در ابتدای این مقاله،به بررسی پاسخ سوالِ اعتماد به نفس چیست می پردازیم و سپس راه های تقویت اعتماد به نفس را بررسی می کنیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس در انگلیسی Self Confidence نامیده می شود؛و اصطلاحی است که در بسیاری از زمینه ها به کار می رود .از بهبود سلامت روان تا کمک به افراد در رسیدن به اهداف شغلی و موفقیت های تحصیلی و عوامل دیگر…اعتماد به نفس تنها یک کلمه نمی باشد.در واقع یک مفهوم واقعی است که با سلامت روان و زندگی در جهان مرتبط است.اعتماد به نفس فرآیندی است که در طی آن نشان می دهد که فرد در مورد خود و دیگران چگونه فکر می کند و همچنین عملکرد انسان نسبت به چالش ها،موقعیت ها و ابهامات متفاوت چگونه است.

دیدگاه های متفاوت برای اعتماد به نفس:

  • سوزانا مک ماهن در کتاب خود توضیح داد که اتکا به نفس روشی برای زندگی در جهان است که به شما امکان می دهد خودتان را بشناسید و از خودتان مراقبت کنید.
  • آنلی روفوس در سال ۲۰۱۴ ادعا می کند که اعتماد به نفس مستلزم اعتماد به خود و داشتن شجاعت برای گفتن حقیقت در مورد خود شخص می باشد و اینکه بتوانید با شجاعت کافی از علایق،سلیقه ها و اعتقادتان بگویید.بنابراین اعتماد به نفس شجاعت این است که خود را بشناسید،به خودتان ایمان داشته باشید و به عقاید خود عمل کنید.

تعریف دیگر از اعتماد به نفس:

یک احساس مثبت نسبت به خود و جهان است که منجر به اقدامات شجاعانه ای می شود که ناشی از احساس احترام به نفس است.

تعریف فوق به طور کامل نشان می دهد که اعتماد به نفس به چه معناست اما تعاریف زیر نیز نشان خواهند داد که اعتماد به نفس چگونه می تواند به نظر برسد.اعتماد به نفس یعنی:

  • بدون توجه به اشتباهاتی که انجام می دهید،نوع کاری که انجام می دهید یا انجام نمی دهید خودتان را ارزشمند بدانید و برای خودتان ارزش قائل شوید.
  • داشتن احساس خوب نسبت به خودتان،احساس ارزشمند بودن با وجود نواقص در خودتان
  • داشتن شجاعت کافی به جهت ایستادگی برای خواسته ها و ادعا های شخصی
  • دانستن اینکه شما شایسته احترام و دوست داشتن از جانب دیگران هستید.
  • شناخت و پذیرش کلی خودتان(هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت)
همه چیز درباره اعتماد به نفس و روش های بالا بردن اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب داشتن

همه چیز درباره اعتماد به نفس

تعریف خود باوری:

برای درک بهتر معنای اعتماد به نفس بهتر است بدانید که چه چیزهایی اعتماد به نفس نیست:

  • باور اینکه شما عالی هستید یا فکر کنید که شما باید عالی باشید.
  • داشتن انتظارات غیرواقعی
  • داشتن زندگی ای عاری از هرگونه مشکلات(در واقع اعتماد به نفس توانایی روبه رو شدن شما با مشکلات است و به شما یاد می دهد تا با آن ها کنار بیاید)
  • خودخواه بودن(خودخواه بودن با اعتماد به نفس داشتن کاملا متفاوت است زیرا زمانی که خودتان را بشناسید و از توانایی های خود آگاه باشید تمایل بیشتری برای صحبت و تعامل با افراد دیگر خواهید داشت که افراد خودخواه چنین ویژگی ای را ندارند)

آیا اعتماد به نفس همان عزت نفس است؟

اعتماد به نفس و عزت نفس دو اصطلاح شبیه به هم می باشند اما در واقع این دو اصطلاح کاملا یکی نیستند.

اعتماد به نفس را می توان به عنوان احساس مثبت نسبت به خود و دنیا معرفی کرد که بر عملکرد افراد تاثیر می گذارد.

عزت نفس را می توان به عنوان درجه و میزانی که شخص برای خود ارزش قائل است معرفی کرد.

