مشاوره تحصیلی و کنکور

دام های کنکور و فرار از آن(تجربیات یک پشت کنکوری خوب)

آزموده را دوباره آزمودن خطاست به شما توصیه می کنم این مقاله را که یک دانش آموز خوب

آزموده را دوباره آزمودن خطاست

به شما توصیه می کنم این مقاله را که یک دانش آموز خوب و پرتلاش رشته تجربی که یک سال پشت کنکور مانده و از اشتباهات خود درس گرفته را بخوانید.

هر فردی در طول زندگی خود یک بار باید مسیری به نام کنکور را طی کند مسیری که بسیار مهم است و موفقیت در آن زمینه ساز موفقیت های دیگر ما در آینده خواهد بود پس بهتر است همه تلاش خود را در این زمینه به کار گیریم و سعی کنیم با کمترین خطای ممکن برنده  این ماراتن باشیم بنابراین باید با مسیر آشنایی کافی داشته باشیم و موانع را بشناسیم تا گرفتار آنها نشویم،مقاله ی زیر به شرح این موانع پرداخته است.هریک از این موارد مشکل تعداد زیادی از دانش آموزان بوده و منجر شده تا نتیجه ای که لایق آن هستند را نگیرند پس بهتر است با این مشکلات آشنا شده و درباره ی آنها بیندیشیم و اگر این مشکلات در کار ما وجود دارد آنها را برطرف کنیم تا شانس قبولی خود را افزایش دهیم بنابراین خواندن مقاله ی زیر را به شما توصیه می کنم.

  • تفکر اشتباه زیاد بودن وقت در سال کنکور
  • تفکر منفی امسال که رتبه خوبی کسب نمی کنم.سال بعد با قدرت شروع می کنم.
  • عدم تمرکز و پرش ذهن
  • نداشتن خواب کافی
  • تاثیر سلامت جسمی بر بهره وری مطالعه (بی توجهی به چکاپ سالیانه)
  • پرداختن به حواشی و استفاده ی بیش از اندازه از موبایل
  • نداشتن منبع مطالعاتی مناسب
  • تعدد منابع
  • بی توجهی به کتاب درسی
  • توجه یکسان داشتن به تمام دروس
  • نپرداختن به حل تست
  • غافل شدن از آزمون های آزمایشی
  • تحلیل نکردن آزمون و تست
  • بیهوده بزرگ کردن نتیجه ی آزمون
  • نداشتن مرور بر درس هایی که قبل تر مطالعه شدند
  • افراط  و تفریط در درس خواندن
  • درس خواندن در مکانی که واجد شرایط مناسب نیست
  • ترک نکردن عادات اشتباه
  • نداشتن جمع بندی مناسب
  • مراجعه بی وقفه به سایت های تخمین رتبه و این که در چه رشته ای قبول می شود؟
  • توجه بیش از اندازه به نظر دیگران
  • نداشتن مشاور و راهنما

تفکر اشتباه زیاد بودن وقت در سال کنکور

بسیاری از دانش آموزان برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه ی روزانه ی خود ندارند؛یا حتی بعضی دانش آموزان که برنامه ریزی دارند یا از برنامه مشاوران استفاده می کنند به آن عمل نمی کنند.وقتی از این دسته از دانش آموزان دلیل را جویا می شویم اینگونه پاسخ می دهند  که وقت زیاد است و از فردا شروع می کنم.ابتدا باید این نکته را مد نظر قرار داد که وقت در سال کنکور به نسبت مطالبی که باید مطالعه شود محدود است زیرا سه پایه باید در  یک سال به نحو مطلوبی مطالعه گردد و اگر نقصی هم وجود داشته باید زمان لازم اختصاص داده شود تا  مشکل برطرف شود.رتبه های برتر کنکور همیشه،حد اقل یک سال از بقیه دانش آموزان جلوتر هستند.اگر سال دوازدهمی هستید و در سال های قبل به مطالعه دروس سال بعدی خود نپرداخته اید،حداقل امسال را از دست ندهید.
اگر دانش آموز سال دوازدهم باشد باید برنامه ریزی دقیق تری برای وقت خود داشته باشد زیرا بخشی از زمانش روزانه صرف مدرسه رفتن و امتحانات مدرسه ای می شود(همچنین امتحانات نهایی در خرداد حد اقل ۱ ماه از ظرفیت تست زدن شما را می گیرد).پس باید تداوم مطالعاتی خود را در طول سال حفظ کند. دانش آموز باید بهترین استفاده را از وقتش بکند زیرا ممکن است حوادث غیر مترقبه ای رخ دهد که در اثر آن با تغییر شرایط دیگر دانش آموز نتواند آن طور که باید به درس خواندن بپردازد،همان گونه که در دو سال اخیر شاهد سیل و زلزله و اتفاقات ناخوشایند بودیم و بعد از آن تا سامان گرفتن شرایط،دانش آموزان نتوانستند مانند قبل درس بخوانند.ضمن آنکه ما نمی توانیم تمام وقتی که در سال کنکور وجود دارد را به مطالعه اختصاص دهیم و از عید به بعد باید به فکر جمع بندی و حل آزمون جامع باشیم؛حال اگر از این زاویه به ماجرا نگاه کنید در می یابید که وقت هست اما نه برای تلف کردن و استفاده ی نامناسب از آن بلکه برای مطالعه و استفاده از تک تک ثانیه های آن برای رقم زدن نتیجه ای خوب !!!

تفکر منفی امسال که رتبه خوبی کسب نمی کنم.سال بعد با قدرت شروع می کنم

همیشه شیطان درون ما،راهی برای ایجاد سستی و نخوت پیدا می کند.گاهی اوقات با تلقین این که وقت زیاد است و بعدا خواهی خواند؛و از دی ماه با تلقین این که امسال را از دست داده ای و دیگر به رتبه دلخواه نمی رسی.بنابراین امسال را استراحت کن و به جمع کردن جزوه و پاس کردن امتحان نهایی برس،سال بعد با قدرت رتبه خوبی کسب کن.

در هر زمانی که این مقاله را می خوانید فقط به این جمله توجه کنید.اگر سال بعد با رتبه ۲۰۰۰ پشت کنکور بمانید،مسیر کوتاه تری برای قبولی پیش روی شما است تا این که با رتبه ۲۰۰۰۰ پشت کنکور بمانید.بنابراین نهایت تلاش خود را انجام دهید تا همین امسال در کنکور قبول شوید.اگر خدای نکرده قبول نشدید با رتبه بهتری پشت کنکور بمانید.

تمرکز برای مطالعه

تمرکز و پرش ذهن در هنگام مطالعه

عدم تمرکز و پرش ذهن

یکی از مهم ترین ارکان در یادگیری،حل درست تست ها،داشتن عملکرد صحیح در آزمون ها و بازیابی مطالب توانایی متمرکز شدن بر آن موضوع است.عدم تمرکز به حالتی میگویند که دانش آموز نتواند ذهن خود را بر موضوعاتی که به انجام آنها می پردازد به طور کامل معطوف کند و همزمان موضوعات دیگری در مطالعه او اختلال ایجاد کنند.بسیاری از دانش آموزان برای آینده خود تصویر سازی می کنند،برخی در رشته ای مورد علاقه خود غرق می شوند و برخی به این فکر می کنند که اگر امسال قبول نشوند،چه خواهد شد!!!

بنابراین عدم تمرکز(به هر دلیلی که ایجاد شود)باعث افت کیفیت مطالعاتی و افزایش زمان مطالعه می شود.البته در صورتی که عدم تمرکز فرد در اثر عواملی مانند کم خونی یا کمبود خواب نباشد که در بحث های بعدی به آن خواهیم پرداخت.اگر زمانی که مطلبی درحال تدریس است یا دانش آموز خود درحال مطالعه ی آن است تمرکز کافی نسبت به آن موضوع نداشته باشد یا تنها دقایقی حواسش پرت شود،فرایند یادگیری کامل اتفاق نمی افتد و دانش آموز آن قسمت را از دست می دهد و از آن جا که قسمت های مختلف هر فصل زنجیر وار به هم متصل هستند احتمال آنکه دانش آموز قسمت های دیگر درس یا سایر فصل ها که به آن درس مرتبط هستند را متوجه نشود وجود دارد یا حتی اگر او در حین حل سوالات نتواند ذهن خود را متمرکز کند متوجه ی خواسته ی سوال نمی شود و نمی تواند آن را پاسخ دهد یا به اشتباه پاسخ می دهد.

