برای المپیاد بخونم یا نه؟!

سوالی پر تکرار که دانش‌آموزان خوب و اولیا آن‌ها از مشاوران تحصیلی و کنکور می پرسند. اغلب دانش‌آموزان می دانند که راهیابی به مراحل بالای المپیاد و قرار گرفتن در تیم اعزامی به المپیاد جهانی، کار سختی است. یعنی اگر زمان را برای آمادگی در المپیاد صرف کنند و به مراحل بالای المپیاد راه پیدا نکنند،آیا با احتساب زمان از دست رفته،می توان در کنکور  موفق شد؟یا بهتر است از ابتدا هدف را موفقیت در کنکور قرار دهند و مطالعه کنند؟بنابراین می خواهند باید بهترین تصمیم را بگیرند. بر روی المپیاد سرمایه گذاری کنند یا کنکور؟

المپیاد یا کنکور؟

المپیاد یا کنکور؟

وقت گذاشتن برای آمادگی در  المپیاد مفید است یا مضر؟

المپیاد های علمی و آموزشی ایران از سال ۱۳۶۲ در قالب مسابقات علمی برای اولین بار برگزار شد و در نتیجه آن در سال ۱۳۶۶ تیم ۶ نفره المپیاد ریاضی به جهت شرکت در مسابقات جهانی به کشور کوبا اعزام شدند و در نهایت هم با یک مدال برنز به مقام بیست و ششمی جهان دست یافتند.

درحال حاضر المپیاد های علمی و ادبی در رشته های زیر در سراسر ایران برگزار می شود. دانش‌آموزان می توانند در این المپیاد‌‌ها شرکت نمایند.

در این مقاله ما قصد داریم مزایا و معایب شرکت در این آزمون را برسی کنیم تا دانش‌آموزان پاسخ به سوال خود، یعنی برای المپیاد بخونم یا نه؟! را پیدا کنند.

برای مطالعه مقاله جامع “معرفی المپیاد کامپیوتر و منابع المپیاد کامپیوتر ” کلیک کنید

تدریس خصوصی ریاضی، المپیاد ریاضی، کانگورو و کنکور رشته ریاضی و تجربی توسط استاد افشار

مزایای مطالعه برای المپیاد

  • مدال و سهمیه:

    همه افراد شرکت کننده در این آزمون سخت، با هدف مدال آوری در این رویداد علمی شرکت می کنند یا حداقل نیم نگاهی به کسب مدال و سهمیه دانشگاهی دارند.

این آزمون ها در ایران معمولا طی دو یا سه مرحله برگزار می شود و پس از آن برگزیدگان به دوره تابستانی راه پیدا می کنند و در آخر هم طی آزمونی که برگزار می شود مدال های طلا،نقره و برنز بین آن‌ها تقسیم می شوند.

مدال آوران طلایی هر رشته از کنکور سراسری برای رشته های مرتبط معاف هستند و دارندگان مدال نقره و برنز هم برای رشته های مرتبط دارای ۲۰ درصد سهمیه‌ی کنکور سراسری هستند. مدال آوران عضو بنیاد نخبگان می شوند و از مزایایی مانند وام های کم بهره، امکان استفاده از سهمیه بنیاد ملی نخبگان در استخدام مشاغل دولتی و… بهره می برند. همچنین به مدال آوران امکان تحصیل همزمان دو رشته دانشگاهی نیز داده می شود.

  • تسلط به مباحث المپیادی:

    یکی دیگر از مزایای شرکت در این آزمون تسلط به دروس و مباحث آن است . دانش آموزانی که با جدیت در رشته‌ی مورد نظر خود تلاش می کنند به حد بالایی از آمادگی در این مباحث می رسند. برای مثال دانش آموزانی که در آزمون های ریاضی، فیزیک یا شیمی شرکت می کنند و به صورت جدی برای آن تلاش می کنند معمولا می توانند در کنکور سراسری، درصد بالایی را در درس مورد نظر کسب کنند.

  • توانایی حل مسئله:

    یکی از مهم‌ترین ویژگی های دانش‌آموزان المپیادی قدرت و توانایی حل مسئله آنان است.مسایل المپیادی رویکرد تفکر برانگیزانه دارند و همین باعث می شود تا دانش‌آموزان المپیادی با ایده‌ها و تفکرات نوآورانه و دیدی خلاقانه به مسایل نگاه کنند این عامل باعث می شود دانش‌آموزان المپیادی در سایر دروس هم از تمامی جوانب به مسائل نگاه کنند و بتوانند به سوالات سخت و چالش برانگیز پاسخ دهند.

معایب مطالعه برای المپیاد

  • هدر رفتن وقت در صورت عدم نتیجه گیری:

    اکثر دانش‌آموزان با انگیزه کسب مدال در المپیاد شرکت می کنند و عدم کسب مدال برای آن‌ها برابر است با عدم نتیجه گیری!
    این گونه دانش‌آموزان ممکن است گاها با خود فکر کنند اگر مدال نیاورند سرمایه و وقت آن‌ها به هدر رفته است؛ اما در در واقع این طور نیست، درست است هدف اصلی المپیادی‌ ها کسب مدال است ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که در همین مسیر کسب مدال چه مباحث و دروس مهمی فراگرفته‌ایم و همچنین به ویژگی‌هایی دست یافته‌ایم که نه تنها در دوران تحصیل، بلکه در تمام زندگی مفید واقع می شوند.

  • افت تحصیلی در سایر دروس:

یکی از دغدغه های اصلی اکثر دانش آموزانی که مایل به شرکت در المپیاد هستند عقب افتادن از سایر دروس است!

در این باره باید بگوییم کسی که المپیاد شرکت می کند باید بیشتر وقت خود را صرف المپیاد کند اما به گونه ای نباشد که از دیگر دروس غافل شود؛ تا در صورت عدم کسب مدال بتواند کنکور خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و آینده درخشانی برای خود رقم بزند.

نتیجه گیری:
شرکت در المپیاد های علمی و ادبی بطور کلی مفید و سودمند است و ویژگی های مفید و منحصر به فرد زیادی را به همراه دارد؛اما نباید در این راه از سایر دروس غافل شویم؛در واقع باید به همه ی دروس توجه لازم را داشته باشیم و المپیاد مانعی برای یادگیری سایر دروس نباشد تا بتوانیم مسیر موفقیت خود را هموار سازیم.حال اگر هنوز نتوانسته‌اید به سوالِ برای المپیاد بخونم یا نه؟! پاسخ قطعی بدهید،قسمت آخر را بخوانید.

شرکت در المپیاد یا کنکور

شرکت در المپیاد یا کنکور

راه کار موثر برای موفقیت در این آزمون

  • شاخه ای از المپیاد را انتخاب کنید که در آن رشته علاقه و استعداد دارید.مشاوران تحصیلی می توانند این موضوع را به دقت تشخیص دهند.
  • از سال های پایین تر شروع به مطالعه کتاب های مربوط به المپیاد نمایید.
  • از اساتید با تجربه و صاحب مدال کمک بگیرید.
  • به کمک مشاور و برنامه ریز تحصیلی،برای مطالعه دروس مدرسه و دروس المپیاد زمان بندی مناسب،برنامه ریزی و اجرا کنید.
  • هرگز در مراحل اولیه،دروس مدرسه را فدای مطالعه برای المپیاد نکنید.

برای مطالعه “همه چیز درباره المپیاد نجوم و اختر فیزیک و منابع آن ” کلیک کنید

نویسنده:پارسا افشار،امیر حسین افشار