در مقاله انگیزه چیست و چگونه انگیزه پیدا کنیم، با عناوین زیر آشنا خواهیم شد:
  • انگیزه چیست؟
  • چرا انگیزه مهم است؟
  • دلایل مهم بودن انگیزه در زندگی هر شخص
  • ۹ دلیل بی انگیزگی در افراد مختلف و راه های درمان بی انگیزگی

انگیزه چیست؟

انگیزه یک روند ذهنی و درونی است. انگیزه در واقع شرایطی است که در درون ما شروع می شود و نتیجه آن را در رفتارها و اعمال خود می بینیم . اساس انگیزه را باید رفتار هدفمند و پرانرژی دانست. انسان زمانی که انگیزه دارد می تواند برای انجام کار یا هر چیز دیگری خود را متقاعد کند.اگر یک ورزشکار انگیزه نداشته باشد،نمی تواند سخت‌ترین تمرینات ورزشی را برای رسیدن به مدال انجام دهد. انگیزه تحت تاثیر ارضای نیازهایی است که برای حفظ زندگی و همچنین رفاه و رشد در زندگی ضروری می باشد.انگیزه برای رهبری و مدیریت نیز موثر است. مثلا هنگامی که  کارمندان انگیزه لازم برای تحقق اهداف یک سازمان را ندارند، بهره‌وری سازمان کاهش می یابد. دانستن تاریخچه ای از کلمه انگیزه می تواند در استفاده از آن در دنیای تجارت و زندگی روزمره به ما کمک کند.انگیزه در انگلیسی motivation نامیده می شود از کلمه motive گرفته شده است. معنی اصلی کلمه انگیزه مربوط به حرکت است و حرکت رکن اساسی برای ایجاد انگیزه می باشد.

در این جا چند مثال از وجود انگیزه در افراد را ذکر می کنم:

  • کار سخت یک پدر برای تامین آسایش و راحتی برای خانواده
  • ورزش کردن دختران و پسران جوان برای تناسب اندام و جلب توجه جنس مخالف
  • کسب رتبه های برتر برای ورود به دانشگاه های مطرح و اخذ پذیرش در دانشگاه برتر جهان
  • کار دانشجویی برای خرید گوشی آیفون
  • اختلاص از مردم یک کشور برای کسب ثروت از راه آسان
  • قتل یک روزنامه نگار (خاشقچی) برای پنهان ماندن راز های یک دیکتاتور

بنابراین انگیزه هم می تواند علت اعمال مثبت و هم منفی باشد.

انگیزه چیست و چگونه انگیزه پیدا کنیم؟

چگونه انگیزه پیدا کنیم

چرا انگیزه مهم است؟

بدون وجود انگیزه در زندگی، تلاش برای موفقیت و دستیابی به خوشبختی درونی، دشوار است. اگر انگیزه ای برای مطالعه نداشته باشید چگونه می توانید در امتحان خود نمره بالایی کسب کنید؟شاید بتوان گفت انگیزه در زندگی انسان از همه چیز مهم تر است.

دلایل اهمیت انگیزه:

  1. انگیزه  سطح انرژی شما را افزایش می دهد:

هنگامی که انگیزه دارید، آدرنالین در سراسر بدن شما پمپ می شود تا بتواند اهدافی را که برای خود تعیین کرده اید تکمیل کند. همین موضوع سبب افزایش سطح انرژی شما می شود.

برای مثال وقتی از انجام پروژه ای که در دست دارید هیجان زده هستید به ندرت خسته می شوید و سخت تلاش می کنید، یا مثلا هنگامی که مهمانی می روید می توانید کل شب را بدون هیچ خستگی و مشکلی بیدار بمانید و برقصید. اکنون اگر به یک باشگاه بدنسازی که علاقه ندارید رفته باشید تمام ذهن شما بر گذشتن زمان و پایان رسیدن کلاس متمرکز خواهد بود، اما فرض کنید شخصی که به او علاقه دارید مشغول تماشای شما در هنگام ورزش کردن باشد:) فکر کردن به این موضوع لبخند را همین حالا به روی لبتان نشاند و سرشار از انرژی شدید.