روش های مختلف افزایش تمرکز

روش های مختلفی برای افزایش تمرکز وجود دارد که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • فرض کنید در کلاس درس هستید ودبیر شما درحال تدریس است یا در خانه درحال مطالعه ی مبحث مهمی هستید و ناگهان موضوعی فکر شما را به خود مشغول می کند شما می توانید دفترچه یادداشتی همراه خود داشته باشید تا موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول کرده به صورت یک عنوان یادداشت کرده و دفترچه را ببندید و به باقی درس توجه کنید و به خود یادآور شوید در پایان روز یا زنگ تفریح وقت کافی برای فکر کردن به آن موضوع دارم.
  • روش دیگر آن است که در اوقات استراحت یا هنگام خواب از ارقام بالا شروع کرده و آن را از اعدادی که ذهن ،جمع و تفریق آن اعداد برایش عادی نشده کم یا اضافه کنیم برای مثال از عددی مانند ۷۵۰۰ شروع کرده و آن را از عددی مانند ۷ کم می کنیم(۷۴۸۶،۷۴۹۳و…)تا به صفر برسیم؛به صورت تدریجی ذهن می آموزد برای مدتی بر یک موضوع متمرکز شود.
  • هم چنین روش دیگر نهیب زدن و اخطار دادن به خود است یعنی هرگاه افکار مزاحم ذهن مارا به خود مشغول کرد آمرانه به ذهن خود بگویید الان وقت فکر کردن به این موضوع نیست و فقط باید به درس توجه کنی برای این منظور می توانید جایزه یا تنبیهاتی را هم مشخص کنید برای مثال د رصورتی که توانستید فکر مزاحم را مهار کنید زمان اندکی را به زنگ تفریحتان اضافه کنید یا هرچیز کوچیکی که خوشحالتان می کند به خود هدیه دهید یا اگر ذهن شما باز هم مقاومت کرد به عنوان جریمه شب ۱۰لغت زبان بخوانید و کارهایی از این قبیل.
  • تمرکز بر روی شعله ی شمع در اتاق تاریک  و فکر نکردن به هیچ چیز جز آن شعله ،روش دیگری برای متمرکز کردن ذهن است.
  • یوگا نیز در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد و علاوه بر حفظ شادابی و سلامت و آرامش ،حفظ تداوم آن موجب افزایش تمرکز نیز می شود.
  • برخی اوقات کم خوابی موجب عدم تمرکز می شود.با اصلاح الگوی خواب می توانید به شرایط تمرکز قبلی خود باز گردید.

اخطار بسیار مهم:از مصرف هر گونه قرص و دارو (قرص ریتالین و در برخی موارد حتی مصرف ماده گل برای افزایش تمرکز به شما پیشنهاد می شود)که توسط دوستان،همکلاسی ها و حتی برخی مشاور نماها تجویز می شود خودداری کنید.

نداشتن خواب کافی

دانش آموز کنکوری باید به طور متوسط ۶ الی ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشد.طی تحقیقات انجام شده،محققان به این نتیجه رسیدند که با تسهیل ارتباط عصبی-شیمیایی سلول های مغز به تقویت حافظه و قدرت یادگیری کمک می کند.افرادی که خواب کافی دارند دارای روحیه ی بهتری هستند و در رویارویی و حل مشکلات توانمندتر عمل می کنند.
هورمون ملاتونین هورمونی است که این وظیفه را به عهده دارد یعنی باعث بهبود وضعیت روحی و روانی می شود این هورمون از ساعت ۹ شب تا نیمه شب ترشح می شود و در اثر بیداری افراد تا نیمه شب میزان این هورمون کاهش میابد وبه همین دلیل به طور معمول افراد کم خواب حساس تر،زودرنج تر و عصبی تر هستند.هم چنین از دلایل اهمیت خواب می توان به اثر ملاتونین بر بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها اشاره داشت بنابراین افراد کم خواب بیشتر مستعد بیماری های گوناگون و سرما خوردگی ها به نسبت افرادی که خواب کافی دارند هستند.به علاوه کمبود خواب باعث می شود فرد درطول روز نیز احساس خستگی داشته باشد و نتواند فعالیت های روزانه ی خود را به نحو احسنت انجام دهد و بسیار کند و بی دقت عمل کند.مهم ترین دلیلی که دانش آموز کنکوری باید خواب کافی داشته باشد علاوه بر حفظ سلامت ، طبقه بندی مطالب مطالعه شده درطول آن روز و انتقال آن مطالب به حافظه ی بلند مدت است.بنابراین خواب کافی برای یادگیری بهتر و عملکرد مطلوب تر دانش آموز واجب است.

برای مطالعه مقاله رتبه برتر های کنکور چقدر می خوابند کلیک کنید.

تاثیر سلامت جسمی بر بهره وری مطالعه (بی توجهی به چکاپ سالیانه)

انجام چکاپ سالیانه برای دانش آموزان ضروری بوده چراکه تنظیم نبودن مقدار بعضی از ویتامین ها و هورمون ها که به تغذیه مناسب وابسته است،در بدن باعث ایجاد اختلالاتی  در فعالیت طبیعی بدن می شود و ممکن است در اثر آن علائمی بروز کند که نتوانیم آن طور که باید به فعالیت های روزانه ی خود برسیم.یکی از این عوامل که بین دانش آموزان به ویژه دختران شایع بوده کم خونی است.کم خونی حتی در صورتی که فرد خواب کافی نیز در طول شب داشته باشد هم موجب احساس خستگی و ضعف دانش آموز در طول روز می شود.کم خونی یکی از عوامل تاثیرگذار در کم شدن تمرکز است؛تنگی نفس،پایین بودن همیشگی دمای بدن،ریزش مو،ضربان نامنظم قلب(تپش قلب) و سرگیجه از دیگر علائم کمبود آن است.کم خونی ممکن است در اثر کمبود آهن یا کمبود ویتامین B12 ایجاد شود.که تشخیص اینکه کم خونی فرد در اثر کمبود کدام مورد است با آزمایش خون مشخص می شود و متناسب با نوع کم خونی دارو های لازم تجویز می شود.داشتن برنامه ی غذایی سالم تاحدی می تواند نیاز بدن را در صورتی که کمبود شدید وجود نداشته باشد، به آهن و b12 تامین کند.حبوباتی نظیر عدس،لوبیا و نخود،سبزیجاتی که دارای برگ های تیره هستند نظیر اسفناج،کشمش،زیتون،گوشت قرمز،ماهی،زرده تخم مرغ و شکلات تلخ از منابع آهن و B12هستند.همچنین مواد دارای ویتامین c علاوه بر آنکه سیستم ایمنی بدن را قوی می کند و مانع ابتلای ما به سرماخوردگی می شود به جذب بیشتر آهن کمک میکند.بنابراین توصیه می شود بعد از مصرف مواد حاوی آهن از مرکبات یا سیب استفاده کنید.تا یک ساعت بعد از مصرف آهن از مصرف چایی،قهوه و مواد کافئین دار پرهیز کنید زیرا موجب از بین رفتن آهن موجود در غذا می شود.

ویتامین D نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در تقویت سیستم ایمنی در بدن نقش دارد.به طور معمول این ویتامین در اثر قرار گرفتن در برابر آفتاب در بدن ما ساخته می شود اما ممکن است به میزان کافی دربرابر نور آفتاب قرار نگیریم یا به دلیل پوشش زیاد بدن ما نور آفتاب کافی دریافت نکند.به همین دلیل در صورت کمبود آن باید قرص ویتامین D با تجویز پزشک مصرف کنیم.درصورت کمبود این ویتامین ممکن است به درد های استخوانی نیز دچار شویم.

هورمون های تیروئیدی از دیگر مواردی هستند که میزان آنها باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

کم کاری تیروئید باعث ایجاد احساس خستگی در فرد می شود از دیگر علائم آن می توان به خشکی پوست،احساس سرما،افسردگی و احساس ناامیدی اشاره کرد.همان طور که می بینید کم کاری تیروئید علائم مشابهی با کم خونی دارد به همین دلیل از روی علائم نمی توان سر به خود دارویی تجویز کنیم و آن را مصرف کنیم بنابراین انجام یک آزمایش خون ساده کمک شایانی در زمینه احساس شادابی و نشاط در طول روز و متمرکز تر عمل کردن دانش آموز می کند.

برای مطالعه مقاله جامع در مورد تغذیه کنکوری ها و دانش آموزان این جا کلیک کنید.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

پرداختن به حواشی و استفاده  بیش از اندازه از موبایل و شبکه های اجتماعی

سال کنکور سال پر فراز و نشیبی است و دانش آموز باید مراقب باشد تا چیزی او را از هدف اصلی  خود دور نکند؛زیرا در این سال وقت حکم طلا را دارد و هر چیزی که باعث اتلاف وقت شود مساوی با شکست دانش آموز است.در کنکور سال گذشته یعنی سال ۹۸ اخبار گوناگونی  مبنی بر تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری،چگونگی برگزاری کنکور دانش آموزان نظام قدیم(پشت کنکوری ها)،تغییر زمان امتحان نهایی و دست آخر هم از مهم ترین این اخبار می توان به رخ دادن سیل اشاره کرد. دانش آموزان خواستار عقب افتادن کنکور برای جبران زمانی که به خاطر سیل نتوانستند درس بخوانند شدند و حتی به نشانه ی اعتراض و به امید عوض شدن نتیجه کمپین هایی تشکیل دادند که در نهایت هم افاقه نکرد.در بعضی موارد اصلا تغییری در نظر سازمان سنجش ایجاد نشد و تنها دانش آموزان بودند که آن مدت درگیر حاشیه های آن مقطع زمانی شدند و با غافل شدن از درس خواندن بخشی از زمان خود را از دست دادند.اکنون که کنکور ۹۸ برگزار شده این دانش آموزان پشیمانند که ای کاش آن زمان به جای پرداختن به این مسائل از همان زمان باقی مانده هم استفاده می کردند که بتوانند نتیجه را اندکی هم که شده تغییر دهند.

دوست خوب کنکوری من مطمئن باش سازمان سنجش با توجه به شرایط حاکم بهترین تصمیم را که به صلاح تمام دانش آموزان در تمام کشور است می گیرد و دامن زدن به این خبرها کمکی به شما نخواهد  کرد و اتفاقی که باید بیفتد چه برای شما خوشایند باشد چه خوشایند نباشد می افتد پس فقط زمان را دریاب و بهترین استفاده را از آن بکن.

