اصلا چرا باید زودتر یا سریع تر بخوابیم ؟ یا  از بی خوابی جلوگیری کنیم؟
خوابیدن و خوب خوابیدن یکی از ارکان اصلی موفقیت می باشد. تمامی انسان های موفق و رتبه های برتر کنکور دارای خواب منظم و اصولی می‌باشند. خوابیدن به شما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشید و باعث کار کرد صحیح مغز و بدن می شود. برخی از افراد در خوابیدن مشکلی ندارند اما برخی دیگر از افراد برای خوابیدن با مشکلات جدی رو برو هستند.

افراد موفق،ثروتمندان و رتبه های برتر کنکور چند ساعت می خوابند؟ کلیک کنید

بی خوابی و خواب بی کیفیت می تواند بر بسیاری از قسمت های بدن و مغز شما اثر منفی بگذارد. برای مثال افرادی که خواب درست ندارند در عواملی از جمله یادگیری، خلق و خوی، احساسات، عملکردهای بیولوژیکی و…دچار مشکل خواهند شد. امروز در این مقاله ۲۰ روش سریع خوابیدن را به شما آموزش می دهیم. (با به کار بستن این ۲۰ روش زودتر بخوابیم)

روش های خوابیدن سریع ( زودتر خوابیدن) و داشتن خواب با کیفیت

۱) دمای اتاق را پایین بیاورید

اگر اتاق شما بیش از حد گرم است احتمالا برای خوابیدن دچار مشکل خواهید شد؛ بنابراین دمای اتاق خود را تغییر دهید و دمای اتاق را بین ۶۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت یا ۲۳-۱۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. تاثیر دما بر افراد متفاوت خواهد بود بنابراین با آزمون و خطا سعی کنید بهترین دما برای خوابیدن را برای خودتان پیدا کنید.
افرادی که به بی خوابی دچار هستند و سخت به خواب می روند پیشنهاد می شود تا قبل از خواب یک حمام آب گرم بروند و دوش بگیرند زیرا پس از بیرون آمدن از حمام بدن دچار افت دما می شود و با فرستادن این سیگنال به مغز، مغز این فرمان را دریافت می کند که زمان خواب رسیده است و راحت تر به خواب می روید.(البته برای برخی از افراد این موضوع صادق نیست)

۲) از روش تنفس ۸-۷-۴ استفاده کنید

روش ۸-۷-۴ روشی ساده اما بسیار قدرتمند برای تنفس می باشد که باعث آرامش می شود. تکنیک تنفس ۸-۷-۴ توسط دکتر اندرو ویل شناخته شد و شامل الگوی تنفسی است که سیستم عصبی را آرام می کند.
هر زمانی که دچار استرس و اضطراب شدید نیز می توانید از این روش استفاده کنید.استفاده بلند مدت از این تکنیک در تنظیم خواب و راحت تر خوابیدن شما موثر خواهد بود.

گام های تکنیک تنفس ۴-۷-۸

۱٫ زبان خود را به پشت دندان های بالا بچسبانید
۲٫ از دهان خود یک بازدم کامل انجام دهید و یک صدای هوهو به وجود آورید
۳٫ دهان خود را ببندید و از طریق بینی نفس بکشید(۴ ثانیه)
۴٫ نفستان را حبس کنید و تا ۷ ثانیه مکث کنید (تا ۷ بشمارید)
۵٫ دهان خود را باز کنید و بازدم کامل انجام دهید صدای هوهو ایجاد کنید و در ذهنتان تا ۸ بشمارید
۶٫ این چرخه را دست کم سه بار تکرار کنید
این تکنیک به آرامش شما کمک کرده و باعث می شود راحت تر و زودتر بخوابیم.

۳)برای خواب خود برنامه ریزی منظم داشته باشید

بسیاری از افراد موفق که دارای خواب منظم و دقیقی هستند معتقدند که برنامه ریزی منظم برای خواب به راحت تر خوابیدن آنها کمک زیادی می کند.
بدن انسان دارای سیستم نظارتی مخصوص به خود می باشد که در واقع همان ریتم شبانه روزی نام دارد. این ساعت داخلی سبب احساس هوشیاری در هنگام روز و احساس خواب آلودگی در شب می شود. اگر برای زندگی خود برنامه ریزی منظمی داشته باشید و هرروز در یک ساعت مشخص بیدار شوید و هر شب در ساعتی مشخص به رختخواب بروید، این اتفاق به ساعت داخلی بدن شما کمک می کند تا برنامه منظمی داشته باشد. زمانی که بدن با این برنامه تنظیم شود، راحت تر می توانید بخوابید و هر روز در زمانی مشخص از خواب بیدار شوید.

