نام مدارس سمپاد یا همان استعداد‌های درخشان را قطعا شنیده اید. هر ساله دانش آموزان و خانواده های بسیاری خواهان تحصیل فرزندانشان در این مدارس می باشند. امروز در این مقاله ابتدا تاریخچه‌ای از مدارس استعداد‌های درخشان را خدمت شما شرح داده و سپس به مصاحبه ای جذاب با یکی از پذیرفته شدگان در آزمون سال 99 این مدارس خواهیم پرداخت تا بتوانید با بهره گیری از تجربیات و توصیه های مهم دوست خود در آزمون 1400 این مدارس به نتیجه دلخواه خود برسید.

چگونگی شکل گیری مدارس سمپاد

در گذشته یعنی حدودا در سال 1355 دو مرکز پسرانه و دخترانه که مراکز پسرانه علامه حلی و مراکز دخترانه فرزانگان نامیده میشدند توسط شخصی به نام ایرج برومند با همکاری و کمک کارشناسان آموزشی آمریکایی تاسیس شد. از سال 1357 تا سال 1366 دو مرکز فرزانگان و علامه حلی به فعالیت خود ادامه می دادند و معلم های این مدارس اغلب دانش آموزان این مراکز در دوران قبل از انقلاب بودند.

در سال 1366 اساسنامه سمپاد به وسیله نخست وزیر آن زمان تصویب گردید و این سازمان با نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که به صورت مخفف آن را “سمپاد” نیز می نامند با 2 مرکز و 802 دانش آموز به آموزش و پرورش پیوست که این موضوع سبب شد تا این مدارس جایگاهی مستحکم تر پیدا کنند.

در مدت زمان 21 سال این مدارس زیر مجموعه های خود را در استان ها گسترش دادند تا جایی که اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که در سال تحصیلی 84-83 حدود 99 مرکز راهنمایی و هم چنین تعداد 98 دبیرستان تحت پوشش سمپاد(سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان) بوده اند.

در سال 87 پس از برکناری جواد اژه ای و آزمون مشکوکی که دارای دو سوال غلط نیز بوده است، اعتراضات زیادی که به این مراکز شد، پس از گذشت تمام این روزها و پس از استعغای شخصی محمد معتمدی که ریاست سمپاد را به مدت یک سال عهده دار بود سمپاد مدتی کار خود را بدون مدیر سپری کرد تا سرانجام در سال 1388 جناب محمد علی غفاری به دستور وزیر آموزش و پرورش برای ریاست سمپاد انتخاب گردید.

در فروردین سال 1390 مهری سویزی برای ریاست مراکز سمپاد انتخاب شد که گفتنی است در دوره ریاست این شخص مدارس سمپاد گسترش چشم گیری پیدا کردند به طوری که تعداد مدارس از 358 مدرسه در سال 89 به 660 مدرسه در مهرماه 92 افزایش یافت و هم چنین تعداد دانش آموزان که در سال تحصیلی 88 حدود 60 هزار و 200 نفر گزارش شده است در سال 92 به 150 هزار نفر رسیده بود.

شرایط کنونی مدارس سمپاد

اکنون مدارس سمپاد دارای دو دوره می باشد:

  • دوره متوسطه اول که شامل مقاطع تحصیلی هفتم،هشتم و نهم می شود.
  •  دوره متوسطه دوم که شامل مقاطع تحصیلی دهم،یازدهم و دوازدهم می شود.

آزمون ورودی مدارس سمپاد

برای ورود به هر یک از دوره های نام برده شده باید در آزمون جداگانه شرکت کرد. البته گفته شده است که دانش آموزانی که در آزمون مدارس دوره اول پذیرفته شوند چنان چه وضعیت بسیار ایده آلی در مدرسه داشته باشند و مورد تایید دبیران و مدیر مدرسه باشند با معرفی به مدارس سمپاد دوره متوسطه دوم ناحیه خود می توانند به تحصیل در مدارس استعداد‌های درخشان ادامه دهند؛ اما شما ملاک اصلی را آزمون و قبولی در آزمون در نظر بگیرید.

اکنون می خواهیم با یکی از پذیرفته شدگان در آزمون سمپاد سال 1399 به گفت و گویی جذاب بپردازیم:

نحوه آشنایی شما با مدارس سمپاد چگونه صورت گرفت و از چه زمانی به فکر شرکت در آزمون های استعداد های درخشان افتادید؟

دوران ابتدایی خود را در یکی از مدارس غیر دولتی در کرج استان البرز گذراندم که از عملکرد مدرسه بسیارر راضی بودم و به علت تعداد کم دانش آموز در هر کلاس رسیدگی در این مدرسه به خوبی صورت می گرفت و همیشه از شاگردان برتر مدرسه و کلاس بودم.

از سال پنجم ابتدایی علاوه بر مدیر و معلمان مدرسه خواهر و مادرم مرا با این آزمون آشنا کردند و توضیحی کوتاه از مدارس سمپاد به من دادند و مرا برای شرکت در این آزمون و قبولی در آن تشویق می کردند. رفته رفته سعی کردم با تحقیق بیشتر از فضای مجازی و تعدادی از دوستانم که در این مدارس تحصیل می کنند اطلاعات کامل تری را در مورد این مدارس به دست آورم.

