شیوه مطالعه برای کنکور زبان تخصصی و معرفی منابع کنکور منحصرا زبان

هر ساله اغلب داوطلبانی که علاقه مند به زبان هستند و به خصوص افرادی که از دوران کودکی به کلاس های زبان رفته اند خواهان شرکت در کنکور زبان تخصصی می باشند.کنکور زبان تخصصی در بعد از ظهر دومین روز از برگزاری کنکورهای سراسری برگزار می شود.

قبل از آموزش روش های مطالعه برای این درس به معرفی و بررسی سوالات کنکور زبان تخصصی یا همان منحصرا زبان می پردازیم:

کنکور زبان تخصصی شامل دو دفترچه می باشد:

  • دفترچه سوالات عمومی
  • دفترچه سوالات تخصصی

دفترچه سوالات عمومی:

دفترچه عمومی شامل دروس عمومی کنکور می باشد.اغلب داوطلبان شرکت در کنکور زبان تخصصی از رشته های تجربی،انسانی،ریاضی و یا هنر در این کنکور شرکت می کنند؛بنابراین آشنایی تقریبی با دفترچه عمومی کنکور دارند.دروس عمومی شامل دروس زیر می باشد:

زبان و ادبیات فارسی:

درس ادبیات دارای ۲۵ سوال می باشد که شماره های ۱ تا ۲۵ دفترچه سوالات عمومی به این درس اختصاص دارد.مدت زمان پاسخگویی به سوالات ۱۸ دقیقه می باشد.ادبیات نسبت به سایر دروس عمومی دارای سوالات سخت تری می باشد،در نتیجه ساده از کنار آن عبور نکنید.

برای آگاهی از شیوه مطالعه درس ادبیات کنکور و منابع مناسب اینجا کلیک کنید.

زبان عربی:

درس عربی دارای ۲۵ سوال می باشد که شماره های ۲۶ تا ۵۰ دفترچه سوالات عمومی به درس عربی اختصاص دارد و مدت زمان پاسخگویی به سوالات ۲۰ دقیقه می باشد.دقت کنید که درس عربی از سایر دروس عمومی در کنکور زبان تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای آگاهی از شیوه مطالعه درس سرنوشت ساز عربی و منابع مناسب اینجا کلیک کنید.

دین و زندگی (فرهنگ و معارف اسلامی):

درس دین و زندگی کنکور دارای ۲۵ سوال می باشد که شماره های ۵۱ تا ۷۵ سوالات دفترچه عمومی به این درس اختصاص دارد و مدت زمان پاسخگویی به سوالات ۱۷ دقیقه می باشد.

برای آگاهی از شیوه مطالعه درس دین و زندگی کنکور و منابع مناسب اینجا کلیک کنید

زبان انگلیسی:

درس زبان کنکور نیز دارای ۲۵ سوال است که شماره های ۷۶ تا ۱۰۰ دفترچه به این درس اختصاص پیدا کرده است.مدت زمان پاسخگویی به سوالات ۲۰ دقیقه می باشد.یادگیری زبان انگلیسی و هر زبان دیگری،دارای روش های خاص خود می باشد.برای مطالعه مقاله یادگیری زبان دوم،کلیک کنید.

مجموع سوالات عمومی کنکور زبان تخصصی:

مجموع سوالات دروس عمومی ۱۰۰ سوال است و مجموع زمان پاسخگویی ۷۵ دقیقه می باشد.

اشتباه رایج دانش آموزان:

شاید بتوان گفت نیمی از افرادی که در کنکور منحصرا زبان ثبت نام می کنند به صورت تفریحی و به عنوان رشته دوم خود دراین کنکور شرکت می کنند.اغلب رتبه های برتر این کنکور هم در رشته های اصلی خود انتخاب رشته می کنند و ادامه تحصیل می دهند.به همین دلیل اصولا دسته اول داوطلبان که زبان را نیز به صورت تخصصی بلد نیستند ممکن است رتبه های بهتری کسب کنند و علت این موضوع درصد های بالاتر در دروس عمومی است.در نتیجه اگر به دنبال هدفی جدی هستید دروس عمومی این کنکور را جدی بگیرید زیرا بسیار بسیار سرنوشت ساز خواهند بود.