گوشی تلفن همراه

ارتباط دانش آموزان در گذشته با گوشی تلفن همراه معمولا فقط از طریق پیامک یا بازی های ساده موجود در گوشی تلفن همراه بود.اما امروزه با پیشرفت گوشی های هوشمند تلفن همراه،تعداد این سرگرمی ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

شاید خشن ترین قاتل زمان و عوامل از دست رفتن تمرکز استفاده از گوشی است؛بسیاری از دانش آموزان گوشی خود را در هنگام مطالعه روی میز و در کنار خودشان قرار می دهند و کمی پس از شروع مطالعه به سراغ موبایل می روند و با خود می گویند بعد از ۵دقیقه به مطالعه ی خود ادامه می دهم اما یک لحظه گوشی را باز کردن همانا و دست کم یک ساعت پای گوشی بودن همانا ؛که این قضیه علاوه بر از دست رفتن زمان باعث می شود وقتی دانش آموز مطالعه را از سر می گیرد چون تمرکزش از دست رفته سخت باقی مطالب را فرا گیردزیرا تسلطی که باید نسبت به مطالب خوانده شده قبل از استفاده از گوشی را داشته باشد ندارد بنابراین  در هنگام درس خواندن  گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید و آن را خارج از اتاق مطالعه ی خود قرار دهید و استفاده از  گوشی و فضاهای مجازی را به وقت خاصی در روز آن هم نه در حدی که خیلی وقت شما را بگیرد اختصاص دهید.به این منظور از application  هایی که با این هدف ساخته شدند استفاده کنید مانند DETOX که طبق زمانی که خودتان برای آن تعیین می کنید صفحه را قفل می کند و تا پایان آن زمان از آن حالت خارج نمی شود.Quality time  و Break free نیز از دیگر app های مشابه هستند.

نداشتن منبع مطالعاتی مناسب

اگر فرایند یادگیری را به پلکانی تشبیه کنیم،اولین گام آن فراگیری مفاهیم و تفهیم شدن موضوع است و این امر مستلزم داشتن منبعی مناسب است.حال این سوال مطرح می شود که منبع مناسب چه ویژگی هایی دارد و این منابع چگونه تقسیم بندی می شوند؟

ما برای دستیابی به مفاهیم  هر درس می توانیم از منابعی مانند جزوات جامع که توضیحاتی واضح و روشن دارد،کتب کمک آموزشی و CD های آموزشی استفاده کنیم.

مهم ترین نکته در انتخاب این منابع برقراری ارتباط با سبک و سیاق توضیحات آن منبع و ملموس بودن این مطالب است.ممکن است کتاب یا dvd بسیار شناخته شده باشد اما دانش آموز پس از مطالعه ،آن طور که باید درس را یاد نگرفته باشد یا  وقتی به سراغ پله های بعدی که حل تست و سوالات گوناگون است می رود به این دلیل که نتوانسته عمیقا موضوع را درک کند نمی تواند پاسخ گویی مناسبی به سوالات داشته باشد.
همچنین منبع خوب،منبعی است که مطالبش درعین جامع بودن به اندازه باشد یعنی به طور مفصل به توضیح عناوین مطرح شده  در کتاب درسی آموزش و پرورش پرداخته باشد اما مطالب خارج از کتاب درسی  که یادگیری آنها کمکی به دانش آموز نمی کند و تنها موجب اتلاف وقت او می شود نداشته باشد.
همچنین از استفاده از کتابی که به توضیح بعضی از سر فصل ها نپرداخته و از بسیاری از عناوین فاکتور گرفته نیز باید خودداری کرد؛زیرا موجب می شود دانش آموز مطالب را کامل یاد نگیرد و درحل تست ها ضعیف عمل کند و این حس را در دانش آموز تشدید کند که باوجود صرف وقت کافی باز هم نتوانسته مطلب را کامل بیاموزد و از آن درس زده شود و احساس ناامیدی کند.بنابراین دانش آموز باید منبعی را انتخاب کند که به اندازه توضیح داده باشد و از کم گویی یا زیاده گویی پرهیز کرده باشد.
منبع کمک آموزشی باید منطبق با آخرین تغییرات کتاب درسی باشد زیرا در هر ویرایش مطالبی از کتاب حذف و مطالبی به کتاب افزوده می شوند.منبع کمک آموزشی باید متناسب با سطح دانش آموز باشد زیرا اگر کتابی بسیار سنگین باشد و دانش آموز سطح متوسط یا ضعیفی داشته باشد یا قصد یادگیری مفاهیم ابتدایی با آن منبع را داشته باشد باعث سردرگمی دانش آموز می شود و مطالب آن کتاب جز اینکه باعث دید منفی دانش آموز نسبت به آن قسمت شود و چیزی از آن سردر نیاورد فایده ای برای او نخواهد داشت.عکس این موضوع نیز صادق است ممکن است دانش آموز سطح بالایی داشته باشد و بخواهد از کتابی استفاده کند که نکات و مفاهیم ترکیبی داشته باشداما سطح منبع متناسب با نیاز او نباشد و فقط دارای توضیحات اولیه و مسائل ساده باشد بنابراین دانش آموز نکته ای برای یادگیری نخواهد یافت و ممکن است به خود غره شود که نسبت به تمام موارد کتاب مسلط است و دیگر آنگونه که باید درس نخواند.

با توجه به محدود بودن وقت در سال کنکور امکان آزمودن منابع مختلف وجود ندارد بنابراین باید از منبعی استفاده شود که امتحان خود را پس داده باشد و از همه نظر مناسب دانش آموز باشد و ویژگی منبع مناسب که در توضیحات بالا ذکر شد داشته باشد.استفاده از نظر افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه دارند مانند مشاوران تا حد زیادی کار دانش آموز را تسهیل کرده و با توجه به سطح دانش آموز بهترین منابع را در اختیار او قرار می دهد.

تعدد منابع

منابع لازم برای کنکور

منابع لازم برای کنکور

در بحث قبل به معرفی منابع گوناگون و روش انتخاب بهترین منبع پرداختیم حال ممکن است دانش آموز دچار معضلی به نام تعدد منابع بشود.اکثر دانش آموزان مستعد و قوی در صدد این هستند که به تمامی نکات یک مبحث اشراف پیدا کنند و ترس این را دارند که مبادا نکته ای باقی بماند که بلد نباشند و در کنکور با سوالی مواجه شوند که از همان قسمت طرح شده باشد.بنابراین به مطالعه یک مبحث از منابع گوناگون روی می آورند.یا دانش آموزانی که در یک بحث ضعف دارند برای یاد گرفتن یک مطلب  ممکن است منابع زیادی را امتحان کنند تا ببینند کدام کتاب مفاهیم را به زبانی ساده تر و از پایه توضیح داده.که این کار بسیار وقت گیر بوده ضمن آنکه ممکن است دانش آموز وقت زیادی را صرف فهمیدن یک مطلب  از منابع گوناگون بکند که اهمیت چندانی ندارد و شاید از آن بحث سوالی مطرح نشود و با این کار وقت مطالعه ی سایر دروس و همچنین وقت مرور و حل تست بیشتر را از خود گرفته پس بهتر است یک منبع مناسب انتخاب کنیم و با همان جلو برویم و باقی وقت خود را به جای خواندن یک مبحث از منابع متفاوت صرف حل تست از آن مبحث بکنیم.

بی توجهی به کتاب درسی

ممکن است بعضی دانش آموزان آنقدر درگیر منابع کمک آموزشی بشوند که از کتاب درسی غافل شوند یا با خود اینگونه فکر کنند که این منابع کمک آموزشی،مطالب کتاب درسی آموزش و پرورش را در خود دارند و حتی مطالبی فراتر از آن دارند پس دیگر مطالعه ی کتاب درسی واجب نیست در حالی که این تفکر کاملا غلط است.منبع اصلی طراحان کنکور برای طرح سوالات ،کتاب درسی است زیرا در اختیار همه ی دانش آموزان قرار داشته و برای همه مشترک است در حالی که کتب کمک آموزشی متعددی وجود داشته و هر دانش آموز از کتابی استفاده می کند بنابراین نمی تواند منبع قرار گیرد ضمن آنکه بعضی به کتب کمک آموزشی دسترسی ندارند.بنابراین کتاب درسی بهترین منبع برای طرح سوالات کنکور است.البته نمی توان منکر تاثیر منابع کمک آموزشی در افزایش یادگیری دانش آموز و تسلط بیشتر وی به درس شد ولی نباید به آن به چشم یک منبع مجزا نگاه کرد بلکه آن را مکمل کتاب درسی دانست.

توجه یکسان داشتن به تمام دروس

در این قسمت باید به ۲ نکته اساسی،توجهی ویژه داشته باشید.

