمه نه تنها به دایره لغات شما می افزاید بلکه شما را در درک بهتر کلمه نیز یاری خواهد کرد و می توانید دایره synonym خود را قوی کنید.اگر معنی کلمه ها و یا توضیحات گفته شده در مقابل هر کلمه را نمی دانید از کنار آن عبور نکنید و برای پیدا کرد معنی کلمه از دیکشنری استفاده کنید.این کار را تکرار کنید و دست خود را روی معنی بگذارید و کلمه را تکرار کنید و معنای آن را به یاد آورید.

گام دوم از هشت گام طلایی :

پایین هر لغت سه جمله و مثال آورده شده است که بسیاری از زبان آموزان به اشتباه از کنار این مثال ها عبور می کنند و آن ها را نادیده می گیرند که چنین کاری یکی از دلایل عدم موفقیت در یادگیری این لغات است.فراموش نکنید که حفظ کردن لغات به تنهایی کار درستی نیست و بدون شک آن ها را به سرعت فراموش خواهید کرد اما اگر لغات را با کاربرد استفاده آن ها در جمله یاد بگیرید ماندگار تر خواهند بود.در گام دوم پس از یادگیری خود کلمه و synonym های گفته شده در مقابل آن به سراغ سه مثال زیر هر کلمه بروید و آنها را با دقت مطالعه کنید و اگر معنای کلمه ای را در جمله ای نمی دانید با کمک دیکشنری آن را پیدا کنید و سعی کنید معنای کلمه مورد نظر را در جمله درک کنید.

برای هر دوازده لغت در هر درس به همین صورت پیش روید و عجله نکنید.یادگیری آهسته اما پیوسته ماندگاری بالاتری دارد.

گام سوم کتاب ۵۰۴:

پس از به پایان رسیدن هر ۱۲ لغت در انتهای درس یک متن به شما داده شده است که در درون این متن از کلمات درس استفاده شده است.اکثر دانش آموزان و حتی اساتید زبان این بخش از کتاب را فاکتور می گیرند و حتی جدی ترین اساتید هم فقط معنای کلمه را ممکن است درکلاس از زبان آموزان بپرسند اما همانطور که قبلا هم گفته شد هدف از یادگیری لغت به کار بردن کلمات در speaking و یا writing و listening می باشد.پس این بخش را جدی بگیرید و با مطالعه متن به جایگاه صحیح کلمات در متن پی ببرید.

یادگیری 504 لغت

یادگیری ۵۰۴ لغت

گام چهارم در حفظ لغات کتاب ۵۰۴:

این مرحله نیز مورد توجه ۹۰ درصد زبان آموزان قرار نخواهد گرفت اما شما برای پیشی گرفتن از سایر افراد این مرحله را در دستور یادگیری خود قرار دهید.

گام موثر: با هر یک از کلمات خوانده شده بین یک تا سه مثال بنویسید و جمله سازی کنید تا بتوانید به کارایی کلمات در جمله تسلط پیدا کنید.

گام پنجم از هشت گام طلایی:

اگر از تمام کسانی که به کلاس زبان می روند بپرسید قطعا با کتاب ۵۰۴ آشنایی دارند، اما تا چه حد این لغات را یاد گرفته اند و اکنون می توانند از آن ها استفاده کنند؟ اکثر زبان آموزان به دلیل عدم استفاده از لغات پس از مدتی آن ها را فراموش خواهند کرد.در این مرحله باید با هر۱۲ لغت آورده شده در درس یک داستان کوتاه بنویسید و از تمام کلمات در متن استفاده کنید.انجام دادن این کار در ابتدا ممکن است برایتان سخت و خسته کننده به نظر برسد اما پس از مدتی متوجه خواهید شد که این کار در تقویت writing  یادگیری لغات تا چه اندازه موثر خواهد بود و این کار برایتان تبدیل به عادت خواهد شد.

برای مطالعه مقاله کنکور زبان تخصصی (منحصرا زبان) کلیک کنید

گام ششم یادگیری:

برای عدم فراموشی هرم طلبی نیازمند مرور هستیم.اگر لغات را به شیوه گفته شده در قسمت های قبل مطالعه کنید ماندگاری و تثبیت آن ها در ذهن شما بسیار عالی خواهد بود اما فراموش نکنید که اگر می خواهید زبان دومی را مانند زبان مادری روان یاد بگیرید و از آن استفاده کنید نیاز به تمرین و تکرار فراوان دارید.هر شب قبل از خواب ۱۵ دقیقه از وقت خود را صرف مرور لغات دروس قبلی کنید و سعی کنید هم زمان ب مرور لغات جمله سازی کنید و از کلمات در جمله استفاده کنید.

گام هفتم:

استفاده از فلش کارت ها نیز یکی دیگر از عوامل مهم در یادگیری لغات است.فلش کارت ها را در کیفتان و روی میزتان قرار دهید و در زمان بیکاری به آن ها نگاه کنید و مرور کنید.برای مثال در طی مسیر منزل تا کلاس و یا محل کارتان فرصتی مناسب برای مرور لغات با ستفاه از همین فلش کارت ها می باشد زیرا چشم انسان و دیدن تاثیر زیادی در به یادآوری خواهد داشت.

گام هشتم:

پس از مطالعه هر سه درس ۳۶ کلمه جدید یاد گرفته اید و زمان مناسبی است تا با تمامی لغات هر سه درس خوانده شده یک متن و یا داستان جدید بنویسید.این کار هم به توانایی نوشتن شما می افزاید و هم باعث استفاده از لغات و مرور آن ها می شود.

سعی کنید به صورت گام به گام مانند مراحل بالا عمل کنید و حتی اگر در ابتدا به نظرتان سخت آمد خسته نشوید و جا نزنید زیرا روش های گفته شده بالاترین بازده را در بین داوطلبان و زبان آموزان تا کنون به همراه داشته است.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره یادگیری زبان انگلیسی(زبان دوم) کلیک کنید

توصیه مهم:

اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم را دارید،اگر می خواهید به کشور های دیگر مهاجرت کنید،اگر به دنبال دریافت مدرک آیلتس یا تافل هستید،یا به هر دلیل دیگری می خواهید زبان انگلیسی را بیاموزید، کتاب ۵۰۴ لغات می تواند بهترین روش برای شروع باشد.

مهندس مبینا تقوی،مدرس زبان