هنگامی که ما نسبت به وظایف و اهداف خود استقلال داریم، درک می کنیم که سطح انرژی ما افزایش پیدا کرده است و در نتیجه متمرکز تر و پرشور تر خواهیم بود و این موضوع ثابت می کند که وجود انگیزه در هر کاری می تواند سطح انرژی انسان را افزایش دهد و عملکرد بهتری را ایجاد کند.

برای مطالعه مقاله ” ۶ راهکار برای افزایش قدرت تمرکز و حافظه ” کلیک کنید

  1. انگیزه شما را شادتر و خوشحال تر می کند:

انگیزه عزم راسخی برای رسیدن به چیزی که می خواهید را به وجود می آورد مانند کاهش وزن و یا موفقیت در شغل جدید که وقتی در انجام آن موفق می شوید در انتهای کار از نتایج به دست آمده احساس رضایت می کنید. بنابراین اگر با انگیزه به راه خود ادامه دهید به اهداف جدیدی دست می یابید.به طور کلی نسبت به گذشته خود احساس خوشبختی بیشتری را خواهید داشت.

  1. انگیزه مسری است                      

هنگامی که یکی از اعضای تیم یا گروه با انگیزه بالا حضور پیدا می کند کارمندان دیگر نیز به کار تعهد پیدا می کنند و تحت هدایت قرار می گیرند. این موضوع به زندگی شخصی افراد نیز مربوط می شود به گذشته خود نگاه کنید و به زمانی که با افراد مثبت‌ اندیش گذرانده ‌ید فکر کنید آیا مثبت بودن آن‌ها می توانست احساس کارآمدی بیشتری را در شما ایجاد کند؟ اگر این چنین بوده است اکنون به این فکر کنید که انرژی مثبت شما چگونه می تواند بر اطرافیان شما تاثیر بگذارد و سبب دست یابی به انگیزه بیشتری شود؟

  1. انگیزه عملکرد شما را ارتقا می بخشد:

طبق تحقیقات دکتر آندرس اریکسون و همانطور که جیم تیلور،(دکترای روانشناسی) در روانشناسی امروز می نویسد انگیزه مهم ترین عامل رسیدن به موفقیت است و سبب ایجاد موفقیت با عملکرد بالا می شود. با درک این که چه چیزی باعث پیشرفت بهتر شما می شود طبیعتا کارمند بهتری نیز خواهید بود و از نردبان شغلی سریع تر بالا می روید و هم چنین زودتر به اهداف شخصی خود می رسید.

در مطالعه ای که اخیرا در ژورنال شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است محققان دانشگاه کرنل، دریافتند که دادن پاداش قبل از انجام کار برای شروع کار می تواند انگیزه و لذت بیشتری را نسبت به دادن پاداش در انتهای در افراد ایجاد نماید. بنابراین سعی کنید در انجام هر کاری در زندگی برای خودتان پاداش هایی را در نظر بگیرید تا در حفظ انگیزه به شما کمک کند. پاداشی که در نظر می گیرید نیاز نیست که چیز بزرگی باشد و حتی هر چیز کوچکی مانند یک شکلات مورد علاقه‌تان می تواند گزینه مناسبی باشد.

  1. انگیزه تعهد شما را افزایش می دهد:

زمانی که برای انجام کاری انگیزه پیدا کنید، بیشتر به وظیفه خود متعهد می شوید و تمام تلاش خود را به کار می گیرید.انجام کاری که شما آن را دوست دارید و به طور طبیعی در آن انگیزه دارید آسان است .معمولا افراد موفق افرادی هستند که کار هایی را که حتی دوست ندارند با انگیزه انجام می دهند.محمد علی کلی قهرمان مشت زنی جهان می گفت هیچ وقت دوست نداشتم در رینگ بوکس قرار بگیرم و ضربات سخت و سنگین رقیبانم را تحمل کنم،تنها چیزی که مرا قادر به حضور در رینگ و تحمل این ضربات می کرد،انگیزه قهرمان شدن در جهان بود.

  1. انگیزه شما را در مدیریت زمان به صورت کارآمد تر یاری می کند

به عنوان مثال افراد با انگیزه بالا زمان های مختلفی را در برنامه های خود به کارهای مختلف اختصاص می دهند و زمان مشخصی را برای انجام هر کدام از کارها برای خود تعیین می کنند اما افراد بی انگیزه از یک برنامه مشخص پیروی نمی کنند و به همین ترتیب انجام کارها و وظایف خود را به تعویق می اندازند.

