تقویت درس ریاضی

تقویت درس ریاضی

درس ریاضی را می توان به عنوان یکی از دروس دشوار معرفی کرد.برای موفقیت در یک آزمون ریاضی شما باید با دقت بالا تمام جنبه های یک مسئله را مورد بررسی قرار دهید.در ریاضی رسیدن به جواب آخر اهمیت بالایی دارد و اگر بخشی از سوال را اشتباه حل کنید به جواب درست نخواهید رسید و همین موضوع می تواند یکی از دلایل سختی این درس باشد.در بعضی از موارد نیز دانش آموزان با راه حلی غلط به صورت شانسی و تصادفی به پاسخ درست می رسند که در چنین شرایطی نیز نمره نخواهند گرفت مگر اینکه سوال تستی و شانس با آن ها یار باشد.اگر می خواهید ریاضی نقطه قوت شما شود ادامه این مطلب را از دست ندهید.

برای تقویت ریاضی چه کارهایی لازم است؟

برای تقویت درس ریاضی اعمال متفاوتی نیاز است و این کار یک شبه شدنی نیست.باید صبور و ثابت قدم باشید و طبق برنامه منظمی ادامه دهید.اگر در سختی ها ناامید نشدید و همچنان به تمرین ریاضی ادامه دادید از این قسمت به بعد باید شاهد ظهور تفاوت ها با سایر دانش آموزان و کنکوری ها باشید.

گام اول برای تقویت درس ریاضی مربوط به فعالیت های کلاس درس ریاضی می باشد:

  • در کلاس های ریاضی شرکت کنید و هیچ مبحثی را از دست ندهید

اولین قدم در یادگیری هر درسی داشتن یک معلم خوب برای آموزش است.شرکت در کلاس های درس و غیبت نکردن، به معلم شما نشان می دهد که شما علاقه مند به یادگیری بیشتر و پیشرفت تحصیلی می باشید.حضور منظم در کلاس سبب می شود تا یادگیری در شما بهتر شود و برای مطالعه یک مبحث نیاز به صرف وقت کمتری دارید،زیرا این مباحث را قبلا یک بار به خوبی گوش داده اید و یاد گر فته اید.حضور در کلاس به شما کمک می کند تا بتوانید مباحث گفته شده توسط معلمتان را خودتان یادداشت کنید و نیاز به قرض گرفتن جزوه،نمونه سوال و تمرین از کسی را نداشته باشید.

  • به تدریس معلم ریاضی در کلاس درسی توجه کنید و در فعالیت های کلاسی شرکت نمایید

به مفاهیمی که معلمتان توضیح می دهد گوش کنید و از هر بخشی که مشکل داشتید یا به صورت کامل متوجه نشدید سوال کنید.(سعی کنید در زمان هایی که استاد ریاضی مسائلی را برای تمرین در کلاس طرح می کند،شخصا مسئله را حل کنید).با شرکت در فعالیت های کلاسی به معلمتان نشان می دهید که دانش آموزی تلاشگر و درس خوانی هستید.شرکت در فعالیت های کلاسی و توجه به معلم باعث می شود تا مهارت های ریاضی را بهتر فراگیرید و در تمرین ها و تست هایی که در منزل حل خواهید کرد عملکرد بهتری داشته باشید و این موضوع علاقه شما به ریاضیات را نیز افزایش می دهد.

تدریس خصوصی ریاضی، المپیاد ریاضی، کانگورو و کنکور رشته ریاضی و تجربی توسط استاد افشار

چند کاری که هنگام تدریس معلم در کلاس درسی نباید انجام داد:

  • نگاه کردن به بیرون از پنجره یا چک کردن گوشی تلفن همراه
  • رویا بافی
  • فکرکردن به کارهای روزانه
  • صحبت با سایر همکلاسی ها
  • مطالعه دروس دیگر
  • نوشتن واو به واو حرف های معلم

در طول تدریس معلم به خوبی به او گوش دهید

عملکرد غلط بسیاری از دانش آموزان در طول کلاس:

در کلاس های ریاضی، اغلب دانش آموزان در حال نوشتن هستن و می خواهند واو به واو چیزی را که معلمشان در حین تدریس روی تخته می نویسد بنویسند و به گمان خود هم بهترین کار ممکن را می کنند.این کار یکی از اشتباه ترین کارهای ممکن در درس ریاضی می باشد که موجب عدم درک مفاهیم خواهد شد.به جای این کار می توانید با اجازه استاد یا معلم ریاضی خود،از ضبط صوت استفاده کنید و صدای تدریس استاد را ضبط نمایید.

در طی تدریس خوب گوش کنید:

واقعیت این است که شما نمی توانید هر موضوعی را که در حین تدریس گفته می شود یادداشت کنید اما با گوش دادن به معلم خود می توانید مفهوم درس را به خوبی یاد بگیرید و با یک بار مرور در خانه در همان روز، کل کلاس درس برایتان تداعی خواهد شد.

حال تصور کنید که در حین تدریس فقط بنویسید.چه اتفاقی رخ می دهد؟

در چنین وضعیتی از توضیحات و تدریس معلمتان چیزی یاد نخواهید گرفت، زیرا تمام مدت روی نوشتن تمرکز کرده اید و نمی خواستید کلمه ای را جا بیندازید.فرض را بر این می گیریم که تمامی نوشته های روی تخته را نیز کپی کردید و نوشتید.آیا می دانید که مفهوم این نوشته ها چیست؟ آیا می توانید به تنهایی در منزل این بخش ها را یاد بگیرید؟به این که چقدر زمان لازم است تا خودتان بخواهید مطالعه کنید و متوجه ماجرا شوید فکر کرده اید؟ تازه اگر متوجه شوید!

تقویت درس ریاضی

تقویت درس ریاضی

بی شک تمام معلم ها و اساتید وقت کافی برای نوشتن به شما می دهند:

امروزه علم پیشرفت زیادی داشته و دیگر در دوران قدیم نیستیم که معلم و کادر مدرسه، دانش آموزان را درک نکنند و به نیاز های دانش آموزان کم توجهی کنند.چه در مدارس و چه در کلاس های کنکور پس از تدریس و حل مسئله معلم وقت کافی برای نوشتن را به شما خواهد داد پس اگر به دنبال کسب نمره و درصد بالا در درس ریاضی هستید از نوشتن در حین صحبت و توضیح معلم خود جدا خودداری کنید.

به تمرینات و مثال های حل شده در کلاس توجه کنید:

هر مسئله ای که معلمتان برایتان حل می کند و برای توضیح و حل آن زمان می گذارد قطعا مهم است.بی شک این مسائل پایه و اساس مواردی می باشد که شما باید در امتحان حل کنید.بعضی از سوالات حل شده در کلاس ممکن است عیناً به صورت مشابه در امتحان و یا آزمون های تستی شما تکرار شود.بعضی از نمونه های حل شده نیز با کمی تغییر و جا به جایی در امتحان دیده خواهند شد.

با توجه به اهمیت این قسمت کارهای زیر به شما توصیه می شود:

  • در حین توضیح معلمتان برای حل سوال،به خوبی گوش دهید و از پرداختن به کارهای دیگر خودداری کنید
  • در حین توضیح و حل سوال از نوشتن خودداری کنید.
  • هر قسمتی را متوجه نشدید سوال کنید و از معلمتان بخواهید تا مجددا برایتان توضیح دهد
  • از سوال کردن خجالت نکشید و استرس نگیرید
  • در زمان تعیین شده توسط معلمتان حل کامل و صحیح سوال را یاد داشت کنید.
  • پس از رفتن به منزل یک دور سوال حل شده را مرور کنید.
  • پس از مرور، صورت سوال را در کاغذی دیگر بنویسید و خودتان دست به قلم شوید و شروع به حل کنید.
  • از مشاهده پاسخ خودداری کنید و همه تلاشتان را کنید تا خودتان سوال را حل کنید.
  • پاسخ خود را با جواب معلمتان مقایسه کنید.اگر درست حل کرده بودید که عالی است اما در صورت اشتباه در هر بخش ببینید ایراد کارتان کجاست و به مطالعه بپردازید و مجددا سعی کنید تا خودتان سوال را حل کنید.
  • بهترین روش برای مروز جزوه ریاضی در منزل،مرور همان روز است.همچنین باید از خواندن مسائل و تمرینات خودداری کنید.برای این کار باید بدون دیدن پاسخ مسائل و تمرینات حل شده،شروع به حل مجدد آن در منزل کنید تا مغز شما،اطلاعات را بازیابی و تثبیت کند.