چه چیزهایی باعث افزایش اعتماد به خود و عزت نفس می شود؟

  • یاد بگیرید که بیشتر مدبر باشید و از گفتن کلمه نه نترسید.
  • حداقل به خود اولویت برابر کسانی که دوستشان دارید تقدیم کنید.
  • بررسی کنید که چرا به خودتان احساس بدی دارید و چه کاری برای تغییر آن می توانید انجام دهید.
  • به صحبت های خود نظارت داشته باشید.
  • متمرکز شدن بیش از حد در خودتان را رها کنید و به دیگران نیز کمک کنید.
  • برای خودتان وقت بگذارید و زمانی را صرف گذراندن با خودتان کنید.
  • آنچه از دیگران می خواهید را بدون ترس عنوان کنید.

اعتماد به نفس پایین:

عدم اعتماد به نفس بر کیفیت زندگی افراد اثر منفی می گذارد.داشتن اعتماد به نفس پایین سبب بروز احساسات زیر در شما می شود:

  • شک کردن به خود
  • بد دل شدن
  • خجالتی شدن
  • مشکل در ایجاد ارتباط
  • فرومایگی نسبت به دیگران
  • بی تفاوتی
  • از دست دادن لذت های زندگی
  • اضطراب،افسردگی و سایر چالش های بهداشت روانی

۵ کاری که نشان دهنده اعتماد به نفس پایین در شماست:

  • بیان کردن دلایل اقدامات و کارهای خود:

تصور کنید در حال میل کردن صبحانه با جمعی از دوستانتان که خیلی هم با آنها صمیمی نیستید باشید و ناگهان دستتان به لیوان روی میز برخورد کند و لیوان روی زمین بیفتد و بشکند.فردی که اعتماد به نفس پایین دارد، مدام شروع به توضیح می کند،که وای متاسفم لیوان در بد جایی قرار داشت،وای یک لحظه حواسم پرت شد،شرمنده ام امروز خسته ام و باعث شد تا لیوان بشکند و یا…در حالی که افراد با اعتماد به نفس بالا توضیحی برای اقدامات و کارهای خود نمی دهند،این که شما لیوان را انداخته اید و یا آن را شکسته اید در اینکه شما چه کسی هستید تغییری ایجاد نمی کند.مرتکب اشتباه و خطا شدن حق طبیعی شما است زیرا شما انسان هستید و لازم نیست عذر و بهانه ای برای آن ها پیدا کنید و شرمسار شوید.

  • بلافاصله به انتقادات دیگران پاسخ دادن:

قطعا برای خیلی از شما پیش آمده است که از یکی از دوستان خود انتقادی کوچک کرده باشید و بلافاصله او یک رفتار تهاجمی از خود نشان داده باشد.
به عنوان مثال اگر به دوستتان بگویید که امروز عملکرد خوبی نداری و او در پاسخ بگوید نه نه امروز چون خسته هستم اینگونه است و یا بگوید در حین کار فکرم جای دیگری بود و برای همین حواسم پرت شد و یا پاسخ ها و توضیحاتی از این قبیل را بدهد این نشان دهنده اعتماد به نفس پایین در آن شخص می باشد.

افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند به انتقادات دیگران با دقت گوش می دهند و بررسی می کنند که آیا انتقاد انجام شده سازنده است و یا نه و در صورتی که سازنده باشد آن ها را می پذیرند و در غیر اینصورت خودشان را آزار نمی دهند.تصور کنید یک قهرمان بدنسازی را می بینید و به او می گویید که ضعیف به نظر می رسی! او در پاسخ شما فقط لبخند خواهد زد و عبور می کند زیرا می داند که یک قهرمان است.

  • جبران خسارت:

یک روز به یکی از دوستانم گفتم که ناراحت به نظر می رسی و در پاسخ گفت که من هرگز ناراحت نمی شوم و هرگز مشکلی ندارم.به نظر شما آیا دوست من سوپر من است که هیچ گاه ناراحت نشود؟

البته نه او تنها قصد داشت تا نداشتن اعتماد به نفس خود را جبران کند.هر شخصی برای جبران کاستی های خود راه و روش خود را دارد.ممکن است شخصی متکبر شود و یا مانند مثال قبل شخصی با هرگز پاسخ دهد در حالی که این موضوع سبب تبدیل شدن آن ها به افرادی کمال گرا خواهد شد.