  • اهمیت همه مباحث در کنکور
  • بی توجهی یا غافل شدن از درسی به خاطر درس دیگر

همه مباحث درسی،از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند؛برای مثال در درس زیست شناسی ممکن است فصل ایمنی فصل آسانی به نظر بیاید به همین دلیل  دانش آموز آن را مطالعه نکند یا به مطالعه ی اجمالی آن اکتفا کند.این دانش آموز گمان می کند به همه ی نکات این فصل مسلط است و هنگامی که به فصلی مانند شارش انرژی می رسد وقت زیادتری برای یادگیری و حل تست آن اختصاص دهد؛درست است که برای مباحث سخت تر و پر اهمیت تر از لحاظ تعداد سوالات در کنکور باید به نسبت فصول و دروس آسان تر وقت بیشتری اختصاص داد اما همان مباحث ساده هم به اندازه ی خودشان از اهمیت برخوردار هستند چرا که درکنکور سراسری ارزش و نمره ی یکسان و برابری با سوالات شوار دارند.ضمن آنکه سوالات مطرح شده از مباحث پر نکته ممکن است آنقدر دشوار یا وقت گیر باشد که حل آنها مقدور نباشد و از همه مهم تر ارتباط دروس باهم است.یعنی علاوه بر اینکه بسیاری از فصل ها زنجیره وار به هم وصل هستند،برای یادگیری هر مطلب باید به مطالب قبلی هم مسلط بود.
نکته دیگری که باید در مطالعه دروس کنکور به آن توجه کرد طرح سوالات ترکیبی در کنکور است؛برای مثال همین درس آسان ایمنی با درس پرنکته ی شارش قابل ادغام است و اگر دانش آموز به هر ۲فصل تسلط نداشته باشد قادر به پاسخ گویی به این سوالات ترکیبی نخواهد بود.نه تنها فصول یک درس باهم مرتبط است که ممکن است مطالب یک درس با درس دیگر مرتبط باشد برای مثال تا شما به فصل لگاریتم در درس ریاضی مسلط نباشید نمی توانید مسائل اسید و باز را در درس شیمی حل کنید پس هیچ مبحثی از درس نباید حذف شود و تمامی مباحث هر درس از کتاب هر ۳ پایه باید خوانده شود و اگر هم قصد حذف مبحثی را دارید باز هم آن را مطالعه کنید زیرا ممکن است تنها دید منفی نسبت به یک فصل داشته باشید و با یک بار مطالعه ی درست مشکل شما حل شود یا در کنکور سراسری سوالی آسان از آن درس مطرح شود که دانش آموز حتما بتواند به آن پاسخ دهد،زمانی به طور قطع به حذف یک مبحث اقدام کنید که در نیمه ی پایانی سال که به حل آزمون های جامع مشغول هستید سوالات مربوط به فصل خاصی را در چند آزمون متوالی جدای از سطح سوال اشتباه پاسخ بدهید،در آن صورت دانش آموز می تواند فصل را حذف کند البته بهتر است در این زمینه از مشاور تحصیلی و کنکور با تجربه  کمک بگیرد.

مبحث حائز اهمیت دیگر بی توجهی به درسی به نسبت درس دیگر است. برای مثال ممکن است دانش آموزی در درسی مثل زبان قوی بوده و در درسی مثل فیزیک ضعف داشته باشد و در طول هفته علاوه بر وقت مشخص شده در برنامه برای فیزیک از وقت مطالعه ی زبان خود کم کرده و یا آن راحذف کرده و وقتش را به مطالعه ی فیزیک اختصاص دهد که این کار هم غلط است زیرا اگر درصد همه ی دروس در یک بازه ی نزدیک به هم و مشخص قرار داشته باشد خیلی موثر تر از وقتی است که درصد یکی از دروس ما خیلی بالا و درصد ما در درس دیگری بسیار پایین باشد.پس برای همه ی دروس در برنامه ی خود وقت اختصاص دهید حتی اگر درآن قوی هستید چون حتی در درسی که خیلی هم قوی هستیم نیز احتمال فراموشی مطالب و نکات خاص وجود دارد مخصوصا در دروس عمومی که حفظی و فرار هستند.

نپرداختن به حل تست

تست ها با توجه به مقطعی از سال که در آن قرار داریم و بسته به اینکه مطالعه ی درس درچه مرحله ای است و اینکه چه درسی را مطالعه می کنیم در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرد مانند تست های آموزشی،تست های زمان دار،تست های مروری،موضوعی و جامع و…

بعد از آنکه مطلب با کمک کتاب درسی و منابع کمک آموزشی تفهیم شد باید به سراغ گام پر اهمیت بعد یعنی حل تست آموزشی از کتاب تست مناسب بپردازیم.با این کار دانش آموز به قسمت هایی که کاملا مسلط است،نیمه مسلط است یا تسلط ندارد آگاهی پیدا می کند.تست آموزشی به گروهی از تست ها میگویند که دانش آموز بعد از مطالعه ی درس باید به حل آن ها بپردازد تا هم مطالب مطالعه شده تثبیت گردد،هم دانش آموز به قسمت هایی که باید مجدد به مطالعه ی آنها بپردازد و در آن ضعف دارد،آگاه شود.در حل این تست ها زمان خیلی حائز اهمیت نیست و آنچه اهمیت دارد کیفیت تست زدن است.

تحلیل تست های آموزشی

بعد از حل تست آن ها را تصحیح نموده و آن ها را در دسته بندی تست هایی که:

  • به آنها پاسخ صحیح داده اید
  • تست هایی که با تردید پاسخ داده اید یا به دلیل مردد بودن بین ۲ گزینه به آنها پاسخ نداده اید
  • دسته ی آخر تست هایی که پاسخ داده نشده اند یا به اشتباه پاسخ داده اید

دسته بندی کنید و برای هر گروه از یک رنگ هایلایتر استفاده کنید.در بحث تحلیل تست و آزمون به طور جامع در مورد اینکه با هر دسته  از این سوالات باید چه کرد خواهیم پرداخت.در تست آموزشی علاوه بر مرور و تثبیت نکاتی که یاد گرفتیم ممکن است از بین تست های پاسخ داده نشده،نادرست یا تست هایی که با تردید پاسخ داده شده اند نکاتی یافت شوند که از چشم دانش آموز پوشیده مانده باشد و دانش آموز با حل تست به این نکات نیز پی می برد و باید آن هارا هم هایلایت کند تا در جزوه ی خلاصه نویسی خود استفاده کند یا اگر می بینیم دریک نوع تیپ خاص از سوالات در مبحثی ایراد دارم و به طور مجدد به مطالعه ی آن پرداختیم می توانیم آن را به زبانی ساده و روان که برای خودمان قابل فهم است خلاصه کنیم و آن را ضمیمه ی سوال قرار دهیم که در مباحث بعدی به چگونگی تهیه ی جزوه ی خلاصه نیز خواهیم پرداخت.
تعداد تست هایی که دانش آموز برای هر فصل حل می کند باید متناسب با نیاز او و به اندازه باشد چرا که بعضی از کتب تست در هر زمینه علاوه بر تست های کنکور و تست های آزمون های آزمایشی تعداد زیادی تست تالیفی دارد که حل کردن تمام این تست ها زمان بر بوده و دانش آموز ابتدا باید به حل  تست های آزمون سراسری سپس آزمون های آزمایشی بپردازد و با توجه به نوع اشتباهاتش در این ۲ گروه تست،سوالات آن قسمت که ایراد داشته و مجدد مطالعه کرده را در گروه تست های تالیفی پیدا کرده و حل کند و علاوه بر آن در دفعات بعدی مطالعه ی خود به حل سوالات نکته دار و ستاره دار بپردازد.پس حل تمامی تست های یک مبحث ضرورتی ندارد.بعد از آنکه مبحثی به اتمام رسید و به مطالعه ی مباحث بعدی پرداختیم باید فصل هایی که درگذشته مطالعه شده اند را برای جلوگیری از فراموش شدن و ماندگار شدن آن مطالب در ذهنمان به حل تست های مروری از آن فصول بپردازیم.برای این کار به سراغ یک تا دو سوال سختی که در دفعات گذشته صحیح جواب داده ایم از هر تیپ از سوالات هر فصل بپردازیم تا درس مرور شود سپس به سراغ همان تست های هایلایت شده می رویم تا ببینیم آیا آن نکته یادمان مانده یا خیر؟ و سپس به حل تست از قسمت تالیفی در بخش هایی که هنوز مشکل داریم خواهیم پرداخت.بنابراین تست مروری ضمن آنکه وقت زیادی ازما نمی برد بسیار مفید است زیرا موجب تثبیت مطالب و انتقال آن به حافظه ی بلند مدت می شود چراکه حتی اگر فصلی جامع و کامل مطالعه شود ولی دانش آموز بر آن مرور نداشته باشد قسمت زیادی از آن را فراموش خواهد کرد و در دفعات بعد که می خواهد آن را مطالعه کند مجبور است زمان بیشتری را به نسبت زمانی که مرور انجام شده اختصاص دهد.توجه داشته باشید در حل این دسته از تست ها نباید تعداد زیادی تست حل کنید زیرا هدف تنها یادآوری مطالبی است که یک بار به طور کامل خوانده و به  حل تست پرداخته اید است.پس ،از حل تست مروری نیز غافل نشوید.

حل تست های مبحثی و موضوعی

حل تست های موضوعی در بعضی دروس می تواند بیشتر از تست های درس به درس موثر باشد و موجب افزایش یادگیری و تفهیم بیشتر مطلب گردد.برای مثال در درس ادبیات دانش آموز می تواند در ابتدا به صورت جداگانه به حل تست مبحث قرابت،مبحث زبان فارسی و آرایه بپردازد.زیرا در مبحثی مانند آرایه یا قرابت ممکن است ابیاتی خارج از کتاب درسی مطرح شود بنابراین دانش آموز باید ابتدا دانش و روش حل این تست ها را بیاموزد که هر نوع بیتی مورد سوال طراح قرار گرفت بتواند آن را تحلیل کرده و به درستی پاسخ دهد.سپس هنگامی که به تمام قسمت ها مسلط شد به حل تست به صورت درس به درس بپردازد و از این طریق در هر درس تمامی بخش های زبان فارسی،قرابت و آرایه را مرور کند.