در این جا به یک مثال ساده بسنده خواهیم کرد مثلا ساعتی که از خواب بیدار می شوید و ساعتی که از رختخواب خود خارج می شوید را در نظر بگیرید. اگر عاشق کاری باشید که انجام می دهید انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد تا از رختخواب خود بیرون بیایید و به موقع کارهای خود را شروع کنید و اما اگر نسبت به وظایف خود بی تفاوت باشید می توانید زنگ مویابل و ساعت را حتی بارها به تعویق بیندازید و همچنان در رختخواب باقی بمانید و زمان خود را هدر دهید.

  1. انگیزه شما را به رشد فردی می رساند

انگیزه باعث پیشرفت فردی می شود. در واقع وقتی اهداف شخصی خود را تعیین می کنید و به آن‌ها می رسید خودتان را بیشتر تحت فشار قرار می دهید  و خودتان را مجاب می کنید تا به چیزهای عالی تر و جایگاه های بهتری برسید.

  1. انگیزه اعتماد نفس شما را می سازد

افرادی که اعتماد به نفس ندارند معمولا از انجام کارهای جدید می ترسد و نمی خواهند چیزهای جدیدی را تجربه کنند. با این وجود اگر قدرت ریسک ندارید شانس دست یابی به موفقیت نیز برایتان محدود خواهد بود.

بدون ایجاد انگیزه، موفقیت دست نیافتنی خواهد بود. اگر چه موفقیت هدف اصلی است اما به یاد داشته باشید که خوشبختی مهم‌ترین چیز در زندگی است زیرا بدون خوشبختی هیچ حسی برای رسیدن به هدف و موفقیت  وجود نخواهد داشت.

برای مطالعه مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

بالابردن انگیزه

روش های بالا بردن انگیزه

۹ دلیل بی انگیزگی در افراد و راه های درمان آن

تا کنون چند بار برای انجام کاری تصمیم گرفته‌اید اما به دلیل نداشتن انگیزه کافی به نتیجه نرسیده اید و به دنبال آن نرفته اید؟ اکنون می خواهیم به دلایلی که سبب بی انگیزگی می شود بپردازیم و همچنین روش های معکوس در جهت ایجاد انگیزه را نیز بررسی خواهیم کرد.

  1. از هر اتفاقی که رخ می دهد فقط جنبه بد آن را نگاه می کنید:

معمولا افراد بی انگیزه نسبت به شانس خود برای رسیدن به موفقیت بدبین هستند و تنها به دنبال جنبه های منفی اتفاقات مختلف در زندگی خود هستند و به اصطلاح نیمه پر لیوان را نمی بینند. راهکارهای زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. نوشتن تمامی اهداف و تجسم موفقیت در ذهن یکی از این روش‌ها می باشد.

برای حل این موضوع چه کار کنیم؟

راز با انگیزه ماندن این است که صادقانه مهارت و چالش‌هایی که پیش رویتان قرار دارد را بررسی کنید. گاهی اوقات یک هدف سخت برای ترغیب یک فرد به جهت انجام بهتر کار مفید است. گاهی باید اهداف را پله پله برای خود تعریف کنید.به طور مثال دانش‌آموزان کنکوری که در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند، بالا رفتن تراز در هر آزمون را یک هدف و انگیزه برای خود تعریف کنند.

  1. فراموش کردن مزایا و پاداش:

بیشتر افراد بی انگیزه از یک چالش سخت پریشان می شوند. در چنین شرایطی افراد به سختی ها، عرق ریختن، مشکلات و…که برای دست یابی به یک هدف یا انجام کار با آن‌ها رو به رو هستند فکر می کنند. این افراد پاداش و مزیت های بلند مدت را فراموش می کنند، که همین موضوع می تواند یک عنصر اساسی در ایجاد و حفظ انگیزه باشد.

