قبل از این که استعداد های خود را کشف کنید باید با این واژه  آشنا می شویم.بسیاری از افراد دلیل عدم موفقیت خود در هر کاری را به بی استعدادی ربط می دهند.آیا واقعا همه چیز به استعداد بستگی دارد؟

استعداد چیست؟

استعداد در انگلیسی TALENT نامیده می شود. در واقع مهارتی است که شخص باید کاری را که اغلب مردم آن را دوست دارند و کاری دشوار است به خوبی انجام دهد.استعداد را می توان میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت نیز معرفی کرد.افراد با استعداد ممکن است در چند زمینه مستعد باشند.

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

آیا استعداد متولد شده است و یا ساخته شده است؟

استعداد موقوفات طبیعی یک شخص است بنابراین همه انسان ها با استعداد های خود متولد خواهند شد. رشد و توسعه آن ها بر عهده انسان است،اما دانه ها در بدو تولد در درون انسان ها هستند.استعداد یک توانایی یا پتانسیل طبیعی است که افراد دارند که ممکن است از خلاقیت, عقل، مهارت های اجتماعی،تا توانایی های ورزشی انسان را شامل شود.همه انسان ها دارای استعداد هستند،اما همیشه در تشخیص این که استعداد های آنان کدام است خوب عمل نمی کنند.در حقیقت بهترین استعداد های ما می توانند دقیقا در جلوی چشمان ما باشند و ما آن ها را از دست دهیم و اغلب به دنبال استعدادی هستیم که فکر می کنیم برایمان پر سود تر و دارای بازده بهتری است و یا به دنبال استعدادی هستیم که زندگیمان را به آن گونه که تصور می کنیم عوض کند و همین عوامل سبب از دست دادن پتانسیل و استعداد عظیم واقعی موجود می شود و ما در انتظار کشف سایر استعداد هایمان می مانیم.

شناخت استعداد هایتان باعث پیشرفت کاری و تحصیلی شما می شود:

اگر بتوانید استعداد های خودتان  را بشناسید و آن ها را تعیین کنید،با این کار به یک منبع شگفت انگیز که می تواند شما را در هر جنبه ای از زندگی،شغلی،تجاری،تحصیلی،هنری و…کمک کند دست پیدا کرده اید. با توجه به آن چه تا کنون گفته شد در یافتیم که استعداد توانایی است که در درون انسان نهفته شده است و باید آن ها را شناخت و با کار کردن و پرورش و توسعه آن ها باید استعداد های درونی خود را شکوفا کنید تا بتوانید بهره لازم را از آن ها ببرید.

یک باور اشتباه در بین کنکوری ها و دانش آموزان:

در همین قسمت ترجیح داده ایم که به یکی از باور ها و تصورات اشتباه دانش آموزان و کنکوری ها بپردازیم.اغلب در کنکور و در طی دوران تحصیلی از دانش آموزان می شنویم که می گویند قبولی در کنکور و رتبه شدن استعداد می خواهد یا برای مثال ما در درس زیست و ریاضی مستعد نیستم و به همین علت نمره و درصد پایین کسب کرده ایم. فراموش نکنید که چنین گفته هایی فقط و فقط توجیهی برای کم کاری ها و تلاش نکردن خودتان است و نمره و درصد بالا گرفتن ارتباطی با استعداد و هوش ندارد. به نظر شما تمام رتبه های برتر کنکور دارای استعداد ماورایی بوده اند؟یا افرادی از یک سیاره دیگر بوده اند؟

خیر. فقط تنها تفاوت میان آن ها در میزان تلاشی است که در طی دوران تحصیل و سال کنکور خود داشته اند. البته این موضوع که ممکن است شما درسی را با سه بار خواندن یاد بگیرید اما دوست شما همان بخش را با یک بار خواندن متوجه شود نیز قابل انکار نیست. در صورت چنین وضعیتی تنها تفاوت میان شما و دوستتان در میزان تلاش شما می باشد و شما باید وقت و زمان بیشتری را صرف مطالعه و حل تمرین و تست نمایید و این به این معنا نیست که شما نمی توانید رتبه ی خوبی در کنکور و یا نمره بالایی در مدرسه کسب کنید و تنها بدین معناست که شما نیاز به مطالعه و زمان بیشتری دارید.

استعداد و هوش

استعداد و هوش

تفاوت میان هوش و استعداد:

فرد بدون استعداد می تواند باهوش باشد،اما استعداد و ذکاوت بدون هوش قابل پرورش نخواهد بود.تفاوت بین هوش و استعداد در این است که یک استعداد به طور طبیعی ابراز می شود و می توان آن را توسعه داد،درحالی که هوش به توانایی فکر و درک نیاز دارد.

برای آشنایی بیشتر با  انواع هوش کلیک کنید.