پس از بررسی دروس عمومی کنکور زبان تخصصی به بخش مهمی از این آزمون یعنی دفترچه سوالات اختصاصی می رسیم و به صورت مفصل این بخش را توضیح خواهیم داد:

دفترچه سوالات تخصصی رشته منحصرا زبان:

تعداد کل سوالات تخصصی ۷۰ سوال می باشد که مربوط به سوالات ۱۰۱ تا ۱۷۰ دفترچه کنکور می شوند و کل مدت پاسخگویی ۱۰۵ دقیقه می باشد.

اکنون که با تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی به آن ها آشنا شده اید،به شیوه های مطالعاتی هر بخش خواهیم پرداخت.

کنکور زبان تخصصی (منحصرا زبان)منابع و روش مطالعه

کنکور زبان تخصصی

بخش اولِ سوالات اختصاصی منحصرا زبان:

بخش اول سوالات اختصاصی زبان مربوط به گرامر می باشد.یعنی از سوال ۱۰۱ تا ۱۱۰ باید به سوالات گرامری پاسخ دهید.

طراحی این سوالات به صورت جملات ناقص می باشد که برای کامل کردن این جملات دارای ۴ انتخاب می باشید و باید یکی از ۴ گزینه را به عنوان پاسخ صحیح وارد پاسخ برگ خود نمایید.

گرامر را چگونه مطالعه کنیم؟

گرامر یا همان دستور زبان در هر زبانی دارای اهمیت می باشد اما لازم به ذکر است که حتی برای پاسخ به سوالات گرامر نیز باید واژگان را به خوبی بلد باشید.

مرحله اول مطالعه گرامر زبان انگلیسی:

برای شروع کردن مطالعه گرامر، از ساده ترین گرامر یعنی همان SIMPLE PRESENT یا زمان حال ساده شروع کنید.زمانی که می خواهید یادگیری گرامر را شروع کنید ابتدا آن گرامر را به زبان فارسی درک کنید و به فارسی بدانید که باید از آن در چه جاهایی استفاده کنید.

مرحله دوم مطالعه گرامر زبان انگلیسی:

پس از گذشتن این مرحله با ساختار کلی گرامر آشنا شوید برای مثال اگر قرار است گرامر ماضی نقلی را مطالعه کنید باید ساختار آن را بدانید و بدانید که  (شکل سوم فعل have/has +  +فاعل) ساختار کلی این گرامر می باشد.

مرحله سوم مطالعه گرامر زبان انگلیسی:

پس از گذشتن از این مرحله سعی کنید جملات کوتاه بنویسید تا موضوع را بهتر درک کنید.سپس شیوه سوالی کردن،منفی کردن را مطالعه کنید و جملاتی را که از قبل نوشتید به این حالات بازگردانی کنید.

بعد از این که مطلب برایتان جا افتاد به سراغ این روید که در چه مواقعی باید از این گرامر استفاده کنید؟

مرحله چهارم مطالعه گرامر زبان انگلیسی:

بدانید که در چه زمان هایی و در چه شرایطی نیاز به استفاده از آن دارید و جملات متفاوت در درسنامه های گرامر را مطالعه کنید و سپس سعی کنید تا خودتان نیز جمله نویسی کنید.نوشتن جمله توسط خودتان شما را در یادگیری و استفاده صحیح از گرامر کمک بسیاری خواهد کرد.

توصیه مهم:

تمرینات موجود در کتاب گرامر خود را با دقت حل کنید و تا مبحثی برایتان کامل جا نیفتاده به سراغ دستور زبان دیگری نروید زیرا با مطالعه جمعی از این گرامر ها در صورت عدم درک کامل ممکن است مطالب در ذهنتان دچار آشفتگی شود و یادگیری شما ناقص باشد.