با توجه به آنکه در کنکور ، دانش آموز برای حل تست های هر درس وقت محدودی دارد علاوه بر بدست آوردن دانش حل سوال باید توانایی مدیریت زمان را هم بدست آورد چرا که حتی اگر توانایی حل همه ی سوالات را داشته باشد بدون مدیریت زمان بسیاری از سوالات را از دست خواهد داد پس بهتر است دانش آموز در طول سال این مهارت را تمرین کرده و زمانی که به حل تست های مروری می پردازد فاکتور زمان را هم لحاظ کند.هم چنین آزمون های آزمایشی نیز در این زمینه بسیار موثر خواهند بود و دانش آموز تجربیات خوبی در زمینه ی چگونگی مدیریت زمان کسب می کند.به علاوه بدست آوردن مهارت هایی باعث می شود دانش آموز سریع تر بتواند به سوالات پاسخ گویی کند برای مثال تقویت محاسبات در حل سریع سوالات دروس تخصصی می تواند بسیار موثر باشد.

حل تست های جامع و جمع بندی

بعد از اتمام مطالعه ی همه ی دروس و در دوران جمع بندی  باید از نوع دیگری از تست ها به نام تست جامع استفاده کنیم  زیرا تمام توانایی ها و تجربیاتی که تلاش کردیم با حل انواع تست های بالا بدست آوریم در نهایت برای بدست آوردن عملکرد مناسب در این مرحله بوده است.یعنی زمانی که به حل این نوع تست می رسید علاوه بر اینکه توانایی علمی کافی برای پاسخ گویی به سوالات و مدیریت زمان را بدست آورده اید با این تست ها می توانید به مرور مباحث مختلف پرداخته و عملکرد خود را در درس های گوناگون بیازمایید با این کار با توجه به نتیجه ی آزمون و با مشورت مشاورتان می توانید راجب مباحثی که در آن ضعیف عمل کردید تصمیم گیری لازم را بکنید.مهم ترین خاصیت این تست ها نزدیک بودن سبک و تعداد سوالات آن با سوالاتی است  که قرار است در آزمون سراسری مطرح شود.بنابراین این تست ها در نیمه ی پایانی سال می توانند کمک شایانی در زمینه ی جمع بندی به شما بکنند.

غافل شدن از آزمون های آزمایشی(قلم چی،گزینه ۲،گاج،سنجش)

همان طور که می دانید و می بینید،یکی از تبلیغات موسسات آموزشی حضور رتبه های برتر کنکور سال های گذشته در آزمون های آزمایشی موسسه خودشان است.با توجه به تجربیات دانش آموزان و گفته کارشناسان،یکی از مهم ترین کارهایی که یک دانش آموز کنکوری باید در سال کنکور خود به آن بپردازد پرداختن مستمر به حل آزمون است.بزرگترین جامعه آماری کنکور های آزمایشی مربوط به موسسات زیر است:

  • کانون فرهنگی آموزش(قلم چی)
  • موسسه آموزشی گزینه ۲
  • موسسه تعاونی کارکنان سازمان سنجش(معروف به سازمان سنجش)
  • موسسه گاج(گروه آموزشی جوکار)

آزمون های آزمایشی با بودجه بندی درسی معین به طور معمول هر ۲ هفته یکبار برگزار می شود.این بودجه بندی ممکن است کمی زیاد باشد و دانش آموز نتواند خود را به تمامی موضوعات درسی ذکر شده برساند به همین دلیل تصمیم بگیرد در آزمون شرکت نکند اما این تصمیم اشتباهی است.ما از آزمون دادن اهداف گوناگونی را دنبال می کنیم با استفاده از آزمون یادگیری دانش آموز محک زده می شود وعملکرد وی در ارتباط با نحوه ی پاسخ گویی قسمت مطالعه شده (حتی اگر دانش آموز به بخش اندکی از بودجه بندی آزمون رسیده باشد)سنجیده می شود؛که بر اساس نتیجه ی حاصل شده مشاور می تواند به نقاط ضعف و قوت دانش آموز پی برده و برنامه ای منطبق با نیاز های او تنظیم کند و با توجه به میزان پیشرفت و پس رفت دانش آموز مشاور مشکلات را بررسی می کند و راه های گوناگونی را پیش پای او قرار می دهد.یکی دیگر از اهداف مهم تمرین مدیریت زمان است،در آزمون آزمایشی همانند کنکور برای هر درس مدت پاسخ گویی مشخصی در نظر گرفته شده است.دانش آموز شاید در ابتدا نتواند سوالات زیادی در مدت زمان مشخص شده پاسخ دهد اما باگذشت زمان دانش آموز براساس تجربه و نحوه ی مدیریت سوال ها که چه سوالی را باید پاسخ دهد و از چه سوالی باید بگذرد آشنا می شود و می تواند در همان مدت معین به سوالاتی که بلد است پاسخ گویی کند.

عادت کردن به فضایی مشابه فضای کنکور از از اهداف دیگر آزمون های آزمایشی است زیرا بسیاری از دانش آموزان که آزمون نمی دهند در کنکور به دلیل عادت نداشتن به محیط حوزه ها ممکن است دچار استرس شوند و این استرس مانع عملکرد مناسب آنها شود.همچنین با آزمون دادن دانش آموز با چیدمان سوالات و ترتیب درس ها در دفترچه آشنا می شود.مهم ترین هذف از آزمون تحلیل سوالات آن است که در بحث  بعدی یعنی تحلیل آزمون به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

تحلیل نکردن آزمون و تست

تحلیل آزمون اگر بیشتر از حل آزمون اهمیت نداشته باشد کم اهمیت تر نیز نیست و می توان گفت اگر تست هایی که به حل آن پرداختیم یا آزمون های آزمایشی که حل کردیم تحلیل نشود ارزشی نخواهد داشت.یکی از اهداف ما از تحلیل آزمون مشخص شدن نقاط ضعف و قوت مطالعاتی ما در دروس مختلف است.بهتر است تحلیل آزمون در همان روزی که آزمون دادیم و حدود ۳ الی ۴ ساعت بعد که به اندازه ی کافی استراحت کردیم، با آرامش به طور مجدد به حل آن بپردازیم تا ببینیم نتیجه چه تفاوتی با آزمونی که صبح دادیم می کند و اگر نتیجه ی بهتری نسبت به آزمون صبح حاصل شد نشان می دهد شاید ضعف علمی وجود نداشته و مشکلات دیگری مثل استرس یا عدم تمرکز باعث ایجاد تفاوت در نتیجه شده است .تحلیل آزمون به این نحو انجام می شود که سوالات  آزمون آزمایشی یا تست هایی که به حل آن پرداخته بودیم تصحیح می کنیم و آنها را دسته بندی می کنیم:

  • سوالاتی که به آنها پاسخ صحیح دادیم که بهتر است نگاهی سریع به پاسخ آن داشت تا مطلب تثبیت شود و بیشتر در ذهن ماندگار شود،از پاسخ های صحیح می توان دریافت که شیوه ی مطالعاتی مناسبی را در ارتباط با آن درس برگزیدید و این دستاورد بسیار مهمی است؛چرا که هرکس شیوه ی مطالعاتی مناسب خود را دارد  و نمی توان انتظار داشت همه ی دانش آموزان با یک روش به نتیجه ی یکسان برسند و برای همه ی  دانش آموزان راهکار یکسان تجویز کرد،پس دانش آموز هر چه زودتر به آن پی ببرد بازدهی او بالاتر و نتیجه ی بهتری خواهد داشت و همچنین روشی که در آن درس به کار بسته اید را به خاطر بسپارید وسعی کنید در سایر دروس دیگر که در آن ضعف دارید لحاظ کنید.
  • دسته ی بعد سوالاتی است که به آنها پاسخ نادرست داده یا پاسخ نداده ایم:
    در کنکور حتی اگر همه ی سوالات را بلد باشیم نباید به حل تمام سوالات اقدام کنیم زیرا ممکن است سوال سخت باشد و احتمال اشتباه بالا رود،ممکن است زمان بر باشد و با پاسخ گویی به آن زمان حل سوالات دیگر گرفته شود،یا آن هم جزو نقص مطالعاتی یا موارد مطالعه نشده ی ما باشد پس ابتدا باید دلیل عدم پاسخ گویی یا پاسخ نادرست به آن سوالات را پیدا کنیم و روبه روی سوال بنویسیم

سپس با استناد به آن دلیل به حل آن مشکل اقدام کنیم و اگر نیاز به مطالعه ی مجدد دارد آن را مطالعه می کنیم و بعد از رفع مشکل مجددا به آن سوال باز می گردیم تا ببینیم توانسته ایم مشکل را برطرف کنیم یا خیر؟

  • و دسته ی آخر سوالاتی است که با تردید پاسخ داده ایم یا به دلیل شک بین چند گزینه پاسخ نداده ایم:
    در این دسته از سوالات هم باید علت یابی صورت بگیرد آیا در اثر بی دقتی بوده؟آیا ضعف محاسباتی در دروس تخصصی بوده است؟و حتی ممکن است نکته ای وجود داشته که در مطالعه از چشم ما پوشیده مانده یا به اندازه ی کافی بر روی عکس های کتاب و نکات موجود در عکس تمرکز نکرده باشیم ابتدا به پاسخ نامه رجوع کنید و جواب را مطالعه کنید اگر جواب برای رفع مشکل ما کافی نبود به کتاب درسی یا منابعی که برای رفع مشکلاتمان استفاده می کنیم رجوع کرده آن قسمت را مطالعه و به طور خلاصه برای خود نوشته و آن را ضمیمه ی آن سوال می کنیم.برای پیدا کردن تسلط در سوالاتی که نتوانستیم عملکرد خوبی در آنها داشته باشیم سوالات آن قسمت را در کتاب های تست خود پیدا کرده و به حل تست های بیشتری در آن سبک بپردازیم تا اطمینان حاصل شود که آن قسمت کاملا تفهیم شده است.