به تمریناتی که به عنوان تمرین اضافی و تکلیف به شما داده می شود نیز توجه کنید:

بسیاری از معلمان و اساتید حتی در دانشگاه نیز علاوه بر مثال هایی که در طی تدریس خودشان در کلاس حل می کنند تمرینات و سوالاتی را برای حل در منزل به شما می دهند.این سوالات از آن دسته سوالاتی است که نباید ساده از کنارشان عبور کرد و حتما این سوالات یا سوالاتی مشابه این موارد را در امتحان خود خواهید دید.

با توجه به اهمیت این بخش برای رسیدن به نمره و درصد بالا توصیه های زیر را بخوانید و به آن ها عمل کنید:

  • درس داده شده را پس از رفتن به منزل مطالعه کنید.
  • مثال های حل شده در کلاس را مجددا حل کنید و توجه داشته باشید با چشم به حل سوال نگاه نکنید و حتما دست به قلم شوید.(ریاضی جغرافی نیست که از وی حل سوال بخوانید و تمام شود)
  • مثال های حل شده در کلاس را در کاغذ دیگری بنویسید و خودتان به تنهایی بدون نگاه کردن به پاسخ آن ها را حل کنید.
  • تمرین های خواسته شده را با کمک گرفتن از درسنامه معلم خود حل کنید.
  • تمرین را بار دیگر بدون کمک از جایی به تنهایی حل کنید و کاملا آن را درک نمایید.

اگر مشکلی دارید قبل و یا بعد کلاس به معلم خود مراجعه کنید

اگر در درس مشکلی دارید و یا در مبحثی عقب افتاده اید در خارج از کلاس با معلم خود صحبت کنید.یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از عقب ماندن این است که به محض این که چنین موضوعی را حس کردید او را مطلع سازید و صحبت کنید و تقاضا کنید تا درس را برایتان مجددا توضیح دهد.

 ریاضی زنجیره وار است(مانند حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته است)

درس ریاضی حالت زنجیره وار دارد و اکثر مطالب بهم مرتبط می باشند و این بدان معناست که اگر بخشی را یاد نگیرید،یادگیری بخش بعدی به مراتب دشوار و دشوار تر خواهد شد پس تا زمانی که ریاضی را نفهمیدید از کلاس بیرون نروید!

گام دوم برای تقویت درس ریاضی

در گام اول باید ها و نباید های کلاسی را برای تقویت ریاضی به شما گفتیم و در این بخش که گام دوم تقویت ریاضی و افزایش نمره و درصد می باشد در مورد افزایش ساعت مطالعه و گسترش حل تمرین و اهمیت این موارد برای شما خواهیم نوشت.پس به دقت همراه ما باشید.هر روز ساعت قابل توجهی را برای مطالعه و حل تکالیف خود اختصاص دهید.

اگر الان در حال مطالعه این مقاله هستید، حتی اگر در ریاضی نیز ضعف هایی داشته باشید شما یک دانش آموز موفق هستید. اینجا هستید چون به دنبال راهکاری برای حل مشکلات درسی خود هستید، پس با افزایش ساعت مطالعه و حل تمرینات بیشتر مشکلی نخواهید داشت.