در یادگیری گرامر موشکافانه عمل کنید:

با توجه به بررسی سوالات گرامر کنکور زبان، این سوالات در نگاه اول سولاتی به ظاهر راحت به نظر می رسند و ممکن است با یک بار خواندن صورت سوال، یکی از گزینه ها را به عنوان گزینه صحیح انتخاب کنید در صورتی که اغلب آن گزینه جواب درست تست نخواهد بود و بنابر وجود همین نکات ظریف موجود در گرامر این کنکور سوال را غلط جواب خواهید داد و نمره منفی به شما تعلق خواهد گرفت.

سوالات گرامر کنکور زبان تخصصی را مطالعه کنید:

گام بعدی پس از یادگیری گرامر ها،حل تمرین ها و تمام کارهای گفته شده، آشنایی با نحوه سوالات گرامر این آزمون است.

دفترچه کنکور های سال های قبل را تهیه کنید و از قسمت گرامر شروع کنید تا نحوه تست ها و طراحی سوالات دستتان بیاید.نمی توان به طور قطع گفت اما بعضی از دستور زبان ها هر ساله به گونه های متفاوت در قالب تست در این بخش دیده خواهند شد.پس حل و بررسی سوالات سال های قبل را جدی بگیرید و از تحلیل آن ها غافل نشوید.

بخش دوم سوالات اختصاصی:

بخش دوم مربوط به سوالات لغت می باشد: این سوالات مربوط به سوالات ۱۱۱ تا ۱۲۵ دفترچه کنکور می شوند و جملاتی همراه با یک جای خالی هستند و شما برای تکمیل جمله ۴ گزینه در دست دارید.

اهمیت ویژه لغات:

از نظر من یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش یادگیری زبان مربوط به همین بخش vocab یا لغات می باشد.در حالت کلی چه بخواهید کنکور زبان دهید و چه نه،چه بخواهید زبان را در حد مبتدی برای دل خودتان یاد بگیرید و یا چه بخواهید زبان را در حد پیشرفته یاد بگیرید مهم ترین بخش همین یادگیری لغات است.در زبان فارسی آیا بدون دانستن کلمات و یا لغات قادر به درک جمله دیگران و یا صحبت کردن با آن ها خواهیدبود؟ قطعا نه! بنابر این از یادگیری لغات غافل نشوید که در این آزمون هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه لغات را یاد بگیریم؟

سوالی که الان در ذهن شما وجود دارد این است که خب چگونه باید لغات را یاد بگیریم و تازه فراموش هم نکنیم؟یا الان می گویید ما لغات را یاد می گیریم اما دو روز بعد معنای آن ها را فراموش کرده ایم.

گام اول یادگیری لغات زبان انگلیسی:

هر روز زمانی را برای یاد گرفتن لغات اختصاص دهید:

با تعداد بالا شروع نکنید! نتیجه این کار ناکامی شما خواهد شد.به طور مثال با توجه به سطح خودتان روزانه با ۱۰ یا ۱۵ لغت شروع کنید.

گام دوم یادگیری لغات زبان انگلیسی:

لغات را درست مطالعه کنید و فقط روخوانی نکنید و رد شوید: پس از خواندن لغت و آگاهی از معنای آن و به خاطر سپردن املای صحیح آن اگر مثال و جمله ای با لغت در زیر آن وجود دارد آن ها را مطالعه کنید.بهتر است بگوییم که در این مرحله باید کاربرد کلمه در جمله را یاد بگیرید.پس از مطالعه مثال ها، خودتان دست به قلم شوید و با کلمه ی مورد نظر حداقل ۵ جمله بنویسید.شاید در ابتدا این کار برایتان کمی دشوار به نظر بیاید اما انجام دادن این مرحله تاثیر فوق العاده چشم گیری در یادگیری لغات و به خاطر سپردن آن ها خواهد داشت.

