برای این که بتوان در مورد رزومه نویسی صحبت کرد،در ابتدا باید با رزومه آشنا شویم.

رزومه چیست؟

رزومه درواقع یک سند کوتاه است که برای خلاصه کردن تجارب و مدارک متقاضی کار برای کارفرمای آینده مورد استفاده قرار می گیرد.یک رزومه شامل اطلاعات تماس،تجربه کار،تحصیلات و مهارت های مربوط به پشتیبانی کردن یک برنامه شغلی می باشد.

امروزه رزومه کاری شما مهم ترین بخش فرآیند مدرن درخواست شغل به حساب می آید.نوشتن بهترین رزومه شانس شما را برای استخدام و پذیرش افزایش خواهد داد.یک رزومه مناسب و منظم باعث می شود شانس شما برای انجام مصاحبه افزایش یابد در حالی که یک رزومه ضعیف در بین صدها رزومه و متقاضی دیگر گم خواهد شد و به چشم نمی آید.

تفاوت بین رزومه و CV چیست؟

در بسیاری از مراحل خواهید دید که نام رزومه و یا CV به تناوب به گوش می رسد.باید بدانید که رزومه و CV یکسان نیستند.در واقع رزومه لیست نسبتا کوتاهی است که به منظور بازاریابی توانایی های حرفه ای شما انجام می شود درحالی که یک CV شامل لیست کاملی از تجربیات حرفه ای،دانشگاهی و سایر موارد در مورد شما می باشد.

رزومه نویسی و چاپ کتاب

رزومه نویسی و چاپ کتاب

CV چیست؟

CV مخفف کلمه ی Curriculum Vitae می باشد که معنی کلمه به کلمه آن در فارسی برنامه درسی یا دوره زندگی می باشد.برای نوشتن  cv از سوابق کاری،تحصیلات،گواهینامه ها،نشریات و تخصص های خود استفاده کنید. cv می تواند بیش از ۳ یا ۴ صفحه نوشته شود.

تفاوت های عمده در بین رزومه و cv عبارت است از:

  • تعداد صفحات:

یکی از تفاوت های رزومه و CV در تعداد صفحات نوشته شده می باشد.یعنی فرد متقاضی باید رزومه خود را حداکثر در ۳ صفحه بنویسد تا شخص استخدام کننده با صرف چند دقیقه زمان بتواند آن را بخواند در صورتی که در CV شخص متقاضی به راحتی می تواند بیش از ۳ صفحه بنویسد و هم چنین تمامی جزئیات را نیز ذکر نماید.

  • نحوه نگارش:

یکی دیگر از تفاوت ها نحوه نگارش در بین رزومه و CV می باشد.با اینکه تیتر ها در هردو تقریبا یکسان می باشد اما در رزومه نوشته ها و نوع نگارش باید کاملا به صورت مختصر باشد و نیاز به نوشتن تمام جزئیات نیست در حالی که در cv شخص متقاضی باید کاملا به جزئیات بپردازد و بدانید که cv نوشته شده هر اندازه جامع تر و مفید تر باشد دارای ارزش بالاتری می باشد و نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت.

  • موارد استفاده:

یکی دیگر از تفاوت های بین resume و cv در موارد استفاده از آن ها می باشد. رزومه در واقع مناسب برای تمام افرادی است که جویای کار می باشند و قصد دارند در یک گروه،شرکت،کمپانی و یا… مشغول به کار شوند که با نوشتن رزومه باید از مشخصات فردی، تجربیات و مهارت های کاری خود گویند و آمادگی خود را جهت استخدام در ارگان مربوطه اعلام نمایند.در اصل رزومه می تواند مختص به افراد غیر دانشگاهی نیز باشد در صورتی که cv فقط و فقط مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارند که متقاضیان باید با نوشتن CV توضیحاتی مفید و جامع در مورد شخصیت خود،مشخصات فردی،تحصیلات گذشته و هم چنین کار هایی که تا کنون انجام داده اند، داشته باشند.

رزومه ها در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و در طول یک یا دو صفحه نسبتا کوتاه می باشند.و این به این دلیل است که رزومه شامل جزئیات بیشتری از تجارب گذشته شما نمی باشد.رزومه شما باید متناسب با مشخصات هر شغلی که درخواست کرده اید تنظیم و نوشته شود.برای صرفه جویی در فضا می توان وظایف بی ربط و توضیحات مرتبط با شغل گذشته را از آن حذف کرد و توجه بیشتری به مهارت ها و پیشرفت های قابل استفاده خود جلب کرد.