ریاضی را نمی توانید یک شبه بخوانید:

ریاضی مانند جغرافیا یا دینی درسی نیست که بتوانید شب قبل از امتحان آن را بخوانید و تازه نمره قابل قبولی نیز کسب کنید.برای درک مفاهیم مباحثی که در کلاس آموخته اید و حل معادلات و مسائل به زمان نیاز دارید.پس هرروز زمانی را به حل ریاضی اختصاص دهید.مطالعه کتاب درسی،کتاب های تست و تمرین،آزمون های کلاسی و جامع در این قسمت توصیه می شود.

تقویت درس ریاضی

تقویت درس ریاضی

چند قدم فراتر،برای کسب نمره ۲۰ و درصد ۱۰۰ در درس ریاضی:

  • نظریه کارامد محققین

برخی از محققین بر این باورند که برای پیشرفت زیاد در ریاضی متناسب با هر یک ساعت کلاس درسی به سه ساعت مطالعه در منزل نیاز است.این روش را به عنوان روشی بسیار مفید برای تقویت مطالبی که در کلاس آموخته اید می دانند.پس از تمرین کردن نترسید و این عادت را در خود بپرورانید.

  • درس همان روز را در همان روز بخوانید

تصور کنید پس از اتمام کلاس ریاضی دفتر و کتاب را ببندید تا جلسه بعد! شاید برخی از شما نیز تجربه این کار را داشته باشید.این کار فاجعه ای بزرگ در ریاضی است که شما را صد ها کیلومتر از موفقیت دور می کند.پس از رفتن به منزل و کمی استراحت و تغذیه مناسب، درسی را که در همان روز آموخته اید مطالعه کنید و مثال ها را خودتان یک بار دیگر حل کنید.این کار باعث می شود تا اطلاعات در ذهنتان تازه تر شوند و ادامه کار برایتان راحت تر خواهد شد.

  • در نهایت خودت هستی و خودت

به جمله بالا خوب فکر کنید. این یک اصل اساسی در تمام بخش های زندگی انسان است.در هر کار و هر شرایطی در آخر خودت می مانی،چه موفق شوی و چه شکست بخوری در انتها خودت کنار خودت هستی.یادگیری ریاضی هم دقیقا همینطور است و معلمتان همیشه در کنار شما نیست و این شما هستید که باید با تمرین،تمرین و تکرار، مطالب را برای خود جا بیندازید.پس دوست خوب من درس خواندن وظیفه اصلی خود توست و کلاس و معلم و منابع آموزشی همه و همه شاید تنها ۳۰ درصد به تو کمک کنند و ۷۰ درصد باقی مانده که تو را با سایر دانش آموزان و کنکوری ها متمایز می کند مطالعه و تمرین و سخت کوشی خود توست.بسم الله بگو و از همین الان شروع کن.راستی اگر الان نه؟پس کِی؟؟؟؟؟

مباحث مربوطه را در کتاب درسی بیش از یک بار بخوانید.ریاضی درس پیچیده ای است پس متراکم بودن کتاب های ریاضی چیز عجیبی نیست.درک کامل مطالب پس از یک بار مطالعه امکان پذیر نیست پس بار ها و بارها درسنامه های موجود را بخوانید و مثال ها و تمرینات موجود را بدون نگاه کردن پاسخ آن ها حل کنید.جمله معروفی که همیشه سر کلاس به دانش آموزان خودم می گویم،اگر می خواهید مطلبی را برای کنکور یک بار بخوانید،اصلا نخوانید.چون با یک بار خواندن،فقط توهم بلد بودن خواهید داشت و تست ها را غلط می زنید.