۵ راه ساده برای راه کشف استعداد های پنهان:

  1. به دیگران گوش کنید:

افراد اطراف شما می دانند که استعداد های شما چه هستند و این در صورتی است که حتی خودتان نیز نمی دانید مهارت های شما چه می باشد.آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا همه می خواهند شما برای خرید یک ماشین جدید برای معامله آن ها را راهنمایی کنید؟ و یا برای تعمیر ماشین از شما کمک می خواهند و درخواست تعمیر ماشین خود را از شما دارند. اگر در مورد این مسائل کمی فکر کنید متوجه خواهید شد که مدت زمان بسیار زیادی است که آنها به شما می گویند شما در این فعالیت ها خوب هستند و توانایی منحصر به فردی دارید و شما خودتان را به نشنیدن زده اید اما اکنون زمان آن رسیده است که به خوبی به تمام این موارد گوش دهید.

  1. انجام چه کارهایی برایتان راحت است؟

آیا مواردی برای انجام وجود دارد که برایتان بسیار بدیهی و آسان باشد؟و این درحالی باشد که انجام همان کار برای دیگران بسیار سخت و دشوار به نظر برسد.اگر کارهایی وجود دارند که برایتان بسیار آسان به نظر می رسند و فرض می کنید که این کارها برای همه به همین صورت است باید بدانید که تقریبا این گونه نیست و این تنها باور و عقیده شماست که فکر می کنید برای دیگران نیز به همین راحتی باشد در صورتی که این گونه نیست.

  1. از انجام چه کارهایی بیشتر لذت می برید:

استعداد های شما ممکن است خود را به روش های دیگری نشان دهند.انجام چه کارهایی برایتان خسته کننده کننده و نیست و با انجام چه کارهایی حس خوشایندی به شما دست می دهد و از انجام آن ها لذت می برید؟اگر تمام کارهای مهمی که باید در طی روز انجام دهید را تمام کرده باشید و اکنون زمان اوقات فراغت شما باشد،به سراغ انجام چه کاری می روید؟به سراغ نوشتن می روید و قلم به دست می گیرید یا ترجیح می دهید کتاب مطالعه کنید و یا به نواختن ساز می پردازید و یا…؟
توجه داشته باشید که به سمت هر فعالیتی جذب شدید و از انجام و تمرین آن لذت بردید می تواند به عنوان یک استعداد طبیعی باشد.

  1. علاقه و توانمندی در انجام کاری که در حال حاضر خاموش است:

آیا موضوع خاصی وجود دارد که شما دوست دارید در مورد آن صحبت کنید،و غالبا دوستانتان سعی دارند تا شما را از انجام آن کار باز دارند.و آیا قبلا به انجام کاری علاقه مند بوده اید و به هر دلیلی از انجام آن غافل شده باشید؟و آیا هنوز بر این باور هستید که می توانید در آن کار صاحب نظر باشید؟

اگر چنین علاقه ای در شما وجود دارد به دنبال آن بروید زیرا همین گزینه می تواند یکی از استعداد های پنهان شما باشد.

  1. در مورد استعداد ها و توانایی های خود از اطرافیانتان سوال کنید:

از همه افرادی که در اطراف شما هستند و می دانید که یک ارزیابی صادقانه در مورد توانایی ها و استعداد های شما خواهند داشت سوال کنید و از آن ها بخواهید تا نظراتشان را در مورد استعداد های شما بگویند.از آن ها بخواهید تا عادات و نقاط ضعف شما را کنار بگذارند و بدون در نظر گرفتن آن ها به یک الی دو مهارتی که شما بر آن ها تسلط دارید،اشاره نمایند.سعی کنید از تعداد نفرات زیادی این سوال را بپرسید اما توجه داشته باشید که سوال خود را یک به یک از هر شخص بپرسید و آن را به صورت گروهی مطرح نکنید.و در آخر پاسخ تمام افراد را یادداشت کنید و کنار هم قرار دهید و به تحلیل و بررسی آن ها به صورت دقیق بپردازید چرا که تحلیل این پاسخ ها کمک فراوانی به کشف استعداد های پنهان شما خواهد کرد.

مولفه های کلیدی:

وقتی می دانید که استعداد هایتان چیست قطعا احساس هماهنگی بیشتری را با زندگی خود خواهید داشت.دانستن آن ها شما را یاری می کند تا مسیر درست قرار گیرید و شما هدف خواهید داشت و می توانید لذت بیشتری از زندگی ببرید.با پیدا کردن استعداد های پنهان و افزودن چشم اندازها و برنامه های دیگر به آن ها و شکوفایی آن ها می توانید در کسب و کار و تحصیل خود پیشرفت های چشم گیری را تجربه کنید.زمانی که روی استعداد های خود سرمایه گزاری می کنید دیگر از کار و شغل خود خسته نخواهید شد چرا که کار و حرفه شما تبدیل به زندگی شما می شود و لذت های زیادی را تجربه خواهید کرد.