برای مطالعه مقاله “خواب و چرخه خواب” کلیک کنید

20 روش برای درمان بی خوابی

20 روش برای این که زود بخوابیم

۴)از نور و تاریکی کمک بگیرید

آیا تا کنون نام هورمون ملاتونین به گوشِتان خورده است؟
هورمون ملاتونین که در انگلیسی melatonin گفته می شود غده کوچکی در مغز انسان می باشد که وظیفه آن کمک به چرخه خواب و بیداری در بدن می باشد. میزان ترشح این هورمون در شب به حداکثر و ظهر ها به حداقل میزان خود می رسد. نکته جالب دیگر که در ارتباط با هورمون ملاتونین می توان به آن اشاره کرد این است که در روزهای کوتاه در فصل زمستان ممکن است زود تر و یا در موارد زیادی دیرتر شروع شود که همین تغییرات در ترشح هورمون ملاتونین ممکن است سبب ایجاد بیماری خلقی فصلی و یا در واقع همان افسردگی زمستانی شود.آیا انواع گوناگون افسردگی و روش های درمان هر یک را می دانید؟

برای آشنایی با انواع گوناگون افسردگی و روش های درمان هر یک کلیک کنید”

با توجه به توضیحات داده شده در مورد هورمون ملاتونین متوجه شدید که نور می تواند در کارکرد این هورمون سبب بروز اختلال شود در نتیجه در هنگام خواب باید در محیط تاریک قرار گیرید و از نور دوری کنید و علاوه بر این استفاده از نور، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طی روز سبب جلوگیری از خواب آلودگی خواهد شد. بنابراین با رعایت این نکته می توانیم، زودتر بخوابیم.

۵)تمرینات یوگا و مدیتیشن انجام دهید

یکی از دلایل بی خوابی در افراد می تواند استرس و افزایش ترشح هورمون آدرنالین در هنگام خواب باشد.

تمرینات یوگا، مدیتیشن و مراقبه از جمله ابزارهایی هستند که می توانند به آرامش ذهن و بدن کمک کنند. هم چنین تحقیقات نشان داده است که انجام این تمرینات خواب را بهبود می بخشد. تمرینات یوگا با تنظیم الگوهای تنفسی و حرکات بدن سبب آزاد شدن استرس و تنش انباشته شده در بدن و در نتیجه سبب آرامش بدن می شود.
مدیتیشن می تواند سطح ملاتونین را تقویت کرده و برای قرار گیری مغز در حالتی که به راحتی به خواب برود کمک می کند. در حالت کلی انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن سبب افزایش تمرکز در انسان شده و باعث می شود تا دچار نگرانی کمتری در خواب شوید و به اصطلاح خواب آرام و با کیفیتی داشته باشید. با رعایت این نکات می توان استرس را دفع کنیم و زودتر بخوابیم.

برای مطالعه مقاله “همه چیز در مورد آدرنالین” کلیک کنید

۶)به ساعتتان نگاه نکنید(عدم توجه به زمان):

اکثر افراد ممکن است نیمه های شب از خواب بیدار شوند و این امری طبیعی می باشد اما اگر نتوانید به صورت مجدد بخوابید ممکن است در طول روز دچار مشکلاتی شوید.
اکثر افراد پس از بیداری عادت دارند که ساعت را مشاهده کنند که چک کردن زمان سبب ایجاد وسواس و جلوگیری از خواب مجدد می شود. اگر چه تماشای ساعت بین افراد امری رایج است اما آگاه باشید که این رفتار سبب ایجاد استرس و اضطراب شده و مانع از به خواب رفتن مجدد شما می شود. (دچار بی خوابی می شوید)
تکرار چنین وضعیتی به این معناست که بدن شما به بیدار شدن های نصفه شب عادت کرده و این امر ممکن است دوباره برایتان اتفاق بیفتد در نتیجه ساعت را از اتاق خوابتان دور کنید و این عادت را در خود تقویت نکنید.