تدریس خصوصی ریاضی، المپیاد ریاضی، کانگورو و کنکور رشته ریاضی و تجربی توسط استاد افشار

چند توصیه مهم برای دانش آموزان و کنکوری ها:

  • اگر کتابتان دارای قسمت خلاصه درسنامه می باشد حتما به این بخش ها مراجعه کنید و از خواندن آن ها غافل نشوید
  • باید روی این مطالب تسلط کامل پیدا کنید و بتوانید در مورد هر بخش خودتان بدون نگاه کردن از کتاب چند جمله بنویسید
  • اگر نتوانستید کار بخش قبل را انجام دهید این نشانه ضعف در آن بخش است پس مطالعه مجدد به شما توصیه می شود.
حل تمرین در منزل

بخش عمده ای از مطالعه ریاضی در واقع همان حل تمرین و مثال و تست می باشد.حل تمرین سبب می شود تا بدانید به چه میزان روی مباحثی که آموخته اید تسلط پیدا کرده اید و این حل تمرین است که باعث تثبیت مباحث در ذهن شما می شود.حل سوالات بیشتر شانس شما را برای کسب نمره و درصد بهتر افزایش می دهد.ریاضی خیلی عجیب است ممکن است ۱۰۰ نوع تمرین حل کنید اما تمرین ۱۰۱ نکته ای جدید داشته باشد.پس حل تمرین های بیشتر شما را با گونه های متفاوت از هر مبحث آشنا می کند و به ضعف های خود پی می برید.

چه سوالاتی را حل کنیم؟

از اهمیت حل سوال در قسمت قبل گفتیم و احتمالا برایتان سوال پیش آمده که حل چه نوع سوال هایی مناسب تر است که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مرحله اول:

در مرحله اول از سوالاتی که معلمتان در حین تدریس از آن ها استفاده کرده است و در جزوه نوشته اید شروع کنید.

مرحله دوم:

مثال های حل شده کتاب درسی

مرحله سوم:

حل تمرین های کتاب درسی(حل این تمرینات در امتحانات کلاسی و پایان ترم،امتحانات نهایی و کنکور اهمیت بالایی دارد)

مرحله چهارم:

حل تمرین ها و تست های کتاب های کمک آموزشی.برای حل تمرینات این کتاب ها باید به چند نکته توجه کنید:

  • از ابتدا به حل سوالات سخت مشغول نشوید از سوالات آسان شروع کنید و سپس به سوالات و تست های سخت تر بروید.
  • ابتدا سوالات امتحان های نهایی سال های قبل موجود در کتاب را حل کنید و سپس به سراغ تمرینات تالیفی مولف بروید(مخصوص دانش آموزان)
  • ابتدا تست های کنکور سال های اخیر را حل کنید و سپس به سراغ تست های تالیفی مولف بروید(مخصوص کنکوری ها و دانش آموزانی که در حال آمادگی برای سال کنکور هستند)

سوالات ریاضی را به طور کامل و تا به دست آوردن جواب آخر حل کنید:

یکی دیگر از توصیه های خیلی مهم همین قسمت می باشد که نوشتن راه حل کامل را در حین حل تمرینات به شما توصیه می کند.در امتحانات مدرسه و نهایی نوشتن جواب آخر به تنهایی کافی نیست و احتمالا نمره ای که خواهید گرفت ۰٫۲۵ خواهد بود.چه در امتحانات و چه در حین حل تمرین در منزل راه حل کامل را بنویسید و هیچ قسمتی از حل را حذف نکنید.حتی اگر با راه حل های تستی آشنا هستید برای کسب نمره در امتحانات حتما و حتما باید راه حل کامل نوشته شود.بسیاری از دانش آموزان،به هنگام حل سوالات،با مشاهده سوال و تداعی راه حل،سوال را تا آخر ادامه نمی دهند.اما ممکن است در ادامه حل سوال نکات دیگری وجود داشته باشد که شما بلد نیستید.

پیش خوانی مبحث بعدی در منزل:

یکی از راه حل های خوب برای آمادگی در کلاس پیش خوانی می باشد.این قسمت نیاز به صرف وقت زیادی ندارد و شاید حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه از ۲۴ ساعت شما را بگیرد اما همین کار به نسبت کوچک تاثیرات فوق العاده ای را بر یادگیری شما خواهد داشت.در حین خواندن ممکن است دقیقا متوجه مبحث نشوید، که این موضوع طبیعی است و هدف از این کار آشنایی با سر فصل ها و موضوعات و به دست آوردن یک ذهنیت کلی از آن مبحث می باشد.این کار توجه شما به درس را در کلاس افزایش داده و یادگیری را برایتان آسان تر خواهد کرد.