چگونه یک رزومه بنویسیم؟

  • یک قالب رزومه را با بخش های مورد نیاز خود انتخاب کنید
  • اطلاعات مربوط به شماره تماس،تجربه کاری و تحصیلات را همیشه بنویسید
  • برای داشتن سازگاری بیشتر از سر فصل های سنتی استفاده کنید
  • مهارت های قابل اجرا را مستقیما از شرح شغل درج کنید
  • وظایف اصلی شغل را با دستاوردهای تاثیرگذار جایگزین کنید
  • یک عبارت قدیمی منسوب یا بخش منابع را درج نکنید
  • آنچه را که نوشته اید مجددا بررسی کنید
  • رزومه را در قالب فایل ورد یا پاورپوینت ذخیره کنید

چه چیزهایی را می توان در یک رزومه لحاظ کرد؟

رزومه شما حداقل باید شامل اطلاعات تماس،تجربه کاری و تحصیلات شما باشد.در صورت مرتبط بودن با شغلی که متقاضی آن هستید بخش های دیگری برای خلاصه شغلی،مهارت ها،کار داوطلبانه و مدارک تحصیلی می توانید اضافه کنید.

کار عملی در اینجا مرتبط است.به یاد داشته باشید که رزومه کاری شما به این دلیل است که دلایل مناسب دیدن خود برای این کار را سریع و واضح توضیح دهید.و این به معنای تفصیل در مورد هر شغلی که تا کنون انجام داده اید نیست.توجه داشته باشید به جای این که مسئولیت های روزانه خود را از مشاغل گوناگون گذشته بنویسید لیست کاری را که قرار است در آن استخدام شوید مطالعه کنید و سعی کنید برای هر سوال آن پاسخی را پیدا کنید.این کار به احتمال زیاد توجه یک کارفرما را جذب خواهد کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه بخش هایی را باید در رزومه خود درج و چگونه می توانید آن ها را متناسب با شغل مورد نظر خود تنظیم کنید:

اطلاعات شخصی:

قسمت بالای رزومه شما باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • نام
  • نام خانوادگی
  • شماره تماس
  • موقعیت مکانی(کشور،شهر،کدپستی)
  • آدرس ایمیل
  • URL نمایه لینک شده

شاید واضح به نظر برسد اما افراد متقاضی کار گاهی اوقات یک بخش کلیدی از اطلاعات تماس را در این بخش فراموش می کنند.برای وارد کردن شماره تلفن خود توجه کنید که حتما شماره تلفن شخصی خود را بنویسید و هرگز شماره تماس کاری ندهید.

موقعیت مکانی (کشور،شهر و کدپستی خود را درست وارد کنید). این گزینه نیز دارای اهمیت ویژه ای می باشد زیرا بعضی از سیستم های رد یابی متقاضی به استخدام کنندگان اجازه می دهد تا داوطلبان را بر اساس موقعیت مکانی آن ها فیلتر نماید.توجه داشته باشید که استخدام کنندگان همیشه از متقاضیان هم محلی شروع به بررسی می کنند و چنانچه قصد تغییر مکان دارید هم مکان فعلی و هم مکانی که قرار است به آن جا بروید را درج کنید.

از یک آدرس ایمیل استفاده کنید.سعی کنید آدرس ایمیل خود را بر پایه نام و نام خانوادگی خود انتخاب کنید.

تجارب کاری:

بخش تجربه کاری در واقع قلب رزومه شما می باشد.این بخش را با یک عنوان واضح و مشخص از جمله تجربه کار،سابقه کار،سابقه اشتغال هایلایت کنید.

هر شغل باید زیر عنوان های مخصوص به خود را داشته باشد که عبارتند از:

  • شرکت
  • محل کار
  • عنوان شغل شما
  • تاریخ های شروع و پایان کار

اولین مواردی که یک استخدام کننده می تواند در رزومه شما به دنبال آن باشد عناوین شغلی است که شما نوشته اید و کالیبر شرکت هایی که با آن ها کار کرده اید.این فرمت نه تنها یافتن این اطلاعات را برای آن ها آسان می کند بلکه تحقیقات ما نشان داده می دهد که این دنباله حداکثر سازگاری را با سیستم های ATS دارد.