  • برای رفع این مشکل چه کاری انجام دهیم؟

هر بار که دچار بی انگیزگی می شوید، موقعیت، پول، پاداش، جایگاه شغلی و…که قرار است در پایان کار به دست آورید را تجسم کنید. سعی کنید پیروزی های کوچک را جشن بگیرید بنابراین متوجه خواهید شد که پاداش‌ها و مزایا چندان دور نیستند.

  1. تعیین کردن اهداف غیر واقعی:

برای حفظ انگیزه غالبا داشتن اهداف قطعه ای(تبدیل هدف بزرگ به هدف های قطعه قطعه و کوچک) به عنوان راهی برای موفقیت توصیه می شود زیرا این امر موجب افزایش انگیزه می شود.

چه کاری انجام دهیم؟

یکی از بهترین و آسان‌ترین راهکارها تبدیل پروژه ها و چالش ها به پروژه های کوچکتر می باشد که بتوان نتیجه را در بازه زمانی کوتاه تری مشاهده کرد.دست یابی به موفقیت های کوچک در بازه های زمانی کوتاه تر موجب دلگرمی و حفظ انگیزه و عدم دلسردی و خستگی می شود.

  1. عدم اطلاع از عادت های کوچک:

امروزه اکثریت مردم راحت طلب شده‌اند و می خواهند خیلی سریع و آسان به هر آنچه که می خواهند برسند. بنابراین هنگامی که آن‌ها در انجام این کار ناکام باشند احساس شکست و بی‌انگیزگی خواهند کرد. چنین افرادی نمی دانند که برای رسیدن به نتایج بزرگ و شگفت آور باید کارهای کوچک را هر روز به صورت پیوسته انجام داد.

دوستی که الان در حال خواندن این مقاله هستی اگر چالشی بزرگ به نام کنکور پیش رو داری و خواهان یک نتیجه شگفت آور و قبولی با بهترین رتبه در بهترین دانشگاه کشور هستی بدان که برای دست یابی به این هدف والا باید از همین امروز به صورت پیوسته و مداوم قدم های کوتاه کوتاه برداری تا به هدف خود برسی و بدان که هرگز نمی توانی راه صد ساله را یک شبه بروی.

برای مطالعه مقاله دام های کنکور و راه های گریز از این دام ها کلیک کنید

برای رفع این مشکل چه کاری انجام دهیم؟

برای حل این موضوع پیشنهاد می کنیم که انجام کارها را با عادتهای کوچک شروع کنید و سعی کنید تا پیشرفت داشته باشید. برای مثال اگر قصد رژیم دارید سعی کنید با کاهش یک شیرینی در روز این پروسه را شروع کنید و یا اگر می خواهید یک مطلب ۲۰ صفحه ای بنویسید خودتان را برای نوشتن یک پاراگراف در روز آماده کنید.این کار سبب عدم شکست ناگهانی و حفظ انگیزه برای ادامه مسیر می شود.

  1. عدم استفاده از فرصت ها و موقعیت ها:

اگر با افراد بی انگیزه صحبت کرده باشید قطعا از آن‌ها شنیده‌اید که اغلب بر این باورند که آن‌ها شانس ندارند؛ اما حقیقت این است که آن‌ها هرگز به دنبال فرصت‌هایی که می توانسته موجب خوشبختی، موفقیت، ثروت، شانس و…….برای آن‌ها شود نبوده اند. این راز را بدانید که موقعیت‌ها و فرصت های عالی در زندگی همه انسان‌ها وجود دارند و تنها منتظر این هستند که توسط افراد گرفته شوند و انتظار نداشته باشید که موقعیت های مناسب و خوب را در یک ظرف طلا تقدیم شما کنند و در عوض این شما هستید که باید موقعیت های موجود را شکار کنید.

برای مطالعه مقاله افراد موفق،ثروتمندان و رتبه های برتر کنکور چه قدر می خوابند کلیک کنید

چه کاری انجام دهیم؟

سعی کنید از هر فرصتی که زندگی پیش روی شما می گذارد استفاده کنید و ریسک پذیر باشید و کمی خطر کنید. کمی از منطقه امن و راحت خود دور شوید و موقعیت های متفاوت را امتحان کنید.