تقویت درس ریاضی

تقویت درس ریاضی

بررسی تکالیف و امتحانات کلاسی قبل از امتحان

هر زمان که به جهت آمادگی در امتحان می خواهید مشغول مطالعه شوید بخشی از کار شما باید شامل حل امتحانات قبلی و تمرین های از قبل حل شده باشد.تمرکز اصلی شما باید روی سوالاتی که نتوانسته اید پاسخ دهید و یا راه حل اشتباه و ناقص نوشته اید باشد.دست به قلم شوید و شروع به حل این سوالات کنید و مطمئن شوید که کامل سوال و راه حل را درک کرده اید و تسلط پیدا کرده اید.

گام سوم برای تقویت درس ریاضی

گام اول و دوم  را خواندید و اطلاعاتی از نحوه تحصیل در کلاس و چگونگی مطالعه در منزل کسب کردید.حالا نوبت گام آخر است.گام سوم مربوط به امتحان می باشد.چه کنکوری باشید و چه دانش آموز این قسمت اهمیت بالایی دارد زیرا همیشه نتیجه و ماه عسل مطالعه در آزمون های تستی و تشریحی نمایان می شود.برای امتحانی موفق و کسب نمره بالا و درصد خوب این بخش را نیز با ما همراه باشید.

زمان کافی را به مطالعه اختصاص دهید

هیچ وقت برای حل تست و تمرین عجله نکنید.سریعا به سراغ حل سوال نروید زیرا این کار در هیچ درسی راه حل مناسبی نمی باشد.به طور کلی بیشتر از آنچه که فکر می کنید به خودتان زمان دهید.درشرایطی که به صورت کامل مباحث را مطالعه کردید و وقت اضافه آوردید به مرور مباحث سخت تر مشغول شوید.

چند توصیه در این بخش:

  • همه چیز هایی که برای یک امتحان لازم است تا بدانید ر ا مطالعه کنید(تعاریف،فرمول ها قضایا،اثبات ها،تمرین ها،مثال ها و…)
  • برای حفظ فرمول ها و قضایا می توانید از فلش کارت استفاده کنید و پس از مطالعه از خودتان بپرسید
  • در مکانی مطالعه کنید که حواستان پرت نشود.

برای امتحانات مطالعه موثرتری داشته باشید

اگر در طی سال تحصیلی به صورت مرتب درس خوانده باشید و از توصیه های قسمت های قبل غفلت نکرده باشید نیاز به مرور همه مباحث به صورت یکسان نیست.بعض از مباحث برایتان آسان است و در عوض بعضی از مباحث و تمرین ها به نظرتان بسیار دشوار است این مباحث را شناسایی کنید.مباحثی که برایتان راحت تر است را مرور کنید و سپس به صورت جدی مشغول مطالعه مباحثی که در آن ها ضعف دارید شوید.

برای نتیجه بهتر در این قسمت به چند پیشنهاد زیر توجه کنید:

  • دو لیست مجزا از مباحث ساده و مباحث سخت آماده کنید.مباحث آسان باید مرور شود اما بیشتر زمان باید صرف مطالب سخت تر شود.
  • یک امتحان فرمالیته از خودتان بگیرید و خودتان را از نظر زمان بندی محک بزنید و ببینید در زمان مشخص شده می توانید به حل تمام سوال ها برسید یا نه
  • تمام سوالاتی که غلط جواب داده اید و یا بلد نبوده اید و حتی در زمان مشخص شده نتوانسته اید پاسخ دهید باید به لیست مباحث سخت اضافه شود

روز خود را درست آغاز کنید

اینکه روز خودتان را قبل از امتحان و آزمون خود چگونه شروع می کنید مهم است.اگر خسته،گرسنه و مضطرب هستید با وجود این عوامل نمی توانید تمرکز کافی را برای حل مسئله داشته باشید.روز خود را درست آغاز کنید و به موقع به مدرسه یا حوزه امتحان بروید و مطمئن باشید که آماده اید.