۷)از خواب نیم روزی و چرت زدن پرهیز کنید

یکی از دلایلی که انسان را وادار به خواب نیم روزی می کند عدم داشتن خواب مناسب و کافی در هنگام شب (بی خوابی شبانه) می باشد. مبتلایان به بی خوابی تمایل زیادی برای خوابیدن در طی روز دارند. اگر چه در بعضی از نظرات و تحقیقات نشان داده شده است که خواب نیم روزی می تواند تاثیرات مثبتی بر پیشرفت هوشیاری افراد داشته باشد باز با این حال هنوز بر سر این موضوع اختلاف نظراتی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خواب های نیم روزی بی موقع و طولانی که بیش از دو ساعت طول می کشند سبب پایین آمدن کیفیت خواب شبانه گردیده و باعث بی خوابی افراد می شوند. بنابراین اگر خواب روزانه را حذف کنیم، می توانیم شب هنگام بهتر و زودتر بخوابیم.

تحقیق مستند و علمی در مورد خواب (بی خوابی شبانه)

یکی از مطالعاتی که بین ۴۴۰ دانشجو صورت گرفته است نشان می دهد که دانشجویانی که هفته ای سه بار یا بیشتر خواب نیم روزی دارند و یا بیش از دو ساعت در طی روز می خوابند،دارای کمترین کیفیت خواب شبانه می باشند.
تحقیقات انجام شده دیگری نشان می دهند که بزرگسالانی که به طور مکرر استراحت می کنند دارای خواب کم کیفیت تری در شب خواهند بود. افرادی که در طی روز فعالیت بیشتری دارند خسته تر می شوند و قطعا خواب بهتر و مفید تری خواهند داشت. علاوه بر این افرادی که به صورت مکرر در طی روز استراحت می کنند علائم افسردگی بیشتری در بین آن‌ها مشاهده شده است.
برای داشتن خواب شبانه با کیفیت تر و این که شب زودتر بخوابیم، چرت های روزانه را از برنامه روزانه خود حذف کرده و یا میزان آن را به ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در طی روز برسانید.

۸)به خوراکی های مصرفی و ساعت خوردن خود دقت کنید

غذاهایی که قبل از خواب می خورید ممکن است روی خواب شما تاثیر گذار باشد به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای پر کربوهیدرات می تواند برای استراحت و خواب شب مضر باشد. حتی اگر رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا باعث شود سریع تر بخوابید، خواب آرامی نخواهید داشت و یک خواب بی کیفیت را تجربه خواهید کرد در حالی که وعده غذایی با چربی بالا می تواند سبب خواب عمیق تر آرام تری گردد (زودتر می خوابیم).

نتایج تحقیقات علمی

در حقیقت مطالعات حاکی از آن است که مصرف غذاها با کربوهیدرات بالا و چربی کم،در مقایسه با مصرف غذاهایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا،کیفیت خواب را به طور چشمگیری کاهش داده است.چنانچه می خواهید یک وعده غذایی پر از کربوهیدرات برای شام داشته باشید بهتر است حداقل ۴ ساعت قبل از خواب شام را میل کنید تا زمان کافی برای هضم غذا را داشته باشید.

برای آگاهی از “اهمیت تغذیه در یادگیری دانش آموزان و کنکوری ها” کلیک کنید

۹)به موزیک های آرامش بخش گوش کنید

موسیقی می تواند کیفیت خواب را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و بسیاری از اختلالات خواب و مشکلات بی خوابی را حل کند (زودتر می خوابیم).

یکی از مطالعات که بر روی ۲۴ جوان انجام شده است نشان می دهد که موسیقی آرامش بخش سبب خواب عمیق تر می شود. موسیقی بودایی نوعی از موسیقی است که از مناجات مختلف بودایی تشکیل شده و برای مدیتیشن استفاده می شود و گوش دادن به این نوع موسیقی می تواند ابزاری عالی برای خوابی بهتر و باکیفیت تر باشد. همچنین شنیدن قرآن به صورت ترتیل نیز بر روی آرامش و خواب تاثیرات شگرفی دارد.