هرکدام از ما نقاط ضعف و نقاط قوت خودمان را داریم و نیازی نیست تا نقاط ضعف خود را بپوشانیم؛زیرا هیچ انسانی کامل نیست.برخی از افراد فکر می کنند که عمل جبران خسارت می تواند به آنها کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند اما در واقع ضمیر ناخودآگاه به اندازه کافی باهوش است تا این ترفند را تشخیص دهد و اغلب به صورت افسردگی ظاهر خواهد شد.

زبان بدن اعتماد به نفس پایین را مشخص می کند

افرادی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند حالت بدنشان همیشه حالت دفاعی دارد. برای مثال همیشه بازوهای خود را تا می کنند و به حالت دست به سینه می ایستند در حالی که افراد با اعتماد به نفس بالا کم تر از این حالت استفاده خواهند کرد مگر اینکه احساس سرما کرده باشند.

تبدیل شدن به شخصی کمال گرا:

یک شخص کمال گرا فکر می کند که او در یک دنیای کامل زندگی می کند بنابراین سعی می کند همه کارها را نیز به طور کامل انجام دهد.برای مثال اگر در امتحانی از ۲۰ نمره ۱۹بگیرد ممکن است ناراحت شود.این اتفاق به این دلیل رخ خواهد که او فکر می کند اگر کامل نباشد ممکن است فردی شایسته نباشد و این موضوع باعث ناامیدی همیشگی می شود زیرا هیچ انسانی در دنیا نمی تواند همیشه و در هر شرایطی کامل باشد.افراد دارای اعتماد به نفس کمال گرا نیستند،این افراد به دنبال موفقیت هستند و در راستای آن تلاش نیز خواهند کرد اما افرادی کمال گرا نخواهند بود.

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟

بدون اعتماد به نفس بسیاری از فرصتها و موقعیت های خود را از دست خواهید داد زیرا همیشه از اینکه ممکن است نتوانید آن کار را انجام دهید هراس دارید و می ترسید.

برای بالا بردن اعتماد به نفس راهکار های زیر توصیه می شود:

شما می توانید با حذف کامل وابستگی به عقیده دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید:

اگر شما واقعا دانش کافی در مورد توانایی های خود و اینکه چه کسی هستید را نداشته باشید به احتمال زیاد به دیگران وابسته خواهید شد تا به شما بگویند که چه کسی هستید.اگر دیگران از اقدامات شما راضی بودند ممکن است به شما بگویند که شما فرد خوبی هستید وگر نه ممکن است صفاتی از قبیل نادان و یا هر چیز دیگری متناسب با درک نادرست خود به شما اختصاص دهند.شما نیز احتمالا از این صفات ناراحت نخواهید شد زیرا از ابتدا خودتان تصمیم گیری را به آن ها واگذار کرده اید تا به شما بگویند که شما چه کسی هستید.

چگونه وابستگی به قضاوت دیگران را از بین ببریم؟

حل کردن این مشکل بسیار ساده می باشد:یک تکه کاغذ بردارید و نقاط قوت و ضعف خود را در آن یادداشت کنید و ویرایش نوشته هایتان را آغاز کنید و آنقدر آن ها را تکرار کنید تا به دلخواه خود برسید.این ورق را به صورت روزانه بخوانید تا زمانی که مطمئن شوید آنچه نوشته اید توانایی ها و مهارت های واقعی شماست.اکنون اگر کسی از شما انتقادی کند می توانید ببیند که آیا گفته های وی مطابق نظریات و نوشته های شما است یا خیر.

آیا بی اعتنایی به عقاید دیگران بی ادبی است؟

ممکن است تصور کنید که اگر خودتان بدون در نظر گرفتن نظرات دیگران خودتان را قضاوت کنید کاری خطا و نا خوشایند است.اگر بیست سالتان است قطعا خودتان را بهتر از شخصی که تنها چند ماه است شما را می شناسد،می شناسید بنابراین نظر شما در مورد خودتان بهترین چیز می باشد و علاوه بر این در دنیای امروزی شما هرگز قادر نخواهید بود تا پاسخی برای سوال خود بیابید و تلاش های شما برای جمع آوری سر نخ ها از دیگران هرگز پایان نخواهد داشت.