به این نحوه از اشکالات خودتان آگاهی پیدا کرده وسعی کنید آنها را در هر آزمون به صورت تدریجی حل کرده و کاهش دهید تا به طور کامل برای کنکور آماده شوید و مشکلی باقی نماند که بعد از کنکور باعث ایجاد حس پشیمانی در شما شود.

همچنین  هر یک از این دسته سوالات را می توانید با رنگ خاصی هایلایت کنید چون نکات آن برای تهیه ی جزوات خلاصه نویسی و خود تست های آن می تواند منبع مناسبی برای دوران مرور و جمع بندی شما باشد که در بحث خلاصه نویسی و مرور به آن خواهیم پرداخت.

نتیجه و تراز آزمون مهم است ولی دلیل بر به آخر رسیدن دنیا نیست.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است دانش آموز تصمیم بگیرد در آزمون های آزمایشی غیبت کند ترس از خوب نشدن نتیجه است؛اما دوست من این نکته را به خاطر بسپار که نتایج این آزمون ها نتیجه ی نهایی تو در کنکور نخواهد بود بلکه تنها راهی است که خود را بیازمایی که عملکرد،کیفیت و ساعت مطالعاتی ات مناسب بوده یا خیر؟ و تجربه کسب کنی تا به بهترین شکل با کنکورت مواجه شوی پس اگر نتیجه ی آزمونت باب میلت نشد ناامید نشو و به جای کنار گذاشتن درس و بغل کردن زانوی غم و طعنه زدن به خود به دنبال راه حل آن باش و اگر نتیجه ای عالی کسب کردی خود را تشویق کن ولی مغرور نشو و باز هم همان گونه پرتلاش به راهت ادامه بده.درواقع شما نباید خیلی خود را محدود به نتیجه کنید بلکه به تجربیاتی که از هر آزمون کسب می کنید باید توجه کنید و دیدی منطقی نسبت به نتیجه ی آن داشته باشید.

نداشتن مرور بر درس هایی که قبل تر مطالعه شدند

مرور نقشی کلیدی در یادگیری بهتر مطالب،فراموش نکردن آنها و تسلط روی مطالب و سرعت بخشیدن به بازیابی مطالب در حل آزمون ها به ویژه آزمون های جامع دارد پس آن را دست کم نگیرید! اما مرور باید چگونه انجام شود؟

برای مرور لازم نیست تمام کارهایی که بار اول برای یادگیری و مطالعه ی یک فصل انجام دادید تکرار کنید بلکه باید با استفاده از منابعی که چکیده ی تمام نکات مهم،توضیحات کلی و سوالات نکته دار و سوالاتی که درس با آنها مرور می شود داشته باشد صورت گیرد.درست است کتاب هایی به این منظور به چاپ رسیده اند ولی بهتر است به جای استفاده از این کتب خود دانش آموز جزوه ی خلاصه نویسی بر اساس اشتباهات و نکاتی که به آنها تسلط ندارد یا نیاز به تکرار بیشتر دارد بنویسد چراکه هر دانش آموز اشتباهاتی خاص در قسمت های خاصی دارد بنابراین آن نکته برای آن فرد  نیاز به تاکید و توضیح بیشتری دارد که ممکن است دانش آموز دیگری در آن بخش ها مشکلی نداشته باشد بنابراین جزوات خلاصه نویسی باید شخصی سازی شوند درست است که کتب خلاصه نویسی که به چاپ رسیده خوب هستند اما برای مروری که در طول سال باید صورت بگیرد به اندازه ی جزوه ای که خود دانش آموز تهیه می کند نمی تواند برای او مفید باشد چراکه این کتب برای عموم دانش آموزان نوشته شده و درباره همه ی قسمت های یک مبحث ،مختصر توضیحی وجود دارد و در مورد قسمتی که ما مشکل داریم تاکید و توضیح بیشتری وجود ندارد و به تعداد بیشتری تست از آن قسمت  ها پرداخته نشده.بنابراین برای مرور درطول سال بهتر است از جزوات خلاصه نویسی خودمان استفاده کنیم و در پایان سال که هم مطالعه و هم مرور کافی داشتیم و اشکال خاصی باقی نمانده وسطحمان ارتقا یافته و تا حد زیادی بر همه ی نکات تسلط داریم از این کتب به چاپ رسیده برای جمع بندی و یادآوری استفاده کنیم.

خب اکنون  این سوال مطرح می شود چگونه یک جزوه ی خلاصه نویسی خوب تهیه کنیم که بتوانیم برای مرور از آن استفاده کنیم؟

جزوه ی خلاصه نباید حجم زیادی داشته باشد نهایتا ۱۰ صفحه باشد زیرا زیاد شدن حجم آن باعث می شود مرور آن وقت گیر شود؛لذا دانش آموز پس از مطالعه ی عمیق و مفهومی هر درس و حل تست و آگاه شدن از نقاط ضعف خود می تواند شروع به نوشتن جزوه ی خلاصه کند.ابتدا چکیده ای از درس بنویسید که با مرور آن ذهنیتی درباره عناوین مطرح شده در درس پیدا کنید وبه خاطر بیاورید در درس راجع چه موضوعاتی بحث شده است.این چکیده می تواند به روش تیتر نویسی باشد و دانش آموز برای همه موضوعات مطرح شده درفصل تیترهایی بسازد که با دیدن این تیترها موضوع را به یاد بیاورد و در ذهن خود مرور کند.یا می تواند در حد چند صفحه ی کوتاه توضیحاتی مفهومی و مختصر در ارتباط با درس،اصطلاحات ،مفاهیم و روش های حل مسئله بدهد البته روش های خلاصه نویسی در دروس مختلف متفاوت است.برای مثال در درسی مثل زیست استفاده از حاشیه نویسی و نمودار درختی می تواند بسیار مفید باشد ولی در درس فیزیک این روش خلاصه نویسی کمک چندانی نخواهد کرد و منسجم کردن فرمول ها و توضیح درباره ی چگونگی حل مسائل نکته دار بیشتر به دانش آموز کمک می کند.همچنین یک خلاصه نویسی خوب باید نکاتی که دانش آموز در مطالعه ی خود از قلم انداخته و درحل تست ها به آن پی برده و نکات گروه تست های هایلایت شده (تست هایی که به نظرتان مهم آمده ،بلد نبودید یا از خاطر برده بودید)که در بحث آزمون و حل تست به آن پرداختیم را به جزوه ی خود اضافه کند تا در دفعات بعدی آن نکات را مرور و دیگر آن اشتباه را در آزمون های بعدی تکرار نکند.دانش آموز باید مهم ترین این تست ها را  که ترکیبی از نکات مهم است از کتاب تست یا دفترچه آزمون انتخاب و آن سوال را به جزوه ی خود وارد کرده و سپس مانند زمانی که می خواهید مطلبی را به کسی که چیزی از آن نمی داند بیاموزید؛ مرحله به مرحله راه حل خود  را یادداشت کنید و درباره شیوه ی حلش توضیحاتی بنویسید.بنابراین مجموعه ای که اکنون تهیه کردیم می تواند برای مرور و یادآوری نکات به ما ،بسیار مناسب باشد زیرا ممکن است مطلبی را در طول تابستان خواندیم در دی ماه فراموش کرده باشیم در نتیجه می توانیم از این جزوه برای یادآوری استفاده کنیم.بعضی از دانش آموزان ممکن است نوشتن جزوه را کار وقت گیری بدانند ولی حتی نوشتن آن مطالب هم به مراحل یادگیری بهتر شما کمک خواهند کرد و مطلب را در ذهن شما تثبیت می کنند.

افراط  و تفریط در درس خواندن

همان طور که در برنامه ی روزانه ی درسی بین اتمام هر درس تا شروع درس دیگر حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای استراحت دانش آموز وجود دارد در مسیر کنکور هم ایستگاه هایی به منظور تجدید قوا و بازیابی انرژی لازم باید وجود داشته باشد.تفریحات برنامه ریزی شده و به حد نیاز ولی تاثیر گذار در سال کنکور لازم است و نه تنها دانش آموز را از درس خواندن عقب نمی اندازد بلکه راندمان را افزایش می دهد و موجب بهبود کیفیت مطالعاتی می شود.زیرا به طور مداوم بدون تفریح درس خواندن موجب خستگی،کاهش راندمان،بی انگیزگی و سخت تر شدن مسیر برای ما می شود.دانش آموز از هرچیزی که موجب بهبود حال او شود می تواند به عنوان تفریح استفاده کند؛گرچه بهتر است آن تفریح کمی متفاوت از روتین زندگی ما و کارهایی باشد که هر زمان اراده کنیم به عنوان تفریحات  دم دستی و ساده می توانیم آن ها را انجام دهیم استفاده کند؛ از موثر ترین تفریحات  می تواند پرداختن به دامان طبیعت به همراه خانواده باشد  که در بهبود روحیه  دانش آموز تاثیرگذار است.