توصیه های لازم:

اغلب دانش آموزان در حین مطالعه و آمادگی برای امتحان به توانایی های خود شک می کنند.ممکن است حس های کاذبی مانند اینکه به خوبی مطالعه نکرده ام،به اندازه کافی آماده نیستم،اگر نمره و درصد خوبی کسب نکنم چه می شود و…امثال این موارد به شما دست دهد که این نوع افکار صد در صد توانایی شما را برای امتحان پایین می آورد عدم تمرکز باعث می شود تا تمام زحمات شما هدر رود.برای کنترل این افکار خطرناک و آشنایی با راهکار های لازم حتما مقاله دام های کنکوری که نوشته یک پشت کنکوری خوب است را بخوانید.

از تکنیک های موثر آزمون استفاده کنید:

همانطور که برای مطالعه موثرتر تکنیک های مخصوص وجود دارد برای امتحان و آزمونی موثرتر نیز راهکارها و تکنیک هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها امتحان موثرتری خواهید داشت.

راهکار های موثر در طول امتحان و آزمون:

  • به تعداد سوالات توجه کنید و ببینید برای هر سوال چه مدت زمان دارید.
  • از سوالات آسان شروع به حل کنید.
  • سوالاتی که قبلا مشابه آن ها را در تمرینات و کتاب درسی دیده اید در اولویت قرار دهید.
  • سوالاتی که برایتان خیلی دشوار است و هیچ ذهنیتی برای حل ندارید را رها کنید و وقت خود را صرف سوالات راحت تر کنید.
  • حواستان به زمان باقی مانده باشد.
  • در محاسبات دقت کنید.
  • از فضاهای مناسب برای نوشتن استفاده کنید و واضح و خوانا بنویسید تا نه خودتان نه مصحح دچار مشکل نشوید.
  • اگر در پایان امتحان زمان اضافی داشتید پاسخ های خود را یک دور مرور کنید.

خدایا به تو پناه می برم از شر اشتباهات محاسباتی

هر چه رو به جلوتر می رویم پایه دانش آموزان ضعیف تر و اشتباهات محاسباتی بیشتر می شود.محاسبات نه تنها در ریاضی بلکه در دروسی مانند شیمی،فیزیک و… نیز  از اهمیت بالایی برخوردار است.علت حل نکردن سوالات را که از دانش آموزان جویا می شویم اغلب می گویند راه حل را بلد بودیم اما نتوانستیم سوال را حل کنیم یا حتی اگر سوال را حل کنند به جواب غلط(آفت کنکور) می رسند که همه این ها نشان دهنده همان ضعف محاسباتی دانش آموزان است که حتما و هر چه سریع تر باید رفع شود.

ضعف محاسباتی برابر با ناکامی در بسیاری از دروس است

اگر شما نیز دارای اشتباهات محاسباتی هستید،کتاب هندبوک محاسبات کتابی مفید در جهت حل این مشکل است که می تواند محاسبات شما را از نو بسازد و با ارائه راهکارهای محاسباتی برای کنکوری ها و صرفه جویی در زمان نیز یکی از واجبات است.

دی وی دی های تدریس ریاضی

همان طور که در قسمت های قبل گفته شده ریاضی درسی زنجیره وار است. به طورمثال اگر دانش آموزی مفهوم مشتق را به خوبی درک نکند در مبحث کاربرد مشتق و انتگرال نیز دچار مشکل خواهد شد.اگر در قسمت های پایه ای ریاضی مشکل دارید یا هنوز مبحثی از سال های گذشته برایتان نا مفهوم باقی مانده است استفاده از دی وی دی های تدریس ریاضی مناسب (نه هر دی وی دی موجودی در بازار) می تواند به شما کمک کند.