نظرهایی از روی دشمنی و حسادت:

شما نیز مانند هر انسان دیگری قطعا در اطرافتان کسانی را دارید که شما را دشمن خود می دانند و یا به شما حسادت می کنند و یابه هر دلیلی از شما بیزار هستند.چنین افرادی هرگز به شما نخواهند گفت که عالی هستید و یا در یک فعالیت استعداد زیادی دارید بنابراین به دست آوردن پاسخ و تعریف های صادقانه در مورد خودتان توسط دیگران کاری بسیار دشوار خواهد بود.در نتیجه بهترین کار رهایی دیگران و قضاوت خودتان در مورد خودتان می باشد.

اعتماد به نفس و اشتباه کردن:

بعضی از مادران اگر فرزندشان لباسش را کثیف کند و یا وسیله ای را بشکند شروع به فریاد زدن می کنند.چنین نوع رفتاری از جانب والدین رفتاری صحیح نمی باشد؛ چرا که این کار به کودک می گوید که مرتکب خطا شدن کاری شرم آور است و مرتکب خطا شدن او را از سایر افرادی که عالی و بدون خطا هستند متمایز خواهد کرد. در چنین شرایطی زمانی که کودک بزرگ می شود و در جمع قرار می گیرد در صورت رخداد هرگونه خطا و اشتباهی ممکن است شرمسار شود و احساس کند که لیاقت انجام کاری را ندارد و بدون شک چنین اتفاقاتی به اعتماد به نفس وی آسیب فراوانی خواهد زد.

از این رو در می یابیم که خانواده نیز در شکل گیری این موضوع نقش موثری خواهند داشت.که در ادامه به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

نقش والدین در اعتماد به نفس فرزندان:

بهتر است بسیاری از خصوصیات از کودکی در کودکان شکل گیرد. خانواده به عنوان مکانی که کودک از بدو تولد در آن قرار دارد در بسیاری از رفتار ها و خصوصیات آنها نقش دارد بنابراین تربیت صحیح توسط والدین بسیار مهم می باشد.

  • کودکانتان را از اشتباه کردن نترسانید:

اکثر والدین با اشتباه فرزندانشان آنها را سرزنش می کنند در صورتی که چنین رفتاری در ضمیر ناخوداگاه کودکان تاثر گذار خواهد بود و حتی در بزرگسالی هم با ارتکاب خطا شخص احساس حقارت و سرخوردگی خواهد کرد که همین موضوع سبب از بین رفتن اعتماد به نفس می شود.

  • مسئولیت هایی را به عهده کودکان خود بگذارید:

سعی کنید از همان کودکی متناسب با سن و توانایی های فرزندتان مسئولیت هایی را به عهده آنها بگذارید تا بتوانند ریسک پذیر باشند و به دلیل ترس از شکست خوردن در آینده از انجام کارها و موقعیت های حساس زندگی خود بازنمانند.پروراندن چنین روحیاتی از کودکی دارای اهمیت بالایی است و سبب ایجاد اعتماد به نفس در آن ها می شود.

  • از توانایی های کودکانتان تعریف کنید:

اگر فرزندتان مهارت و توانایی در انجام کاری دارد سعی کنید با یادآوری این موضوع به او و تشویق فرزندتان او را در جهت انجام بهتر و تبدیل توانایی خود به نقطه قوت خود یاری نمایید البته باید توجه داشته باشید که بنابر حس مادرانه و پدرانه از فرزندتان تعریف و تمجید زیاد و بیهوده نداشته باشید زیرا چنین موضوعی نه تنها به فرزندانتان کمک نخواهد کرد بلکه موجب اعتماد به نفس کاذب در او نیز خواهد شد.بنابر این با شناخت کامل توانایی های فرزندتان و کسب اطمینان از آن، این موضوع را به آن ها متذکر شوید و یا حتی در جمع به اطرافیان نیز بگویید تا فرزندتان دچار حس خوشایند شود اما توجه داشته باشید که بیش از حد گفتن و زیاده روی در این موضوع سبب تکبر و غرور و همان اعتماد به نفس کاذب خواهد شد.