به یاد داشته باشید لازم نیست وظایفی را که بخشی از کار روزانه شما بوده است را در آن وارد کنید،از فضای موجود برای تاکید بر مهارت ها و تجربیات قبلی خود برای توضیحات شغلی که خواسته شده است استفاده کنید.هر کسی می تواند کاری را به خوبی انجام دهد بنابراین نشان دادن و تاکید بر میزان توانایی هایی که دارید به صورت هر چه یشتر می تواند شانس بیشتری به شما دهد.

تحصیلات:

اگر مدت زمان زیادی نمی شود که در حرفه خود هستید می توانید بخش آموزشی رزومه کاری خود را به حداقل برسانید.مگر در مواردی که در شغلی متبحر باشید که تاکید بیشتری بر آموزش مانند (دانشگاه،حقوق یا پزشکی) داشته باشید،بیشتر افراد متقاضی کار می توانند فقط با ارائه اطلاعات زیر در مورد رزومه کاری خود اقدام نمایند:

  • نام موسسه
  • رتبه
  • محل تحصیل
  • مدت زمان حضور

اگر اخیرا از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید بخش آموزش شما بالاتر از تجربه کاری شما می باشد و شامل جزئیات بیشتری می باشد.مهارت های توسعه یافته در دانشگاه مهارت های واقعی ای است که در دنیای حرفه ای دارای ارزش است.مدارک تحصیلی اخیر می تواند شام دوره های مروطه،جوامع،سازمان ها و برنامه های درسی اضافی باشد که نامزدی آن ها را تقویت می کند.

مهارت ها:

در حدود ۹۸ درصد از شرکت ها و کمپانی ها از سیستم ATS برای مرتب سازی،فیلتر کردن و جستجوی متقاضیان استفاده می کنند.برخی از سیستم های ATS مانند Taleo،می تواند محتوای رزومه کاری شما را مطابق با شرح شغل رتبه بندی کنند و به استخدام کنندگان امکان می دهد تا فقط روی “بهترین” متقاضیان متمرکز شوند.استخدام کنندگان همچنین مخزن متقاضی خود را برای کلمات کلیدی و مهم رزومه مانند خدمات مشتری،حساب های دریافتی یا adobe Photoshop جستجو می کنند.رتبه بندی بالا و یا بالا آمدن پس از جستجو شامل مهارت های سخت و کلمات کلیدی مناسب در رزومه شما می باشد.بهترین راه برای شناسایی مهارت های مهم برای الگوریتم های رتبه بندی و جستجو با توجه به مهارت های برجسته در شرح شغل است.مطابقت با این مهارت ها در رزومه شما،در صورت کاربرد،شانس شما برای انتخاب برای مصاحبه را افزایش می دهد.

مهارت های سخت باید در سرتا سر رزومه کاری شما انجام شود.بخش مهارت در رزومه کاری شما الزامی نیست،اما می تواند به شما کمک کند تا مکانی طبیعی داشته باشید تا مهارت هایی را که برای شغل مورد نظر خود مهم هستند در یک لیست قرار دهید.یک بخش اختصاصی مهارت هم چنین باعث می شود ک رزومه کاری شما برای استخدام کنندگان در تلاش برای تشخیص سریع نیازهای آنها مطابقت داشته باشد.اگر از یک بخش مهارت استفاده می کنید،به یاد داشته باشید که لیست مهارت ها و کلمات کلیدی را به سادگی ذکر نکنید.در طول رزومه خود به این مهارت ها اضافه کنید تا استخدام کنندگان شما را باور کنند.

این شامل مواردی مانند پروژه هایی است که در آن از مهارت ها،تعداد سال ها،تجربه برای یک مهارت خاص یا سطح تخصص خود استفاده کرده اید.

جوایز و افتخارات:

برخی از قالب های رزومه اجازه می دهد تا تعدادی از بخش های اختیاری فراهم شود.فقط در صورتی که منطقی برای کاری باشد که متقاضی آن هستید از بخش جوایز و افتخارات استفاده کنید.افتخارات مربوطه اعتبار شما را افزایش می دهد در حالی که جوایز بی ربط فقط ممکن است از بهترین مدارک تحصیلی شما منحرف شود.