تحقیق علمی بر روی بی خوابی جوانان

یکی دیگر از مطالعات و تحقیقات انجام شده بر روی ۲۵ جوان نشان می دهد که افرادی که قبل از خواب به مدت ۴۵ دقیقه به موسیقی آرامش بخش گوش داده‌اند در مقایسه با افرادی که به موسیقی گوش نداده‌اند خواب راحت تر و آرام تری را تجربه کرده‌اند.(می توانیم زودتربخوابیم)
در آخر به این مورد تاکید می کنیم که انتخاب نوع موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است و چنانچه موسیقی خوبی در دسترس ندارید از تمام سر و صداهای موجود دوری کنید زیرا صداهای بلند قبل از خواب سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه موجب بی خوابی و استرس خواهد شد.

آدرنالین چیست و چرا دلیل افزایش ترشح آن در هنگام شب چیست؟” کلیک کنید

۱۰)در طی روز ورزش کنید و مشغول باشید

داشتن فعالیت های بدنی اغلب برای داشتن خواب راحت مفید می باشند. ورزش کردن می تواند با افزایش تولید سروتونین در مغز و کاهش سطح کورتیزول(هورمون استرسکیفیت و مدت زمان خواب را افزایش دهد. توجه داشته باشید که داشتن برنامه مناسب برای ورزش کردن و پرهیز از زیاده روی امری ضروری است چرا که افراط در این کار سبب تضعیف خواب (بی خوابی) می شود. توجه داشته باشید که زمانی که برای ورزش کردن اختصاص می دهید نیز مهم می باشد و بهتر است برای داشتن خواب بهتر و راحت تر تمرینات ورزشی خود را در ابتدای برنامه روزانه و در هنگام صبح قرار دهید. در نتیجه ورزش کردن می تواند کیفیت و کمیت خواب شما را به صورت چشمگیری بهبود بخشد. (بهتر و زودتر بخوابیم)

۱۱)راحتی خود را در هنگام خواب فراهم کنید

نشان داده شده است که داشتن یک تخت خواب و تشک راحت می تواند تاثیر فوق‌العاده ای در عمق و کیفیت خواب داشته باشد. یک تشک با سفتی متوسط آماده کنید زیرا چنین تشکی از اذیت شدن عضلات در هنگام خواب جلوگیری می کند. کیفیت بالش شما نیز بسیار مهم است، بالش می تواند بر منحنی، دما و راحتی گردن شما تاثیر گذار باشد.

یک تحقیق علمی (زودتر بخوابیم)

یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که بالش های ارتوپدی به مراتب بهتر از بالش های پر شده از پر و الیاف یا فوم می باشند. نا گفته نماند که علاوه بر بالش و تشک مناسب استفاده از پتوی سنگین نیز سبب کاهش استرس قبل از خواب گردیده و موجب بهبود کیفیت خواب خواهد شد و تا حدودی بی خوابی را تعدیل می کند.
در آخر باید گفته شود که نوع لباسی که شب هنگام می پوشید نیز بر چگونگی خواب شما تاثیر خواهد داشت. انتخاب لباس راحت با پارچه مناسب و متناسب با دمای اتاق برای خواب مناسب در طی شب ضروری است.

۱۲)وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب بر کیفیت و کمیت خواب شما تاثیر وحشتناک و منفی خواهد داشت.
تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای، استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام می توانند خوابیدن را برای شما سخت کنند به همین دلیل توصیه می شود تمامی لوازم الکترونیکی رادر هنگام خواب کنار بگذارید و از خودتان دور کنید تا بتوانید مکانی آرام و به دور از حواس پرتی را ایجاد کنید،اینگونه سریع تر و راحت تر می‌خوابید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بی خوابی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر بی خوابی

مطالب جدید و کد های تخفیف را در صفحه اینستاگرام ما ببینید

۱۳)رایحه درمانی را امتحان کنید

آیا تا کنون از آروماتراپی استفاده کرده‌اید و با آن آشنایی دارید؟

آروماتاپی یا همان رایحه درمانی به مجموعه ای از درمان های سنتی گفته می‌شود که در آن از روغن های اسانسی و ترکیبات گیاهی معطر دیگر استفاده می شود( البته آن را با درمان کرونا به وسیله روغن بنفشه، اشتباه نگیرید). آروماتراپی معمولا برای افرادی که مشکل خوابیدن دارد استفاده می شود. بررسی های منظم از ۱۲ مطالعه اخیر نشان می دهد که استفاده از آروماتراپی در درمان بی خوابی تاثیر زیادی دارد.