برای مطالعه آزمون تیزهوشان پایه نهم و ششم (ثبت نام،برگزاری،سوالات آزمون) کلیک کنید

از چه زمانی مطالعه برای شرکت در آزمون را آغاز کردید؟

حدودا سه ماه قبل از تاریخ برگزاری آزمون به صورت جدی شروع به مطالعه کردم.البته قبلا هم یک نگاه سطحی به نمونه سوالات و سطح سوالات داشتم.

از چه منابعی برای مطالعه استفاده کردید؟

من از کتاب هوش کمپلکس استفاده کردم که با توجه به سوالاتی که در داخل کتاب بود سطح آزمون و نمونه سوالات آزمون مشابه کتاب بود.ممکن است برای شروع کار مقداری سطح سوالات بالا و برایتان سنگین باشد و دچار ترس از آزمون شوید.این موضوع طبیعی است و با تمرین و مطالعه و آشنایی با سوالات حل می شود.

هم چنین می توان گفت زمانی که تسلط کامل بر سوالات و مباحث را پیدا کنید حل تمرین برایتان شیرین و شور و اشتیاق زیادی را برای شرکت در آزمون پیدا خواهید کرد.من علاوه بر تست های این کتاب تمامی سوالات سال های گذشته آزمون های مدارس سمپاد را دانلود کردم و با استفاده از پاسخنامه آن به حل و مطالعه پرداختم.توصیه من به تمام داوطلبان خواندن و حل کردن نمونه سوالات سال های قبل می باشد.

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان یا سمپاد

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

سوالات آزمون سمپاد چگونه است؟

سوالات آزمون سمپاد به سه گروه تقسیم می شود:

  • استعداد تحلیلی
  • هوش ریاضی
  • استعداد کلامی و غیرکلامی

تعداد دفترچه‌ها و سوالات آزمون

آزمون ورودی مدارس سمپاد دارای دو دفترچه می باشد که در دفترچه اول سوالاتی مربوط به مبحث هوش ریاضی و استعداد کلامی و غیرکلامی می باشد که این دفترچه مجموعا دارای 60 سوال می باشد.

سوالات هوش ریاضی به شکل الگویابی، ارتباط بین اعداد و شکل ها و تحلیل و تجزیه مسائل می باشد.

سوالات استعداد کلامی به این صورت است: بررسی درستی کلمات نوشته شده، انتخاب کلمه ای که املای آن به درستی نوشته شده است و انتخاب معنای کلمات.

اکنون به بخش اصلی داستان رسیدیم سوالات استعداد تحلیلی و غیر کلامی که بخش عظیمی از سوالات آزمون را تشکیل می دهند. این سوالات هم در دفترچه ی اول هستند و هم کل سوالات دفترچه دوم را تشکیل می دهند. در این سوالات با شکل های گوناگون سر و کار داریم.

شکل های سوالات: رابطه ی بین تصاویر، تشخیص شکل های دو بعدی، الگویابی شکل ها ، تصاویر مربوط به هم، تشخیص دو بعدی ها ، ساعت در آینه، تصاویر در آب، تقارن و تشخیص شکل های حاصل از برش های متوالی است.

آیا برای آزمون استرس داشتید؟

هر آزمونی استرس دارد ولی مهم این است که کدام نوع استرس باشد استرسی که باعث تخریب و نا امیدی شما می شود و یا استرسی که باعث حس رقابت و انگیزه در شما می شود. از نظر من استرس برای هر کاری لازم است ولی استرسی که به اندازه باشد.

اوایل من هم استرسی را تجریه کردم که باعث نا امیدی من شد ولی این تمام ماجرا نبود وقتی تست میزدم و به جواب درست می رسیدم این استرس تخریب کننده کم تر و کم تر می شد.

از نظر بنده زمانی دچار استرس می شوید که دارای آمادگی کافی نیستید. وقتی شما به خود، دانش و تلاش خود ایمان داشته باشید هیچ استرسی حس نخواهید کرد بلکه روز به روز امیدوار تر خواهید بود و تلاش خواهید کرد چون خودتان را پیدا کرده اید.در صورتی که شخصی استرسی هستید و در تمام کارهای خود دچار استرس کاذب می شوید مراجعه به مشاور می تواند برایتان مفید باشد.

آیا داشتن برنامه ریزی در موفقیت شما تاثیر گزار بوده است؟

قطعا بوده است از نظر بنده برنامه ریزی و قانون در زندگی همیشه باعث موفقیت است.بهتر است بگویم یکی از عوامل موفقیت من برنامه ریزی منظم و دقیق بوده و هست.