گام سوم یادگیری لغات زبان انگلیسی:

برای هر کلمه تک تک مراحل بالا را انجام دهید.در انتها که لغات انتخابی شما برای یک روز به پایان رسیده است،شروع به نوشتن یک داستان کوتاه به زبان انگلیسی کنید و در متن خود از لغات مطالعه شده استفاده کنید که انجام این کار مانند معجزه خواهد بود.

چگونه سریع تر به سوالات لغات کنکور پاسخ دهیم؟

در بخش لغات ابتدا به گزینه ها نگاه کنید و معنی هر ۴ لغت را در ذهن خود به سرعت مرور کنید.سپس به سراغ خود متن بروید و اینجاست که داشتن یک دامنه ی وسیع واژگان به شما کمک فراوانی خواهد کرد.معنی جمله را نیز در ذهنتان مرور کنید و سعی کنید به صورت همزمان با خواندن جمله آن را ترجمه نمایید.نوشتن معنی روی کاغذ به علت وقت گیر بودن این کار خیلی توصیه نمی شود.حال باید با در دست داشتن معنی گزینه ها و معنای جمله یک کلمه را برای تکمیل جمله و کامل شدن آن انتخاب کنید.

مراقب باشید!

  • کلمات را باهم اشتباه نگیرید و املای آن ها را باهم قاطی نکنید.
  • اگر معنی کلمه ای را نمی دانید آن را حدس نزنید و پاسخ ندهید زیرا نمره منفی به شما تعلق خواهد گرفت(تست نزده بهتر از غلط است)

دام کنکوری:

اغلب در این تست ها مشاهده شده که گزینه ها به گونه ای انتخاب می شود که ممکن است احساس کنید که با هر دو گزینه و معنای آن ها جمله کامل خواهد شد در صورتی که این گونه نیست.پس تمام نکات گفته شده در قسمت بالا را رعایت کنید تا بتوانید به خوبی به این بخش از آزمون خود پاسخ دهید.

 

بخش سوم سوالات اختصاصی:

بخش بعدی از این آزمون که شامل سوالات ۱۲۶ تا ۱۳۰ می شود مربوط به ساختار می باشد.

در هر تست که شامل ۴ گزینه می باشد ۴ جمله نسبتا بلند به شما داده می شود که باید این جملات را از نظر ترکیب کلمات بررسی کنید و پاسخ مناسب را انتخاب کنید.در این بخش هم معنی و هم گرامر می تواند به شما کمک فراوانی کند.

برای حل تست های ساختار چه روشی بهتر است؟

  • جمله ها را بخوانید و معنای آن را در ذهنتان مرور کنید و اطمینان یابید که آیا از ترکیب کلمات درستی استفاده شده است یا نه؟
  • آیا کلمات در کنار یکدیگر دارای معنا و مفهوم صحیحی می باشند و یا نه؟
  • جمله را یک بار از لجاظ گرامر و جایگاه قرار گیری لغات نیز بررسی کنید.

بخش چهارم سوالات اختصاصی:

قسمت بعدی سوالات مربوط به بخش language function می باشد ک در اصطلاح به معنای عملکرد زبان می باشد.سوالات ۱۳۱ تا ۱۴۰ دفترچه مربوط به همین بخش است.سولات این دسته اصولا مکالمه بین دو شخص می باشد که بخشی از این مکالمه دارای جای خالی است که باید با توجه به گزینه های داده شده مکالمه را تکمیل کنید.

برای حل سوالات این بخش چه روشی را به کار گیریم؟

اگر خاطرتان باشد در ابتدای این مقاله از اهمیت یادگیری لغات گفتیم که اکنون این اهمیت را بهتر درک خواهید کرد.برای حل سوالات این بخش به شما پیشنهاد می شود که در ابتدا مکالمه را بخوانید و موضوع محاوره بین دو شخص را درک کنید.سپس به سراغ گزینه ها بروید و گزینه ها را یک به یک بخوانید وآن ها را معنا کنید.حالا با توجه به بحث مکالمه بهترین کلمه ای را که می توان برای تکمیل مکالمه انتخاب کرد را انتخاب کنید.