اسطوخودوس و گل محمدی از رایحه های محبوب می باشند که اثرات مثبتی بر خواب دارند. دستگاه های پخش کننده اسانس می توانند رایحه های آرامش بخش را در اتاق خواب پخش کنند تا بتوانیم زودتر بخوابیم.

۱۴)خاطره نویسی را تمرین کنید

بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشغله های فکری به سختی می خوابند و تحقیقات ثابت کرده است که این افکار می توانند سبب ایجاد استرس و اضطراب شوند و خواب را مختل کند.

ثبت وقایع روزانه و تمرکز بر افکار مثبت می تواند ذهن را آرام کند و به بی خوابی را درمان کند. تمامی اتفاقات مثبتی را که در طول روز برایتان رخ داده است بنویسید زیرا این کار سبب ایجاد احساس قدردانی و خوشبختی می شود و هم چنین موارد استرس‌زا را کاهش داده و آرامش بیشتری را برای خواب فراهم می کند.

تحقیق علمی (زودتر بخوابیم)

یکی از مطالعاتی که بر روی ۴۱ دانشجو انجام شده است نشان می دهد که ثبت وقایع روزانه سبب کاهش نگرانی و استرس در هنگام خواب و هم چنین افزایش کیفیت و کمیت خواب می شود.سعی کنید هر شب قبل از خواب حدود ۱۵ دقیقه از زمان خود را برای این کار صرف کنید و از تمامی اتفاقات و احساسات خود در آن زمان بنویسید.

۱۵)مصرف کافئین را محدود کرده و نوشیدنی های آرامش بخش بنوشید

استفاده از کافئین و نوشیدنی های کافئین دار در بین مردم رایج است و اغلب برای مقابله با خستگی و افزایش هوشیاری از کافئین استفاده می کنند. کافئین در غذاها و نوشیدنی های متفاوتی از جمله شکلات، قهوه، نوشابه، نوشیدنی های انرژی‌زا و موارد دیگر وجود دارد. متاسفانه کافئین می تواند تاثیرات مخربی را بر روی خواب شما بگذارد. اگر چه اثرات کافئین در افراد مختلف متفاوت است اما توصیه می شود که برای راحت تر خوابیدن ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری نمایید. دمنوش های آرامش بخش مانند چای بابونه که سبب تقویت آرامش و بهبود خواب می شود را جایگزین کافئین کنید.

۱۶)حالت خوابیدن مناسبی را برای خود انتخاب کنید

یکی دیگر از عواملی که بر کیفیت خواب شبانه شما تاثیر دارد وضعیت و قرار گرفتن شما می باشد. سه حالت اصلی برای خوابیدن وجود دارد که عبارتند از:

  • خوابیدن روی شکم
  • خوابیدن به پشت
  • خوابیدن به پهلو
20 روش برای درمان بی خوابی

20 روش برای درمان بی خوابی

بهترین مدل خواب

از زمان گذشته تا کنون باور اکثر افراد بر این بوده است که خوابیدن بر پشت یکی از بهتری حالت های خواب می باشد؛ اما امروزه تحقیقات نشان داده است که خوابیدن به پشت ممکن است بهترین حالت خوابیدن نباشد زیرا این مدل خواب منجر به انسداد مسیر جریان هوا، وقفه تنفسی در خواب و یا خروپف می شود.

تمامی افراد حالت خواب مخصوص به خود را دارند اما در حالت کلی تحقیقات نشان داده است که افرادی که به پهلوی راست می خوابند از کیفیت خواب بیشتری برخوردار هستند.

۱۷)قبل از خواب مطالعه کنید (درمان بی خوابی)

داشتن مطالعه قبل از خواب می‌تواند سبب آرامش و زودتر خوابیدنمان شود. اما برای خواندن کتاب از کتاب های الکترونیکی که به صورت فایل در تلفن های همراه وجود دارد استفاده نکنید و به شیوه سنتی مطالعه کنید و از کتاب کاغذی بهره گیرید.

کتاب های الکترونیکی نوعی نور منتشر می کنند که می توانند ترشح ملاتونین را کاهش دهند و در نتیجه با برهم زدن ریتم شبانه روزی شما خوابیدن را برای شما سخت تر کرده و سبب احساس خستگی در روز بعد می شود.