کار و تاثیرگزاری مجریان:

کارهای داوطلبانه را روی رزومه خود هایلایت و برجسته کنید که از مهارت هایی استفاده می کند که در مورد شغلی که در خواست می کنید نیز کاربرد دارد.مراقب سازمان های داوطلب یا وابسته مانند نهاد های سیاسی،مذهبی و … که می توانند قطب آور باشند باشید.

در رزومه خود چه چیزهایی را باید حذف کنید:

منابع:

لازم نیست که منابع را در مورد رزومه خود ذکر کنید،مگر اینکه در توضیحات شغلی تصریح شده باشد. علاوه بر این فرض بر این است که شما منابع ارجاعی دارید،بنابراین نیازی به منابع موجود در صورت درخواست نیز وجود ندارد.از فضای اضافی موجود که در اختیار دارید استفاده کنید تا مهارت ها و دستاوردهای اضافی را نیز بنویسید.

مهارت های نرم:

وقتی صحبت از رزومه شما می شود،مهارت های نرم تقریبا به اندازه مهارت های سخت فنی مهم نیستند و دلیل این است که اثبات آن ها در چارچوب یک رزومه کاری سخت تر است.برای مثال اگر در رزومه عنوان کنید که شخصی سخت کوش و یا حل کننده مشکل هستید شخص استخدام کننده تنها این حرف شما را به عنوان یک تعریف و تمجید از خود تلقی خواهد کرد.به جای این که فقط مهارت های نرم را ذکر کنید،فرصت هایی را برای نشان دادن توانایی های بین فردی و اخلاق کاری خود پیدا کنید.دستاوردها و نتایج قابل اندازه گیری راهی عالی برای انجام این کار است.به عنوان مثال:به جای ادعای سخت کوشی و کار سخت بهتر است بیان کنید که شما x درصد پروژه های بیشتری را نسبت به میانگین پروژه های دپارتمان خود به پایان رسانده اید.

معدل یا GPA :

معدل خود را فقط به عنوان بخشی از رزومه خود ذکر کنید و اگر تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید معدل خود را عنوان کنید .

یک رزومه باید چه مقدار باشد؟

درحالی که گاهی اوقات یک رزومه یک صفحه ای به عنوان ایده آل تلقی می شود،ممکن است رزومه دو صفحه ای بعد از ۵ یا ده سال در نیروی کار ضروری باشد،بخصوص اگر تمام تجربه شما مربوط به شغلی باشد که شما دنبال می کنید.هیئت های رئیسه اغلب دارای رزومه هایی هستند که بیش از ۳ صفحه می باشد.

گفته شده است که رزومه شما نباید بلند تر از چیزی که گفته شده است باشد.اگر رزومه شما کوتاه باشد راحت تر می تواتند نکات مهم و مهارت های شما را برجسته سازد.بعد از اینکه رزومه خود را نوشتید تلاش کنید تا قسمت های غیر مهم و غیر مرتبط را حذف کنید و تعریف و تمجید های زیاد از خودتان را نیز به همین صورت حذف کنید تا تعداد صفحات نوشته شده کاهش پیدا کند و توجه خواننده به بهترین مدارک تحصیلی و توانایی های شما جلب شود.مهم نیست که رزومه کاری شما چند صفحه می باشد،سعی کنید در بخش اول چشم گیر ترین صلاحیت های خود را قرار دهید.

فرمت رزومه باید چگونه باشد؟

چندین روش مختلف برای قالب بندی رزومه شما وجود دارد که انتخاب قالب مناسب برای شما فقط روند نوشتن رزومه را آسان تر می کند.هنگام انتخاب قالب،شغلی را که می خواهید در خواست کنید در نظر بگیرید.

سبک های قالب بندی زمانی، هیبریدی و عملکردی هر یک از این ها یک هدف خاصی را ارائه می دهند.

یکی از مواردی که می تواند به رزومه شما اعتبار زیادی بدهد،داشتن تالیف در حوزه کاری خودتان است.برای این که بتوانید در حوزه کاری خود صاحب تالیف شوید فرم زیر را پر کنید.انتشارات مکتب آروین شرایط ویژه ای را برای شما پیشنهاد می دهد.برای مطالعه توضیحات بیشتر در مورد چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب کلیک کنید.