یادگیری از طریق دی وی دی های آموزشی دروس

اغلب دانش آموزانی که دی وی دی تهیه می کنند در تماشای دی وی دی اقدامات درستی ندارند.برای مثال تصور می کنند که به سینما رفته اند و در یک اتاق کم نور در حالتی که دراز کشیده اند با انواعی از تنقلات آماده دیدن فیلمهای تدریس ریاضی یا سایر دروس می شوند که این کار از پایه و اساس مشکل دارد.

برای تماشای دی وی دی های تدریس دروس به قوانین زیر توجه کنید:

  • محیطی که می خواهید در آن شروع به تماشای تدریس کنید از نور کافی برخوردار باشد زیرا محیط تاریک خواب آلودتان خواهد کرد
  • از محیط های پر سر و صدا دوری کنید
  • محیط را متناسب با کلاس درس شبیه سازی کنید
  • قلم و کاغذ در دست داشته باشید
  • موبایل و تبلت خود را در محلی دیگر بگذارید
  • با دقت به تدریس و صحبت های استاد گوش دهید
  • پس از تماشای هر مبحث نکات هم را یادداشت کنید
  • پس از یک مسئله توسط استاد خودتان مشغوا به حل آن شویدتا خودتان را محک بزنید

برای مشاهده نمونه های دی وی دی های تدریس ریاضی گروه آموزشی آروین کلیک کنید

توصیه های کلی برای یادگیری و تقویت درس ریاضی

  1. تمرکز بر درک مفاهیم

برای حل سوالات ریاضی می توانید فرمول ها و قوانین ریاضی را به خاطر بسپارید اما این بدان معنا نیست که مفاهیم اساسی را درک کرده اید.حفظ کردن فرمول ها به تنهایی موفقیت شما در حل مسائل را کم می کند و هم چنین جذب اطلاعات جدید را نیز غیر ممکن می سازد.اگر مفاهیم پایه و اساسی را ندانید،درک مفهوم سوال و تست خواسته شده  برایتان دشوار می شود و نمی دانید که سوال از شما چه می خواهد که در چنین شرایطی فرمول نیز به دادتان نمی رسد.پس گام اول برای تقویت ریاضی تلاش برای درک مفاهیم بخش های متفاوت این درس می باشد.

  1. مفاهیم جدید بیاموزید و به تمرین مسائل گوناگون بپردازید

اگر از همان ابتدا بخواهید به حل مسائل بپردازید این موضوع به سرخوردگی و سردرگمی شما منجر خواهد شد.در ابتدا باید درس را در کلاس درسی خود فرا گیرید و بعد از آن کتاب های درسی خود را به خوبی مطالعه کنید و سوالات حل شده توسط معلم خود را مطالعه کنید و بار دیگر آن ها را حل کنید و سپس به حل سایر مسائل مشغول شوید.این کار به شما کمک می کند تا آنچه را که یاد حل می کنید به خوبی یاد بگیرید

  1. مسائل اضافی حل کنید

تمرین،تمرین و تمرین.تمرین کردن شما را برای حل سوالات سخت تر آماده می کند.برای مثال اگر در حل یک مسئله مشکل دارید شروع به حل نمونه های دیگر از آن مسئله کنید و روش های گوناگون را امتحان کنید.این کار باعث می شود تا برای حل سوالات سخت تر راحت تر بتوانید راه حل ارائه دهید.

  1. ریاضی را در زندگی واقعی اعمال کنید

فهمیدن اهمیت ریاضی و اینکه ریاضیات در چه زمینه هایی کاربرد دارد می تواند انگیزه لازم برای فراگیری ریاضی را به شما دهد.برای درک بهتر این موضوع به مثال های دنیای واقعی که ریاضی در آن ها کاربرد دارد فکر کنید و ببینید که در هر یک از کدام مفهوم ریاضی استفاده شده است.این کار درک مفاهیم ریاضی را برای شما هموارتر خواهد کرد.

امیر حسین افشار-مبینا تقوی