۱۸)برای بیدار ماندن تلاش کنید

بسیاری از افراد پس از رفتن به رختخواب خود را مجبور به خوابیدن می کنند که تجربه نشان می دهد اغلب این افراد نتیجه مثبتی نمی گیرند زیرا استرس و اضطراب ناشی از وادار کردن به خواب مانع از ایجاد آرامش می شود. برای این کار از عکس این قضیه به صورت پارادوکسیکال استفاده کنید و تلاش کنید تا بیدار بمانید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که این روش را امتحان می کنند به صورت متناقض تمایل دارند زودتر بخوابند.

۱۹)مواردی که خوشحالتان می کند را تجسم کنید

به جای اینکه با نگرانی در رختخواب خود دراز بکشید و مدام به موضوع های ناراحت کننده و استرس‌زا فکر کنید مکانی را در نظر بگیرید که در آن جا احساس خوشحالی و آرامش می کنید.

این روش بر روی ۴۱ انسانی که از بی خوابی رنج می بردند تست شد و آنها توانستند در زمان قبل از خواب به جای اینکه با نگرانی‌ها و افکار مزاحم رو برو شوند ذهن خود را با افکار خوب و مواردی که به آنها علاقه دارند اشغال کنند. تصور کردن و تمرکز بر روی محیطی که باعث آرامش شما شود ذهن شما را از افکاری که شما را بیدار نگه می دارد دور می کند و بنابراین زودتر می خوابیم.

برای مطالعه مقاله “۶ راهکار برای افزایش قدرت تمرکز و حافظه” کلیک کنید

۲۰)مکمل های تقویت خواب را امتحان کنید

برخی از مکمل های خواب برای سریع تر و راحت تر خوابیدن شما می توانند موثر باشند. این مکمل ها با تقویت تولید هورمون های تقویت کننده خواب و آرام کردن فعالیت مغز خواب را بهبود می بخشد.بنابراین با مصرف مواد زیر می توانیم زودتر بخوابیم.

معرفی مکمل‌هایی برای این که زودتر بخوابیم (درمان بی خوابی)

  •  منیزیم:
    منیزیم به فعال کردن انتقال دهنده های عصبی که مسئول خواب می باشند کمک می کند. ثابت شده است که مصرف ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز به همراه غذا در خواب بهتر و راحت تر خوابیدن نقش مهمی داشته است.
  •  مکمل HTP-5 (هیدروکسی تریپتوفان)
    این مکمل تولید سروتونین را که مربوط به خواب است افزایش می دهد. مصرف ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از این مکمل در چند وعده در روز می تواند بی خوابی را درمان کند.
  •  ملاتونین:
    همانطور که در قسمت های قبلی نیز گفته شد ملاتونی هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن ترشح می شود و هم چنین می تواند به عنوان یک مکمل برای تنظیم خواب شما نیز مفید باشد.مصرف ۵/۵ میلی گرم از این مکمل ۳۰ دقیقه قبل از خواب کیفیت خواب را بهبود می بخشد.
  •  تیانین:
    تیانین یک اسید آمینه (آمینو اسید) است که خاصیت آرام بخشی دارد. اگر چه هنوز ثابت نشده است که مصرف تیانین در خواب نقش دارد اما به دلیل ایجاد آرامش می تواند به خواب راحت تر با کیفیت بهتر کمک کند و مصرف ۲۰۰ میلی گرم از آن در روز می تواند مفید باشد.
  •  گابا (اسید آمینو بوتریک گاما):
    گابا ترکیبی است که در مغز تولید می شود و گیرنده های خاصی را مهار می کند و می تواند به آرامش سیستم عصبی کمک کند. مصرف ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم از این مکمل توصیه می شود.
تذکر مهم:

مکمل های معرفی شده را بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه استفاده نکنید. از تمامی نکات گفته شده در قسمت های قبل برای راحت تر خوابیدن و داشتن خوابی با کیفیت تر استفاده کنید. قطعا مشکلات و اختلالات بی خوابی در شما حل خواهد شد.

چنانچه با رعایت تمام موارد گفته شده و تمرین و تکرار هر یک برای خوابیدن دچار مشکلات جدی بودید برای حل مشکل خود و استفاده از دارو و مکمل به روانشناس و پزشک متخصص مراجعه کنید. امیدواریم با این مقاله و نکات گفته شده به خواب بهتر و موفقیت بیشتر شما کمک کرده باشیم.

نویسنده : مهندس مبینا تقوی – امیر حسین افشار