  • فرزندانتان را در جمع تربیت نکنید:

بسیاری از والدین عادت دارند که شیوه های تربیتی و آموزشی خود را در جمع فامیل به فرزندانشان بگویند و یا اگر فرزندشان خطایی می کند در جمع با فریاد و دعوا قصد تربیت او را دارند اما چنین رفتاری صحیح نمی باشد و کودک شما در جمع احساس سرخوردگی خواهد کرد و همین موضوع از کودکی در ضمیر ناخوداگاه او تاثیر خواهد گذاشت و در بزرگسالی نیز از قرار گیری در جمع و گفت و گو هراس خواهد داشت که همین موضوع سبب از بین رفتن اعتماد به نفس خواهد شد.اگر فرزندتان در جمعی دچار اشتباهی شد بهتر است در خلوت و با ارامش او را متوجه اشتباهش نمایید.

اعتماد به نفس چیست؟روش های افزایش اعتماد به نفس اعتماد به نفس کاذب

راه های بالا بردن اعتماد به نفس

۹ راهکار طلایی  برای تقویت (بالا بردن) اعتماد به نفس:

  • از تصدیق های مثبت استفاده کنید:

برای احساس اعتماد به نفس بیشتر می توانید از تایید مثبت استفاده کنید،عبارات مثبتی که به منظور برنامه ریزی مجدد ذهن شما برای دیدن خود در وضعیتی بهتر می باشد.برای این کار می توانید از جملات زیر و یا مانند این ها استفاده کنید:

  • من شایسته هستم

  • من یک رهبر عالی هستم

  • هم مرا دوست دارند

  • …..

برای انجام این کار چندین روش وجود دارد:می توانید جملات مخصوص به خود را بنویسید و هر روز صبح و یا هر شب قبل از رفتن به رختخواب آن ها را با خود تکرار کنید.و یا می توانید جملات مثبت را روی مکان های پر تردد منزلتان نصب کنید مثلا بر درب یخچال و یا آینه اتاقتان که در اینصورت هرروز صبح که از خواب بیدار می شوید و در حال آماده شدن هستید چاره ای جز نگاه کردن به آن ندارید.

  • تا کاری را انجام نداده ای اعتباری ندارد:

وقتی افراد قوی و محکم در برابر دیگران رفتار می کنند در واقع خودشان احساس اعتماد به نفس بیشتری را خواهند داشت و این یکی از شگفت انگیز ترین قوانین در زندگی ماست.اگر می خواهید چیزی را داشته باشید جوری رفتار کنید که انگار از قبل آن را داشته اید. ذهن انسان اینگونه است که هرچه یک ایده برایش آشنا تر باشد،حقیقی تر به نظر خواهد رسید.چگونه باید یک ایده را آشنا سازیم؟با تکرار آن می توانیم آن را آشنا سازیم.فراموش نکنید که هر چه کاری را ییشتر انجام دهید و بیشتر از آن بگویید قطعا اعتقاد شما به آن نیز بیشتر خواهد شد.

نتیجه گیری:

اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید مانند کسی رفتار کنید که قبلا اعتماد به نفس داشته است.ممکن است در ابتدا این کار برایتان خنده دار و مسخره باشد اما دست نکشید و به راهتان ادامه دهید زیرا این یک روند ثابت شده و کلی در بسیاری از کار ها می باشد و به زودی متوجه خواهید شد که ای ن رفتار چگونه به شکل طبیعی نمایان خواهد شد.

  • هوشمندانه لباس بپوشید:

یکی از ساده ترین روش ها برای تقویت آن پوشیدن لباس هایی همانند افراد مهم و مقامات کشوری می باشد.برای مثال اگر یک بازیگر و یا خواننده در ذهنتان مهم است سعی کنید مانند او لباس بپوشید تا خود را همانند او تصور کنید.انتخاب یک لباس هوشمندانه یک نماد بین المللی است. این که در کدام کشور هستید اهمیتی ندارد و همیشه می توانید آن ها را بپوشید.چیزهایی مانند کت و شلوار،پیراهن،کفش زیبا،ساعت،بدلیجات و…همگی می توانند بر اعتماد به نفس شما بیفزاید.

  • بلند صحبت کنید:

نحوه صحبت کردن و صدای شما به صورت مستقیم با اعتماد به نفس شما در ارتباط است.افراد خجالتی تمایل دارند که صدای خود را پایین نگه دارند و نمی خواهند با صحبت کردنشان سبب جلب توجه شوند.شاید برایتان در بسیاری از ملاقات ها و دیدار ها نحوه سلام کردن یک آقا با صدایی رسا و زیبا جالب توجه بوده باشد و این سلام گاهی با کمی تکبر نیز همراه است و البته برای آن شخص نوع تفکر دیگران اهمیتی ندارد.و در مقابل افرادی را می بینید که زیاد صحبت نمی کنند و اغلب ساکت هستند و حتی اگر سوالی از آنها پرسیده شود به قدری آرام و ناواضح پاسخ می دهند که کسی متوجه صحبت آن ها نخواهد شد.