توصیه نهایی:

جملات و گزینه ها را هم از لحاظ گرامر،لغات،اصطلاحات محاوره ای و… بررسی کنید و با توجه به تمام این نکات بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بخش پنجم سوالات اختصاصی:

بخش بعدی سوالات مربوط به بخش cloze test می باشد.سوالات ۱۴۱ تا ۱۵۵ دفترچه مربوط به همین بخش است.کلوز تست در واقع یک متن با یک موضوع می باشد که حدودا دارای ۲۰ سطر می باشد که در این نوشته ۱۵ جای خالی وجود دارد و باید جاهای خالی را با گزینه مناسب پر کنید.

گرامر و لغت هر دو در این بخش مهم می باشند زیرا بعضی از گزینه ها مربوط به لغت و بعضی مربوط به دستور زبان می باشد.

برای تقویت این بخش چه کاری انجام دهیم؟

اکثر داوطلبان حتی در زبان عمومی نیز وقتی به این بخش می رسند حس می کنند که توانایی پاسخگویی به این بخش را ندارند و یا از تعداد سوالات و طولانی بودن متن می ترسند و این بخش را رها می کننندکه این کار یک اشتباه بزرگ می باشد.برای پاسخ به سولات این بخش تنها کافی است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • لغات را مفهومی بخوانید و معنای آن ها را در جملات درک کنید و با لغت ها جمله بسازید
  • گرامر و دستور زبان را عمقی یاد بگیرید
  • متن ها و داستان های کوتاه بخوانید تا بتوانید با دستور زبان و ریزه کاری های بیشتر آن آَشنا شوید
  • متن را قسمت به قسمت کنید و جمله ها را کامل درک کنید و جای خالی مربوط به هر جمله را تکمیل نمایید.

بخش ششم سوالات تخصصی:

بخش بعدی سوالات یعنی همان reading دارای سه متن نسبتا طولانی می باشد که موضوع هر یک ازمتن ها متفاوت با دیگری است و پس از هر متن طراح پنج سوال را از شما خواسته تا به آنها پاسخ دهید.این بخش یکی از ترسناک ترین بخش ها برای داوطلبان است اما با توجه به نکاتی که در ادامه به شما خواهیم گفت قطعا بخش ریدینگ یکی از این شیرین ترین بخش ها خواهد شد.

برای حل سوالات ریدینگ چه باید کرد؟

خب قطعا عقل سلیم می گوید که زمان محدود کنکور به ما اجازه نمیدهد تا بخواهیم هر سه متن را به صورت کامل بخوانیم و قطعا تا یک متن ب پایان برسد زمان کنکور نیز به لحظات پایانی رسیده است.

با توجه به زمان محدود کنکور چه باید کرد؟

ابتدا به سراغ سولات انتهایی هر متن بروید و سوال یک را به همراه گزینه ها بخوانید و پاسخ دهید و سپس به سراغ سوال بعدی روید.

نمونه سوالات رایج از بخش ریدینگ:

نوع اول سوالات:

یک دسته از سوالات به این گونه است که به شما می گویند معنای کلمه …….. در خط دهم کدام یک از گزینه های زیر می باشد؟و یا می گویند کلمه ……..در خط دهم می تواند با کدام یک از گزینه های زیر جایگزین شود؟

راه حل:

به همان خط گفت شده بروید و جمله را پیدا کنید.یک دور جمله را بخوانید و معنای لغت خواسته شده را پیدا کنید.باید برای آن لغت یک هم معنی در ذهنتان داشته باشید بنابراین در حین مطالعه لغات برای لغات معنا دار هم معنی پیدا کنید.