پیشنهاد من این است که اگر تازه شروع به برنامه ریزی کرده اید و  نمی توانید ساعت ها از برنامه خود پیروی کنید این تایم را کم کم بیشتر کرده.اگر می توانید خودتان برای خود برنامه ریزی کنید که چقدر عالی اگر نه از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

پیشنهاد شما در جلسه آزمون به داوطلبان چیست؟

سعی کنید روز قبل از آزمون هیچ مطلب جدیدی را نخوانید، انرژی های منفی و فکر های نا امید کننده را از خود دور کنید.شب امتحان به موقع بخوابید و صبح را با انرژی و امید و یک صبحانه‌ی مقوی شروع کنید.

زودتر به محل برگزاری آزمون بروید و در صندلی مشخص شده خود بنشینید. یک شیشه آب داشته باشید تا وقتی احساس تشنگی کردید بنوشید.

پیشنهاد من این است که استرس زیادی نداشته باشید چون باعث گم راهی می شود.وقتی که سوالات را دیدید ممکن است شوکه شوید و استرس بگیرید برای من نیز این اتفاق افتاد ولی وقتی که سوالات را بخوانید میبینید تمام چیزهایی است که از قبل تمرین کرده اید.

  • جواب هر سوال را در پاسخنامه ی خود علامت بزنید زیرا ممکن است زمان کم بیاورید.
  • اگر سوالی را شک داشتید یا نمی دانستید وقت خود را صرف نکنید و به سوال های بعدی بروید.
  • اگر سوالی که نمیدانید نزنید خیلی بهتر است چون آزمون نمره ی منفی دارد.
  • اگر بخواهم کل این آزمون را خلاصه کنم از این جمله استفاده میکنم: سوالی که برای شما دشوار است برای دیگران نیز دشوار است پس استرس نداشته باشید.
  • وقتی پاسخ ها را نوشتید در آخر با آرامش و بدون فکر به نتیجه ی آزمون پاسخنامه را تحویل دهید.
اکنون که در مدارس سمپاد  تحصیل می کنید تفاوت این مدارس با سایر مدارس را در چه می بینید؟

مدارس سمپاد به کل با دیگر مدارس متفاوت هستند.

در سمپاد علاوه بر کتاب عادی نکات تستی و مطالبی فراتر از کتاب آموزش داده می شود.

سمپاد دارای 3 کتاب تکمیلی است که حتی مطالب آموزش داده شده از کتب تکمیلی هم بیشتر است.

هر سال 2 آزمون به صورت هماهنگ کشوری به نام آزمون پیشرفت تحصیلی یا آزمون پایش برگزار می شود.

آیا در این مدارس سخت گیری وجود دارد؟

معلم های این مدارس از شما انتظار بسیار زیادی دارند البته حق هم دارند زیرا مطالب زیادی به شما آموخته اند پس می خواهند به خوبی آنها را یاد بگیرید.در این مدارس تکلیف و تحقیق زیاد است. هر معلمی بخش خودش را تدریس می کند و برایش اهمیتی ندارد شما چقدر کار دارید.برگزاری آزمون های پی در پی را می شود نوعی سخت گیری به حساب آورد زیرا بعضی وقت ها امتحانات بیشتر از چیز هایی است که به شما تدریس شده است.

در حالت کلی باید گفت در این مدارس باید چندین برابر از مدارس عادی به مطالعه پرداخت و در این مدارس تنبلی و کم کاری جایی ندارد.

با وجود سخت گیری ها تحصیل در این مدارس را به دوستان خود پیشنهاد می کنید؟

من به شخصه یاد گیری مطالب متفاوت را دوست دارم. هر سختی و سخت گیری که باشد در نهایت به سود شما است. اگر می توانید سختی را تحمل کنید و استرس خود را از بین ببرید ، و از پس  تکالیف و امتحان های پی در پی به خوبی بر می آیید و اهل تلاش کردن و مطالعه هستید و هدف زندگیتان را مشخص کرده اید تحصیل در این مدارس را پیشنهاد می کنم.همچنین این مدارس مناسب افرادی هستند که استرس شدید ندارند و  کاملا هم بیخیال نیستند اگر شما چنین فردی هستید پس سمپاد گزینه ی خوبی برا شما است.

عامل موفقیت خود را چه میدانید؟

عامل موفقیت من ایمان به توانایی های خودم است. اینکه به خود اعتماد داشتم و دارم مسئله ای مهم برای من بوده و هست.همینطور من پشت کار بسیار زیادی داشتم و هر روز در خود انگیزه ایجاد میکردم و با امید به سمت سوالات میرفتم. همچنین تست زنی بسیار زیاد و اماده کردن خود و ساعت ها تست زدن و برنامه ریزی صحیح  هم عامل موفقیت من می باشند.و مهم ترین آن مادرم است اگر مادرم نبود قطعا موفق نمی شدم مادرم در این 3 ماه بسیار کنارم بود و هست وقتی کمک مادرم را به خود میدیدم دلم میخواست موفق شوم تا بتوانم ذره ای از زحمات او را جبران کنم.

و کلام آخر:

از  همین امروز برای زندگی خود هدف مشخص انتخاب کنید و به دنبال علایق خود بروید،در راه رسیدن به اهداف هود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و برای تک تک شما دوستان عزیزم آرزوی موفقیت  و سلامتی دارم.

نویسنده: غزل تقوی