  1. عدم تمایل به سخت تر کار کردن(عدم علاقه به سخت کوشی)

اکثر این افراد می خواهند قبل از تلاش زیاد و بدون هیچ سخت کوشی نتیجه کار خود را ببینند. این دسته از افراد قبل از تداوم و پشتکار خواهان سربلندی و رضایت سریع هستند.دسترسی چنین افرادی به فضای مجازی در حین انجام کار باعث انحراف بیشتر این اشخاص می شود.یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که کارمندان بی انگیزه که اکثریت اجتماع یعنی حدود ۶۴ درصد از جمعیت را به خود اختصاص داده اند در زمان کار وقت خود را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام هدر می دهند.

برای رفع این موضع چه باید کرد؟

سخت تلاش کنید و تبدیل به فردی سخت کوش شوید. فراموش نکنید که حتی با استعداد ترین افراد نیز برای به دست آوردن هر آنچه که می خواهند سخت تلاش می کنند. سخت کوشی بهترین استعداد است.

برای مطالعه مقاله چگونه استعداد های خود را کشف کنیم کلیک کنید

  1. مقصر جلوه دادن سایر افراد و عوامل:

این دسته از افراد همیشه علت ناکامی و شکست های خود را عامل و یا فرد دیگری می دانند. برای مثال اگر رابطه و ازدواجی ناموفق را تجربه کرده باشند اعتقاد آن‌ها بر این است که مقصر همه چی شریک عاطفی آن‌ها بوده است و یا اگر در امتحان نمره بد بگیرند می گویند سوالات امتحان سخت بوده است.این گونه افراد هزار و یک دلیل دیگر پیدا می کنند اما کم کاری و درس نخواندن خود را باور نخواهند کرد. واقعیت این است که شما نمی توانید کاری که دیگران انجام می دهند و یا طرز تفکر آن‌ها را تغییر دهید.

اگر باور کنید که عمده اشتباه از جانب شما بوده است به شما کمک می کند تا موضوعی را که اشتباها رخ داده را به خوبی تحلیل کنید و هم چنین باعث می شود تا دفعه بعدی بتوانید از به وجود آمودن چنین اشتباهی جلوگیری نمایید.با انجام این کار انگیزه بیشتری را برای ادامه دادن به مسیر پیدا خواهید کرد.

برای حل این موضوع چه کاری انجام دهیم؟

سعی کنید مسئولیت آنچه را که اتفاق افتاده است را به عهده گیرید و متوجه شوید که مسئولیت کاملی برای زندگی بر عهده شماست.

  1. عدم استفاده عاقلانه از زمان

روش های زیادی برای مدیریت بهتر زمان وجود دارد اما افراد بی انگیزه وقت خود را تلف می کنند.این افراد برنامه کارآمدی ندارند و همیشه انجام کارها را پشت گوش می اندازند. زمان خاصیت ارتجاعی دارد پس سعی کنید برای استفاده بیش تر از آن،آن را کش دهید. هنگامی که مشکل مدیریت زمان را حل کنید انگیزه بیشتری پیدا خواهید کرد زیرا می توانید خودتان را برای انجام کاری که برای اغلب مردم دشوار است تشویق کنید.

برای حل این موضوع چه باید کرد؟

بهترین راه برای ایجاد انگیزه با توجه به مدیریت صحیح زمان این است که مدام با خودتان تکرار کنید که شما تنها کسی هستید که می توانید زمان خود را کنترل کنید و هیچ فرد دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.

  1. عدم باور و اعتقاد به استعدادهای شخصی

زمانی که به استعداد‌ها و خلاقیت‌هایی که فاقد آن‌ها هستید فکر می کنید، ناخودآگاه خودتان را کنار می کشید و بی انگیزه می شوید و اما اگر در عوض به مهارت ها، استعداد‌‌ها و خصوصیاتی که در درون شما وجود دارد فکر کنید همین موضوع سبب ایجاد انگیزه در شما خواهد شد.فراموش نکنید که افکار منفی انسان را به بیراهه می کشانند و افکار مثبت به شما امکان رشد و ترقی خواهد داد.

برای حل این موضوع چه باید کرد؟

جواب بسیار ساده است.خودتان را باور کنید و به استعداد و توانایی های خود ایمان داشته باشید.

برای مطالعه مقاله چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم،کلیک کنید