توجه داشته باشید رعایت اعتدال بسیار مهم است و استراحت و تفریح بیش اندازه نیز مضر است و به درس خواندن دانش آموز صدمه وارد می کند.بهتر است با خود این گونه فکر کنیم که ما فقط یک سال وقت برای دادن یک کنکور موفق داریم و باید به بهترین شکل از آن استفاده کنیم حتی اگر نیاز باشد از تفریحات خود بزنیم در عوض بعد از کنکور زمان کافی برای استراحت داریم و شیرینی نتیجه ای که با تلاش مستمر حاصل شده همه ی آن رنج و مشکلات را از ذهن ما پاک می کند.بنابراین  بین تفریح و درس خواندن خود اعتدالی را رعایت کنید تا راندمان مناسبی داشته باشید.

درس خواندن در مکانی که واجد شرایط مناسب نیست

مکان مطالعه باید دارای شرایط خاصی باشد که موجب از دست رفتن تمرکز ما نشود.مکان مطالعه و میز شما باید مرتب و منظم باشد چرا که شلوغی محیط علاوه بر آنکه مارا در پیدا کردن وسایل دچار مشکل می کند به طور نا خود آگاه باعث آشفتگی ذهنی ما نیز می شود، حتما برای شما هم پیش آمده که گاها احساس کلافگی کنید اما دلیلش را ندانید یکی از دلایلش می تواند شلوغی محیط اطرافتان باشد.ضمن اینکه عادت دادن چشم به محیط های مرتب و تمیز باعث تقویت حافظه و افزایش خلاقیت می شود مکان مطالعه باید دور از سروصدا باشد اما نه در حدی که سکوت مطلق ایجاد شود زیرا در جلسه ی کنکور سکوت مطلق وجود ندارد و بهتر است تمرکز در محیطی که اندکی در آن صدا وجود دارد را نیز یاد بگیریم اما این صدا نباید در حدی باشد که حواس ما را کاملا معطوف خود کند و ذهن ما را از درس خارج کند.به علاوه مکان مطالعه باید دارای نور کافی باشد،مطالعه در اتاق تاریک باعث ضعیف شدن چشم ها و خواب آلودگی می شود.رعایت دمای مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا اتاق گرم موجب بی قراری و ایجاد حس کلافگی در ما می شود و اتاق سرد باعث ایجاد میل به خواب و سستی می شود و حتی می تواند باعث سرماخوردگی در فرد شود جالب است بدانید در پرواز های هواپیمایی طولانی به همین دلیل دما را پایین می آورند تا مسافر بخشی از مسیر را به خواب بپردازد تا کمتر طولانی بودن مسافت اذیتش کند.بنابراین دمای اتاق مطالعه ی ما باید مناسب باشد و نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم.همچنین هوای اتاق باید دارای تهویه ی مناسب و اکسیژن کافی باشد.به منظور افزایش انگیزه در حین مطالعه می توان از تزئینات و نصب تابلوهایی در راستای هدف خود استفاده کنید البته بهتر است در این زمینه زیاده روی هم نکنید زیرا باعث شلوغی اتاق و پرت شدن حواستان می شود.خوب است در اتاق خود تخته وایت بردی داشته باشید و برنامه ی روزانه و کارهای خود را روی آن بنویسید تا از این طریق زمان خود را برای انجام همه ی این کارها تنظیم کنید و در پایان روز بدانید چه کارهایی را انجام دادید و چه کارهایی باقی مانده.موارد ذکر شده ویژگی هایی کلی بود که مکان مطالعه باید داشته باشد.اما بسیاری از دانش آموزان مردد هستند که درخانه درس بخوانند یا در کتاب خانه؟جواب این سوال میتواند متناسب با ویژگی و عادات مطالعاتی هر دانش  آموز متفاوت باشد اگر قصد استفاده از کتاب خانه را دارید به این ۳ سوال جواب دهید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که شرایط کتاب خانه می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر؟

آیا در خانه آرامش و سکوت مورد نیاز برای مطالعه وجود دارد؟

آیا به درس خواندن گروهی علاقه دارید و زمانی که در جمع قرار می گیرید بازدهی بیشتری برایتان وجود دارد و اگر افرادی در جمع وجود داشته باشند که شما را به صحبت کردن و پرداختن به موضوعات غیر درسی کنند میتوانید آنها را مدیریت کنید و همچنان به مطالعه مشغول شوید؟

مسافت کتابخانه ی موردنظر تا منزل چقدر است و چقدر زمانتان  در روز صرف رفت و برگشت می شود؟

دانش آموزانی برای مطالعه در کتاب خانه مناسب هستند که خیلی تحت تاثیر افراد پیرامونشان قرار نگیرند برای مثال ممکن است سایر دانش آموزان کتاب خانه از شما سطح بالاتری داشته باشند و شما در مقایسه ی خود با آنها از وضعتان ناامید شده و اینگونه فکر کنید که چون آنها سطح بالاتری دارند در رشته های بهتری قبول می شوند و این تفکر اشتباه باعث ایجاد حس ناامیدی در شما شود و میل شما به تلاش را از بین ببرد همچنین ممکن است شما سطح بالاتری نسبت به آنها داشته باشید و سایر دانش آموزان شما را به سمت درس نخواندن سوق دهند یا دچار این احساس شوید که وضعیت من بسیار خوب است و دیگران در مقایسه با من سطح پایین تری دارند و دیگر مانند قبل پرتلاش به مطالعه مشغول نشوید.بنابراین در انتخاب محیط مطالعه ی خود بسیار دقت کنید.

ترک نکردن عادات اشتباه

ممکن است بسیاری از ما از همان دوران دبستان روش هایی خود ساخته را که خودمان با آنها راحت تر هستیم ابداع کرده باشیم و از کودکی به آن شیوه مطالعه کرده باشیم و با گذشت زمان و در اثر تکرار به آن عادت کرده باشیم بدون آنکه بدانیم آن شیوه ها مناسب و استاندارد هستند یا خیر؟اما از آنجا که سال کنکور بسیار حساس و سرنوشت ساز است باید عاداتی که ممکن است باعث خراب شدن نتیجه ی کنکور ما شود را ترک کنیم.

برای مثال بعضی عادت دارند در هنگام مطالعه راه بروند تا بتوانند متمرکز تر درس بخوانند اما این عادت مطالعاتی صحیحی نیست زیرا موجب مصرف بیشتر انرژی دانش آموز می شود.همچنین باعث خستگی زودرس شده و عادت به این روش موجب می شود دیگر نتوانیم هنگامی که راه نمی رویم متمرکز باشیم و در هنگام حل تست و حل آزمون به مشکل برمی خوریم.

بعضی نیز عادت دارند با صدای بلند مطالعه کنند یا در حین مطالعه یا حل تست موسیقی گوش دهند که این قبیل عادات هم اشتباه است؛ آیا شما سر جلسه ی کنکور هم می توانید راه بروید یا موسیقی گوش کنید یا با صدای بلند سوالات را بخوانید و برای خود توضیح دهید؟

بعضی نیز در حین مطالعه هرچند وقت یکبار سراغ یخچال میروند و باعث می شود نتوانند به طور پیوسته درس بخوانند بنابراین بهتر است قبل از شروع مطالعه یک لیوان آب به همراه خوراکی هایی که خوردن آنها دشوار یا زمانبر نیست  مانند میوه های خشک،خرما و مغزهای مقوی درکنار خود قرار دهید و هر وقت احساس افت قند یا تشنگی کردید از آنها استفاده کنید و دیگر به بهانه ی احساس تشنگی یا گرسنگی از پای درس بلند نشوید. استفاده از گوشی و ماشین حساب نیز از مواردی است که باید در هنگام درس خواندن از آنها پرهیز کنیم .پس بهتر است این عادات را شناسایی کنیم و به طور تدریجی به ترک آن اقدام کنیم دراین زمینه مشورت با یک مشاور نیز می تواند بسیار به ما کمک کند زیرا خیلی وقت ها خودمان هم نمی دانیم کاری که انجام می دهیم صحیح نیست یا اگر هم میدانیم راه حل مناسبی برای آن نداریم.