از دفعات بعد در جمع،جلسات و یا…با صدای بلند صحبت کنید و سعی کنید بایستید و سپس با صدایی رسا حرفتان را بزنید که در چنین شرایطی خودتان متوجه اعتماد به نفس کامل در خود خواهید شد.

  • در ردیف جلو نیمکت بنشینید:

در جلسات،کلاس ها و رویداد ها علاقه دارید تا در ردیف جلویی صندلی ها بنشینید و یا در ردیف های عقب به دنبال مکانی برای نشستن هستید؟ترجیح اغلب افراد نشستن در صندلی های عقب می باشد زیرا نمی خواهند تا توجه زیادی بر آنها باشد.اما تاکنون با خود فکر کرده اید که چه کسی در ردیف اول کلیه جلسات رسمی شرکت ها قرار می گیرد؟چه کسی در ردیف اول نمایش مد قرار دارد؟قطعا مهم ترین افراد.

با نشستن در ردیف اول خود را بین این دسته از افراد قرار خواهید داد و به دیگران این پیغام را می دهید که شما یکی از مهم ترین افراد هستید پس بنابراین نهایتا نیز با همین دیدگاه با شما رفتار خواهند کرد و خودتان نیز تلاش می کنید تا به شیوه یکی از همان ها رفتار کید.

با قرار گیری در چنین شرایطی خودتان را بیرون از شرایط راحتی قرار داده اید و چاره ای جز احساس اطمینان ندارید چرا که انسان زمانی که در شرایطی قرار می گیرد که چاره ای جز آن ندارد سریعا با محیط و شرایط سازگار می شود.

  • زبان بدن:

افراد با اعتماد به نفس زبان بدنی متفاوتی دارند.این افراد به صورت افتاده راه نمی روند و در عوض سر خود را بالا نگه می دارند و با قامتی صاف راه می روند و آن ها به چشم دیگران توجه می کنند.بنابراین شخصی که دارای اعتماد به نفس می باشد از حرکات بدن او همه چیز به خوبی پیدا می باشد.

  • مراقبت از خود:

اغلب عدم اعتماد به نفس ما از این واقعیت ناشی می شود که از سلامت پوست خود راضی نیستیم، و یا دارای چنین کیلو اضافه وزن هستیم و می خواهیم آن را پنهان کنیم.هم چنین به نحوه لباس پوشیدنمان اهمیتی نمی دهیم.برای بهبود این وضعیت به آرایشگاه بروید و مدل موهای مناسبی برای خودتان انتخاب کنید،مانیکور کنید و کمد لباس هایتان را تمیز کنید.

  • از کمال گرایی خودداری کنید:

اگر به دنبال کمال گرایی هستید باید بگوییم که ناامید خواهید شد چرا که کامل بودن بسیار بسیار دشوار است(اگر غیر ممکن نباشد).شما همیشه می توانید بهتر باشید و کارهای بهتری انجام دهید.تلاش خود را برای انجام تمامی کارها متوقف کنید،بپذیرید که لازم نیست همه چیز خوب باشد و لازم نیست شما که بسیار بسیار کامل باشید.به یاد داشته باشید که کمال گرایان اغلب از عزت نفس پایینی برخوردار هستند زیرا آن ها تمام وقت خود را صرف انتقاد از خودشان می کنند.

به افراد با اعتماد به نفس پیرامون خود نگاهی بیندازید آیا تمام آنها کامل و بدون نقص هستند؟به خودتان سخت نگیرید و نسبت به کمبود های خود تحمل بیشتری داشته باشید.

  • خودتان را برای دست یابی به اهداف کوچک در آینده نزدیک آماده کنید:

روش دیگری برای تقویت اعتقادات خود برای دست یابی به موفقیت ها وجود دارد و آن اضافه کردن اهداف کوچک است.اگر در طی چند ماه گذشته روی هدفی بزرگ و چالش بر انگیز کار کرده اید،احتمالا الان بسیار خسته و ناتوان هستید.یکی از بهترین روش ها برای غلبه بر این موضع تبدیل هدف بزرگ به اهداف کوچکتر در راستای رسیدن به همان هدف بزرگ می باشد.رسیدن به همین اهداف کوچکتر اعتماد شما به راهتان را بیشتر کرده و سبب ایجاد اعتماد به نفس در شما می شود.