نوع دوم سوالات:

دسته دوم سوالات به این گونه طراحی شده است که طراح از شما می خواهد تا هدف یک پاراگراف را از بین گزینه ها انتخاب کنید.مثلا می گوید هدف پاراگراف سوم متن چیست؟یا پاراگراف سوم در مورد چه موضوعی می باشد؟

راه حل:

برای حل این تست به همان پاراگراف خواسته شده در متن بروید و می دانید که باید گزینه های تست را قبل از  مراجعه به پاراگراف مطالعه کرده باشید که در این صورت ذهنیتی از آن دارید و با یک دور مطالعه آن پاراگراف قطعا بهترین گزینه را انتخاب خواهید کرد.توجه کنید که در این قسمت نیاز به معنی کردن خط به خط نیست و درک پاراگراف و مقصود کلی آن کافی است.

نوع سوم سوالات:

یکی دیگر از سولات خواسته شده از شما این است ک هدف کلی متن چیست؟

راه حل:

بهتر است این سوال را بگذارید در آخر به آن پاسخ دهید تا با خواندن و پاسخگویی به سولات دیگر مفهومی کلی از متن را به دست آورید.اما در حالت کلی بهترین راه برای دست یابی به هدف کلی متن در اکثر مواقع، مطالعه پاراگراف آخر است.

نوع چهارم سوالات:

یکی دیگر از سوالات،سوال According to هست که از شما می خواهد با توجه به یک پاراگراف و یا حتی متن، جمله داده شده را کامل کنید.

راه حل:

توصیه می شود گزینه ها را بخوانید و سپس به سراغ قسمت گفته شده بروید و پس از درک آن بخش، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نوع پنجم سوالات:

سوالات refer to که این دسته از سولات نیز یکی از سوالاتی است که  ۹۹درصد مواقع با آن رو به رو می شوید.مثلا می گویند کلمه ….. در خط پنجم به چه کلمه ای بر می گردد؟

راه حل:

برای پاسخ به این سوال ابتدا به همان خط گفته شده در متن بروید.پس از پیدا کردن آن کلمه، به جمله قبل بروید و یک دور هر دو جمله را باهم بخوانید.به راحتی خودتان متوجه خواهید شد که کلمه خواسته شده به جای چه کلمه ای آمده است.به جمع و مفرد بودن کلمات توجه کنید وگول دام های طراح را نخورید.

نوع ششم سوالات:

در بعضی موارد نیز طراح از شما می خواهد تا مثلا اقدام مهم یکی از شخصیت های متن را بگویید و یا می پرسد در تاریخ … کدام اتفاق افتاد که در حالت کلی هر گاه با اسمی در صورت سوال مواجه شدید به گونه زیر عمل کنید.

راه حل:

ابتدا ببینید از شما چه می خواهند سپس به داخل متن بروید و همان اسم،تاریخ،ماه،روز و یا رویداد را بخوانید و با توجه به مطالعه گزینه ها که از قبل مطالعه کرده اید بهترین جواب را انتخاب کنید.

منابع کنکور زبان تخصصی (منابع کنکور منحصرا زبان)

هر چند منابع قطعی برای کنکور زبان تخصصی از سوی آموزش و پرورش معرفی نشده است،اما منابع زیر توسط اساتید این درس در کلاس های کنکور و حتی اساتید دانشگاه ها به عنوان منبع طرح سوال معرفی می شوند.

منابع مهم و مفید یادگیری واژگان:

  • واژگان کتاب های درسی
  • ۵۰۴ absolutely essential words
  • Essential words for the TOEFL
  • Oxford world skills
  • Idioms and phrasal verbs

منابع مهم و مفید یادگیری گرامر کنکور منحصرا زبان:

  • گرامر های کتاب درسی
  • کتاب گرامر تخصصی انتشارات خیلی سبز تالیف دکتر علیرضا جابری
  • Grammar in use

منابع مهم و مفید یادگیری درک مطلب برای کنکور زبان تخصصی :

  • New bridging the gaps
  • Steps to understanding
  • از متن نترسیم رضا کیاسالار انتشارات شبقره
  • کتاب درک مطلب به زبان ساده تالیف دکتر شهاب اناری

برای دریافت سوالات کنکور زبان تخصصی اینجا کلیک کنید.

نویسنده:خانم مهندس مبینا تقوی