نداشتن جمع بندی مناسب

جمع بندی نیز در دوران کنکور بعد از اتمام و مطالعه ی دروس بسیار موثر است و نتیجه را به نسبت وقتی که مطالعه ی بدون جمع بندی انجام می شود به میزان چشم گیری بهبود می بخشد.فرایند جمع بندی شامل موارد گوناگونی مانند مرور از جزوات خلاصه و جمع بندی،حل تست های هایلایت شده،حل آزمون جامع و در صورت لزوم استفاده از همایش های نکته و تست و جمع بندی است.دوران جمع بندی را می توان از بعد از عید آغاز کرد البته بهتر است در این مدت مبحث جدیدی مطالعه نشود .یکی از بهترین منابع در دوران جمع بندی استفاده از سوالاتی است که دانش آموز در طی حل تست درطول سال و در آزمون های آزمایشی ،اشتباه  حل کرده است و آن ها را هایلایت کرده ، که به طور مفصل به توضیح آن پرداختیم.تا با این کار اشتباهات مرور شوند و علاوه بر تثبیت بیشتر این نکات ،آن هارا به خاطر سپرده تا در کنکور آنها را تکرار نکند.از کارهای واجب دیگر پرداختن به حل کنکورهای جامع حداقل ۶سال اخیر داخل و خارج است زیرا هرچه بیشتر به حل این آزمون ها بپردازد مهارت بیشتری در زمینه ی مدیریت زمان ،کنترل استرس،کسب توانایی و عادت دادن ذهن به تغییر بلافاصله از درسی به درس دیگر و هم چنین تمرکز داشتن روی همه ی نکات مباحث یک درس با بهترین عملکرد کسب خواهد کرد.جمع بندی مناسب باعث ریکاوری شدن و تازه شدن مطالبی که درطول سال مطالعه کردید می شود و همچنین استفاده از نکات و حل سوالات را برای ما آسان تر می کند و احتمال اشتباه مارا هم پایین می آورد.همایش جمع بندی برای همه ی دانش آموزان مناسب نیست و بهتر است هر دانش آموز بسته به سطحش تصمیم بگیرد این همایش ها می تواند برایش مفید باشد یاخیر؟همایش های جمع بندی اساتیدی که با شیوه ی تدریس آنها آشنایی دارید می تواند باعث مرور مباحثی که خواندید و تا حدی ارتقا درصدتان شود.مشاور هر دانش آموز با توجه به شناختی که در طول سال تحصیلی از وضعیت و عملکرد او بدست آورده می تواند بهترین روش های جمع بندی متناسب با وضع دانش آموز را پیشنهاد دهد.

سایت های تخمین رتبه و مراجعه لحظه ای به این سایت ها

قطعا این که بدانیم:

  • چه رشته ای را دوست داریم و در مورد آن اطلاعات کسب کنیم
  • رتبه های لازم برای قبولی در آن رشته را بدانیم
  • سعی کنیم رشته های دیگر را بشناسیم تا شاید رشته های دیگری که به آن علاقه داریم را نیز کشف کنیم و انتخاب های گسترده تری داشته باشیم

بسیار خوب است اما نه در طول سال بلکه بعد از اتمام کنکور سراسری،پرداختن به این موارد در طول سال می تواند مضر هم باشد چون علاوه بر اینکه وقت زیادی از ما می گیرد ،ممکن است در آن مقطع سال درصدهای کسب شده ی ما در آزمون های آزمایشی و آزمون های جامع به درصدهای مطلوب برای قبولی در رشته ی مورد نظر نزدیک نباشد و موجب نگرانی و استرس ما شود و این طور فکر کنیم که جایی برای بهتر کردن اوضاع و پیشرفت وجود ندارد این درحالی است که در هر زمان حتی کوچک ترین تلاش شما می تواند نتیجه را نسبت به وقتی که تلاشی نمی کنید بهتر کند.پس هرگز ناامید نشوید ضمن آنکه همان طور که در بحث بیهوده بزرگ کردن نتیجه ی آزمون ها هم مطرح شد باید دیدی منطقی نسبت به  نتیجه ی آن داشته باشیم و صرفا از آن برای کسب تجربه برای کنکور استفاده کنیم.پس بهتر است نزدیک نرم افزار های تخمین رتبه نشویم چون این نرم افزار ها بر اساس داده های کلی رتبه ای حدودی برای شما تخمین می زنند که ممکن است صحیح نباشد ضمن آنکه هرسال شرایط و ظرفیت تغییر می کند بنابراین نمی توان به طور حتم گفت تا چه رتبه ای و با چه درصدی می شود در رشته ی مورد نظر شما پذیرفته شد.پس باید به خود یادآوری کنید که الان فقط باید با نهایت توان خود تلاش کنید و از دقیقه به دقیقه ی زمان خود استفاده کنید و بعد از آزمون سراسری با آرامش کامل به کسب اطلاعات درباره رشته ها بپردازید  و همچنین از بهترین راه ها برای کسب نتیجه ی سریع و صحیح  در این زمینه می تواند کمک گرفتن از مشاوری باشد که در زمینه ی انتخاب رشته تخصص دارد و مطمئن باشید از اینکه زمان خود را در طول سال به جای جست و جو در اینترنت ،صرف مطالعه کردید پشیمان نخواهید شد زیرا وقت خود را تلف نکردید،استرس بیهوده به خود وارد نکردید و در چنین شرایطی حتی اگر نتیجه باب میل شما نباشد دچار عذاب وجدان نخواهید بود چرا که هر کاری که از دستتان برمی آمده انجام دادید.

توجه بیش از اندازه به نظر دیگران

استرس یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود دانش آموز نتیجه را که باید نگیرد پس باید عواملی را که برای او موجب استرس می شود را  باید شناسایی و آن ها را از بین برد.یکی از این عوامل توجه بیش از حد به قضاوت نابه جای دیگران است یعنی با خود اینگونه فکر کنیم:اگر نمره ام درکلاس کم شود ممکن است با توبیخ پدر و مادرم مواجه شوم یا اگر ترازم بالا نباشد مشاورم ممکن است فکر کند که من درس نمی خوانم و نسبت به من ناامید شود یا اگر درصد هایم خوب نشود ممکن است فرد باهوش و با پشتکاری در نظر اطرافیانم نباشم.این گونه افکار صرفا باعث ایجاد استرس،از بین رفتن تمرکز،ترس از آزمون و مانعی برای عملکرد مناسب ما شود این را در نظر داشته باشید که  درآینده این شما هستید که قرار است برای همیشه در آن رشته ای که انتخاب می کنید  تحصیل و به فعالیت بپرداز و این اطرافیانی که اکنون ترس از قضاوتشان دارید در سختی های این مسیر کنار شما نیستند و خودتان باید به تنهایی از پس چالش های کاری بربیایید  و چند صباح بعد این قضایا را فراموش می کنند و به زندگی خود مشغول می شوند پس در وهله ی اول به خاطر خودتان درس بخوانید و سعی کنید هر رشته ای که به آن علاقه دارید دنبال کنید و در وهله ی بعد در نظر داشته باشید اطرافیان،مشاور و پدر و مادر شما صلاح و خوشبختی شما را می خواهند و سعی دارند شما را در مسیر صحیح قرار دهند و نمی خواهد موجب آزارتان شوند.پس بهتر است به نظر دیگران احترام گذاشته ولی خیلی خود را درگیر این قبیل افکار نکنیم که اگر همه چیز خوب پیش نرفت دیگران چه فکری می کنند و با توکل به خدا تلاش کنیم تا نتیجه ای که لایق آن هستیم را کسب کنیم.بنابراین حتی اگر تمام نظرات اطرافیانتان منفی بود باز ناامید نشوید و خود را به این باور برسانید که من از قابلیت هایی بهره مند هستم که دیگران نمی دانند و با یک نتیجه ی عالی همه را شگفت زده خواهم کرد.

نداشتن مشاور و راهنما

سال کنکور برای همه سال پر چالشی است و با کوچکترین اشتباه ممکن است نتیجه ی تمام زحماتتان هدر رود؛بنابراین وجود شخصی که با مسیر و موانع آن آشنا باشد و راه نیفتادن در این دام ها را دلسوزانه در اختیار دانش آموز بگذارد،می تواند کمک بزرگی برای دانش آموزی  باشد که  برای اولین بار این مسیر رامی پیماید،همان طور که یک پزشک با توجه به علائم هر بیمار داروهایی برای درمان او پیشنهاد می کند که آن دارو روی بیماری دیگری تاثیری ندارد و حتی شاید برای شخص دیگر مضر باشد،کار مشاور نیز چنین است.او با صبر و حوصله باید موشکافانه به حرف های هر دانش آموز گوش فرا دهد،مشکل را شناسایی کند و متناسب با  آن مشکل بهترین راه حل را ارائه دهد.گروهی از دانش آموزان فکر می کنند خودشان از پس این کار برمی آیند؛شاید راهکاری که برای حل هر مشکل به نظر شما می رسد بهترین راهکار نباشد یا تصمیم اشتباهی بگیرید ضمن آنکه در سال کنکور چون وقت محدود است و دانش آموزان تجربه ی چندانی در پیمودن این مسیر ندارند وقتی مسیری را به اشتباه طی می کنند و به مانع برمی خورند احساس سردرگمی می کنند و با یک تصمیم گیری اشتباه آینده ی خود را به خطر می اندازند اما مشاور به خاطر تجربه ای که در این زمینه دارد  و دید کلی از مسیری که باید طی شود، مانع گام نهادن شما در مسیر غلط می شود و اگر جایی از مسیر را اشتباه رفتید به شما کمک می کند تا اشتباه خود را جبران کنید.همچنین مواردی مثل کنترل استرس،مدیریت زمان،برنامه ریزی درسی،شیوه های جمع بندی هر درس و مواردی که درطول مقاله نیز به آنها اشاره کردیم از موضوعات تخصصی هستند که دانش آموز نمی تواند خودش آنها را با صرف کمترین زمان و بهترین شیوه حل کند.به هر میزان که صداقت شما با مشاورتان بیشتر باشد او می تواند ظرف مدت کوتاه تری به مشکل شما پی ببرد و آن را حل کند.همچنین موضوعاتی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است را می توانید با مشاورتان درمیان گذاشته و از او در حل آن مشکلات کمک بخواهید.

 

 

 

ارسال دیدگاه