همه چیز درباره اعتماد به نفس کاذب :

تا این مرحله از اهمیت های اعتماد به نفس گفتیم و اینکه داشتن اعتماد به نفس آدمی را در رسیدن به اهداف و زندگی بهتر یاری خواهد کرد.اما باید بدانید که بعضی از افراد به اشتباه دچار اعتماد به نفس کاذب می شوند و این نوع اعتماد به نفس نه تنها مفید نیست بلکه بسیار مخرب نیز می باشد.

چه کسانی اعتماد به نفس کاذب دارند؟

این دسته از افراد  اغلب خواهان ارتباط با افرادی هستند که بتوانند بر آن ها مدیریت داشته باشند.آن ها را تحت کنترل خود گیرند.چنین افرادی خود را بدون عیب و نقص می دانند و افرادی متکبر و از خود راضی می باشند و تمام مدت سعی بر پوشاندن ایرادات و عیب های خود دارند.چنین افرادی برای پوشاندن کمبود های خود و بروز نکردن کاستی هایشان به اجناسی از قبلی لباس ماشین، خانه، ساعت و..و گرانبها نیاز دارند و داشتن هر یک از این موارد افتخاری بزرگ برای آنان است در صورتی که شاید داشتن چنین اجناسی برای شخص دیگر اصلا مهم و ارزشمند نباشد.

ویژگی افراد با اعتماد به نفس کاذب:

  • افرادی عاشق مدیریت و ریاست
  • انجام مقایسه های متعدد
  • بدون عیب و نقص دانستن خود
  • علاقه به اجناس گران قیمت
  • سوءاستفاده گر بودن
  • ابراز ناراحتی و گله گردن
  • متکبر و مغرور بودن
  • افراد رو راست و صادقی نیستند

اعتماد به نفس کاذب در یادگیری مطالب درسی:

دانش آموزان و کنکوری ها توجه کنید در درس خواندن دچار غرور کاذب نشوید. اگر یک بار در درسی نمره بالا و درصد بالا گرفتید مطالعه آن درس و مبحث را برای همیشه کنار نگذارید ،چرا که این کار آفتی بزرگ برای شما می باشد.هیچ گاه در مطالعه دچار تکبر نشوید و سعی کنید مانند درختی باشید که هر چه بارش بیشتر می شود افتاده تر می شود.

اعتماد به نفس در امتحان:

بسیاری از دانش آموزان و کنکوری ها خودشان را باور ندارند و این عدم باور خود به معنی عدم باور تمام توانایی ها و ویژگی های شخصی می باشد که می تواند شما را از دست یابی به اهدافتان دور کند.

اعتماد به نفس در حین امتحان به تمام دانش آموزان و کنکوری ها توصیه می شود چرا که باور داشتن خودتان در جلسه و متکی بودن به خودتان نتایج خوبی را به ارمغان خواهد آورد.قبل از امتحان و آزمون مطالعه کافی دروس مورد نظر را داشته باشید و استرس و اضطراب خود را کنترل کنید و سپس با توکل به خدا و اعتماد به نفس بالا امتحان را شروع کنید. داشتن اعتماد به نفس شما را در به یادآوری بیشتر و بهتر مطالب کمک خواهد کرد و از استرس و دستپاچگی شما می کاهد.

برای یادگیری روش های مطالعه ای اینجا کلیک کنید.

برای امتحانات غرور کاذب:

دقت کنید که اعتماد به نفس برای دسته از داوطلبانی مفید است که وقت زیادی را صرف درس خواندن کرده اند و اکنون با اتکا به خود می توانند در جلسه حضور پیدا کنند و توجه کنید که دچار توهم و تکبر در دروس نشوید و به اشتباه به خود نگویید من که بلدم و نیاز به مطالعه ندارم و سعی نکنید با این حرفا خودتان را گول بزنید و از عذاب وجدان خود کم کنید چرا که سرانجام این کار جز ناامیدی و ناراحتی نخواهد بود.

نوشته : مبینا تقوی-امیر حسین افشار